Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del Bilag 25
Offentligt
FOREBYGGELSEAF EKSTREMISMEEN HÅNDBOGSSERIE
METODER
RADIKALISERING
I ARBEJDET MED
Indhold05 Indledning06 Ekstremisme og radikalisering14 Forebyggelse på tre niveauer18 Generel forebyggelsesindsats22 Specifik forebyggelsesindsats26 Individorienteret forebyggelsesindsats41 Bilag 1: Ofte anvendte forkortelser i det forebyggende arbejde42 Bilag 2: Bekymringsskema44 Bilag 3: Udredningsskema
02
FOREBYGGELSE AF EKSTREMISMEMETODER I ARBEJDET MED RADIKALISERING
FOREBYGGELSE AF EKSTREMISMEMETODER I ARBEJDET MED RADIKALISERING
03
IndledningMange mennesker har stærke holdninger til samfundsspørgsmål eller sætter spørgsmåls-tegn ved det etablerede. Den slags engagement er et sundhedstegn i ethvert demokratisksamfund.
ForordDenne publikation er udviklet af Social- og Integrationsministeriet på grundlag af en brederfaringsindsamling og dialog med kommuner, institutioner, foreninger og enkeltpersoner.En særlig tak for bidrag og bemærkninger skal rettes til:• Forebyggelsescenteret, Afdelingen for Forebyggende Sikkerhed, Politiets Efterretningstjeneste• Professor Tore Bjørgo, Forskningsavdelingen, Politihøgskolen, Norge• Kriminolog Peter Kruize, Københavns Universitet• Ph.d. René Karpantschov• Psykolog Preben Bertelsen, Aarhus Universitet• Ph.d. Ann-Sophie Hemmingsen• Cand.mag. Jon A. Olsen
Men nogle få gennemgår en radikalisering, som kan føre til en problematisk og i nogletilfælde farlig adfærd. For eksempel hvis de motiveret af et ekstremistisk engagement truer,presser eller chikanerer andre, eller hvis de udøver hærværk, vold eller terror.Både unge og voksne kan gennemgå en radikaliseringsproces. Dette hæfte drejer sig sær-ligt om det forebyggende arbejde med unge, som viser tegn på radikalisering eller færdes iekstremistiske miljøer.Som fagperson med kontakt til unge har man et medansvar for den enkelte unges trivsel.Dertil kommer hensynet til trygheden og trivslen i de fællesskaber, som den unge indgåri. Det kan være i skolen eller lokalsamfundet. Intolerant og aggressiv adfærd kan sættetrygheden og den gensidige tillid under pres – i både de lokale fællesskaber og det brederesamfundsfællesskab.Dette hæfte giver eksempler på:
•Årsagerne til, at nogle bliver en del af ekstremistiske miljøer eller forlader dem igen.•Bekymringstegn og forebyggende handlemuligheder på samfunds,- gruppe- og individ-niveau.
•Metoder til at fortolke og vurdere umiddelbare iagttagelser og bekymringstegn.•Metoder til at udrede den enkelte unge og gennemføre en indsats, der kan motivere ogstøtte positiv forandring.Se endvidere disse hæfter, som indgår i håndbogsserien “Forebyggelse af ekstremisme”:
• 14 eksempler fra arbejdet med radikalisering• SSP-Samrådet• Kriminalforsorgen• Københavns Kommune• Aarhus Kommune• Lokale strategier• Relations- og mentorarbejde
Hvem kan bruge dette hæfte?Hæftets målgruppe er navnlig medarbejdere i det forebyggende SSP-samarbejdemellem skoler, sociale myndigheder og politi. Men andre medarbejdergrupper vilogså kunne få nytte af hæftet. For eksempel gadeplansarbejdere, lærere, pædagoger,socialrådgivere, boligsociale medarbejdere, støttepersoner, kontaktpersoner og andre,der i deres arbejde er i kontakt med unge mennesker og deres familier. Hæftet og detsmetodeanvisninger tager udgangspunkt i disse medarbejdergruppers pædagogiske ogsocialfaglige forudsætninger.Ibilag 1finder du en oversigt over ofte anvendte forkortelser for medarbejdertyper ogsamarbejdsformer i det forebyggende arbejde.
04
FOREBYGGELSE AF EKSTREMISMEMETODER I ARBEJDET MED RADIKALISERING
FOREBYGGELSE AF EKSTREMISMEMETODER I ARBEJDET MED RADIKALISERING
05
EKSTREMISMEOG
RADIKALISERING
EKSTREMISME OG RADIKALISERING
Ekstremisme og radikaliseringHvad er ekstremisme og radikalisering?Der er mange forskellige opfattelser af, hvad ekstremisme og radikalisering er, og forskelligemennesker opfatter den samme adfærd på forskellige måder. I dette hæfte forstås begre-berne på denne måde:“Ekstremisme”betegner nogle miljøer og ideer, der blandt andet kan være karakteriseretved:
Hvorfor kan langt de fleste modstå ekstremisme?Langt de fleste har en sund skepsis over for ekstremistiske miljøer og ideer, der forsøger atlegitimere chikane, hærværk eller vold. De fleste har også moralske og følelsesmæssigebarrierer for at påføre andre mennesker skade.Hvis man gennem sin opvækst, uddannelse og samfundsdeltagelse udvikler kritisk sans,demokratiske kompetencer og tilhørsfølelse til sociale fællesskaber, kan det ydermere væremed til at skærpe ens skepsis over for ekstremisme.Disse faktorer er dog ikke en garanti for, at man ikke ville kunne gennemgå en radikalise-ringsproces. Nogle kan have gode demokratiske og sociale kompetencer og alligevel gen-nemgå en radikalisering. Andre kan have ringe demokratiske og sociale kompetencer, menalligevel være umodtagelige over for ekstremisme. Alt afhænger af de konkrete omstændig-heder.
•Forenklede verdensopfattelser og fjendebilleder, hvor bestemte grupper eller samfunds-forhold ses som truende.
•Manglende respekt for andre menneskers frihed og rettigheder.•Ønsket om at skabe et mere “ordnet”, “rent” eller “retfærdigt” samfund – om nødvendigtmed udemokratiske midler.
Hvorfor bliver nogle en del af et ekstremistiskmiljø?Forskningen giver ikke enkle og klare svar på, hvorfor radikaliseringsprocesser foregår.Nogle gange kan der være tale om komplicerede processer, hvor mange faktorer spiller ind,og andre gange om mere simple processer, hvor nogle få faktorer er afgørende.Samfundsforhold, gruppedynamikker og personlige og psykologiske forhold kan alle med-virke til radikaliseringsprocesser.I det følgende er der en række eksempler på forhold, der kan spille en rolle i en radikalise-ringsproces.
•At man legitimerer eller udøver for eksempel trusler, pres, chikane, hærværk, vold ellerterror med henvisning til samfundsforhold, man er utilfreds med.
•Intolerance over for andres synspunkter.“Radikalisering”betegner en proces, der kan ske gradvist eller mere pludseligt, og somblandt andet kan være karakteriseret ved:
•At en person accepterer ekstremismens idéer og metoder og eventuelt tilslutter sig densorganiserede grupper.
•At der i mange tilfælde sker en intensiv socialisering, bearbejdning og gradvis skarpere
retorik i lukkede grupper. Det kan for eksempel ske ved personlige samtaler eller i lukkedechat rooms på internettet.gruppen. Det kan for eksempel være venner og fritidsaktiviteter.mennesker, hvilket igen er med til at legitimere voldshandlinger.
•At der sker en adskillelse fra de bånd, den enkelte har til normale fællesskaber uden for•At der sker en “dehumanisering”, hvor dem man opfatter som fjender, ikke ses som
08
FOREBYGGELSE AF EKSTREMISMEMETODER I ARBEJDET MED RADIKALISERING
FOREBYGGELSE AF EKSTREMISMEMETODER I ARBEJDET MED RADIKALISERING
9
Eksempler på samfundsforhold:
•Migration og øget kulturel mangfoldighed, ulige fordeling af økonomiske goder, ufrihed,
korruption, diskrimination og væbnede konflikter rundt om i verden er alle eksempler påforhold, der kan bidrage til, at nogle mennesker føler vrede, indignation, at være underpres, at være truet, at være ekskluderet, at være uden for indflydelse eller lignende. Detkan for eksempel være, at man føler sig truet af eller vred over “indvandring”, “racisme”,“politivold”, “spekulanter” eller lignende. Ofte er man ikke kun vred eller indigneret på egnevegne, men på vegne af mennesker i omverdenen, som ses som truede eller lidende, ogsom man føler sig solidarisk med. For mange kan disse opfattelser føre til, at man enga-gerer sig politisk på en fredelig og demokratisk måde. Men i nogle få tilfælde kan disseopfattelser bidrage til, at en person udvikler et ekstremistisk engagement, som motivererforulempende eller voldelig adfærd.hold og følelser i deres propaganda og indsats for at rekruttere andre til deres sag. Oftebliver fakta, holdninger og påstande blandet sammen til én forenklet og unuanceret forkla-ring eller udtrykt i ét forenklet fjendebillede. Sammen med de ekstremistiske grupperingersidealer om det “rene samfund”, “det retfærdige samfund” m.v. er fjendebilledet med til atskabe et fællesskab, mobilisere til en kamp og legitimere voldelig og anden problema-tisk adfærd. De ekstreme grupper bruger mange forskellige slags påvirkningskanaler, foreksempel møder, internettet, musik, løbesedler og en til en-samtaler.“ eungemenneskervokseropietsamfund,somsiger,atdererlighed,Dretfærdighed,stolthedogtolerance,mendeterderikke.Dererracisme.Ogsåveddeikke,hvaddeskalgøre,ogdereagerersådan,somsamfun-detharlærtdem.”Person med relation til terrordømt
•Ekstremistiske grupper og enkeltpersoner benytter sig af de ovenstående samfundsfor-
Eksempler på gruppedynamikker:
•Den enkeltes sociale netværk og omgangskreds (både fysisk og på internettet) er af stor
betydning for, hvorvidt man udvikler en ekstremistisk tankegang – for eksempel hvis maner en del af en subkultur, hvor opfattelser om uretfærdige eller truende forhold i samfundetanvendes til at legitimere vold.matiske personer, som man kender og beundrer.
•I nogle tilfælde bliver man en del af en ekstremistisk gruppe på grund af en eller flere karis-
“ egblevstyrethenmoddeting,somdemjegbeundrede,varinteresseretJi.Manvilgerneværeendelafsamtalerneogdendiskurs,debruger,såjegtalteomdesammeting,somdegjorde,ogprøvedeatforstå,hvaddesagde,prøvedeatforstådetgennemdetfilter,dehar.Manprøverattagedebrillerpåogseverdengennemdem,ogdetvarheltsikkertfragruppen,atjegfikdebriller.”Person dømt for politisk motiveret vold
“ itrænedesammenhverdag,spistesammen,gikturesammen.VVigjordenæstenaltsammen.”Person dømt for terrorplanlægning
10
FOREBYGGELSE AF EKSTREMISMEMETODER I ARBEJDET MED RADIKALISERING
EKSTREMISME OG RADIKALISERING
Eksempler på personlige og psykologiske forhold:
•Søgen efter status, et forbillede, identitet eller fællesskab. Man søger ind i det ekstremi-
Hvad får nogle til at frigøre sig fra ekstremisme?Nogle forlader ekstremistiske miljøer af sig selv, for eksempel af nogleaf disse grunde:
stiske miljø i ønsket om at opleve at høre til og have betydning. For nogle kan der væretale om et personligt projekt, hvor man søger at iscenesætte sig selv. For andre kan detdreje sig om behovet for at få anerkendelse, knytte sociale relationer og være en del af engruppe.voksenrelationer eller at føle sig fremmedgjort over for de almindelige sociale fællesskaberer eksempler på forhold, der kan forstærke sandsynligheden for, at man søger ind i enekstrem subkultur.maskulinitet, militarisme og uniformer kan imødekommes i nogle af de ekstreme fælles-skaber.Det kan for eksempel være at blive udsat for vold, chikane eller diskrimination, at bliveforladt af en kæreste, at et familiemedlem dør, eller at man mister sit job.“ etkunneværeskøntatkunnesige,atdetkunvarafideologiskegrunde,Datjeggjordedet,ogatdetkunvarmeddetmålforøje.Mendethandledeogsåomstatus,ogdethandledeogsåomaccept,ogdethandledeogsåom…nårfolkspringerudifaldskærm;jeggjordedetteforatfået“kick”.”Person dømt for politisk motiveret vold
•At det ekstremistiske tilhørsforhold ikke længere dækker sociale og psykologiske behov.For eksempel at det ikke længere er relevant for identitetsdannelse eller for at få dækketbehovet for at være en del af et fællesskab.lien. Det kan være i form af retsforfølgelse, fjendskab med andre grupper og stigmatise-ring i samfundet.
•Lavt selvværd, at fungere dårligt i skolen, at have vanskeligt ved at få venner, mangle tætte
•At tilhørsforholdet til en ekstrem gruppe har for store omkostninger for en selv eller fami-
•Søgen efter spænding, behov for at teste egne grænser og fascination af vold, våben,
•At der er svagheder i den ekstreme gruppes organisering eller idégrundlag.•At man er skuffet over ledere eller kammerater i gruppen, som ikke lever op til ens forvent-ninger.
•En personlig krise kan bidrage til, at man bliver ekstra åben over for ekstreme synspunkter.
•At der sker samfundsændringer, der gør det ekstremistiske engagement mindre relevant.•At man mister troen på det legitime i den ekstreme gruppes handlinger. For eksempel atbrugen af vold er gået for vidt.ment.
•At man er desillusioneret over, at man opnår for lidt gennem det ekstremistiske engage-•At man møder nye mennesker og nye omgivelser, eksempelvis gennem arbejde og uddan-nelse, som tilbyder nye måder at forstå verden på.
•At man får nye interesser og prioriteringer, for eksempel et ønske om et normalt liv medShopping mellem forskellige former for ekstremismeDe senere år har der været flere eksempler på, at personer skifter mellem at knytte sigtil venstreekstremistiske miljøer, højreekstremistiske miljøer eller islamistiske miljøer. Herer det ikke den specifikke sag eller ideologi, der er den primære motivation, men for eks-empel behovet for at være en del af en gruppe, følelsen af at være i opposition, søgenefter identitet eller fascination af det militante.“Nogetafdetmestoverraskende,somkomfremiinterviewene,var,atsåmangeungehavdehoppetfradeteneekstrememiljøovertilmodparten–oginogletilfældeogsåtilbage.(…)Detkanvirke,somomde,derkæmpersigudafdenenegruppesmagnetfelt,erstærktudsatforatblivefangetindafmod-polensmagnetfelt.”Fra: Tore Bjørgo, Yngve Carlsson og Thomas Haaland (2001). Generalisert hat – polariserte felles-skap: Om konflikter mellom ungdomsmiljøer i en norsk by. Oslo: NIBRs Pluss-serie 4-2001.
familie og job uden at være en del af et stigmatiseret eller voldeligt miljø.
Som det fremgår, kan der være mange forskellige årsagertil, både at nogle gennemgår en radikaliseringsproces,og at nogle forlader ekstremistiske ideer og grupper.Som oftest er det en kombination af “push”- og“pull”-faktorer, der virker sammen, både når nog-le radikaliseres, og når de ændrer opfattelseog trækker sig væk fra ekstremisme. Denneviden er nyttig i arbejdet med at forebyggeradikalisering og støtte unge i at frigøre sigfra ekstremisme.
12
FOREBYGGELSE AF EKSTREMISMEMETODER I ARBEJDET MED RADIKALISERING
FOREBYGGELSE AF EKSTREMISMEMETODER I ARBEJDET MED RADIKALISERING
13
PÅ
FOREBYGGELSE
TRE
NIVEAUER
FOREBYGGELSE PÅ TRE NIVEAUER
Forebyggelse på tre niveauerForebyggelse af ekstremisme – bygger på bådevelkendte og nye metoderAt færdes i ekstremistiske miljøer er en risikoadfærd på linje med for eksempel kriminalitet,misbrug eller aggressiv trafikadfærd; det vil sige adfærd, der umiddelbart eller på længeresigt kan medføre skader på en selv eller andre.I arbejdet med at forebygge forulempende og voldelig adfærd i forbindelse med ekstremis-me kan man derfor se radikalisering som et bekymringsparameter på linje med andre bekym-ringsparametre i det forebyggende arbejde. Man kan også bruge meget af den viden, manhar fra arbejdet med at forebygge andre former for risikoadfærd – ikke mindst kriminalitet.Forebyggende arbejde kan foregå på flere niveauer:
Derfor vil professionelle med ungekontakt finde mange værktøjer i dette hæfte, som deallerede kender fra det almindelige forebyggelsesarbejde. Men samtidig er der også nyeelementer for at tage højde for de særlige omstændigheder, der gælder i forbindelse medradikalisering og ekstremisme.
Vurdér risikoen ved at handle og ved at være passivIsær i den specifikke og den individorienterede indsats bør der foretages en afvejning afmulige konsekvenser både ved at foretage en indsats og ved ikke at gøre det. I denneafvejning kan indgå hensyn som for eksempel:• Risikerer man at gøre problemet større og stigmatisere de unge yderligere ved atgennemføre indsatsen? Vil de unge for eksempel blot tolke indsatsen som en bekræf-telse af, at myndighederne “overvåger og forfølger dem”?• Risikerer man at opløse grupper eller marginalisere individer, der varetager vigtigesociale funktioner, som måske dæmmer op for noget mere alvorligt?• Risikerer man at fejlbedømme unges adfærd ved at se bort fra dens kontekst? Foreksempel kan ydre symboler som tatoveringer eller tøjstil være et mere sandsynligttegn på ekstremisme i et miljø, hvor disse symboler ligger langt fra normen, end i etmiljø, hvor de anvendes af mange og anses for normale.• Risikerer man, at der sker en forværring af problemet, hvis man intet foretager sig?• Risikerer man at gøre en bekymrende eller generende adfærd normal og accepteret,hvis man forholder sig passiv?
•Generel forebyggelsesindsats.Er en bred indsats for alle børn og unge, som især sker
i kraft af den danske velfærdsmodel. Det gælder sundhedsplejens hjemmebesøg, udviklingaf sociale og kognitive kompetencer i daginstitutioner, demokratisk og almen dannelse iskoler, klubber m.v. Disse indsatser er mål i sig selv, men har samtidig også en betydeligforebyggende effekt i relation til risikoadfærd. Et vigtigt aspekt af forebyggelsen er “løfte-stangsprincippet”. Når man arbejder med alle unge og ikke kun risikogrupper, er det med tilat “løfte” nogle af de unge i risikogrupperne. En bred vifte af medarbejdere i skoler, fritids-og ungdomsklubber, daginstitutioner, sundhedsplejen, foreninger, biblioteker m.v. arbejder idenne forstand med generel forebyggelsesindsats.
•Specifik forebyggelsesindsats.Er en mere målrettet indsats møntet dels på bestemte
problemer, for eksempel misbrug, gaderøverier eller ekstremisme, dels på bestemte grup-per af udsatte unge med risikoadfærd. Indsatsen er typisk ungdomspædagogisk og res-sourceorienteret og sigter på at tilbyde attraktive alternativer. Lærere, socialarbejdere ogpolitifolk, der indgår i SSP-samarbejdet, samt gade- og klubmedarbejdere m.fl. arbejderpå det specifikke niveau.
•Individorienteret forebyggelsesindsats.Er en indsats rettet mod den enkelte unge,
der udviser risikoadfærd. Indsatsen går ofte hånd i hånd med indsatsen over for en grup-pe. Indsatsen kan eksempelvis dreje sig om udredning og tilrettelæggelse af tilbud ogforanstaltninger som tilknytning af en mentor eller støtteperson og hjælp til arbejde oguddannelse. Pædagoger, socialrådgivere, kontaktpersoner, mentorer, medarbejdere i PSP-samarbejdet og PPR er alle medarbejdergrupper, der arbejder med den enkelte unge.
Med udgangspunkt i de tre forebyggelsesniveauer gennemgås i det følgende en rækkemetoder, hvis effekt især er blevet afprøvet og målt i relation til forebyggelse af kriminalitet,misbrug og lignende, mens de kun i ringe grad er blevet prøvet og vurderet i relation til fore-byggelse af ekstremisme.Det antages imidlertid, at de samme tiltag, for eksempel almen dannelse gennem skolegang(generel forebyggelse) og relationsarbejde med udsatte unge (specifik og individorienteretforebyggelse), også har en effekt i relation til forebyggelse af ekstremisme.
16
FOREBYGGELSE AF EKSTREMISMEMETODER I ARBEJDET MED RADIKALISERING
FOREBYGGELSE AF EKSTREMISMEMETODER I ARBEJDET MED RADIKALISERING
17
GENEREL
FOREBYGGELSESINDSATS
GENEREL FOREBYGGELSESINDSATS
Generel forebyggelsesindsatsBekymringstegnDer er flere typer af bekymringstegn, som kan indikere behovet for en styrket generel indsatsi for eksempel boligområder eller hele byer og samfund. Nogle af de bekymringstegn, der kangive anledning til en indsats, er:
Kritisk brug af internet og sociale medier.I skolerne kan der sættes fokus påinternetkompetencer, så eleverne forholder sig kritisk til det, de møder på nettet – bådei sociale medier og på hjemmesider. Søg svar på spørgsmål som “hvem har lavet dennehjemmeside og hvorfor?” og “hvordan argumenteres der på siden?”.Debatarrangementer.Brug debatskabende forumteatre, og få besøg af lokalpolitikere,oplægsholdere, rollemodeller eller andre, der kan gå i dialog om emner, som optager ellerfrustrerer de unge.Forældrenetværk.Styrk skole-hjem-samarbejdet, og etabler forældrenetværk, der kanudveksle gode råd og bekymringer og skabe fælles holdninger til de unges adfærd.Reciprokke netværk.En undervisningsmetode, der søger at stimulere sammenholdog social kapital i en skoleklasse ved at skabe gensidig anerkendelse og udvikle nyevenskaber eleverne imellem. Elever med forskellige kompetencer og baggrundehjælper hinanden i små netværk, så alle oplever at være såvel “giver” som “mod-tager” af sociale eller faglige kompetencer. Der er megen læring forbundet medbegge roller, så metoden sigter ikke blot på at styrke udsatte unge, men helefællesskabet.Social pejling.Engager skoleelever i øvelser om “sociale overdrivelser”og “flertalsmisforståelser”. Unges ofte overdrevne opfattelser om andreunges risikoadfærd kan erfaringsmæssigt forøge risikoadfærden hosden enkelte. Ved at gøre de unge opmærksomme på, at deres forestil-linger ikke stemmer overens med virkeligheden, kan man medvirke tilat forebygge risikoadfærd.Bearbejdelse af stereotyper.Bearbejd eventuelle stereotypeopfattelser blandt professionelle, forældre og de unge selv,for eksempel at alle problemer blandt bestemte unge skyldeskulturelle forhold, at de unge fastholdes af en social arv, og at deunge er “ofre” eller “kriminelle”.Find mere information om generel forebyggelsesindsats påwww.sm.dkogwww.dkr.dk.
•At mange giver udtryk for en følelse af utryghed.•At mange udviser ringe gensidig tillid og ringe tillid til samfundets institutioner.•At der forekommer vold, hærværk eller anden kriminalitet, der er rettet mod bestemteinstitutioner eller grupper af mennesker.
•At mange giver udtryk for at føle sig diskrimineret eller dårligt behandlet.•At der forekommer social udstødelse af bestemte individer eller samfundsgrupper.For at skabe overblik over mulige bekymringstegn i et område kan man kortlægge, hvordan om-rådets medarbejdere med borger- og ungekontakt opfatter de lokale udfordringer med tryghed,intolerance, ekstremisme og lignende.Se hæftetVærktøjer til kortlægning af lokale udfordringer,der er en del af håndbogs-serien “Forebyggelse af ekstremisme”.En anden mulighed er at foretage en trygheds- eller trivselsmåling blandt beboere i et område.Se for eksempelwww.naboskabet.dk.Sådanne kortlægninger og målinger af forskellige gruppers opfattelser kan efter behov supple-res med “hårde data” i form af statistikker om for eksempel demografi, anmeldt kriminalitet ogsociale forhold.
HandlemulighederFor at styrke den generelle forebyggelsesindsats kan der blandt andet arbejdes med:Boligsocial indsats.Udvikl boligsociale indsatser med fokus på social sammenhængskraft.Dette kan med fordel gøres gennem et helhedsorienteret og tværsektorielt samarbejde mel-lem kommune, politi, boligselskaber m.v. Indsatserne kan med fordel tage afsæt i en res-sourcebaseret tilgang og forankres hos beboerne og lokale initiativer som forældrenetværk,frivillige gadeplansarbejdere, foreninger og det lokale erhvervsliv.Medborgerskab og inklusion.Udvikl indsatser og pædagogisk praksis inden for med-borgerskab og inklusion i skoler og fritidstilbud. Søg at styrke elevernes ansvarlighed, trivsel,sammenhold og kompetencer inden for kritisk tænkning, kommunikation, empati, identitet,refleksion, konfliktløsning og lignende. Der kan for eksempel arbejdes med skolens overord-nede ledelsespolitik, elevdemokrati, “klassens tid”, spilleregler for, hvordan man opfører sigover for hinanden, og tilrettelæggelse af demokratifremmende undervisningsforløb meddilemmaøvelser.
20
FOREBYGGELSE AF EKSTREMISMEMETODER I ARBEJDET MED RADIKALISERING
FOREBYGGELSE AF EKSTREMISMELOKALE STRATEGIER
21
SPECIFIK
FOREBYGGELSESINDSATS
SPECIFIK FOREBYGGELSESINDSATS
Specifik forebyggelsesindsatsBekymringstegnBekymringstegn i relation til mulig ekstremisme i ungdomsmiljøer har ofte at gøre meden kollektiv adfærdsændring fra én tilstand til en anden. Ændringen giver sig ofte udtryk isynlige forandringstegn, som det er muligt at forholde sig til som professionel, for eksempeli den daglige dialog med de unge. Bekymrende ydre forandringstegn, der muligvis kan værerelateret til ekstremisme blandt unge, kan være:
Arbejd med gruppens yderste lag.“Peel the group” er en metode, der fokuserer på“medløbere” og andre perifert tilknyttede medlemmer af gruppen. Disse vil ofte havemindst investeret i gruppen, ligesom deres ideologiske engagement fylder mindre endhos lederne i gruppen. De personer, der er i det yderste lag, vil derfor ofte være de let-teste at påvirke. Dette kan medarbejdere i det forebyggende arbejde nyttiggøre ved atanvise nye og mere hensigtsmæssige strategier for de unge.Arbejd med gruppens kerne.En anden strategi er at arbejde med gruppens ledendemedlemmer. Jo mere centralt placerede personer, man kan skabe relationer til og påvirkei en positiv retning, jo mere vil det kunne påvirke den samlede gruppe i en positiv retning.Dan forældre- eller familienetværk.De unge føler sig som regel knyttet til eller an-svarlige over for deres familier, ligesom familierne føler sig ansvarlige over for de unge.Ved at bringe familierne til en gruppe af særligt udsatte unge i indbyrdes kontakt er dermulighed for at diskutere den fælles bekymring for de unge og skabe enighed om en fæl-les tilgang til at støtte dem i at søge nye veje.Se endvidere afsnittet om “Sådan kan der tilrettelægges en udredning og støttende ind-sats”. Her gives eksempler på, hvordan man kan arbejde med risikofaktorer, beskyttendefaktorer, motivationsfaktorer, ideologiske faktorer og barrierer. Se tillige hæftetRelations-ogmentorarbejde.
•At de unge ønsker at signalere holdninger og budskaber ved at benytte sig af totalitære“brands” og symboler.
•At de unge giver udtryk for konspirationsteorier, forenklede fjendebilleder, had mod be-stemte grupper og lignende.
•At de unge argumenterer for, at det under visse omstændigheder er i orden at anvendevold for at ændre ting i samfundet.
•At de unge forlader hidtidige fritidsinteresser og venskaber og i stedet får dækket deres
behov for samvær, identitet m.v. i et fællesskab, der udviser nogle af de ovennævnte tegn.
At en gruppe unge udviser et eller flere bekymringstegn, er ikke nødvendigvis ensbetydendemed, at der er tale om “radikalisering” eller “ekstremisme”, men det kan være en anledning tilat foretage en nærmere vurdering og eventuelt iværksætte en indsats over for de unge.Se også afsnittet om individorienteret forebyggelse, der indeholder en udbygget beskrivelse afbekymringstegn.
HandlemulighederEn række værktøjer kan anvendes i det forebyggende og ungdomspædagogiske arbejdemed grupper og ungdomsmiljøer. Disse vil også kunne anvendes over for ekstremistiskeungdomsmiljøer.Afdæk de unges behov og motivation.Forsøg at afdække, hvilke behov de ungesøger at få opfyldt i et ekstremistisk miljø, som de ikke kan få opfyldt i mere normale sam-menhænge. Det kan for eksempel være behovet for spænding, behovet for at være endel af et socialt fællesskab eller ønsket om at ændre forhold i samfundet.Skab relationer til små grupper med samme motivation.Søg at opbygge relatio-ner til mindre grupper på for eksempel to til fire unge med samme motivation og behov.Gennem relationsarbejdet skal de unge udfordres, motiveres og anvises attraktive alter-nativer.
24
FOREBYGGELSE AF EKSTREMISMEMETODER I ARBEJDET MED RADIKALISERING
FOREBYGGELSE AF EKSTREMISMEMETODER I ARBEJDET MED RADIKALISERING
25
FOREBYGGELSESINDSATS
INDIVIDORIENTERET
INDIVIDORIENTERET FOREBYGGELSESINDSATS
IndividorienteretforebyggelsesindsatsBekymringstegnMange kommuner har udarbejdet vejledninger om bekymringstegn og handlemuligheder iforbindelse med kriminalitet, misbrugsproblemer og lignende. Nedenstående kan ses som etsupplement til dette og vil eventuelt kunne indarbejdes i eksisterende vejledninger.Der findes ikke en opskrift eller liste over bekymringstegn, der med sikkerhed betyder, at enperson er inde i en radikaliseringsproces. Alt afhænger af en vurdering i det enkelte tilfælde.Dog kan man sige, at hvis en række adfærdsændringer eller bekymrende tegn optræder påsamme tid, kan der være grund til at undersøge det nærmere eller drøfte bekymringen medden unge, den unges familie, kolleger, ledelse eller SSP.Bekymringstegn kan for eksempel dreje sig om:
Relationer
•Den unge er isoleret eller splittet i forhold til familien.•Den unge får nye venner og har relationer til personer eller grupper, der giver anledning tilbekymring, eventuelt personer, som er kendt for kriminalitet eller ekstreme holdninger.
•Den unge har givet afkald på hidtidige venner og fritidsaktiviteter.
Bekymrende tegn kan vise sig på mange måder og betyde mange tingBekymrende adfærd kan vise sig på mange måder og over for mange forskellige slagsmedarbejdere. Det kan være medarbejderen i ungdomsklubben eller lektiecafeen, derbemærker en ung persons adfærd på internettet. Det kan være forældre, der henven-der sig til en lærer om noget bekymrende, deres barn har sagt eller gjort. Eller det kanvære en gadeplansmedarbejder, der ser bekymrende ændringer hos bestemte unge i etboligområde.Her er det vigtigt at bruge sin faglighed til at tolke det, man ser og hører. Som profes-sionel må man spørge sig selv, om den unges adfærd kan være udtryk for et råb omopmærksomhed, et trivselsproblem og/eller en naturlig dannelsesproces, hvor den ungeafprøver sin identitet og fascineres af forskellige subkulturer.Under alle omstændigheder er bekymringstegn alene udtryk for nogle umiddelbareobservationer. Hvorvidt den unge faktisk er inde i en radikaliseringsproces, kan man imange tilfælde kun finde ud af gennem en nærmere udredning.Se også afsnittet “Sådan kan der tilrettelægges en udredning og støttende indsats”.
Adfærd
•Den unge opsøger hjemmesider, litteratur eller film med voldelige/ekstreme budskaber.•Den unge er involveret i bekymrende begivenheder, for eksempel voldelige sammenstødeller deltagelse i møder med ekstremistiske budskaber.ger og plakater på sit værelse.
•Den unge benytter sig af totalitære symboler, for eksempel ved sin påklædning, tatoverin-•Den unge er involveret i vold, kriminalitet eller anden alvorlig risikoadfærd.Holdninger
•Den unge giver udtryk for intolerance over for andres synspunkter, afviser demokratiskeprincipper eller er moraliserende og prøver at pådutte andre sin overbevisning.
•Den unge giver udtryk for konspirationsteorier, simple fjendebilleder og had mod bestemtegrupper. Det kan være “jøder”, “muslimer”, “danskere”, “kapitalister”, “indvandrere”, “homo-seksuelle” eller andre.fjernes, eller at noget skal bombes.forhold i samfundet eller i verden.
•Den unge argumenterer for “absolutte løsninger”, for eksempel at en bestemt gruppe skal•Den unge søger at legitimere disse holdninger ved at give udtryk for indignation over
28
FOREBYGGELSE AF EKSTREMISMEMETODER I ARBEJDET MED RADIKALISERING
FOREBYGGELSE AF EKSTREMISMEMETODER I ARBEJDET MED RADIKALISERING
29
INDIVIDORIENTERET FOREBYGGELSESINDSATS
HandlemulighederHandlemulighederne over for den enkelte unge omfatter, dels hvordan man kan følge op påsin umiddelbare bekymring, dels hvordan der, hvis der er grundlag for det, kan tilrettelæggesen udredning og en støttende indsats for den unge.
Underret kommunen, hvis det er begrundet.Hvis du i din kontakt med unge under18 år får kendskab til, at en ung har alvorlige trivselsproblemer i forbindelse med eks-tremisme og dermed har behov for særlig støtte efter servicelovens regler, har du somprofessionel med ungekontakt pligt til at underrette kommunen om det. Se også boksenom serviceloven sidst i dette hæfte.Anmeld til politiet, hvis det er begrundet.Hvis du har begrundet mistanke om, atder er sket eller vil ske ulovlige handlinger med baggrund i den unges tilknytning til eks-tremisme, bør du melde det til politiet i dit område.Lav en udredning og en støttende indsats for den unge.Hvis de professionellesiagttagelser af den unge giver anledning til det, kan der arbejdes videre med en nærmereudredning og eventuelt en samlet støttende indsats for den unge. Se næste afsnit.
Sådan kan du følge op på din umiddelbare bekymringIbilag 2finder du etBekymringsskema,som du kan bruge til at notere og vurdere for-skellige bekymringstegn for derved at skabe grundlag for en eventuel videregående indsatsover for den unge. Dette kan du også bruge til at vurdere risikoen ved at iværksætte ellerikke iværksætte bestemte tiltag.Alt efter hvordan bekymringstegnene og den unges situation vurderes, er der flere muligheder:Gå i dialog.Som lærer, pædagog eller anden professionel tæt på den unge bør du såvidt muligt bruge din pædagogiske faglighed til at opbygge tillidsfulde relationer og gå idialog med den unge, forældrene eller andre omkring den unge. I nogle tilfælde kan dervære behov for, at dialogen sker gennem en anden person, som den unge har tillid til.Se også hæftetRelations- og mentorarbejde,som indgår i håndbogsserien “Fore-byggelse af ekstremisme”.Tal med din leder eller dine kolleger.Brug de pædagogiske og faglige ressourcer,du har omkring dig. Det er vigtigt ikke at overreagere, men at få forskellige synspunkterfrem om, hvorvidt der skal gøres noget, og i givet fald hvem der bringer sagen videre.Afhold et tværfagligt møde.Hvis man er bekymret for, om en ung er, eller er i risiko forat blive, involveret i ulovlige handlinger i forbindelse med sit ekstremistiske engagement,kan der afholdes et tværfagligt møde for at identificere de udfordringer og ressourcer, derer i relation til den enkelte unge. Det kan være i regi af SSP-samarbejdet mellem skoler,sociale myndigheder og politi. Hvis den unge er over 18 år, kan man eventuelt involvereUngdommens Uddannelsesvejledning. Hvis det drejer sig om unge over 18 år, som visertegn på psykiske helbredsproblemer eller personlighedsafvigelser, kan et møde med for-del holdes i regi af PSP-samarbejdet mellem politi, sociale myndigheder og psykiatrien.Afhold et netværksmøde med involvering af familien.Ved at mobilisere både deprofessionelle og de nærmeste relationelle og familiemæssige netværk omkring den ungeer der mulighed for at udvikle en stærk indsats, hvor familien tager ejerskab for proble-merne og løsningerne.Afhold bekymringssamtale.Hvis den unge har begået konkrete handlinger, som er“på kant” med loven, kan der afholdes en bekymringssamtale med den unge og foræl-drene. Det er normalt politiet, der indkalder til samtalen, som med fordel kan afholdesi samarbejde med den lokale SSP-koordinator. En bekymringssamtale vil oftest væremeget direkte og konfronterende. I visse tilfælde kan dette være en effektiv måde at fåden unge til at sætte spørgsmålstegn ved sin egen adfærd og styrke forældrenes rolle iat løse problemet.
Udveksling af personfølsomme oplysningerHvis forskellige myndigheder ønsker at udveksle oplysninger om en ung person, skalder som udgangspunkt indhentes samtykke fra dem, der har forældremyndigheden, hvisden unge er under 18 år, og fra den unge selv, hvis den unge er over 18 år. Inden forSSP-, PSP- og SSD-samarbejderne er der dog lovhjemmel til at udveksle oplysningeruden samtykke, hvis væsentlige hensyn taler for det, og betingelserne i de relevantebestemmelser i øvrigt er opfyldt.
Sådan kan der tilrettelægges en udredning og støttende indsatsEn udredning af den unge kan hjælpe de professionelle til at finde frem til, om den unge erså påvirket af ekstremistiske tanker eller er så tæt knyttet til et ekstremistisk fællesskab, atdet står i vejen for den unges trivsel eller trygheden i den unges omgivelser.Omvendt kan udredningen også vise, at problemet ikke er så stort som først antaget.For at lave en udredning kan SSP-konsulenten, AKT-læreren eller lignende fagperson ind-kalde de professionelle, der til daglig arbejder med den unge, til et netværksmøde, hvorfølgende punkter kan søges afklaret og vurderet:
•Risikofaktorer•Beskyttende faktorer•Motivationsfaktorer•Ideologiske faktorer•BarriererDisse faktorer, og hvordan man kan arbejde med dem, uddybes og forklares i de følgendeafsnit og i hæftetRelations- og mentorarbejde.Men generelt kan man sige, at det drejersig om at skabe en relation til den unge, at gå i dialog om den unges livssituation og at søgeat motivere til positiv forandring.
30
FOREBYGGELSE AF EKSTREMISMEMETODER I ARBEJDET MED RADIKALISERING
FOREBYGGELSE AF EKSTREMISMEMETODER I ARBEJDET MED RADIKALISERING
31
INDIVIDORIENTERET FOREBYGGELSESINDSATS
RisikofaktorerRisikofaktorer er personlige, familiemæssige eller sociale omstændigheder, som erfarings-mæssigt øger sandsynligheden for, at en person er modtagelig for uønskede påvirkninger.De er derfor modsætningen til beskyttende faktorer, som der gives eksempler på nedenfor.Studier af risikofaktorer og beskyttende faktorer kendes især fra forskning om kriminalitet.At en person “scorer højt” på risikofaktorer, er naturligvis ikke ensbetydende med, at perso-nen er kriminel eller inde i en radikaliseringsproces. Tilsvarende kan der være personer, som“scorer lavt” på risikofaktorer, som tiltrækkes af kriminelle eller ekstremistiske miljøer.Her er nogle eksempler på risikofaktorer:
Beskyttende faktorerHer er nogle eksempler på beskyttende faktorer, som mindsker modtageligheden for uøns-kede påvirkninger:
Personlige
•Høj frustrationstærskel – bliver ikke let frustreret over modgang hos en selv eller hos grup-per, man identificerer sig med.
•Gode kompetencer inden for problemløsning, ræsonnement og refleksion.•Psykisk robusthed.Familiemæssige
Personlige
•Lav frustrationstærskel – bliver let frustreret over modgang hos en selv eller hos grupper,man identificerer sig med.
•God tilknytning til familien.•Familien er velfungerende.•Forældrene eller andre familiemedlemmer har positive holdninger til samfundet og visereventuelt afstandtagen over for ekstremistiske idéer.tiv måde.
•Ringe kompetencer inden for problemløsning, ræsonnement og refleksion.•Psykiske helbredsproblemer og personlighedsafvigelser.•Misbrugsproblemer.Familiemæssige
•Forældrene eller andre familiemedlemmer har ressourcer til at støtte den unge på en posi-Sociale
•Ringe tilknytning til familien.•Familien er dårligt fungerende, for eksempel på grund af ringe forældreevne.•Sociale problemer i familien.•Psykiske helbredsproblemer i familien.•Vold eller andre former for omsorgssvigt i familien.•Forældrene eller andre familiemedlemmer har fjendtlige holdninger til samfundet eller visersympati for ekstremistiske idéer eller grupper.
•Positive relationer og ressourcer blandt den unges venner og omgangskreds.•Den unge har en kæreste.•God tilknytning til og positive relationer i sociale fællesskaber som skole, arbejde og for-eninger.
Arbejd med at styrke de beskyttende faktorer og dermed reducererisikofaktorernes betydningFor eksempel:Ved at arbejde med hele familiens eventuelle sociale problemer og ved at fremme, atfamilien støtter den unge mest muligt.Ved at hjælpe den enkelte unge til bedre sociale relationer, for eksempel ved atfremme dialog og samvær i den unges skoleklasse eller ved at understøtte denunges deltagelse i fritidstilbud.Ved at styrke den unges evne til at håndtere vrede, frustration eller psykiske hel-bredsproblemer, for eksempel ved at henvise den unge til terapi eller relevantekurser.Ved at benytte øvelser i skoleundervisningen, der kan styrke den enkeltes evner forproblemløsning og refleksion. For eksempel øvelser, hvor eleverne skal argumenterefor forskellige synspunkter eller tage stilling til vanskelige dilemmaer.
Sociale
•Negative påvirkninger blandt den unges venner og omgangskreds.•Ringe tilknytning til og få relationer i sociale fællesskaber som skole, arbejde og foreninger.
32
FOREBYGGELSE AF EKSTREMISMEMETODER I ARBEJDET MED RADIKALISERING
FOREBYGGELSE AF EKSTREMISMEMETODER I ARBEJDET MED RADIKALISERING
33
INDIVIDORIENTERET FOREBYGGELSESINDSATS
MotivationsfaktorerLangt de fleste mennesker har de samme grundlæggende behov, som dog har forskelligvægt og motiverer menneskers adfærd på forskellige måder.Her er nogle eksempler på behov, der påvirker menneskers motivation:
Ideologiske faktorerHvis en ung færdes i ekstremistiske miljøer, enten fysisk eller på internettet, er det relevantat interessere sig for den unges ideologiske ståsted. Man bør ikke kaste sig ud i diskussio-ner om ideologi og samfundsforhold som det første, med mindre den unge selv bringer detpå banen. Som hovedregel bør der først arbejdes på at skabe en tillidsfuld relation, udforskeden unges livssituation og arbejde med den unges motivation. Alene dette kan i nogle tilfæl-de være nok til, at den unge begynder at se det ekstremistiske miljø som mindre attraktivt oget almindeligt ungdomsliv som mere attraktivt.Men der kan i mange tilfælde også være behov for at udfordre den unges antagelser ogargumenter. For at blive klogere på den unge kan man derfor søge at afdække de ideologi-ske faktorer, der er på spil.Som hovedregel bør man søge at få den unge selv i tale, men man kan også søge informa-tion og samarbejde hos familie, venner og professionelle, der kender den unge.Man kan for eksempel undersøge:
•Søgen efter identitet.•Behov for fællesskab.•Behov for anerkendelse.•Behov for at skabe mening (for eksempel mening med tilværelsen).•Behov for at gøre en forskel.•Behov for kontrol – over andre eller over eget liv.•Behov for et forbillede.•Behov for spænding.•Behov for beskyttelse.Sådanne grundlæggende behov er helt legitime. Men som motivationsfaktorer kan de rum-me både et konstruktivt og et destruktivt potentiale. Afhængigt af omstændighederne vil desamme grundmotiver kunne føre én person ind i et positivt forløb med styrkede handlekom-petencer og samfundsdeltagelse og en anden person ind i et negativt forløb i et kriminelteller ekstremistisk miljø. I arbejdet med motivation skal man altså være opmærksom på, at desamme grundlæggende motiver kan rumme forandringspotentiale i både negativ og positivretning.Se også afsnittet “Hvorfor bliver nogle en del af et ekstremistisk miljø?”.
•Drivkraft.Hvad driver den unge, for eksempel frustration eller indignation? Kan den ungesadfærd og holdninger ses som en del af en bredere reaktion på forhold i samfundet ellerverden?tionsteorier, som tegner et billede af verden som styret af onde kræfter?demokratiet, terror eller vold mod bestemte befolkningsgrupper?ulovlige handlinger?
•Verdensopfattelse.Giver den unge udtryk for polariserede fjendebilleder eller konspira-•Retorik.Giver den unge udtryk for sympati for absolutte løsninger som afskaffelse af•Legitimering.Fremsætter den unge argumenter, som “retfærdiggør” terror, vold eller andre•Konsistens.Har den unge en sammenhængende og dyb forståelse eller en usammen-hængende og overfladisk forståelse af den ideologi, som det drejer sig om?
Arbejd med at aktivere den unges motivation på en positiv og legitimmådeEksempler:Den unge har identitetsmæssige eller sociale behov, der for eksempel kan imøde-kommes ved at gå i dialog om eksistentielle emner eller ved at hjælpe den unge ind inye sociale fællesskaber via job, uddannelse, klubtilbud eller foreningsdeltagelse.Den unge har behov for spænding, der for eksempel kan imødekommes ved at invol-vere den unge i fysisk udfordrende sport eller tilskynde den unge til en action-prægetuddannelse som brandmand, ambulancefører eller politibetjent.Den unge har et samfundsengagement, der for eksempel kan imødekommes ved attilskynde den unge til at deltage i socialt eller humanitært hjælpearbejde i Danmarkeller udlandet.
•Engagement.Virker den unge personligt ansvarlig og forpligtet af “sagen”?•Konsekvenser.Hvilke konsekvenser har den unges ideologiske holdninger på relationer tilfamilie, venner og klassekammerater, deltagelse i lokalsamfundet, fremtidsmuligheder m.v.?
34
FOREBYGGELSE AF EKSTREMISMEMETODER I ARBEJDET MED RADIKALISERING
FOREBYGGELSE AF EKSTREMISMEMETODER I ARBEJDET MED RADIKALISERING
35
INDIVIDORIENTERET FOREBYGGELSESINDSATS
Arbejd med den unges ideologiske engagementUndersøg konsistensen af det ideologiske engagement. Hvis den unges ideologiske tænkninger meget usammenhængende og overfladisk, er det nok andre faktorer, man skal interesseresig for.Husk, at den unges ideologiske engagement ofte er forbundet med stærke følelser. Forsøgat virke neutral og udforskende, frem for styrende og konfrontatorisk. Tilkendegiv respekt, ogskab rum for, at den unge selv udforsker sine holdninger og synspunkter. For eksempel ved attage det alvorligt, hvis den unge er indigneret over forhold i samfundet, eller ved at anerkendeeventuelle positive sider af ideologien.Hvis den unge viser tvivl om dele af ideologien, kan du benytte det som en åbning til at argu-mentere og opstille konstruktive alternativer. Du kan i den forbindelse pege på de negativesider af det ekstremistiske engagement, for eksempel at den unge begrænser sine egnemuligheder, eller at der er negative reaktioner vendt mod den unge eller mod dem, der står denunge nær.Hvis den unge virker ligeglad med negative reaktioner og ikke oplever, at der er en væsentligomkostning forbundet med det ideologiske engagement, kan det være vanskeligt at arbejdemed dette. I denne situation kan det være en god idé i første omgangat fokusere på den
unges sociale livssituation.
BarriererUanset om den unge ønsker at forlade en ekstremistisk gruppe eller ej, kan der være barriererfor at gøre det. Her kan der være behov for at afdække disse barrier og hjælpe den unge med athåndtere dem.Barrierer kan for eksempel være:
•Pres fra andre i gruppen.•Oplevelsen af at være stigmatiseret.•Frygt for fjender uden for gruppen.•Fysiske identitetsmarkører, eksempelvis tatoveringer.•Økonomisk utryghed.
36
FOREBYGGELSE AF EKSTREMISMEMETODER I ARBEJDET MED RADIKALISERING
FOREBYGGELSE AF EKSTREMISMEMETODER I ARBEJDET MED RADIKALISERING
37
INDIVIDORIENTERET FOREBYGGELSESINDSATS
Arbejd med de barrierer, der hæmmer den unge i at forlade det ekstre-mistiske miljøDer kan arbejdes med at overvinde gruppepres og følelser af stigmatisering ellerfrygt ved at støtte den unge mentalt og ved at understøtte skabelsen af nye socialerelationer via uddannelse, foreninger, klubtilbud og lignende.Frygt for fjender i eller uden for gruppen kan også afhjælpes ved, at den unge tilby-des beskyttelse og eventuelt understøttes i at etablere sig i et nyt miljø.Den unge kan understøttes i at skabe sig en ny stil eller at få tatoveringer fjernet.For at overvinde økonomisk utryghed kan den unge hjælpes til uddannelse ellerarbejde.
Personlig plan.Navnlig i forbindelse med et mentorforløb kan der med fordel udarbej-des en “personlig plan” sammen med den unge. En personlig plan bygger på en for-ståelse af, at kun den unge selv kan ændre sit liv. Mentor skal derfor sammen med denunge bruge redskabet til at afdække den unges ønsker og drømme og derigennem skabemotivation for forandring. Det kan være små som store forandringer i den unges liv. Foreksempel at få det bedre med skolen, klassekammeraterne eller forældrene eller at gåi en ny klub, få en læreplads, få en kæreste eller forlade det vante miljø. Det skal blotbygge på et ærligt ønske om noget konstruktivt i den unges liv. Se mere i hæftetRelations- og mentorarbejde.Kontrakt med den unge.I nogle tilfælde kan der laves en skriftlig aftale eller “kontrakt”sammen med den unge, som denne føler sig forpligtet over for. Her kan man for eksem-pel aftale, at den unge får hjælp til at få et fritidsjob eller komme i gang med en sport,skal passe sin skolegang eller skal holde sig fri af kriminalitet. Dette kan eventuelt gøres iforlængelse af en personlig plan.Individ og gruppe.Hvis den unge er en del af en gruppe med ekstreme holdninger, børder tages stilling til, om der bør arbejdes parallelt med andre fra gruppen eller med grup-pen som helhed. Det bør også afklares, om den unge har en central eller perifer positioni gruppen.Se også hæftetRelations- og mentorarbejde,der går i dybden med, hvordan der gen-nem tæt kontakt og dialog kan skabes positiv forandring hos den unge.
Opsummerendekan der i arbejdet med den unge sættes fokus på:
•Hvordan beskyttende faktorer kan aktiveres og kompensere for risikofaktorer.•Hvordan den unges motivation kan bearbejdes og bruges positivt.•Hvordan ekstreme og voldslegitimerende ideologiske forestillinger kan udfordres.•Hvordan fysiske, psykiske eller sociale barrierer kan overvindes.
Sådan kan udredningen gribes anSom tidligere nævnt vil rammen omkring arbejdet med at udrede den unge typisk være etnetværkssamarbejde mellem forskellige professionelle omkring den unge. Ibilag 3findesetUdredningsskema,som kan benyttes til dels at udrede risiko- og beskyttende faktorer,motivationsfaktorer, ideologiske faktorer og barrierer, dels at afklare handlemuligheder.Med udgangspunkt i skemaet kan der efter behov planlægges og organiseres en støttendeindsats, der kan skabe forbedringer i den unges tilværelse, herunder forebygge mulig radika-lisering eller støtte en ung i at frigøre sig fra ekstremisme.
Mange af mulighederne for at støtte den unge findes i servicelovenDet er især i lov om social service (serviceloven), at man finder de konkrete mulighederfor at gennemføre en støttende indsats over for unge under 18 år. For eksempel kanudredning af den unge ske inden for rammerne af lovens bestemmelse om en børnefag-lig undersøgelse. Serviceloven rummer også en række mulige foranstaltninger, der kanvære med til at løse de problemer og behov, der er afdækket i den børnefaglige under-søgelse. Eksempelvis vil der efter serviceloven kunne udpeges en fast kontaktperson forden unge. Kontaktpersonen kan for eksempel fungere som mentor. Der vil også kunneformidles en række andre tilbud som praktik, ophold på uddannelsessted, døgnopholdog familiebehandling. Under visse betingelser er der mulighed for at forlænge tilbudde-ne, til den unge fylder 23 år.Love og regler ændrer sig jævnligt. Tjek gældende lovgivning for at se mulighederne.
Sådan kan den støttende indsats gribes anDet videre arbejde med en støttende indsats for den unge kan eksempelvis omfatte stilling-tagen til:Deltagere.Hvilke fagpersoner, myndigheder og eventuelt foreninger bør inddrages?Bør man eventuelt inddrage forældre eller andre i den unges familie og øvrige netværk?Relations- og mentorarbejde.Bør der tilrettelægges en egentlig målrettet personligrelation og dialogindsats med udgangspunkt i for eksempel tilknytning af en kontakt-person, støtteperson, mentor eller lignende?Praktisk og social støtte.Bør der ydes hjælp til for eksempel job, uddannelse,foreningsdeltagelse eller egen bolig? Bør der tilrettelægges opsøgende arbejde ifamilien, forældreundervisning eller lignende?
38
FOREBYGGELSE AF EKSTREMISMEMETODER I ARBEJDET MED RADIKALISERING
FOREBYGGELSE AF EKSTREMISMEMETODER I ARBEJDET MED RADIKALISERING
39
Bilag 1Ofte anvendte forkortelser i det forebyggende arbejdeSSP og SSP+Samarbejde mellem skole, sociale myndigheder og politi for at forebygge kriminalitet blandtbørn og unge. SSP er de fleste steder i landet målrettet børn og unge fra indskolingsalderen,til de fylder 18 år. Mange kommuner har etableret SSP+, som udvider målgruppen til og med25 år. SSP bygger på tværfagligt samarbejde og involvering af forældre og andre. Samar-bejdet understøttes af retsplejeloven, der under visse betingelser giver mulighed for at deleinformationer uden samtykke fra den unge eller indehaverne af forældremyndigheden.SSPKKriminalforsorgen er endvidere blevet knyttet til det eksisterende arbejde i SSP og SSP+ forblandt andet at forebygge tilbagefald til kriminalitet gennem støtte til at genetablere en tilknyt-ning til samfundet efter blandt andet endt afsoning.PSPForebyggende samarbejde mellem politi, sociale myndigheder og psykiatrien. PSP arbejdermed psykiatriske og kriminalitetsmæssige problemer hos personer over 18 år. Samarbejdetunderstøttes af retsplejeloven, der under visse betingelser giver mulighed for at dele informa-tioner uden samtykke fra den person, som bekymringen omhandler.SSDSamarbejde mellem sociale myndigheder, sundhedsmyndigheder og personale i dagtilbud forat forebygge mistrivsel og sociale problemer blandt børn. SSD bygger på tværfagligt samar-bejde og involvering af forældre. Samarbejdet understøttes af serviceloven, der under vissebetingelser giver mulighed for at dele informationer uden samtykke fra indehaverne af foræl-dremyndigheden.PPRPsykologisk-pædagogisk rådgivning. PPR er en indsats i kommunens sociale arbejde medpsykisk helbredstruede børn under 18 år.AKTEr en kontaktlærer-funktion, der står for ”adfærd, kontakt og trivsel”. AKT-læreren skal i detdaglige understøtte såvel enkelte elevers sociale kompetencer som klassernes sociale miljø.Det kan for eksempel dreje sig om problemer med mobning og elever, der af den ene elleranden årsag ikke ser ud til at trives.UUUngdommens Uddannelsesvejledning støtter og rådgiver i forbindelse med unges uddannel-ses- og erhvervsmæssige ønsker til fremtiden.
40
FOREBYGGELSE AF EKSTREMISMEMETODER I ARBEJDET MED RADIKALISERING
FOREBYGGELSE AF EKSTREMISMEMETODER I ARBEJDET MED RADIKALISERING
41
Bilag 2Bekymringsskemai forbindelse med ekstremismeMed dette skema kan du notere og vurdere tidlige bekymringstegn i relation til ekstremisme.DownloadBekymringsskemaetpå www.sm.dk.
Eksempel på konkret brug af BekymringsskemaetBekymringstegnAdfærd
BeskrivelseA drikker meget. Er ofte oppe at slås i natte-livet og efter fodboldkampe.
VurderingA synes at finde spænding og meninggennem volden.
BekymringstegnAdfærd
Beskrivelse
Vurdering
Holdninger
A har ofte diskussioner i ungdomsklubben omindvandrere og deres ret til at være i Danmark.
A er tydeligvis meget negativ over for folkmed anden etnicitet end hans egen. Han erdog ikke særlig ideologisk omkring det. Hansynes snarere at gentage nogle få paroler,han har hørt fra andre.
Holdninger
Relationer
Relationer
A er venner med en gruppe unge, der er kendtfor at lave graffiti, opsætte klistermærker ogsprede racistiske budskaber. Han har kun fåvenner uden for denne gruppe.
A er næppe et kernemedlem af gruppen,snarere etperifert medlem.
SammenfatningSammenfatning
Samlet vurderes A som sårbar over for atblive mere voldelig og mere aktiv i den grup-pe, han er en del af. En egentlig ud-redningog støttende indsats vurderesderfor som velbegrundet.
42
FOREBYGGELSE AF EKSTREMISMEMETODER I ARBEJDET MED RADIKALISERING
FOREBYGGELSE AF EKSTREMISMEMETODER I ARBEJDET MED RADIKALISERING
43
Bilag 3Udredningsskemai forbindelse med ekstremismeDe risikofaktorer, beskyttende faktorer, motivationsfaktorer, ideologiske faktorer, barrierer og fremadrettedehandlemuligheder, der knytter sig til den enkelte unge, kan beskrives og vurderes i dette skema.DownloadUdredningsskemaetpå www.sm.dk.Risikofaktorer ogbeskyttende faktorer- PersonligeBeskrivelse og vurderingForandringspotentiale oghandlemuligheder
Eksempel på konkret brug af UdredningsskemaetRisikofaktorer ogbeskyttende faktorer- PersonligeBeskrivelse og vurderingB bliver let hidsig og har svært ved at håndteresin vrede. Han har været oppe at slås på skolenflere gange. De fleste, der kender B, bedømmerham som godt begavet og loyal og hjælpsomover for dem, han har tillid til.Far og mor er skilt. B bor med to brødre sammenmed moren. Moren har været indlagt to gangemed stress-problemer. Særligt B’s ældre brorvirker meget fornuftig og kan vise sig at blive ennyttig støtte for B.B er stoppet med at gå til fodbold. Bruger detmeste af sin tid sammen med en gruppe på syvandre, hvoraf to har været indblandet i krimina-litet. Gruppens indflydelse på B vurderes somnegativ. Gruppen er blandt andet blevet set lavegraffiti med voldstrusler vendt mod “danskerne”,“jøderne” og slagord vendt mod “besættelsenaf Afghanistan og Palæstina”. I flere tilfælde harpolitiet desuden været tilkaldt, da gruppen harchikaneret andre i en sådan grad, at det endtei voldelige sammenstød. De syv af drengene igruppen er i alderen 15–19 år. De synes alle atse meget op til gruppens leder, C, som er 26år. C er kendt for at fremsætte argumenter, som“retfærdiggør” voldshandlinger.
Forandringspotentiale oghandlemulighederB har gode kvaliteter, der kan bygges videre på– han skal blot have de rigtige tilbud. I forhold tilproblemet med at håndtere vrede tilbydes hansamtaler med skolepsykologen.
- Familiemæssige
Der knyttes så vidt muligt en kontaktperson til fa-milien. Målet er at hjælpe alle tre drenge til at tagemere ansvar for sig selv og hinanden og dervedaflaste moren.Der arbejdes på styrket inklusion af B i skole ogfritidstilbud – gerne at han starter til fodbold igen.Både B og et par af de andre drenge har brug forpositive voksenrelationer. B’s tidligere fodboldtræ-ner er også en af vores dygtige gadeplansmedar-bejdere. Der arbejdes på, at han kan blive mentorfor B.
- Sociale
- Familiemæssige
- SocialeMotivationsfaktorerB synes at have et stort behov for anerkendelseog at have en tæt relation til en person, hankan se op til. At B ser op til gruppens leder, C,menes at være en stærk drivkraft for ham ogvurderes at gøre B letpåvirkelig over for C’sbudskaber om brug af voldelige midler.Øget inklusion i skole og fritidsliv vil måske kunneimødekomme B’s behov for anerkendelse og so-cialt samvær. En mentor til B vil forhåbentlig kunneopbygge en stærk relation og derved udgøre enalternativ rollemodel.
MotivationsfaktorerIdeologiske faktorer
Ideologiske faktorer
I historietimerne har B, ligesom flere af de andrei gruppen, talt om de muslimske krigshelte, derkæmpede mod de kristne i middelalderen. Hansiger, det er det samme, der sker i dag i Afghani-stan og Irak, og at det er i orden at bekæmpe devestlige lande med alle midler. Umiddelbart frem-står B’s argumenter som usammenhængendeog overfladiske. Han synes i høj grad at gentagenogle få paroler, han har hørt fra andre.
Selvom det primært vurderes at være andre fakto-rer end de ideologiske, der påvirker B, er det aftaltmed B’s lærer i samfundsfag, at der holdes entemauge om konflikterne i Mellemøsten ogDanmarks politik på området. Skolen ses at haveen vigtig rolle i forbindelse med at nuancere ogdiskutere samfundsmæssige spørgsmål.
BarriererBarrierer
B kan måske gøres interesseret i sport ognye venskaber. Men lige nu ser det ud til, at Cog nogle af de andre i gruppen virker megetdominerende på B. Han er formentligt bekymretfor deres reaktion, hvis han søger at forladegruppen.
Mentoren bør anerkende B’s venskab med deandre i gruppen. Men det er håbet, at mentorrela-tionen og tilbud om fritidsjob, medlemskab i klubeller andet kan få gruppen til at fylde mindre i B’sliv. Måske kan det også give ham en platform, dergiver ham mod på helt at droppe gruppen. Det an-befales i øvrigt, at der arbejdes parallelt med nogleaf de andre unge i gruppen – navnlig andre periferttilknyttede medlemmer som B.
44
FOREBYGGELSE AF EKSTREMISMEMETODER I ARBEJDET MED RADIKALISERING
FOREBYGGELSE AF EKSTREMISMEMETODER I ARBEJDET MED RADIKALISERING
45
Her kan du få mere information om ekstremisme og forebyggelse
www.sm.dk
METODER I ARBEJDETMED RADIKALISERINGEn del af håndbogsserien’Forebyggelse af ekstremisme’UDGIVETAF:Social- og IntegrationsministerietHolmens Kanal 221060 København Kwww.sm.dkUDGIVET:Marts2012OPLAG:2000Dansk sprogversion, 1. oplag
TEKST:Social- og IntegrationsministerietDESIGNOGGRAFISKOPSÆTNING:Aller Client PublishingFOTO:iStockphoto og ScanpixFoto side 25: Michael DaugaardFoto side 37: Jens V. Nielsen
KOMMUNIKATIONSRÅDGIVNING:Rostra Kommunikation A/STRYK:Rosendahls - Schultz Grafisk a/sISBN-nr: 978-87-7546-267-4(trykt udgave)ISBN-nr: 978-87-7546-266-7(elektronisk udgave)PUBLIKATIONENKANBESTILLESHOS:Social- og IntegrationsministerietLovekspeditionenHolmens Kanal 221060 København KE-post: [email protected]
46
FOREBYGGELSE AF EKSTREMISMEMETODER I ARBEJDET MED RADIKALISERING
With the support of the Prevention of and Fightagainst Crime Programme European Commission –Directorate General Justice, Freedom and Security