Udvalget til Valgs Prøvelse 2012-13
UVP Alm.del Bilag 3
Offentligt
1228814_0001.png
1
Vejledning til formænd
for Folketingets stående udvalg
GUIDE TIL ARBEJDET
I FOLKETINGETS
UDVALG
2012
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1228814_0002.png
2
Vejledning til formænd for
Folketingets stående udvalg
Juli 2012
Redaktion: Jørgen Nielsen
Oplag: 600 stk.
Tryk: Grafisk Rådgivning Aps
Foto: Anders Hviid, Henrik
Sørensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1228814_0003.png
3
VEJLEDNING TIL FORMÆND
FOR FOLKETINGETS STÅENDE UDVALG
INDHOLD
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
Formål .................................................................................................................................................................. 5
Udgangspunkt ................................................................................................................................................. 5
Udvalgsformandens rolle ............................................................................................................................. 6
Sekretariatsbistand til udvalg ................................................................................................................... 7
Udvalgsmøder .................................................................................................................................................. 7
Beslutningsprocedurer ................................................................................................................................. 9
Udvalgsbehandling af forslag .................................................................................................................. 10
Samråd ............................................................................................................................................................. 12
Deputationer ................................................................................................................................................. 16
Udtalelser om EU-sager ............................................................................................................................. 17
Udvalgsberetninger .................................................................................................................................... 18
Studierejser m.m. ......................................................................................................................................... 19
Høringer ........................................................................................................................................................... 21
Besøg til udvalg ............................................................................................................................................ 22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1228814_0004.png
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1228814_0005.png
5
1. FORMÅL
Præsidiet besluttede i april 2011, at der
skulle udarbejdes en vejledning til nye ud-
valgsformænd.
Denne 2. udgave af Vejledning til formænd
for Folketingets stående udvalg er udgivet på
baggrund af evaluering af åbne samråd på
Præsidiets møde med udvalgsformænd- og
næstformænd den 25. april 2012 og efterføl-
gende drøftelse i Præsidiet den 23. maj 2012.
Der er i forhold til 1. udgave fra 2011 foreta-
get ændringer i afsnit 1-3 og 8.
Formålet med vejledningen er at give udvalgs-
formænd – herunder ikke mindst nyvalgte
udvalgsformænd – et godt grundlag for og et
praktisk redskab til at kunne udføre arbejdet
som udvalgsformand. Vejledningen kan
samtidig medvirke til en vis ensartethed i
udvalgenes arbejdsform. Vejledningen giver
imidlertid også råderum for, at de enkelte
udvalgsformænd kan sætte deres personlige
præg på udvalgsarbejdet, og at de enkelte
udvalg inden for visse rammer kan træffe
nærmere beslutning om udvalgets procedurer
og arbejdsform.
2. UDGANGSPUNKT
Vejledningen indeholder en beskrivelse af
væsentlige regler, procedurer og praksis for
den del af udvalgsarbejdet, som især har
betydning for udvalgsformænd.
Vejledningen tager udgangspunkt i denne
overordnede beskrivelse af udvalgsformæn-
denes arbejde:
• Udvalgsformanden skal fremme udvalgsarbejdet mest muligt, jf. Folke-
tingets forretningsorden, § 8 a, stk. 1.
• Udvalgsformanden har en væsentlig funktion i forhold til at tilrette-
lægge og afvikle udvalgsarbejdet og udvalgsmøderne, herunder at
give de enkelte udvalgsmedlemmer mulighed for at udfolde det parla-
mentariske arbejde i udvalgene og imødekomme mindretals ønsker
til udvalgsarbejdet med respekt for et flertals beslutningsdygtighed.
• Udvalgsformanden skal sikre, at udvalgsarbejdet foregår inden for de
gældende formelle rammer for udvalgsarbejdet.
• Udvalgsformanden skal på god og effektiv vis lede udvalgsmøder og
andre møder m.m. i udvalgsregi.
• Udvalgsmanden har en væsentlig rolle i forhold til udvalgets udad-
vendte aktiviteter, hvor udvalget er Folketingets ansigt udadtil.
Det gælder f.eks. i forbindelse med rejser og besøg og de dele af
udvalgsmøderne, som offentligheden har adgang til, eller som inde-
bærer gæster til udvalget, f.eks. åbne samråd, deputationer og høringer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1228814_0006.png
6
3. UDVALGSFORMANDENS ROLLE
Udvalgsformanden er overordnet ansvarlig for
afviklingen af udvalgsarbejdet.
Udvalgsformandens opgaver består bl.a. i at
være en god og effektiv mødeleder og sørge
for, at udvalget træffer de formelle beslutnin-
ger, som er nødvendige for at afvikle udvalgs-
arbejdet. Udvalgsformanden repræsenterer
udvalget udadtil i udvalgsrelaterede anlig-
gender, herunder over for minister, medier og
offentlighed. Udvalgsformanden har en aktiv
rolle i forbindelse med udvalgets planlæg-
ning og drøftelse af prioriteringer og samlede
aktiviteter i løbet af folketingsåret, herunder
høringer og studierejser.
Udvalgsformanden tager – bistået med råd og
vejledning af udvalgssekretæren – stilling til
sager af principiel eller politisk karakter, som
opstår i forbindelse med udvalgsarbejdet.
I udvalgsformandens fravær fungerer
næstformanden som formand. Hvis næst-
formanden også er fraværende, fungerer
det først valgte medlem i udvalget (den
førstnævnte i det største valgforbund) som
formand.
Udvalget kan nedsætte et fast underudvalg
til at forberede udvalgsaktiviteter som f.eks.
besøg, rejser, høringer, informationstiltag,
procedurer m.m. Et underudvalg kan medvirke
til at sikre sammenhæng i og overblik over
aktiviteterne i udvalget samt bred opbakning
til de initiativer og beslutninger, udvalget
iværksætter. Udvalget kan også nedsætte
underudvalg til at følge en bestemt sag eller
et bestemt emne. Underudvalg nedsættes
efter almindelig flertalsbeslutning i udvalget,
og udvalget bestemmer selv, hvor mange
medlemmer der skal være i underudvalget. Et
underudvalg kan f.eks. bestå af ordførerne for
folketingsgrupperne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1228814_0007.png
7
4. SEKRETARIATSBISTAND TIL
UDVALG
Alle udvalg har tilknyttet en udvalgssekretær
og en udvalgsassistent, som er ansat i Folke-
tingets Administration.
Udvalgssekretærerne bistår udvalget, udvalgs-
formanden og de enkelte udvalgsmedlemmer
og varetager den løbende daglige drift af
udvalgsarbejdet efter faste indarbejdede for-
retningsgange.
Udvalgsformanden aftaler hovedlinjerne i
tilrettelæggelsen af udvalgsarbejdet med
udvalgssekretæren, herunder hvilke sager
udvalgsformanden ønsker forelagt, og hvilke
sager der delegeres til udvalgssekretæren.
En stor del af udvalgsarbejdet foregår i skrift-
lig form uden drøftelse på udvalgsmøder, og
uden at udvalgsformanden normalt bliver in-
volveret. Det gælder f.eks. udvalgsspørgsmål
til skriftlig besvarelse og modtagelse af
skriftlige henvendelser.
Udvalgssekretæren har også til opgave at
give individuel bistand og rådgivning til de
enkelte udvalgsmedlemmer (og andre folke-
tingsmedlemmer) om det parlamentariske ar-
bejde inden for udvalgets sagsområde. Denne
bistand foregår typisk på det pågældende
medlems initiativ og i fortrolighed mellem
medlemmet og udvalgssekretæren, uden at
udvalgsformanden bliver inddraget.
5. UDVALGSMØDER
Udvalgsmøderne danner grundlaget for
arbejdet i udvalgene, selv om en stor del af
udvalgsarbejdet foregår i skriftlig form.
De stående udvalg har et fast ugentligt
mødetidspunkt, hvor der normalt afholdes
udvalgsmøde i Folketingets mødeperioder.
Udvalgssekretæren inddrager udvalgsfor-
manden, hvis det viser sig nødvendigt at
fravige det faste mødetidspunkt, f.eks. ved
hastende sager og i travle perioder.
Udvalgssekretariatet udarbejder og udgiver
dagsordener for udvalgsmøderne. Dagsor-
denen indeholder de sager, som er klar til
behandling i udvalget, f.eks. afholdelse af
samråd, modtagelse af deputationer og be-
handling af lov- og beslutningsforslag. Første
udgave af dagsordenen bliver som hoved-
regel udgivet senest fredag i ugen inden
udvalgsmødet. Udvalgssekretæren inddrager
udvalgsformanden, inden væsentlige eller
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1228814_0008.png
8
principielle dagsordenspunkter bliver optaget
på dagsordenen. Det kan f.eks. være en sag,
som et udvalgsmedlem ønsker drøftet i udval-
get, eller andre sager, som udvalgsformanden
ikke allerede er bekendt med.
Udvalgssekretæren orienterer forud for ud-
valgsmødet udvalgsformanden om sagerne på
dagsordenen. Det sker typisk, ved at udvalgs-
sekretæren sender en kommenteret dagsor-
den til udvalgsformanden dagen før udvalgs-
mødet. Den kommenterede dagsorden kan
f.eks. indeholde en kort beskrivelse af eventu-
elle problemstillinger vedrørende dagsordens-
punkter, udkast til talepunkter samt forslag
til udvalgskonklusioner. Det kan også være
nyttigt, at udvalgsformanden før udvalgsmø-
det holder et kort møde med udvalgssekretæ-
ren, hvor de sammen gennemgår dagsordenen.
Udvalgsformanden leder udvalgsmøderne, for-
deler ordet og konkluderer. Udvalgssekretæ-
ren sørger for, at der efter udvalgsmødet
finder den opfølgning sted, som er besluttet
på udvalgsmødet, f.eks. at der stilles opføl-
gende skriftlige spørgsmål til ministeren.
Udvalgsmøderne foregår som udgangspunkt
for lukkede døre. Det vil sige, at kun udvalgs-
medlemmer, udvalgets sekretariat og – hvis
der er samråd – ministeren med eventuelle
embedsmænd må være til stede. Udvalget kan
beslutte at holde åbne møder, hvor offentlig-
heden, herunder journalister, har adgang, eller
lade dele af møder være åbne, f.eks. samråd.
Forhandlingerne i lukkede udvalgsmøder er
fortrolige, og det er ikke tilladt at referere
synspunkter, vurderinger og argumenter, som
andre udvalgsmedlemmer eller ministeren
har fremført på udvalgets møde. Et udvalgs-
medlem kan dog referere, hvad medlemmet
selv har sagt på mødet. Det accepteres som
udgangspunkt også, at et udvalgsmedlem
refererer udvalgets forhandlinger over for
andre medlemmer af sin folketingsgruppe.
Der bliver ikke skrevet referat af udvalgsmøder
(undtagen i Europaudvalget), men udvalgs-
sekretæren fører protokol over udvalgets be-
slutninger. Tv- eller lydoptagelse af åbne sam-
råd bliver lagt ud på Folketingets hjemmeside.
Udvalgssekretæren sender efter et udvalgs-
møde et opfølgningsresumé til udvalgets med-
lemmer til orientering. Resumeet indeholder
kortfattet information om mødets afvikling
og trufne beslutninger. Fortrolige oplysninger
fremgår dog kun af protokollen, som kun
udvalgets medlemmer har adgang til.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1228814_0009.png
9
6. BESLUTNINGSPROCEDURER
Udvalgsformanden konkluderer udvalgets
beslutninger på baggrund af drøftelserne i
udvalget.
I praksis bliver der meget sjældent afholdt
egentlige afstemninger i udvalgene. I så fald
er det almindelig praksis, at man accepterer
stemmer afgivet af udvalgsmedlemmer, der
ikke fysisk er til stede (det kaldes, at ”stolene
tæller”). Det vil sige, at et medlem – oftest
ordføreren i den pågældende sag – der er til
stede, kan tegne alle sin folketingsgruppes
medlemmer i udvalget. Og det vil normalt
også blive accepteret, at et medlem fra
et regeringsparti repræsenterer de øvrige
regeringspartiers medlemmer i udvalget.
Normalt accepteres også tilkendegivelser
fra fraværende medlemmer, f.eks. hvis de er
givet til udvalgsformanden før mødet. Denne
uformelle regel anvendes, medmindre nogen
gør indsigelse mod, at der træffes beslutning
på denne måde.
Hvis der gøres indsigelse mod den uformelle
afstemningsform – hvad der i praksis sker
yderst sjældent – må der foretages afstem-
ning i overensstemmelse med forretnings-
ordenens § 8, stk. 4, hvorefter et udvalg er
beslutningsdygtigt, når over halvdelen af
dets medlemmer er til stede. En beslutning
er herefter taget, når flere har stemt for end
imod (det vil sige, at ”hovederne tæller”).
Udvalget kan, hvis det viser sig nødvendigt
(f.eks. i mødefri perioder), træffe beslutning
efter skriftlig procedure. Det sker i så fald
normalt, ved at udvalgsformandens indstilling
til beslutning udsendes til udvalget med en
frist for eventuelle bemærkninger og indsigel-
ser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1228814_0010.png
10
7. UDVALGSBEHANDLING AF
FORSLAG
Udvalgsformanden sikrer i samarbejde med
Udvalgssekretariatet, at udvalget tilrettelæg-
ger arbejdet med lov- og beslutningsforslag
på en hensigtsmæssig måde og i overens-
stemmelse med de frister, der fremgår af
forretningsordenen. Så vidt muligt skal der
sikres en grundig udvalgsbehandling og tages
hensyn til ministerens henholdsvis forslags-
stillernes ønsker og organisationers og
andres mulighed for at orientere udvalget om
deres synspunkter på forslag.
Udvalget drøfter og fastlægger normalt en
tidsplan for udvalgsbehandlingen på det
første udvalgsmøde efter første behandling
af forslaget. Det sker på baggrund af et ud-
kast udarbejdet af udvalgssekretæren. Tids-
planer kan variere fra forslag til forslag. En
tidsplan omfatter typisk en frist for udvalgs-
medlemmerne til at stille spørgsmål til minis-
teren, en frist for ministeren til at svare og en
frist for at stille ændringsforslag. Tidsplanen
indeholder oftest også en dato for udvalgets
politiske drøftelse af forslaget, en frist for
aflevering af skriftlige bidrag (betænknings-
bidrag), som udvalgsmedlemmer ønsker med
i betænkningen, samt en dato for, hvornår
udvalget forventer at afgive betænkning.
Ved fastlæggelse af tidsplanen tager udvalget
normalt hensyn til eventuelle tilkendegivelser
om processen fra ministeren, når det drejer
sig om regeringens lovforslag, og forslagsstil-
lerne, når det drejer sig om private forslag.
Udvalget vil under drøftelsen af tidsplanen
også kunne drøfte eventuelle forslag om sær-
lige initiativer under udvalgsbehandlingen,
f.eks. teknisk gennemgang ved ministeren
og embedsmænd fra ministeriet, høring eller
studiebesøg.
Udvalget kan på et senere tidspunkt justere
tidsplanen, hvis det bliver nødvendigt.
En stor del af udvalgsbehandingen af lov- og
beslutningsforslag foregår i skriftlig form uden
drøftelse på udvalgsmøder, og uden at ud-
valgsformanden bliver involveret. Det gælder
f.eks. udvalgsspørgsmål til skriftlig besvarelse
og modtagelse af skriftlige henvendelser.
Afgivelse af betænkning over et forslag
sættes på dagsordenen for et udvalgsmøde
i overensstemmelse med den fastlagte tids-
plan. Forud for dette møde har Udvalgssekre-
tariat udarbejdet et udkast til betænkning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1228814_0011.png
11
Udvalget imødekommer som hovedregel
ønsker fra udvalgsmedlemmer om at udsætte
betænkningsafgivelsen, som f.eks. begrundes
med, at medlemmerne har brug for mere tid
til at arbejde med forslaget, eller at en folke-
tingsgruppe endnu ikke har truffet beslutning
om sin indstilling til forslaget.
Det er som hovedregel en forudsætning for,
at udvalget afgiver betænkning, at alle
spørgsmål stillet til forslaget inden for spørgs-
målsfristen er besvaret, og at eventuelle æn-
dringsforslag, der ønskes stillet, er indarbej-
det i betænkningsudkastet.
Udvalgets afgivelse af betænkning er ofte
opdelt i to dele: En politisk drøftelse og selve
betænkningsafgivelsen. På det første møde
foretager udvalget en politisk drøftelse, og på
det efterfølgende møde afgiver udvalget
formelt betænkningen. Andre gange foregår
den politiske drøftelse og betænknings-
afgivelsen dog på samme møde under samme
dagsordenspunkt.
Udvalgets politiske drøftelse kan spænde
vidt: Fra på den ende side at være en reel
politisk drøftelse/forhandling om lovfor-
slagets indhold, herunder formuleringen af
politiske bemærkninger og ændringsforslag,
til på den anden side blot at være en kon-
statering af, at udvalget er klar til at afgive
betænkning.
Udvalgsformanden spørger under selve
betænkningsafgivelsen folketingsgrupperne
i rækkefølge efter størrelse om gruppernes
indstilling til eventuelle ændringsforslag og
herefter om indstillingen til lovforslaget i dets
helhed.
Hvis ikke alle indstillinger og politiske
bemærkninger er modtaget inden eller på ud-
valgsmødet, kan udvalget fastsætte en kort
frist – typisk til senere samme dag eller den
følgende dag – for at aflevere indstillinger og/
eller politiske bemærkninger (betænknings-
bidrag) til udvalgssekretæren.
Betænkningen anses for at være afgivet,
når de ordførere, som er til stede på udvalgs-
mødet, har meddelt udvalgsformanden deres
indstillinger til forslaget og eventuelle æn-
dringsforlag.
Udvalgssekretariatet færdiggør herefter
betænkningen og offentliggør den med hen-
blik på anden behandling af forslaget.
I nogle tilfælde bliver et lovforslag henvist
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1228814_0012.png
12
til fornyet udvalgsbehandling efter anden
behandling. Hvis lovforslaget ønskes til tredje
behandling, skal udvalget afgive en tillægs-
betænkning over forslaget, inden det kan gå
til tredje behandling.
8. SAMRÅD
Et udvalg kan bede en minister om at besvare
spørgsmål mundtligt under et samråd i et
udvalgsmøde.
Det er udvalgsformandens opgave at sørge
for, at et samråd afvikles så effektivt som
muligt for såvel udvalget som ministeren, og
således at spørgeren får svar på sit samråds-
spørgsmål, og (ved åbne samråd) at tilhørere
og seere får et godt udbytte af samrådet.
Samrådsspørgsmål kan kun stilles af udval-
gets medlemmer.
Samrådsspørgsmål skal som udgangspunkt
være af holdningsmæssig karakter. Faktuelle
forhold med relation til samrådsspørgsmålet
kan ofte med fordel afklares ved spørgsmål
til ministeren til skriftlig besvarelse, før der
indkaldes til samråd.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1228814_0013.png
13
Spørgeren kan efter ønske få sit navn angivet
som spørger på samrådsspørgsmål.
Spørgeren angiver, om samrådet ønskes
afholdt for lukkede eller åbne døre. Udgangs-
punktet er, at samråd er lukkede. Et mindre-
tal på 3 udvalgsmedlemmer har adgang til
at få gennemført et samråd for åbne døre. I
praksis afholdes langt hovedparten af samråd
for åbne døre.
Samrådsspørgsmål om samme emne (even-
tuelt stillet af forskellige udvalgsmedlemmer)
bør afvikles i samme samråd.
Samrådsspørgsmål stillet til to eller flere
ministre i samme sag bør begrænses. Hvis
en ministers sagsområde kun udgør en lille
andel i den pågældende sag, bør den primære
minister kunne besvare samrådsspøgsmålet
alene med skriftligt bidrag fra den anden
minister.
Samråd, som vedrører flere udvalgs sagsom-
råder, bør afholdes af det primære udvalg,
som inviterer andre relevante udvalg til at
deltage i samrådet.
Udvalgssekretæren orienterer udvalgsfor-
manden om samrådsspørgsmål, da disse
indebærer, at udvalget anmoder ministeren
om at møde frem for udvalget i et samråd.
Hvis udvalgssekretæren vurderer, at et sam-
rådsspørgsmål giver anledning til principiel
overvejelse, inddrager udvalgssekretæren
udvalgsformanden, før samrådsspørgsmålet
stilles.
Udvalgssekretæren aftaler tidspunktet for
samrådet med ministersekretariatet og spør-
geren. Samråd afholdes som udgangspunkt
på udvalgets sædvanlige mødetidspunkt
(eventuelt på udvalgets alternative mødetids-
punkt). Ressortministeren for et udvalg bør,
medmindre særlige forhold gør sig gældende,
være indstillet på at møde i samråd i udval-
get på udvalgets sædvanlige (eller alterna-
tive) mødetidspunkt, senest 2-3 uger efter et
samrådsspørgsmål er stillet, således at sagen
ikke mister aktualitet. Udvalget kan med
fordel generelt afstemme udvalgets forvent-
ninger til ministerens deltagelse i samråd
med ministeren.
Udvalgssekretæren inddrager udvalgsfor-
manden, hvis der ikke kan opnås enighed om
tidspunktet for samrådet, eller hvis det viser
sig nødvendigt at afholde samrådet uden for
udvalgets normale mødetidspunkt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1228814_0014.png
14
Det kan være hensigtsmæssigt – generelt
eller konkret – at afstemme tidsrammen for
samråd mellem udvalg, minister og spørger
med henblik på at udnytte tiden så effektivt
som muligt.
Det enkelte udvalg kan eventuelt træffe
beslutning om tidsrammer for samråd og
procedurer i udvalget under åbne samråd,
så de er tilpasset udvalgets arbejdsform og
de emner, der behandles i udvalget.
Udvalgsformanden kan tilstræbe en tids-
ramme, hvorefter et samråd f.eks. normalt
ikke overstiger en times varighed. Det forud-
sætter, at ministerens indledende besvarelse
er rimelig kortfattet, så der er god tid til
opfølgende spørgsmål fra udvalget.
Udvalgssekretariatet udgiver en nyhed om
samrådet på Folketingets hjemmeside, når
tidspunktet for samrådet er fastlagt. Ny-
heden indeholder en gengivelse af samråds-
spørgsmålet og praktiske oplysninger ved-
rørende afholdelsen af samrådet.
Udvalgsformanden leder afviklingen af sam-
rådet på udvalgsmødet og fordeler ordet.
Ved åbne samråd oplyser udvalgsformanden
indledningsvis kort om emnet for samrådet,
og hvem der har indkaldt til samrådet, og at
samrådet bliver tv-transmitteret. Samrådet
kan i så fald følges direkte på Folketingets
tv-kanal og internettet. Hvis der ikke er tv-
kapacitet til samrådet, bliver det kun lyd-
optaget.
Udvalgsformanden bør tilstræbe, at tiltale-
formen under de åbne samråd nærmer sig
tiltaleformerne i Folketingssalen. Udvalgs-
medlemmer bør omtales ved fornavn og
efternavn og ministre ved deres ministertitel.
Udvalgsformanden giver først det udvalgs-
medlem, som har stillet samrådsspørgsmålet,
mulighed for kort at begrunde samrådet.
Udvalgsformanden giver herefter ministeren
ordet for besvarelse af samrådsspørgsmålet.
Hvis der er stillet flere samrådsspørgsmål til
samme samråd, vil udvalgssekretæren forud
for samrådet have aftalt med spørgeren og
ministersekretariatet, om ministeren skal
besvare samrådsspørgsmål et ad gangen
eller kan besvare samrådsspørgsmålene
samlet. Tilsvarende gælder, hvis et samråds-
spørgsmål undtagelsesvis er stillet til flere
ministre. Udgangspunktet er, at ministeren,
medmindre særlige forhold gør sig gældende,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1228814_0015.png
15
indledningsvis kan besvare alle samråds-
spørgsmål under et.
Efter ministerens indledende besvarelse af
samrådsspørgsmålet styrer udvalgsforman-
den med god og effektiv mødeledelse afvik-
lingen af opfølgende spørgsmål fra udvalgets
medlemmer. Udvalgsmedlemmernes indlæg
under samrådet bør være rimelig kortfattede
og skal som udgangspunkt formuleres som et
spørgsmål til ministeren, men kommentarer,
som ikke indeholder spørgsmål, kan også
forekomme. Spørgsmål skal holdes inden for
emnet for samrådsspørgsmålet. Udvalgsfor-
manden kan vælge at lade flere (f.eks. 3)
udvalgsmedlemmer stille spørgsmål, før
udvalgsformanden giver ministeren ordet
for besvarelse. Ministerens besvarelse af de
stillede spørgsmål bør være rimelig korfattet.
Samrådet forsætter, indtil der ikke er flere
udvalgsmedlemmer, som beder om ordet, og
ministeren har besvaret de stillede spørgs-
mål. Udvalgsformanden bør afslutte samrå-
det, hvis udvalgsmedlemmers spørgsmål eller
ministerens svar ikke bidrager med nyt til
samrådet, f.eks. hvis spørgsmål og svar bliver
gentaget. Udvalgsformanden kan tilstræbe,
at et samråd som udgangspunkt ikke over-
stiger ca. en time. Udvalgsformanden kan
eventuelt henvise udvalgsmedlemmer til at
følge op på samråd med spørgsmål til skriftlig
besvarelse eller med at indkalde til nyt samråd.
Udvalgsformanden spørger efter samrådet –
når ministeren og tilhørerne har forladt loka-
let – om samrådet giver udvalget anledning
til bemærkninger eller ønsker om opfølgning
i udvalget, f.eks. i form af spørgsmål til minis-
teren. Udvalgssekretæren sørger for, at even-
tuel aftalt opfølgning sker, herunder at der
stilles spørgsmål, hvor ministeren anmodes
om at oversende et eventuelt talepapir til
brug for samrådet.
Samråd er som udgangspunkt af orienteren-
de karakter. Hvis udvalget – hvad der i praksis
sker yderst sjældent – efter ønske fra ministe-
ren eller et eller flere udvalgsmedlemmer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1228814_0016.png
16
træffer en beslutning i tilknytning til sam-
rådet, skal udvalget orientere ministeren
herom og beslutningen føres ind i udvalgs-
protokollen. Folketingets Ombudsmand kan
ikke behandle en sag, som der er truffet
beslutning om i Folketinget. Ombudsmanden
er ikke udelukket fra at behandle en sag, når
et samråd herom har været orienterende.
Tv- eller lydoptagelse af et åbent samråd
bliver efter samrådet lagt ud på Folketingets
hjemmeside.
forretningsordenens § 8, stk. 5.
Udvalgsformanden skal overordnet tilstræbe,
at foretræder afvikles på en effektiv måde
set fra udvalgets side. Samtidig bør forman-
den tilstræbe, at deputationer får mulighed
for og tid til inden for de givne rammer at
afgive deres synspunkter og informationer til
udvalget og efterlades med et indtryk af at
være godt modtaget af Folketinget. Der bør
under foretræder være et rimeligt fremmøde
i udvalget.
Folketingets udvalg imødekommer som ud-
gangspunkt anmodninger om foretræde for
udvalget. Udvalg kan dog generelt eller kon-
kret træffe beslutning om at afslå anmodning
om foretræde, eksempelvis hvis et foretræde
vedrører en konkret verserende sag.
Udvalgssekretariatet behandler anmodninger
om foretræde og aftaler tidspunkt for disse.
Udvalgssekretæren inddrager normalt kun
udvalgsformanden, hvis en anmodning om
foretræde giver anledning til principiel over-
vejelse.
Forud for foretrædet orienterer Udvalgssek-
retariatet skriftligt deputationen om ret-
ningslinjerne for foretræder.
9. DEPUTATIONER
Udvalg kan modtage en eller flere personer
(en deputation), f.eks. repræsentanter for en
forening eller en organisation, i foretræde i
forbindelse med et udvalgsmøde, jf. forret-
ningsordenens § 8, stk. 5. Formålet med et
foretræde er at påvirke udvalget i forbindelse
med udvalgets behandling af et lov- eller
beslutningsforslag eller at gøre udvalget op-
mærksom på et anliggende inden for udval-
gets sagsområde.
Udvalgsformanden skal sikre, at foretræder
afvikles i overensstemmelse med de ret-
ningslinjer, som er fastsat af Præsidiet, jf.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1228814_0017.png
17
Udvalget modtager deputationer på udval-
gets sædvanlige mødetidspunkt.
Udvalget modtager deputationer for lukkede
døre.
Udvalgsformanden byder indledningsvis
deputationen velkommen og anmoder den
om at præsentere deltagerne i deputationen.
Udvalgsformanden giver herefter deputatio-
nen adgang til at afgive en kortfattet rede-
gørelse for deputationens synspunkter.
Udvalgsformanden skal tilstræbe, at mod-
tagelsen af en deputation ikke overstiger 15
minutter. Deputationen er allerede på forhånd
gjort opmærksom på denne tidsramme i
forbindelse med bekræftelsen af foretrædet.
Udvalgsformanden kan afbryde deputatio-
nen, hvis deputationens redegørelse trækker
så langt ud, at der ikke bliver tid til spørgsmål
fra udvalget.
Efter deputationens indledende redegørelse
styrer udvalgsformanden afviklingen af
spørgsmål fra udvalget til deputationen.
Spørgsmålene stilles normalt i spørgerunder,
det vil sige, at der kan stilles flere spørgsmål
fra udvalgets medlemmer, før deputationen
får lejlighed til at svare. Udvalgsformanden
kan afskære yderligere spørgsmål, hvis fore-
trædet samlet set overskrider 15 minutter.
Der finder ikke forhandling sted under
foretrædet. Deputationen kan ikke stille
spørgsmål til udvalget. De synspunkter, som
deputationen fremfører, indgår i udvalgets
fortsatte arbejde og udvalgsmedlemmernes
overvejelser.
Når deputationen har forladt lokalet, spørger
udvalgsformanden, om foretrædet giver an-
ledning til bemærkninger eller ønsker om op-
følgning i udvalget, f.eks. i form af spørgsmål
til ministeren. Udvalgssekretæren sørger for,
at eventuel aftalt opfølgning sker.
10. UDTALELSER OM EU-SAGER
Europaudvalget kan anmode et udvalg om at
afgive en udtalelse om en EU-sag, hvor det
efter Europaudvalgets vurdering er særlig
ønskeligt at inddrage udvalget.
Det kan f.eks. dreje sig om grøn- og hvidbøger
fra Kommissionen, væsentlige nye forslag til
EU-lovgivning og reformer af EU-politikker.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1228814_0018.png
18
Det kan også dreje sig om kontrol med at
overholde nærhedsprincippet.
Udvalget er herefter forpligtet til at afgive en
udtalelse om sagen inden for den frist, der er
fastsat af Europaudvalget.
Udvalgssekretæren sætter sagen på dags-
ordenen for et udvalgsmøde, med henblik på
at udvalget kan drøfte sagen og udvalgets
behandling af sagen. I forbindelse med
behandlingen af sagen kan udvalget anmode
Folketingets EU-konsulent om at præsentere
sagen for udvalget på et udvalgsmøde.
På samme eller et senere møde afgiver ud-
valget en udtalelse, som indeholder politiske
tilkendegivelser fra udvalget eller et flertal
henholdsvis mindretal i udvalget.
Udvalget kan udpege et medlem til at
fremlægge udvalgets udtalelse for Europa-
udvalget.
Udvalg kan også af egen drift behandle EU-
sager og afgive udtalelser om disse.
11. UDVALGSBERETNINGER
Udvalgsmedlemmer kan fremsætte ønske
om, at udvalget afgiver en beretning over et
forslag eller andre sager, som udvalget be-
handler. En beretning afslutter Folketingets
behandling af sagen.
Udvalgssekretariatet sætter efter aftale med
udvalgsformanden sådanne sager på dags-
ordenen for et udvalgsmøde, så udvalget kan
drøfte sagen og ønsket om at afgive en be-
retning. På samme eller et senere møde kan
udvalget afgive beretning, hvis der er flertal
for det.
En beretning indeholder politiske tilkende-
givelser om den pågældende sag fra udvalget
eller et flertal henholdsvis mindretal i udval-
get. Tilkendegivelserne kan f.eks. være ud-
formet som en opfordring til den pågældende
minister om at tage nærmere beskrevne
initiativer m.m.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1228814_0019.png
19
12. STUDIEREJSER M.M.
Udvalgsformanden kan f.eks. i begyndelsen
af folketingsåret tage initiativ til, at udvalget
drøfter udvalgets samlede prioritering og
aktiviteter i det kommende år.
Udvalgsformanden kan herunder tage initiativ
til, at udvalget drøfter forslag til indenlandske
og udenlandske studierejser og -besøg.
Udvalgsformanden kan sammen med ud-
valgssekretæren udarbejde konkrete forslag
eller opfordre udvalgsmedlemmer til at frem-
komme med forslag til studieture.
Forud for beslutninger om studierejser bør ud-
valgsformanden sikre, at der sker en grundig
drøftelse i udvalget af formål og forventet
udbytte.
Udvalget skal i den indledende fase af plan-
lægningen af en studietur drøfte og tage
stilling til det faglige indhold af, formålet med
og det forventede udbytte af studieturen. Det
vil sige, hvad emnerne for studieturen er,
hvilke møder og besøg udvalget ønsker
gennemført, og hvad udvalget vil opnå med
studieturen. Udvalgets ressortministerium vil
ofte være behjælpeligt med faglig bistand til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1228814_0020.png
20
brug for disse beslutninger og til brug for den
videre planlægning af studieturen. Udvalget
skal også tage stilling til, hvor studierejsen
skal gå til og på hvilket tidspunkt, deltageran-
tallet og forventede udgifter for studieturen
sammenholdt med udvalgets rejsebevilling.
De fleste stående udvalg har et årligt dispo-
sitionsbeløb til udenlandske studieture m.m.
på 220.000 kr. (2012). Udvalgene har ikke på
tilsvarende vis selvstændige bevillinger til
indenlandske studieture m.m. Udvalgene kan
gennemføre sådanne, men hvis de budget-
terede udgifter til en indenlandsk studietur
overstiger 50.000 kr., skal tilladelse gives af
Folketingets formand.
Udvalgsformanden kan tage initiativ til, at
udvalget nedsætter et underudvalg til at
forberede studieturen sammen med ud-
valgssekretæren.
Udvalgsformanden bør endvidere forsøge at
sikre, at der er en forholdsvis bred tilslutning
i udvalget til beslutninger om studieture,
at studieture gennemføres med deltagelse
af et rimeligt antal udvalgsmedlemmer,
der repræsenterer det politiske spektrum i
Folketinget, og at afbud fra tilmeldte udvalgs-
medlemmer søges begrænset mest muligt.
Udvalgssekretariatet står for den praktiske
planlægning og koordinering af studieture og
-besøg og sørger herunder for, at studieturen
foregår i overensstemmelse med Folketingets
rejseregler og praksis m.m.
Udvalgssekretæren inddrager udvalgsfor-
manden, hvis der opstår væsentlige proble-
mer eller spørgsmål under planlægningen.
Udvalget får forelagt programudkastet, når
det er udarbejdet.
Udvalgssekretæren udgiver efter nærmere
aftale med udvalgsformanden en nyhed om
studieturen, som beskriver formålet med
studieturen og indeholder oplysninger om
program, deltagere og budget. Tilsvarende
oplysninger og (efterfølgende) regnskabstal
fremgår endvidere af oversigten over udvalgs-
rejser på Folketingets hjemmeside.
Udvalgsformanden fungerer – bistået af
udvalgssekretæren – som delegationsleder
under udenlandske og indenlandske studie-
ture. Udvalgsformanden medvirker herunder
til, at de enkelte møder og besøg afvikles
på en hensigtsmæssig måde, så udvalget
får et godt udbytte af studieturen. Udvalgs-
formanden bør på behørig vis takke værter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1228814_0021.png
21
og overrække de gaver, som ”protokollen” i
Folketinget foreskriver. Udvalgsformanden
tager også stilling til væsentlige spørgsmål
og problemer, som måtte opstå under af-
viklingen af studieture.
Udvalget drøfter normalt udbyttet af studie-
ture og -besøg på et efterfølgende udvalgs-
møde.
Ved studieture til udlandet udarbejder ud-
valgssekretæren et udkast til et kort resumé
af studieturen. Udvalget drøfter og god-
kender resumeet, hvorefter det bliver sendt til
Folketingets Præsidium til orientering og lagt
ud på Folketingets hjemmeside.
punkter og oplægsholdere, og tidspunktet for
høringen.
Udvalgsformanden tilstræber, at der i
udvalget er en forholdsvis bred tilslutning
til beslutninger om høringer, at høringer
gennemføres med deltagelse af et passende
stort antal udvalgsmedlemmer, der repræsen-
terer det politiske spektrum i Folketinget, og
at afbud fra tilmeldte udvalgsmedlemmer
begrænses mest muligt.
Udvalgssekretariatet står herefter for at
arrangere høringen. Udvalgssekretæren
inddrager udvalgsformanden eller et under-
udvalg, hvis der opstår væsentlige spørgsmål
og problemer under tilrettelæggelsen af
høringen.
Udvalget får forelagt et programudkast til
godkendelse.
Udvalgssekretariatet udgiver efter nærmere
aftale med udvalgsformanden en nyhed om
høringen, som beskriver formålet med hørin-
gen, program og oplægsholdere m.v.
Under høringen fungerer udvalgsformanden
bistået af udvalgssekretæren som møde-
leder, medmindre andet er besluttet i
13. HØRINGER
Udvalgene kan afholde høringer med henblik
på at få belyst en sag, et forslag eller en rele-
vant problemstilling, når udvalgene vurderer,
at der er et behov herfor.
Udvalgsformanden eller et underudvalg
sikrer, at udvalget i den indledende fase så
vidt muligt tager stilling til de væsentligste
spørgsmål vedrørende en høring, bl.a. formål,
form og hovedindhold, herunder program-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1228814_0022.png
22
udvalget. Udvalgsformanden bør herunder
medvirke til, at høringen afvikles på en hen-
sigtsmæssig måde, så udvalget får et godt
udbytte af høringen, at inviterede oplægs-
holdere kommer ordentligt til orde, og at
tilhørere (og eventuelle seere) efterlades med
et godt indtryk af høringen.
Udvalget evaluerer normalt høringen på et
efterfølgende udvalgsmøde.
En eventuel tv-optagelse af høringen eller an-
den dokumentation af høringen bliver efter-
følgende lagt ud på Folketingets hjemmeside.
14. BESØG TIL UDVALG
Udvalgsformanden bør være indstillet på –
eventuelt sammen med andre udvalgsmed-
lemmer – at afholde møder med udenlandske
parlamentarikere m.v., som gerne vil besøge
Folketinget og møde repræsentanter for
udvalget. Udvalgssekretariatet står for den
nærmere koordinering og planlægning af
sådanne besøg og bistår udvalgsformanden
under møderne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1228814_0023.png
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1228814_0024.png
24
GUIDE TIL ARBEJDET
I FOLKETINGETS
UDVALG
2012
Folketinget
Udvalgssekretariatet
Christiansborg
DK-1240 København K
Tlf. +45 33 37 55 00
www.folketinget.dk
[email protected]