2012-13
Alm.del Beretning 6
Offentligt
1269427_0001.png
Beretning nr.
6
Folketinget 2012-13
Beretning afgivet af Europaudvalget den 5. juli 2013
Beretning
om
styrkelse af Europaudvalgets adgang til information om forhandlinger i Rådet
Europaudvalget modtager i dag en lang række dokumenter
og notater fra regeringen som led i den danske EU-beslut-
ningsprocedure, der er fastlagt i Europaudvalgets beretnin-
ger. Endvidere har udvalget i forbindelse med regeringens
mundtlige forelæggelse af rådsmøderne for Europaudvalget
mulighed for at gå ind i en drøftelse af sagernes politiske
substans. Samspillet mellem regeringen og Europaudvalget
er præget af en høj grad af åbenhed, hvor notater som ho-
vedregel er offentligt tilgængelige og regeringens forelæg-
gelser er åbne og tv-transmitterede.
Europaudvalget sætter stor pris på samarbejdet med rege-
ringen om EU-sagerne, men finder samtidig, at der er behov
for yderligere at styrke udvalgets indsigt i arbejdet i Rådet.
Dertil kommer, at en række nationale parlamenter i EU i dag
har en langt mere omfattende adgang til interne dokumenter
vedrørende arbejdet i Rådet, end Europaudvalget har. Derfor
opfordrede Europaudvalget i sin beretning af 22. februar
2013 regeringen til at komme med et oplæg til, hvordan
Europaudvalget kunne få adgang til yderligere informationer
vedrørende arbejdet i Rådet.
I den forbindelse er det for det første nødvendigt at give
Europaudvalget adgang til visse interne dokumenter, som
regeringen har adgang til som led i drøftelser i Rådet. For
det andet er der behov for at styrke arbejdet med at holde
Europaudvalget orienteret om udviklingen i væsentlige for-
handlinger i Rådet.
På denne baggrund er Europaudvalget og regeringen enige
om at styrke udvalgets indsigt i arbejdet i Rådet på følgende
måde:
Europaudvalgets adgang til Rådets dokumentdatabase
Regeringen giver Europaudvalget adgang til Rådets doku-
mentdatabase Extranet L. Databasen indeholder Rådets in-
terne dokumenter, der er markeret LIMITE (beskyttet) og
anses for at være til tjenstlig brug i overensstemmelse med
artikel 339 i traktaten om Den Europæiske Unions funkti-
onsmåde. Databasen indeholder også dokumenter, der er of-
fentligt tilgængelige fra Rådets hjemmeside, hvilket gælder
for hovedparten af Rådets dokumenter. Databasen indehol-
der ikke klassificeret materiale.
I den forbindelse stiller regeringen et antal brugeradgange
til Rådets dokumentdatabase Extranet L til rådighed for
medarbejdere i Folketingets Administration, med henblik på
at sidstnævnte kan udlevere interne rådsdokumenter fra da-
tabasen til Europaudvalgets medlemmer og til medlemmer
af Udenrigspolitisk Nævn. Adgangsrettighederne admini-
streres af Udenrigsministeriet.
Ved udleveringen af interne dokumenter skal der henvises
til de til enhver tid gældende retningslinjer for håndtering af
dokumenter internt i Rådet. Disse retningslinjer er i dag fast-
lagt i Rådets dokument 11336/11, der er vedlagt som bilag
til denne beretning.
Folketingets Administration underretter regeringen om,
hvilke interne dokumenter fra dokumentdatabasen der udle-
veres til medlemmerne af Europaudvalget og Nævnet.
Hensynet til Rådets og regeringens forhandlingsposition
betyder, at Europaudvalgets omgang med interne rådsdoku-
menter er omfattet af tavshedspligt efter Folketingets almin-
delige regler om forhandlinger i udvalg som fastlagt i Folke-
tingets forretningsorden, § 8, stk. 7, og de til enhver tid gæl-
dende krav om fortrolighed.
I overensstemmelse med disse regler må der f.eks. ikke re-
fereres direkte til interne rådsdokumenter på åbne møder i
Europaudvalget, og dokumenterne må ikke videregives til
uvedkommende.
Oversendelse af andre dokumenter
Europaudvalget kan i konkrete tilfælde anmode regerin-
gen om at oversende specifikke klassificerede rådsdokumen-
ter, som ikke findes i Rådets dokumentdatabase Extranet L.
Disse dokumenter håndteres med respekt for Rådets til en-
hver tid gældende krav om fortrolighed og håndtering.
Med henblik på at styrke orienteringen af Europaudvalget
om indenrigs- og udenrigspolitiske forhold i EU-landene
AX015301
Beretning af almen art - 2012-13 nr. 6
1269427_0002.png
2
samt øvrige dele af verden oversender regeringen løbende
ambassadøranalyser fra de danske repræsentationer i udlan-
det. Ambassadøranalyserne håndteres med respekt for de til
enhver tid gældende krav om fortrolighed.
Styrkelse af regeringens løbende orientering af Europa-
udvalget om forhandlinger i Rådet
I Europaudvalgets beretning af 23. juni 2006 forpligtede
regeringen sig til mundtligt at holde udvalget løbende orien-
teret om behandlingen af forslag af større rækkevidde, bl.a.
under et fast dagsordenspunkt, »Siden sidst«, på Europaud-
valgets møder. I tilslutning hertil forpligter regeringen sig til
at orientere udvalget mundtligt om udviklingen i væsentlige
forhandlinger i Rådet, når regeringen skønner, at der er be-
hov for det eller efter konkret anmodning fra Europaudval-
get.
I forbindelse med uformelle møder mellem udvalget og
regeringen vil ministre kunne opfordres til at lade sig ledsa-
ge af Coreper-ambassadører eller danske ambassadører i
EU-landene med henblik på at give baggrundsorienteringer
om udviklingen i konkrete forhandlinger i Rådet eller for-
hold i EU-lande.
Afsluttende bestemmelser, ikrafttræden og evaluering
Indholdet i denne beretning begrænser naturligvis ikke
Europaudvalgets adgang til at stille spørgsmål eller kalde
ministre i samråd m.m. for at indhente yderligere oplysnin-
ger om forhandlinger i Rådet som led i den almindelige par-
lamentariske kontrol med behandlingen af EU-sager.
Denne beretning træder i kraft den 1. september 2013 og
evalueres 1 år efter ikrafttrædelsen.
P.u.v.
Eva Kjer Hansen
formand
Beretning af almen art - 2012-13 nr. 6
1269427_0003.png
3
Bilag 1
Beskrivelse af typer af dokumenter i Rådets databaser
Rådets dokumentdatabase Extranet L (LIMITE) indeholder bl.a. følgende typer af rådsdokumenter, som
ikke findes i Rådets offentlige database:
1. Notater til Coreper med status over forhandlingerne i Rådet og/eller med Europa-Parlamentet til
brug for uformelle og formelle trilogmøder. Notaterne indeholder bl.a.
– oplysninger om, hvilke møder der er afholdt i rådsregi og i Parlamentet om forslaget (ar-
bejdsgruppemøder, tekniske møder, uformelle triloger m.v.), herunder f.eks. oplysning om
hvornår Coreper gav mandat til formandskabet til at gå i forhandlinger med Parlamentet
med henblik på indgåelse af førstebehandlingsaftale.
– gennemgang af udestående emner i forhandlingerne.
– Oplæg til Coreper’s generelle vurdering af forhandlingerne.
– et såkaldt »firekolonnes-dokument«, som for hver betragtning/artikel i Kommissionens for-
slag angiver Parlamentets’s ændringsforslag, Rådets ændringsforslag samt Rådets kommen-
tarer dertil (f.eks. om, hvorvidt Rådet er enigt eller uenigt med Parlamentet eller Kommissi-
onen, eller om man går efter et kompromis med Parlamentet).
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Formandskabets udkast til kompromisforslag til Coreper til lovgivningsforslag. Dokumentet indle-
des typisk af en gennemgang af status i forhandlingerne og af de udestående spørgsmål.
Udtalelser fra Rådets Juridiske Tjeneste, bl.a. om valg af hjemmelsgrundlag for konkrete lovgiv-
ningsforslag.
Udkast til »key issues papers«, som lægger op til at fokusere forhandlingerne på særlige hoved-
spørgsmål i et forslag. Disse notater kan indeholde landepositioner til udvalgte spørgsmål.
Kommentarer fra enkelte medlemsstater til konkrete lovgivningsforslag.
Notater til Coreper med udkast til rådskonklusioner.
I de tilfælde, hvor Rådssekretariatet for arbejdsgruppen for den pågældende rådsformation udar-
bejder referater af møderne, vil disse også være tilgængelige. For et antal begrænsede arbejdsgrup-
per udarbejder Rådssekretariatet formelle referater fra møderne, f.eks. for:
– Højniveau-rådsarbejdsgruppen om folkesundhed (Working Party on Public Health at Senior
Level).
– Den handelspolitiske komité på hovedstadschefsniveau (Trade Policy Committee).
Rådets dokumentdatabase Extranet R (R E S T R E I N T) indeholder bl.a. følgende typer af dokumenter:
1. Løbende afrapportering fra CSDP-missioner.
2. Forhandlingsdirektiver vedr. handelsaftaler.
3. Sanktionssager.
4. Følsomme antidumpingsager.
5. Diverse sikkerhedsforskrifter.
6. Efterretningsrapporter.
7. Visse Schengenrelaterede dokumenter.
Beretning af almen art - 2012-13 nr. 6
1269427_0004.png
4
Bilag 2
Aftalte administrative moderniseringer af arbejdsgange i forbindelse med beretningen
Europaudvalget og regeringen er enige om følgende moderniseringer af arbejdsgangene i EU-sagerne:
Som følge af at der allerede findes let tilgængelige redegørelser vedr. rådsmøderne på Rådets hjem-
meside, udarbejder regeringen ikke længere skriftlige afrapporteringer fra de formelle rådsmøder.
Som følge af at høringssvar vedr. forslag inden for EU’s landbrugspolitik og EU’s fiskeripolitik ind-
går i regeringens grund- og nærhedsnotater og samlenotater, oversender regeringen ikke længere re-
ferater fra de såkaldte § 2- og § 5-udvalgsmøder (jf. hhv. landbrugs- og fiskeristøttelovene). Det skal
dog fortsat være muligt for Folketinget at bede om oversendelse af disse referater.
Regeringens årlige skriftlige beretninger om hhv. udviklingen i EU og EU-Domstolen erstattes af en
årlig redegørelsesdebat i Folketinget om EU. Endvidere erstattes regeringens årlige skriftlige han-
delspolitiske orientering af en mundtlig orientering i Europaudvalget.
Med henblik på at skærpe fokus på de overordnede, væsentlige komitésager etableres en ny ordning
med standardmandater inden for grupper af relaterede komitésager. Denne ordning svarer til den
praksis, der gælder i dag i de relevante fagudvalg i Folketinget. Dette indebærer, at der fastlægges en
ramme, inden for hvilken regeringen kan stemme i standardkomitésager, uden at sagerne forelægges
enkeltvis for Europaudvalget. Dette kombineres med en årlig afrapportering om årets afstemninger
om standardkomitésager. Komitésager, der ligger ud over denne ramme, samt andre væsentlige komi-
tésager vil fortsat blive forelagt Europaudvalget. Denne ordning gælder ikke for delegerede retsakter.
I forbindelse med regeringens oversendelse til Europaudvalget af udkast til dagsordener og bilag, der
vedrører forslag, meddelelser og lignende, som er vedtaget i fællesskab af Kommissionen og EU’s
Højtstående Repræsentant for Udenrigsanliggender, angiver regeringen det relevante JOIN-nummer
(forslagets løbenr. ).
Beretning af almen art - 2012-13 nr. 6
1269427_0005.png
5
Bilag 3
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
Bruxelles, den 9. juni 2011 (14.06)
(OR. en)
11336/11
POLGEN 99
CSC 39
CAB 38
I/A-PUNKTS-NOTE
fra:
til:
Vedr. :
Anticigruppen
Coreper/Rådet
Håndtering af dokumenter internt i Rådet
Indledning
På Corepers opfordring drøftede Rådets Sikkerhedsudvalg den 29. september, den 16. november
1.
2010 og den 17. februar 2011 håndteringen af følsomme uklassificerede informationer i Rådet
med henblik på at aflægge rapport til Anticigruppen (jf. dok. 12204/10 af 14. juli 2010).
2.
Anticigruppen drøftede dette emne den 16. og 30. maj 2011 og færdigbehandlede det udkast til
retningslinjer, der er gengivet i bilaget.
Under behandlingen af dette spørgsmål blev der taget fuldt hensyn til det ønske, som Coreper tid-
ligere har fremsat om, at retningslinjerne skal være lette og afbalancerede, så de ikke besværlig-
gør en hensigtsmæssig afvikling af Rådets arbejde.
Der tegner sig på baggrund af drøftelserne på nuværende stadium en generel indstilling til håndte-
ringen af følsomme uklassificerede informationer i Rådet; de nuværende retningslinjer for håndte-
ring af dokumenter internt i Rådet, der ikke automatisk bliver offentliggjort (med betegnelsen
»LIMITE«), bør udvikles lidt mere og gøres mere synlige med henblik på at styrke beskyttelses-,
lagrings- og bortskaffelseselementerne i håndteringsprocedurerne. De nye retningslinjer bør desu-
den godkendes af Rådet.
Med forbehold af Corepers tilslutning opfordres Rådet til at godkende retningslinjerne i bilaget.
3.
4.
5.
Beretning af almen art - 2012-13 nr. 6
1269427_0006.png
6
Bilag
RETNINGSLINJER
FOR HÅNDTERING AF DOKUMENTER INTERNT I RÅDET
I. Indledning
1. Dette dokument indeholder specifikke krav vedrørende håndtering af uklassificerede rådsdokumen-
ter, der distribueres internt i Rådet, til dets medlemmer, Kommissionen, EU- Udenrigstjenesten og,
afhængigt af politikområdet, visse andre EU-institutioner (f.eks. Europa-Parlamentet, Domstolen,
Den Europæiske Centralbank) og -organer (f.eks. Regionsudvalget, Det Europæiske Økonomiske
og Sociale Udvalg). En utidig videregivelse af sådanne dokumenter vil kunne have en skadelig ind-
virkning på Rådets beslutningsprocesser.
2.
Disse specifikke krav gælder for Rådets virkemåde og skal derfor overholdes af medlemsstaterne, i
det omfang de er medlemmer af Rådet, i overensstemmelse med princippet om loyalt samarbejde,
der styrer forbindelserne mellem EU-institutionerne og medlemsstaterne.
Retningslinjerne i dette dokument træder i stedet for retningslinjerne i dok. 5847/06 af 16. marts
2006 om behandling af dokumenter med betegnelsen LIMITE.
3.
II. Betegnelse og gældende lovgivning
4. Dokumenter, der er interne for Rådet, skal være påført betegnelsen »LIMITE« på forsiden og i si-
defoden på alle efterfølgende sider i alle sprogudgaver. »LIMITE« er en distributionsbetegnelse og
ikke et klassifikationsniveau som omhandlet i Rådets sikkerhedsregler
1
.
5. Dokumenter med betegnelsen »LIMITE« anses for at være tjenestehemmeligheder i overensstem-
melse med artikel 339 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF) og artikel 6,
stk. 1, i Rådets forretningsorden
2
. Desuden skal de håndteres i overensstemmelse med relevant EU-
lovgivning, navnlig:
(i) Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1049/2001 af 30. maj 2001 om aktindsigt i
Europa-Parlamentets, Rådets og Kommissionens dokumenter
3
(ii) Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 45/2001 af 18. december 2000 om beskyt-
telse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger i fællesskabsinsti-
tutionerne og -organerne og om fri udveksling af sådanne oplysninger
4
(iii) Rådets forordning (EØF, Euratom) nr. 354/83 af 1. februar 1983 om åbning for offentligheden
af de historiske arkiver for Det europæiske økonomiske Fællesskab og Det europæiske Atom-
energifællesskab
5
6. Uklassificerede dokumenter, der ikke er påført betegnelsen »LIMITE«, er automatisk tilgængelige
for offentligheden; dette gælder for de fleste rådsdokumenter
6
.
1
2
3
4
5
6
Rådets afgørelse 2011/292/EU af 31. marts 2011 om reglerne for sikkerhedsbeskyttelse af EU's klas-
sificerede informationer (EUT L 141 af 27.5.2011, s. 17-65).
Rådets afgørelse 2009/937/EU af 1. december 2009 om vedtagelse af Rådets forretningsorden (EUT
L 325 af 11.12.2009, s. 35).
EUT L 145 af 31.5.2001, s. 43-48.
EUT L 8 af 12.1.2001, s. 1-22.
EUT L 43 af 15.2.1983, s. 1-3.
De udgjorde 75,5 % af alle officielle rådsdokumenter i 2010.
Beretning af almen art - 2012-13 nr. 6
1269427_0007.png
7
III. Minimumsbeskyttelsesforanstaltninger for »LIMITE«-dokumenter
7.
»LIMITE«-dokumenter bør så vidt muligt opbevares i officielle bygninger. EU-tjenestemænd og
medlemsstaternes tjenestemænd bør ikke lade »LIMITE«-dokumenter ligge fremme på deres bord,
når de går fra kontoret uden at låse, eller når de modtager besøgende udefra. Når sådanne doku-
menter ikke er i brug, bør de opbevares i aflåste møbler.
Når »LIMITE«-dokumenter fjernes fra officielle bygninger, bør de til enhver tid opbevares under
tjenestemandens kontrol, enten på hans/hendes person eller i et aflåst møbel.
EXTRANET er det elektroniske distributionssystem for officielle rådsdokumenter, herunder dem,
der er påført betegnelsen »LIMITE«. Hvis »LIMITE«-dokumenter undtagelsesvis skal sendes med
post, ikke-krypteret fax eller e-mail, skal der drages omsorg for, at de kun sendes, efter at en behø-
rigt bemyndiget tjenestemand har givet tilladelse dertil, og kun til modtagere, der har ret til at mod-
tage dem
7
.
8.
9.
10. Når »LIMITE«-dokumenter sendes med post, bør kuverter og pakker adresseres til en navngiven
person og/eller funktion og indeholde en returadresse og bør ikke påføres betegnelsen »LIMITE«.
11. Kommunikations- og informationssystemer (CIS), der håndterer »LIMITE«-dokumenter, kræver
ikke specifikke tekniske foranstaltninger for beskyttelse ud over standardbeskyttelsesforanstaltnin-
ger for netværk.
12. Der bør udvises særlig omhu, når der opbevares et stort antal »LIMITE«-dokumenter på indspilleli-
ge medier (f.eks. flytbare harddiske, memory sticks, CD'er), eftersom den kollektive skade som føl-
ge af tabet af et sådant medie og efterfølgende uautoriseret videregivelse vil kunne have større ne-
gativ indvirkning på Rådets beslutningsproces end uautoriseret videregivelse af et enkelt »LIMI-
TE«-dokument.
7
EXTRANET gør det muligt for individuelle brugere at modtage officielle rådsdokumenter med be-
tegnelsen »LIMITE« på deres computer inden for en time, efter de er blevet offentliggjort. Desuden
orienteres brugerne hurtigt om, at dokumenterne foreligger, gennem systemets »e-bekendtgørelse«. I
særlige tilfælde og for at lette rettidig forberedelse af drøftelserne kan »LIMITE«-dokumenter dog
sendes via e-mail.
Beretning af almen art - 2012-13 nr. 6
1269427_0008.png
8
13. Når »LIMITE«-dokumenter ikke længere er nødvendige og er blevet tilbørligt arkiveret, bør alle
resterende kopier bortskaffes ved makulering eller anden tilsvarende destruktion. Hvis dette ik-
ke er muligt, skal dokumenterne rives i stykker manuelt. Der er ingen særlige krav for sletning
af »LIMITE«-dokumenter på genbrugsdatabærere.
IV. Distribution af »LIMITE«-dokumenter
14. Rådsdokumenter, der er påført betegnelsen LIMITE, kan udleveres til enhver tjenestemand i en
medlemsstats nationale administration, Det Europæiske Råd, Rådet, Europa- Kommissionen og
EU-Udenrigstjenesten. »LIMITE«-dokumenter kan også udleveres til en medlemsstats statsborge-
re, der er behørigt autoriseret til aktindsigt på grund af deres stilling.
15. Visse »LIMITE«-dokumenter kan udleveres til tiltrædende stater
8
og til andre EU-institutioner
og -organer afhængigt af emnekoden på dokumentets forside.
16. Private kontrahenter kan få privilegeret adgang til »LIMITE«-dokumenter i overensstemmelse med
relevante kontraktmæssige forpligtelser, der skal være i overensstemmelse med denne politik,
navnlig for så vidt angår tjenestehemmelighed og ikke-videregivelse.
17. »LIMITE«-dokumenter må ikke udleveres til andre enheder eller personer, medierne eller offent-
ligheden uden forudgående tilladelse (helst skriftlig) fra en relevant tjenestemand (se også afsnit
18-19 nedenfor).
18. Undtagelsesvis kan papirkopier af »LIMITE«-dokumenter gøres tilgændelige for formænd for rele-
vante EP-udvalg efter skriftlig begæring til Generalsekretariatet for Rådet (GSR) og efter aftale
med behørigt autoriserede tjenestemænd i Rådet, på den betingelse at Europa- Parlamentet håndte-
rer dem på en måde, der er i overensstemmelse med denne politik, og ikke offentliggør sådanne
dokumenter eller dele heraf uden forudgående tilladelse
8
Detaljerede interne ordninger for gennemførelse af informations- og konsultationsprocedurer med
tiltrædende stater vedtages af Rådet (jf. dok. 16326/04 af 6. januar 2005, Udvidelsen, EU's interne
gennemførelsesordninger for interimsperioden).
Beretning af almen art - 2012-13 nr. 6
1269427_0009.png
9
19. »LIMITE«-dokumenter kan kun udleveres til tredjelande eller internationale organisationer efter
afgørelse truffet af Rådet eller af personer, der er behørigt bemyndiget til at udlevere sådanne
dokumenter i henhold til en rådsafgørelse. Tredjeparter vil blive anmodet om at håndtere sådan-
ne dokumenter på en måde, der er i overensstemmelse med denne politik, og ikke offentliggøre
dem uden forudgående tilladelse.
V. Aktindsigt i »LIMITE«-dokumenter
20. »LIMITE«-dokumenter må ikke offentliggøres, medmindre der er truffet afgørelse herom af be-
hørigt autoriserede tjenestemænd i Rådet, en medlemsstats nationale administration (jf. afsnit
21) eller, hvor det er relevant, af Rådet i henhold til forordning (EF) nr. 1049/2001 og Rådets
forretningsorden.
21. Personalet i en anden EU-institution eller et andet EU-organ end Rådet kan ikke selv beslutte at
offentliggøre »LIMITE«-dokumenter uden først at høre GSR. Personalet i en medlemsstats
nationale administration hører GSR, inden en sådan afgørelse træffes, medmindre det er klart, at
dokumentet kan offentliggøres i overensstemmelse med artikel 5 i forordning (EF) nr.
1049/2001.
22. Indholdet af »LIMITE«-dokumenter kan kun offentliggøres på sikre internetsteder eller web-
baserede platforme, som Rådet har godkendt, eller med beskyttede adgangstræk (f.eks. EXTRA-
NET-L).