Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del Bilag 90
Offentligt
1227958_0001.png
1227958_0002.png
1227958_0003.png
Dato:Kontor:
Straffuldbyrdelseskonto-retSagsbeh.: Morten Daniel Dahm-HansenSagsnr.: 2013-3051/01-0014Dok.:712146

REDEGØRELSE

for

rådsmødet (retlige og indre anliggender)

og mødet i Det Blandede Udvalg den 7.-8. marts 2013 for så vidt angår

Justitsministeriets ansvarsområde

Henvisningerne til dagsordenspunkterne svarer til den systematik, der eranvendt i samlenotatet til Folketingets Europaudvalg, som også er sendt tilRetsudvalget og Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik.

Dagsordenspunkt 1: Sikkerhedssituationen i Sahel-regionen og dens

betydning for EU’s interne sikkerhed

EU’s antiterrorkoordinator, Kommissionen og EU-Udenrigstjenesten præ-senterede et diskussionspapir om sikkerhedssituationen i Sahel/Maghrebog situationens betydning for EU’s interne sikkerhed. Der var bred støtteblandt medlemsstaterne til diskussionspapirets foreslåede initiativer.

Dagsordenspunkt 2: Schengen Governance – Ændringsforslag til

Schengen-grænsekodeks**

Formandskabet orienterede om status for forhandlingerne med Europa-Parlamentet.**
Forslaget er fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V. Protokollen om Danmarks stilling,der er knyttet til Lissabon-Traktaten, finder derfor anvendelse, hvilket indebærer, at foran-staltningerne ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark. Da forslagetimidlertid udgør en videreudvikling af Schengen-reglerne, træffer Danmark inden 6 måne-der efter vedtagelse af forordningen afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gennemføre for-ordningen i dansk ret, jf. protokollens artikel 4 (”opt-in”).
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Dagsordenspunkt 3: Schengen Governance – Ændret forslag til Euro-

pa-Parlamentets og Rådets forordning om indførelse af en evalue-

rings- og overvågningsmekanisme til kontrol af anvendelsen af Schen-

gen-reglerne**

Formandskabet orienterede om status for forhandlingerne med Europa-Parlamentet.

Dagsordenspunkt 4: Kommissionens forslag til retsakter om intelli-

gente grænser (forslag til forordning om etablering af et ind- og udrej-

se-system til registrering af ind- og udrejsedata om tredjelandsstats-

borgere, som krydser de ydre grænser af medlemsstaterne i den Eu-

ropæiske Union, og forslag til forordning om oprettelse af et program

for registrerede rejsende)**

Kommissionen præsenterede sine forslag til retsakter om intelligentegrænser. Medlemsstaterne var generelt positive over for tiltaget. En rækkemedlemsstater udtrykte dog bekymring for økonomien i projektet, ligesomen række medlemsstater argumenterede for, at pakken også skulle bidragetil bekæmpelse af grænseoverskridende kriminalitet, og at der derfor skullevære adgang til systemet for retshåndhævende myndigheder fra begyndel-sen. Nogle medlemsstater påpegede endvidere vigtigheden af at benytte sigaf erfaringerne fra andre store IT-projekter, og at systemet baserer sig påbiometriske data fra begyndelsen.

Dagsordenspunkt 5: Udkast til rådsafgørelse om den fulde anvendelse

af Schengen-reglerne i Bulgarien og Rumænien

Formandskabet orienterede om status for sagen og konkluderede, at Rådetvil tage spørgsmålet op igen inden udgangen af 2013 med henblik på atoverveje vejen frem på grundlag af en to-trinsmodel.

Dagsordenspunkt 6: SIS II

Kommissionen orienterede om status for overgangen til SIS II. Der blevvedtaget to rådsafgørelser, som fastsætter datoen for anvendelse af Rådetsafgørelse 2007/533/RIA om oprettelse, drift og brug af anden generation afSchengeninformationssystemet og Rådets forordning (EF) nr. 1987/2006af 20. december 2006 om oprettelse, drift og brug af anden generation afSchengeninformationssystemet (SIS II) til den 9. april 2013.
2

Dagsordenspunkt 7: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direk-

tiv om strafferetlig beskyttelse af euroen og andre valutaer mod for-

falskning og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2000/383/RIA*

Kommissionen præsenterede forslaget. Der var generelt støtte til forslagetblandt medlemsstaterne. Et flertal af medlemsstaterne gav dog udtryk for,at man ikke kunne acceptere indførelsen af minimumstraffe.

Dagsordenspunkt 8: Forslag til forordning om gensidig anerkendelse

af beskyttelsesforanstaltninger i civilretlige spørgsmål*

Rådet noterede sig, at der var opnået enighed med Europa-Parlamentet omforslaget om civilretlige beskyttelsesforanstaltninger.

Dagsordenspunkt 9: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets for-

ordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behand-

ling af personoplysninger og den fri udveksling af sådanne oplysnin-

ger (generel forordning om databeskyttelse)

Formandskabet præsenterede en statusrapport, som udstikker retningslinjerfor de kommende forhandlinger om forslaget. Der var generelt støtteblandt medlemsstaterne til de foreslåede retningslinjer. Formandskabetkonkluderede bl.a., at arbejdet med den risikobaserede tilgang og øgetfleksibilitet for den offentlige sektor fortsætter.
*
Forslaget er fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V. Protokollen om Danmarks stilling, derer knyttet til Lissabon-Traktaten, finder derfor anvendelse, hvilket indebærer, at foran-staltningerne ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark (”retsforbehol-det”).3