Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del
Offentligt
1216728_0001.png
1216728_0002.png
1216728_0003.png
TALEPUNKTER
februar 2013
Beskæftigelsesministerens tale til samråd om job-centrenes anvendelse af FVU og OBU
J.nr. 2013-0001003Sygemeldte og unge/alp
Det talte ord gælderMulige budskaber om uddannelseGenerelt er uddannelse godt både for den enkelte og for sam-fundet. Sandsynligheden for at være i job er højere, hvis manhar en uddannelse, og personer med uddannelse har kortereledighedsperioder end personer uden uddannelse.Sandsynligheden for at være i beskæftigelse er ca. 20procentpoint højere for personer med en erhvervskom-petencegivende uddannelse end for personer uden enerhvervskompetencegivende uddannelse.Unge uden erhvervskompetencegivende uddannelsehar ca. 10 ugers længere kontanthjælpsforløb end ungemed en erhvervskompetencegivende uddannelse.Mulige budskaber om kurser til læse- og stavestavem.fl. og reformerJeg er meget optaget af at forbedre indsatsen i forhold til delediges læse-, skrive- og regnefærdigheder. Med den retteopkvalificering kan vi hjælpe rigtig mange mennesker til atblive meget bedre rustet til et liv med uddannelse og arbejde.Læse-, skrive- og regnefærdigheder er ofte en væsentlig for-udsætning for at kunne gennemføre en uddannelse. Derfor errapporten om jobcentrenes anvendelse af forberedende vok-senundervisning og ordblindeundervisning bekymrende læs-ning.
Rapporten fra Deloitte viser blandt andet at:1) at der er et stort behov for FVU/OBU blandt de ledige[I Deloittes rapport vurderes der årligt at være ca.72.000 kontanthjælps- og dagpengemodtagere med be-hov for FVU og 36.000 med behov for OBU.].2) at få kontanthjælps- og dagpengemodtagere får et læ-se-, skrive- og regneforløb og ordblindeforløb(FVU/OBU) [Mindre end 10 procent af den samledemålgruppe for FVU/OBU i jobcentrene i dag modtageret FVU/OBU-tilbud i jobcentrene.]3) og meget få kontanthjælps- og dagpengemodtageregennemfører forløbene [ca. 2 procent (1.150 personer)afslutter en FVU med en bestået trinprøve.]Jobcentrenes begrænsede anvendelse af læse-, skrive- ogregneforløb og ordblindeforløb (FVU/OBU) understøtter så-ledes kun i begrænset omfang, at de ledige med begrænsedefærdigheder i læsning, skrivning og matematik og ordblindefår et løft, så de kan deltage aktivt i samfundslivet med ud-dannelse og beskæftigelse.Det er en meget stor udfordring at sikre, at alle borgere i det-te land har tilstrækkelige læse-, skrive- og regnefærdighedertil at kunne videreuddanne sig og få fodfæste på arbejdsmar-kedet.Et vigtigt element heri er folkeskolereformen. Regeringenhar fremlagt et udspil til en reform af folkeskolen ”Gør engod skole bedre”, der skal bidrage til på lang sigt at reducereantallet af voksne, der har behov for ekstra læse-, skrive- ogregne undervisning.Men jobcentrene skal også blive bedre. Vi har således allere-de i forbindelse med finanslovsaftalen for 2012 afsat 25 mio.kr. til syv initiativer til læse-, skrivesvage og ordblinde. De2
syv initiativer er igangsat og indeholder fx gratis adgang tilIT-hjælpeværktøjer og adgang til læse-, skrive- og regnetestspå nettet.Hverken folkeskolereformen eller finanslovsaftalen fra 2012løser det aktuelle problem, som rapporten viser med al tyde-lighed. Derfor er vi i forbindelse med de aktuelle forberedel-ser af kommende reformer [kontanthjælpsreformen og ud-redning] i gang med at finde ud af, hvordan test og undervis-ning kan gøres bedre og langt mere effektivt, så vi får løftetkompetencer blandt en stor gruppe ledige.Og så vil jeg afsluttende nævne, at regeringen og Enhedsli-sten, som en del af finanslovsaftalen for 2013, aftalte, at vi iløbet af 2013 skulle drøfte, hvorledes jobcentrenes anvendel-se af ordblindeundervisning og forberedende voksenunder-visning kan ske mere hensigtsmæssigt og om muligt handleherpå. Det har jeg bestemt ikke glemt. Jeg ser meget frem tilen konstruktiv dialog.
3