2012-13
Alm.del Beretning 7
Offentligt
1284367_0001.png
Beretning nr.
7
Folketinget 2012-13
Beretning afgivet af § 71-tilsynet den 24. september 2013
Beretning
om
tilsynets virksomhed i folketingsåret 2012-13
1.
2.
3.
4.
4.1
4.2
4.3
4.4
4.5
5.
5.1
5.2
5.3
5.4
5.5
5.6
5.7
6.
6.1
6.2
7.
7.1
8.
8.1
8.2
9.
9.1
9.2
10.
§ 71-tilsynets virksomhed generelt
Indledning
Konkrete sager
Spørgsmål til ministre
Regler vedrørende medicinering af anbragte børn
Vejledning til kommunerne om politiets bistand
Erstatning ved domstolene
Evaluering af oppegående fiksering
Tvang i forbindelse med personlig hygiejne over for
demente
Besøg på psykiatriske afdelinger m.v.
Psykiatrisk Center København
Psykiatrihospitalet Nykøbing Sjælland, Sikringen
Haderslev, Gerontopsykiatrisk afsnit
Vordingborg, Ældrepsykiatrisk afsnit
Brønderslev, Gerontopsykiatrisk afsnit
Retspsykiatrisk og Gerontopsykiatrisk Afsnit, Risskov
Psykiatrisk Center København, Bispebjerg, afd. A
Opfølgning på tidligere besøg på psykiatriske afde-
linger m.v.
Psykiatrisk Center Amager
Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Risskov
Opfølgning på årsberetninger fra de lokale psykia-
triske patientklagenævn
Opfølgning på årsberetninger for 2012
Møder
Folketingets Ombudsmand
Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsvær-
ger i Danmark
Rejser og andre arrangementer
Studierejse til Trieste
Høring om tvang i psykiatrien
Information om tilsynets arbejde
Grundlovens § 71, stk. 6 og 7, har følgende ordlyd:
»Stk. 6. Uden for strafferetsplejen skal lovligheden af en
frihedsberøvelse, der ikke er besluttet af en dømmende myn-
dighed, og som ikke har hjemmel i lovgivningen om udlæn-
dinge, på begæring af den, der er berøvet sin frihed, eller
den, der handler på hans vegne, forelægges de almindelige
domstole eller anden dømmende myndighed til prøvelse.
Nærmere regler herom fastsættes ved lov.
Stk. 7. Behandlingen af de i stk. 6 nævnte personer under-
gives et af Folketinget valgt tilsyn, hvortil de pågældende
skal have adgang til at rette henvendelse.«
Bestemmelserne er baggrunden for, at man taler om Tilsy-
net i henhold til grundlovens § 71 eller i daglig tale § 71-til-
synet.
§ 71-tilsynet består af 9 medlemmer.
Opgaver
Med hensyn til sine opgaver adskiller § 71-tilsynet sig fra
Folketingets øvrige udvalg. På sine møder behandler tilsynet
en række generelle og konkrete sager. Derimod bliver lov-
og beslutningsforslag ikke henvist til behandling i tilsynet.
Tilsynet modtager henvendelser fra og om enkeltpersoner,
som administrativt er berøvet deres frihed. En del af disse
henvendelser vedrører spørgsmål, som ligger uden for tilsy-
nets kompetence, herunder spørgsmål om lovligheden af sel-
ve frihedsberøvelsen. Andre sager finder tilsynet det mest
hensigtsmæssigt at henvise eller videresende til de admini-
strative klage- eller tilsynsmyndigheder på det pågældende
retsområde. Tilbage er et antal sager vedrørende selve be-
handlingen under frihedsberøvelsen. Tilsynet behandler dis-
se sager, som bl.a. giver anledning til besøg på psykiatriske
afdelinger.
§ 71-tilsynet besøger som nævnt bl.a. psykiatriske afdelin-
ger. Besøgene, der kan være enten anmeldte eller uanmeld-
te, er et meget væsentligt element i tilsynsvirksomheden.
Som led i de almindelige bestræbelser på at følge med i,
1. § 71-tilsynets virksomhed
Det retlige grundlag
§ 71-tilsynet er udtrykkeligt nævnt i grundloven.
AX015310
Beretning af almen art - 2012-13 nr. 7
1284367_0002.png
2
hvad der sker i regioner og kommuner på tilsynets områder,
kan tilsynet også besøge væresteder, skoler m.v.
Ud over sine ordinære møder holder § 71-tilsynet også
møder med Ombudsmanden, foreninger m.v., som bl.a. kan
være med til at belyse, hvad der set fra henholdsvis patie-
nternes, de ældres, de pårørendes og personalets synsvinkel
giver anledning til problemer på tilsynets områder.
§ 71-tilsynet deltager desuden i konferencer m.v., som an-
går emner inden for tilsynets sagsområder.
De generelle og konkrete sager giver sammen med besø-
gene, møderne og konferencerne bl.a. anledning til, at tilsy-
net retter henvendelse til og stiller spørgsmål til ministre, re-
gioner og andre.
Udtalelser
§ 71-tilsynet kommer med sin vurdering af forhold, der
vedrører behandlingen af administrativt frihedsberøvede.
F.eks. kan tilsynet udtale kritik og komme med anbefalinger
og henstillinger. Typisk sker det enten i forbindelse med be-
handlingen af en konkret sag eller på baggrund af et tilsyns-
besøg på en institution, hvor der er administrativt frihedsbe-
røvede personer.
§ 71-tilsynet kan derimod ikke træffe afgørelser i konkrete
sager, behandle en klage eller tage stilling til, om en beslut-
ning om administrativ frihedsberøvelse er rigtig eller for-
kert.
Sammenfatning
§ 71-tilsynet er nedsat i henhold til grundloven for at føre
tilsyn med behandlingen af de personer, som administrativt
er berøvet deres frihed.
§ 71-tilsynet bestræber sig i hele sin virksomhed på at føre
dette tilsyn på en sådan måde, at behandlingen – i vid for-
stand – af de administrativt frihedsberøvede personer til sta-
dighed forbedres på såvel det konkrete som det generelle
plan.
2. Indledning
§ 71-tilsynet har i løbet af folketingsåret 2012-2013 holdt
9 møder. Tilsynet har endvidere været på tilsynsbesøg på 4
psykiatriske afdelinger med fokus på bl.a. gerontopsykiatri
og derudover været på besøg på Skovhus Privathospital og
botilbuddet Slotsvænget i Lyngby.
Tilsynet har i indeværende samling haft drøftelser bl.a. om
medicindoser ud over det anbefalede, tvang i psykiatrien ge-
nerelt, herunder erfaringer fra andre lande, politiets medvir-
ken/påklædning ved tvangsfjernelse eller tvangsindlæggelse,
tvang i forbindelse med personlig pleje af demente m.v.
De generelle og konkrete sager, der løbende har været i
tilsynet, har sammen med tilsynsbesøgene og møderne givet
anledning til, at tilsynet har rettet henvendelse og stillet
spørgsmål til flere ministre samt regioner og kommuner om
forskellige problemstillinger, som der kan læses om i det
følgende.
3. Konkrete sager
Tilsynet har i løbet af folketingsåret modtaget henvendel-
ser fra og om enkeltpersoner, der administrativt er berøvet
deres frihed. En del af disse henvendelser vedrørte spørgs-
mål, som ligger uden for tilsynets kompetence, herunder
spørgsmål om lovligheden af selve frihedsberøvelsen eller
tvangsforanstaltningen. Andre sager har tilsynet fundet det
mest hensigtsmæssigt at henvise eller videresende til de ad-
ministrative klage- eller tilsynsmyndigheder på det pågæl-
dende retsområde. Tilbage er et antal sager, der vedrører
forholdene under frihedsberøvelsen. Tilsynet har behandlet
disse sager fortroligt.
4. Spørgsmål til ministre
4.1 Regler vedrørene medicinering af anbragte børn
§ 71-tilsynet har bedt social- og integrationsministeren om
at oplyse, hvordan medicinering af anbragte børn og unge
efter servicelovens regler registreres og omfanget heraf, her-
under om der gives tvangsmedicinering. Efterfølgende har
tilsynet spurgt, om ministeren har kendskab til, hvordan
kommunerne konkret håndterer medicingivning, og om mi-
nisteren kender til tilfælde, hvor tvangsmedicinering er sket
i modstrid med reglerne.
Social- og integrationsministeren svarede bl.a.:
»… En læge kan delegere medicingivning til en med-
hjælp. Lægen kan som medhjælp benytte såvel autoriserede
sundhedspersoner som andre uanset uddannelse og bag-
grund. Det vil fortsat være lægen, der har behandlingsansva-
ret for patienten. Ordination af lægemidler er lægeforbeholdt
virksomhed og kan ikke delegeres.«
»… Kommunalbestyrelsen har det overordnede ansvar
for, at der på kommunens institutioner er en ledelse, der kan
sikre en arbejdstilrettelæggelse, der tilgodeser patientsikker-
heden. Såfremt der ikke i ledelsen er ansat sundhedsfagligt
uddannet personale, er det kommunens ansvar at sørge for
bistand fra relevant sundhedsfagligt personale til f.eks. ud-
færdigelse af instrukser om medicinhåndtering, således at
personalet kan udføre de delegerede opgaver. Det samme
gælder, hvis kommunen har udliciteret opgaven til en privat
leverandør.«
»… De nærmere regler for delegering af opgaver fremgår
af Sundhedsstyrelsens vejledning om autoriserede sundheds-
personers benyttelse af medhjælp (delegation af forbeholdt
sundhedsfaglig virksomhed), vejledning nr. 115 af
11/12/2009. Der findes ikke særskilte regler for børn og un-
ge.
En person, der fungerer som lægens medhjælp og har fået
delegeret medicingivningen, skal føre ordnede optegnelser,
som det fremgår af punkt 3.3 i vejledning om autoriserede
sundhedspersoners benyttelse af medhjælp (delegation af
forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed), vejledning nr. 115
af 11/12/2009. Det vil blandt andet sige, at skrive ned hvil-
ken medicin, der er givet hvornår – og eventuelle virknin-
ger/bivirkninger heraf m.v.«
Beretning af almen art - 2012-13 nr. 7
1284367_0003.png
3
»… Spørgsmålet om tvangsmedicinering er reguleret i
psykiatriloven, som alene finder anvendelse for patienter,
der er indlagt på en psykiatrisk afdeling, og for patienter, der
skal tvangsindlægges eller er undergivet tvungen opfølgning
efter udskrivning. Psykiatriloven giver således ikke hjemmel
til tvangsmedicinering – eller anvendelse af anden form for
tvang – på sociale opholdssteder. Tvangsmedicinering kan
alene anvendes i de tilfælde, hvor psykiatrilovens betingel-
ser herfor er opfyldt. Det er en lægefaglig vurdering, om en
person skal undergives tvang efter psykiatriloven.«
»Social- og Integrationsministeriet er ikke i besiddelse af
oplysninger om, hvordan kommunerne konkret håndterer
medicineringen på anbringelsesstederne.«
»Denne type sager er samtidig med til at understrege be-
hovet for at få løftet tilsynet med anbringelsesstederne. Som
et led i aftalen om en tilsynsreform, som alle Folketingets
partier blev enige om i efteråret 2012, pågår der i øjeblikket
et arbejde med at udvikle regningslinjer for det nye socialtil-
syn, som forventes at træde i kraft 1. januar 2014. Jeg kan
oplyse, at socialtilsynet bl.a. vil have fokus på tilbuddenes
håndtering af magtanvendelse.«
Se § 71-tilsynet svar på spm. 1, 4 og 5.
4.2 Vejledning til kommunerne om politiets bistand
§ 71-tilsynet har bedt social- og integrationsministeren re-
degøre for, hvilke vejledninger der findes til kommunerne i
de tilfælde, hvor kommunen beder om politiets bistand i for-
bindelse med en anbringelse uden for hjemmet uden sam-
tykke, herunder dialog om, hvorvidt politiet skal bære uni-
form eller civil beklædning.
Ministeren for sundhed og forebyggelse har bl.a. svaret:
»Politiet kan med hjemmel i serviceloven § 64, stk. 4, yde
bistand til kommunerne i forbindelse med fuldbyrdelse af
blandt andet anbringelser uden for hjemmet uden samtykke.
Vejledning til kommunerne vedrørende servicelovens § 64
findes i punkt 394 i vejledning nr. 11 af 15. februar 2011
(Vejledning om særlig støtte til børn og unge og deres fami-
lier).«
»… Det er som nævnt væsentligt i alle tilfælde, hvor der
er truffet afgørelse om at gennemføre en foranstaltning
tvangsmæssigt, at den trufne afgørelse gennemføres på en
måde, der belaster barnet eller den unge mindst muligt. Heri
ligger, at der skal udvises så meget hensynsfuldhed og skån-
somhed som muligt i det enkelte tilfælde. Dette gælder også
i de tilfælde, hvor der skønnes at være behov for at bede om
politiets bistand.«
Se § 71-tilsynet svar på spm. 2.
4.3 Erstatning ved domstolene
§ 71-tilsynet har bedt justitsministeren om at oplyse, hvor
mange sager der har været ved domstolene om erstatning i
forbindelse med uretmæssig tvangstilbageholdelse/-indlæg-
gelse i de sidste 5 år. Efterfølgende har tilsynet spurgt mini-
steren, om han har kendskab til konkrete sager om admini-
strativt frihedsberøvede, som har fået erstatning for uberetti-
get frihedsberøvelse.
Justitsministeren har bl.a. svaret:
»Domstolsstyrelsen har oplyst, at sager om erstatningsan-
svar, der udspringer af, at en patient har fået medhold ved
det psykiatriske patientklagenævn i en klage over f. eks
tvangsindlæggelse eller lignende, ved domstolene vil blive
behandlet som en civil sag mellem patienten og den myn-
dighed, der har truffet beslutning om f. eks tvangsindlæggel-
se.
Domstolsstyrelsen har endvidere oplyst, at domstolene ik-
ke registrerer sådanne oplysninger om de enkelte civile sag-
er, at det er muligt at opgøre antallet af civile sager ved
domstolene de seneste 5 år om de i spørgsmålet nævnte er-
statningskrav. Oplysningerne er derfor ikke umiddelbart sta-
tistisk tilgængelige.«
Se § 71-tilsynet svar på spm. 3 og 7.
4.4 Evaluering af oppegående fiksering
§ 71-tilsynet har spurgt forebyggelses- og sundhedsmini-
steren om, hvornår reglerne for oppegående fiksering skal
evalueres.
Ministeren har bl.a. svaret:
»I henhold til loven om tvang i psykiatrien skal Sundheds-
styrelsen efter perioden 2010-2013 udarbejder en redegørel-
se om oppegående tvangsfiksering. Erfaringerne med ord-
ningen skal ligge til grund for en eventuel revision af § 18 c
i lov om anvendelse af tvang i psykiatrien i folketingsåret
2014-15.
Sundhedsstyrelsen forventer at færdiggøre evalueringen
ultimo 2013 og at kunne sende evalueringen til Folketingets
§ 71-tilsyn og Sundhedsudvalget i januar 2014.«
Se § 71-tilsynet svar på spm. 6.
4.5 Tvang i forbindelse med personlig hygiejne over for
demente
§ 71-tilsynet har spurgt forebyggelses- og sundhedsmini-
steren om, hvad begrundelse er for, at tvang i forbindelse
med personlig hygiejne over for demente ikke skal registre-
res i tvangsprotokollen.
Ministeren har bl.a. svaret:
»Det fremgår af psykiatrilovens § 18 g, at »overlægen kan
beslutte, at en patient, der på grund af sin sindslidelse ikke
selv er i stand til at varetage nødvendig personlig hygiejne,
skal have foretaget personlig hygiejne under anvendelse af
tvang, hvis dette er nødvendigt af hensyn til patienten selv
eller af hensyn til medpatienter eller personale.««
»Det fremgår imidlertid af bemærkningerne, at baggrun-
den for at indføre bestemmelsen var, at der hidtil havde væ-
ret tvivl om hjemmelgrundlaget til at foretage nødvendig
personlig hygiejne under anvendelse af tvang.«
Se § 71-tilsynet svar på spm. 9.
5. Besøg på psykiatriske afdelinger m.v.
§ 71-tilsynet tager i løbet af et folketingsår på både uan-
meldte og anmeldte tilsynsbesøg på forskellige psykiatriske
Beretning af almen art - 2012-13 nr. 7
1284367_0004.png
4
afdelinger. Efterfølgende skriver tilsynet en faktuel rapport
og stiller en række opfølgende spørgsmål til den pågældende
region. Når disse er besvaret, skriver § 71-tilsynet en ende-
lig rapport, hvor tilsynet giver deres vurdering af konkrete
forhold på afdelingen. De endelige tilsynsrapporter er of-
fentligt tilgængelige.
5.1 Psykiatrisk Center København
Den 29. maj 2012 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt besøg
på Psykiatrisk Center København, Rigshospitalet, afsnit
6402 for spiseforstyrrelser. Tilsynsbesøget foregik i forrige
folketingsår, men den endelige rapport nåede ikke at blive
omtalt i årsberetningen for 2010-11.
I den endelige rapport udtalte tilsynet:
»Tilsynet finder det kritisabelt, at der er to patienter på af-
snittet, som har ventet flere år på et passende kommunalt til-
bud i forbindelse med udskrivelse.
Tilsynet finder det positivt, at der etableres i alt 13 nye
sengepladser i regionen, sådan at der bliver øget mulighed
for en højt specialiseret behandling for patienter med spise-
forstyrrelser.
Tilsynet finder det uheldigt, at de fysiske forhold på af-
snittet er relativt trange herunder forholdsvis små patientstu-
er.«
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag
25.
5.2 Psykiatrihospitalet Nykøbing Sjælland, Sikringen
Den 24. august 2012 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt be-
søg på Psykiatrihospitalet Nykøbing, Sikringen. Tilsynsbe-
søget foregik i forrige folketingsår, men den endelige rap-
port nåede ikke at blive omtalt i årsberetningen for 2010-11.
I den endelige rapport udtalte tilsynet:
»Tilsynet finder det positivt, at antallet af liggende bælte-
fikseringer er faldet fra markant fra 2009 til 2012 som følge
af indførelsen af oppegående fiksering.
Tilsynet har noteret sig regionens redegørelse for over-
skridelser af de anbefalede medicindoser og sender den vi-
dere til Sundhedsstyrelsen for en kommentar.
Tilsynet har noteret sig regionens redegørelser vedr. re-
striktioner i patienternes indkøb af fødevarer fra den lokale
købmand og sender den videre til Ombudsmanden for en
kommentar.
Tilsynet finder uheldigt, at der er forholdsvis lang gen-
nemsnitlig ventetid for enkelte patienter for at komme på
Sikringen.
Tilsynet finder det positivt, at de gennemførte efteruddan-
nelsesaktiviteter i sikkerhed har bragt antallet af arbejdsska-
der ned siden 2007.«
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag
49.
§ 71-tilsynet skrev desuden til Sundhedsstyrelsen efterføl-
gende vedrørende medicinering ud over de anbefalede medi-
cindoser og til Ombudsmanden vedrørende begrænsning af
patienters indkøb.
Se brevet til Sundhedsstyrelsen og svar herpå på § 71-til-
synet alm. del – bilag 48 og 59.
Se brevet til Ombudsmanden og svar herpå på § 71-tilsy-
net alm. del – bilag 47 og 51.
Se Regions efterfølgende svar vedrørende opfølgning på
patienterne – bilag 63.
5.3 Haderslev, Gerontopsykiatrisk Afsnit
Den 14. september 2012 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt
besøg på Gerontopsykiatrisk Afsnit i Haderslev. Tilsynsbe-
søget foregik i forrige folketingsår, men den endelige rap-
port nåede ikke at blive omtalt i årsberetningen for 2010-11.
I den endelige rapport udtalte tilsynet:
»Tilsynet finder det positivt, at tvangsforanstaltningerne
har vist en faldende tendens siden 2009.
Tilsynet finder det positivt, at der ikke forekommer over-
belægning på afdelingen.
Tilsynet finder det beklageligt, at afdelingen ikke giver
patienten indflydelse på valg af patientrådgiver, når be-
kendtgørelsen slår fast, at patienten forinden beskikkelsen
skal have lejlighed til at udtale sig.
Tilsynet finder det beklageligt, at der er endnu ikke en
konkret samarbejdsaftale på plads med det somatiske syge-
hus i forhold til genoptræning af patienterne.
Tilsynet finder det beklageligt, at der pga. manglende per-
sonaleressourcer ikke er mulighed for mere strukturerede
aktivitetstilbud, men tilsynet har noteret sig, at der dog gøres
en indsats for at gennemføre aktiviteter i dagligdagen.«
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag
50.
5.4 Vordingborg, Ældrepsykiatrisk Afsnit
Den 1. oktober 2012 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt be-
søg på Ældrepsykiatrisk Afsnit i Vordingborg.
Tilsynsbesøget foregik i forrige folketingsår, men den en-
delige rapport nåede ikke at blive omtalt i årsberetningen for
2010-11.
I den endelige rapport udtalte tilsynet:
»Tilsynet finder det positivt, at de fysiske rammer på de
besøgte afsnit var gode.
Tilsynet finder det beklageligt, at der, jf. det af regionen
oplyste, forekommer øget brug af bæltefiksering i weeken-
der og helligdage, som kan hænge sammen med personale-
ressourcerne og et mindre aktivitetsniveau.
Tilsynet finder det positivt, at afsnittene har fokus på at
reducere antallet af præparater og dosering for patienterne,
og at der er et godt samarbejde med sygehusapotekets Medi-
cinservice.
Tilsynet finder det beklageligt, at patienten ikke har ind-
flydelse på valg af patientrådgiver, når bekendtgørelsen slår
Beretning af almen art - 2012-13 nr. 7
1284367_0005.png
5
fast, at patienten forinden beskikkelsen skal have lejlighed
til at udtale sig.
Tilsynet finder det positivt, at der er fokus på aktiviteter
herunder dagligdagsaktiviteter i patienternes
aktivitetsplaner, og at der holdes morgenmøde hver dag
med patienterne, hvor dagens aktiviteter m.v. gennemgås.«
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag
61.
5.5 Brønderslev, Gerontopsykiatrisk Afsnit
Den 25. februar 2013 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt til-
syn på Gerontopsykiatrisk Afsnit G20 i Brønderslev.
I den endelige rapport udtalte tilsynet:
»Tilsynet finder det positivt, at der i indretningen af de
nye fysiske rammer på afsnittet er taget højde for design,
som kan medvirke til at begrænse angst og uro hos patien-
terne, og at afsnittet har fået mere plads samlet set.
Tilsynet finder det positivt, at der ikke forekommer over-
belægning på afsnittet, fordi det er besluttet af hensyn til pa-
tientmålgruppen, at gerontopsykiatrisk afsnit ikke må have
overbelægning.
Tilsynet finder det uheldigt, at der er en tendens til et sti-
gende antal genindlæggelser i de seneste 3 år, men har note-
ret sig, at afdelingen vil have fokus på dette fremadrettet.«
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag
96.
5.6 Retspsykiatrisk og Gerontopsykiatrisk Afsnit, Ris-
skov
Den 18. marts 2013 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt til-
syn på Retspsykiatrisk Afsnit og et anmeldt tilsyn på Geron-
topsykiatrisk Afsnit i Risskov.
I den endelige rapport vedrørende Retspsykiatrisk Afsnit
udtalte tilsynet:
»Tilsynet finder det uheldigt, at der er dårligt indeklima på
afsnittet, og at det ikke er muligt at få udluftning.
Tilsynet finder det positivt, at patienterne har medindfly-
delse på bestilling af mad fra centralkøkkenet.
Tilsynet finder det positivt, at der sjældent er tale om
overbelægning på afsnittet.
Tilsynet har noteret sig, at afsnittet fremadrettet også vil
informere om patientrettighederne ved systematisk at udle-
vere relevante pjecer om dette.
Tilsynet finder det positivt, at aktivitetstilbud meget sjæl-
dent nedprioriteres.
Tilsynet har noteret sig, at afdelingen og regionen har ta-
get forskellige initiativer for at begrænse voldsepisoderne i
afdelingen og det stigende antal interne registreringer om
vold/trusler mod personalet.«
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag
118.
I den endelige rapport vedrørende Gerontopsykiatrisk Af-
snit udtalte tilsynet:
»Tilsynet finder det positivt, at der kun i mindre omfang
anvendes tvang ved personlig pleje af demente patienter, og
at afdelingen om muligt samarbejder med de pårørende om
at tilpasse plejen til den enkelte patient.
Tilsynet finder det positivt, at der tilbydes målrettede akti-
vitetstilbud til patienter med misbrugsproblematik, og at af-
delingen har en speciallæge med særlige kompetencer inden
for rusmiddelpsykiatri.
Tilsynet finder det særdeles positivt, at aktiviteterne har
høj prioritet på begge afsnit, og at man så vidt mulig ikke af-
lyser de ugentlige fysiske holdaktiviteter.«
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag
153.
5.7 Psykiatrisk Center København, Bispebjerg, Afdeling
A
Den 22. april 2013 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt besøg
på Psykiatrisk Center København, afdeling A.
På tidspunktet for beretningens afgivelse var rapporten ik-
ke færdiggjort. Rapporten vil blive omtalt i næste årsberet-
ning.
6. Opfølgning på tidligere besøg på psykiatriske afdelin-
ger m.v.
Det er tilsynets praksis, at der cirka et års tid efter et til-
synsbesøg som udgangspunkt følges op på den rapport, som
besøget mundede ud i, over for den ansvarlige region.
§ 71-tilsynet har i indeværende samling spurgt til en op-
følgende status på de kritikpunkter, som fremgik af den en-
delige rapport for følgende afdelinger:
6.1 Psykiatrisk Center Amager
Den 8. juni 2011 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt tilsyn
på Psykiatrisk Center Amager. På baggrund af § 71-tilsynets
rapport fra tilsynsbesøget har tilsynet skrevet et opfølgende
brev til region Hovedstaden for at spørge til status på for-
skellige områder.
Af Region Hovedstadens svar fremgår det bl.a.:
Overbelægning
»Tabellen neden for viser, at belægningsprocenten i perio-
den maj 2011- august 2012 gennemsnitlig lå på omkring
100 %. Ved tilsynsbesøget i juni 2011 fik § 71-tilsynet op-
lyst, at den ideelle belægning ville være 10 patienter i de 14
senge. Virkeligheden er dog, at de 14 senge så godt som al-
tid er belagt.
Der er stadig i perioder overbelægning på de lukkede af-
snit. Endvidere kan det være svært at skaffe en ledig plads
ved dagvagtens afslutning, til modtagelse af nye patienter i
det følgende døgn. Baggrunden herfor er bl.a., at mange af
patienterne på de lukkede afsnit har en retslig foranstaltning
-flere med anbringelsesdomme.
I overbelægningsperioder er der mere travlt på afsnittene,
og dermed mindre tid til den enkelte patient. Der kan også
Beretning af almen art - 2012-13 nr. 7
1284367_0006.png
6
være øget uro på afsnittene, hvilket kan virke stressende for
både patienter og personale.«
Planlagte aktiviteter
»Psykiatrisk Center Amager er i gang med en omstruktu-
rering, i forbindelse med projektet »Sammenhængende Pa-
tientforløb«, som betyder, at patienterne vil opnå større sam-
menhæng i deres samlede behandlingsforløb, også når det
gælder aktiviteter udført af fysioterapeuter og ergoterapeu-
ter. Det betyder, at en ny struktur er ved at blive implemen-
teret og forudsætningen derfor er en anden end ved § 71-til-
synets besøg.«
Tvangsbehandling
Se bilag 1.
Rengøring
»Der arbejdes til stadighed med patientrengøring på sen-
geafsnittene, specielt med fokus på de to lukkede afsnit PB1
og PB2.
Der er siden tilsynets besøg sat fokus på overholdelse af
kvaliteten i patientrengøringen, hvilket konkret har medført:
– ISS har en ekstra tilsynsførende på PCAmager i en peri-
ode.
– Kontrollerer at lokalerne på afsnit PB1 og PB2 efter ren-
gøring opfylder den angivne profil.
– Sikrer at fællesarealer bliver rengjort i et stræk.
– Opskuring af gulve på fællesarealer.
Ligeledes har hospitalets rengøringscontroller fokus på
den daglige rengøring på patientafsnittene og træningskøk-
kener, og har iværksat specielle overvågninger på en række
givne dage for at følge op på, at rengøringsleverandøren til
stadighed forbedrer kvaliteten.«
6.2 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Risskov
§ 71-tilsynet aflagde den 26. marts 2012 et anmeldt tilsyn
på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Risskov. På bag-
grund af § 71-tilsynets rapport fra tilsynsbesøget har tilsynet
skrevet et opfølgende brev til Region Midtjylland for at
spørge til status på forskellige områder.
Af Region Midtjyllands svar fremgår det bl.a.:
Udviklingen i anvendelsen af tvang
»Svar afsnit G, CfS:
Dørlåsning: Siden tilsynsbesøget i marts 2012 er der ikke
sket ændringer i niveauet for anvendelse af dørlåsning. Ni-
veauet er det samme som i 2011.
Fastholdelse: Der er sket en stigning i anvendelse af fast-
holdelse i 2012 og 1. kvartal 2013. Stigningen kan henføres
til 3 konkrete svært syge anoreksipatienter, hvor fastholdelse
har været nødvendig for at sikre tilstrækkelig ernæring og
undgå selvskade. I løbet af 2. kvartal 2013 ses dog et mar-
kant fald i fastholdelse og denne nedgang er fortsat til i dag.
Antallet af tvangsforanstaltninger i form af beroligende
medicin, bælte og remme kan ligeledes henføres til de tre
svært syge anoreksipatienter nævnt ovenfor.
Svar afsnit C:
Dørlåsning: Der har ikke været dørlåsning siden tilsynet.
Fastholdelse: Fra marts 2011 til marts 2012 modtog i alt
12 børn psykiatrisk behandling med samtykke fra forældre-
ne, hvor barnet modsatte sig behandlingen (imod 8 børn pr.
år i de to forudgående år). I 1. og 2. kvartal 2013 har i alt 3
børn modtaget behandling med samtykke fra forældrene,
hvor barnet modsatte sig behandlingen. Dette vurderes at
være et mindre fald/uændret.
Antallet af fastholdelser er svingende (6, 17 og 8 hhv. i 4.
kvartal 2012 samt 1. og 2. kvartal 2013). Dette skyldes en-
keltpatienter, hvor gentagne fastholdelser har været nødven-
dige trods fokus på pædagogiske og terapeutiske tiltag, der
kan mindske brugen af fastholdelse.
Der har på afsnit C været stort fokus på indberetning af
tvangsforanstaltninger og formalia omkring dette. Der er
desuden løbende fokus på, hvordan omfanget af fastholdel-
ser kan nedbringes både i afsnittet generelt og for den enkel-
te patient i tilfælde, hvor gentagne fastholdelser er påkræve-
de.«
Belægningsprocenten
»Tabel 1: Belægningsprocenter i afsnit G, CfS i 2009 – 1.
kvartal 2013
2009
Belægningsprocent
93
2010
86
2011
89
2012
88,7
2013
1. kvartal
97,3
Kilde: InfoRM.
Tabel 2: Belægningsprocenter i afsnit C i 2009 – 1. kvartal
2013
2009
Belægningsprocent
114
2010
114
2011
92
2012
82,8
2013
1. kvartal
97,0
Kilde: InfoRM.
Svar afsnit G, CfS:
Forskellen mellem belægningsprocenten i 2011 og 2012 i
forhold til første kvartal 2013 skyldes bl.a. at der har været
lukket sengepladser i CfS som følge af ombygning.
Der har i 2013 været et stigende pres på behovet for ind-
læggelse, hvilket også fremgår af belægningsprocenten for
1. kvartal 2013.
Svar afsnit C:
Afsnit C kører i flere uger af sommerferierne med et min-
dre antal patienter – idet nogle af dem kommer hjem på fe-
rie. Belægningsprocenten, der udregnes på baggrund af nor-
merede senge, bliver derfor relativt lavere i 2011 og 2012
sammenlignet med første kvartal 2013.
Der var i efteråret 2012 flere tilfælde hvor forældrene på
indlæggelsestidspunktet valgte at takke nej til indlæggelse
mod givet råd. Dette medførte vakante sengepladser. Da
indlæggelser af skolebørn oftest foregår elektivt og med om-
hyggelig forberedelse af såvel barn som forældre og net-
værk, kan sene afbud til indlæggelser betyde, at der i 1-2
uger er ledig sengekapacitet.
Beretning af almen art - 2012-13 nr. 7
1284367_0007.png
7
Der er et konkret mål for en belægningsprocent på 90 over
et kalenderår.«
Genindlæggelser
»Tabel 3: Genindlæggelser* i afsnit G, CfS, i 2012 og første
kvartal 2013
2012
Genindlæggelser
1
2013
0
– stigning/fald i omgørelsesprocenten
– deltagelsesprocent ifm. møder.
Se brevene på § 71-tilsynet alm. del – bilag 109-113.
8. Møder
8.1 Folketingets Ombudsmand
Tilsynet har holdt møde med Folketingets Ombudsmand
den 14. november 2012 ved direktør Jens Møller, kontorchef
Morten Engberg og konsulent Lennart Frandsen.
På mødet blev der bl.a. orienteret om ny struktur hos Om-
budsmanden og årets inspektioner på det psykiatriske områ-
de. Desuden blev der på mødet drøftet rygelov, utilsigtede
dødsfald i psykiatrien, husordner, oppegående fiksering,
tvungen opfølgning og problemstilling vedrørende forskelli-
ge behov for regler om visitering af henholdsvis retspsykia-
triske og almenpsykiatriske patienter.
8.2 Landsforeningen af Bistandsværger og Patientrådgi-
vere i Danmark
Tilsynet har holdt møde med Landsforeningen af Bi-
standsværger og Patientrådgivere i Danmark (LPD) den 14.
november 2012. På mødet blev drøftet forskellige konkrete
sager og nogle mere generelle problemstillinger bl.a. pårø-
rende, bistandsværger/patientrådgivere, adgang til patienter-
ne og obligatoriske kurser for nye patientrådgivere.
9. Rejser og andre arrangementer
9.1 Studierejse til Trieste
§ 71-tilsynet og Socialudvalget var på udenlandsk studie-
tur i Trieste den 18.-20. november 2012.
Formålet med besøget var at høre om erfaringer fra Trie-
ste i Italien, hvor man siden 1971 har arbejdet målrettet med
at etablere en lokalt baseret og let tilgængelig tværfaglig
psykiatri bl.a. med oprettelse af lokale Community Mental
Health Centers med døgnåbent, som i høj grad har afløst det
tidligere psykiatriske hospital.
Transformationen i psykiatrien i Trieste går tilbage til
1971, hvor Franco Basaglia blev direktør for the Provincial
Psychiatric Hospital of Trieste. Tanken var at bevæge sig
væk fra institutionaliseringen af patienterne og erstatte det
med et netværk af distriktsbaserede services med flere funk-
tioner så som omsorg, bolig, arbejde og anden assistance.
Fokus skulle flyttes fra de psykiatriske hospitaler ud i lokal-
samfundet. Ideen var at minimere varigheden af indlæggelse
og i stedet fastholde patienterne i deres eget miljø, sådan at
det gav en bedre baggrund for helbredelse frem for institu-
tionalisering.
Tankegangen er baseret på tre kerneaktiviteter: forebyg-
gelse, akut behandling og rehabilitering. Udgangspunktet i
krisehåndteringen er: forhandling, fastholdelse af det sociale
netværk og mobilisering af menneskelige og institutionelle
ressourcer.
I 1978 blev en lov vedtaget i Italien (Lov 180), som havde
til formål at nedlægge de psykiatriske hospitaler for at er-
Tabel 4: Genindlæggelser* i afsnit C i 2012 og første
kvartal 2013
2012
Genindlæggelser
1
2013
0
*En genindlæggelse er i denne sammenhæng defineret
som en akut indlæggelse af en patient på samme afsnit, som
vedkommende er udskrevet fra, hvis indlæggelsen sker i
tidsrummet 8 timer til 30 dage efter udskrivning.
Svar afsnit G, CfS:
Ingen kommentarer.
Svar afsnit C:
Der er kun få genindlæggelser på skolebørnsområdet.«
Tilgang af patienter
»Svar afsnit G, CfS:
Vi henviser til vores svar på spørgsmål 2.
Svar afsnit C:
Der er et uændret antal sengepladser i skolebørnsområdet.
Tilgangen af patienter til indlæggelse vurderes uændret. Der
er fortsat i perioder en vis ventetid på indlæggelse. Der er et
løbende samarbejde imellem sengeafsnittet i Risskov og
sengeafsnittet i Viborg med henblik på at udnytte kapacite-
ten bedst muligt og sikre så kort ventetid som muligt på ind-
læggelse.
Der er en øget tilgang af patienter til ambulant undersø-
gelse, grundet politisk vedtaget ønske om at alle henviste
patienter skal vurderes. Det er aktuelt uvist, hvilken betyd-
ning den øgede ambulante aktivitet vil få for tilgangen af pa-
tienter til indlæggelse.«
Se hele svaret på § 71-tilsynet alm. del – bilag 128
7. Det lokale psykiatriske patientklagenævns årsberet-
ninger
Det følger af lov om frihedsberøvelse og anden tvang i
psykiatrien § 39, stk. 1, at de lokale psykiatriske patientkla-
genævn hvert år skal offentliggøre en beretning om deres
virksomhed. Det følger samtidig af forarbejderne til loven,
at det forudsættes, at bl.a. § 71-tilsynet bliver gjort bekendt
med årsberetningerne.
7.1 Opfølgning på årsberetninger 2012
§ 71-tilsynet har drøftet årsrapporterne 2012 og efterføl-
gende skrevet til statsforvaltningerne med bemærkninger om
følgende emner:
– stigning i antallet af afgørelser
Beretning af almen art - 2012-13 nr. 7
1284367_0008.png
8
statte det med community services. Denne lov blev sidenhen
inkluderet i en anden lov (Lov 833), som gav individet ret til
sundhed og omsorg og gik bort fra farlighedskriteriet.
I Triesteregionen betød det en nedlæggelse af det psykia-
triske hospital og opbygning af en helt ny struktur med
Mental Health Departement som den øverste administrative
ledelse. Herunder findes fire Mental Health Centres, som er
placeret i hvert sit distrikt i Trieste og har åbent 24 timer i
døgnet. Disse centre råder hver over 6-8 sengepladser.
Derudover findes der en mindre enhed på hospitalet (Psy-
chiatric Unit Diagnosi e Cura), der har 6 akutsenge. Endvi-
dere findes der en rehabiliteringsenhed (Service for Rehabi-
litation and Residential Support) bestående af 12 bofælles-
skaber med i alt 59 senge, med tværfagligt personale og et
dagcenter, hvor der er forskellige træningsprogrammer og
værksteder. Derudover samarbejder man med et antal socia-
le kooperativer, som kan tilbyde beskæftigelse til de psykisk
syge.
Tilgangen til behandlingen af psykisk syge tager udgangs-
punkt i det enkelte menneske og dets rettigheder. Der tages
afsæt i den samlede livssituation – ikke kun den psykiske
sygdom. Behandlingen foregår som udgangspunkt frivilligt
og uden brug af tvang og ved involvering af familie, venner
og lokalsamfundet og hvis muligt i patientens eget hjem.
Arbejdet i de fire distriktscentre er organiseret i teams
med flerfaglige kompetencer. Disse teams arbejder primært
som udgående.
Se rejserapporten på § 71-tilsynet alm. del – bilag 26.
9.2 Høring om tvang i psykiatrien
Som opfølgning på studierejsen afholdt § 71-tilsynet
blandt andet en høring med overskriften: Kan tvang fore-
bygges og nedbringes? Formålet med høringen var at debat-
tere, om man kan forebygge og nedbringe tvang i psykiatri-
en i Danmark. På høringen var der inviteret en række op-
lægsholdere til at fortælle om deres erfaringer med og syn
på, hvordan man kan arbejde for denne målsætning. Desu-
den var der et par oplæg om erfaringer fra Italien, Trieste og
Lapland.
Programmet for høringen kan findes på § 71-tilsynet alm.
del – bilag 75.
Tv-optagelsen fra høringen kan findes på følgende link:
http://www.ft.dk/Folketinget/udvalg_delegatio-
ner_kommissioner/Udvalg/71tilsynet/Video.aspx
10. Information om tilsynets arbejde
Der findes en folder, som orienterer om tilsynets kompe-
tence og arbejde. Målet er, at folderen skal medvirke til en
positiv udvikling, således at administrativt frihedsberøvede
personer, hvor de end befinder sig, bliver tilbudt nogle for-
hold, som samfundet kan være bekendt.
Folderen blev oprindelig udsendt til ca. 300 forskellige
myndigheder, organisationer, foreninger m.v. Efterfølgende
er folderen udsendt enten efter anmodning eller i forbindelse
med besvarelse af henvendelser.
Den særlige pjece om tilsynet, der nærmere beskriver til-
synets opgaver efter grundloven, udsendes enten efter an-
modning fra f.eks. psykiatriske afdelinger eller uddannelses-
steder eller i forbindelse med besvarelse af henvendelser.
Orientering om tilsynets arbejde herunder de offentlige
dokumenter kan endvidere findes på Folketingets hjemmesi-
de:
http://www.ft.dk/Folketinget/udvalg_delegatio-
ner_kommissioner/Udvalg/71tilsynet. aspx
Karen J. Klint (S) nfmd. Orla Hav (S) Zenia Stampe (RV) Özlem Sara Cekic (SF)
Stine Brix (EL) Jane Heitmann (V) Karen Jespersen (V) Liselott Blixt (DF) fmd. Thyra Frank (LA)
Beretning af almen art - 2012-13 nr. 7
1284367_0009.png
9
Bilag 1
Anvendelsen af tvangsforanstaltninger på Psykiatrisk Center Amager
Nedenfor er angivet en række tabeller, som viser udviklingen i anvendelsen af tvangsforanstaltninger på
Psykiatrisk Center Amager.
Beretning af almen art - 2012-13 nr. 7
1284367_0010.png
10