Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del Bilag 104
Offentligt
1247442_0001.png
1247442_0002.png
Justitsminister Morten BødskovJustitsministerietSlotsholmgade 101216 København K
AMNESTY INTERNATIONALDANSK AFDELINGGammeltorv 8, 5. sal1457 København KT: 3345 6565F: 3345 6566www.amnesty.dk[email protected]
København, den 1. maj 2013Kære Morten BødskovJeg skriver til dig om de mål på udlændingeområdet, som regeringen opstillede iregeringsgrundlaget, ’Et Danmark, der står sammen.’ Vi noterer os, at der er sket visse positiveændringer på området, eksempelvis oprettelsen af et uafhængigt klagenævn forfamiliesammenføring, udvidelsen af medlemmer i Flygtningenævnet og beskedne ændringer ireglerne om sammenføring med børn og ægtefæller. Samtidig må vi konstatere, at der er flerepunkter, hvor regeringen – efter vores kendskab – endnu ikke har taget initiativ til at foretage deændringer, der står nævnt i regeringsgrundlaget (side 53).Det drejer sig om kriterierne for udvælgelse af kvoteflygtninge, hvor regeringen anførte, at’kriterierne for udvælgelse af kvoteflygtninge skal ændres, så kvoteflygtninge uansetintegrationsparathed, har lige mulighed for at komme til Danmark.’Af regeringsgrundlaget fremgår endvidere, at reglerne forhumanitær opholdstilladelse børunderlægges en gennemgang, idet særligt meget syge mennesker, som loven er tiltænkt, kan havesvært ved at få humanitær opholdstilladelse.Regeringen konstaterede, atbørn på flugt er særligt sårbare og i særlig grad har krav påbeskyttelse.Endelig påtog regeringen sig at undersøge,om udlændingeloven på bedst mulig måde eri overensstemmelse med FN’s konvention om barnets rettigheder.Jeg vil på den baggrund opfordre til, at regeringen tager initiativ til at opfylde de nævnte mål:KvoteflygtningeSom bekendt har Enhedslisten fremsat et lovforslag om bortfald af krav om, at der skal lægges vægtpå kvoteflygtninges integrationspotentiale. Amnesty International støtter dette forslag, daudvælgelsen af kvoteflygtninge først og fremmest bør bero på det enkelte individs behov forbeskyttelse og sårbare grupper bør ikke tilsidesættes i dette valg. Vi pegede allerede på dissebekymringer i vores høringssvar i 2004, hvor vi henviste til UNHCR’s anbefalinger vedrørendegenbosættelsespolitik.Forslagsstillerne forslår endvidere, at de danske myndigheder ved valget mellem forskelligedestinationer for kvoterejser rådfører sig med UNHCR, Dansk Flygtningehjælp og andre relevanteNGO’er for at få et retvisende billede af, hvilke flygtningegrupper, der har mest brug for beskyttelse.Amnesty International vil meget gerne stille sin viden til rådighed på området. Som globalorganisation har vi et indgående kendskab til mange af verdens brændpunkter og flygtningelejre, ogvil som udgangspunkt gerne deltage i konsultationer forud for planlægning af kvoterejser.Vi opfordrer dig til at arbejde for at sikre, at paragraf 8, stk. 4 ophæves så snart som muligt, såledesat kravet om integrationspotentiale bortfalder. Derudover bør der nedsættes en arbejdsgruppe, derkan yde rådgivning i forhold til udvælgelsen af de flygtningegrupper, der har mest brug forbeskyttelse.
Humanitær opholdstilladelseVi har ved flere telefoniske henvendelser til Justitsministeriet fået oplyst, at der endnu ikke er tagetskridt til at foretage den lovede kortlægning af området.Amnesty International har løbende kritiseret, at området for humanitær opholdstilladelse er blevetfor snævert, og vi ser den seneste lovændring fra 2010, som et betydeligt tilbageskridt på området. Isager om livstruende eller behandlingskrævende sygdomme bør afgørelsen baseres på en reelvurdering af, om den enkelte person har konkret adgang til behandlingen i oprindelseslandet. Vianser det generelt for problematisk, at det kun er få diagnoser, der giver adgang til humanitæropholdstilladelse, at børns sager ikke vurderes selvstændigt, og at der ikke er nogle klagemulighederfor de afslag, der er givet. Samtidig vil vi gerne henvise til Michala Clante Bendixens rapport påområdet: ’UndtagelsensKarakter, en rapport om humanitær opholdstilladelse’,der påviser disse ogandre problemer på området.Vi opfordrer til, at reglerne som udgangspunkt rulles tilbage til før 2010, så personer, der får afslagog sendes tilbage til deres oprindelseslande har reel og konkret mulighed for behandling i disselande. Flere diagnoser bør give adgang til humanitær opholdstilladelse og børnenes sager skalvurderes selvstændigt. Det bør være muligt at klage over afgørelsen, eksempelvis tilUdlændingenævnet.Udlændingeloven og FN’s konvention om barnets rettighederAmnesty International er enig med regeringen i, at børn på flugt er en særlig sårbar gruppe og at derderfor bør tages særlige hensyn. Dette er dog ikke afspejlet i den danske udlændingelov, somtværtimod synes at have tilsidesat hensynet til barnets tarv i nogle af de seneste års stramninger.Eksempelvis lovændringen i 2011, der åbner op for muligheden for at tilbagesende uledsagedemindreårige til modtagecentre i Afghanistan. Vi har løbende - og senest i vores brev fra november2012- udtrykt bekymring over regeringens igangværende planer, i det vi mener, at det ikke vil være ioverensstemmelse med princippet om barnets tarv at udsende mindreårige til centre i Afghanistan.Det er vanskeligt at forestille sig, at de afghanske myndigheder vil kunne føre et effektivt ogpålideligt tilsyn med modtagelsescentrene.Vi har endvidere udtalt os kritisk overfor udlændingelovens bestemmelse 9 c, stk. 3 om uledsagedemindreårige i den danske udlændingelov, der inddrager børnenes opholdstilladelse, den dag defylder 18 år. Det synes tvivlsomt, om de unge kan få et værdigt og meningsfuldt liv og kan bliveintegreret i det danske samfund, når de samtidig ved, at deres opholdstilladelse inddrages, den dag,de fylder 18 år.Vi opfordrer regeringen til at forholde sig til den kritik, der er fremsat af organisationer ogeksperter vedrørende regeringens arbejde i ERPUM- projektet og at offentligheden løbendeinformeres om regeringens planer. Dernæst bør der nedsættes en uvildig arbejdsgruppe beståendeaf relevante organisationer og børnesagkyndige, der undersøger, hvorledes udlændingeloven bedstmuligt stemmer overens med FN’s konvention om barnets rettigheder.Jeg håber, at du vil følge vores opfordringer til at sætte fokus på de tre nævnte områder. Vi ser fremtil et svar om, hvorledes og hvornår regeringen vil følge op på disse punkter, som lovet iregeringsgrundlaget.Med venlig hilsen
Lars Normann JørgensenGeneralsekretær
Side 2