Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del
Offentligt
1264714_0001.png
1264714_0002.png
1264714_0003.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. januar 2013 stillet følgende spørgsmål nr.142 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra JoachimB. Olsen (LA).
26. juni 2013J.nr. 2013-969
Spørgsmål nr. 142:
Ministeren bedes oplyse, hvad beskæftigelseseffekten og effekten på de offentligefinanser vil være ved at sænke kontanthjælpen til niveau for ungeydelsen (6.767kr.) i 2020 og 2030? Det forudsættes i besvarelsen af spørgsmålet, at man ikke æn-drer på tillæg som børneydelse og boligstøtte. Der bedes i besvarelsen yderligeretaget højde for, at beløbet inflationsreguleres (frem mod både 2020 og 2030).Ministeren bedes i forlængelse af dette oplyse, hvad rådighedsbeløbet vil værei 2013 for henholdsvis enlige og par med 0, 1, 2, 3 og 4 børn, hvis kontanthjælpennedsættes til niveauet for ungeydelsen (6.767 kr.). Det forudsættes også her, at derikke ændres på tillæg som børneydelse og boligstøtte. Det forudsættes endvidere ibesvarelsen, at personer, der pr. 1. januar 2014, har været på kontanthjælp i mereend 2 år, ikke vil blive berørt af ændringen. Ministeren bedes i forlængelse herafoplyse, hvad beskæftigelseseffekten vil være, hvis provenugevinsten bruges på atforhøje beskæftigelsesfradraget?
Endeligt svar:
Der ønskes svar på tre delspørgsmål, som på forskellig vis vedrører konsekvenser-ne af at reducere kontanthjælpsydelserne. I forhold til beregninger af gennemslagetpå de offentlige finanser og i forhold til at anvende provenuet til et skatteomlæg-ning har der været behov for at inddrage Finansministeriet i besvarelsen.I forhold til første delspørgsmål henvises til finansministerens besvarelse den 18.marts 2013 af Finansudvalgets spørgsmål vedrørende en tilsvarende ændring afkontanthjælpsydelserne (FIU nr. 68 af 21. november 2012). Her skønner Finansmi-nisteriet, at en ydelsesreduktion og inflationsregulering af kontanthjælpsydelsernetilsammen øger den strukturelle beskæftigelse med 2.000 fuldtidspersoner i 2020og 3.000 fuldtidspersoner i 2030.Finansministeriet skønner endvidere, at de direkte mindreudgifter til kontanthjælpvil udgøre 1,2 mia. kr. i 2020 og 1,7 mia. kr. i 2030, opgjort efter tilbageløb fraskatter og afgifter. Hertil skal lægges en adfærdsvirkning svarende til en styrkelseaf den strukturelle saldo på hhv. 300 og 500 mio. kr. Samlet set skønnes således, at
de offentlige finanser bliver styrket med hhv. 1,5 mia. kr. i 2020 og 2,2 mia. kr. i2030, opgjort efter tilbageløb og inklusive afledte adfærdsvirkninger.Det næste delspørgsmål vedrører familietypeberegninger over konsekvenserne afden foreslåede ydelsesreduktion. I tabel 1 er der beregnet månedlige rådighedsbe-løb for en enlig kontanthjælpsmodtager med hhv. ingen, 1, 2, 3 eller 4 børn, samtfor et par på kontanthjælp, med hhv. ingen, 1, 2, 3 eller 4 børn. Beregningerne afrådighedsbeløbene er foretaget med udgangspunkt i de gældende regler med denene undtagelse, at kontanthjælpen forudsættes at udgøre 6.767 kr. pr. måned forbåde forsørgere og ikke-forsørgere i stedet for 13.952 kr. og 10.500 kr. Der er såle-des ikke forudsat ændringer i reglerne for beregning af boligstøtte, særlig støtte el-ler børnetilskud.Det månedlige rådighedsbeløb for den enkelte kontanthjælpsmodtager vil afhængeaf vedkommendes faktiske udgifter til bolig mv., og rådighedsbeløbene vil somfølge heraf variere blandt kontanthjælpsmodtagerne. Der er i beregningsforudsæt-ningerne gjort antagelser om skat, husleje, el, vand, varme samt evt. daginstituti-onsbetalinger med udgangspunkt i Økonomi- og Indenrigsministeriets familiety-pemodel.Det månedlige rådighedsbeløb er det beløb, som kontanthjælpsmodtageren har tilrådighed efter antagelser om skat, husleje, el, vand, varme og evt. daginstitutions-udgifter.Tabel 1Månedligt rådighedsbeløb i kr. efter skat, husleje, el, vand, varme samt daginstitutionsbe-taling 2013-niveau

Ingen

børn 1 barn 2 børn 3 børn 4 børn

Rådighedsbeløb for en enlig kontanthjælpsmodtager (le-jebolig)2.940 5.190Rådighedsbeløb for et par på kontanthjælp (lejebolig)5.880 8.7508.900 12.470 15.79010.680 11.820 12.710
Kilde: Arbejdsmarkedsstyrelsens beregninger på Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel fra december2012. Tallene er afrundet til hele 10. kr.Note: I familietyperne med 1 barn, er barnet i alderen 3-6 år og passes i daginstitution.I familietyperne med 2 børn er der udover det første barn et barn i alderen 0-2 år, der passes i vuggestue.I familietyperne med 3 børn er der udover de to nævnte børn, endnu et barn i alderen 3-6 år i daginstitution.I familietyperne med 4 børn er der udover de første 3 børn endnu et barn i alderen 7-13 år i SFO.Note: Det er forudsat at personer med børn har været på kontanthjælp i mindst ½ år.Note: Det er forudsat, at enlige/par uden børn har boligudgifter dvs. husleje, el, vand, varme mv. på 3.681/6.451 kr. prmdr., mens enlige/par med børn har boligudgifter på 6.468/6.566 kr. pr. mdr.
Det sidste delspørgsmål vedrører en forhøjelse af beskæftigelsesfradraget med pro-venuet fra den foreslåede ydelsesreduktion. Såfremt forbedringen af de offentligefinanser på hhv. 1,5 mia. kr. i 2020 og 2,2 mia. kr. i 2030 anvendes til at øge be-skæftigelsesfradraget, vurderer Finansministeriet, at der kan opnås en yderligerestigning i den strukturelle beskæftigelse på hhv. 900 og 1.200 fuldtidspersoner.Det bemærkes, at finansministeren den 10. juni 2013 svarede Finansudvalget på etnæsten tilsvarende spørgsmål om beskæftigelseseffekten af at anvende provenuetfra en tilsvarende omlægning af kontanthjælpsydelserne til at øge beskæftigelses-fradraget (FIU nr. 103 af 26. november 2012). I denne besvarelse tog Finansmini-steriet udgangspunkt i, at inflationsreguleringen var permanent. Hermed blev pro-venuet fra kontanthjælpsreduktionen og inflationsreguleringen på i alt 7,7 mia. kr.,
2
mod de 2,2 mia. kr., der kan opnås ved en midlertidig inflationsregulering fremmod 2030. I besvarelsen af FIU nr. 103 kunne beskæftigelsesfradraget derfor øgesvæsentligt mere, og effekten på den strukturelle beskæftigelse blev skønnet til4.000 fuldtidspersoner.I besvarelsen har det ikke været muligt at tage højde for, at personer, der pr. 1. ja-nuar 2014 har været på kontanthjælp i mere end 2 år, ikke vil blive berørt af æn-dringen. I forhold til konsekvenserne i 2020 og 2030 vurderes dette forbeholdimidlertid ikke at være af afgørende betydning.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
3