Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del Bilag 20
Offentligt
Dato:Kontor:
1. november 2012Straffuldbyrdelseskonto-retSagsbeh.: Sanne Renée StengaardJensenSagsnr.: 2012-3051/01-0011Dok.:584696
REDEGØRELSEforrådsmødet (retlige og indre anliggender)og mødet i Det Blandede Udvalg den 25.-26. oktober 2012 for så vidtangår Justitsministeriets ansvarsområdeHenvisningerne til dagsordenspunkterne svarer til den systematik, der eranvendt i samlenotatet til Folketingets Europaudvalg, som også er sendt tilRetsudvalget og Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik.Dagsordenspunkt 1: SIS IIKommissionen orienterede om status for overgangen til SIS II. Overgan-gen er i sin sidste fase, og de fleste nationale testkørsler er afsluttet udenproblemer.Dagsordenspunkt 2: Udkast til rådsafgørelse om den fulde anvendelseaf Schengen-reglerne i Bulgarien og RumænienFormandskabet beklagede, at det ikke var muligt at træffe afgørelse omBulgariens og Rumæniens fulde optagelse i Schengen-samarbejdet. Bulga-rien og Rumænien gav udtryk for utilfredshed med, at beslutningen varblevet udskudt så længe.Dagsordenspunkt 3: Grækenlands nationale handlingsplan for asyl ogindvandringKommissionen orienterede om status for implementeringen af den græskenationale handlingsplan for asyl og indvandring. Flere medlemsstater ud-
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
trykte tilfredshed med de opnåede fremskridt og udsigten til, at handlings-planen skal revideres inden årets udgang.Dagsordenspunkt 4: Bekæmpelse af ulovlig indvandringKommissionen og EU’s grænseagentur (FRONTEX) orienterede om denaktuelle indsats mod ulovlig indvandring. Der er sket et fald i antallet afulovlige indvandrere til EU, men samtidig en markant ændring i migrati-onsmønstrene for den ulovlige indvandring, som kræver fortsat fokus påområdet og en øget indsats fra alle parter.Dagsordenspunkt 5: Handlingsplan for at sikre en fælles EU-tilgangtil bekæmpelse af ulovlig indvandringPunktet blev taget af den endelige dagsorden.Dagsordenspunkt 6: Det fælles europæiske asylsystem*Formandskabet orienterede om status for forhandlingerne om det fælleseuropæiske asylsystem og glædede sig over de fremskridt, man har opnået.Kommissionen var optimistisk i forhold til at opnå enighed om hovedpar-ten af det fælles europæiske asylsystem inden årets udgang.Dagsordenspunkt 7: Syrien: status vedrørende etablering af et regio-nalt beskyttelsesprogram som reaktion på den syriske kriseFormandskabet og Kommissionen redegjorde for situationen i Syrien. Dervar enighed blandt medlemsstaterne om, at situationen i Syrien er stærktbekymrende, og at der er behov for fortsat humanitær bistand til Syrien ogdets nabolande, som oplever et fortsat stigende flygtningepres. Der var li-geledes bred opbakning til arbejdet med at etablere et regionalt beskyttel-sesprogram i Syriens nabolande. Der kan konstateres en stigning i antalletaf syriske asylansøgere i EU og et øget pres på EU’s ydre grænser, om endtallene fortsat er beskedne. Flere medlemsstater opfordrede Kommissionentil at udarbejde en beredskabsplan for håndteringen af en eventuel masse-tilstrømning til EU.
*
Forslaget er fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V. Protokollen om Danmarks stilling,der er knyttet til Lissabon-Traktaten, finder derfor anvendelse, hvilket indebærer, atforanstaltningerne ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.2
Dagsordenspunkt 8: Kommissionens tredje rapport om visumliberali-sering i forhold til landene på VestbalkanKommissionen præsenterede den tredje monitoreringsrapport om visumli-beralisering i forhold til landene på Vestbalkan, som der var generel til-fredshed med blandt medlemsstaterne. Flere medlemsstater redegjorde forderes aktuelle udfordringer med åbenbart grundløse asylansøgere fra lan-dene på Vestbalkan, hvilket udgør en stor belastning for de nationale asyl-systemer. Herudover gav flere medlemsstater udtryk for, at EU skal fast-holde et politisk pres på landene på Vestbalkan med henblik på i højeregrad at få regeringerne til at påtage sig et ansvar og reducere incitamenter-ne til at forlade landene. Der var blandt medlemsstaterne enighed om, atder er behov for hurtigt at afslutte forhandlingerne om en revision af Rå-dets forordning (EF) nr. 539/2001 af 15. marts 2001 om fastlæggelse af li-sten over de tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visumved passage af de ydre grænser, og listen over de tredjelande, hvis stats-borgere er fritaget for dette krav, idet revisionen vil indføre en suspensi-onsmekanisme, der kan aktiveres ved misbrug.Dagsordenspunkt 9: Rådskonklusioner om beskyttelsen af sårbaremål mod terrorismeRådskonklusionerne om beskyttelse af sårbare mål mod terrorisme blevvedtaget.Dagsordenspunkt10:Implementeringsrapportvedrørenderådskonklusioner om styrkelse af forbindelsen mellem de interne ogeksterne aspekter af EU’s indsats mod terrorRådet noterede sig rapporten om gennemførelsen af rådskonklusionerneom forbedring af forbindelserne mellem de interne og eksterne aspekter afterrorbekæmpelse. Formandskabet, EU’s Fælles Udenrigstjeneste og EU’santiterrorkoordinator fandt, at der er gjort fremskridt, men at der fortsat erområder, hvor samarbejdet kan forbedres yderligere.Dagsordenspunkt 11: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets di-rektiv om strafferetlige sanktioner for insiderhandel og kursmanipu-lation*Rådet diskuterede ne bis in idem princippet (forbuddet mod, at man straf-forfølges flere gange for det samme forhold) i forhold til samspillet mel-3
lem direktivforslaget om strafferetlige sanktioner for insiderhandel ogkursmanipulation og forordningsforslaget om insiderhandel og kursmani-pulation. Der var enighed blandt medlemsstaterne om, at det var relevantat overveje princippet i forbindelse med de to retsakter. Der var samtidigstøtte til formandskabets målsætning om at hurtigt at nå til enighed om di-rektivforslaget.Dagsordenspunkt 12: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets di-rektiv om indefrysning og konfiskation af udbytte fra strafbart for-hold i Den Europæiske Union*Formandskabet orienterede om status for forhandlingerne om direktivfor-slaget om indefrysning og konfiskation, hvor målsætningen er at opnå engenerel indstilling til forslaget på rådsmødet i december. Under drøftelsenvar der støtte til formandskabets målsætning om hurtigt at nå til enighedom forslaget, ligesom der var enighed om behovet for at fastsætte objekti-ve kriterier for anvendelsen af udvidet konfiskation.Dagsordenspunkt 13: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets di-rektiv om strafferetlig bekæmpelse af svig rettet mod Den EuropæiskeUnions finansielle interesserKommissionen præsenterede direktivforslaget efterfulgt af en første ud-veksling af overordnede synspunkter. Medlemsstaterne udtrykte i den for-bindelse generel støtte til intentionerne bag forslaget og vigtigheden af atbeskytte unionens finansielle interesser. Enkelte medlemsstater tilkende-gav samtidig støtte til Kommissionens valg af hjemmel (TEUF artikel 325,stk. 4), hvorimod flere medlemsstater – herunder Danmark – og Rådets Ju-ridiske Tjeneste tilkendegav, at forslaget rettelig bør fremsættes efterTEUF artikel 83, stk. 2. Herudover kom en række medlemsstater medbemærkninger til forslaget om indførelse af minimumsstraffe, reguleringaf forældelse og medtagelse af moms i forslaget.Dagsordenspunkt 14: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets for-ordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behand-ling om personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysnin-ger (generel forordning om databeskyttelse)Formandskabet orienterede om status for forhandlingerne om forordnings-forslaget og henledte opmærksomheden på spørgsmålet om administrativebyrder, behandling af personoplysninger på det offentlige område samt de-4
legerede retsakter/gennemførelsesretsakter, som vil blive behandlet yderli-gere på arbejdsgruppeniveau med henblik på drøftelse heraf på rådsmødet idecember. Medlemsstaterne udtrykte forskellige holdninger til spørgsmåletom, hvorvidt reguleringen bør ske ved forordning eller direktiv. Derudoverudtrykte en række medlemsstater bekymring over de administrative byr-der, som forslaget vil medføre, ligesom en række medlemsstater sattespørgsmålstegnvedantalletafdelegerederetsak-ter/gennemførelsesretsakter.Dagsordenspunkt 15: Den samlede 5. evalueringsrapport om indsatsenmod økonomisk kriminalitetRådet drøftede, hvordan forskellige initiativer på det strafferetlige områdekan bidrage til en forbedret bekæmpelse af økonomisk kriminalitet på bag-grund af den samlede 5. evalueringsrapport om indsatsen mod økonomiskkriminalitet.Dagsordenspunkt 16: 2012 årsrapport om status for narkotikapro-blemer i EuropaDet Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrugoplyste, at årsrapporten vil blive offentliggjort den 15. november 2012.
5