Underudvalget under Udvalget for Forretningsordenen 2012-13
UUF Alm.del Bilag 2
Offentligt
1183212_0001.png
1183212_0002.png
1183212_0003.png
1183212_0004.png
1183212_0005.png
1183212_0006.png
Lovafdelingen
Dato:Dok.:
20. november 2012597511

UDKAST TIL TALE

til brug for besvarelse onsdag den 21. november 2012 af samråds-

spørgsmål A fra underudvalget under Udvalget for Forretningsor-

denen, der behandler Farum-kommissionens beretning

Samrådsspørgsmål A

”Ministeren bedes i forlængelse af Farum-kommissionens beretning rede-gøre for, hvilke initiativer ministeren vil tage for at sikre medarbejdernesytringsfrihed. Det fremgår af Farum-kommissionens beretning, at den nu-værende retstilstand ikke var tilstrækkelig til at sikre medarbejdernes yt-ringsfrihed i Farum Kommune?”
1

[Indledning]

1.

Udvalget har stillet tre samrådsspørgsmål vedrørende Farum-kommissionens beretning.Jeg vil besvare samrådsspørgsmål A, mens økonomi- og indenrigsmini-steren vil komme og besvare spørgsmålene B og C.Hvad angår spørgsmål A, ønsker udvalget at få oplyst, hvilke initiativerjeg i lyset af Farum-kommissionens beretning vil tage for at sikre med-arbejdernes ytringsfrihed.Lad mig i den forbindelse først beskrive den retlige ramme for offent-ligt ansattes ytringsfrihed.Jeg vil herefter vende mig mod regeringens overvejelser om behovet forinitiativer på området.

[Den retlige ramme]

2.

Retstilstanden er kort sagt den, at offentligt ansatte har en vidtgåendeadgang til at ytre sig.Offentligt ansatte er således som alle andre borgere omfattet af grund-lovens § 77 om ytringsfrihed, der som udgangspunkt beskytter alle for-mer for ytringer. Ytringen kan f.eks. bestå i et fagligt synspunkt, ud-trykke en politisk holdning eller gengive faktiske forhold.Bestemmelsen beskytter også alle former for formidling af ytringer. Enytring vil altså f.eks. være omfattet af bestemmelsen, hvad enten den erfremsat i forbindelse med en tale, et møde eller et læserbrev.Offentligt ansattes ytringsfrihed er samtidig beskyttet af artikel 10 i DenEuropæiske Menneskerettighedskonvention.Ytringsfriheden er imidlertid ikke uden begrænsninger – heller ikke foroffentligt ansatte.Ingen borgere må således fremsætte freds- eller ærekrænkende udtalel-ser. Det gælder naturligvis også for offentligt ansatte.
2
Herudover gælder der enkelte særlige begrænsninger for offentligt an-sattes ret til at ytre sig.Reglerne om tavshedspligt i straffeloven og forvaltningsloven betyder,at man ikke må videregive eller udnytte fortrolige oplysninger.Offentligt ansatte må endvidere ikke ytre sig i en urimeligt grov formeller fremsætte åbenbart urigtige oplysninger om væsentlige forhold in-den for eget arbejdsområde.Desuden kan hensynet til offentlige myndigheders interne beslutnings-proces og funktionsevne i særlige tilfælde medføre begrænsninger i of-fentligt ansattes frihed til at ytre sig om eget arbejdsområde. Det gældernavnlig, hvis den pågældende selv er eller har været aktivt medvirkendei myndighedens beslutningsproces.Beskyttelsen for offentligt ansatte udgør etansættelsesretligt værn.Lovlige ytringer fremsat af en offentligt ansat kan ikke i sig selv dannegrundlag for negative ledelsesreaktioner eller disciplinære sanktionerover for den pågældende.Det kan f.eks. dreje sig om afskedigelse, forflyttelse eller lignende.Dette forbud mod disciplinære sanktioner skal være med til at sikre, atoffentligt ansatte ikke holder sig tilbage fra at bidrage til den offentligedebat af frygt for negative konsekvenser for den pågældendes karriere.

[Tidligere overvejelser og synspunkter]

3.

Spørgsmålet om offentligt ansattes ytringsfrihed har løbende væretgenstand for debat.Lad mig kort ridse nogle af de senere års tiltag og drøftelser op.I 2003 anmodede den daværende regering et sagkyndigt udvalg om atoverveje, om der var behov for en yderligere lovfæstelse af offentligtansattes ret til at ytre sig, og om der kunne være anledning til at tageinitiativer med henblik på at fremme offentligt ansattes deltagelse i denoffentlige debat.
3
Udvalget afgav sin betænkning i april 2006. Et flertal i udvalget fandt,at der ikke var behov for yderligere at lovfæste den gældende retstil-stand.Udvalget fandt imidlertid, at der burde udarbejdes en vejledning om of-fentligt ansattes ytringsfrihed, og udvalget havde således udarbejdet etudkast til en sådan vejledning.På den baggrund udsendte Justitsministeriet i september 2006 en vej-ledning om offentligt ansattes ytringsfrihed. Vejledningen blev sendt tilstatslige, regionale og kommunale arbejdspladser.Herudover udsendte Personalestyrelsen under Finansministeriet i juni2007 en vejledning om god adfærd i det offentlige, som er udarbejdetsammen med KL og Danske Regioner.Vejledningen beskriver de grundlæggende værdier og principper for of-fentlig forvaltning og behandler i den forbindelse også spørgsmålet omoffentligt ansattes ytringsfrihed.

4.

Også i Folketinget har man ved flere lejligheder drøftet spørgsmåletom offentligt ansattes ytringsfrihed.Der har i forbindelse med disse drøftelser været bred politisk enighedom, at det er vigtigt, at offentligt ansatte bidrager til den offentlige de-bat.

5.

Senest har Farum-kommissionen i april i år afgivet sin beretning.Kommissionen baserer i meget vidt omfang sine overvejelser om of-fentligt ansattes ytringsfrihed på betænkningen fra 2006.Kommissionen har ikke fundet grundlag for at anfægte flertallets kon-klusioner i betænkningen, men anfører, at forløbet i Farum-sagen kangive anledning til at genoverveje behovet for lovgivning om meddeleretog ansættelsesretligt værn og i den sammenhæng, om vejledninger ogetiske regler rækker.
4

[Regeringens aktuelle overvejelser]

6.

Det er efter regeringens opfattelse både nyttigt og naturligt, at offent-ligt ansatte gør brug af deres ytringsfrihed og deltager i den offentligedebat med deres viden og synspunkter.Det fremgår i den forbindelse af regeringsgrundlaget, at vi vil sikre, atoffentligt ansatte oplever, at de har mulighed for at ytre sig, hvis for-holdene ikke er i orden.Der er endnu ikke taget stilling til den nærmere udmøntning af dettepunkt i regeringsgrundlaget.Arbejdet med udmøntningen er forankret i Justitsministeriet.Justitsministeriet har indtil videre inddraget Moderniseringsstyrelsenunder Finansministeriet i overvejelserne, og Justitsministeriet vil i rele-vant omfang inddrage andre myndigheder undervejs.Det er vigtigt, at vi får spørgsmålet grundigt belyst. Og der er i den for-bindelse efter min opfattelse god hjælp at hente i de overvejelser, dertidligere er gjort på området.Jeg tænker her på den førnævnte betænkning fra 2006 om offentligt an-sattes ytringsfrihed. Det pågældende udvalg arbejdede med betænknin-gen i tre år, og resultatet var en særdeles grundig gennemgang af retstil-standen.Og det er givetvis også grunden til, at Farum-kommissionen i megetvidt omfang baserer sine overvejelser om offentligt ansattes ytringsfri-hed på betænkningen fra 2006.Vi vil naturligvis også inddrage de erfaringer, der kan drages fra Fa-rum-kommissionens beretning, i arbejdet.Endvidere vil vi inddrage relevante erfaringer fra andre lande.Det er forhåbningen, at resultatet af overvejelserne, som vedrører gan-ske vanskelige spørgsmål, kan fremlægges medio 2013.
5

[Afslutning]

7.

Lad mig afslutningsvis understrege, at det er vigtigt, at vi får sat fo-kus på de grundlæggende værdier og principper, som bør være kende-tegnende for den offentlige forvaltning i Danmark – åbenhed og en de-mokratisk dialog på et oplyst grundlag.Det er vel også en af lektierne fra Farum-sagen, hvor den politiske kul-tur var blevet lukket og usund. Det er sådanne arbejdsforhold, der kvæ-ler den frie debat.Det er principper som åbenhed og dialog, der er med til at skabe et mil-jø, hvor de ansatte ikke er bange for at gøre brug af deres grundlovssik-rede ret til at ytre sig.Og det er som nævnt til gavn for os alle, at offentligt ansatte gør brug afderes ytringsfrihed og deltager i den offentlige debat med deres videnog synspunkter.Tak.
6