UDVALGSSEKRETARIATET
NOTAT
OM FREMMØDE TIL UDVALGSMØDER
Sammenfatning:
Notatet lægger foranlediget af foreløbige drøftelser i Udvalget for
Forretningsordenen og Præsidiet op til en drøftelse om fremmødet til
udvalgsmøder på udvalgsformandsmødet den 10. april 2013. Notatet
beskriver en række faktorer, som kan indgå under en sådan drøftelse.
1. Indledning
Udvalget for Forretningsordenen foretog på sit møde den 12. december 2012
en foreløbig drøftelse af udvalgsmødedeltagelsen, og Præsidiet drøftede
fremmødet til udvalgsmøder på et møde den 20. februar 2013.
Det blev under møderne i Udvalg for Forretningsordenen og Præsidiet bl.a.
nævnt, at et lavt fremmøde især var problematisk under udvalgenes
modtagelse af deputationer.
Et lavt fremmøde kan dog også være et dårligt signal at sende i andre
sammenhænge f.eks. samråd med ministre og udvalgsarrangementer som
høringer, studieture og besøg til udvalget.
Et evt. generelt fald i fremmødet til udvalgsmøder kan muligvis ses i
sammenhæng med øget arbejdsmængde og -tempo for
folketingsmedlemmerne samt medlemmernes prioritering af andre dele af
folketingsarbejdet end det traditionelle udvalgsarbejde, f.eks. de dele, som
relaterer sig til medier, men andre forhold kan formentligt også spille ind.
Nedenfor er beskrevet en række faktorer, som kan indgå under en drøftelse
på udvalgsformandsmødet om fremmødet til udvalgsmøder.
2. Fremmødet til udvalgsmøder
Udvalgsmedlemmer har ikke mødepligt. Udvalgssekretariatet fører ikke
statistik over fremmødet til udvalgsmøder, og fremmødet bliver ikke registeret
i udvalgenes protokol. Det er Udvalgssekretariatet indtryk, at fremmødet til
udvalgsmøder generelt har været faldende de seneste år. Udvalgsmøder med
meget få deltagere såvel under deputationer som samråd forekommer.
6. marts 2013
Ref.: 05-000758-49
1/5