Underudvalget under Udvalget for Forretningsordenen 2012-13
UUF Alm.del Bilag 1
Offentligt
1181946_0001.png
1181946_0002.png
1181946_0003.png
1181946_0004.png
1181946_0005.png
1181946_0006.png
Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestagers ta-lepapirDet talte ord gælder

Anledning:

Samråd i Underudvalget for Udvalget for Forret-

ningsordenen, spørgsmål nr. C Alm. del

Tid og sted: 21. november 2012

Udvalget har i spørgsmål C bedt mig redegøre for, hvadjeg - i forlængelse af Farum-kommissionens beretning -vil gøre for at styrke de enkelte kommunalbestyrelses-medlemmers mulighed for at kontrollere borgmesteren ogadministrationens arbejde.
Først og fremmest vil jeg sige, at regeringen har tagetFarum-kommissionens anbefalinger til sig. Det betyder,at regeringen er indstillet på at foretage lovændringer påde punkter, hvor der ligger klare anbefalinger fra kom-
missionen. Det drejer sig om at sikre, at der er klare ogtydelige regler for, hvornår man kan afsætte en borgme-ster, der ikke holder sig til spillereglerne. Og det drejersig om regler for, hvordan møder i kommunalbestyrelsenog de stående udvalg skal forberedes. Det vil sige navn-lig regler for, hvornår forvaltningen skal give mødemate-rialet til medlemmerne. Jeg har nedsat et udvalg, der skalforberede forslag til ændringerne. Udvalget har professor,nu højesteretsdommer Jens Peter Christensen som for-mand. Udvalget skal afgive sin betænkning i forsomme-ren 2013.
Men nu spørger udvalget jo specifikt til, hvad jeg vil gørefor at styrke byrådsmedlemmernes mulighed for at kon-trollere borgmesteren og administrationen.
Her må vi nok skrue tiden 10 år tilbage.
For der blev jo allerede i kølvandet på Farum-sagen tagetnogle initiativer for netop at sikre kommunalbestyrelses-medlemmerne den nødvendige indsigt i forvaltningens ogborgmesterens arbejde.
2
Vi fiki 2002 en række anbefalinger fra en ekspertgruppe,
der med Jens Peter Christensen som formand havde setpå, hvordan reglerne om indsigt og kontrol kunne stram-mes op. Og som bekendt vedtog vi de nye regler en-stemmigt i Folketinget året efter.
Jeg har i august i år sendt udvalget en oversigt over,hvilke regler der er blevet ændret efter Farum-sagen.
Jeg vil gerne – også i dag – fortælle, hvad de regler, vivedtog i 2003, går ud på. Men jeg synes ikke, der er no-gen grund til, at jeg sidder her og læser hele oversigtenop. Så jeg vil nøjes med nogle high-lights:
Kommunalbestyrelsesmedlemmerne fik øget adgang tilat gennemse sagsmateriale i forvaltningen, fordi man nuikke længere skal angive en bestemt sag, man vil haveindsigt i. Medlemmerne fik altså adgang til indsigt i enubestemt flerhed af sager. Det er et vigtigt redskab for etkommunalbestyrelsesmedlem, der gerne vil danne sig etoverblik over kommunens praksis på et bestemt område.
3
Loven indførte også en pligt for borgmesteren til at orien-tere kommunalbestyrelsen om de afgørelser, som borg-mesteren har truffet på kommunalbestyrelsens vegne.Det gør, at et kommunalbestyrelsesmedlem efterfølgen-de kan bruge sin initiativret til at rejse sagen i kommunal-bestyrelsen.
Derudover fik kommunalbestyrelsesmedlemmerne medlovændringen bedre mulighed for at få indsigt i kommu-nens økonomi.
Således stilles der nu krav om, at kommunalbestyrelsenskal godkende særlige grupper af leje- og leasingaftaler.
Der blev endvidere fastsat regler om, at der skal sendesen revisionsberetning til kommunalbestyrelsen, og at re-visionen skal have adgang til at forelægge beretningenmundtligt for kommunalbestyrelsen.
Endelig er der fastsat regler om, at der skal sendes lø-bende oversigter over kommunens likviditet til kommu-nalbestyrelsen.
4
Nu har man jo også en række andre rettigheder sommedlem af en kommunalbestyrelse. Det er rettigheder,som man også havde før 2003.
Der gælder som eksempel initiativretten – retten til atindbringe et hvilket som helst spørgsmål vedrørendekommunens anliggender for kommunalbestyrelsen.
Et andet eksempel er retten til at få tilsendt dagsordener,beslutningsprotokoller og sagsmateriale fra udvalg, hvorman ikke selv er medlem.
Det er selvfølgelig afgørende, at det enkelte medlemkender sine rettigheder og muligheder.
Det sikres gennem en række initiativer, for eksempel desåkaldte Kattegat-kurser, som KL afholder efter hvertkommunalvalg for nyvalgte kommunalpolitikere.
Men det vigtige budskab til kommunalbestyrelsesmed-lemmerne kan aldrig siges for tit, og ministeriet vil gerne
5
bidrage med at sætte yderligere fokus på kommunalbe-styrelsesmedlemmernes kendskab til deres rettigheder.
Derfor er ministeriet - sammen med KL – i gang med atudarbejde en vejledning om kommunalbestyrelsernes ar-bejdsvilkår. I vejledningen vil vi selvfølgelig også beskrivede regler, jeg lige har nævnt.
6