Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del
Offentligt
1205365_0001.png
1205365_0002.png
1205365_0003.png
1205365_0004.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. december 2012 stillet følgende spørgsmålnr. 126 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraHans Andersen (V).
16. januar 2013J.nr. 2012-0020293
Spørgsmål nr. 126:
”Vil ministeren tilsvarende konkretisere, hvordan disse udgifter fordeler sig på føl-gende typer aktivering i forhold til hver indkomstydelsesmodtagergruppe somnævnt i BEU alm. del – spørgsmål 125:- privat ansættelse med løntilskud,- offentlig ansættelse med løntilskud,- virksomhedspraktik,- vejledning og uddannelse, herunder ordinær uddannelse, kurser og korteafklaringsforløb?”
Endeligt svar:
Som det også fremgår af mit svar på spørgsmål 125, så budgetteres udgifterne tilden beskæftigelsespolitiske indsats som hovedregel ikke helt ned på mål-, match-og aldersgrupper. På de bevillinger, som vedrører aktiveringsindsatsen, det vil sigeudgifterne til løntilskud og til køb af vejlednings- og opkvalificeringstilbud, er derdog en vejledende aktivitetsbudgettering på målgrupper (forsørgelsesgrupper), somkan lægges til grund for en teknisk fordeling af de forventede udgifter. I det om-fang der er tilgængelige aktivitetsdata, er der endvidere foretaget en tilsvarendeteknisk beregnet underopdeling på match- og aldersgrupper.Idet der er tale om en teknisk beregning, er der ikke taget højde for eventuelle for-skelle i enhedsomkostninger mellem mål-, match- og aldersgrupper eller forskelle ienhedsomkostningerne for forskellige typer tilbud (fx ordinær uddannelse, kurserog korte afklaringsforløb) omfattet af kategorien ”vejledning og opkvalificering”.På baggrund af ovenstående forudsætninger er der i nedenstående skemaer foreta-get en teknisk beregnet fordeling af udgifterne til løntilskud og til vejledning ogopkvalificering på de ønskede mål-, match- og aldersgrupper. Alle referencer til fi-nanslovskonti er med henvisning til finansloven for 2012, jf. udgangspunktet forsvaret på spørgsmål 125.Privat ansættelse med løntilskudEn teknisk beregnet fordeling af udgifterne til løntilskud ved private arbejdsgiverefremgår af tabel 1.
Der er alene medtaget udgifter til løntilskud til modtagere af kontanthjælp, dagpen-ge og revalideringsydelse, idet disse bevillinger indgår i DØR’s opgørelse af de 16mio. kr., som anvendes på den aktive arbejdsmarkedspolitik. Udgifterne til løntil-skud til sygedagpengemodtagere og fleksjob er budgetteret under aktivitetsområde17.46., men er eksplicit udeladt fra DØR’s opgørelse. Ledighedsydelse er den for-sørgelse, som borgere modtager når de venter på at komme i fleksjob, og der erderfor ikke udgifter til løntilskud for denne gruppe. Udgifter til løntilskud for før-tidspensionister (skånejob) budgetteres på aktivitetsområde 17.54. og indgår såle-des heller ikke i opgørelsen.Tabel 1De budgetterede offentlige bruttoudgifter til privat ansættelse med løntilskud i 2012 tekniskfordelt på mål-, match- og aldersgrupper
Mål-, alders- og matchgruppe

1. Kontanthjælpsmodtagere i alt

- heraf over 30 år, match 1- heraf over 30 år, match 2- heraf over 30 år, match 3- heraf over 30 år, uden match- heraf under 30 år, match 1- heraf under 30 år, match 2- heraf under 30 år, match 3- heraf under 30 år, uden match

2. Dagpengemodtagere i alt

- heraf over 30 år- heraf under 30 år

3. Revalideringsydelsesmodtagere

I altKilde: Finansloven for 2012 og egne beregninger.
Aktivering,helårspersoner,procent

100 %

43 %20 %0%1%22 %14 %0%0%

100 %

82 %18 %

100 %

Beregnedeudgifter,mio. kr.

151,2

65,229,60,11,832,821,20,20,3

613,6

501,6112,0

68,7

833,5
Ad. 1)Statens refusionsudgifter til løntilskud til kontanthjælpsmodtagere afholdesover§ 17.46.61.10. Løntilskud til kontanthjælpsmodtagere m.fl..Her budgetteresbåde løntilskud til private og offentlige arbejdsgivere, og der er derfor teknisk fore-taget en fordeling heraf på baggrund af aktivitetsdata fra seneste rullende år på Jo-bindsats.dk (4. kvartal 2011 - 3. kvartal 2012). Samme datakilde er anvendt vedfordelingen på matchgrupper og alder.Ad. 2)Statens refusionsudgifter til løntilskud til forsikrede ledige, der ansættes hosprivate arbejdsgivere, afholdes over§ 17.46.51.20. Løntilskud ved private arbejds-givere.Fordelingen på alder er baseret på jobindsats-data fra det rullende år fra 4.kvartal 2011 til 3. kvartal 2012.Ad. 3)Statens refusionsudgifter til løntilskud til revalidender afholdes over§17.46.62.10. Løntilskud til revalidender med 65 pct. refusion.Kontoen vedrørerbåde løntilskud til private og til offentlige arbejdsgivere, som ansætter revaliden-der. Udgifternes fordeling på private og offentlige arbejdsgivere er derfor beregnetud fra den relative andel af revalidender aktiveret i privat og offentligt løntilskud,jf. oplysninger fra seneste rullende år på Jobindsats.dk (4. kvartal 2011 - 3. kvartal2012).
2
Offentlig ansættelse med løntilskudAf tabel 2 fremgår en teknisk beregnet fordeling af udgifterne til offentlige løntil-skudsansættelser. Der henvises til præsentationen af tabel 1 for så vidt angår udela-delser, datakilder til fordelinger af udgifterne og metodiske forbehold. For så vidtangår løntilskud til forsikrede ledige, der ansættes hos offentlige arbejdsgivere, skaldet dog bemærkes, at statens refusionsudgifter afholdes over finanslovens§17.46.51.10. Løntilskud ved offentlige arbejdsgivere.Tabel 2De budgetterede offentlige bruttoudgifter til offentlig ansættelse med løntilskud i 2012 tek-nisk fordelt på mål-, match- og aldersgrupper
Mål-, alders- og matchgruppe

1. Kontanthjælpsmodtagere i alt

- heraf over 30 år, match 1- heraf over 30 år, match 2- heraf over 30 år, match 3- heraf over 30 år, uden match- heraf under 30 år, match 1- heraf under 30 år, match 2- heraf under 30 år, match 3- heraf under 30 år, uden match

2. Dagpengemodtagere i alt

- heraf over 30 år- heraf under 30 år

3. Revalideringsydelsesmodtagere

I altKilde: Finansloven for 2012 og egne beregninger.
Aktivering,helårspersoner,procent

100 %

49 %15 %0%1%29 %7%0%0%

100 %

76 %24 %

100 %

Beregnedeudgifter,mio. kr.

288,4

140,742,00,61,883,619,20,30,3

2.647,8

2.010,9636,9

13,1

2.949,3
Som det fremgår svarer summen af totalen i tabel 1 på 833,5 mio. kr. og i tabel 2 på2.949,3 mio. kr. til de samlede bruttoudgifter til løntilskud på i alt 3.782,8 mio. kr.,som også fremgår af den sammenfattende tabel 1 i svaret på spørgsmål 125.VirksomhedspraktikDe offentlige udgifter til virksomhedspraktik er den forsørgelse (dagpenge og kon-tanthjælp m.v.), som deltagerne modtager under tilbuddet, og svarer præcist til deudgifter til passiv forsørgelse, som de ledige ville have modtaget, hvis ikke de del-tog i tilbuddet.. Det er kun en begrænset del af disse forsørgelsesudgifter – en del-mængde af udgifterne til aktiv kontanthjælp på§ 17.46.41. Refusion af kontant-hjælp under vejledning, opkvalificering og virksomhedspraktik– som er omfattet afDØR’s opgørelse. Den resterende del af forsørgelsesudgifterne under virksom-hedspraktik budgetteres på et andet aktivitetsområde på finansloven. Der kan der-for ikke laves en meningsfuld opgørelse og fordeling på tværs af de ønskede mål-grupper af de udgifter til virksomhedspraktik, som indgår i DØR’s opgørelse.Vejledning og uddannelse, herunder ordinær uddannelse, kurser og korte af-klaringsforløbEn teknisk beregnet fordeling af de samlede bruttoudgifter til vejledning og uddan-nelse, herunder ordinær uddannelse, kurser og korte afklaringsforløb fremgår af ta-bel 3. Udgiftstypen er på finansloven benævnt driftsudgifter til aktivering og bud-getteres på§ 17.46.02. Refusion af driftsudgifter ved aktivering.3
Her fremgår den forventede refusion til kommunernes udgifter til vejledning ogopkvalificering af modtagere af dagpenge (inklusive deltagere i seks ugers selv-valgt uddannelse), kontanthjælp, revalideringsydelse, sygedagpenge og ledigheds-ydelse samt selvforsørgende. Der budgetteres ikke driftsudgifter i forbindelse medfleks- og skånejob (førtidspensionister).Der budgetteres med et samlet aktiveringsomfang, der vejledende er fordelt påmålgrupper i aktivitetsoversigten til bevillingen, men der er ikke en tilsvarendefordeling af udgifterne, idet det er kommunernes opgave og ansvar at prioritereindsatsen på tværs af målgrupperne.Den relative fordeling af udgifterne til dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere påaldersgrupper og matchkategori er sket ud fra aktivitetsdata på seneste rullende årpå Jobindsats.dk (4. kvartal 2011 - 3. kvartal 2012).Tabel 3De budgetterede offentlige bruttoudgifter til driftsudgifter ved aktivering i 2012 teknisk for-delt på mål-, match- og aldersgrupper
Mål-, alders- og matchgruppe

1. Kontanthjælpsmodtagere i alt

- heraf over 30 år, match 1- heraf over 30 år, match 2- heraf over 30 år, match 3- heraf over 30 år, uden match- heraf under 30 år, match 1- heraf under 30 år, match 2- heraf under 30 år, match 3- heraf under 30 år, uden match

2. Dagpengemodtagere i alt

- heraf over 30 år- heraf under 30 år

3. Sygedagpengemodtagere

4. Ledighedsydelsesmodtagere

5. Revalideringsydelsesmodtagere

I altKilde: Finansloven for 2012 og egne beregninger.
Aktivering,helårspersoner,procent

100 %

14 %29 %2%0%20 %34 %1%0%

100 %

79 %21 %

100 %

100 %

100 %

Beregnedeudgifter,mio. kr.

2.701,4

389,8773,941,10,5550,3911,933,30,7

1.589,2

1.252,1337,1

321,2

146,2

1.117,0

5.875,0
Det skal afslutningsvist igen understreges, at da der ikke er tilgængelige data omden faktiske udgiftsafholdelse på det ønskede detaljeringsniveau, er ovenståendeopgørelser af de forventede udgifter på mål-, match- og aldersgrupper alene tekniskberegnede fordelinger på baggrund afvejledende aktivitetsbudgetteringerog senesttilgængeligeaktivitetsdata.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
4