Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del
Offentligt
1205361_0001.png
1205361_0002.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Folketingets beskæftigelsesudvalg har i brev af 19. december 2012 stillet følgendespørgsmål nr. 125 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet ef-ter ønske fra Hans Andersen (V).
16. januar 2013J.nr. 2012-0020291
Spørgsmål nr. 125:
”Idet henvises til De økonomiske råd (Efterår 2012): Dansk økonomi efterår2012: http://www.dors.dk/graphics/Synkron-Library/Publikationer/Rapporter/Efteraar_2012/Trykt_rapport/Hele_pub.pdf, s. 152, bedes ministeren konkretisere,hvordan de 16 mia. kr., der er budgetteret med at udgøre de samlede udgifter forarbejdsmarkedspolitikken i 2012, fordeler sig på følgende samfundsgrupper:– kontanthjælpsmodtagere matchgruppe 1 over 30 år,– kontanthjælpsmodtagere matchgruppe 2 over 30 år,– kontanthjælpsmodtagere matchgruppe 3 over 30 år,– kontanthjælpsmodtagere matchgruppe 1 under 30 år,– kontanthjælpsmodtagere matchgruppe 2 under 30 år,– kontanthjælpsmodtagere matchgruppe 3 under 30 år,– dagpengemodtagere over 30 år,– dagpengemodtagere under 30 år,– sygedagpengemodtagere,– førtidspensionister,– fleksjobbere,– ledighedsydelsesmodtagere og– revalideringsydelsesmodtagere.”Endeligt svar:Ifølge Det Økonomiske Råds (DØR) rapport koster den aktive arbejdsmarkedspoli-tik i Danmark ca. 16 mia. kr. i 2012, svarende til 0,9 pct. af BNP. Der er tale om enopgørelse af de samlede offentlige bruttoudgifter på de ordninger, som er budgette-ret under finanslovens aktivitetsområde 17.46. Aktiv beskæftigelsesindsats. Dogmedtager DØRikkeudgifter til løntilskud til sygedagpengemodtagere og fleksjob.DØR’s opgørelse omfatter både de ca. 7,7 mia. kr., som er budgetteret på de stats-lige bevillinger under aktivitetsområdet, men også de forventede kommunale net-toudgifter på ca. 8,6 mia. kr., som kommunerne vil blive kompenseret for via blok-og beskæftigelsestilskuddene.Det skal bemærkes, at ud af opgørelsens ca. 16,3 mia. kr. udgør ca. 8,4 mia. kr. ud-gifter til løntilskud og forsørgelse under aktivering, der blot erstatter tilsvarendeudgifter til passiv forsørgelse, såfremt de ledige ikke var omfattet af den aktive ind-sats.
Det skal endvidere bemærkes, at opgørelsen omfatter en række udgifter, som ikke isnæver forstand indgår i aktiveringsindsatsen. Det gælder bl.a. en række beskæfti-gelsesrettede puljer samt udgifter til hjælpemidler, voksenlærlinge og jobrotation,som ikke kun er rettet mod ledige, men også bruges til indsatsen for beskæftigede.Af vedlagte bilag fremgår for hver bevilling på aktivitetsområde 17.46., der ergrundlaget for DØR’s opgørelse, hvilken udgiftstype, der er tale om, samt ordnin-gernes målgruppe(r). Bilagets hovedtal fordelt på udgiftstyper er sammenfattet inedenstående tabel 1.Tabel 1Fordeling af DØR’s opgørelse af de samlede bruttoudgifter til den aktive beskæftigelses-indsats i 2012UdgiftstypeAktiveringsudgifter (drift)Aktiveringsudgifter (løntilskud)ForsørgelsePuljebevillingØvrige udgifterI altNetto (mio. kr.)2.532,31.903,71.742,8315,21.218,27.712,2Brutto (mio. kr.)5.875,03.782,84.649,3315,21.669,116.291,4
Kilde: Finansloven for 2012 og egne beregninger.Bemærkning: Nettoudgiften er statens udgifter til refusion, som er opført på finanslovens aktivitetsområde 17.46. Aktivarbejdsmarkedspolitik, mens bruttoudgifterne også omfatter den del af udgifterne, som kommunerne kompenseres forvia de statslige blok- og beskæftigelsestilskud, som er opført på Økonomi- og Indenrigsministeriets bevillinger.
Som det fremgår af bilaget, gælder det for en stor del af bevillingerne, at deikkeerrettet imod én bestemt målgruppe, men at de anvendes bredt i beskæftigelsesindsat-sen. Det er typisk op til den enkelte kommune at prioritere indsatsen på tværs afmålgrupper, og som hovedregel er de forventede udgifter derfor ikke ved budgette-ringen fordelt på forskellige dele af målgruppen.Det gælder ikke mindst i forhold til den ønskede opdeling på alders- og match-grupper, idet der ikke er krav om, at kommunerne i forbindelse med udgiftsafhol-delsen skal indberette på dette detaljeringsniveau.For så vidt angår den del af udgifterne, der knytter sig til aktiveringsindsatsen -driftsudgifterne ved aktivering og udgifterne til løntilskud - kan der på baggrund afde vejledende aktivitetsfordelinger anvendt ved budgetteringen og/eller tilgængeli-ge data laves tekniske beregninger af udgifternes fordeling på mål-, match- og al-dersgrupper.Der henvises til svaret på spørgsmål 126 for en fordeling af udgifterne på baggrundaf disse forudsætninger.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2