Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del Bilag 84
Offentligt
1222639_0001.png
1222639_0002.png
1222639_0003.png
1222639_0004.png
1222639_0005.png
1222639_0006.png
1222639_0007.png
1222639_0008.png
1222639_0009.png
1222639_0010.png
1222639_0011.png
1222639_0012.png
1222639_0013.png
1222639_0014.png
1222639_0015.png
1222639_0016.png
1222639_0017.png
1222639_0018.png
1222639_0019.png
1222639_0020.png
1222639_0021.png
1222639_0022.png
Fra ord til handlingFremtidens Vollsmose 2013Folketinget den 20. februar 2013Leif Hansen, stabschef, Odense Kommune
Vollsmose – byen uden for byen?
Profilbillede af Vollsmose9100 beboere3 boligorganisationer9 afdelinger1 kommune - 5 forvaltningerTidligere boligsociale indsatser:Kvarterløft 2001-2007Helhedsplan 2008-2012Nuværende helhedsplan 2012-2016
Vollsmose – et særligt udsat boligområde (ghetto)Vollsmose ift regeringens kriterier for særligt udsatte boligområder (pr.1.10.12)67,5 % er indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande(kriterium 50 %)53,7 % af beboere er uden tilknytning til arbejdsmarkedet eller uddannelse( kriterium 40 %)375 dømte for overtrædelse afstraffeloven, våbenlov, lov omeuforiserende stoffer pr. 10.000beboere på 18 år ->(kriterium 270 dømte)
Den 20. august 2012 kl. 23.45
Byrådet igangsætter analysearbejde
Konklusioner:Uklar strategi for Vollsmoses udviklingSvag koordinering på strategisk niveau mellem stat, politi, boligorganisationerog kommuneSvag koordinering mellem forvaltningerTab af viden ved overgangeForskellige værditilgange i forvaltningerSærindsatser og projekter isoleret fra normal driftManglende opfølgningIntegrationssluseeffekten kan ikke måles i dagNormskredVollsmose monofunktionelt område fysiskafsondret fra det øvrige Odense
Spor 1 - Udredning og fakta
Spor 1 - Udredning og faktaHovedudfordringer:Kun almene boligerOmrådet fysisk afsondret fra det øvrige OdenseMangler erhverv og institutionerAlt for få er selvforsørgendeKriminalitet og utryghedDårligt image
Spor 2 - Kriminalitet
Hvem er den hårde kerne?Gruppe 1”Den hårde kerne”36 mænd20 – 36 år21 har ikke adresse i VMGruppe 2”Randgruppen”30 unge mænd15 – 27 år5 er under 18 år13 har ikke adresse i VM14 nationaliteter2 danskere71 fra MellemøstenGruppe 3”Wannabes”30 unge15 – 25 år16 er under 18 år4 har ikke adresse i VM
10
Hvorfor fokus på den hårde kerne?Fordi den:Skaber utryghedSkaber negativ omtaleEr en negativ rollemodelfor andre unge i VollsmoseKoster samfundet enorme summer
11
Overordnede målReducere antallet i den hårde kerneBryde fødekæden for at sikre at færre kommer ind ikriminalitetReducere antallet af episoder med uroligheder i VollsmoseInddrage og ansvarliggøre civilsamfundet i opgaveløsning
Målgruppen er karakteriseret ved at …Have lav tilknytning til uddannelse og arbejdsmarkedHave højt fravær i skolen, flere uafsluttede skoleforløbTilhøre familier, som i relation til uddannelse og socioøkonomiske forholdkan betegnes som en marginaliseret gruppe. En stor andel er påoverførselsindkomstAf de 96 personer i målgruppen er 56 personer over 18 år.…- 23 personer er ”selvforsørgende”- 2 personer er førtidspensionister- 31 personer modtager kontanthjælpAf de 96 personer i målgruppen har…- 32 personer under 18 år sidens 2008 modtaget foranstaltninger for19 mio. kr.13
Hvornår ser vi en positiv udvikling ?”I disse år oplever vi, at der i de udsatte boligområder er grupper af unge, som har etableret deresegen modkultur med andre normer end resten af samfundet, og som terroriserer områderne.Indsatsen rettet mod disse unge er den absolut vigtigste i dag.Man skal bare være opmærksompå, at det typisk vil vare nogle år, inden man kan se en virkning af indsatserne.”Seniorforsker Hans Skifter AndersenStatens Byggeforskningsinstitut, Aalborg UniversitetWeekendavisen, d. 23.11.2012
14
Politisk behandlingOdense Byråd behandlede den 12.12.12 de to analyser og denboligsociale helhedsplan –og traf en række beslutninger omfremtidens Vollsmose
15
Mål og værdierNyt arbejdsgrundlagDen overordnede målsætningVollsmose skal gå fra at være etboligområde til at være en bydel iOdenseMere blandet beboer-sammensætningStyrket civilsamfundHøjere uddannelsesniveauFlere i arbejdeHøjere indtægtsniveauMindre kriminalitetStørre tryghedFælles forståelse og værdimæssigrammeUdgangspunkt i borgeren og dennesressourcerForebyggelseSamskabelseInddragelse af civilsamfundetKonsekvens og ansvarliggørelse
16
IndsatserRevurdering af indsatser kriminelle ungeGenstart af kommunale indsatser- Ny virkelighed Ny Velfærd- Forebyggelse- Borgerinddragelse- Evidens- HelhedstænkningGennemgang af ydelser og intensivering af kontrolmulighederSammenhæng mellem den boligsociale helhedsplan og kommunensnormalsystem - hvordan de supplerer og interagere
OrganiseringNy tværgående enhed- Indsatser på cpr.nr. niveau- Generelt virkende indsatser- Én indgang- Eksternt stillingsopslagVollsmose 2020 organisationenNormalsystemetCivilsamfundetPartnerskaberAndre samarbejderNormal-systemetVollsmose2020
NyenhedCivil-samfundet
AndreSam-arbejder
Partner-skaber
RedskaberUdveksling af oplysninger (politi/kommune/boligorganisationer)Case-manager metodeKomSpot (i samspil med PolSpot)Vidensplatform/VidenscenterKompetenceudviklingInddragelse af civilsamfundet
Kortsigtet- Fartdæmpende tiltag- Belysning- TV-overvågning- (Butikker på Bøgetorvet)
Fysiske forhold
Langsigtet- Fra monofunktionel til multifunktionel bydel i Odense- Åbne Vollsmose op / infrastruktur- Kvarterplan udarbejdes

Opfølgning & monitorering

Program Vollsmose

Vollsmoseindsatsen indgår i Økonomiudvalgets tværgående, strategiskeportefølje (Program Vollsmose)Økonomiudvalget skal herunder:- Løbende have afrapporteret monitorering og effektmåling afVollsmoseindsatsen- Løbende have afrapportering om den nye tværgående enhed- Løbende følge udviklingen af parametrene iden overordnede målsætning
Tak for jeres opmærksomhed