Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København KBeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. april 2013 stillet følgende spørgsmål nr.295 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraChristian Juhl (EL).
14. juni 2013J.nr. 2013-0005829/2013-3233
”Hvad vil det efter tilbageløb koste, hvis reglerne for dagpenge ændres således atprivat og offentligt løntilskud har virkning som ”død” periode?”
Hvis privat og offentligt løntilskud har virkning som ”død” periode, svarer det til,at dagpengeperioden forlænges, typisk med op til et halvt år.Ændringen kan således betyde, at der vil opstå et øget pres for at blive ansat i løn-tilskudsjob. Forslaget vil betyde, at deltagelse i aktivering øger dagpengeperiodenslængde. Den skitserede ændring indebærer således en betydelig risiko for, at denaktive indsats fremadrettet bliver tilrettelagt med henblik på at forlænge dagpenge-retten frem for at hjælpe den enkelte til at finde ordinær beskæftigelse.Det er vanskeligt at vurdere de økonomiske konsekvenser af at gennemføre denskitserede ændring. Hvis det beregningsteknisk forudsættes, at personer, der op-bruger dagpengeperioden, vil modtage dagpenge i yderligere 20 uger ved uændretadfærd, ville ændringen have medført merudgifter på 0,5-1 mia. kr. i 2013 efterindkomstskat og tilbageløb via afgiftssystemet. Merudgiftens størrelse afhænger af,i hvilket omfang forlængelsen overflødiggør muligheden for særlig uddannelses-hjælp.Forslaget vil trække i retning af længere ledighedsforløb, højere strukturel ledig-hed, lavere ustøttet beskæftigelse og dermed en svækkelse af den offentlige sektorsstrukturelle saldo. En forøgelse af den strukturelle ledighed med 1 procentpoint.vurderes at svække den strukturelle offentlige saldo med i størrelsesordenen 9 mia.kr.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen