Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del
Offentligt
1301007_0001.png
1301007_0002.png
1301007_0003.png
1301007_0004.png
1301007_0005.png
1301007_0006.png
1301007_0007.png
1301007_0008.png
1301007_0009.png
1301007_0010.png
1301007_0011.png
1301007_0012.png
1301007_0013.png
1301007_0014.png
1301007_0015.png
1301007_0016.png
1301007_0017.png
1301007_0018.png
1301007_0019.png
1301007_0020.png
1301007_0021.png
1301007_0022.png
1301007_0023.png
1301007_0024.png
1301007_0025.png
1301007_0026.png
1301007_0027.png
1301007_0028.png
1301007_0029.png
1301007_0030.png
1301007_0031.png
1301007_0032.png
1301007_0033.png
1301007_0034.png
1301007_0035.png
1301007_0036.png
1301007_0037.png
1301007_0038.png
1301007_0039.png
1301007_0040.png
1301007_0041.png
1301007_0042.png
1301007_0043.png
1301007_0044.png
1301007_0045.png
1301007_0046.png
1301007_0047.png
1301007_0048.png
1301007_0049.png
1301007_0050.png
1301007_0051.png
1301007_0052.png
1301007_0053.png
1301007_0054.png
1301007_0055.png
1301007_0056.png
1301007_0057.png
1301007_0058.png
1301007_0059.png
1301007_0060.png
1301007_0061.png
1301007_0062.png
1301007_0063.png
1301007_0064.png
1301007_0065.png
1301007_0066.png
1301007_0067.png
1301007_0068.png
1301007_0069.png
1301007_0070.png
1301007_0071.png
1301007_0072.png
1301007_0073.png
1301007_0074.png
1301007_0075.png
1301007_0076.png
1301007_0077.png
1301007_0078.png
1301007_0079.png
1301007_0080.png
1301007_0081.png
1301007_0082.png
1301007_0083.png
1301007_0084.png
1301007_0085.png
1301007_0086.png
1301007_0087.png
1301007_0088.png
1301007_0089.png
1301007_0090.png
1301007_0091.png
1301007_0092.png
BrevdatoAfsenderModtagereAkttitelIdentifikationsnummerVersionsnummerAnsvarligVedlagte dokumenter
11-06-2013Trine Stensballe ([email protected])Mette Frandsen (Sagsbehandler, 5. Kontor); Margrethe Groth-Andersen (Sagsbehandler, 5. Kontor); [email protected] ([email protected])Internearbejdsgangefortildelingaffleksjobogførtidspension519181Margrethe Groth-AndersenInternearbejdsgangefortildelingaffleksjobogførtidspensionDok.nr 2013-425395 - Besvarelse til SFRKDok.nr 2013-412812 -Arbejdsgangomføp-ansøgningpådetforeliggende gr...Dok.nr 2013-412816 - Arbejdsgang om rehabiliteringsplan -forberedende d...Dok.nr 2013-412819 - Pjece Velkommen tilRehabiliteringsteamet.pdfFørtidspension-undervisning februar 2013.pptx.pptx.pptxDok.nr 2012-1044029 -Skabelon_ForklædetilRehailitetingsteam-sekretar...Skabelontilindkaldelseafborgertilmødetmedrehabiliteringsteamet.d...Skabelon til indkaldelse til samtale om den forberedenderehabiliterings...Rehabiliteringsplanens forberedende del.doc.doc.docRehabiliteringsplanens indsatsdel.doc.doc.docRehabiliteringsteamets indstilling.doc.doc.docRehabiliteringteam - Sekretariatets opgaver.docx.docx.docxsamtykkeerklæring-udkast.doc.doc.docSkabelonJournalnotatframødeirehabiliteringsteamet.docx.docx.docx.docxSkabelonReferatogstatistikfrarehabiliteringsteammødemedborger (2...ny§17stk2ANSØG.docx.docx.docx.docxDok.nr 2013-425395 - Besvarelse til SFRK13-06-2013
Dokumenter uden PDF-version (ikke vedlagt)Udskrevet
··AKT51918··BILAG1··[Internearbejdsgangefortildelingaffleksjobogførtidspension]··
Til:Cc:Fra:Emne:Sendt:Bilag:
Mette Frandsen ([email protected]), Margrethe Groth-Andersen ([email protected]), [email protected] ([email protected])Anette Jonsen ([email protected]), Jan Ellebye ([email protected]), Ole Larsen ([email protected])Trine Stensballe ([email protected])Internearbejdsgangefortildelingaffleksjobogførtidspension11-06-2013 14:44:28Dok.nr 2013-425395 - Besvarelse til SFRK.docx; Dok.nr 2013-425395 - Besvarelse til SFRK.edoc; Dok.nr 2013-412812 -Arbejdsgangomføp-ansøgningpådetforeliggendegr....pdf;Dok.nr2013-412816- Arbejdsgang omrehabiliteringsplan - forberedende d....pdf; Dok.nr 2013-412819 - Pjece Velkommen tilRehabiliteringsteamet.pdf.pdf;Førtidspension-undervisning februar 2013.pptx.pptx.pptx.pptx; Dok.nr 2012-1044029 -Skabelon_ForklædetilRehailitetingsteam-sekretar....docx;Skabelontilindkaldelseafborgertilmødetmed rehabiliteringsteamet.d....docx; Skabelon til indkaldelse til samtale om den forberedenderehabiliterings....docx; Rehabiliteringsplanens forberedende del.doc.doc.doc.doc; Rehabiliteringsplanensindsatsdel.doc.doc.doc.doc; Rehabiliteringsteamets indstilling.doc.doc.doc.doc; Rehabiliteringteam -Sekretariatetsopgaver.docx.docx.docx.docx;samtykkeerklæring-udkast.doc.doc.doc.doc; SkabelonJournalnotatframødeirehabiliteringsteamet.docx.docx.docx.docx.docx;SkabelonReferatogstatistikfrarehabiliteringsteammødemedborger(2....docx;ny§17stk2ANSØG.docx.docx.docx.docx.docx;
Hej Margrethe Groth-AndersenHermedfremsendesBeskæ igelsesogIntegra onsforvaltningensbesvarelsevedrørendeinternearbejdsgange-for ldelingaffleksjobogfør dspension.Med venlig hilsenTrine StensballeAfdelingschefKøbenhavnsKommune- Beskæftigelses-og IntegrationsforvaltningenCenterforDriftsunderstøttelseAbel Cathrines Gade 131654KøbenhavnVtlf.nr.: 26773416Email: [email protected]
Dok.nr 2013-425395 - Besvarelse til SFRK
··AKT51918··BILAG2··[Dok.nr2013·425395·BesvarelsetilSFRK]··
KØBENHAVNS KOMMUNEBeskæftigelses- og IntegrationsforvaltningenCenter for Driftsunderstøttelse
Styrelsen for Fastholdelse og RekrutteringNjalsgade 72C2300 København S
11-06-2013Sagsnr.2013-92473Dokumentnr.2013-425395
Interne retningslinjer for tildeling af fleksjob og førtidspensionKøbenhavns Kommune, Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningenhar den 30. maj 2013 modtaget styrelsens henvendelse vedrørendefremsendelse af kommunens interne retningslinjer for tildeling affleksjob og førtidspension.Baggrunden for styrelsens henvendelse er, at Folketingets Beskæftigelses-udvalg i spørgsmål BEU 377 alm. del har bedt beskæftigelsesministeren omat oversende Frederiksberg, København, Tårnby og Dragør kommunersinterne retningslinjer for tildeling af fleksjob og førtidspension.Ministeren er samtidig blevet bedt om at vurdere, om disse retningslinjer er ioverensstemmelse med gældende lovgivning.
Indledningsvis kan det oplyses, at Socialforvaltningen har kompetencetil, på baggrund af en indstilling fra rehabiliteringsteamet, at træffeafgørelseromførtidspension,mensBeskæftigelsesogIntegrationsforvaltningen har kompetence til, på baggrund af enindstilling fra rehabiliteringsteamet, at træffe afgørelse om fleksjob.I sager om førtidspension vil der, som hovedregel, have været etforudgående forløb i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen,som udarbejder rehabiliteringsplanens forberedende del.Vedlagt fremsendes dels Beskæftigelses- og Integrationsforvalt-ningens interne arbejdsgange for behandling af ansøgninger omførtidspension på det foreliggende grundlag og rehabiliteringsplanensforberedende del, som gælder i både sager om fleksjob ogførtidspension.Det kan i den forbindelse oplyses, at forvaltningen har en omfattendearbejdsgangsportal, som er tilgængelig for alle medarbejdere. Herfindes også arbejdsgange for behandling af sager efter bevilling affleksjob.Endvidere fremsendes pjecen ”Velkommen til rehabiliteringsteamet”,som er en information til borgerne om rehabiliteringsteamet ogprocessen for behandling af borgerens sag.Herudover fremsendes til orientering, forvaltningens generellemateriale om behandling af sager i rehabiliteringsteamet, herundersamtykke erklæring, diverse skabeloner, eks. indstillings-, referat- og
Fagligt spor 2Abel Cathrines Gade 13+171654 København VMobil2677 3416E-mail[email protected]www.kk.dk
journalskabelon og ansøgningsskema til ansøgning om førtidspensionpå det foreliggende grundlag mv.I forbindelse med implementeringen af reformen på førtidspensions-og fleksjobområdet, har forvaltningen iværksat kompetenceudviklingfor alle relevante medarbejdere, som er blevet undervist i de nye reglerog arbejdsgange. Der vedlægges et eksempel på forvaltningensundervisningsmateriale til orientering.Såfremt I har spørgsmål eller behov for yderligere oplysninger, er Imeget velkomne til at kontakte mig
Med venlig hilsen
Trine StensballeAfdelingschef
Side 2 af 2
··AKT51918··BILAG3··[Dok.nr2013·412812·Arbejdsgangomføp·ansøgningpådetforeliggendegr...]··
··AKT51918··BILAG4··[Dok.nr2013·412816·Arbejdsgangomrehabiliteringsplan·forberedended...]··
··AKT51918··BILAG5··[Dok.nr2013·412819·PjeceVelkommentilRehabiliteringsteamet.pdf]··
··AKT51918··BILAG6··[Førtidspension·undervisningfebruar2013.pptx.pptx.pptx]··
BESKÆFTIGELSE– ET FÆLLESANSVARAnette Isted LudvigsenCenter for Driftsunderstøttelse
KØBENHAVNS KOMMUNEBeskæftigelses- ogIntegrationsforvaltningCenter for Driftsunderstøttelse
Side
2
/
Førtidspension pr. 1.1.2013
Reform afførtidspension1.1.2013>Klik på ikonet for at tilføje en tabelKØBENHAVNS KOMMUNEBeskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Side
/
Formål>Overblik over ændringerne i reglerne omførtidspension pr. 1.1.2013>Hvordan forløber en sag om førtidspension>Kravene til vejledning>Kravene til sagsbehandling>Hvornår tilkendes førtidspensionKØBENHAVNS KOMMUNEBeskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Side
/
Reform - baggrund55.000 flere på førtidspension og fleksjob endforventet i 2003Udgiften 9 mia større end forventetArbejdsevnemetoden ikke anvendt efter hensigtenDe svageste har fortsat massivt behov for støtte for atkomme i jobKØBENHAVNS KOMMUNEBeskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Side
/
Førtidspension - ændringer>Personer under 40 år skal ikke have førtidspension>Undtagelse - åbenbart at arbejdsevnen ikke kan forbedres
>Der skal i stedet satses på udvikling af kompetencer>Ressourceforløb>Arbejdsevnen skal være søgt udviklet og ikke alene afprøvet
>Fleksjob kan tilkendes til personer med omfattendenedsættelse af arbejdsevnen.>Sagsbehandlingskrav>Rehabiliteringsplanen>Egen læges vurdering – ny attest>RehabiliteringsteamKØBENHAVNS KOMMUNEBeskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Side
/
Førtidspension pr. 1.1.2013
Førtidspension kan tilkendes personer i alderen fra 40år til folkepensionsalderen.(Pensionslovens § 16 stk. 1)
>Personer mellem 18 og 39 kan tilkendes føp, hvis>det er dokumenteret, at arbejdsevnen ikke kan forbedres(ressourceforløb)>eller hvis der er særlige forhold, der gør det åbenbart, atarbejdsevnen ikke kan forbedres(pensionslovens § 16 stk. 2)KØBENHAVNS KOMMUNEBeskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Side
/
Betingelse for tilkendelse afførtidspension
>at personens arbejdsevne er varigt nedsat>at nedsættelsen er af et sådant omfang, at denpågældende uanset mulighederne for støtte efterden sociale eller anden lovgivning, herunderbeskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til atblive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.>(pensionslovens § 16 stk. 3)KØBENHAVNS KOMMUNEBeskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Side
/
Betingelserne igen>Varighed>Alle muligheder for indsats efter beskæftigelsesloven skalvære udtømte og afprøvede>Alle muligheder efter anden lovgivning skal være udtømteog afprøvede>Alle behandlingsmuligheder skal være udtømte ogafprøvede>Undtagelse : Åbenbart at arbejdsevnen ikke kan forbedres
KØBENHAVNS KOMMUNEBeskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Side
/
Åbenbart at arbejdsevnen ikke kanforbedres
>Borgere med en betydelig nedsat funktionsevne somfølge af udviklingshæmning>Personer med en alvorlig hjerneskade>Person med alvorlige lidelser, hvor de medicinskebehandlingsmuligheder er udtømte eller udsigtsløse,og hvor prognosen er kort levetid, eller atsygdommen er hastigt accelererende.(aftale om reform af førtidspension mm af 30.6.2012)KØBENHAVNS KOMMUNEBeskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Side
/
Ressourceforløb – forudsætning forførtidspension>
Ressourceforløb skal forebygge tilkendelse afførtidspension>Sikre at alle muligheder for at udvikle personenskompetencer er forsøgt gennem en helhedsorienteretindsats>Varighed 1- 5 år.>Mulighed for gentagne forløb for personer under 40 år>Personer over 40 år har kun pligt til at deltage i étforløb, men kan bevilges flere, hvis personen ønskerdette og kommunen finder det relevant(pensionslovens § 19 stk. 1, nr.3)
KØBENHAVNS KOMMUNEBeskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Side
/
Fleksjob – betydning for førtidspension>Betingelse for føp - ”At personen ikke vil være istand til at blive selvforsørgende, herunder ifleksjob”>Fleksjob kan tilkendes personer, hvor arbejdsevnener varigt og væsentligt nedsat. Samme krav somved førtidspension.>NYT – personer, som aktuelt har en meget lillearbejdsevne, få timer ugentligt, kan visiteres tilfleksjob, hvis der er mulighed for udvikling afarbejdsevnen således at arbejdsindsatsen øges.KØBENHAVNS KOMMUNEBeskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Side
/
Arbejdsevne – FØR 1.1.2013100 %0%1/2 nedsat2/3 nedsat
revalideringførtidspensionKØBENHAVNS KOMMUNEBeskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
fleksjob
Side
/
Arbejdsevne efter 1.1.2013100 %0%(1/2 nedsat )
revalideringføpKØBENHAVNS KOMMUNEBeskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
fleksjob
Side
/
Faser i en sag om førtidspension>Vejledning>Forberedelse – rehabiliteringsplanens 1. del>Møde i rehabiliteringsteamet>Afgørelse i socialforvaltningen
KØBENHAVNS KOMMUNEBeskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Side
/
Vejledning til borgerne omførtidspension
>Generel vejledning om betingelserne for tilkendelseaf førtidspension>Særlig vejledning om ansøgning på det foreliggendegrundlag>Retssikkerhedsgaranti – kan ikke udelades>Vejledningen skal være specifik, men må ikke kunneopfattes som en afgørelse
KØBENHAVNS KOMMUNEBeskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Side
/
Ansøgning om førtidspension>Hovedreglen :>Kommunen vurderer, hvornår der kan påbegyndes sag omførtidspension.>(pensionslovens § 17 stk. 1, jfr. § 18)
>Kommunen kan påbegynde sag, selv om borger ikke harrettet henvendelse om dette (tvangssager)>(pensionslovens § 17 stk. 4.)
>Undtagelse:>Borger søger førtidspension på det foreliggende grundlag>(pensionslovens § 17 stk. 2)
KØBENHAVNS KOMMUNEBeskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Side
/
Ansøgning på det foreliggende grundlag>Vejledning>Enten ved personlig samtale eller skriftligt
>Forberedende plan>Personlig samtale>Indhentelse af foreliggende oplysninger (alleredeudarbejdede oplysninger>Helbredsmæssige ( journaloplysninger og statusattester kan anvendes)>>OBS akter af sygedagpenge skal altid foreligge.
Andre f.eks. Progressionsrapporter mm
>Forelæggelse for rehabiliteringsteamet>Partshøring>Afgørelse i socialforvaltningenKØBENHAVNS KOMMUNEBeskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Side
/
Førtidspension efter hovedreglen>Ansøgning om ressourceforløb vil komme først idisse sager.>DVS. at sager efter § 17 stk. 1, jfr. § 18 førstforekommer, når ressourceforløb er gennemført ogkommunen ikke vurderer, at der er flere mulighederfor at bedre eller udvikle arbejdsevnen.
KØBENHAVNS KOMMUNEBeskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Side
/
Kommunale krav til behandling – ansøgning omførtidspension>Ved vurderingen af om varighedskriteriet er opfyldt, forså vidt angår behandlingsmæssige foranstaltninger,skal det undersøges, om der er konkretebehandlingsmuligheder, der realistisk og uden fare forliv og førlighed kan gennemføres med henblik på atopnå en bedring i tilstanden.>Citat fra vejledning nr 105 om førtidspension
KØBENHAVNS KOMMUNEBeskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Side
/
Indhentelse af lægelige oplysninger>Sondring>Er sagen en forberedelsessag med udarbejdelse afrehabiliteringsplanens forberedende del eller>Er det en undersøgelsessag, hvis det skal vurderes hvilkeindsatser, der kan iværksættes, hvilken retning indsatsenkan tage?
KØBENHAVNS KOMMUNEBeskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Side
/
Ankestyrelsens anbefaling>Kun at bevilge førtidspension, når det erdokumenteret, at arbejdsevnen er væsentlig ogvarigt nedsat, og at eventuelle begrænsninger,der er beskrevet i ressourceprofilen, skyldeshelbredsmæssige forhold og ikke andre forhold(for eksempel omfattendeomsorgsopgaver i hjemmet), som ikke givergrundlag for tilkendelse af førtidspensionKØBENHAVNS KOMMUNEBeskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Side
/
Ankestyrelsens anbefaling fortsat>At overveje og belyse muligheden for at forbedrearbejdsevnen og udvikle ressourcer bedst muligt,herunder at arbejdsprøvningen gennemføres med fokuspå borgerens konkrete evner og skånebehov>At kommunen, i samarbejde med borgeren, har fokus påmulighederne for udvikling af borgerens evner i forholdtil arbejdsmarkedet, når de udarbejderressourceprofilen – også inden for arbejdsområder, derligger uden for den hidtidige beskæftigelse.
KØBENHAVNS KOMMUNEBeskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Side
/
Ankestyrelsens undersøgelse fra 2012>84 procent af kommunernes afgørelser er ioverensstemmelse med lovgivningen ogAnkestyrelsens praksis.>16 procent af kommunernes afgørelser, svarende til20 sager, blive ændret eller hjemvist til fornyetbehandling, hvis de var blevet forelagtAnkestyrelsens Beskæftigelsesudvalg somklagesager. I disse sager er der ikke tilstrækkeligdokumentation for varig og væsentlig nedsatarbejdsevne.KØBENHAVNS KOMMUNEBeskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Side
/
Kommunerne skal sørge for, at der tidligt i forløbetindhentes psykiatriske oplysninger til belysning af diagnoseog mulighed for behandling. Der kan tidligt i forløbet værebehov for behandling af den psykiske lidelse, og formåletkan forspildes, hvis behandlingen iværksættes for sent.Kommunerne skal sørge for at indhente aktuelleoplysninger om behandlingsforløb samt indhente aktuellepsykiatriske oplysninger, herunder psykologiske test tilbelysning af diagnose og dermed forsattebehandlingsmuligheder.Kommunerne skal sørge for, at der indhentes aktuellepsykiatriske oplysninger til belysning af mulighed for fortsatbehandling. Selv om diagnosen er klar, og personen hargennemgået et psykiatrisk behandlingsforløb, kan der væremulighed for fortsat behandling.
KØBENHAVNS KOMMUNEBeskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Side
/
Kommunerne skal sørge for, at arbejdsprøvningen bliverindividuelt tilpasset, såledesat der tages hensyn til borgerens eventuelle skånebehov.Kun derved belyses muligheden for bedring afarbejdsevnen og borgerens ressourcer bedst muligt.Kommunen skal sørge for, at der i sagerne erfyldestgørende oplysninger om behandlingsforløb, herunderhvilken medicin personen har modtaget, dosering ogtidsmæssig udstrækning.
KØBENHAVNS KOMMUNEBeskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Side
26
/
Førtidspension pr. 1.1.2013
Tak for i dag…
>Klik på ikonet for at tilføje en tabelKØBENHAVNS KOMMUNECDUBeskæftigelses- og IntegrationsforvaltningenCenter for Driftsunderstøttelse
··AKT51918··BILAG7··[Dok.nr2012·1044029·Skabelon_ForklædetilRehailitetingsteam·sekretar...]··
Følgeseddel til sager der sendes til sekretariatet for RehabiliteringsteamStamdata på borger:Navn:ryk mellem de grå felter via F11Partsrepræsentant/bisidderFunktionNavnCPR:-SamtykkeerklæringUnderskrevet xx/xx-2013Indstillende forvaltningBIFSUFBUFSOFForbedrende sagsbehandlerNavnBrugeridentDirekte telefonnr.AdresseOpholdsgrundlagOplyses ved FØP ansøgningBorger tilkendtFleksjob denxx/xx-xxxxKontaktoplysninger kan indsættes her…………………………………………..Alder:årTolk: JaNejSagstype:SprogRessourceforløbFleksjobFørtidpensionTidligere ansøgning(er)RessourceforløbFleksjobFørtidspensionForsørgelsesgrundlag
1.gangs forelæggelseGenforelægges
Sammendrag af vigtigste oplysninger i sagen:Uddannelseseneste beskæftigelseindsatser om beskæftigelseHelbred ( de vigtigste helbreds-problemer (inkl. misbrug) Rangerde problemer, som påvirkerarbejdsevnen førstHelbredsproblem:Hvordan påvirkes funktionsniveau:Behandling:Igangsatte/ tidligereforanstaltninger i BUF,SUF ogSOF:BUF:??Koordineringsbehov(beskriv behovet)
UddannelseSeneste udd. og årstal for genneførselHøjeste udd. og årstal forgennemførsel
SUF: ???Seneste arbejdeFunktion: FunktionSted: StedAnsat antal år: årHelbredsproblem:Hvordan påvirkes funktionsniveau:
Side1af5
Ophørsdato: xx/xx-xxxxAntal år (i arbejde) påarbejdsmarkedet: årForanstaltningeri BIF(aktivering (antal og seneste),revalidering, fleksjob):
Behandling:
Helbredsproblem:Hvordan påvirkes funktionsniveau:Behandling:
SOF: ??
Kontaktoplysninger på Sekretariatet for Rehabiliteringsteamet:Tlf.nr.
Lars Jensen,[email protected],tlf.:OBS det er vel postkassen der skal være angivet + evt.
Eller….måske bliver det bedre at skrive hvis tabellen ligger ned?
Sammendrag af vigtigste oplysninger i sagen:Uddannelse, seneste beskæftigelse og indsatser om beskæftigelseSeneste uddannelse og årsatal for gennemførsel:Højeste uddannelse og årstal for gennemførsel:Seneste arbejde Funktion:Sted:Antal år (i arbejde) på arbejdsmarkedet: årForanstaltninger I BIF (aktivering (antal og seneste) revalidering, fleksjob)Antal aktiveringer:Seneste aktivering:Revalidering forsøgt:Fleksjob forsøgt:
Ansat antal år:
år Ophørsdato: xx/xx-xxxx
Helbred ( de vigtigste helbreds-problemer (inkl. misbrug) Ranger de problemer, som påvirker arbejdsevnen først
Side2af5
Helbredsproblem:Hvordan påvirkes funktionsniveauet:Behandling:Helbredsproblem:Hvordan påvirkes funktionsniveauet:Behandling:Helbredsproblem:Hvordan påvirkes funktionsniveauet:Behandling:Igangsatte eller tidligere foranstaltinger I BUF, SUF og SOFBUF:SUF:SOF:Beskriv koordineringsbehovet
BilagsoversigtBilagsnummerBilag:Bilagsdato
Side3af5
Side4af5
Side5af5
··AKT51918··BILAG8··[Skabelontilindkaldelseafborgertilmødetmedrehabiliteringsteamet.d...]··
Skabelon til indkaldelse af borger / bisidder/partsrepræsentant til møde med rehabiliteringsteam
Møde med rehabiliteringsteamet
Du har søgt om/ en sag om …………………. Du indkaldes til møde med rehabiliteringsteametxdag den x. 20xx kl. xx.00.
Samtalen finder sted på [forvaltning, adresse, mødelokale].
På mødet skal vi sammen drøfte din sag.Du har tidligere den……. fået sendt kopi af de akter, som er sendt til rehabiliteringsteamet.Ved samtalen deltager medarbejdere fra følgende forvaltninger:Socialforvaltningen, Sundhedsforvaltningen, Beskæftigelsesforvaltningen, Børne- og Ungeforvaltningen ogen sundhedsfaglig koordinator.Du har mulighed for at tage en ledsager med til samtalen (bisidder eller partsrepræsentant).Der er afsat ca. x minutter til samtalen.Hvis du ikke kan deltage i samtalen, bedes du kontakte mig og få en ny tid på telefonnummer……..
Med venlig hilsen
··AKT51918··BILAG9··[Skabelontilindkaldelsetilsamtaleomdenforberedenderehabiliterings...]··
Skabelon til indkaldelse til samtale om den forberedende rehabiliteringsplan
In d k a ld e ls e til s a m ta le
Du har søgt om/ en sag om …………………. Du indkaldes til samtale om rehabiliteringsplanens forberedendedel.xdag den x. 20xx kl. xx.00.Samtalen finder sted på [forvaltning, adresse, mødelokale].Ved samtalen skal vi tale om en række områder for at beskrive bl.a. dine arbejdserfaringer, uddannelse,ressourcer og helbred.Du har mulighed for at tage en ledsager med til samtalen (bisidder eller partsrepræsentant).Der er afsat ca. x minutter til samtalen.Hvis du ikke kan deltage i samtalen, bedes du kontakte mig og få en ny tid på telefonnummer……..Vejledning:Der er pr. 1.1.2013 kommet nye regler om sager om ressourceforløb, fleksjob og førtidspension. Der erindført krav om etablering af tværfaglige rehabiliteringsteam i alle kommuner, som skal vurdere alle dissesager.Der er også indført en ny sagsbehandlingsmetode, hvor rehabiliteringsplanens forberedende del dannergrundlag for sagsbehandlingen. Det er et lovkrav, at metoden anvendes i alle sager, som skal forelæggesrehabiliteringsteamet.På dette linkVejledning til borgere om reformenkan du læse om lovændringerne pr. 1.1.2013.
Med venlig hilsen
··AKT51918··BILAG10··[Rehabiliteringsplanensforberedendedel.doc.doc.doc]··
Rehabiliteringsplanens forberedende del (ekskl. lægeattest)Forberedelsesskema til sagens behandling i rehabiliteringsteameller til kommunens vurdering af revalideringssagerUdfyldes afsagsbehandlerensammen med borgeren1.1 BorgerenCpr-nr.1.2 KommunenSagsbehandler
Navn
Besøgsadresse
Tlf.
Direkte tlf.
Mail
Mail
Job og uddannelse2. Joberfaringera. Hvad er det seneste job, du har haft? (se øvrige job i borgerens CV i bilag A)
b. Hvilke gode og dårlige erfaringer har du fra dine tidligere job?
3. Uddannelsea. Hvilken uddannelse har du? (kun højest gennemførte uddannelse – andet fremgår af borgerens CV ibilag A)
b. Hvilke gode og dårlige erfaringer har du med at uddanne dig?
4. Ønsker for fremtidena. Hvordan ser du din fremtid på arbejdsmarkedet?
b. Hvilken konkret type job kunne du tænke dig? (fx arbejde med børn, køkkenarbejde, gartner). Hvisdu er er i tvivl, kan du evt. nævne flere job
c. Hvis uddannelse viser sig at være det rigtige for dig, hvilken uddannelse kunne du så tænke dig attage?
5. Styrkera. Hvilke af dine personlige styrker kan hjælpe dig med at få dine ønsker om job eller uddannelseopfyldt?
b. Hvilke personer i din familie eller omgangskreds kan hjælpe dig med at få opfyldt dine ønsker om jobeller uddannelse?
c. Hvilke fritidsinteresser har du? (fx sport, foreningsarbejde, håndværk, computer, havearbejde,madlavning)
Sociale forhold6. Sociale barrierer for job og uddannelsea. Er der forhold i dit liv, der gør det svært at få opfyldt dine ønsker om job eller uddannelse? (fx bolig,økonomi, ensomhed, misbrug, familieproblemer)
b. Hvad tror du kan bidrage til, at problemerne bliver mindre?
Helbred[Sagsbehandleren giver en oversigt over indhentede lægeoplysninger i bilag B]7. Egen vurdering af helbreda. Hvordan ser du dit eget helbred?
b. Er det noget ved dit helbred, der har betydning for din evne til at arbejde eller uddanne dig?
c. Er du i gang med undersøgelse eller behandling? Hvis ja, hvilken betydning forventer du, at det vilhave i forhold til dine arbejds- eller uddannelsesmuligheder?
8. Arbejdsskadesag eller ulykkesforsikringssaga. Har du en arbejdsskadesag eller enulykkesforsikringssag kørende?( ) JaHvilken?__________________________________________________________________________________________( ) Nej
Ydelser og tilbud[Sagsbehandleren giver en oversigt over borgerens forsørgelseshistorik i bilag C][Sagsbehandleren giver en oversigt over de beskæftigelsesrettede tilbud, borgeren har fået, ibilag D][Sagsbehandleren giver en oversigt over de sociale tilbud, borgeren har fået, i bilag E]
9. Tilbud fra kommunen (både beskæftigelsesrettede og sociale tilbud)a. Hvad har været godt og dårligt ved de tilbud, kommunen har givet dig?
b. Hvilken type tilbud tror du vil kunne hjælpe dig i retning af job eller uddannelse?
10. SamtykkeNavnCpr-nr.
giver med sin underskrift nedenfor samtykke til, at:1. kommunen kan indhente og videregive relevante oplysninger på tværs afkommunens forvaltninger til brug for sagens videre behandling,2. kommunen og de sundhedsfaglige medarbejdere fra regionen (fra den såkaldtekliniske funktion), der bistår kommunen med at vurdere din sag, gensidigt kanudveksle relevante oplysninger om din sag, og3. de ovenfor nævnte sundhedsfaglige medarbejdere fra regionen kan indhente ogvideregive relevante oplysninger fra sundhedsvæsnet i øvrigt til brug forbehandling af din sag.DatoUnderskrift
Bilag A: CV (hvis borgeren har oprettet et CV på Jobnet, kan derhentes input derfra)BorgerenNavn
Adresse
Tlf.
Mail
Fødselsdato
Køn
Personlig beskrivelse
ErhvervserfaringArbejdsstedStillingsbetegnelse ogjobindholdPeriodeTimer/uge
Uddannelse og efteruddannelse (både gennemførte og afbrudte)PeriodeUddannelse og efteruddannelseAngiv begrundelse, hvisuddannelsesforløbet er afbrudt
Anden erfaring
Sprog
Niveau
Kørekort, angivtype
Bilag B: Helbredsoplysninger (kopi af lægeattester, epikriser el.lign.vedlægges)BorgerenNavn
Cpr-nr.
Adresse
Tlf.
Mail
Lægeattester mv.(LÆ-nummer)
Dato (år/mdr.)
Kopi vedlagt
Bilag C: Forsørgelseshistorik (informationer hentes frasagsbehandlingssystemet)BorgerenNavn
Cpr-nr.
Adresse
Tlf.
Mail
Ydelse
Fra (år/mdr.)
Til (år/mdr.)
Eventuelle yderligere oplysninger om forsørgelseshistorik
Bilag D: Oversigt over tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelses-indsats, som borgeren har deltaget iBorgerenNavn
Cpr-nr.
Adresse
Tlf.
Mail
Beskæftigelsesrettettilbud (angiv § i LAB)
Formål
Indhold ogerfaringer
Timer/uge
Periode
Beskæftigelsesrettettilbud (angiv § i LAB)
Formål
Indhold ogerfaringer
Timer/uge
Periode
Bilag E: Oversigt over tilbud efter lov om sociale service, somborgeren har deltaget i (inkl. foranstaltninger vedr. børn)BorgerenNavn
Cpr-nr.
Adresse
Tlf.
Mail
Socialt tilbud
Formål
Indhold og kortbeskrivelse aferfaringer
Evt.timetalpr. uge
Fra
Til
Socialt tilbud
Formål
Indhold og kortbeskrivelse aferfaringer
Evt.timetalpr. uge
Fra
Til
··AKT51918··BILAG11··[Rehabiliteringsplanensindsatsdel.doc.doc.doc]··
Rehabiliteringsplanens indsatsdelTilbud og aktiviteter mv. samt opfølgning skal fastlægges irehabiliteringsplanens indsatsdel for en periode af mindst seksmåneder ad gangen, og planen skal opdateres løbende.BorgerenCpr-nr.
Navn
Tlf.
Mail
MentorNavn
Koordinerende sagsbehandlerNavn
Direkte tlf.
Direkte tlf.
Træffetid
Træffetid
Mail
Mail
SlutmålAngiv slutmålet for job eller uddannelse. Målet må gerne være ambitiøst og ligge etstykke ude i fremtiden.
På vej mod målet skal der arbejdes med …Delmål1Begrundelse
2
3
4
5
Den konkrete plan for de næste 6 måneder er …Aktivitet og tidsplan1HandlingerMål for borgeren
2
3
4
Efter de 6 måneder kan planen være …Angiv en retning for, hvad der kan ske i den næste 6-måneders periode. Den konkreteplan fastlægges i god tid, inden planen ovenfor er gennemført.
Fast opfølgning på planen
Mentorens rolle
Opdatering af planAngiv dato for, hvornår rehabiliteringsplanen senest skal væreopdateret for den næste 6-måneders periode
··AKT51918··BILAG12··[Rehabiliteringsteametsindstilling.doc.doc.doc]··
Rehabiliteringsteamets indstillingSkemaet kan udfyldesunder eller umiddelbart eftermødet irehabiliteringsteamet og gøres tilgængeligt for borgeren, den praktiserendelæge og rehabiliteringsteamets medlemmer.Hvis rehabiliteringsteamet har behov for at se sagen igen for at kunne kommemed indstillinger vedr. det videre forløb, kan skemaet udfyldes delvist.
BorgerenNavn
Den koordinerende sagsbehandlerNavnAfdeling
Cpr-nr.
Tlf.Mail
Dato for møde i rehabiliteringsteamet
Rehabiliteringsteamets indstillingPå baggrund af forberedelsesskemaet og drøftelsen i rehabiliteringsteametindstillerrehabiliteringsteamet følgende:
Borgeren tilkendes førtidspension (udfyld kun felt A nedenfor)Borgeren visiteres til fleksjob (udfyld kun felt B nedenfor)Borgeren visiteres til ressourceforløb (udfyld kun felt C nedenfor)I stedet for en af ovenstående muligheder indstiller rehabiliteringsteamet, at borgeren:_____________________________________________________________________(udfyld kun felt D nedenfor)
A) Rehabiliteringstemaet indstiller, at borgeren tilkendesførtidspensionAngiv, hvilke beskæftigelsesmæssige, sociale og helbredsmæssige forhold rehabiliteringsteamethar lagt vægt på i sin anbefaling af førtidspension. Det skal begrundes, hvorfor borgerensarbejdsevne anses for varigt nedsat, og hvorfor en eventuel arbejdsevne ikke lader sig anvendetil selvforsørgelse uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning. Derhenvises i øvrigt til § 19 i lov om social pension vedr. de præcise kriterier for førtidspension.
B) Rehabiliteringsteamet indstiller, at borgeren visiteres til etfleksjobAngiv, hvilke beskæftigelsesmæssige, sociale og helbredsmæssige forhold rehabiliteringsteamethar lagt vægt på i sin anbefaling af et fleksjob. Det skal begrundes, at borgeren er afklaret iforhold til uddannelse og beskæftigelse, og at borgeren ikke kan arbejde på ordinære vilkår. Derhenvises i øvrigt til § 70 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Angiv, hvilken type fleksjob eller arbejdsfunktion rehabiliteringstemaet mener vil være velegnettil borgeren (fx kontorarbejde, gartnerarbejde el.lign.).
Angiv eventuelle særlige hensyn, der bør tages til borgeren (fx at vedkommende så vidt muligtskal kunne arbejde for sig selv, at vedkommende har en betydeligt nedsat produktivitet, atvedkommende ikke tåler stillesiddende arbejde el.lign.).
Angiv, om der eventuelt overgangsvist kan være behov for støtte fra kommunen.
C) Rehabiliteringsteamet indstiller, at borgeren skal i etressourceforløbAngiv, hvilke beskæftigelsesmæssige, sociale og helbredsmæssige forhold rehabiliteringsteamethar lagt vægt på i sin anbefaling af et ressourceforløb. Det skal begrundes, hvorfor borgeren harbehov for et helhedsorienteret forløb med en kombination af indsatser efter forskelligelovgivninger, før der kan fastsættes et konkret beskæftigelsesmål. Der henvises i øvrigt til § 68 ai lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Angiv, hvilket beskæftigelses- eller uddannelsesmål rehabiliteringsplanen bør sigte mod.
Angiv, hvilke beskæftigelsesrettede indsatser der bør indgå i rehabiliteringsplanen (fxvirksomhedspraktik i detailhandlen).
Angiv, hvilke sociale indsatser der bør indgå i rehabiliteringsplanen (fx bostøtte ellerstøtteforanstaltninger i relation til børn).
Angiv, hvilke helbredsindsatser der er behov for og sundhedskoordinatorens initiativer i denforbindelse (fx at antidepressiv behandling iværksættes via egen læge).
Angiv, om der er behov for mentorstøtte og – i givet fald – antal timer pr. uge, varighed ogmentorens opgaver.
Angiv, hvis der er forhold der taler imod, at indsatserne nævnt ovenfor kan iværksættes oggennemføres parallelt.
Angiv, hvor ofte den koordinerende sagsbehandler bør følge op (fx hver måned det første år ogderefter hver 3. måned).
Såfremt rehabiliteringsteamet ønsker at se sagen igen, skal tidspunkt anføres nedenfor (angivmåned og år).
D) Rehabiliteringsteamet indstiller, at borgeren ydes bistand til at vende tilbage tilarbejdsmarkedetmed den almindelige beskæftigelsesindsats og sociale indsats,som kommunen kan tilbydeAngiv, hvilken beskæftigelsesrettet, social og helbredsmæssig indsats der bør iværksættes (fxvirksomhedspraktik og misbrugsbehandling). Angiv også, hvis der i den forbindelse er behov formentorstøtte, hjælpemidler el.lign.
··AKT51918··BILAG13··[Rehabiliteringteam·Sekretariatetsopgaver.docx.docx.docx]··
Sekretariatets opgaver:1. Modtagelse af sager til rehabiliteringsteameta. Alle sager sendes via sikker mailboks til sekretariatet. En sag, som ønskes forelagtteamet, skal fremsendes med alle akter og bilag i den samme mailb. Sekretariatet checker, at alle akter er medsendt jfr. arbejdsgang om sager tilrehabiliteringsteamet.c. Ved mangler sendes sagen retur til forberedende sagsbehandler med angivelse af, hvilkeoplysninger/akter, der mangler.2. Mødeplanlægninga. Sætter sagen på mødetb. Udsender mødeindkaldelser og sager til alle forvaltninger. Dette sker via sikre mailboksec. Udsender mødeindkaldelse til borger, fuldmagtshavere, bisiddere eller andre, som borgerønsker deltager.d. Booker mødelokalere. Booker tolk3. Statistika. Sekretariatet fører statistisk, som aftales nærmere.b. Det forventes at der er behov for registrering af oplysninger til brug for statistik både førog efter mødet i rehabiliteringsteamet4. Andeta. Ved fravær – fra borgerens side, sørger sekretariatet for ny indkaldelse.
··AKT51918··BILAG14··[samtykkeerklæring·udkast.doc.doc.doc]··
SAMTYKKEERKLÆRING – Sager, som skal forelæg-ges for kommunens rehabiliteringsteamModtaget denForvaltning /afdeling
Navn:Cpr. nr.
Til brug for behandlingen af min sag om vurdering af min arbejdsevne giver jeg samtykke til, at Be-skæftigelsesforvaltningenindhenterrelevante sociale- og helbredsmæssige oplysninger fra hospitaler,speciallæger, privatpraktiserende læge, Socialforvaltningen, Sundhedsforvaltningen samt Børne- ogUngeforvaltningen, tidligere bopælskommuner og andre relevante samarbejdspartnere efter retssikker-hedslovens § 11 a, stk. 1 til brug for behandlingen af sagen om arbejdsevne, jf. forvaltningslovens §§29, stk. 2, nr. 1 og 32.Jeg giver også samtykke til, at forvaltningenvideregiverrelevante sociale- og helbredsmæssige op-lysninger, der er af betydning for sagsbehandlingen til anden forvaltningsmyndighed, privat praktise-rende læge og andre relevante samarbejdsparter, jf. forvaltningslovens §§ 27, 28 og 31 og persondata-lovens §§ 3, 6, 7, og 8.Jeg er informeret om, at kommunen har behandlet personoplysninger om mig i kommunens edb-system. Efter persondataloven har parter normalt ret til indsigt i de oplysninger, som Beskæftigelses-og Integrationsforvaltningen har registreret elektronisk. Parter har normalt også ret til at få indføjetoplysninger, hvis de oprindelige viser sig forkerte, vildledende eller lignende.Jeg er endvidere informeret om, at Socialforvaltningen, Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen,Sundhedsforvaltningen og eventuelt Børne- og Ungdomsforvaltningendeltager og drøftermin sagved fælles møder i kommunens rehabiliteringsteam, som er relevante for behandlingen af min sag. Jeger informeret om, at jeg har mulighed for at deltage i disse møder, herunder medbringe en bisiddereller partsrepræsentant til møderne.Jeg er informeret om, at jeg kan tilbagekalde et samtykke til indhentning/videregivelse af oplysninger,jf. persondatalovens § 38. Samtykke til videregivelse af oplysninger bortfalder når sagen er færdigbe-handlet - senest 1 år efter, at det er givet. Samtykke til indhentelse af oplysninger bortfalder når sagener færdigbehandlet.Retssikkerhedslovens § 11 a, og forvaltningslovens §§ 27, 28, 29. 31 og 32 og uddrag af persondatalo-vens §§ 3, 6, 7, 8 og 38 er optrykt på bilag 1.
Dato
Underskrift borger
Sagsbehandler
BILAG 1)Retssikkerhedslovens § 11a, stk. 1:§ 11 a.Myndigheden kan efter forudgående samtykke fra den, der søger om eller får hjælp, forlange, atandre offentlige myndigheder, uddannelsesinstitutioner, sygehuse, læger, psykologer, autoriserede sund-hedspersoner i øvrigt og personer, der handler på disses ansvar, arbejdsløshedskasser, pengeinstitutter, ar-bejdsgivere og private, der udfører opgaver for det offentlige, giver oplysninger om den pågældende, der ernødvendige for at behandle sagen. Dette gælder også oplysninger om en persons rent private forhold ogandre fortrolige oplysninger, ligesom myndigheden kan indhente lægejournaler, sygehusjournaler ellerudskrifter heraf. Myndigheden kan forlange, at der optages retsligt forhør i overensstemmelse med retsple-jelovens § 1018, hvis oplysningerne ikke videregives.Forvaltningslovens §§ 27, 28, 29, 31 og 32§ 27, stk. 1.Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, har tavshedspligt, jfr. borgerlig straffelov§ 152 og § 152 c-152 f, når en oplysning ved lov eller anden gyldig bestemmelse er betegnet som fortrolig,eller når det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde den for at varetage væsentlige hensyn til offentligeeller private interesser, herunder navnlig til:1) statens sikkerhed eller rigets forsvar,2) rigets udenrigspolitiske eller udenrigsøkonomiske interesser, herunder forholdet til fremmede magtereller mellemfolkelige institutioner,3) forebyggelse, efterforskning og forfølgning af lovovertrædelser samt straffuldbyrdelse og beskyttelse afsigtede, vidner eller andre i sager om strafferetlig eller disciplinær forfølgning.4) gennemførelse af offentlig kontrol-, regulerings- eller planlægningsvirksomhed eller af påtænkte foran-staltninger i henhold til skatte- og afgiftslovgivningen,5) det offentliges økonomiske interesser, herunder udførelsen af det offentliges forretningsvirksomhed,6) enkeltpersoners eller private selskabers eller foreningers interesse i at beskytte oplysninger om derespersonlige eller interne, herunder økonomiske, forhold, eller7) enkeltpersoners eller private selskabers eller foreningers økonomiske interesse i at beskytte oplysningerom tekniske indretninger eller fremgangsmåder eller om drifts- eller forretningsforhold.Stk. 2, 3 og 4 udeladt§ 28.Oplysninger om enkeltpersoners rent private forhold, herunder oplysninger om race, religion og hud-farve, om politiske, foreningsmæssige, seksuelle og strafbare forhold samt oplysninger om helbredsforhold,væsentlige sociale problemer og misbrug af nydelsesmidler og lignende, må ikke videregives til en andenforvaltningsmyndighed.Stk. 2.Videregivelse af de i stk. 1 nævnte oplysninger kan dog ske, når1) den, oplysningen angår, har givet samtykke,2) det følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov, at oplysningen skal videregives,3) videregivelsen sker til varetagelse af private eller offentlige interesser, der klart overstiger hen-synet til de interesser, der begrunder hemmeligholdelse, herunder hensynet til den, oplysningen an-går, eller4) videregivelsen er et nødvendigt led i sagens behandling eller er nødvendig for, at en myndighedkan gennemføre tilsyns- eller kontrolopgaver.Stk. 3.Andre fortrolige oplysninger må ud over de i stk. 2 nævnte tilfælde kun videregives til en andenforvaltningsmyndighed, når det må antages, at oplysningen vil være af væsentlig betydning for myndighe-dens virksomhed eller for en afgørelse, myndigheden skal træffe.Stk. 4.Samtykke efter stk. 2, nr. 1, skal meddeles skriftligt og indeholde oplysning om, hvilken type oplys-ninger der må videregives, til hvem oplysninger må videregives og til hvilket formål. Kravet om skriftlig-hed kan dog fraviges, når sagens karakter eller omstændighederne i øvrigt taler derfor.Stk. 5.Samtykke efter stk. 2, nr. 1, bortfalder senest et år efter det er givet.Stk. 6.Lokale administrative organer, som ved lov er tillagt en selvstændig kompetence, anses som en selv-stændig myndighed efter stk. 1 og 3.§ 29.I sager, der rejses ved ansøgning, må oplysninger om ansøgerens rent private forhold ikke indhentesfra andre dele af forvaltningen eller fra en anden forvaltningsmyndighed.Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, hvis1) ansøger har givet samtykke hertil,
2) andet følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov eller3) særlige hensyn til ansøgeren eller tredjemand klart overstiger ansøgerens interesse i, at oplysningenikke indhentes.§ 31.I det omfang en forvaltningsmyndighed er berettiget til at videregive en oplysning, skal myndighedenpå begæring af en anden forvaltningsmyndighed videregive oplysningen, hvis den er af betydning for myn-dighedens virksomhed eller for en afgørelse, som myndigheden skal træffe.Stk. 2.Bestemmelsen i stk. 1 finder dog ikke anvendelse, hvis videregivelsen påfører myndigheden et mer-arbejde, der væsentligt overstiger den interesse, den anden myndighed har i at få oplysningerne.§ 32.Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, må ikke i den forbindelse skaffe sig fortroligeoplysninger, som ikke er af betydning for udførelsen af den pågældendes opgaver.Persondataloven – uddrag af §§ 3, 6, 7, og 8§ 3.I denne lov forstås ved:1) Personoplysninger:Enhver form for information om en identificeret eller identificerbar fysisk person (den registrerede).2) –7) udeladt.8) Den registreredes samtykke:Enhver frivillig, specifik og informeret viljestilkendegivelse, hvorved den registrerede indvilger i, at oplys-ninger, der vedrører den pågældende selv, gøres til genstand for behandling.9) udeladt§ 6.Behandling af oplysninger må kun finde sted, hvis1) den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke hertil,2) – 7)Stk. 2-4 udeladt.§ 7.Der må ikke behandles oplysninger om racemæssig eller etnisk baggrund, politisk, religiøs eller filoso-fisk overbevisning, fagforeningsmæssige tilhørsforhold og oplysninger om helbredsmæssige og seksuelleforhold.stk. 2.Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke anvendelse, hvis1) den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke til en sådan behandling,2) – 4 udeladtStk. 3 – 8 udeladt.§ 8.For den offentlige forvaltning må der ikke behandles oplysninger om strafbare forhold, væsentligesociale problemer og andre rent private forhold end de i § 7, stk. 1, nævnte, medmindre det er nødvendigtfor varetagelsen af myndighedens opgaver.stk. 2.De i stk. 1 nævnte oplysninger må ikke videregives. Videregivelse kan dog ske, hvis1) den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke til videregivelsen,2) – 5) udeladt.Stk. 3., 4, 5, 6 og 7 udeladt.§ 38.Den registrerede kan tilbagekalde et samtykke
··AKT51918··BILAG15··[SkabelonJournalnotatframødeirehabiliteringsteamet.docx.docx.docx.docx]··
Supplement til AMS indstillingsskemaRyk mellem felterne via F11
Mødedato.
xx/xx-2013
Borger navn:Cpr.nrJANEJ
Borgers navn-
Deltagere:
Borgerdeltagelse:
BIFBUFSOFSUFSundhedskoordinator
Bisidder/partsrepræsentantVed ja skriv navnTolk: Ved ja skriv navn
Andre:Ved ja skriv navn
MødelederInterviewerSærlig note
Navn og forvaltningNavn og forvaltningNavn og forvaltning
Supplement til skema om Rehabiliteringsteamets indstilling(Interviewrunde - angivelse af spørgsmål og svar
(Borgers udtalelser / opsummering)
Sundhedskoordinator/klinisk funktion (Vurdering, indhentelse af yderligere oplysninger osv.)Der henvises til medsendte indstillingsskema ” Rehabiliteringsteamets indstilling”
StatistikRessourceforløbLAB § 68aJaNejFleksjob§ 69 og 70VirkningsdatoJaxx/xx-xxNejFørtidspension indstilling§ 17 stk.1§ 17 stk. 2§ 17 stk 3JaJaJaNejNejNejIndstillingtil andetBUFBIFSOFSUF
Side1af1
Sidst opdateret: 28. dec. 2012
··AKT51918··BILAG16··[SkabelonReferatogstatistikfrarehabiliteringsteammødemedborger(2...]··
Referat og statistikskemaSkema sendes til sekretariats postkasse samme dag: BIFKP RehabsekretariatI Emnelinjen skrives: Cprnr - Referat og statistik
Ryk mellem felterne tabulator – og ryk tilbage via shift og tabulator
Mødedato.
-2013
Borger navn:Cpr.nrJANEJ
Borgers navn-Førtidspensionist
Deltagere:
Borgerdeltagelse:
BIFBUFSOFSUFSundhedskoordinator
Bisidder/partsrepræsentantSkriv navn(e) eller sletTolk: Skriv navn eller slet
Andre mødedeltagere:Skriv navn eller slet
MødelederReferentInterviewerReferat
Navn og forvaltningNavn og forvaltningNavn og forvaltning
A) Borgers (bisidder/fuldmagtshaver) bemærkninger på mødet om arbejdsevne/indsats/tilbud:Arbejde/uddannelse/indsats:Sociale forhold:Helbred:B) Spørgsmål fra kommunen til uddybning af sagens oplysningerC) Andre faktuelle oplysninger fra mødet (f.eks. borgers reaktioner, udtalelser om f.eks. sagsbehandlingstidmm.)C)Hvor er der enighed/uenighed.....Rådgivning og vejledning fra Rehabiliteringsteamet til borger:Borger er informeret / vejledt om følgende:.Ressourceforløb: (herefter indsættes oplysninger om den konkrete vejledning)Fleksjob:Førtidspension:Sagens videre forløb :
Sundhedskoordinator/klinisk funktion (Vurdering, indhentelse af yderligere oplysninger osv....... slette hvis ingen noteringer...)
1Senest opdateret 28.2.2013/CDU
Aftale med borger om de kommende sagsbehandlingsskridt1. Partshøring i indstilling fra rehabiliteringsteamet og derefter afgørelseeller2. Indhentelse af supplerende oplysningereller3. sagen beror på nuværende tidspunkt, i stedet skal følgende iværksættes:
Der henvises til medsendte indstillingsskema ” Rehabiliteringsteamets indstilling”
StatistikRessourceforløbLAB § 68aVarighed:1-2 år2–3 årOver 3 årKoordinerendesagsbehandlerBIFSOFBUFSUFTilskud tilselvstændigeVirkningsdatoPermanentMidlertidigtJaxx/xx-20xxNejJaNejFleksjob§ 69 og 70Fastholdelses-fleksjobJaJaNejNej§ 17 stk 1§ 17 stk 2§ 17 stk.3§17 stk 4JaJaJaJaNejNejNejNejFørtidspension indstillingIndstillingtil andetBUFBIFSOFSUF
2
··AKT51918··BILAG17··[ny§17stk2ANSØG.docx.docx.docx.docx]··
Ansøgning om førtidspension efter pensionslovens § 17, stk. 2.Modtaget denMyndighed
Navn:
Cpr. nr.
Du har ret til at ansøge om førtidspension.Din ansøgning om førtidspension vil blive behandlet og afgjort på det foreliggende dokumentations-grundlag.Det betyder, at der eksempelvis ikke vil blive foretaget nye lægelige undersøgelser eller skeyderligereafklaring af din arbejdsevne gennem tilbud efter beskæftigelsesloven.Hvis dokumentationsgrundlaget er tilstrækkeligt, og lovens betingelser for tilkendelse af førtidspension eropfyldt, tilkendes du førtidspension. Hvis dokumentationsgrundlaget ikke er tilstrækkeligt, eller hvis derpå det foreliggende grundlag ikke kan tages stilling til, i hvilket omfang arbejdsevnen er nedsat, vil du fåafslag på tilkendelse af førtidspension.Jeg ønsker min ansøgning om førtidspensions behandlet efter pensionslovens § 17, stk. 2.Jeg giver samtykke til, at forvaltningenindhenterallerede udarbejdede relevante sociale- og helbreds-mæssige oplysninger fra hospital, privatpraktiserende læge og andre relevante samarbejdspartnere.Jeg giver også samtykke til, at forvaltningenvideregiverrelevante sociale- og helbredsmæssige oplys-ninger, der er af betydning for sagsbehandlingen til anden forvaltningsmyndighed, hospital, privat prakti-serende læge og andre relevante samarbejdsparter.Jeg er informeret om, at kommunen i forbindelse med sagen har behandlet personoplysninger om mig ikommunens edb-system. Efter persondataloven har parter normalt ret til indsigt i de oplysninger, somBeskæftigelses- og Integrationsforvaltningen har registreret elektronisk. Parter har normalt også ret til atfå indføjet oplysninger, hvis de oprindelige viser sig forkerte, vildledende eller lignende.Jeg er endvidere informeret om, at Socialforvaltningen, Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen,Sundheds- og Omsorgsforvaltningen og Børne- og Ungdomsforvaltningen deltager i fælles møder, somer relevante for behandlingen af min sag og giver samtykke til, at disse forvaltninger mådrøftemin sagpå rehabiliteringsteammøde.Jeg er informeret om, at jeg kan tilbagekalde et samtykke til indhentning/videregivelse af oplysninger,Samtykke til videregivelse, indhentelse og drøftelse af oplysninger bortfalder når sagen er færdigbehand-let eller hvis du tilbagekalder samtykket. Tilbagekaldelse af samtykke gælder alene fremadrettet.Lovgrundlaget:Pensionslovens § 17, retssikkerhedslovens § 11 a, og forvaltningslovens §§ 27, 29 og 31 og uddrag afpersondatalovens §§ 6, 7, 8 og 38 er optrykt på bilag 1.
Dato
Underskrift borger
Sagsbehandler
BILAGPensionslovens § 17:"§ 17.Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at ydehjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. dog stk. 2 og 3.Stk. 2.Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmodeherom. I sådanne tilfælde forelægges sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag for kommunens rehabiliteringsteam.Kommunalbestyrelsen træffer umiddelbart efter rehabiliteringsteamets indstilling i sagen afgørelse om, at sagen på det foreliggendedokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.Stk. 3.Personer med langvarig og aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet kan fra 5 år før folkepensionsalderen ansøge om førtids-pension (seniorførtidspension). I sådanne sager iværksættes ikke beskæftigelsesrettede tilbud for at udvikle arbejdsevnen. Kommu-nalbestyrelsen kan dog indhente nye oplysninger til brug for sagens afgørelse. Kommunalbestyrelsen forelægger sagen på det fore-liggende dokumentationsgrundlag for kommunens rehabiliteringsteam. Kommunalbestyrelsen træffer umiddelbart efter rehabilite-ringsteamets indstilling i sagen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efterreglerne om førtidspension.Stk. 4.Kommunalbestyrelsen kan påbegynde en sag eller træffe afgørelse om tilkendelse af førtidspension til en person, der ikkeselv har rettet henvendelse herom.Retssikkerhedslovens § 11a, stk. 1:§ 11 a.Myndigheden kan efter forudgående samtykke fra den, der søger om eller får hjælp, forlange, at andre offentlige myndighe-der, uddannelsesinstitutioner, sygehuse, læger, psykologer, autoriserede sundhedspersoner i øvrigt og personer, der handler pådisses ansvar, arbejdsløshedskasser, pengeinstitutter, arbejdsgivere og private, der udfører opgaver for det offentlige, giver oplys-ninger om den pågældende, der er nødvendige for at behandle sagen. Dette gælder også oplysninger om en persons rent privateforhold og andre fortrolige oplysninger, ligesom myndigheden kan indhente lægejournaler, sygehusjournaler eller udskrifter heraf.Myndigheden kan forlange, at der optages retsligt forhør i overensstemmelse med retsplejelovens § 1018, hvis oplysningerne ikkevideregives.Forvaltningslovens §§ 27, 28, 29, 31 og 32§ 27, stk. 1.Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, har tavshedspligt, jfr. borgerlig straffelov § 152 og § 152 c-152 f, nåren oplysning ved lov eller anden gyldig bestemmelse er betegnet som fortrolig, eller når det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholdeden for at varetage væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser, herunder navnlig til:1) statens sikkerhed eller rigets forsvar,2) rigets udenrigspolitiske eller udenrigsøkonomiske interesser, herunder forholdet til fremmede magter eller mellemfolkelige insti-tutioner,3) forebyggelse, efterforskning og forfølgning af lovovertrædelser samt straffuldbyrdelse og beskyttelse af sigtede, vidner eller andrei sager om strafferetlig eller disciplinær forfølgning.4) gennemførelse af offentlig kontrol-, regulerings- eller planlægningsvirksomhed eller af påtænkte foranstaltninger i henhold tilskatte- og afgiftslovgivningen,5) det offentliges økonomiske interesser, herunder udførelsen af det offentliges forretningsvirksomhed,6) enkeltpersoners eller private selskabers eller foreningers interesse i at beskytte oplysninger om deres personlige eller interne,herunder økonomiske, forhold, eller7) enkeltpersoners eller private selskabers eller foreningers økonomiske interesse i at beskytte oplysninger om tekniske indretningereller fremgangsmåder eller om drifts- eller forretningsforhold.Stk. 2, 3 og 4 udeladt§ 29.I sager, der rejses ved ansøgning, må oplysninger om ansøgerens rent private forhold ikke indhentes fra andre dele af forvalt-ningen eller fra en anden forvaltningsmyndighed.Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, hvis1) ansøger har givet samtykke hertil,2) andet følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov eller3) særlige hensyn til ansøgeren eller tredjemand klart overstiger ansøgerens interesse i, at oplysningen ikke indhentes.§ 31.I det omfang en forvaltningsmyndighed er berettiget til at videregive en oplysning, skal myndigheden på begæring af en andenforvaltningsmyndighed videregive oplysningen, hvis den er af betydning for myndighedens virksomhed eller for en afgørelse, sommyndigheden skal træffe.Stk. 2.Bestemmelsen i stk. 1 finder dog ikke anvendelse, hvis videregivelsen påfører myndigheden et merarbejde, der væsentligtoverstiger den interesse, den anden myndighed har i at få oplysningerne.§ 32.Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, må ikke i den forbindelse skaffe sig fortrolige oplysninger, som ikke er afbetydning for udførelsen af den pågældendes opgaver.Persondataloven – uddrag af §§ 6, 7 og 8§ 6. Behandling af oplysninger må kun finde sted, hvis1) den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke hertil,2) behandlingen er nødvendig af hensyn til opfyldelsen af en aftale, som den registrerede er part i, eller af hensyn til gennemførelseaf foranstaltninger, der træffes på den registreredes anmodning forud for indgåelsen af en sådan aftale,
3) behandlingen er nødvendig for at overholde en retlig forpligtelse, som påhviler den dataansvarlige,4) behandlingen er nødvendig for at beskytte den registreredes vitale interesser,5) behandlingen er nødvendig af hensyn til udførelsen af en opgave i samfundets interesse,6) behandlingen er nødvendig af hensyn til udførelsen af en opgave, der henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som dendataansvarlige eller en tredjemand, til hvem oplysningerne videregives, har fået pålagt, eller7) behandlingen er nødvendig for, at den dataansvarlige eller den tredjemand, til hvem oplysningerne videregives, kan forfølge enberettiget interesse og hensynet til den registrerede ikke overstiger denne interesse.Stk. 2. En virksomhed må ikke videregive oplysninger om en forbruger til en anden virksomhed til brug ved markedsføring eller an-vende oplysningerne på vegne af en anden virksomhed i dette øjemed, medmindre forbrugeren har givet sit udtrykkelige samtykkehertil. Et samtykke skal indhentes i overensstemmelse med reglerne i markedsføringslovens § 6 a.Stk. 3. Videregivelse og anvendelse som nævnt i stk. 2 kan dog ske uden samtykke, hvis der er tale om generelle kundeoplysninger,der danner grundlag for inddeling i kundekategorier, og hvis betingelserne i stk. 1, nr. 7, er opfyldt.Stk. 4. Der kan efter stk. 3 ikke videregives eller anvendes oplysninger som nævnt i §§ 7 og 8. Justitsministeren kan fastsætte yderli-gere begrænsninger i adgangen til at videregive eller anvende bestemte typer af oplysninger efter stk. 3.§ 7. Der må ikke behandles oplysninger om racemæssig eller etnisk baggrund, politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning, fagfore-ningsmæssige tilhørsforhold og oplysninger om helbredsmæssige og seksuelle forhold.Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke anvendelse, hvis1) den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke til en sådan behandling,2) behandlingen er nødvendig for at beskytte den registreredes eller en anden persons vitale interesser i tilfælde, hvor den pågæl-dende ikke fysisk eller juridisk er i stand til at give sit samtykke,3) behandlingen vedrører oplysninger, som er blevet offentliggjort af den registrerede, eller4) behandlingen er nødvendig for, at et retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares.Stk. 3. Behandling af oplysninger om fagforeningsmæssige tilhørsforhold kan endvidere ske, hvis behandlingen er nødvendig foroverholdelsen af den dataansvarliges arbejdsretlige forpligtelser eller specifikke rettigheder.Stk. 4. En stiftelse, en forening eller en anden almennyttig organisation, hvis sigte er af politisk, filosofisk, religiøs eller faglig art,kan inden for rammerne af sin virksomhed foretage behandling af de i stk. 1 nævnte oplysninger om organisationens medlemmereller personer, der på grund af organisationens formål er i regelmæssig kontakt med denne. Videregivelse af sådanne oplysningerkan dog kun finde sted, hvis den registrerede har meddelt sit udtrykkelige samtykke hertil eller behandlingen er omfattet af stk. 2, nr.2-4, eller stk. 3.Stk. 5. Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke anvendelse, hvis behandlingen af oplysninger er nødvendig med henblik på forebyggendesygdomsbekæmpelse, medicinsk diagnose, sygepleje eller patientbehandling, eller forvaltning af læge- og sundhedstjenester, ogbehandlingen af oplysningerne foretages af en person inden for sundhedssektoren, der efter lovgivningen er undergivet tavsheds-pligt.Stk. 6. Behandling af de i stk. 1 anførte oplysninger kan ske, hvis behandlingen er nødvendig af hensyn til en offentlig myndighedsvaretagelse af sine opgaver på det strafferetlige område.Stk. 7. Undtagelse fra bestemmelsen i stk. 1 kan endvidere gøres, hvis behandlingen af oplysninger sker af grunde, der vedrørerhensynet til vigtige samfundsmæssige interesser. Tilsynsmyndigheden giver tilladelse hertil. Der kan fastsættes nærmere vilkår forbehandlingen. Hvor tilladelse meddeles, giver tilsynsmyndigheden underretning herom til Europa-Kommissionen.Stk. 8. For den offentlige forvaltning må der ikke føres edb-registre med oplysninger om politiske forhold, som ikke er offentligttilgængelige.§ 8. For den offentlige forvaltning må der ikke behandles oplysninger om strafbare forhold, væsentlige sociale problemer og andrerent private forhold end de i § 7, stk. 1, nævnte, medmindre det er nødvendigt for varetagelsen af myndighedens opgaver.Stk. 2. De i stk. 1 nævnte oplysninger må ikke videregives. Videregivelse kan dog ske, hvis1) den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke til videregivelsen,2) videregivelsen sker til varetagelse af private eller offentlige interesser, der klart overstiger hensynet til de interesser, der begrun-der hemmeligholdelse, herunder hensynet til den, oplysningen angår,3) videregivelsen er nødvendig for udførelsen af en myndigheds virksomhed eller påkrævet for en afgørelse, som myndigheden skaltræffe, eller4) videregivelsen er nødvendig for udførelsen af en persons eller virksomheds opgaver for det offentlige.Stk. 3. Forvaltningsmyndigheder, der udfører opgaver inden for det sociale område, må kun videregive de i stk. 1 nævnte oplysnin-ger og de oplysninger, der er nævnt i § 7, stk. 1, hvis betingelserne i stk. 2, nr. 1 eller 2, er opfyldt, eller hvis videregivelsen er etnødvendigt led i sagens behandling eller nødvendig for, at en myndighed kan gennemføre tilsyns- eller kontrolopgaver.Stk. 4. Private må behandle oplysninger om strafbare forhold, væsentlige sociale problemer og andre rent private forhold end de i §7, stk. 1, nævnte, hvis den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke hertil. Herudover kan behandling ske, hvis det er nødven-digt til varetagelse af en berettiget interesse og denne interesse klart overstiger hensynet til den registrerede.Stk. 5. De i stk. 4 nævnte oplysninger må ikke videregives uden den registreredes udtrykkelige samtykke. Videregivelse kan dog skeuden samtykke, når det sker til varetagelse af offentlige eller private interesser, herunder hensynet til den pågældende selv, der klartoverstiger hensynet til de interesser, der begrunder hemmeligholdelse.Stk. 6. Behandling af oplysninger i de tilfælde, der er reguleret i stk. 1, 2, 4 og 5, kan i øvrigt finde sted, hvis betingelserne i § 7 eropfyldt.Stk. 7. Et fuldstændigt register over straffedomme må kun føres for en offentlig myndighed.