Udenrigsudvalget 2012-13
URU Alm.del Bilag 61
Offentligt
4. december 2012.
Udenrigsministeriet.
København, den 4. december 2012.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2012 af-gives tilsagn på 56,4 mio. kr. i støtte til FN’s Projektgennemførelsesorganisations (UNOPS) samlingaf funktioner i FN-byen mhp. effektivisering.Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2012 opførte bevilling på 370,2 mio. kr. til §06.36.01. De Forenede Nationers Udviklingsprogram (UNDP).Udenrigsministeriet anmoder samtidig om Finansudvalgets tilslutning til at overføre henholdsvis21,4 mio. kr. fra den opførte bevilling på § 06.32.05. Danidas erhvervsindsatser og 35,0 mio. kr. fra §06.32.07. Lånebistand til § 06.36.01. De Forenede Nationers Udviklingsprogram (UNDP) med hen-blik på at finansiere tilsagnet til UNOPS.Forslaget medfører ikke merudgifter i finansåret.BaggrundUNOPS blev grundlagt den 1. januar 1995 med det overordnede formål at bidrage til bæredygtiglokal kapacitetsopbygning. Det oprindelige mandat for UNOPS var at yde operationel styring og lo-gistisk støtte til FN-systemet. Mandatet blev i 2004 udvidet, således at det nu også omfatter direktesamarbejde med regeringer med henblik på tilvejebringelse af infrastruktur og offentlige ydelser sær-ligt i postkonfliktlande. UNOPS er selvfinansierende og er således drevet af efterspørgslen efter or-ganisationens ydelser.I lyset af den internationale finansielle krise lancerede UNOPS i oktober 2012 en omfattende effek-tiviseringsplan, der skal konsolidere organisationen økonomisk og organisatorisk. Udover en investe-ring i en ny ”service delivery model” og nye IT-systemer ønsker UNOPS at samle en række af sineaktiviteter i hovedkontoret i København. Konkret er det UNOPS’ ledelses ønske, at:1) Sammenlægge regionalkontoret for Europa og Mellemøsten, der p.t. er midlertidigt placeret iKøbenhavn og regionalkontoret for Asien, der i øjeblikket er placeret i Bangkok med ny samletplacering i København;2) Samle UNOPS’ partnerskaber i en global partnerportefølje, hvis ledelse placeres i København.Eksisterende partnerskaber bliver i øjeblikket ledet decentralt;3) Opbygge en centralt placeret infrastrukturpraksis (forretningsområde) i København. Denne infra-strukturpraksis vil være en samling af eksisterende projektstyrings- og indkøbspraksisfunktionermed speciale i anlæg og renovering af bygninger såsom hospitaler, skoler, fængsler, regerings-bygninger m.v.;
b.
AS001373Udenrigsmin., j.nr. 119.D.16-2.
4. december 2012.
2
4) Etablere en integreret praksis- og rådgivningskontrolfunktion i København. Dette vil være ensamling af kontrolfunktionerne i forhold til de tre ovenfornævnte kontorer (punkt 1, 2 og 3), der idag ligger spredt over flere steder. Kontrolfunktionen er en enhed, som 'fører opsyn' med og støt-ter indsatsen inden for de forskellige forretningsområder.De samlede omkostninger forbundet med omlægningen forventes at udgøre ca. 153,0 mio. kr.,hvoraf engangsudgifter til konsolideringen af hovedkvarteret forventes at blive 56,4 mio. kr. I forbin-delse med flytningen af UNOPS’ hovedkontor fra New York til København i 2006 medfinansieredeUdenrigsministeriet en del af flytteudgifterne (jf. Akt 140 af 2. maj 2006). Udenrigsministeriet øn-sker ligeledes at finansiere engangsudgifterne forbundet med UNOPS’ effektivisering. UNOPS mod-tager ikke kernebidrag og har derfor brug for ekstern finansiering for at afholde dele af omkostnin-gerne forbundet med omlægningen, herunder flytningen til FN-byen i København. Udover at organi-sationseffektiviseringen forventes at lede til en styrkelse af UNOPS i forlængelse af den restrukture-ringsproces, som organisationen har været igennem siden flytningen af hovedkvarteret til Københavni 2006, har Danmark en specifik interesse i, at organisationen bibeholder og udvider sit hovedkvartersamt antallet af arbejdspladser i København.UNOPS’ endelige beslutning om geografisk placering vil bl.a. være afhængig af muligheden for atopnå tilskud til konsolideringen samt muligheden for at opnå de største effektiviseringsgevinster.Hvis der ikke kan opnås dansk støtte vil konsolideringen enten ikke blive gennemført nu, eller UN-OPS vil lægge kontorerne på et sted, hvor udgifterne er lavere, f.eks. i Bangkok. Både Udenrigsmini-steriet og UNOPS ønsker dog, at placeringen bliver i København i sammenhæng med hovedkontoret,da effektiviseringsgevinsterne her vurderes at blive størst.ProjektbeskrivelseTilsagnet til UNOPS på i alt 56,4 mio. kr. vedrører engangsudgifter forbundet med konsolideringenaf UNOPS’ aktiviteter i København. Bevillingen vil således blive anvendt til udgifter i forbindelsemed ansættelse og træning af nyt personale, til flytning, etablering og indretning af nye kontorer samttil udgifter i forbindelse med lukning af eksisterende kontorer samt procesoptimering. Procesoptime-ringen udgør grundlaget for organisationskonsolideringen, idet den indebærer udvikling og udrulningaf de IT- og Serviceleveringsværktøjer, som de nye funktioner skal basere sig på.Finansieringen af konsolideringen af UNOPS’ hovedkvarter i København ligger i forlængelse af re-geringsbeslutningen fra 2007 om at opføre en FN-by i København, og beslutningen om at igangsætteen aktiv indsats for at tiltrække nye organisationer til byen samt udvide de nuværende organisatio-ners tilstedeværelse (jf. rapporten fra det Tværministerielle Udvalg for FN-organisationer i Køben-havn af d. 24. januar 2007 samt drøftelsen på ØU d. 19. juni 2007). Vælger UNOPS at konsolideresin organisation i København, vil det indebære etablering af 80 nye stillinger i FN-byen, hvoraf mereend 50 procent forventes at skulle besættes gennem rekruttering i Danmark. Hvis UNOPS omvendtvælger at gennemføre en konsolidering baseret på en anden geografisk placering, vil det koste ar-bejdspladser i København (ca. 35 stillinger, hvoraf halvdelen er lokalt ansat i Danmark), idet de nu-værende ansatte i regionalkontoret for Europa og Mellemøsten vil skulle flytte til den nye lokalitet.I kraft af UNOPS’ rolle som en implementerende partner for en lang række andre FN-organisatio-ner, ligger UNOPS’ eksistens som organisation i direkte forlængelse af dens evne til at levere effekti-ve og konkurrencedygtige løsninger. Hermed ligger den danske støtte også i forlængelse af priorite-terne i ’Strategi for Danmarks Udviklingssamarbejde (2012)’, der understreger behovet for at samar-bejde med multilaterale organisationer, dér hvor det har den største udviklingsmæssige effekt. Bl.a.er UNOPS i høj grad til stede i en lang række skrøbelige og konfliktramte stater, hvor Danmark sam-arbejder med organisationen. UNOPS er bredt anerkendt for at være en foregangsorganisation i for-hold til åbenhed, gensidig ansvarlighed og gennemsigtighed i organisationen. Dette bl.a. i kraft afUNOPS’ deltagelse i International Aid Transparency Initiativ, der har til formål at offentliggøre in-
4. december 2012.
3
formation om brug af bistandsmidler, og som ligger i forlængelse af de danskstøttede Paris-princip-per om bistandseffektivitet.Endvidere vil støtten til UNOPS ligge fint i tråd med anbefalingerne i den multilaterale analyse(2012), der er udarbejdet af Udenrigsministeriet (offentliggjort på ministeriets hjemmeside), hvorafdet konkluderes, at Danmark bør arbejde for at påvirke det samlede multilaterale institutionelle ma-skineri og de individuelle organisationer, så institutionerne fremover effektivt kan løfte deres del afden internationale dagsorden for stabilisering, humanitære indsatser og udvikling, herunder naturlig-vis også i forhold til Danmarks udviklingsprioriteter. Gennem sin implementering af projekter for an-dre FN-organisationer er UNOPS en afgørende faktor for at løfte denne dagsorden.BudgetDet samlede budget andrager 56,4 mio. kr. fordelt på følgende poster:Ansættelse og træningLukning af kontorer og nedskæringerKorttidskontrakter ved flytning og etablering af kontorerIndretning af kontorfaciliteterProcesoptimering ved restruktureringI alt7,0 mio. kr.8,8 mio. kr.13,0 mio. kr.7,59 mio. kr.19,99 mio. kr.56,4 mio. kr.
Tilsagnet vil blive afholdt i 2012 med 56,4 mio. kr. under § 06.36.01.14. FN-center i København.Da der er tale om en aktivitet, som ikke er forudset under § 06.36.01.14. FN-center i København påfinansloven for 2012, overføres der henholdsvis 21,4 mio. kr. fra den opførte bevilling på §06.32.05.12. Danida Business Partnerships og 35,0 mio. kr. fra § 06.32.07.14. Gældslettelse til ud-viklingslandene til § 06.36.01.14. FN-center i København. Der er under de nævnte konti midler tilrådighed dels som følge af, at der er videreført midler fra 2011 til 2012, dels som følge af at udgifter-ne i 2012 er mindre end forventet.Udgifterne til bevillingen finansieres således:§ 06.32.05.12.Danida Business Partnerships41.Overførselsudgifter til EU og øvrigeUdlandGældslettelse til udviklingslandene41.Overførselsudgifter til EU og øvrigeUdlandFN-center i København41.Overførselsudgifter til EU og øvrigeUdland
-21,4 mio. kr.
§ 06.32.07.14.
-35,0 mio. kr.
§ 06.36.01.14.
56,4 mio. kr.
Tilsagnet forventes udbetalt i årene 2012-2014.Væsentlige risikoelementerDa UNOPS er selvfinansierende, kan det ikke afvises, at den finansielle krise kan ramme organisa-tionen på en sådan måde, at initiativer beskrevet ovenfor ikke vil være tilstrækkelige til at sikre orga-nisationens aktivitetsniveau og størrelse. Gennem implementeringen af den nye effektiviserings- og
4. december 2012.
4
konsolideringsstrategi imødegår UNOPS dog konstruktivt eventuelle kommende udfordringer i denhenseende, hvorfor organisationen vurderes tilpasset til en sådan situation på forhånd.c.Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en aktivitet, der ikke er forudset på finanslovenfor 2012. Endvidere forelægges sagen, idet der er tale om en enkeltoverførsel mellem to aktivitets-områder under § 6.3. Bistand til udviklingslandene med mere end 5 pct. af de mindste af de berørteaktivitetsområder.Forslaget er tiltrådt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde.Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til,at der i finansåret 2012 afgives tilsagn på 56,4 mio. kr. i støtte til FN’s Projektgennemførelsesorgani-sations (UNOPS) samling af organisationer i FN-byen mhp. effektivisering.Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2012 opførte bevilling på 370,2 mio. kr. til §06.36.01. De Forenede Nationers Udviklingsprogram (UNDP).Udenrigsministeriet anmoder samtidig om Finansudvalgets tilslutning til at overføre henholdsvis21,4 mio. kr. fra den opførte bevilling på § 06.32.05. Danidas erhvervsindsatser og 35,0 mio. kr. fra §06.32.07. Lånebistand til § 06.36.01. De Forenede Nationers Udviklingsprogram (UNDP) med hen-blik på at finansiere tilsagnet til UNOPS.Forslaget medfører ikke merudgifter i finansåret.Finansministeriets tilslutning foreligger.
d.e.
f.
København, den 4. december 2012
CHRISTIANFRIISBACHTil Finansudvalget.