Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del Bilag 38
Offentligt
1193109_0001.png
1193109_0002.png
1193109_0003.png
1193109_0004.png
1193109_0005.png
Udlændingeafdelingen
Dato:Kontor:
6. december 2012Kontoret for Internatio-nalt Udlændingesamar-bejdeSagsbeh: Mette JohansenSagsnr.: 2012-38-0069Dok.:609484
GRUND– OG NÆRHEDSNOTAT

vedrørende forslag om ændring af forordning 539/2001/EF om fast-

læggelse af listen over de tredjelande, hvis statsborgere skal være i

besiddelse af visum ved passage af de ydre grænser, og listen over de

tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav

(visumforordningen)

Forslaget er ikke omfattet af retsforbeholdet.

KOM(2012) 650 endelig

Resumé

Forslaget er ikke omfattet af retsforbeholdet, idet det følger af artikel 6 iprotokollen om Danmarks stilling, at forbeholdet ikke finder anvendelse iforhold til foranstaltninger, der udpeger de tredjelande, hvis statsborgereskal være i besiddelse af visum ved passage af medlemsstaternes ydregrænser. Forslaget har navnlig til formål at overføre fem caribiske østaterog elleve østater i Stillehavet til listen over de tredjelande, hvis statsborge-re er fritaget for visum. Forslaget vurderes at være i overensstemmelsemed nærhedsprincippet. Forslaget har hverken lovgivningsmæssige ellerstatsfinansielle konsekvenser. Der ses ikke at foreligge offentlige tilkende-givelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget. Fra danskside er man positivt indstillet over for forslaget.

1.

Baggrund

Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Rådets forordning nr. 539/2001/EF (visumforordningen) fastlægger en li-ste over de tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visumved passage af de ydre grænser (negativlisten), og en liste over de tredje-lande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav (positivlisten).
For at afgøre om statsborgere fra et givent tredjeland skal være underlagtvisumpligt eller ej, foretages der en individuel vurdering på grundlag af enrække kriterier. Der lægges således bl.a. vægt på risikoen for ulovlig ind-vandring fra det pågældende land, risikoen for medlemsstaternes offentligeorden og sikkerhed samt EU’s relationer med det pågældende tredjeland.Endvidere tages der hensyn til den regionale samhørighed, således at lan-de, der tilhører samme region, som udgangspunkt behandles ens i forholdtil et eventuelt krav om visum.Da vurderingen af disse kriterier kan ændre sig løbende, revideres negativ-og positivlisten med regelmæssige mellemrum. Forordningen er såledesændret otte gange siden vedtagelsen.Kommissionen har den 7. november 2012 fremsat forslag til ændring af vi-sumforordningen, som indebærer, at fem caribiske østater og elleve østateri Stillehavet overføres fra negativlisten til positivlisten.Forslaget vil skulle behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure,jf. TEUF artikel 294, hvorefter der kræves enighed mellem Europa-Parlamentet og Rådet.Forslaget er fremsat under henvisning til Traktaten om Den EuropæiskeUnions Funktionsmåde (TEUF) artikel 77, stk. 2, litra a, om den fælles po-litik for visa og andre tilladelser til kortvarige ophold. Da forslaget erfremsat i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, finder protokollen omDanmarks stilling anvendelse.Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikkei Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF,tredje del, afsnit V, og ifølge artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, derer vedtaget i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, bindende for Danmark.Det følger imidlertid af protokollens artikel 6, at artikel 1, 2 og 3 ikke fin-der anvendelse på foranstaltninger, der udpeger de tredjelande, hvis stats-borgere skal være i besiddelse af visum ved passage af medlemsstaternesydre grænser, eller foranstaltninger vedrørende en ensartet udformning afvisa.Danmark deltager således i vedtagelsen af ændringerne af visumforordnin-gen, og ændringerne er bindende for og finder anvendelse i Danmark.2

2.

Indhold

Kommissionen har den 7. november 2012 fremsat forslag til ændring afforordning 539/2001/EF om fastlæggelse af listen over de tredjelande, hvisstatsborgere skal være i besiddelse af visum ved passage af de ydre græn-ser, og listen over de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav(visumforordningen).Ændringen indebærer, at fem caribiske østater og elleve østater i Stilleha-vet overføres fra listen over de lande, hvis statsborgere skal være i besid-delse af visum ved passage af de ydre grænser (negativlisten), til listenover de lande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav (positivlisten).De fem caribiske østater, som ifølge Kommissionens forslag overføres tilpositivlisten, er: Dominica, Grenada, Saint Lucia, Saint Vincent og Grena-dinerne samt Trinidad og Tobago.Om overførelsen af disse lande til positivlisten bemærker Kommissionenbl.a., at de pågældende lande ikke repræsenterer en risiko for EU’s med-lemsstater, hvad angår ulovlig indvandring eller offentlig orden og sikker-hed. Kommissionen anfører endvidere, at der er tale om veletablerede de-mokratier med en god levestandard og en stabil vækst i økonomien. Lan-dene har bevist, at de er i stand til at håndtere den globale finansielle krise,og de har gode relationer til EU og til de internationale finansielle institu-tioner. Kommissionen bemærker også, at man i 2006 overførte fire landefra den samme region til positivlisten, hvilket ikke har haft negative følgeri forhold til ulovlig indvandring eller offentlig sikkerhed eller orden. Ende-lig bemærker Kommissionen, at der er i de pågældende lande er få elleringen repræsentationer, som kan udstede Schengen-visum.Der lægges ikke med Kommissionens forslag op til, at anvendelse af bio-metriske pas skal være en betingelse for at overføre de fem caribiske østa-ter til positivlisten. Kommissionen bemærker i den forbindelse, at de på-gældende lande har meget sikre maskinlæsbare pas, og at de har til hensigtat udskifte disse pas med biometriske pas i den nærmeste fremtid.De elleve østater i Stillehavet, som ifølge Kommissionens forslag overfø-res til positivlisten, er: Kiribati, Marshalløerne, Mikronesien, Nauru, Palau,Samoa, Salomonøerne, Østtimor, Tonga, Tuvalu og Vanuatu.
3
Kommissionen bemærker i den forbindelse, at de seneste statistikker viser,at ingen af disse lande giver anledning til ulovlig indvandring til EU. End-videre er EU-medlemsstaterne kun repræsenteret i to af de elleve lande. Depas, der udstedes af de pågældende lande, er maskinlæsbare og indeholderet tilstrækkeligt antal sikkerhedstræk. Kommissionen har således heller ik-ke i forhold til disse lande fundet grundlag for at stille krav om anvendelseaf biometriske pas.Den foreslåede ændring indebærer herudover, at nogle specifikke katego-rier af britiske statsborgere, som ikke er statsborgere i Storbritannien ellerNordirland, overføres til positivlisten, da disse ikke vurderes at udgøre enrisiko med hensyn til ulovlig indvandring til Schengen-området.Endelig indebærer den foreslåede ændring, at Sydsudan, der i juli 2011 er-klærede sig formelt uafhængig af Sudan, opføres på negativlisten.

3.

Gældende dansk ret

Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.

4.

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Sagen har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.

5.

Høring

Forslaget er sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationerm.v.:Akademikernes Centralorganisation, Advokatsamfundet, Amnesty Interna-tional, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Flygtningehjælp, DanskeRegioner, Dansk Røde Kors, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fæl-lesråd (FTF), Institut for Menneskerettigheder, Kommunernes Landsfor-ening (KL), Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO),Københavns Kommune, Lederne, Landsorganisationen i Danmark (LO),Offentligt Ansattes Organisationer (OAO), Rigspolitiet, Rådet for EtniskeMinoriteter, Søfartsstyrelsen samt Udlændingestyrelsen.Høringsfristen er fastsat til den 11. januar 2013.
4

6.

Nærhedsprincippet

En afgørelse om at ændre listerne og overføre tredjelande fra negativlistentil positivlisten eller omvendt falder inden for Unionens enekompetence,jf. TEUF artikel 77, stk. 2, litra a. Ændringsforslaget vurderes derfor atvære i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

7.

Andre landes kendte holdninger

Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-lemsstaters holdning til sagen.

8.

Foreløbig dansk holdning

Fra dansk side er man positivt indstillet over for ændringsforslaget.Man lægger fra dansk side vægt på, at statsborgere fra de pågældende østa-ter ikke vurderes at repræsentere en risiko for EU’s medlemsstater, hvadangår ulovlig indvandring eller offentlig orden og sikkerhed.

9.

Europa-Parlamentet

Forslaget til ændring af visumforordningen behandles efter den almindeli-ge lovgivningsprocedure, jf. TEUF artikel 294, der indebærer, at forslagetskal vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet.

10. Orientering af andre af Folketingets udvalg

Grundnotatet sendes – ud over Folketingets Europaudvalg – til Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
5