Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13, Retsudvalget 2012-13
UUI Alm.del Bilag 67, REU Alm.del Bilag 186
Offentligt
1213942_0001.png
1213942_0002.png
1213942_0003.png
1213942_0004.png
1213942_0005.png
1213942_0006.png
1213942_0007.png
1213942_0008.png
Odense KommuneOdense Byråd, 12-12-2012, ÅbentSagsnr.: 2012/309003
Dagsordenpunkt

Analyse af indsatser i Vollsmose

Åbent - 2012/309003

SAGSRESUMÉ

Byrådet besluttede i august 2012 at sætte et udredningsarbejde i gang for de sam-lede indsatser i Vollsmose. Beslutningen tog afsæt i voldsomme episoder i Vollsmo-se samt efterfølgende på OUH. Udredningsarbejdet har bevæget sig omkring tospor:Samlet analyse af den kommunale indsats i Vollsmose samt fremadrettedeanbefalinger for mulige udviklingsspor (Spor 1)Styrket indsats mod den "hårde kerne" (Spor 2)
Det samlede udredningsarbejde forelægges nu byrådet i form af to rapporter, somvedlægges denne sag.Hovedanbefalingerne i rapporterne danner baggrund for indstillingerne. De øvrigeanbefalinger i rapporterne indgår i det videre udredningsarbejde.

INDSTILLING

Borgmesterforvaltningen

indstiller i samarbejde med Børn- og Ungeforvaltningenog Social- og Arbejdsmarkedsforvaltningen til Økonomiudvalget, at byrådet god-kender:

Spor 1 omkring nye udviklingsspor

a. Strategisk målsætningEn strategisk målsætning om en mere blandet beboersammensætning, min-dre kriminalitet, højere uddannelsesniveau, højere gennemsnitsindtægt,øget tryghed og mere effektive indsatser.b. GenstartDer skal ske en genstart af de kommunale kerneydelsesindsatser ud fra tan-kegangen i ”Ny virkelighed – Ny velfærd”, og hvor fokus er på forebyggelse,borgernes aktive deltagelse i lokalsamfundet, borgerens medansvar for egnelivsudfoldelsesmuligheder samt partnerskaber med interessenter i omverde-nen.
1
Odense KommuneOdense Byråd, 12-12-2012, ÅbentSagsnr.: 2012/309003
c. HelhedsorienteringKerneydelserne skal i højere grad koordineres, baseres på helhedstænkningog på viden om, hvad der virker.d. Prioritering af indsatser1. Fremadrettet sættes der ikke projekter og indsatser i gang, uden detklart er defineret, hvad der skal gøres, hvorfor, hvordan og hvilkensammenhæng der er til normaldriften.2. Der skal i kommunens kernedrift og samarbejde med eksterne parterske en prioritering af indsatser i forhold til områdets hovedudfordrin-ger: bydelens lukkethed i forhold til resten af Odense, koncentratio-nen af socioøkonomiske udfordringer, normskred og kriminalitet.e. Fysiske tiltag1. Odense Kommune understøtter boligorganisationernes arbejde for atfå del i Landsbyggefondens midler med henblik på at arbejde mod etlangsigtet mål om ændring af ejerstrukturen i Vollsmose, herundereventuelt nedrivning eller ombygning af udvalgte boligblokke.Fremskynde etableringen af en letbanestrækning fra midtbyen tilVollsmose.2. Odense Kommune skal i samarbejde med boligorganisationerne ar-bejde hen mod at gøre Vollsmose til en mere multifunktionel bydelmed detailhandel, uddannelse og erhverv.3. Park- og naturområderne i og uden for Vollsmose skal sammenlæg-ges for at ”åbne Vollsmose op”.4. Vollsmose skal tænkes med i kommunens investorstrategi på liniemed øvrige strategiske byudviklingsprojekter med henblik på at øgeeksterne parters interesse for en udvikling af bydelen Vollsmose.

Spor 2 omkring den hårde kerne af kriminelle

f.Koordinerede, fokuserede og evidensbaserede programmer og metoder1. Der udarbejdes klare målsætninger for indsatsen over for målgrup-pen med udgangspunkt i et kommunalt enstrenget registrerings- ogdatasystem (kaldet KomSpot) jf. punkt l.2. Det videre arbejde med kriminalitetsindsats i Vollsmose skal havesærligt fokus på, hvad der virker, og hvad der ikke virker og have fo-kus på konsekvens og ansvarliggørelse.
g. Helhedsorienteret indsats jf. pkt. o1. Der arbejdes med en helhedsorienteret og enstrenget indsats medfokus på inddragelse af relevante parter – herunder forældre, familieog andre ressourcepersoner i netværket – en indsats, der går påtværs af forvaltningsgrænser og aldersgrænser (under/over 18 år).
2
Odense KommuneOdense Byråd, 12-12-2012, ÅbentSagsnr.: 2012/309003
2. Indsatsen organiseres således, at den også omfatter mere genereltvirkende indsatser (gadeplansindsatser og tryghedsskabende indsat-ser), og at indsatsen fungerer som én indgang for eksterne og vare-tager beredskabsfunktionen i krisesituationer. Samtidig bortfalderhotspotfunktionen.h. Koordinering af mål og indsatser for alle myndigheder1. Samarbejdet mellem kommune og politi intensiveres yderligere iSUB-områderne (særligt udsatte boligområder), og Rigspolitiets ud-melding om mål for politiets indsatser i Vollsmose bør ske efter for-udgående dialog med kommunen.2. Der arbejdes på, at mulighederne for at udveksle informationer i etSUB-område udvides, således at kommunen kan få oplysninger i vi-dere omfang end tilfældet er i dag.i.Udveksling af oplysninger fra og mellem Boligorganisationerne1. Odense Kommune understøtter boligorganisationerne i at få mere ef-fektive muligheder for at udsætte eller give advarsler til kriminellebeboere. Forudsætningen for dette er, at der videregives informatio-ner på et tidligt tidspunkt fra politiet, og at der udvikles et advarsels-register, der giver mulighed for at udveksle oplysninger mellem bo-ligorganisationerne.Administrative kontrolmuligheder1. Kontrolgruppen intensiverer indsatsen omkring uberettiget modtagel-se af offentlige ydelser. Herunder, at kontrolgruppen i samarbejdemed relevante fagafdelinger i Odense Kommune gennemgår listenover den hårde kerne, randgruppen og wannabes med henblik på atsikre, at de ikke uberettiget modtager offentlige ydelser.
j.
k. Revurdering af indsatser1. Børn- og Ungeforvaltningen og Social- og Arbejdsmarkedsforvaltnin-gen gennemgår alle indsatser mod kriminelle unge (målgruppen)med henblik på vurdering af, hvilke indsatser der skal videreføres, ogmed henblik på vurdering af, om nye indsatser skal etableres. Vurde-ringen, der skal have fokus på effekter og med anvendelse af prin-cipperne i Ny Virkelighed – Ny Velfærd, skal være afsluttet således,at den kan danne grundlag for beslutninger inden udgangen af 1.kvartal 2013. Ved vurderingen skal Vollsmose 2020 organisationeninddrages, således at de fremtidige kommunale indsatser koordineresmed indsatserne i regi af Helhedsplanen.l.KomSpot1. Der nedsættes en arbejdsgruppe, der i samarbejde med relevanteeksterne parter arbejder på etableringen af KomSpot, en database,
3
Odense KommuneOdense Byråd, 12-12-2012, ÅbentSagsnr.: 2012/309003
der systematisk genererer viden fra kommunens forvaltninger om in-divider eller grupper med en risikoadfærd, som er på vej til at udviklesig til kriminalitet.2. Arbejdsgruppen undersøger mulighederne for at integrere kriminali-tetsinformationer fra Fyns Politis system PolSpot i analysemetoden.Målet er, at KomSpot har virkning fra juni 2013.m. Konsekvent forældreansvarsarbejde1. Myndighederne reagerer hurtigere med fokus på forældrenes inddra-gelse i løsningerne.2. Der opbygges et konsekvent og synligt system, hvor forældrene bli-ver understøttet i at ændre barnets/den unges adfærd og netværk.n. Fysiske tiltag1. By- og Kulturforvaltningen udarbejder snarest muligt forslag til yder-ligere fartdæmpende tiltag på Vollsmose Allé (evt. også Åsumvej)samt belysning og fartdæmpende tiltag på stierne.2. Kommunen understøtter initiativer, der har til formål at svække mål-gruppens udfoldelsesmuligheder, herunder ved:i. Understøttelse af OAB’s proces med henblik på at flytte butik-ker væk fra Bøgetorvet.ii. Styrkelse af TV-overvågningen på udsatte steder i samarbejdemed politi og boligorganisationer.

Fælles for de to spor indstilles til byrådet

o. Der igangsættes en organisationsændringsproces, der fører til oprettelse afen ny organisering omkring håndtering af multiproblemfamilier eller borgere.Enheden, der placeres i Social- og Arbejdsmarkedsforvaltningen, skal yde entværfaglig og koordineret indsats og bestå af sagsbehandlere fra både Soci-al- og Arbejdsmarkedsforvaltningen og Børn- og Ungeforvaltningen. Enhe-den ledes af en niveau 2 chef med reference til direktøren for Social- og Ar-bejdsforvaltningen. Enheden skal baseres på følgende principper for detfremtidige arbejde med målgruppen:1. Énstrenget tilgang til målgruppen, uanset om personerne er under ellerover 18 år.2. Organiseringen skal omfatte såvel indsatser mod den enkelte som ind-satser, der er mere generelt virkende (gadeplansindsatser og trygheds-skabende aktiviteter).3. Organiseringen skal fungere som én indgang for eksterne og skal kunnehåndtere akut opståede kriser.4. Tilgangen til målgruppen skal bygge på konsekvens og ansvarliggørelseaf den enkelte og dennes eventuelle. forældre. Fx ved udarbejdelse afkontrakter.
4
Odense KommuneOdense Byråd, 12-12-2012, ÅbentSagsnr.: 2012/309003
5. Der skal tages afsæt i principperne i case-manager metoden, hvor for-skellige relevante fagpersoner sammensættes til i fællesskab at løse ud-fordringerne i en given familie/sag.6. Enheden har organisatorisk daglig reference til direktør og rådmand i So-cial- og Arbejdsmarkedsforvaltningen og politisk reference til Social- ogArbejdsmarksudvalget. Der skal løbende afrapporteres til Økonomiudval-get.p. Arbejdet med monitorering og effektmåling af Vollsmose-indsatser opkvalifi-ceres.q. Ved byrådets vedtagelse af rapporternes anbefalinger etableres et ”ProgramVollsmose” under Økonomiudvalget, der tager fat om følgende implemente-ringshandlinger:Proces for og implementering af ny tværgående enhed.Udarbejdelse af kompetenceforløb for medarbejdere og ledere.Udarbejdelse af skabelon for servicetjek af tilbud og institutioner.Konkretisering af anbefalingerne i rapporten og plan for, hvorledes ele-menterne kan udrulles.5. Skabelse af grundlag for udvalgsbehandling af elementer i rapporten.6. Beskrivelse af en vidensplatform, hvor medarbejdere i kommunen kandele viden samt indhente viden fra andre kommuner, staten, SDU, OUHog øvrige eksterne parter.r.Odense Kommune skal give plads til involvering af borgere i udviklingen afVollsmose. Borgerne skal have mulighed for medindflydelse i det, der sker inærmiljøet, herunder støtte til at tage afstand fra ulovligheder.1.2.3.4.

Økonomiudvalget

anbefaler Borgmesterforvaltningens indstilling.Vedrørende pkt. e. 1 om fremskyndelse af etableringen af en letbanestrækning kandet tilføjes, at 1. etape vil bestå i etablering af en vejtracé fra Ørbækvej til Volls-mosecentret.

BESLUTNING

Ændringsforslag fra gruppe Ø:”e. Fysiske tiltagPkt. 1 ændres til:Odense Kommune understøtter boligorganisationernes arbejde for at få del i Lands-
5
Odense KommuneOdense Byråd, 12-12-2012, ÅbentSagsnr.: 2012/309003
byggefondens midler.Fremskynde etableringen af en letbanestrækning fra midtbyen til Vollsmose.Konsekvens af forslaget. Følgende udgår:”med henblik på at arbejde mod et langsigtet mål om ændring af ejerstrukturen iVollsmose, herunder eventuelt nedrivning eller ombygning af udvalgte boligblokke.”f. Koordinerede, fokuserede og evidensbaserede programmer og metoderPkt. 1 udgår.h. Koordinering af mål og indsatser for alle myndighederHele pkt. h udgår.i. Udveksling af oplysninger fra og mellem boligorganisationerneHele pkt. i udgår.l. KomSpotHele pkt. l udgår.n. Fysiske tiltagPkt. 2 ændres, således at følgende udgår:”Understøttelse af OAB’s proces med henblik på at flytte butikker væk fra Bøgetor-vet.”Indstillingspunkt r:Punktet rykkes frem foran f.”Ændringsforslagene til pkt. e, i, l og n forkastet med alle stemmer imod gruppe Ø,Dahir Roobleh og Mohammed Mansour.Ændringsforslagene til pkt. f, h og r forkastet med alle stemmer imod gruppe Ø ogDahir Roobleh.Godkendt indstillingen.Gruppe Ø, Dahir Roobleh og Mohammed Mansour stemmer for de punkter i indstil-
6
Odense KommuneOdense Byråd, 12-12-2012, ÅbentSagsnr.: 2012/309003
linen, hvortil de ikke har fremsat ændringsforslag.

SAGSFREMSTILLING

Vollsmose er et udsat boligområde. Der er kriminalitet, sociale problemer, og alt forfå har et arbejde. Udredningsarbejdet viser, at mange af problemerne i Vollsmoseer de samme i dag som for 12 år siden. Der er gjort meget for at løse problemerneog skabe en positiv udvikling. Det har imidlertid været vanskeligt at aflæse og do-kumentere effekterne. Samtidig står det klart, at forandringer i mange tilfældekræver en lang tidshorisont.Udredningsarbejdet for spor 1 peger på en række anbefalinger til kursændring, bå-de i forhold til organisering, indsatser og samarbejde og ikke mindst i forhold tilkommunens egen tilgang til opgaveløsningen omkring Vollsmose. Sigtet er at opnåen mere balanceret beboersammensætning, hvor flere af beboerne tager ansvar foreget liv i form af uddannelse og job samt et øget engagement i såvel lokalmiljøetsom det omkringliggende samfund. Sigtet er også at bruge kommunens ressourceri området på en langt mere helhedsorienteret, koordineret, strategisk og videnba-seret måde.Anbefalingerne er forsøgt placeret der, hvor hovedudfordringerne ligger. Udfordrin-gerne handler om fysiske rammer, normskred, forebyggelse af kriminalitet og so-cioøkonomiske problemer. Hver udfordring kræver bredt samarbejde, en langsigtetradikal anderledes tilgang og vil samlet set være med til at skabe potentiale for enanderledes og mere blandet ressourcestærk beboersammensætning.Udviklingen fremadrettet skal fokuseres i forhold til de fire hovedudfordringer. Fo-kus er allerede lagt til grund, idet der i den boligsociale helhedsplan, Vollsmose2020, er beskrevet handlinger der ligger i tråd med hovedudfordringerne. Arbejdetligger også i tråd med de målsætninger, der er beskrevet i initiativaftalen, somOdense Kommune indgik i 2011 med Socialministeriet (nu Ministeriet for By, Boligog Landdistrikter). Her fokuseres der på parametre, der kan bidrage til, at Vollsmo-se kan udvikle sig positivt og på sigt ikke defineres som et ghettoområde. Op-mærksomhedsområderne handler om monofunktionalitet, børn og unge samt an-svar for eget liv, områder, der også er centrale i nærværende udredningsarbejde.Udredningsarbejdet for spor 2 peger på forslag, der kan være med til at reducereantallet i den hårde kerne, kan bryde fødekæden, så færre bliver kriminelle, redu-cere antallet af episoder med uroligheder samt inddrage og ansvarliggøre civilsam-fundet i opgaveløsningen. Målgruppen er afgrænset til en subjektivt udvalgt gruppepå 96 kriminelle mænd i aldersgruppen 15-36 år.På baggrund af den indsamlede viden og analyse omkring målgruppen og deres vej
7
Odense KommuneOdense Byråd, 12-12-2012, ÅbentSagsnr.: 2012/309003
til det kriminelle miljø fremgår det, at målgruppen er karakteriseret ved at have enlav tilknytning til uddannelse og arbejdsmarked, ofte med højt fravær i skolen ogflere uafsluttede skoleforløb og til dels tilhører familier, som i relation til uddannelseog socioøkonomiske forhold kan betegnes som en marginaliseret gruppe.Det samlede udredningsarbejde for spor 1 og 2 er samlet i to rapporter og læggersamlet op til en markant kursændring.Kursændringen kræver en konsekvent, langsigtet og radikal tilgang, som rækker udover de indsatser, som hidtil har været anvendt. Ændringen kræver vilje, priorite-ring samt fælles mål blandt samarbejdspartnerne. Vi kan ikke alene skabe ændrin-gen, derfor er et bredt samarbejde med de mange aktører i området afgørende.Samarbejde med beboerne, boligorganisationerne, politiet og staten.

Økonomi

Det er endnu ikke muligt at give et billede af de økonomiske konsekvenser forOdense Kommune.

Bilag

Fremtidens Vollsmose spor 1Fremtidens Vollsmose spor 2
8