Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 57980003985662013-6240
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. maj 2013 stillet følgende spørgsmål nr.340 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra UllaTørnæs (V).
23. september 2013
Spørgsmål nr. 340:
”Ministeren bedes oplyse, hvor stor besparelsen vil være for de samlede offentligefinanser, hvis både kontanthjælpsloftet, 225-timers reglen, starthjælpen, 500-kroners nedsættelsen og introduktionsydelsen genindføres, når kontanthjælpsre-formen er fuldt indfaset, og hvordan det vil påvirke arbejdsudbuddet?”
Endeligt svar:
De direkte økonomiske konsekvenser af at afskaffe henholdsvis introduktionsydel-se, starthjælp og loft over kontanthjælp fremgår af L 36 af 21. november 2011 (Lovom ophævelse af starthjælpen, loft over kontanthjælpen, 500-kroners-nedsættelsen,225-timers-reglen, introduktionsydelsen m.v.).Såfremt starthjælp, introduktionsydelse, loft over kontanthjælp (inkl. forhøjet be-skæftigelsesfradrag), 225-timers reglen og 500-kroners-nedsættelsen genindføres,forudsættes det at medføre en tilsvarende mindreudgift, jf. tabel 1 (opregnet til nu-værende pris- og lønniveau).Tabel 1Merudgifter ved genindførelse af kontanthjælpsloftet, 225-timers reglen, starthjælpen, in-troduktionsydelsen og 500-kroners nedsættelsen, efter skat og tilbageløb ekskl. adfærdMio. kr. 2013-pl
Kontanthjælpsloftet inkl. forhøjet beskæftigelsesfradrag225-timersreglenStarthjælpIntroduktionsydelse”500-kroners nedsættelsen”Afledte konsekvenser herunder boligstøtte, daginstitutionsbetaling, ATP mv.i altNote: Tallene er afrundet til hele 10 mio. kr.
2014
-20-30-110-170-4050-320
Finansministeriet og Beskæftigelsesministeriet vurderer, at en genindførelse afovenstående særordninger på kontanthjælpsområdet tilsammen vil øge den struktu-relle beskæftigelse med 500-1.000 personer, svarende til en forbedring af denstrukturelle saldo på 100-200 mio. kr. Hovedparten af arbejdsudbudseffekten kan
henføres til genindførelsen af starthjælpen og introduktionsydelsen. Skønnet overarbejdsudbudseffekterne er ligeledes foretaget i forhold til gældende regler på kon-tanthjælpsområdet.En genindførelse af ovenstående særordninger på kontanthjælpsområdet skønneshermed at styrke den strukturelle saldo med i alt 470 mio. kr. Skønnet fremgår ogsåaf Finansministerens besvarelse af Finansudvalgets spørgsmål nr. 11 (L 231 - § 7)af 7. september 2013, og af besvarelsen af FIU 464 alm. del. af 2. september 2013,hvor de økonomiske konsekvenser af Venstres udspil ”Hurtigere i job” vurderes.Der spørges til de økonomiske konsekvenser og arbejdsudbudseffekten af at gen-indføre tidligere gældende regler, når kontanthjælpsreformen er fuldt indfaset. Veden genindførelse af de tidligere regler, vil der - efter kontanthjælpsreformens ikraft-træden i 2014 - være nye ydelser og målgrupper for reglerne. Det kræver derfor enkonkret model for genindførelsen af de tidligere regler, bl.a. ift. hvem der fremad-rettet skal omfattes, før der kan gennemføres en ny beregning af provenuet og ar-bejdsudbudseffekterne.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2