Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 23. oktober 2012 stillet følgende spørgsmålnr. 35 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraKarina Adsbøl (DF).
20. oktober 2012J.nr. 2012-0017107
”Ministeren bedes kommentere artiklen: ”Sagsbehandler: Mafiametoder i Kerte-minde, jf. vedlagte link: http://www.tv2fyn.dk/article/376803:Sagsbehandler--Mafiametoder-i-Kerteminde. ”
Jeg kan ikke gå ind i den konkrete sag, men jeg vil godt understrege, at jeg heltoverordnet tager afstand fra en beskæftigelsesindsats, hvor billigste tilbud ogskræmmeeffekt er det afgørende for, hvordan beskæftigelsesindsatsen tilrettelæg-ges.Jeg har høje ambitioner for beskæftigelsesindsatsen. De ledige skal bruge deres le-dighedsperiode, så de står bedre rustet, når de kommer ud af beskæftigelsessyste-met end, da de kom ind i det.Derfor vil jeg arbejde for et skift i fokus i beskæftigelsesindsatsen, så fokus rettespå reel opkvalificering, og så den indsats, der gøres for den enkelte ledige, byggerpå et mål om varig beskæftigelse.Jeg har derfor også tidligere i år ændret reglerne for jobsøgningskurser, så ledigeinden for 2 år som udgangspunkt kun skal have ét jobsøgningskursus. Der var altfor mange eksempler på, at ledige fik det ene jobsøgningskursus efter det andet.Det var det første skridt i retning af en god og meningsfuld beskæftigelsesindsats.Jeg kan som nævnt ikke gå ind i de konkrete oplysninger om Kerteminde Kommu-ne, men klart tilkendegive, at alle offentlige myndigheder skal overholde gældendelove og regler og administrere loven efter dens formål. Det betyder, at jobcentreneskal tage hensyn til de formål og betingelser, som beskæftigelseslovgivningen fore-skriver i forbindelse med den enkelte borgers rettigheder og pligter i beskæftigel-sesindsatsen.Hvis en borger er utilfreds med jobcenterets afgørelse om tilbud, kan borgeren kla-ge til beskæftigelsesankenævnet. Er borgeren utilfreds med personalets optræden,ekspeditionsfejl og lignende, kan borgeren klage til overordnet administrativ myn-dighed, det vil sige borgermesteren.
Det er kommunalbestyrelsens ansvar, at jobcentrene udøver sagsbehandling efterreglerne, og kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med, at lovgivningen overhol-des.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2