Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del Bilag 71
Offentligt
1216757_0001.png
1216757_0002.png
1216757_0003.png
Udlændingeafdelingen
Folketingets RetsudvalgChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
18. februar 2013Kontoret for HumanitærtOphold og UdsendelserSagsbeh: Nanna Søby GardeSagsnr.: 2013-0030-1276Dok.:676232
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 536 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 31. januar 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem af Folketinget Karen Jesper-sen (V).
Morten Bødskov/Thomas Tordal-Mortensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 536 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes oplyse, i hvilket omfang udlændingelovens§ 36 bliver anvendt?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodetRigspolitiet om en udtalelse.Rigspolitiet har oplyst følgende:”Udlændingelovens § 36 indeholder en lang række be-stemmelser, som giver mulighed for at anvende admini-strativ frihedsberøvelse over for udlændinge i forskelligesituationer. Frihedsberøvelse kan således anvendes til atsikre muligheden for afvisning, for administrativ udvis-ning, for overførsel eller tilbageførsel eller for udsendel-se af en udlænding, der i øvrigt ikke har ret til at opholdesig her i landet. Herudover kan frihedsberøvelse anven-des over for udlændinge, der ikke i tilstrækkelig gradmedvirker til udlændingemyndighedernes eller politietssagsbehandling.Frihedsberøvelse er en meget indgribende foranstaltningover for den enkelte udlænding. Med henblik på at sættefokus på anvendelsen af frihedsberøvelse efter udlæn-dingeloven har Rigspolitiet derfor udarbejdet en strategiherfor.Strategien, der fastlægger den overordnede ramme forpolitiets anvendelse af frihedsberøvelse i en udlændinge-retlig sammenhæng, bygger på det hovedprincip, at fri-hedsberøvelse altid skal anvendes med omtanke og kun,hvis og så længe det er nødvendigt for at tilgodese detønskede saglige sagsfremmende formål. Strategien præ-ciserer i øvrigt, atfrihedsberøvelse skal have hjemmel i lovenfrihedsberøvelse altid skal iværksættes efter en konkretog individuel vurderingfrihedsberøvelse kun iværksættes, hvis mindre indgri-bende foranstaltninger ikke er tilstrækkeligefrihedsberøvelsen altid skal være proportional og så kortsom muligtsagsbehandlingen af sager med frihedsberøvede skal pri-oriteres og fremmes mest muligtder skal tages særlige hensyn til sårbare grupper (syge,2
ældre, mindreårige, gravide mv.)Der påhviler politiet en pligt til nøje og løbende at fore-tage en vurdering af, hvorvidt betingelserne for fortsatfrihedsberøvelse er til stede, dvs. en afvejning hvor derpå den ene side tages hensyn til de sagsfremmende for-mål, som frihedsberøvelsen skal tjene, og på den andenside tages hensyn bl.a. til den frihedsberøvede.Frihedsberøvelse efter udlændingelovens § 36 anvendessåledes inden for de rammer, som er fastsat i loven, og ioverensstemmelse med Danmarks internationale forplig-telser, således som det bl.a. er kommet til udtryk i dom-stolspraksis på området.Udlændinge, der frihedsberøves i medfør af udlændinge-lovens § 36 med henblik på udsendelse, skal efter ud-lændingelovens § 37, stk. 9, anbringes i særlige instituti-oner. Hvis dette ikke er muligt, skal den frihedsberøvedeholdes adskilt fra almindelige indsatte. Som situationener i dag, kan frihedsberøvelse efter udlændingelovens §36, bortset fra helt kortvarige frihedsberøvelser, alenefinde sted i Institutionen for Frihedsberøvede Asylansø-gere mv. Ellebæk, der har en afgrænset kapacitet, som idag er udnyttet fuldt ud.Rigspolitiet skal afslutningsvist oplyse, at Rigspolitietikke fører en statistik over omfanget – herunder antal ogudstrækning – af frihedsberøvelser i medfør af udlæn-dingelovens § 36.”
3