Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del Bilag 118
Offentligt
1260023_0001.png
1260023_0002.png
1260023_0003.png
1260023_0004.png
NOTATDato:10. juni 2013Kontor: Almene BoligerSagsnr.: 2013-612612Sagsbehandler: pelDok id:
Aftale mellem regeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre og SocialistiskftaleFolkeparti), Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om nye kriterier for særligtudsatte boligområder.
1. IndledningDe udsatte almene boligområder står fortsat over for store udfordringer. Der er allerede iværksatmange initiativer, men der er forsat behov for en styrket indsat , som bygger videre på de erfaringer,indsats,der er gjort.De eksisterende kriterier for udvælgelse af de særligt udsatte områder har nu fungeret i nogle år. Deterpartiernes opfattelse, at udvælgelsen af boligområder skal ske på et mere bredspektret grundlag ogsinddrage flere relevante dimensioner.Men det er samtidig klart, at nye kriterier ikke gør det alene. Der skal mere til. Der er derfor aftal enaftaltrække andre elementer, der kan anvendes i den fremtidige lokale, kommunale boligpolitik i forhold tilde udsatte boligområder. I forlængelse heraf orienteres kommuner og boligorganisationer omindsatsmuligheder og værktøjer.2. Nye kriterier for særligt udsatte boligområdergtDet skal til stadighed måles, om indsatsen de særligt udsatte områder virker. Der opgøres en årligindsatseniliste over boligområder, som opfylder nærmere definerede kriterier for deres udsathed. BoligområderBoligområder,som optræder på listen,bevarer givne tilskud, selvom de måtte udgå af listen.Partierne er enige om enbevarerPartierneny model for udvælgelse af særligt udsatte boligområder, som bygger videre på og supplerer deneksisterende model. De tre nuværende kriterier, der dækker beskæftigelse, integratintegration og tryghed,fastholdes, og der tilføjes to nye kriterier, som dækker uddannelse og indkomst.gDen nye model indeholder følgende elementer:De nuværende tre kriterier vedr. tilknytning til arbejdsmarked eller uddannelse, indvandrere ogefterkommere fra ikke-vestlige lande samt dømte fastholdes.vestlige
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dkhavn
For at få en hurtigere registrering af stedfundne ændringer i områderne ændres anvendelsenaf 4-årige gennemsnit ved beregning af andel med tilknytning til arbejdsmarked m.v. og antaldømte til 2-årige gennemsnit.Med henblik på at supplere identifikationen af særligt udsatte boligområder tilføjes to nyekriterier:oAndelen af beboere i alderen 30-59 år, der alene har en grunduddannelse (inkl.uoplyst uddannelse), overstiger 50 pct. af samtlige beboere i samme aldersgruppeoDen gennemsnitlige bruttoindkomst for skattepligtige i alderen 15-64 år i områdeteksklusiveuddannelsessøgendeer mindre end 55 pct. af den gennemsnitligebruttoindkomst for samme gruppe i regionenBoligområdet skal opfyldetreaf de fem kriterier for at komme på listen over særligt udsatteboligområder mod førhen to af tre kriterier.Området skal som hidtil have mindst 1.000 beboere.
3. BeskæftigelsesindsatsBeskæftigelsen blandt beboerne i de udsatte boligområder skal øges. De indgåede aftaler iforlængelse af regeringens Vækstplan DK med fokus på vækst og beskæftigelse vil medvirke til atfremme beskæftigelsen i de kommende år, herunder også mulighederne for at beboerne i de udsatteområder kommer i arbejde. I forhold til udsatte boligområder med lav beskæftigelsesfrekvens blandtpersoner i den arbejdsdygtige alder, lægger partierne vægt på de nye, skærpedesanktionsmuligheder, som kontanthjælpsreformen indeholder.Men der skal også sættes ind med initiativer målrettet de udsatte boligområder.Partierne har med tilfredshed bemærket, at i særligt udsatte boligområder på den oprindelige liste,hvorkommunerne anvender en fremskudt beskæftigelses- og vejledningsindsats, falder andelen afbeboere uden arbejde i områder med en sådan indsats sammenlignet med områder uden. Partierneønsker at bevare den fremskudte indsats i disse områder og vil bidrage til, at der også etableresfremskudt beskæftigelses- og vejledningsindsats i de særligt udsatte boligområder, hvor dette ikkeanvendes.Partierne finder endvidere, at iværksætteri kan bidrage positivt til løsning af problemerne i de udsatteområder.På den baggrund er der enighed omat aftalepartierne løbende følger de indsatser, der har til formål at fremme beskæftigelsen påbaggrund af undersøgelser fra Center For Boligsocial Udvikling. Partierne drøfter udviklingen,når den førsteliste over særligt udsatte boligområder efter de nye kriterier er offentliggjort.at ministeren i partnerskaberne med kommunerne vil arbejde for, at der holdes fokus påbeskæftigelsesindsatsen, herunder fremskudt beskæftigelses- og vejledningsindsats.Partierne understreger, atmed indsatsen følger samtidig pligten til at stå til rådighed og desanktioner, der følger af ikke at overholde denne pligtat det prioriteres at fastholde og udbygge den fremskudte jobindsats i de udsatte boligområdermed den målsætning, at alle udsatte boligområder dækkes af en fremskudt jobindsatsat der åbnes mulighed for, at almene boligorganisationer i udsatte boligområder kan fravigereglerne om balanceleje ved udlejning til socialøkonomiske virksomheder, virksomheder, somi en prøveperiode søger at etablere sig i området og til mindre dagligvarebutikker. Der ersamtidig enighed om at gennemføre en evaluering heraf inden udgangen af 2016.

2

af

4

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 Købehavn K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
4. TryghedspakkeMan skal trygt kunne færdes i sit boligområde. Det er en af de allervigtigste egenskaber ved etattraktivt boligområde.Boligorganisationerne skal skride ind overfor lejere, som chikanerer og skaber utryghed for de øvrigebeboere. Det er boligorganisationens ansvar at sikre, at overtrædelser af husordenen hører op vedbrug af påtale, advarsel eller i grove tilfælde opsigelse eller ophævelse. Boligorganisationerne skalhave mulighed for at forhindre, at lejeren flytter ind i naboafdelingen ligesom kommunerne heller ikkeidag må anvise sådanne lejere til særligt udsatte boligområder.Samtidig skal der skabes mulighed for,at politiet kan videregive oplysninger til boligorganisationerne, som kan hjælpe iopsigelses/ophævelsessager.Der skal sættes ind overfor børn og unge, som skaber utryghed ved normbrydende adfærd såsomukontrolleret knallertkørsel, tilråb og hærværk. Forældrene må træde i karakter og sørge for, at deresbørn holder sig på rette spor. Derfor arbejder regeringen løbende på at understøtte og udbredekommunernes brug af forældrepålæg som redskab til at sikre en mere regelret adfærd blandt børn ogunge. Hermed forebygges også rekruttering til banderne.Partierne er enige om, at flyttetilskud til problemramte familier også kan være et godt redskab i udsatteboligområder, der ikke opfylder 3 af de 5 nye kriterier.På den baggrund er der enighed omat forbedre boligorganisationernes mulighed for at afvise uroskabende lejereat etablere mulighed for, at boligorganisationer i samme boligområde kan udveksleoplysninger om lejere, hvis lejemål er blevet opsagt eller ophævet som følge af overtrædelseaf husordenenat etablere mulighed for, at politiet kan give boligorganisationer oplysninger om strafferetligeafgørelser om overtrædelser, der har fundet sted i en boligafdelingat ministeren for by, bolig og landdistrikter i partnerskaberne med kommunerne vil arbejde for,at kommunerne styrker trygheden i de udsatte boligområder ved i højere grad at bruge detilgængelige redskaber i form af forældrepålæg og flyttetilskud til problemramte familierat der afsættes 1,5 mio. kr. i 2014 og i 2015 til refusion af en delaf kommunernes udgifter tilflyttehjælp i udsatte almene boligområderat social- og integrationsministeren i sit partnerskab med KL vil arbejde for, at kommunerne istørre omfang anvender forældrepålæg i arbejdet med familier, hvor børnene har ennormbrydende adfærd.
5. PartnerskaberIndsatsen over for de særligt udsatte områder kræver høj grad af styring og lokal koordinering. Stat ogkommune må sammen involvere sig i samarbejde med boligorganisationer og beboere. Det ervigtigt,at der sker en politisk og økonomisk prioritering i kommunerne, og at indsatsen forankres politisk ogbakkes op. Kun hvis kommunens sociale, uddannelsesmæssige, beskæftigelsesmæssige ogintegrationsmæssige indsats bindes sammen med boligorganisationernes fysiske, økonomiske ogboligsociale indsats kan det lykkes at vende udviklingen.På den baggrund lægger partierne stor vægt på

3

af

4

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 Købehavn K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
at ministeren for by, bolig og landdistrikter indgår partnerskaber med kommuner med særligtudsatte boligområder, som sikrer gode rammebetingelser for den lokale udvikling, og somforpligter kommunerne til at gå forrest i en højt prioriteret, målrettet, helhedsorienteret ogvelkoordineret problemløsning i de udsatte boligområder.
6. UdlejningsreglerDe udsatte boligområder har en skæv beboersammensætning. Udlejning af ledige boliger er en af devigtigste veje til at ændre på beboersammensætningen i et boligområde. Der er en række værktøjer,som kommuner og boligorganisationer kan bruge, men det skal overvejes, om der kan skeforbedringer. Samtidig afsættes der midler fra den boligsociale pulje til udlejningsforsøg med tommeboliger i forbindelse med kombineret udlejning.På den baggrund er der enighed omat gennemføre et servicetjek af udlejningsreglerne med henblik på løbende at sikre, at defortsat er effektive redskaber til at regulere beboersammensætningen i de udsatte områderat partierne følger udlejningsforsøget med tomme boliger og på baggrund af erfaringerneherfra og resultaterne af servicetjekket drøfter behovet for ændring af reglerneat kommunen skal begrunde et nej til at anvende kombineret udlejning i en afdeling, som kanomfattes af ordningen og hvor boligorganisationen ønsker den anvendt.
7. Blandet boligsammensætning i de store boligområder.De udsatte områder er præget af en ensidig beboersammensætning. Sammen medudlejningsreglerne er fysiske indsatser i form af renoveringer, infrastrukturforbedringer,friarealforbedringer, nedrivning mv. de vigtigste måder, hvorpå områderne kan løftes og appellere tilen bredere kreds.Det er derfor et hovedpunkt, at boligsammensætningen i de udsatte boligområder blandes ved, at dertilføres nye ejerformer, nye boligtyper og nye funktioner.Nyetablering af nye boligtyper kan ske ved fortætning af den eksisterende bebyggelse, eller som følgeaf nedrivning, således at der kan opføres nyt erhverv, nye ejerboliger, private udlejningsboliger ellerandelsboligerHertil kommer mulighederne for at sælge almene boliger. Der er gode muligheder for at sælge almeneboliger enten som ejerlejligheder eller som samlet salg til privat udlejning eller til andelsboliger.På den baggrund er der enighed omat fremme blandingen af boligformerne i de store boligområder ved at gennemføre af enmålrettetoplysningsindsats om mulighederne for helt eller delvist salg af boliger i områderneat ministeren i partnerskaberne med kommunerne vil arbejde for en blandetboligsammensætning i de udsatte boligområder, herunder ved at fremme salg af grunde ogboliger.

4

af

4

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 Købehavn K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk