Udenrigsudvalget 2012-13
URU Alm.del Bilag 60
Offentligt
1192954_0001.png
1192954_0002.png
1192954_0003.png
1192954_0004.png
3. december 2012.

Udenrigsministeriet.

København, den 3. december 2012.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2012 af-gives tilsagn på 200,0 mio. kr. i støtte til Fødevaresikkerhed og Modstandskraft på Afrikas Horn.Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2012 opførte bevilling på 3.057,3 mio. kr. til §06.32.01. Udviklingslande i Afrika.Udenrigsministeriet anmoder samtidig om Finansudvalgets tilslutning til at overføre henholdsvis100,0 mio. kr. fra den opførte bevilling på § 06.32.05. Danidas erhvervsindsatser og 80,0 mio. kr. fraden opførte bevilling på § 06.32.08. Øvrig bistand til § 06.39.02. Humanitære bidrag til akutte oglangvarige kriser med henblik på at kunne finansiere yderligere humanitære aktiviteter i 2012.Forslaget medfører ikke merudgifter i finansåret.BaggrundAfrikas Horn er et af de mest udsatte områder i Afrika mht. fødevareusikkerhed og nedslidning afmiljøet som følge af bl.a. klimaforandringer og en kraftig befolkningstilvækst.Etiopiens BNP pr. indbygger er for 2010 beregnet til 600 USD. Realvæksten i BNP var 10 pct. i2010, bl.a. drevet af forbedrede resultater fra landbruget og kraftige investeringer i industrien fra isærKina og Tyrkiet. Indbyggertallet skønnes i 2010 at have været ca. 80 mio., med en årlig befolknings-tilvækst på ca. 2,1 pct. i perioden 2000 – 2010. Trods høje vækstrater lever en tredjedel af befolknin-gen fortsat under fattigdomsgrænsen, og FN anslår, at 3,8 mio. mennesker har brug for akut nød-hjælp hjælp i 2012. Landets langfristede offentlige udlandsgæld er i 2010 opgjort til 3 mia. USD.,svarende til 85 pct. af BNP. Etiopien er af FN klassificeret som tilhørende gruppen af mindst udvik-lede lande.For Somalia findes der ikke officielle opdaterede nøgletal, men BNP per indbygger anslås til ca.600 USD (Verdensbanken). Somalia har en befolkning på ca. 10 mio. med en anslået årlig befolk-ningstilvækst på ca. 1,5 pct. Levevilkårene i de centrale og sydlige regioner i Somalia anses for atvære blandt de værste i verden, hvorimod vilkårene i den de facto autonome region ’Somaliland’ inord er betydeligt bedre. Levevilkårene i den semiautonome region ’Puntland’ ligger et sted mellemvilkårene i Somaliland og det sydlige Somalia. Landbrug er hovedindtægtskilde for over 60 pct. afbefolkningen, og mere end 50 pct. af eksporten stammer fra landbruget. Somalia er af FN klassifice-ret som tilhørende gruppen af mindst udviklede lande.
b.
AS001370Udenrigsmin., j.nr. 104.C.175.
3. december 2012.
2
Med programmet for Afrikas Horn har Danmark taget initiativ til at skabe en sammenhængendehumanitær- og udviklingsindsats, som sigter mod en varig styrkelse af modstandskraft og fødevare-sikkerhed for sårbare lokalsamfund i tørre og halvtørre områder.ProjektbeskrivelseProgrammet vil koncentrere sig om indsatser i Etiopien og Somalia med begrænsede regionale akti-viteter, som også involverer Kenya. Den overordnede institutionelle ramme for programmet er denregionale politiske koordinationsenhed for økonomisk og social udvikling på Afrikas Horn - InterGovernmental Authority on Development – Horn of Africa (IGAD), som Danmark arbejder sammenmed omkring fred og stabilitet på Afrikas Horn. Det er ambassaderne i henholdsvis Nairobi og AddisAbeba, som vil være ansvarlige for programmets gennemførelse.Komponent 1: Etiopien (83,0 mio. kr. )I Etiopien vil støtten blive kanaliseret igennem et regeringsprogram, som er administreret af Ver-densbanken og finansieret af flere donorer. Programmets hovedformål er at støtte fødevareprodukti-on og samtidig udgøre et sikkerhedsnet i fødevareunderskudsperioder. Fødevareproduktion støttesvia udbredelse af forbedrede produktionsteknologier, bedre adgang til rå- og hjælpestoffer samt bed-re adgang til finansiering, markeder og rådgivning. I perioder med fødevareunderskud tilbydes føde-varebistand mod arbejdsydelser på offentlige anlægsprojekter. Programmet har indbygget en meka-nisme til gradvis opbygning af deltageres kapacitet til over en aftalt periode at blive økonomisk uaf-hængige og dermed ikke længere berettiget til støtte fra programmet. Det samlede program har etbudget for perioden frem til 2014 på i alt 2,8 mia. USD. Danmark vil dermed være en relativ mindrepartner i programmet, men Danmarks kompetencer på fødevareproduktion og på bekæmpelse af fat-tigdom i landområder i Afrika er efterspurgte af såvel Etiopiens regering som øvrige samarbejdspart-nere.Komponent 2: Somalia (81,0 mio. kr.)I Somalia vil FN’s Fødevare- og Landbrugsorganisation (FAO) og et konsortium af internationaleNGO’er være hovedansvarlige for programmets gennemførelse. Også her vil der være fokus på føde-vareproduktion. FAO har et mangeårigt engagement i Somalia med fokus på bedre udnyttelse af lo-kale fødevareproduktionsressourcer, og NGO-konsortiet, som i udpræget grad samarbejder medFAO, har ligeledes en lang erfaring med at arbejde i Somalia. Der arbejdes med diversificering afproduktionen, øget lokal forarbejdning, bedre adgang til markeder og hjælpestoffer samt adgang tilalternative indkomstmuligheder i perioder med fødevareunderskud. I kystnære områder indgår støttetil fiskeri i programmet.Grundet de særlige arbejdsvilkår i Somalia arbejdes der intensivt med opbygning af lokale struktu-rer som producentorganisationer. Der er stor opmærksomhed på behovet for at sikre sammenhængmellem en bred vifte af indsatser, der inkluderer fysiske og sociale infrastrukturer så som veje, skolerog sundhedsklinikker.Komponent 3: Forskning, videndeling og institutionel opbygning (33,0 mio. kr.)Som en fælles overligger for de to landeprogrammer er et forsknings- og videndelingsprogram meddet formål at forbedre teknologier og metoder til fødevareproduktion i tørre og halvtørre områdersamt til udvikling af lokale og regionale styrings- og ledelsesstrukturer. Denne komponent vil i sær-lig grad styrke IGAD’s kapacitet på området og vil bidrage til øget regional læring samt udvekslingaf erfaring i et geografisk område, hvor væsentlige befolkningsgrupper fortsat lever som nomader –også på tværs af landegrænser. I komponenten indgår også støtte til en styrkelse af IGAD’s samar-bejde med civilsamfundsorganisationer.
3. december 2012.
3
BudgetDet samlede budget andrager 200,0 mio. kr. fordelt på følgende poster:EtiopienSomaliaForskning, vidensdeling og institutionel opbygningProgramledelse, evaluering og revisionBudget i alt83,0 mio. kr.81,0 mio. kr.33,0 mio. kr.3,0 mio. kr.200,0 mio. kr.
Tilsagnet vil blive afholdt i 2012 med 200,0 mio. kr. under § 06.32.01.23. Øvrige indsatser i Afri-ka. Tilsagnet forventes udbetalt i årene 2013-2015.Der er tale om en aktivitet, der er et element i udmøntningen af de 234,0 mio. kr. som blev tilførtudviklingsbistanden i forbindelse med ændringsforslag til finanslovsforslaget 2012. De 234,0 mio.kr. blev placeret på reserven med henblik på senere udmøntning. Der overføres derfor til nærværendeindsats 60,0 mio. kr. fra den opførte bevilling på § 06.31.79.10. Reserve (standardkonto 41).Nærværende program ligger i forlængelse af de humanitære indsatser som Danmark ydede i forbin-delse med tørkekatastrofen på Afrikas Horn i 2011. Med henblik på at finansiere yderligere humani-tære aktiviteter i 2012 overføres i alt 180,0 mio. kr. til § 06.39.02. Humanitære bidrag til akutte oglangvarige kriser fra den opførte bevilling på følgende konti:– 100,0 mio. kr. fra § 06.32.05.12. Danida Business Partnerships, hvor der er midler til rådighed, dader dels blev videreført 84,0 mio. kr. fra 2011 til 2012 på § 06.32.05. Danidas erhvervsindsatser,og dels fordi Danida Business Partnerships (§ 06.32.05.12. ) oplever mindre forbrug efter omlæg-ning af instrumentet og som følge af den generelle økonomiske afmatning.– 80,0 mio. kr. fra § 06.32.08.60. Stabilisering og konfliktforebyggelse, hvor der dels er uallokeredemidler, dels et mindre beløb videreført fra 2011 til 2012.Den primære årsag til bevillingsoverførslen er, at der i 2012 har været et kraftigt træk på den huma-nitære ramme bl.a. grundet tørke og derefter konflikt i Sahel-regionen. Derudover har der været om-fattende humanitære behov i forbindelse med krisen i og omkring Syrien.Finansieringen er som følger:§ 06.39.02.10.§ 06.32.05.12.§ 06.32.08.60.Humanitære bidrag41. Overførelsesudgifter til EU og øvrige UdlandDanida Business Partnerships41. Overførelsesudgifter til EU og øvrige UdlandStabilisering og konfliktforebyggelse41. Overførelsesudgifter til EU og øvrige Udland
180,0 mio. kr.-100,0 mio. kr.-80,0 mio. kr.
Væsentlige risikoelementerGrundet den ustabile sikkerhedssituation i Somalia kan der opstå situationer, som vil vanskeliggøreprogrammets gennemførelse specielt i de centrale og sydlige regioner i Somalia. De valgte samar-bejdspartnere FAO og NGO-konsortiet har imidlertid begge stor erfaring med at arbejde i Somalia.Begge har opbygget ganske omfattende systemer og procedurer til risikovurdering samt – styring, ogbegge har nære relationer til lokale partnere af betydning for sikkerheden. Udenrigsministeriet vurde-rer derfor, at risikosikringen er tilstrækkelig, og at procedurer for fleksibel tilpasning til den til en-hver tid herskende sikkerhedssituation er fyldestgørende.
3. december 2012.
4
c.
Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en rammebevilling, hvor totaludgiften oversti-ger 35,0 mio. kr. Endvidere forelægges sagen, idet der er tale om en enkeltoverførsel mellem to akti-vitetsområder under § 6.3. Bistand til Udviklingslandene med mere end 5 pct. af de mindste af deberørte aktivitetsområder.Forslaget er tiltrådt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde.Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til,at der i finansåret 2012 afgives tilsagn på 200,0 mio. kr. i støtte til Fødevaresikkerhed og Modstands-kraft på Afrikas Horn.Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2012 opførte bevilling på 3.057,3 mio. kr. til §06.32.01. Udviklingslande i Afrika.Udenrigsministeriet anmoder samtidig om Finansudvalgets tilslutning til at overføre henholdsvis100,0 mio. kr. fra den opførte bevilling på § 06.32.05. Danidas erhvervsindsatser og 80,0 mio. kr. fraden opførte bevilling på § 06.32.08. Øvrig bistand til §06.39.02. Humanitære bidrag til akutte oglangvarige kriser med henblik på at kunne finansiere yderligere humanitære aktiviteter i 2012.Forslaget medfører ikke merudgifter i finansåret.Finansministeriets tilslutning foreligger.
d.e.
f.
København, den 3. december 2012
CHRISTIANFRIISBACHTil Finansudvalget.