Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del
Offentligt
1233221_0001.png
1233221_0002.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 13. marts 2013 stillet følgende spørgsmål nr.249 (BEU alm. del), som hermed besvares.
4. april 2013J.nr. 2013-2519

Spørgsmål nr. 249:

”Ministeren bedes kommentere henvendelserne af 29. oktober 2012 og 12. marts2013 fra Landsklubben For Deltidsansatte Brandfolk, jf. BEU alm. del – bilag 22og 132.”

Endeligt svar:

Jeg er enig i, at brandberedskabet er et meget vigtigt område. Brandmændene,herunder de deltidsansatte brandmænd, udfører en beundringsværdig indsats. Deter der ingen tvivl om.Som deltidsansat brandmand kan man enten være omfattet af den kommunaleoverenskomst eller af den private overenskomst under Falck.I Redegørelse om deltidsansatte brandmænd af 17. november 2009, som erudarbejdet af en tværministeriel arbejdsgruppe, henviser man til disse tooverenskomster og til det forhold, at der er forskel på sammensætningen ogkonsekvenserne af de forskellige lønkomponenter i overenskomsterne.Deltidsansatte brandmænd hos Falck modtager i visse tilfælde honorarer(rådighedsbeløb) uden krav om at skulle på vagt eller stå faktisk til rådighed forberedskabet. Dette honorar medfører ikke fradrag og har ikke indflydelse på rettentil supplerende dagpenge.Som det blev fremhævet af den tværministerielle arbejdsgruppe, indeholder denkommunale overenskomst ikke lønkomponenter, der kan sidestilles medovennævnte honorar. I denne overenskomst betragtes alle lønkomponenter,herunder grundlønnen som betaling for faktisk udført arbejde idagpengelovgivningens forstand.Redegørelsen konkluderer således, at indretningen af overenskomsterne betyder, atdeltidsansatte brandmænd på den kommunale overenskomst vil opbruge retten tilsupplerende dagpenge hurtigere end ansatte på den private overenskomst vedsamme timetal og ledighed.
Allerede i 2009 blev der således gjort opmærksom på, at overenskomstparternemed fordel kunne tilrettelægge den kommunale overenskomst anderledes og – medinspiration fra den private overenskomst – benytte et tilsvarende honorar, derudbetales uden krav om hverken at skulle deltage i vagter eller stå faktisk tilrådighed for beredskabet.Redegørelsen pegede også på de strukturelle vanskeligheder med at rekruttere ogfastholde deltidsbrandmænd og oplyser, at disse vanskeligheder skyldessamfundsudviklingen, de generelle ansættelsesvilkår samt uddannelseskravene.Ifølge Arbejdsskadestyrelsens Center for Klager om Arbejdsløshedsforsikring, erder kun ganske få sager og henvendelser om deltidsansatte brandmænd.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2