Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del Bilag 53
Offentligt
1202181_0001.png
1202181_0002.png
1202181_0003.png
1202181_0004.png
1202181_0005.png
1202181_0006.png
1202181_0007.png
1202181_0008.png
1202181_0009.png
1202181_0010.png
1202181_0011.png
1202181_0012.png
1202181_0013.png
1202181_0014.png
Udlændingeafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
21. december 2012Asyl- og VisumkontoretAne Røddik Christensen2012-941-0008604548
UDKASTForslagtilLov om ændring af udlændingeloven(Overdragelse af en del af politiets sagsbehandling i den indledende fase afasylprocessen til Udlændingestyrelsen)
§1I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 984 af 2. oktober 2012, somændret XX, foretages følgende ændringer:1.I§ 48, 3. pkt.,indsættes efter ”§ 40 b, stk. 1,”: ”og afgørelser om, at do-kumenter eller genstande tages i bevaring, jf. § 40, stk. 8,”2.§ 48 eaffattes således:”§48 e.Politiet registrerer en udlænding, der ansøger om opholdstilladelsei medfør af § 7, med navn, fødselsdata og nationalitet på baggrund af det afudlændingen oplyste eller data, der fremgår af dokumenter vedrørende denpågældende udlænding. Politiet registrerer desuden foto og fingeraftryk afden pågældende udlænding, jf. §§ 40 a-b. I forbindelse med registreringenudsteder politiet et asylansøgerkort til udlændingen.Stk. 2.Når Udlændingestyrelsen har truffet afgørelse om, at en udlænding,der påberåber sig at være omfattet af § 7, kan opholde sig her i landet un-der asylsagens behandling, registrerer Udlændingestyrelsen udlændingensom asylansøger.Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Stk. 3.Til brug for Udlændingestyrelsens afgørelse efter § 48 e, stk. 2, fo-retager Udlændingestyrelsen en undersøgelse med henblik på at fastlæggeudlændingens identitet, nationalitet og rejserute og indhente andre nød-vendige oplysninger. Udlændingestyrelsen kan til brug for identitetsfast-læggelsen med udlændingens samtykke iværksætte nødvendige personun-dersøgelser, herunder aldersundersøgelse, sprogtest eller DNA-test.Stk. 4.Udlændingestyrelsen forestår i øvrigt sagens oplysning, bortset frade sager, der er omfattet af kapitel 7 b.§2[Loven træder i kraft den 1. maj 2013.]
§3Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig an-ordning helt eller delvist sættes i kraft for Færøerne og Grønland med deændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Indledning2. Gældende ret3. Justitsministeriets overvejelser4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.6. Administrative konsekvenser for borgerne7. Miljømæssige konsekvenser8. Forholdet til EU-retten9. Hørte myndigheder mv.10. Sammenfattende skema[…]
2. Gældende ret2.1. Registrering af asylansøgereEfter den nuværende ordning behandles asylsager i den indledende fase iet samarbejde mellem Rigspolitiet (Nationalt Udlændingecenter) og Ud-lændingestyrelsen. I princippet er det således Rigspolitiets opgave at tilve-jebringe oplysningerne i sagerne, mens Udlændingestyrelsen træffer afgø-relserne.Det følger af udlændingelovens § 48 e, stk. 1, at Udlændingestyrelsen regi-strerer en udlænding, der påberåber sig at være omfattet af § 7, som asyl-ansøger, når styrelsen har truffet afgørelse om, at den pågældende kan op-holde sig her i landet under asylsagens behandling. Det vil i praksis sige, atUdlændingestyrelsen registrerer afgørelsen om, at udlændingens asylsagskal realitetsbehandles i Danmark, idet politiet allerede i den indledendefase har foretaget en registrering af udlændingen med navn, fødselsdato,nationalitet og fingeraftryk, jf. § 40 a, og foto, jf. § 40 b. Siden den 20. maj2012 har Rigspolitiet desuden optaget biometri fra asylansøgere til brugfor udstedelse af opholdskort.Det følger af § 48 e, stk. 2, at politiet foretager en undersøgelse med hen-blik på at fastlægge udlændingens identitet, nationalitet, rejserute og ind-hente andre nødvendige oplysninger til brug for Udlændingestyrelsens af-3
gørelse efter stk. 1 om, hvorvidt Danmark er ansvarlig for at behandleasylsagen, eller om et andet land skal anmodes om at overtage ansvaret forbehandlingen af den pågældendes sag. Politiet foretager med det formål enafhøring af alle voksne asylansøgere og uledsagede mindreårige asylansø-gere og iværksætter om nødvendigt forskellige undersøgelser, herundersprog- og alderstest.En sprogtest iværksættes, hvis der er tvivl om, hvorvidt asylansøgeren harden oplyste nationalitet. Sprogtesten gennemføres ved at stille asylansøge-ren en række spørgsmål, som må formodes bekendt i forhold til den natio-nalitet, som hævdes. Samtalen føres på asylansøgerens angivne modersmålog optages elektronisk. Herefter sendes optagelsen af samtalen til et sprog-laboratorium, der på grundlag heraf foretager en nærmere vurdering af,hvorvidt ansøgerens sprog svarer til det sprog i det land eller område, somasylansøgeren oplyser at komme fra. Asylansøgeren bliver gjort bekendtmed resultatet af undersøgelsen og får lejlighed til at komme med sine be-mærkninger til resultatet. Herefter træffer Udlændingestyrelsen afgørelseom eventuel ændring af den registrerede nationalitet.En aldersundersøgelse iværksættes, når der efter en umiddelbar vurderinger tvivl om, hvorvidt en asylansøger er uledsaget mindreårig. Årsagen her-til er, at der gælder særlige regler for sagsbehandling, opholdstilladelse ogindkvartering for uledsagede mindreårige asylansøgere. En aldersundersø-gelse består af røntgenundersøgelser af håndrod og tandsæt samt en fysiskundersøgelse. Undersøgelserne foregår på henholdsvis Retsmedicinsk In-stitut og Tandlægeskolen. Rigspolitiet forestår indkaldelse af asylansøge-ren til aldersundersøgelsen. Retsmedicinsk Institut afgiver en samlet vur-dering af asylansøgerens formodede alder, hvorefter Rigspolitiet forestårpartshøring af asylansøgeren over resultatet af aldersundersøgelsen. Ud-lændingestyrelsen træffer på den baggrund afgørelse om, hvorvidt under-søgelserne skal føre til en ændret registrering af asylansøgerens alder.I praksis fastlægger Udlændingestyrelsen altid en identitet for en asylansø-ger med henblik på at kunne behandle sagen. Identiteten fastlægges ud fraen samlet vurdering af de oplysninger, der er givet til sagen, og kan beropå asylansøgerens egne oplysninger. Hvis der er foretaget en sprogtest, vilresultatet indgå i identitetsfastlæggelsen. Hvis der opstår tvivl om ansøge-rens identitet under sagens behandling, kan Udlændingestyrelsen træffeafgørelse om en ændret identitet efter en fornyet vurdering af sagen.
4
I forhold til afviste asylansøgere, der skal udsendes, kan det vise sig, at denpågældende asylansøger ikke kan identificeres af myndighederne i det an-givelige hjemland. Dette kan skyldes mangelfuld registrering af egnestatsborgere i det pågældende land, eller at den afviste asylansøger har af-givet forkerte oplysninger.På baggrund af oplysningerne fra det formodede hjemland sammenholdtmed de øvrige oplysninger i sagen vurderer politiet, om den afviste asylan-søger fortsat skal betragtes som statsborger i det pågældende land, eller omder skal søges yderligere oplysninger om vedkommendes nationalitet.Det fremgår af § 48 e, stk. 3, at Udlændingestyrelsen i øvrigt forestår sa-gens oplysning, bortset fra de sager der er omfattet af kapitel 7 b om dom-stolsbehandling af visse beslutninger om administrativ udvisning mv.3. Justitsministeriets overvejelserMed forslaget overføres visse opgaver i den indledende asylfase fra politiettil Udlændingestyrelsen. Forslaget har navnlig til formål at opnå en effek-tiviseringsgevinst ved at samle visse opgaver hos Udlændingestyrelsen.Politiet skal således fortsat varetage de opgaver, der kræver politifagligtpersonale.3.1. Registrering af asylansøgereDen gældende udlændingelov regulerer ikke selve registreringen af udlæn-dingens personlige data, idet § 48 e alene tager sigte på registreringen af,at udlændingens asylsag realitetsbehandles i Danmark.I dag foretager politiet imidlertid en registrering af asylansøgere med navn,fødselsdato og nationalitet. Justitsministeriet finder, at lovgivningen børafspejle dette og foreslår derfor en nyaffattelse af § 48 e.Det foreslås således, at det udtrykkeligt kommer til at fremgå af stk. 1, atpolitiet umiddelbart registrerer en udlænding, der søger om asyl i Dan-mark, med navn, fødselsdata og nationalitet. Registreringen skal ske påbaggrund af oplysninger fra asylansøgeren og de dokumenter, som den på-gældende eventuelt måtte have medbragt. Det forudsættes således ikke, atder på dette helt indledende stadium i asylsagsbehandlingen foretagesegentlige afhøringer eller undersøgelser med henblik på at verificere asyl-ansøgerens oplysninger om identitet.5
Desuden skal politiet fortsat optage fingeraftryk og personfotografi efter §40 a, stk. 1, og § 40 b, stk. 1, og registrere dette i politiets registre, jf. § 40a, stk. 3, og § 40 b, stk. 3. Politiet optager endvidere biometri til brug foreventuel senere udstedelse af opholdskort. Endelig foretager politiet fore-spørgsler i Eurodac og visitation af ansøger. Disse opgaver skal efter for-slaget som hidtil varetages af politiet.Det foreslås endvidere, at det kommer til at fremgå af loven, at politietsom i dag skal udstede et asylansøgerkort med foto til asylansøgeren.Herefter overdrager politiet sagen til Udlændingestyrelsen.Det foreslåede stk. 2 svarer til den gældende bestemmelse i § 48 e, stk. 1,hvorefter Udlændingestyrelsen registrerer en udlænding som asylansøger,når styrelsen har truffet afgørelse om, at den pågældende kan opholde sigher i landet under asylsagens behandling.Efter den foreslåede bestemmelse i § 48 e, stk. 3, foretager Udlændingesty-relsen en undersøgelse med henblik på at fastlægge udlændingens identitet,nationalitet og rejserute. Desuden skal Udlændingestyrelsen indhente an-dre nødvendige oplysninger til brug for styrelsens afgørelse om, hvorvidtDanmark er ansvarlig for at behandle asylsagen og til brug for sagens vide-re behandling i øvrigt.Bestemmelsen svarer til, hvad der følger af den gældende § 48 e, stk. 2,dog med den ændring, at det efter forslaget vil være Udlændingestyrelsensopgave at foretage en undersøgelse med henblik på at fastlægge udlændin-gens identitet, nationalitet og rejserute og indhente andre nødvendige op-lysninger. Udlændingestyrelsen skal således indhente de nødvendige op-lysninger til brug for Udlændingestyrelsens afgørelse om realitetsbehand-ling af en asylansøgning, herunder vedrørende forhold, der er relevante forat fastslå, om et andet EU-land er ansvarligt for at behandle asylansøgnin-gen efter Dublin-forordningen, eller om særlige hensyn af humanitær ka-rakter taler for, at asylansøgningen skal behandles her i landet.Dette indebærer, at Udlændingestyrelsen skal afholde en samtale medasylansøgeren og til brug for identitetsfastlæggelsen iværksætte nødvendi-ge personundersøgelser med udlændingens samtykke, herunder aldersun-dersøgelse, sprogtest eller DNA-test, hvis det skønnes nødvendigt. Parts-høring over resultaterne af undersøgelserne vil ligeledes skulle foretages af6
Udlændingestyrelsen, ligesom styrelsen som hidtil træffer afgørelse omændring af alder, nationalitet mv.Det er en betingelse for gennemførelse af de nævnte undersøgelser, atasylansøgeren samtykker hertil. Ønsker den pågældende ikke at medvirketil undersøgelserne, kan den pågældende ikke tvinges hertil, men mang-lende medvirken kan tillægges processuel skadevirkning.Det forudsættes, at praksis omkring meddelelse af afgørelser løbende til-passes, således at dette til enhver tid foretages af den myndighed, der mesthensigtsmæssigt varetager opgaven. På nuværende tidspunkt forekommerdet f.eks. mest hensigtsmæssigt, at Udlændingestyrelsen meddeler asylan-søgeren ikke endelige afgørelser om afslag på asyl i første instans, det vilsige afgørelser, som kan påklages til Flygtningenævnet. Derimod vil ende-lige afgørelser, hvor der fastsættes en udrejsefrist, fortsat mest hensigts-mæssigt blive meddelt af politiet, idet meddelelse af sådanne afslag er sånært forbundet med politiets opgaver i relation til udsendelse og foretagel-se af udrejsekontrol, at denne opgave mest hensigtsmæssigt fortsat vareta-ges af politiet.Da det efter forslaget vil være Udlændingestyrelsen, der afholder samtalerog foretager eventuelle videre undersøgelser med henblik på identitetsfast-læggelse mv., finder Justitsministeriet det hensigtsmæssigt, at Udlændin-gestyrelsen også får kompetence til at tage dokumenter og genstande, dermå antages at være af betydning for at fastslå en asylansøgers identitet el-ler tilknytning til andre lande, i bevaring, hvis det skønnes fornødent.Retsplejelovens regler om beslaglæggelse i kapitel 74 finder anvendelse isamme omfang, som i sager om forbrydelser, der kan medføre fængsels-straf.Den foreslåede ændring er alene en kompetenceændring, således at Ud-lændingestyrelsen ligesom politiet kan tage genstande og dokumenter i be-varing efter de gældende regler, idet behovet herfor ofte vil opstå i forbin-delse med varetagelsen af de opgaver, der efter forslaget overgår fra politi-et til Udlændingestyrelsen, herunder samtaler med asylansøgeren medhenblik på at fastlægge udlændingens identitet, nationalitet og rejserutesamt indhentelse af andre nødvendige oplysninger.Den gældende bestemmelse i § 48 e, stk. 3, 1. pkt., videreføres uændret iforslaget som § 48 e, stk. 4. Efter denne bestemmelse forestår Udlændin-
7
gestyrelsen i øvrigt sagens oplysning, bortset fra de sager der er omfattet afkapitel 7 b.Den gældende bestemmelse i § 48 e, stk. 3, 2. pkt., foreslås ophævet, idetdet findes uhensigtsmæssigt at regulere de mere praktiske aspekter afsagsbehandlingen i loven. Således bør Udlændingestyrelsen f.eks. havemulighed for at ophøre med at anvende asylansøgningsskemaet, hvis detikke længere findes hensigtsmæssigt.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det of-fentlige[...]
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for er-hvervslivet mv.Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser forerhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder mv.Et udkast til lovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndighe-der og organisationer mv.:Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, DenDanske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Rigspolitiet,Rigsadvokaten, Foreningen af Offentlige Anklagere, Politiforbundet iDanmark, Advokatrådet, Danske Advokater, Amnesty International,Dansk Flygtningehjælp, Dansk Røde Kors Landskontoret, Dansk Social-8
rådgiverforening, Datatilsynet, Den Danske Helsinki-Komité for Menne-skerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, Dokumentations- og Råd-givningscentret om Racediskrimination, Flygtningenævnet, FlygtningeUnder Jorden, Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Færørenes Lands-styre, Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre), Indvandrerrådgivningen, In-stitut for Menneskerettigheder, Kirkernes Integrationstjeneste, Kommu-nernes Landsforening, RCT – Rehabiliterings- og Forskningscentret forTorturofre, Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Røde Kors Asyl-kontoret, Rådet for Etniske Minoriteter, SOS mod Racisme, Ægteskabuden Grænser.
10. Sammenfattende skemaPositive konsekven-ser/MindreudgifterØkonomiske konse-kvenser for stat,kommuner og regi-onerAdministrative kon-sekvenser for stat,kommuner og regi-onerØkonomiske konse-kvenser for er-hvervslivetAdministrative kon-sekvenser for er-hvervslivetMiljømæssige kon-sekvenserAdministrative kon-sekvenser for bor-gerneForholdet til EU-rettenNegative konse-kvenser/Merudgifter
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
IngenIngen
IngenIngen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retligeaspekter
9
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser(Udlændingeloven)Til § 1Til nr. 1 (§ 48)Den foreslåede bestemmelse tillægger Udlændingestyrelsen kompetence tilat tage genstande og dokumenter i bevaring efter de gældende regler.Til nr. 2 (§ 48 e)Den foreslåede bestemmelse fastlægger opgavefordelingen mellem Ud-lændingestyrelsen og politiet i den indledende asylsagsbehandling.Således foreslås det, at politiet registrerer en udlænding, der søger om asyli Danmark, med navn, fødselsdata og nationalitet. Registreringen skal skepå baggrund af det af udlændingen oplyste og de dokumenter, som asylan-søgeren eventuelt måtte have medbragt. Det forudsættes således ikke, atder på dette helt indledende stadium i asylsagsbehandlingen iværksættesegentlige afhøringer eller undersøgelser med henblik på at verificere asyl-ansøgerens oplysninger om identitet.Desuden optager politiet fingeraftryk og personfotografi efter § 40 a, stk.1, og § 40 b, stk. 1, og registrerer dette i politiets registre, jf. § 40 a, stk. 3,og § 40 b, stk. 3. Politiet optager endvidere biometri til brug for eventuelsenere udstedelse af opholdskort. Endelig foretager politiet forespørgsler iEurodac og visitation af ansøger.Det foreslås endvidere, at det kommer til at fremgå af loven, at politietsom i dag skal udstede et asylansøgerkort med foto til udlændingen.Det foreslåede stk. 2 svarer helt til den gældende bestemmelse i § 48 e, stk.1, hvorefter Udlændingestyrelsen registrerer en udlænding som asylansø-ger, når styrelsen har truffet afgørelse om, at denne kan opholde sig her ilandet under asylsagens behandling.Efter den foreslåede bestemmelse i § 48 e, stk. 3, foretager Udlændingesty-relsen til brug for styrelsens afgørelse efter § 48 e, stk. 2, en undersøgelsemed henblik på at fastlægge udlændingens identitet, nationalitet og rejseru-te og indhente andre nødvendige oplysninger.10
Dette indebærer, at Udlændingestyrelsen afholder en samtale med asylan-søgeren og til brug for identitetsfastlæggelsen med udlændingens samtyk-ke iværksætter nødvendige personundersøgelser, herunder aldersundersø-gelse, sprogtest eller DNA-test, hvis det skønnes nødvendigt. Partshøringover resultaterne af undersøgelserne vil ligeledes skulle foretages af Ud-lændingestyrelsen. Afgørelser om ændring af alder, nationalitet mv. vilsom hidtil blive truffet af Udlændingestyrelsen.Det er en betingelse for gennemførelse af de nævnte undersøgelser, at ud-lændingen samtykker hertil. Ønsker udlændingen ikke at medvirke til un-dersøgelserne, kan den pågældende ikke tvinges hertil, men manglendemedvirken kan tillægges processuel skadevirkning.Der henvises til de almindelige bemærkninger og lovforslagets § 1, nr. 2.Til § 2Bestemmelsen fastsætter lovens ikrafttrædelsestidspunkt. Det foreslås, atloven træder i kraft den 1. maj 2013.Til § 3Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed. Bestemmelsen fast-sætter, at de foreslåede lovændringer ikke gælder for Færøerne og Grøn-land, men at de [foreslåede ændringer i udlændingeloven] ved kongeliganordning kan sættes helt eller delvist i kraft for Færøerne og Grønlandmed de afvigelser, som de særlige færøske og grønlandske forhold tilsiger.
11
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslagetI udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr.984 af 2. oktober 2012, foretages følgendeændringer:
§ 48.Afgørelse om afvisning ved indrej-sen, jf. § 28, stk. 1-4, kan træffes af ved-kommende politidirektør. Afgørelser efter§ 30, § 33, stk. 9, § 34, § 36, § 37 c, stk. 5,§ 37 d, stk. 1 og 3, § 37 e, stk. 1 og 4, §40, stk. 7 og 8, § 40 a, stk. 1 og 2, § 40 astk. 3, 1. pkt., § 40 a, stk. 4-9, § 40 b, stk.1 og 2, § 40 b, stk. 3, 1. pkt., § 40 b, stk. 4-9 og § 43, stk. 2 og 3, kan træffes af Rigs-politichefen eller politidirektøren. Afgø-relser efter § 40 a, stk. 1, nr. 3, og § 40 b,stk. 1, kan endvidere træffes af Udlændin-gestyrelsen. Afgørelser om ydelser afhjælp efter § 43 a kan træffes af Rigspoli-tichefen. De afgørelser, so er nævnt i 1.-4.pkt., kan påklages til justitsministeren, jf.dog 7. og 8. pkt. Klagen har ikke opsæt-tende virkning. Politiets afgørelse omiværksættelse af foranstaltninger efter § 36og §§ 37 c-37 e kan dog kun påklages tiljustitsministeren, såfremt afgørelsen ikkekan indbringes for domstolene efter § 37eller §§ 37 c-37 e. Politiets afgørelser efter§ 33, stk. 9, og § 43 a, stk. 2, kan ikke ind-bringes for domstolene.
§11.I§ 48, 3. pkt.,indsættes efter ”§ 40 b,stk. 1,”: ”og afgørelser om, at dokumentereller genstande tages i bevaring, jf. § 40,stk. 8,”
2.§ 48 eaffattes således:”§48 e.Politiet registrerer en udlænding,§ 48 e.Når Udlændingestyrelsen har truf-der ansøger om opholdstilladelse i medførfet afgørelse om, at en udlænding, der på-12
beråber sig at være omfattet af § 7, kanopholde sig her i landet under asylsagensbehandling, registrerer Udlændingestyrel-sen den pågældende som asylansøger.
Stk. 2.Til brug for Udlændingestyrelsensafgørelse efter § 48 a, stk. 1, foretager po-litiet en undersøgelse med henblik på atfastlægge udlændingens identitet, nationa-litet og rejserute og indhente andre nød-vendige oplysninger.Stk. 2.Når Udlændingestyrelsen har truffetafgørelse om, at en udlænding, der påberå-Stk. 3.Udlændingestyrelsen forestår i øv-ber sig at være omfattet af § 7, kan opholderigt sagens oplysning, bortset fra de sager,sig her i landet under asylsagens behand-der er omfattet af kapitel 7 b. Udlændinge-ling, registrerer Udlændingestyrelsen ud-styrelsen træffer herunder bestemmelselændingen som asylansøger.om udfyldelse af ansøgningsskema og af-høring af udlændingen.Stk. 3.Til brug for Udlændingestyrelsensafgørelse efter § 48 e, stk. 2, foretager Ud-lændingestyrelsen en undersøgelse medhenblik på at fastlægge udlændingens iden-titet, nationalitet og rejserute og indhenteandre nødvendige oplysninger. Udlændin-gestyrelsen kan til brug for identitetsfast-læggelsen med udlændingens samtykkeiværksætte nødvendige personundersøgel-ser, herunder aldersundersøgelse, sprogtesteller DNA-test.Stk. 4.Udlændingestyrelsen forestår i øv-rigt sagens oplysning, bortset fra de sager,der er omfattet af kapitel 7 b.§2[Loven træder i kraft den 1. maj 2013.]§3Loven gælder ikke for Færøerne og Grøn-land, men kan ved kongelig anordning helteller delvist sættes i kraft for Færøerne og13
af § 7, med navn, fødselsdata og nationali-tet på baggrund af det af udlændingen op-lyste eller data, der fremgår af dokumentervedrørende den pågældende udlænding.Politiet registrerer desuden foto og finger-aftryk af den pågældende udlænding, jf. §§40 a-b. I forbindelse med registreringenudsteder politiet et asylansøgerkort til ud-lændingen.
Grønland med de ændringer, som de færø-ske og grønlandske forhold tilsiger.
14