Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del
Offentligt
TALE
Tale til samråd d. 1. februar om stor-skalaloven i Grønland
Spørgsmål M og U behandles eller efter hinanden, da begge vedrører Grøn-lands ILO-forpligtelser.
Samrådsspørgsmål M (stillet af CHF)”Ministeren bedes redegøre for, om Grønland er omfattet afILO-konvention nr. 94, hvorefter statslige myndigheder skalanvende arbejdsklausuler ved udbud af statslige opgaver?".Svar:Før jeg svarer på spørgsmålene M og U, er det vigtigt, at vi -i en diskussion af ILO-konventioner - holder os to ting forøje:1. Er storskalaloven inden for rammerne af Grønlands ILO-forpligtelser, og2. Hvilke ILO-konventioner gælder der for Grønland?Ad 1. Storskalaloven ligger inden for rammerne af ILO-forpligtelserneLad mig allerede nu slå fast: Det er Beskæftigelsesministeri-ets vurdering, at den grønlandske storskalalov er i overens-stemmelse med de internationale forpligtelser, der følger afrelevante ILO-konventioner, herunder ILO's kernekonventi-oner om foreningsfrihed og om retten til at føre kollektiveforhandlinger.Det er en vurdering, der bygger på formuleringerne i selvsty-rets vedtagne lov, på Landstingets behandling heraf og denefterfølgende dialog med Landsstyret om rækkevidden af lo-vens bestemmelser sammenholdt med ILO’s konventioner.
Ad 2. Hvilke ILO-konventioner gælder for GrønlandDet andet er, hvilke ILO-konventioner, der gælder for Grøn-land.Det er alene Danmark, der på vegne af riget kan ratificereILO’s konventioner – herunder ratificere med virkning forGrønland. Det er omvendt ikke alle konventioner, som Dan-mark har ratificeret, der er ratificeret med virkning for Grøn-land.Der har været uklarhed om enkelte ILO-konventioner, somDanmark over årene har ratificeret, før Grønland selv over-tog kompetencen på området.ILO-konvention nr. 94 om brug af arbejdsklausuler er én afde konventioner, som indgår i undersøgelsen. For at få ryd-det denne uklarhed af vejen samarbejder Beskæftigelsesmi-nisteriet, Grønlands Landsstyre og ILO nu med det klaremål: én gang for alle at få vished for, hvorvidt disse konven-tioner er gældende for Grønland. Det er et samarbejde heltuden relation til storskalaloven.For når det er sagt, er ILO konvention nr. 94 slet ikke rele-vant i forhold til storskalaloven:Konventionen regulerer en stats pligt til at bruge arbejds-klausuler ved offentlige udbudskontrakter. Denne pligt gæl-der alene for centrale statsmyndigheder.Konvention nr. 94 finder altså hverken anvendelse på privatestorskalaprojekter eller på private entreprenørselskaber. Ogdet er jo netop sådanne private projekter og virksomheder,der genstand for reguleringen i storskalaloven.
2
Samrådsspørgsmål U (stillet af FS)”Er ministeren enig i, at Danmark er ansvarlig for, at rele-vante ILO-konventioner, der sikrer fagforeningernes frieforhandlings- og konfliktret, og som Danmark har ratificeret,bliver overholdt inden for hele rigsfællesskabets område?".Svar:Jeg er enig i, at Danmark i forhold til ILO har det folkeretli-ge ansvar. Med andre ord: Danmark er ansvarlig på rigetsvegne over for ILO - også i forhold til Grønland.Men det følger samtidig af selvstyreloven, at det er Grøn-lands opgave at sikre, at Grønlands lovgivning og admini-strationen heraf ikke er i strid med de internationale forplig-telser, der til enhver tid er bindende for riget. Fx også de ILOkonventioner, der er gældende for Grønland.Den juridiske vurdering i Beskæftigelsesministeriet og hosden tilsvarende grønlandske myndighed er, at storskalalovenhverken strider mod ILO’s kernekonventioner nr. 87 om for-eningsfrihed eller nr. 98 om retten til at føre kollektive for-handlinger.Både den danske og den grønlandske regering er enige om,at principperne i ILO’s otte kernekonventioner er fundamen-tale og universelle arbejdstagerrettigheder, som alle med-lemslande skal respektere.
3