Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del Bilag 96
Offentligt
1233099_0001.png
1233099_0002.png
1233099_0003.png
1233099_0004.png
1233099_0005.png
1233099_0006.png
1233099_0007.png
1233099_0008.png
1233099_0009.png
1233099_0010.png
1233099_0011.png
1233099_0012.png
1233099_0013.png
1233099_0014.png
1233099_0015.png
1233099_0016.png
1233099_0017.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 28.2.2013COM(2013) 96 final2013/0060 (COD)
Forslag tilEUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNINGom ændring af forordning (EF) nr. 562/2006 for så vidt angår brugen af ind- ogudrejsesystemet og programmet for registrerede rejsende
DA
DA
BEGRUNDELSE1.BAGGRUND FOR FORSLAGET
Begrundelse og formålForslaget sigter på at ændre Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 562/2006 af15. marts 2006 om indførelse af en fællesskabskodeks for personers grænsepassage(Schengengrænsekodeks). De foreslåede ændringer skyldes to lovgivningsforslag omhenholdsvis oprettelse af et ind- og udrejsesystem og indførelse af et program for registrerederejsende, som vil blive fremlagt samtidigt.Generel baggrundDer redegøres for den generelle baggrund i begrundelserne til de to lovgivningsforslag omoprettelse af et ind- og udrejsesystem og om indførelse af et program for registrerede rejsendesamt i de konsekvensanalyser, der ledsager disse forslag.Gældende bestemmelserEuropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 562/2006 af 15. marts 2006 om indførelseaf en fællesskabskodeks for personers grænsepassage (Schengengrænsekodeks) ogkonventionen af 14. juni 1985 om gennemførelse af Schengenaftalen.2.RESULTAT AF HØRINGERKONSEKVENSANALYSEAFINTERESSEREDEPARTEROG
Høringen af interesserede parter og konsekvensanalyserne beskrives i begrundelserne tillovgivningsforslagene om oprettelse af et ind- og udrejsesystem og om indførelse af etprogram for registrerede rejsende og i de konsekvensanalyser, der ledsager disse forslag.3.ResuméDe vigtigste foreslåede ændringer vedrører følgende:– yderligere definitioner af ind- og udrejsesystemet, programmet for registrerede rejsende,registreret rejsende og automatiseret grænsekontrol (artikel 2)– indlæsning af oplysninger om tredjelandsstatsborgere i ind- og udrejsesystemet ogundtagelser herfra (artikel 5a)– kontrol af ægtheden af chippen i rejsedokumenter, der har en sådan elektroniskdatalagringsenhed (artikel 7, stk. 2)– erstatning af den gældende stempling af rejsedokumenter med indlæsning og kontrol afoplysninger i ind- og udrejsesystemet (artikel 5a, artikel 7, stk. 3, litra a), og artikel 7, stk.3, litra b)). Indførelse af forpligtelsen til at kontrollere, om en person har fået adgang tilprogrammet for registrerede rejsende (artikel 7, stk. 3, litra aaa))JURIDISKE ASPEKTER AF FORSLAGET
DA
2
DA
– verifikation af en registreret rejsendes identitet (artikel 7, stk. 3, litra b), nr. v)– oplysninger til den rejsende om, hvor mange dage vedkommende fortsat har tilladelse til atopholde sig (artikel 7, stk. 8)– fritagelse for registrerede rejsende fra visse aspekter af den indgående kontrol i artikel 7a– forpligtelse til at indlæse oplysninger i ind- og udrejsesystemet selv i tilfælde af lempetgrænsekontrol (artikel 8, stk. 3)– udvidelse af brugen af de baner, der er angivet ved skiltene i del A og B i bilag III (banerfor EU-borgere (artikel 9, stk. 2, litra a))– skilte/piktogrammer til baner med automatiseret grænsekontrol (artikel 9, stk. 6)– sletning af artikel 10 (forpligtelse til stempling)– formodning om ulovligt ophold i mangel af korrekt registrering (artikel 11)– ændring af bilag III– sletning af bilag II, punkt f, bilag IV og bilag VIIIRetsgrundlagArtikel 77, stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, da forslaget indførerbestemmelser om grænsekontrol af personer, der passerer de ydre grænser.Dette forslag ændrer Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 562/2006 af15. marts 2006 om indførelse af en fællesskabskodeks for personers grænsepassage(Schengengrænsekodeks), der var baseret på tilsvarende bestemmelser i traktaten omoprettelse af Det Europæiske Fællesskab, dvs. artikel 62, stk. 1, og artikel 62, stk. 2, litra a).NærhedsprincippetArtikel 77 giver Unionen beføjelse til at udforme en politik, der skal sikre, "at personer uansetnationalitet ikke kontrolleres ved passage af de indre grænser", og "at der foretagespersonkontrol og effektiv overvågning ved passage af de ydre grænser".Det nuværende forslag ligger inden for de begrænsninger, der fastsættes i disse bestemmelser.Målet med forslaget er at foretage de nødvendige ændringer af Schengengrænsekodeksen somfølge af oprettelsen af et ind- og udrejsesystem og indførelsen af et program for registrerederejsende. Medlemsstaterne kan ikke hver for sig i tilstrækkelig grad nå dette mål, fordi det kuner Unionen, der kan ændre en eksisterende EU-retsakt (Schengengrænsekodeksen).ProportionalitetsprincippetI medfør af artikel 5, stk. 4, i traktaten om Den Europæiske Union må indholdet og formen afEU's indsats ikke gå videre end nødvendigt for at nå målene i traktaterne. Den form, der ervalgt til denne foranstaltning, skal gøre det muligt at opfylde målet med forslaget og sikre enså effektiv gennemførelse som muligt.
DA
3
DA
Indførelsen af Schengengrænsekodeksen i 2006 var nødt til at have form af en forordning forat sikre, at den fandt anvendelse på samme måde i alle de medlemsstater, der anvenderSchengenreglerne. Forslaget – en ændring af Schengengrænsekodeksen – udgør en ændring afen eksisterende forordning, og målet kan kun nås ved hjælp af en forordning. Hvad angårindholdet er dette initiativ begrænset til forbedringer af den eksisterende forordning og byggerpå de politiske retningslinjer heri. Forslaget er derfor i overensstemmelse medproportionalitetsprincippet.Valg af reguleringsmiddel/reguleringsformForeslået reguleringsmiddel: forordning.4.VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Den foreslåede ændring har ingen virkninger for EU's budget.5.YDERLIGERE OPLYSNINGER
Følgerne af de forskellige protokoller, der er knyttet som bilag til traktaterne, og af deassocieringsaftaler, der er indgået med tredjelandeForslaget bygger på Schengenreglerne for så vidt som det vedrører passage af ydre grænser.Der skal således i lyset af de forskellige protokoller og associeringsaftaler tages hensyn tilfølgerne heraf for Danmark, Irland og Det Forenede Kongerige, Bulgarien, Rumænien ogCypern, Island og Norge samt Schweiz og Liechtenstein. Hver af disse staters situation erbeskrevet i betragtning 10-17 i forslaget, og der redegøres nærmere herfor i begrundelsen ilovgivningsforslagene om henholdsvis oprettelse af et ind- og udrejsesystem og indførelse afet program for registrerede rejsende.Kort oversigt over de foreslåede ændringer af SchengengrænsekodeksenArtikel 2, DefinitionerYderligere definitionernr. 20: Definition af det nye ind- og udrejsesystemnr. 21: Definition af det nye program for registrerede rejsendenr. 22: Definition af "registreret rejsende"nr. 23: Definition af "automatiseret grænsekontrol"Ny artikel 5a, Oplysninger, der skal indlæses i ind- og udrejsesystemetDen generelle forpligtelse for en tredjelandsstatsborger, der rejser ind i Schengenområdet, tilat blive registreret i ind- og udrejsesystemet tilføjes ved en ny artikel 5a sammen medundtagelserne for de tredjelandsstatsborgere, som er fritaget for grænsekontrol eller fraforpligtelsen til kun at passere de ydre grænser ved grænseovergangssteder eller iåbningstiden.
DA
4
DA
Artikel 7, Ind- og udrejsekontrol af personerI stk. 2 er der tilføjet en forpligtelse til at kontrollere ægtheden af rejsedokumenter, somindeholder en elektronisk datalagringsenhed, ved brug af gyldige certifikater.I stk. 3, litra a), nr. iii), erstattes forpligtelsen til at kontrollere, hvorvidt entredjelandsstatsborger, der er indrejst i Schengenområdet, har overskredet den højst tilladtevarighed af sit ophold, ved at kontrollere stempler i vedkommendes pas, med en forpligtelsetil at konsultere ind- og udrejsesystemet.Det nye stk. 3, litra aaa), vedrører forpligtelsen for grænsevagter til at kontrollere, om enrejsende tredjelandsstatsborger allerede er registreret i ind- og udrejsesystemet.I stk. 3, litra b), nr. iv), vedrørende forpligtelsen for grænsevagter til i forbindelse medudrejsekontrollen at kontrollere, om en tredjelandsstatsborger har overskredet fristen for sitophold, præciseres det, at denne kontrol skal foretages ved at konsultere ind- ogudrejsesystemet.I stk. 3, litra b), nr. v), beskrives kontrollen af en registreret rejsendes identitet og adgang tilprogrammet for registrerede rejsende.Det nye stykke 8 indfører en forpligtelse for grænsevagter til på anmodning at informeretredjelandsstatsborgere om, hvor mange dage de højst må forblive inden for Schengenområdetifølge ind- og udrejsesystemet og eventuelt i VIS.Artikel 7a, Ind- og udrejsekontrol af registrerede rejsende og brug af automatiseredegrænsekontrolsfaciliteterDen nye artikel 7a, stk. 1, beskriver følgende undtagelser fra den grundige kontrol, der erfastlagt i artikel 7, stk. 3, litra a), for en registreret rejsende ved indrejse i Schengenområdet.- grundig kontrol af rejsedokumentet (artikel 7, stk. 3, litra a), nr. ii))- undersøgelse af ind- og udrejsested, opholdets formål, herunder dokumentation (artikel 7,stk. 3, litra a), nr. iv))- undersøgelse af, om vedkommende har tilstrækkelige subsistensmidler (artikel 7, stk. 3,litra a), nr. v)Endelig fastlægger den en procedure for rejsende, der af banen med automatiseretgrænsekontrol identificeres som rejsende, der ikke er registreret, eller som registrerederejsende, der ikke opfylder alle betingelser for indrejse. I disse tilfælde gælder de normaleprocedurer (som udføres af en grænsevagt) i artikel 7, stk. 3, litra a).Stk. 2 giver rejsende mulighed for at anvende automatiseret grænsekontrol i kombination medselvbetjeningskiosker, såfremt deres fingeraftryk er lagret i VIS eller i rejsedokumentet(biometrisk pas), og såfremt grænsevagtsmyndighederne har adgang til disse fingeraftryk.Betingelserne for indrejse i artikel 7, stk. 3, litra a), skal være opfyldt.
DA
5
DA
Stk. 3 giver mulighed for at anvende automatiserede grænsekontrolfaciliteter tiludrejsekontrollen af personer, som er omhandlet i stk. 1 og 2. Kontrollen i artikel 7, stk. 3,litra b) og c), skal fortsat gælde med undtagelse af kontrollen af, om rejsedokumentet visertegn på falsk eller forfalskning (artikel 7, stk. 3, litra b), nr. ii).Stk. 2 og 3 er ikke tekniske ændringer som følge af oprettelsen af et ind- og udrejsesystem ogindførelse af programmet for registrerede rejsende, men ekstra bestemmelser, som skal lettegrænsekontrolprocedurerne ved at anvende moderne teknologi. Selve ind- ogudrejsebetingelserne for de pågældende rejsende forbliver uændrede.Artikel 8, Lempelse af grænsekontrollenDen gældende tekst tilpasses til oprettelsen af et ind- og udrejsesystem og til afskaffelsen afstempling af pas. Forpligtelsen til altid at indlæse oplysninger om den rejsende i ind- ogudrejsesystemet ved udrejse af Schengenområdet understreges. Selv i tilfælde af lempedegrænsekontrolprocedurer skal der foretages en registrering i ind- og udrejsesystemet.Artikel 9, Separate baner og skiltningDet præciseres i stk. 2, litra a), at registrerede rejsende kan anvende baner til EU-borgere.Der tilføjes et nyt stk. 6 for at tage højde for indførelsen af automatiseredegrænsekontrolfaciliteter. For at sikre en ensartet tilgang skal alle medlemsstater ved allegrænseovergangssteder anvende de skilte, der er angivet i bilag III, del D, til baner medautomatiseret grænsekontrol.Artikel 11, Formodning for så vidt angår opfyldelse af betingelserne for opholdets varighedDen gældende tekst tilpasses til oprettelsen af et ind- og udrejsesystem. Artikel 11 regulerer idag procedurer og formodninger i tilfælde af manglende ind- og udrejsestempler. Med ind- ogudrejsesystemet vil stemplingen blive erstattet af en indlæsning i ind- og udrejsesystemet.Bilag III, Modeller til skiltning af baner ved grænseovergangsstederneSkiltene i bilag III suppleres med nye skilte til brug ved automatiseredegrænsekontrolfaciliteter og indførelsen af programmet for registrerede rejsende.
DA
6
DA
2013/0060 (COD)Forslag tilEUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNINGom ændring af forordning (EF) nr. 562/2006 for så vidt angår brugen af ind- ogudrejsesystemet og programmet for registrerede rejsende
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 77,stk. 2,under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt til de nationale parlamenter,under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg,under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget,efter den almindelige lovgivningsprocedure, ogud fra følgende betragtninger:(1)Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 562/2006 af 15. marts 2006 omindførelseafenfællesskabskodeksforpersonersgrænsepassage1(Schengengrænsekodeks) fastsætter betingelserne, kriterierne og retningslinjerne forpassage af medlemsstaternes ydre grænser.[Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. XXX om oprettelse af et ind- ogudrejsesystemtilregistreringafind-ogudrejseoplysningeromtredjelandsstatsborgere, der passerer Den Europæiske Unions medlemsstaters ydregrænser] har til formål at indføre et centraliseret system til registrering af ind- ogudrejseoplysninger om tredjelandsstatsborgere, der passerer EU-medlemsstaternesydre grænser med henblik på et kort ophold.[Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. XXX om indførelse af etprogram for registrerede rejsende] har til formål at gøre det lettere for hyppigt rejsendeog sikkerhedstjekkede tredjelandsstatsborgere, der er kontrolleret på forhånd, atpassere Den Europæiske Unions ydre grænser ved at benytte automatiseredegrænsepassagefaciliteter.For at foretage kontrol af tredjelandsstatsborgere i overensstemmelse med forordning(EF) nr. 562/2006, hvilket omfatter kontrol af, at tredjelandsstatsborgeren ikke har
(2)
(3)
(4)
1
EUT L 105 af 13.4..2006, s. 1.
DA
7
DA
overskredet den maksimale varighed af det tilladte ophold på medlemsstaternesområde, bør grænsevagter benytte alle til rådighed værende oplysninger, herunderoplysninger i ind- og udrejsesystemet og i programmet for registrerede rejsende.(5)For at sikre, at ind- og udrejsesystemet og programmet for registrerede rejsende erfuldt ud effektivt, bør ind- og udrejsekontrol foretages på en ensartet måde ved de ydregrænser.Indførelsen af et ind- og udrejsesystem og et program for registrerede rejsendebetyder, at det er nødvendigt at tilpasse procedurerne i forordning (EF) nr. 562/2006for kontrol af personer, der passerer de ydre grænser. Det gælder navnlig erstatningenaf stempling af pas ved ind- og udrejse med registrering af vissetredjelandsstatsborgeres alfanumeriske og biometriske data og den eventuelle brug afautomatiserede grænsepassagefaciliteter.Forordning (EF) nr. 562/2006 bør derfor ændres i overensstemmelse hermed.I betragtning af at situationen er meget forskellig i medlemsstaterne og ved deforskellige grænseovergangssteder i medlemsstaterne med hensyn til antallet aftredjelandsstatsborgere, der passerer grænsen, bør det være op til medlemsstaterne atafgøre, om og i hvilket omfang de vil gøre brug af teknologi såsom automatiseredegrænsepassagefaciliteter.Eftersom formålet med denne forordning, nemlig at foretage ændringer af deeksisterende regler i Schengengrænsekodeksen, kun kan nås på EU-plan, kan DenEuropæiske Union kan træffe foranstaltninger i overensstemmelse mednærhedsprincippet, jf. artikel 5 i traktaten om Den Europæiske Union. Ioverensstemmelse med proportionalitetsprincippet, jf. samme artikel, går denneforordning ikke ud over, hvad der er nødvendigt for at nå dette mål.I medfør af artikel 1 og 2 i protokol (nr. 22) om Danmarks stilling, der er knyttet sombilag til traktaten om Den Europæiske Union og til traktaten om Den EuropæiskeUnions funktionsmåde, deltager Danmark ikke i vedtagelsen af denne forordning, somikke er bindende for og ikke finder anvendelse i Danmark. Da formålet med denneforordning er at udbygge Schengenreglerne, skal Danmark inden seks måneder efterRådets vedtagelse af denne forordning træffe afgørelse om, hvorvidt det vilgennemføre forordningen i sin nationale lovgivning, jf. artikel 4 i protokollen.Denne forordning udgør en udvikling af bestemmelser i Schengenreglerne, som DetForenede Kongerige ikke deltager i, jf. Rådets afgørelse 2000/365/EF af 29. maj 2000om anmodningen fra Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland om atdeltage i visse bestemmelser i Schengenreglerne. Det Forenede Kongerige deltagerderfor ikke i vedtagelsen af denne forordning, som ikke er bindende for og ikke finderanvendelse i Det Forenede Kongerige.Denne forordning udgør en udvikling af bestemmelser i Schengenreglerne, som Irlandikke deltager i, jf. Rådets afgørelse 2002/192/EF af 28. februar 2002 om anmodningenfra Irland om at deltage i visse bestemmelser i Schengenreglerne. Irland deltagerderfor ikke i vedtagelsen af denne forordning, som ikke er bindende for og ikke finderanvendelse i Irland.
(6)
(7)(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
DA
8
DA
(13)
For så vidt angår Island og Norge udgør denne forordning en udvikling afbestemmelser i Schengenreglerne, jf. aftalen indgået mellem Rådet for DenEuropæiske Union og Republikken Island og Kongeriget Norge om disse to statersassociering i gennemførelsen, anvendelsen og udviklingen af Schengenreglerne,henhørende under det område, der er nævnt i artikel 1, litra A, i Rådets afgørelse1999/437/EF af 17. maj 1999 om visse gennemførelsesbestemmelser til nævnte aftale.For så vidt angår Schweiz udgør denne forordning en udvikling af bestemmelser iSchengenreglerne, jf. aftalen mellem Den Europæiske Union, Det EuropæiskeFællesskab og Det Schweiziske Forbund om Det Schweiziske Forbunds associering igennemførelsen, anvendelsen og udviklingen af Schengenreglerne, henhørende underdet område, der er nævnt i artikel 1, litra A, i Rådets afgørelse 1999/437/EF af17. maj 1999 sammenholdt med artikel 3 i Rådets afgørelse 2008/146/EF.For så vidt angår Liechtenstein udgør denne forordning en udvikling af bestemmelser iSchengenreglerne, jf. protokollen mellem Den Europæiske Union, Det EuropæiskeFællesskab, Det Schweiziske Forbund og Fyrstendømmet Liechtenstein omFyrstendømmet Liechtensteins tiltrædelse af aftalen mellem Den Europæiske Union,Det Europæiske Fællesskab og Det Schweiziske Forbund om dette lands associering igennemførelsen, anvendelsen og udviklingen af Schengenreglerne, henhørende underdet område, der er nævnt i artikel 1, litra A, i afgørelse 1999/437/EF af 17. maj 1999sammenholdt med artikel 3 i afgørelse 2011/350/EF.For så vidt angår Cypern er denne forordning med hensyn til de aspekter, der vedrørerprogrammet for registrerede rejsende, en retsakt, der bygger på Schengenreglerne ellerpå anden måde har tilknytning dertil, jf. artikel 3, stk. 2, i tiltrædelsesakten af 2003.For så vidt angår Bulgarien og Rumænien er denne forordning med hensyn til deaspekter, der vedrører programmet for registrerede rejsende, en retsakt, der bygger påSchengenreglerne eller på anden måde har tilknytning dertil, jf. artikel 4, stk. 2, itiltrædelsesakten af 2005 —
(14)
(15)
(16)
(17)
VEDTAGET DENNE FORORDNING:Artikel 1I forordning (EF) nr. 562/2006 foretages følgende ændringer:1)I artikel 2 tilføjes følgende numre:
"20. "ind- og udrejsesystem": det system, der er indført i overensstemmelse med [Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. XXX om oprettelse af et ind- og udrejsesystem tilregistrering af ind- og udrejseoplysninger om tredjelandsstatsborgere, der passerer DenEuropæiske Unions medlemsstaters ydre grænser]21. "program for registrerede rejsende": et program, som defineret i artikel 3 i [Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. XXX om indførelse af et program for registrerederejsende]
DA
9
DA
22. "registreret rejsende": en tredjelandsstatsborger, som defineret i artikel 3 i [Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. XXX om indførelse af et program for registrerederejsende]23. "automatiseret grænsekontrol": et fuldt automatiseret system, som bekræfterrejsedokumentets gyldighed, fastslår, at den rejsende er den retmæssige indehaver afdokumentet, søger i grænsekontrolregistre og på dette grundlag automatisk kontrollerer, omindrejsebetingelserne i artikel 5, stk. 1, er opfyldt."2)Som artikel 5a indsættes:
"Artikel 5aOplysninger, der skal registreres i ind- og udrejsesystemet1. Ind- og udrejseoplysninger om tredjelandsstatsborgere, der har tilladelse til kortvarigtophold i henhold til artikel 5, stk. 1, indlæses i ind- og udrejsesystemet i overensstemmelsemed artikel 11 og 12 i [Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. XXX omoprettelse af et ind- og udrejsesystem til registrering af ind- og udrejseoplysninger omtredjelandsstatsborgere, der passerer Den Europæiske Unions medlemsstaters ydre grænser].2. Uanset stk. 1 indlæses der ikke oplysninger om følgende personkategorier i ind- ogudrejsesystemet:a)b)c)d)e)f)statsoverhoveder og medlemmer af deres delegation, som er omfattet aflempelig grænsekontrol, jf. bilag VII, punkt 1flypiloter og andre besætningsmedlemmer, som er omfattet af lempeliggrænsekontrol, jf. bilag VII, punkt 2sømænd, som er omfattet af lempelig grænsekontrol, jf. bilag VII, punkt 3besætningen og passagerer på krydstogtskibe, som ikke skal underkastesgrænsekontrol, jf. bilag VIpersoner om bord på lystfartøjer, som ikke skal underkastes grænsekontrol, jf.bilag VIpersoner, som er fritaget for forpligtelsen til kun at passere de ydre grænserved grænseovergangsstederne og inden for den normale åbningstid, jf. artikel4, stk. 2.
3. Ind- og udrejseoplysninger vedrørende indehavere af en tilladelse til lokal grænsetrafik ihenhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1931/20062kan indlæses i ind-og udrejsesystemet under hensyntagen til de lettelser af grænsepassager, der er omhandlet iartikel 15 i nævnte forordning."3)a)I artikel 7 foretages følgende ændringer:I stk. 2, første afsnit, tilføjes følgende punktum:
2
EUT L 405 af 30.12.2006, s. 1.
DA
10
DA
"Hvis passet eller rejsedokumentet indeholder en elektronisk datalagringsenhed(chip), skal chipdataenes ægthed godkendes ved hjælp af en ubrudt kæde af gyldigecertifikater, medmindre dette er umuligt på grund af manglende gyldige certifikatereller af andre tekniske grunde."b)I stk. 3 foretages følgende ændringer:i)litra a), nr. iii) affattes således:
"iii) om den pågældende tredjelandsstatsborger ikke allerede har overskredet denmaksimale varighed af det tilladte ophold på medlemsstaternes område ved atkonsultere ind- og udrejsesystemet, jf. artikel 15 i [Europa-Parlamentets og Rådetsforordning (EU) nr. XXX om oprettelse af et ind- og udrejsesystem til registrering afind- og udrejseoplysninger om tredjelandsstatsborgere, der passerer Den EuropæiskeUnions medlemsstaters ydre grænser]"ii)følgende litra aaa) indsættes efter litra aa):
"aaa) Den indgående indrejsekontrol skal også, hvor det er relevant, omfatteverifikation af den registrerede rejsendes identitet og den adgang, der er givet tilprogrammet for registrerede rejsende, jf. artikel 32 [Europa-Parlamentets og Rådetsforordning (EU) nr. XXX om indførelse af et program for registrerede rejsende]."iii)I litra b), tilføjes følgende nummer iv) og v):
"iv) kontrol af, at den pågældende tredjelandsstatsborger ikke har overskredet denmaksimale varighed af det tilladte ophold på medlemsstaternes område ved atkonsultere ind- og udrejsesystemet, jf. artikel 15 i [Europa-Parlamentets og Rådetsforordning (EU) nr. XXX om oprettelse af et ind- og udrejsesystem til registrering afind- og udrejseoplysninger om tredjelandsstatsborgere, der passerer Den EuropæiskeUnions medlemsstaters ydre grænser]"v) kontrol af den registrerede rejsendes identitet og af den adgang, der er givet tilprogrammet for registrerede rejsende, skal foretages i overensstemmelse med artikel32 i [Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. XXX om indførelse af etprogram for registrerede rejsende]."iv)c)I litra c) udgår nr. ii)
Følgende tilføjes som stk. 8:"8. På anmodning oplyser grænsevagten tredjelandsstatsborgeren om, hvor mangedage vedkommende højst må opholde sig under hensyntagen til resultaterne afsøgningen i ind- og udrejsesystemet, og, hvor dette er relevant, om varigheden af detophold, der er tilladt ifølge visummet. Tredjelandsstatsborgeren kan også anmodeom, at datoen og stedet for ind- eller udrejse registreres skriftligt."
4)
Følgende indsættes som artikel 7a:
"Artikel 7a
DA
11
DA
Ind- og udrejsekontrolgrænsekontrolsfaciliteter
af
registrerede
rejsende
og
brug
af
automatiserede
1. Uanset artikel 7, stk. 3, litra a), omfatter kontrol af registrerede rejsende ikke undersøgelseaf de aspekter, der henvises til i artikel 7, stk. 3, litra a), nr. ii), iv) og v). Kontrol afregistrerede rejsende kan foretages ved hjælp af automatiserede grænsekontrolfaciliteter undertilsyn af en grænsevagt.Hvis det ved en kontrol foretaget ved hjælp af automatiserede grænsekontrolfaciliteterafsløres, at tredjelandsstatsborgeren ikke er en registreret rejsende, eller at en eller flereindrejsebetingelser ikke er opfyldt, skal den pågældende tredjelandsstatsborger underkastes enkontrol i overensstemmelse med artikel 7, stk. 3, litra a).2. Hvad angår tredjelandsstatsborgere, hvis fingeraftryk er lagret i VIS eller på etrejsedokument, fra hvilket grænsevagten teknisk og juridisk set har adgang tilfingeraftrykkene, kan der foretages indgående indrejsekontrol ved hjælp af automatiseredegrænsekontrolfaciliteter i kombination med selvbetjeningskiosker for at undersøge deaspekter, der er omhandlet i artikel 7, stk. 3, litra a), nr. ii), iv) og v). Denne proces skalovervåges og afsluttes med grænsevagtens individuelle beslutning om at tillade eller afviseindrejse.3. Uanset artikel 7, stk. 3, litra b), nr. ii), kan der foretages indgående udrejsekontrol afregistrerede rejsende og af personer, hvis fingeraftryk er lagret i VIS eller på etrejsedokument, fra hvilket grænsevagten teknisk og juridisk set har adgang tilfingeraftrykkene, ved hjælp af automatiserede grænsekontrolfaciliteter under tilsyn af engrænsevagt."5)I artikel 8, affattes stk. 3 således:
"3.Selv i tilfælde af lempet kontrol indfører grænsevagten både ind- ogudrejseoplysninger i ind- og udrejsesystemet, jf. artikel 5a. Hvis oplysninger ikke kan indføreselektronisk, skal de indføres manuelt.Uanset artikel 5a kan ind- og udrejseoplysninger, i tilfælde af at det er teknisk umuligt, eller atind- og udrejsesystemet svigter, lagres lokalt og indføres i ind- og udrejsesystemet, så snartdet er blevet teknisk muligt, eller fejlen er udbedret."6)a)I artikel 9 foretages følgende ændringer:stk. 2, litra a), affattes således:
"a) Personer, der har ret til fri bevægelighed i henhold til EU-retten, og registrerede rejsendekan benytte de baner, der er angivet med skiltene i del A og B i bilag III. Hvis de erindehavere af biometriske pas, kan de også benytte de baner, der er angivet med skiltene i delD i bilag III"b)Som stk. 6 tilføjes:
"6. Hvis medlemsstaterne beslutter at anvende automatiserede grænsekontrolfaciliteter, skalde anvende skiltene i del D i bilag III til at angive de respektive baner.7)Artikel 10 udgår.
DA
12
DA
8)
Artikel 11 affattes således:
"Artikel 11Formodning for så vidt angår opfyldelse af betingelserne for opholdets varighed1. Hvis der ikke findes en indrejsefil i ind- og udrejsesystemet for en tredjelandsstatsborger,som befinder sig på en medlemsstats område, eller hvis indrejsefilen fortredjelandsstatsborgeren ikke omfatter en udrejsedato efter udløbet af det tilladte ophold, kande kompetente myndigheder have en formodning om, at tredjelandsstatsborgeren ikke ellerikke længere opfylder de regler for varighed af ophold, der gælder på medlemsstaternesområde.2. Formodningen i stk. 1 kan afkræftes ved, at tredjelandsstatsborgeren fremlægger et hvilketsom helst troværdigt bevismiddel, f.eks. transportbilletter eller bevis for tilstedeværelse udenfor medlemsstatens område, som viser, at den pågældende har overholdt reglerne forvarigheden af et kortvarigt ophold.Formodningen kan ligeledes afkræftes ved, at tredjelandsstatsborgeren fremlægger et hvilketsom helst troværdigt bevismiddel for, at vedkommende har ret til fri bevægelighed i henholdtil EU-retten.I sådanne tilfælde skal de kompetente myndigheder om nødvendigt oprette en sagsmappe iind- og udrejsesystemet for den pågældende person og oprette en indrejsefil, ajourføre denseneste indrejsefil ved, udover de oplysninger der er omhandlet i artikel 11 og 12 i [Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. XXX om oprettelse af et ind- og udrejsesystem tilregistrering af ind- og udrejseoplysninger om tredjelandsstatsborgere, der passerer DenEuropæiske Unions medlemsstaters ydre grænser], at indlæse følgende oplysninger, ellerslette en eksisterende sagsmappe:a)datoen for tredjelandsstatsborgerens passage af en af medlemsstaternes ydre grænsermed henblik på ind- eller udrejse samt grænseovergangsstedetb)c)d)myndigheden, der indlæste oplysningernedatoen for indlæsning af oplysningerneden nye dato for, hvornår tilladelsen til at opholde sig udløber.
3.Hvis formodningen i stk. 1 ikke afkræftes, kan de kompetente myndigheder udvisetredjelandsstatsborgeren fra de pågældende medlemsstaters område.En tredjelandsstatsborger, som hævder at have ret til fri bevægelighed ifølge EU-retten, menikke kan bevise det, kan kun udvises af de kompetente grænse- og indvandringsmyndigheder iden pågældende medlemsstat, jf. direktiv 2004/38/EF."9)10)11)12)I bilag II udgår litra f)Bilag III ændres som angivet i bilaget til nærværende forordningBilag IV udgårBilag VIII udgår.
DA
13
DA
Artikel 2Schengeneksekutivkomitéens afgørelse af 21. november 1994 ((SCH/Com-ex (94) 16 rev.)ophæves.Artikel 3Denne forordning træder i kraft på datoen i artikel 48 i [Europa-Parlamentets og Rådetsforordning (EU) nr. XXX om oprettelse af et ind- og udrejsesystem til registrering af ind- ogudrejseoplysninger om tredjelandsstatsborgere, der passerer Den Europæiske Unionsmedlemsstaters ydre grænser] og i artikel 64 i [Europa-Parlamentets og Rådets forordning(EU) nr. XXX om indførelse af et program for registrerede rejsende]. [concrete dates will beinserted when possible]
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i medlemsstaterne ioverensstemmelse med traktaterne.Udfærdiget i Bruxelles, den[…].
På Europa-Parlamentets vegneFormand
På Rådets vegneFormand
DA
14
DA
Bilag

I bilag III til forordning (EF) nr. 562/2006 tilføjes følgende del D.

"DEL D

Del D1: Baner med automatiseret grænsekontrol for borgere fra

EU/EØS/CH

[EU / EEA / CH CITIZENS = Borgere i EU/EØS/CH]

Der kræves ingen stjerner for Schweiz, Liechtenstein, Norge og Island

DA
15
DA

Del D2: Baner med automatiseret grænsekontrol for

tredjelandsstatsborgere

[THIRD-COUNTRY NATIONALS = TREDJELANDSSTATSBORGERE]

Der kræves ingen stjerner for Schweiz, Liechtenstein, Norge og Island

DA
16
DA
Del D3: Baner med automatiseret grænsekontrol for alle pas
[ALL-PASSPORTS = ALLE PAS]Der kræves ingen stjerner for Schweiz, Liechtenstein, Norge og Island"
DA
17
DA