Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del
Offentligt
1250620_0001.png
1250620_0002.png
1250620_0003.png
1250620_0004.png
1250620_0005.png
1250620_0006.png
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KDato:Kontor:Statsrets- og Menneske-retskontoretSagsbeh.: Lasse BojeSagsnr.: 2013-0032-0759Dok.:780479

1.

Beskæftigelsesministeriet har anmodet Justitsministeriet om et bidrag tilbrug for besvarelsen af spørgsmål nr. 362 (Alm. del) af 16. maj 2013 fraFolketingets Beskæftigelsesudvalg. Spørgsmålet er sålydende:”Beskæftigelsesministeren fremsatte den 13. november 2002lovforslag L 89 om ændring af lov om aktiv socialpolitik og in-tegrationsloven (Nedsat kontanthjælp til personer, der er sam-levende med en starthjælps- eller introduktionsydelsesmodta-ger). Lovforslaget – der bl.a. omhandlede forsørgerpligt mel-lem ugifte samlevende kontanthjælps- og starthjælpsmodtagere- var en korrektion i forhold til lov nr. 361 af 6. juni 2002. Affremsættelsestalen til L 89 fremgik, at”Regeringen er efterfølgende blevet opmærksom på, at de nyeregler om starthjælp på et enkelt punkt ikke lever op til de kravtil retstilstanden, som følger af grundlovens § 75, stk. 2, om rettil offentlig forsørgelse.” Begrundelsen var bl.a. ”at der ikke erforsørgelsespligt mellem samlevende”.I regeringens udspil til kontanthjælpsreform foreslås, at ugiftesamlevende skal have forsørgerpligt på lige fod med ægtefæl-ler. Af ministerens svar på Retsudvalgets REU alm. delspørgsmål 782, stillet efter ønske fra Christian Juhl (EL),fremgår, at det er”Justitsministeriets opfattelse, at den beskrevne ordning –hvorefter der indføres en gensidig forsørgelsespligt mellem deaf aftalen omfattede samlevende – ikke rejser spørgsmål i for-hold til grundlovens § 75, stk. 2.Der ønskes en redegørelse for, hvorfor den ved L 89 beskrevneordning med forsørgerpligt mellem ugifte samlevende kontant-hjælps- og starthjælpsmodtagere ikke var i overensstemmelsemed grundloven, mens regeringens kontanthjælpsreform,hvorefter ugifte samlevende skal have forsørgerpligt på ligefod med ægtefæller ikke giver anledning til problemer i for-hold til grundloven.”
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

2.

Justitsministeriet kan i den anledning oplyse følgende:

2.1.

Grundlovens § 75, stk. 2, har følgende ordlyd:"Stk. 2. Den, der ikke kan ernære sig eller sine, og hvis forsør-gelse ikke påhviler nogen anden, er berettiget til hjælp af detoffentlige, dog mod at underkaste sig de forpligtelser, som lo-ven herom påbyder."Som det fremgår, følger det af grundlovens § 75, stk. 2, at den, der ikkeselv kan ernære sig eller sine, og hvis forsørgelse ikke påhviler nogen an-den, er berettiget til hjælp fra det offentlige, dog mod at underkaste sig deforpligtelser, som loven herom påbyder.Bestemmelsen indebærer, at der skal bestå et offentligt forsørgelsesvæsen,som sikrer ret til hjælp for personer, der ikke kan ernære sig eller sine, oghvis forsørgelse ikke påhviler andre. For en nærmere beskrivelse af be-stemmelsen kan der henvises til bl.a. Henrik Zahle (red.), Danmarks RigesGrundlov med kommentarer (2.udgave, 2006), side 512-521, og Jens PeterChristensen m.fl., Dansk Statsret (2012), side 382-386.Retten til hjælp fra det offentlige er således bl.a. betinget af, at forsørgel-sen af den pågældende ikke påhviler nogen anden.

2.2.

For så vidt angår ægtefæller, følger det af § 2 i lov om ægteskabetsretsvirkninger, jf. lovbekendtgørelse nr. 1053 af 12. november 2012, atægtefæller indbyrdes har pligt til at forsørge hinanden.Det følger endvidere af § 2 i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgø-relse nr. 190 af 24. februar 2012 med senere ændringer, at ægtefæller ogsåi forhold til det offentlige har pligt til at forsørge hinanden.

2.3.

Der fremgår bl.a. følgende om indførelsen af en gensidig forsørgelses-pligt for samlevende par, der er fyldt 25 år, af aftale om en reform af kon-tanthjælpssystemet – flere i uddannelse og job, der blev indgået den 18.april 2013 mellem regeringen og Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konser-vative Folkeparti og Liberal Alliance:”Gensidigforsørgelsespligt for samlevende par, der er fyldt25 år.Forsørgelsespligten gælder, så snart én i et par søgerom enten kontanthjælp eller uddannelseshjælp. Hvis samle-veren har indkomst eller formue, skal det samlevende parbegge leve af det – helt efter de nuværende regler for gifte.2
Parret er alene omfattet af den gensidige forsørgelsespligt,hvis begge er fyldt 25 år.”Med henblik på at udmønte bl.a. denne del af aftalen om en reform af kon-tanthjælpssystemet sendte beskæftigelsesministeren den 16. maj 2013 etudkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov omstatens uddannelsesstøtte, lov om børnetilskud og forskudsvis udbetalingaf børnebidrag og forskellige andre lov (Reform af kontanthjælpssystemet,uddannelseshjælp for unge, gensidig forsørgelsespligt mellem samlevende,ændrede rådighedskrav og sanktioner m.v.) i høring.Med lovforslaget lægges der op til at indføre en gensidig forsørgelsespligtmellem ugifte samlevende. Herom er bl.a. anført følgende i lovudkastetsalmindelige bemærkninger:”Det foreslås som nyt kapitel 1 a, at indføre en forsørgelses-pligt mellem samlevende personer i forbindelse med at den eneeller begge ansøger om eller modtager uddannelses- eller kon-tanthjælp efter lov om aktiv socialpolitik.Forsørgelsespligten mellem ægtefæller er fastsat i lov om æg-teskabets retsvirkninger.Med dette lovforslag indføres en tilsvarende forsørgelsespligtmellem samlevende personer, dog afgrænset til alene at gælde ide tilfælde, hvor den ene eller begge skulle få brug for hjælp tilforsørgelse, og som efter de gældende regler vil kunne søgeom og modtage uddannelses- eller kontanthjælp.Forslaget indebærer, at ugifte samlevende i forhold til det of-fentlige får ansvar for at forsørge hinanden, ligesom det i daggælder for ægtefæller efter § 2 i lov om aktiv socialpolitik.Herved opnås større ensartethed mellem ægtefæller og samle-vende i kontanthjælpssystemet, og derved bliver økonomisktrang et spørgsmål, der principielt finder sin løsning inden forde nære rammer, som både et ægteskab og et samliv danner.”Efter lovudkastet foreslås der således indsat en ny § 2 a i lov om aktiv so-cialpolitik, hvorefter ugifte samlevende vil have pligt til at forsørge hinan-den, hvis den ene eller begge ansøger om eller modtager uddannelses- ellerkontanthjælp efter loven. Bestemmelsen vil indebære, at der indføres enindbyrdes forsørgelsespligt mellem de ugifte samlevende, der omfattes afordningen i lovudkastet.Bestemmelsen i lovudkastets § 2 a skal ses i sammenhæng med en ny § 2b, som foreslås indsat i loven, og som indeholder en afgrænsning af, hvilke3
ugifte samlevende der omfattes af § 2 a. Den nærmere rækkevidde af for-sørgelsespligten efter §§ 2 a og 2 b er beskrevet i lovudkastets speciellebemærkninger, hvor der bl.a. er redegjort for betydningen af en ugift sam-levendes eventuelle særbørn.Endvidere skal bestemmelsen i lovudkastets § 2 a ses i sammenhæng med§ 97 a, som ligeledes foreslås indsat i loven, og som har følgende ordlyd:”§

97 a.

Forsømmer en samlever at opfylde sin forsørgelses-pligt efter §§ 2 a og 2 b, udbetaler kommunen uddannelses-eller kontanthjælp til ansøgeren. Kommunen kan opkræve etbeløb hos samleveren svarende til den udbetalte uddannelses-eller kontanthjælp. Kommunen kan dog kun opkræve belø-bet, hvis samleveren efterlades tilstrækkelige midler til atskaffe det nødvendige til sin egen og familiens forsørgelse.”Det foreslås endvidere med udkastet til lovforslag, at § 2 i lov om aktiv so-cialpolitik, hvorefter ægtefæller også i forhold til det offentlige har pligt tilat forsørge hinanden, udvides til også at omfatte ugifte samlevende, der eromfattet af den foreslåede § 2 a.

2.4.

Som anført ovenfor vil de foreslåede regler i lovudkastets §§ 2 a og 2b betyde, at der indføres en indbyrdes forsørgelsespligt mellem ugifte sam-levende, hvis den ene eller begge ansøger om eller modtager uddannelses-eller kontanthjælp, således at forsørgelsen i de tilfælde, der omfattes afordningen, vil påhvile ansøgerens eller modtagerens samlever.Da retten til hjælp fra det offentlige efter grundlovens § 75, stk. 2, bl.a. erbetinget af, at forsørgelsen af den pågældende ikke påhviler nogen anden,er det Justitsministeriets opfattelse, at den påtænkte ordning efter lovudka-stet ikke rejser spørgsmål i forhold til grundlovens § 75, stk. 2, jf. også Ju-stitsministeriets besvarelse af 25. april 2013 af spørgsmål nr. 782 (Alm.del) fra Folketingets Retsudvalg.Det bemærkes i den forbindelse, at den foreslåede § 97 a sikrer, at dengensidige forsørgelsespligt kan gennemføres (på en i øvrigt i administrativhenseende forholdsvis simpel måde), hvis en samlever forsømmer at op-fylde sin forsørgelsespligt.

2.5.

Hvad angår den sidste del af det stillede spørgsmål – om lovforslag nr.L 89 fra folketingssamlingen 2001/2002 – skal Justitsministeriet bemærkefølgende:4
Ved lov nr. 361 af 6. juni 2002 om ændring af lov om aktiv socialpolitikog integrationsloven (Ændring af reglerne om ret til kontanthjælp, intro-duktionsydelse m.v.) blev den såkaldte starthjælp indført, ligesom intro-duktionsydelsen til udlændinge omfattet af integrationsloven blev ændret,således at den svarede til satserne for starthjælp.De pågældende regler blev, som det nævnes i det stillede spørgsmål, æn-dret ved lov nr. 1040 af 17. december 2002 om ændring af lov om aktivsocialpolitik og integrationsloven (Nedsat kontanthjælp til personer, der ersamlevende med en starthjælps- eller introduktionsydelsesmodtager). Derfremgår bl.a. følgende af pkt. 3.2 i de almindelige bemærkninger til lov-forslaget, der lå til grund for denne lovændring (L 89):”Om forholdet mellem grundlovens § 75, stk. 2, og bestem-melsen i § 26, stk. 1, 2. pkt., i lov om aktiv socialpolitik be-mærkes følgende:Det må først vurderes, om en starthjælpsmodtager, der leversammen med en kontanthjælpsmodtager, er omfattet af denpersonkreds, der af det offentlige skal garanteres en egentligret til hjælp. Dette forudsætter som nævnt, at starthjælpsmod-tageren ikke kan ernære sig eller sine, og at forsørgelsen afden pågældende ikke påhviler nogen anden.Det er bl.a. en betingelse for at modtage starthjælp, at denpågældende person ikke har mulighed for at skaffe det nød-vendige til sin egen eller familiens forsørgelse, og at behovetikke kan dækkes gennem andre ydelser, jf. § 11, stk. 2, nr. 2og 3, i lov om aktiv socialpolitik. Samlevende har endvidereikke som ægtefæller forsørgelsespligt over for hinanden, ogforsørgelsen af den pågældende starthjælpsmodtager vil der-for ikke påhvile den anden samlever.På den baggrund må det antages, at det offentlige skal garan-tere de omhandlede starthjælpsmodtagere hvis forsørgelse ik-ke påhviler nogen anden en egentlig ret til hjælp.Det må dernæst vurderes, om det offentlige ved lovgivningeller regler udstedt i medfør heraf har garanteret de omhand-lede starthjælpsmodtagere en ret til hjælp, der sikrer dem etfornødent forsørgelsesgrundlag.Som nævnt indebærer bestemmelsen i § 26, stk. 1, 2. pkt., atstarthjælpen for en person, der er samlevende med en kon-tanthjælpsmodtager, kan blive nedsat til 0 kr. Hertil kommer,at der ikke ved andre offentlige ordninger end starthjælpen, ersikret de pågældende starthjælpsmodtagere en ret til den for-nødne hjælp.5
For modtagere af introduktionsydelse gælder som anført, at§ 26, stk. 1, 2. pkt., finder tilsvarende anvendelse. Der kanderfor også i forhold til denne kreds af personer være tilfæl-de, hvor det offentlige ikke har sikret det fornødne forsørgel-sesgrundlag.På den anførte baggrund er det regeringens opfattelse, at detoffentlige med bestemmelsen i § 26, stk. 1, 2. pkt., i lov omaktiv socialpolitik ikke har sikret en retstilstand, der lever optil de krav, som grundlovens § 75, stk. 2, stiller.”Som det fremgår, blev der ved vurderingen af lov nr. 361 af 6. juni 2002lagt vægt på, at samlevende ikke som ægtefæller havde forsørgelsespligtover forhinanden, og at forsørgelsen af den pågældende starthjælpsmodta-ger derfor ikke ville påhvile den anden samlever. I modsætning hertil fore-slås der ved det udkast til lovforslag, der den 16. maj 2013 blev sendt i hø-ring, indført en indbyrdes forsørgelsespligt mellem de ugifte samlevende,der omfattes af den foreslåede ordning, jf. ovenfor under pkt. 2.3.Der foreligger derfor efter Justitsministeriets opfattelse ikke sammenligne-lige situationer, hvilket også er baggrunden for, at Justitsministeriet somtidligere nævnt ovenfor under pkt. 2.4 finder, at den påtænkte ordning efterudkastet til lovforslag om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov omstatens uddannelsesstøtte, lov om børnetilskud og forskudsvis udbetalingaf børnebidrag og forskellige andre lov (Reform af kontanthjælpssystemet,uddannelseshjælp for unge, gensidig forsørgelsespligt mellem samlevende,ændrede rådighedskrav og sanktioner m.v.) ikke rejser spørgsmål i forholdtil grundlovens § 75, stk. 2.
Morten Bødskov/Jens Teilberg Søndergaard
6