Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del Bilag 24
Offentligt
1180072_0001.png
1180072_0002.png
1180072_0003.png
1180072_0004.png
1180072_0005.png
1180072_0006.png
1180072_0007.png
1180072_0008.png
1180072_0009.png
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT
Camp UUdviklingspartnerskab mellemprofessionshøjskole og kommuneErik KnudsenRektor
UNIVERSITY COLLEGE
Overordnede formål med partnerskabetAt skabe et unikt videns-, lærings- og ungecenter, som er med til atskabe en udvikling af Vollsmose fra et monofunktionelt boligområde tilen multifunktionel bydel i Odense. Dette skal blandt andet ske gennemundervisnings- og formidlingsaktiviteter,som tiltrækker faggrupper,studerende, unge og i et vist omfang også deres forældre fra heleOdense KommuneAt skabe et attraktivtcenter for viden/forskning, læring/udvikling ogunge – et center som er åbent for mange målgrupper, og som rækkerud over Vollsmose
Hvad vil UCL med CAMP U ?UCL har som målsætning i Vollsmose:at skabe et udviklingslaboratorium for UCL som helhed og for de enkelteuddannelserat skabe en arena for realiseringen af UCLstværprofessionelle idéer ogprojekter– såvel interne som eksterneEksempler på potentialetBachelor- og kandidatstuderende anvendes som udviklingsressource iforsøget og får styrket deres professionskompetencerForskerstuderende tilknyttes via ph.d.-stipendier knyttet til CAMP UEtablering afnye uddannelser– fx en fleksibel ungdomsuddannelseEtablering nye servicefunktioner – fx rådgivningscentre/communityservices centre, sundhedsinitiativer etc.Etablering af nye – eller ’forlagte’ - videnscentre
Pilotprojekt med fleksibelungdomsuddannelseCAMP U har henvendt sig til ministeriet for børn og unge for at opnåministeriets tilladelse – og økonomiske opbakning – til at igangsætte etpilotprojekt med fleksibel ungdomsuddannelseArbejdstitlen er ”Den uddannelsesparate familie”.
Pilotprojektet er målrettet de ca. 60 unge i hele Odense, som pånuværende tidspunkt, med UU-terminologi, befinder sig i enuhensigtsmæssig uddannelsessituation. De unge er ikke i stand til -personligt og/eller med de eksisterende værktøjer - at gå direkte i gangmed en ungdomsuddannelse eller et erhvervsarbejde.MedenCamp U-indgang for denne gruppe, tilrettelægger vi en

éntydig visitation

De fire dagsordener1. En ungedagsordensom i denne forbindelse handler om, at Vollsmosehar en høj koncentration af børn og unge og en relativ højrepræsentation af målgruppen for en kommende fleksuddannelse. Atskabe et videns- og udviklingsbaseret ungemiljø i denne bydel, er endel af at udvikle ungemiljøer i Odense Kommune.2. Den faglige dagsorden,er en stram og systematisk forsøgsplanlægning,-ledelse og - opfølgning samt forsøg på at skaffe evidens for, atløsninger virker/respektive ikke-virker styrkes ved en samlet fysiskindgang og placering til et pilotforløb, hvor alle interesserede aktørerkan deltage.3. Den bystrategiske dagsordenom at placere uddannelsesaktiviteter ibydelen, Vollsmose, for at åbne bydelen mod resten af byen ogsamtidig styrke byens nye uddannelsesklynge Camp U, hvor alleaktører kan indgå på lige vilkår.4. Udvikling af nye pædagogiske metoder der tilgodeser restgruppen, deralt andet lige har sværere ved at komme i gang med og gennemføre enungdomsuddannelse
Formålet med pilotprojektetBest practice i forhold til visitation af unge til ungdomsuddannelserne.Brobygning til ungdomsuddannelserne, der betyder, at den unge bringesi stand til at fuldføre tilbuddet og få personlig og faglig udbytte afforløbet.Hvorvidt en helhedsorienteret indsats omkring familien har betydning forden unges uddannelsesparathed og på sigt gennemførsel af enungdomsuddannelse.Pilotprojektet skal ses som et svar på ministeriets forespørgsel omyderligere information om visitation og brobygning i forhold til enkommende fleksuddannelse.
Forældesamarbejde som kodeordForskning tyder på, at indtil barnet er i 16 års alderen, er det, forældrene gør ihjemmet vigtigere for læringen, end det man gør i skolerne (Nordahl 2008,Desforges 2003). Derfor er et godt samarbejde mellem hjem og skole essentielt forelevernes læringsudbytte.Både Odense Kommune og University College Lillebælt har gode erfaringer ogstærke traditioner for forskning inden for området forældresamarbejdeForældresamarbejde nævnes i Odense kommunes Ungestrategi som et særligtindsatsområde, ligesom det er et specifikt tema i Camp U samarbejdetForældresamarbejdet er i særlig grad for Vollsmose vigtigt, fordi store beslutningersåsom uddannelsesvalg ofte er et familieanliggende i de etniske minoritetsfamilier.Her præger den kollektivistiske familiestruktur beslutningsprocessen (Multikulturelvejledning, 2002).
Derfor er Odense Kommune og de tilknyttede parter i forløbetopmærksomme på følgende parametre, som den nyeste forskning (Detgode skole-hjem-samarbejde med forældre i udsatte positioner -Erfaringer fra seks skoler med stærk praksis, DanmarksEvalueringsinstitut, 2012) inden for området peger på:

Forløbet skal have et højt fagligt niveau.

Resultater, billeder og tests synliggøres.

Forældresamarbejdet skal være differentieret og tilpasset

brugerne

Succeskriterier for ”Den uddannelsesparatefamilie”At nå et volumen på minimum 60 elever per år, så vi kan få erfaringermed en vis tyngde til en permanent og bæredygtig fleksuddannelse.At 90 % af eleverne gennemfører med et uddannelsesbevis og/ellerdokumenterbare meritter til videre uddannelse.At 90 % af eleverne gennem uddannelsen får styrket deresrealkompetencer og påbegynder enten en ungdomsuddannelse ellerfinder et job.
Opsummering

”Den uddannelsesparate familie” tilbyder grundlæggende et

individuelt tilrettelagt forløb med tæt voksenkontakt fra a til z.

Grundtanken består i at arbejde med familien som helhed i

forhold til at give den unge den bedst mulige opbakning til

uddannelsen.

Skole-hjem relationen og visitationsformerne skal bygge på

forskningsbaseret viden om, ”hvad der virker”

Fælles elementer for elevernes forløb :UUO fungerer som indgang til forløbet og foretager visitationsarbejdet iforhold til ansøgerne.Efter optagelsen afvikles et fælles matrikelbaseret introduktionsforløbfor deltagerne ved CAMP U.UU-vejleder er med i målgruppevurdering, visitationsarbejdet ogudslusningen.Realkompetenceafklaring foregår 3 gange, i begyndelsen, undervejs ogmod slutningen.Alle elever får en personlig og gennemgående vejleder.Individuel uddannelsesplan tilrettelægges.Alle elever tilknyttes et hold af andre unge under hele forløbet.Alle elever får et kompetencebevis, som er ens i sin form menindividuelt i indhold.

Det videre forløb

Møde med ministeriet for børn og unge d. 14 novemberVidereudvikling af forsøgsbeskrivelsen (uddeles)