Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del
Offentligt
1242316_0001.png
1242316_0002.png
1242316_0003.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 5. april 2013 stillet følgende spørgsmål nr.273 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraBent Bøgsted (DF).
29. april 2013J.nr. 2013-0005621

Spørgsmål nr. 273:

”Hvordan påvirker vederlag fra byrådsarbejde og vederlag fra regionsarbejde udbe-taling af henholdsvis førtidspension på gammel ordning, førtidspension på ny ord-ning samt dagpenge?”

Endeligt svar:

Dagpenge
Skattepligtige indtægter, som udbetales for hverv efter den kommunale styrelses-lov, medfører som udgangspunkt ikke fradrag i dagpengene. Reglen gælder med-lemmer af kommunalbestyrelser (byråd i nogle kommuner) og regionsråd og om-fatter disse personers deltagelse i kommunalbestyrelses- og regionsarbejde, ståendeudvalg og andre udvalg, der nedsættes af kommunalbestyrelsen og regionen.Indtægterne gælder vederlag, tillægsvederlag, erstatning for tabt arbejdsfortjenesteog diæter (mødediæter), som udbetales til medlemmerne efter reglerne i den kom-munale styrelseslov.Begrundelsen for, at der ikke skal ske fradrag i dagpengene, er, at enhver, der ervalgbar, har pligt til at modtage valg ifølge lov om kommunale valg. Hvis pågæl-dende opnår tilstrækkelige stemmer ved kommunal- eller regionsvalget, vil ved-kommende blive medlem af kommunalbestyrelsen eller regionsrådet. Den valgtekan kun fritages for medlemskab, hvis pågældende mister sin valgbarhed, fraflytterkommunen eller har en rimelig grund (fx helbred) til at ønske sig fritaget for med-lemskabet.Førtidspension
For så vidt angår reglerne om fradrag i førtidspension, har jeg modtaget nedenstå-ende bidrag fra Social- og Integrationsministeriet:”Reglerne i de sociale pensionslove er indrettet sådan, at også skattepligtige ind-komster i form af vederlag, diæter mv. indgår i indtægtsgrundlaget for beregning afde dele af førtidspensionen, der nedsættes på baggrund af supplerende indtægter.Reglerne om opgørelse af indtægtsgrundlaget for beregning af pension svarer såle-
des i videst muligt omfang til reglerne om opgørelse af den skattepligtige ind-komst.Begrundelsen - for at det er hele den skattepligtige indkomst, der indgår i indtægts-grundlaget - er, at pension er en forsørgelsesydelse, der målrettes i forhold til pen-sionistens forsørgelsesbehov - også i de tilfælde, hvor indkomsten skyldes arbejde,der varetages som led i et borgerligt ombud.Det bemærkes, at der ved beregning af social pension er mulighed for at have envis supplerende indkomst, før indtægten påvirker størrelsen af den sociale pension.Det er således kun, hvis den samlede indtægt overstiger disse indtægtsgrænser, aten indtægt fra varetagelsen af borgerligt ombud påvirker pensionens størrelse.”Vederlag for byråds- og regionsarbejde kan påvirke andre ydelser end dagpenge ogførtidspension. Derfor har jeg valgt at udvide svaret, så det også omfatter påvirk-ningen af ydelserne sygedagpenge og kontanthjælp.Sygedagpenge
Vederlag for byrådsarbejde i sygedagpengesammenhæng er at betragte som en ind-tægt ved selvstændig virksomhed.En person, der har flere samtidige arbejdsforhold - hvad enten det er som selvstæn-dig eller lønmodtager – kan godt være at betragte som uarbejdsdygtig i den ene be-skæftigelse og arbejdsdygtig i den anden.En person, der er uarbejdsdygtig i forhold til sit almindelige arbejde – fx en fysio-terapeut, der har brækket armen - kan godt varetage sit borgerlige ombud, og skalsåledes ikke have fratrukket vederlaget for det borgerlige ombud i sygedagpenge-ne.Kontanthjælp
Kontanthjælpssystemet er i modsætning til pensionssystemet ikke en forsikrings-lignende ordning, men bygger på selvforsørgelsesprincippet og udgør det understeøkonomiske sikkerhedsnet. Systemet dækker behovet for forsørgelse op til kon-tanthjælpssatsen. Og modsat mister personen kontanthjælpen, når personen selvtjener penge, der kan dække behovet for forsørgelse. Har ansøgeren eller ægtefæl-len indtægter, trækkes disse derfor fra i hjælpen. Som hovedregel fratrækkes ansø-gerens eller ægtefællens indtægter i den beregnede kontanthjælp krone for krone.Har ansøgeren eller ægtefællenarbejdsindtægtereller indtægter som led i aktive-ring mv., ses der ved beregningen bort fra 15,23 kroner pr. arbejdstime (satsen i2013). Der gælder særlige regler for feriepenge.
2
Indkomster fra politisk arbejde i form af vederlag for kommunalbestyrelsesarbejdebehandles på samme måde som andre indtægter i såvel førtidspensionssystemetsom i kontanthjælpssystemet.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
3