Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del
Offentligt
1376701_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. maj 2013 stillet følgende spørgsmål nr.
342 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ulla
Tørnæs (V).
3. juni 2014
Sagsnr.: 2014 - 3431
Spørgsmål nr. 342:
”Ministeren
bedes oplyse antallet af personer, der får forbedret deres disponible
indkomst ved at gå fra beskæftigelse til overførselsindkomst, når kontanthjælpsre-
formen er trådt i kraft?”
Endeligt svar:
Økonomi- og Indenrigsministeriet er anmodet om et bidrag til besvarelse af BEU
(alm. del) spørgsmål 342 om kontanthjælpsreformen. Der er tidligere afgivet et fo-
reløbigt svar.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har svaret følgende:
”Den
økonomiske tilskyndelse til at være i beskæftigelse
frem for at modtage
overførselsindkomst
kan måles ved den såkaldte nettokompensationsgrad. Netto-
kompensationsgraden udtrykker den disponible indkomst som overførselsind-
komstmodtager i procent af den disponible indkomst som beskæftiget.
En nettokompensationsgrad på mere end 100 pct. svarer til, at en person får forbed-
ret sin disponible indkomst ved at gå fra beskæftigelse til overførselsindkomst.
Den disponible indkomst i de to alternativer
overførselsmodtager og beskæftiget
beregnes ved at antage, at den enkelte person er beskæftiget henholdsvis overfør-
selsindkomstmodtager i et helt kalenderår. Beregningerne tager blandt andet højde
for transportudgifter til og fra arbejde og aftrapning af indkomstafhængige ydelser
som boligstøtte, økonomisk friplads til børn i daginstitution mv.
Tabel 1 viser antallet af personer med en nettokompensationsgrad på mere end 100
pct. i 2013, og når kontanthjælpsreformen er trådt i kraft (fuldt indfaset).
Som det fremgår, udgør personer, der får forbedret deres disponible indkomst ved
at gå fra beskæftigelse til overførselsindkomst, en forholdsvis begrænset gruppe.
Gruppen består næsten udelukkende af beskæftigede, der i tilfælde af ledighed ville
være berettiget til dagpenge, og faktiske dagpengemodtagere. Kontanthjælpsrefor-
men påvirker derfor ikke gruppens størrelse væsentligt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376701_0002.png
Det skal bemærkes, at tilskyndelsen til at påbegynde en uddannelse er øget markant
med kontanthjælpsformen. Uddannelse er en god investering for både den enkelte
og for samfundet, da et højere uddannelsesniveau både styrker den enkeltes til-
knytning til arbejdsmarkedet og medfører højere produktivitet og dermed højere
velstand.
Det bemærkes i øvrigt, at opgørelsen er baseret på en række modeltekniske anta-
gelser og skøn og er forbundet med usikkerhed. Der henvises til Fordeling og inci-
tamenter 2013, Økonomi- og Indenrigsministeriet, juli 2013, for en dokumentation
af beregninger af nettokompensationsgrader.
Tabel 1
Personer, der får forbedret deres disponible indkomst ved at gå fra beskæftigelse til over-
førselsindkomst
Antal personer
2013
- heraf beskæftigede
- heraf dagpengemodtagere
og andre overførselsindkomst-
modtagere
Kontanthjælpsreform fuldt ind-
faset
- heraf beskæftigede
- heraf dagpengemodtagere
og andre overførselsindkomst-
modtagere
18.100
15.700
2.400
Andel af 18-64 årige*), pct.
0,8
0,7
0,1
17.600
15.600
2.000
0,8
0,7
0,1
Anm.: Personer med en nettokompensationsgrad over 100 pct. Beregningerne er foretaget på registerdata for 2011,
der er fremskrevet til pris- og lønniveauet i 2013 samt gældende regler i 2013, og den isolerede virkning af kontant-
hjælpsreformen fuldt indfaset. Det er beregningsteknisk lagt til grund, at alle personer under 30 år med en erhvervs-
kompetencegivende uddannelse, der modtager kontanthjælp i overførselsalternativet, er jobparate. Det er ligeledes
beregningsteknisk lagt til grund, at alle personer under 30 år uden en erhvervskompetencegivende uddannelse, der
modtager uddannelseshjælp i overførselsalternativet, er uddannelsesparate. Beregningerne er baseret på en række
beregningstekniske antagelser og behæftet med usikkerhed. Beskæftigede omfatter fuld- og deltidsbeskæftigede løn-
modtagere, der har været i beskæftigelse enten hele eller dele af året. Af de 15.700 beskæftigede i 2013 var de 4.800
delårsbeskæftigede. Dagpengemodtagere og andre overførselsindkomstmodtagere omfatter fuldt ledige m.fl., dvs.
personer, der ikke har haft ordinær beskæftigelse i løbet af året, men som enten har været i støttet beskæftigelse
(ekskl. fleksjob) eller på egentligt overførselsindkomst (dagpenge, kontanthjælp, sygedagpenge, orlovsydelser e.l.),
samt efterlønsmodtagere.
Note: *) Ekskl. selvstændige, studerende og førtidspensionister m.fl.
Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriets beregninger på Lovmodellen.
Når nogle personer har meget høje kompensationsgrader, kan det skyldes, at den
umiddelbare indkomstnedgang ved at gå fra beskæftigelse til overførselsindkomst
bliver helt eller delvist opvejet af udgifter til transport til og fra arbejde, der falder
bort, højere boligstøtte og økonomisk friplads til børn i daginstitution.
Det er dog værd at hæfte sig ved, at fx dagpenge ikke uden videre kan vælges som
alternativ til beskæftigelse. Det skyldes blandt andet rådighedsforpligtelsen og ak-
tiveringsreglerne i dagpengesystemet.
Andre forhold vil derfor også have betydning for, at nogle er i beskæftigelse, selv
om de økonomisk set har meget lidt ud af det. Det gælder fx tilfredsstillelsen ved at
bidrage aktivt på arbejdsmarkedet, fællesskabet med arbejdskollegaer og betydnin-
gen af at kunne forsørge sig selv. Samtidig kan det at være i arbejde bane vejen for
et bedre lønnet job over tid.”
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Jeg kan henholde mig til økonomi- og indenrigsministerens svar og beklage det se-
ne svar.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
3