Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del
Offentligt
1234440_0001.png
1234440_0002.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
8. april 2013
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 12. marts 2013 stillet følgende spørgsmål nr.248 (BEU alm. del), som hermed besvares.J.nr. 2013-2500

Spørgsmål nr. 248:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Kurt Haaning, jf. BEU alm.del - bilag 17.”

Endeligt svar:

De regelsæt, der styrer beskæftigelsesindsatsen, herunder reglerne omarbejdsløshedsdagpenge, skal overordnet set understøtte de lediges mulighed for såhurtigt som muligt at vende tilbage i beskæftigelse, og så vidt det er muligt ifuldtidsbeskæftigelse.Det er de regler, der nævnes i henvendelsen fra Kurt Haaning, udtryk for.Formålet med reglerne om dagpengegodtgørelse for 1., 2. og 3 ledighedsdag (G-dage) er at give arbejdsgiverne et økonomisk incitament til at tilrettelæggeproduktionsplanlægningen på en sådan måde, at afskedigelser, hjemsendelser mv.undgås i videst mulige omfang. Reglerne er særligt relevante i forhold tilvikaransættelser eller andre former for midlertidige ansættelser. Reglerne er såledesmed til at understøtte stabiliteten på arbejdsmarkedet. Dette er ikke mindst vigtigt ien tid med høj arbejdsløshed.Formålet er også, at arbejdsgiverne skal bidrage til at nedbringe udgifterne tilarbejdsløshedsdagpenge. G-dagsordningen er således med til at finansiere denfleksibilitet, der er indeholdt i det danske arbejdsløshedsforsikringssystem,herunder arbejdsgivernes mulighed for relativt nemt og billigt at ansætte ogafskedige medarbejdere.I de generelle betingelser for udbetaling af supplerende dagpenge er der fastsat ennedre timegrænse for dagpengeudbetaling i en uge – i den såkaldte mindste-udbetalingsregel. Den nedre grænse svarer til et beløb, der svarer til dagpenge for7,4 timer eller mindre. Denne regel er begrundet i både administrative ogfinansielle hensyn.I forhold til de supplerende dagpenge indgår de uger, hvor man får udbetalt fuldedagpenge, og uger, hvor man ikke får udbetalt dagpenge på grund af
mindsteudbetalingsreglen, ikke i beregningen af de 30 uger, som ertidsbegrænsningen for udbetaling af supplerende dagpenge.Formålet med reglerne om supplerende dagpenge er, at man midlertidigt kan fåøkonomisk dækning for det indtægtstab, man har som følge af delvis ledighed.Man kan derfor få supplerende dagpenge for forskellen mellem fuld tid og det antaltimer, man arbejder. De supplerende dagpenge er tidsbegrænsede, fordi de ydessom en midlertidig hjælp til at komme tilbage i beskæftigelse på fuld tid.Tidsbegrænsningen skal således forhindre, at de supplerende dagpenge – i enlængere periode – skal fungere som et offentligt tilskud til deltidsstillinger.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2