Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. maj 2013 stillet følgende spørgsmål nr.
342 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ulla
Tørnæs (V).
3. juni 2014
Sagsnr.: 2014 - 3431
Spørgsmål nr. 342:
”Ministeren
bedes oplyse antallet af personer, der får forbedret deres disponible
indkomst ved at gå fra beskæftigelse til overførselsindkomst, når kontanthjælpsre-
formen er trådt i kraft?”
Endeligt svar:
Økonomi- og Indenrigsministeriet er anmodet om et bidrag til besvarelse af BEU
(alm. del) spørgsmål 342 om kontanthjælpsreformen. Der er tidligere afgivet et fo-
reløbigt svar.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har svaret følgende:
”Den
økonomiske tilskyndelse til at være i beskæftigelse
–
frem for at modtage
overførselsindkomst
–
kan måles ved den såkaldte nettokompensationsgrad. Netto-
kompensationsgraden udtrykker den disponible indkomst som overførselsind-
komstmodtager i procent af den disponible indkomst som beskæftiget.
En nettokompensationsgrad på mere end 100 pct. svarer til, at en person får forbed-
ret sin disponible indkomst ved at gå fra beskæftigelse til overførselsindkomst.
Den disponible indkomst i de to alternativer
–
overførselsmodtager og beskæftiget
–
beregnes ved at antage, at den enkelte person er beskæftiget henholdsvis overfør-
selsindkomstmodtager i et helt kalenderår. Beregningerne tager blandt andet højde
for transportudgifter til og fra arbejde og aftrapning af indkomstafhængige ydelser
som boligstøtte, økonomisk friplads til børn i daginstitution mv.
Tabel 1 viser antallet af personer med en nettokompensationsgrad på mere end 100
pct. i 2013, og når kontanthjælpsreformen er trådt i kraft (fuldt indfaset).
Som det fremgår, udgør personer, der får forbedret deres disponible indkomst ved
at gå fra beskæftigelse til overførselsindkomst, en forholdsvis begrænset gruppe.
Gruppen består næsten udelukkende af beskæftigede, der i tilfælde af ledighed ville
være berettiget til dagpenge, og faktiske dagpengemodtagere. Kontanthjælpsrefor-
men påvirker derfor ikke gruppens størrelse væsentligt.