Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del Bilag 148
Offentligt
1278273_0001.png
1278273_0002.png
1278273_0003.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
6. september 2013Asyl- og VisumkontoretMarie Rose Kortzau2013-949-0242854684
Den 11. juni 2012 orienterede Justitsministeriet Folketingets Udvalg forUdlændinge- og Integrationspolitik om, at ministeriet fremadrettet ikkeville overføre særligt sårbare asylansøgere til Italien i medfør af Dublin-forordningen.Baggrunden for praksisændringen var, at Danmark i to sager om overførseltil Italien af to familier med mindreårige børn var blevet indklaget for DenEuropæiske Menneskerettighedsdomstol. Justitsministeriet oplyste i denforbindelse Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitikom, at ministeriet anså begge sager for principielle i forhold til behandlin-gen af sager vedrørende overførsel af særligt sårbare personer til Italien imedfør af Dublin-forordningen.Den ene klage blev den 27. november 2012 afvist af Den EuropæiskeMenneskerettighedsdomstol, da Udlændingestyrelsen besluttede at be-handle klagernes asylsag i Danmark. Den anden sag verserer fortsat vedDen Europæiske Menneskerettighedsdomstol.Efterfølgende har Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol i en afgø-relse af 2. april 2013, Mohammed mod Holland og Italien, afvist en klageover overførsel fra Holland til Italien af en kvinde og kvindens to børn imedfør af Dublin-forordningen som åbenbart grundløs, jf. Den EuropæiskeMenneskerettighedskonventions artikel 35, stk. 3, litra a. Som begrundelsefor sin afgørelse udtalte Domstolen bl.a. i præmis 78, at der ikke var påvist
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
“a systemic failure to provide support or facilities catering for asylum see-kers as members of a particularly vulnerable group of people”. Domstolenhenviste desuden til baggrundsoplysninger om initiativer taget af de itali-enske myndigheder i den seneste tid for at forbedre forholdene.Menneskerettighedsdomstolen bemærkede endvidere, at kvinden fik anvistmodtagefaciliteter, og at hun senere fik opholds- og arbejdstilladelse, somberettigede hende til bl.a. bolig og sundhedsydelser på lige fod med dengenerelle italienske befolkning. For så vidt angik det forhold, at kvindensitalienske opholdstilladelse var udløbet under sagen, bemærkede Menne-skerettighedsdomstolen, at Italien gennem Hollands underretning om over-førslen ville have mulighed for at forberede kvindens og børnenes an-komst. Endelig bemærkede Menneskerettighedsdomstolen, at der efter ita-liensk ret ville blive taget særlige hensyn til kvinden og børnene som sår-bare personer.Justitsministeriet kan supplerende oplyse, at det italienske indenrigsmini-sterium i juni indgik aftale med EU’s særlige asylstøttekontor (EASO) omet særligt støtteprogram ("EASO Special Support Plan to Italy"), som skalbidrage med løse de særlige udfordringer, som Italien løbende har på asyl-og modtageområdet. EASO vil under planen være ansvarlig for afviklin-gen af en række støtteaktiviteter, som bl.a. vedrører procedurerne i hen-hold til Dublin-forordningen, indsamling og analyse af data samt oplys-ninger om oprindelseslande, modtagefaciliteter, nødprocedurer for håndte-ringen af store migrationsstrømme og uddannelse af juridiske dommere.Danmark bistår bl.a. programmet gennem indstilling af nationale ekspertertil EASO’s asylindsatspulje.I lyset af ovenstående har Justitsministeriet rettet henvendelse til en rækkeEU-medlemsstater med henblik på at få belyst, i hvilket omfang landeneoverfører asylansøgere til Italien efter Dublin-forordningen. De adspurgtelande, herunder de nordiske lande, har alle oplyst, at de fortsat overførerasylansøgere til Italien, og at der ikke er indført særlige nationale procedu-rer i den forbindelse, herunder suspensionsordninger eller lignende.På den baggrund har Justitsministeriet besluttet at justere sin praksis foroverførsel af personer til Italien i medfør af Dublin-forordningen.
2
Det er fortsat ministeriets opfattelse, at der er grundlag for at være særligtopmærksom på forholdene for asylansøgere i Italien, og at der bør udvisesopmærksomhed i forbindelse med overførsel af visse personer til Italienefter Dublin-forordningen. Det samme gør sig i øvrigt gældende for så vidtangår en række andre Dublin-lande, herunder Malta, Ungarn, Bulgarien ogRumænien. Der er imidlertid ikke grundlag for at antage, at bestemtegrupper generelt ikke bør overføres til visse lande, herunder Italien.Justitsministeriet har derfor justeret praksis således, at der også i sagervedrørende overførsel af særligt sårbare asylansøgere til Italien efter Dub-lin-forordningen vil blive foretaget en konkret vurdering af, om der i denenkelte sag foreligger sådanne særlige omstændigheder, at den pågældendeundtagelsesvist ikke kan overføres på grund af en antagelse om, at perso-nen vil risikere en behandling i strid med Den Europæiske Menneskeret-tighedskonventions artikel 3.
Morten Bødskov/Rasmus Kieffer-Kristensen
3