Udenrigsudvalget 2012-13
URU Alm.del Bilag 5
Offentligt
1164283_0001.png
1164283_0002.png
1164283_0003.png
1164283_0004.png
1. oktober 2012.
Udenrigsministeriet.København, den 1. oktober 2012.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2012 af-gives tilsagn på 205,0 mio. kr. i støtte til et program for vedvarende energi til landområder i Nepal.Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2012 opførte bevilling på 1.057,0 mio. kr. til §06.32.02. Udviklingslande i Asien og Latinamerika.Udenrigsministeriet anmoder samtidig om Finansudvalgets tilslutning til at overføre 100,0 mio. kr.fra den opførte bevilling på § 06.32.01. Udviklingslande i Afrika og 105,0 mio. kr. fra den opførtebevilling på § 06.37.04. Bistand gennem den Europæiske Union til § 06.32.02. Udviklingslande iAsien og Latinamerika med henblik på at finansiere energiprogrammet i Nepal i 2012.BaggrundNepals BNI pr. indbygger er for 2011 beregnet til 540 USD. Realvæksten i BNP udgjorde 3,5 pct. i2011, og den gennemsnitlige årlige realvækst var 1,9 pct. for perioden 1990-2010. Indbyggertalletskønnedes i 2011 at være 30 mio., og den årlige befolkningstilvækst for perioden 1990-2009 var igennemsnit 2,3 pct. Den langfristede offentlige udlandsgæld opgjordes i 2010 til ca. USD 3,5 mia.,svarede til 22,5 pct. af BNP. Nepal er af FN klassificeret som tilhørende gruppen af mindst udvikledelande. Mangel på adgang til energi er en af de væsentligste hindringer for social og økonomisk ud-vikling i Nepal, samtidig med at der er et stort uudnyttet potentiale for særligt vandkraft.ProjektbeskrivelseProgrammets overordnede formål er at skabe bæredygtig udvikling for landbefolkningen i Nepalgennem støtte til forskellige vedvarende energiteknologier. Målet er at nå ud til omkring 1,4 millio-ner husholdninger, med særligt fokus på kvinder og de fattigste befolkningsgrupper. Projektet inde-bærer bl.a., at 150.000 husholdninger skal kobles på lokale el-net fra små vandkraftværker, 600.000husholdninger skal have installeret solcelleanlæg, 130.000 husholdninger skal have installeret biogas-anlæg, og 475.000 husholdninger skal have energieffektive komfurer. Træning i vedligeholdelse ogreparation af de installerede teknologier er en integreret del af programmet. Som noget nyt vil ad-gang til vedvarende energi blive kombineret med produktionsmæssig brug af energien gennem støttetil små virksomheder med en forventning om at skabe beskæftigelse til 19.000 personer.Programmet, som bygger på tidligere danske resultater i sektoren, vil samle udviklingspartnerne(Norge, DFID, Verdensbanken, Den Asiatiske Udviklingsbank, UNDP og andre donorer) i ét natio-nalt program med et forventet budget på 1 mia. kr. med Danmark som ledende donor. Nepals rege-ring bidrager med omkring 40 pct. af budgettet. Programmet er struktureret med to nationale partne-
b.
AS001352Udenrigsmin., j.nr. 104.Nepal.802-300.KTM.
1. oktober 2012.
2
re, det Nationale Center for Vedvarende Energi (AEPC), der er en semi-autonom statslig institution,som Danmark har samarbejdet med i over 10 år, samt en uafhængig Investeringsfond for vedvarendeenergi, der skal etableres gennem programmet. Der er følgende tre komponenter:Komponent 1: Investeringsfonden (65 mio. kr.).Målet er at etablere en investeringsfond medansvar for effektivt at bidrage med finansiering til den vedvarende energisektor i tæt samarbejde medAEPC. Fondens aktiviteter vil bestå i at 1) udstede tilskud på basis af nye statslige retningslinjer, deri højere grad målrettes fjerntliggende egne, fattige husholdninger og kvinder; 2) udstede lån til priva-te banker/kreditinstitutioner, for at de derefter låner penge ud til husholdninger og lokalsamfund, derønsker at installere vedvarende energiteknologier. Lånevinduet er en vigtig del af donorernes og re-geringens exit-strategi, da tilskudsordninger ikke er bæredygtigt på lang sigt.Komponent 2: Teknisk Støtte (97 mio. kr.).Målet er at fremme adgang til vedvarende energi viaforskellige teknologier til husholdninger, virksomheder og lokalsamfund. Midlerne går til AEPC ogskal benyttes til at styrke AEPC samt de decentrale strukturers kapacitet til at udbrede vedvarendeenergi ved at 1) yde teknisk bistand til udvikling, gennemførsel og kvalitetssikring af et stort antalindividuelle vedvarende energiløsninger, der enten modtager finansiel støtte fra investeringsfondeneller finansieres fuldt ud af forbrugerne, og 2) gennem en række nationale rådgivere og en internatio-nal teknisk rådgiver yde støtte til styrkelse af de institutionelle strukturer for AEPC, de regionalecentre, der drives af civilsamfundsorganisationer, og lokale miljøforvaltninger. Der er fokus på bl.a.at styrke institutionerne i at blive bedre til at nå ud til marginaliserede grupper og kvinder.Komponent 3: Produktiv Energiforbrug (25 mio. kr.).Målet er at bidrage til at øge det ind-komstgenererende og beskæftigelsesmæssige potentiale for mindre virksomheder og personer i land-områder, der har fået adgang til elektricitet gennem programmet. Erfaringerne viser, at elektrificeringi landområderne ikke automatisk stimulerer lokal økonomisk udvikling. Udgangspunktet er den en-kelte lille virksomhed og dets økonomiske vækstpotentiale. Målet er at 1) øge eksisterende mindrevirksomheders kapacitet, 2) etablere nye og innovative mindre virksomheder med særligt fokus på atintegrere kvinder og marginalisede befolkningsgrupper, og 3) sikre at støtte til forretningsudviklinger tilgængelig for mindre virksomheder. AEPC er ansvarlig for gennemførelsen af denne komponent,hvor de regionale centre også benyttes til at udrulle virksomhedsstøtten, men hvor der også gøresbrug af udlicitering.BudgetDet samlede budget andrager 205,0 mio. kr. fordelt på følgende poster:Komponent 1, InvesteringsfondenKomponent 2, Teknisk støtteKomponent 3, Produktiv energiAEPC programadministrationEn langtidsrådgiverReviews og revisionI alt65 mio. kr.97 mio. kr.25 mio. kr.5 mio. kr.5 mio. kr.8 mio. kr.205 mio. kr.
Tilsagnet vil blive afholdt med 205,0 mio. kr. under § 06.32.02.12. Nepal i 2012.Tilsagnet forventes udbetalt i årene 2012-2017.Da der er tale om en aktivitet, som ikke er forudset under § 06.32.02.12. Nepal på finansloven for2012, overføres der hhv. 100,0 mio. kr. fra den opførte bevilling på § 06.32.01. Udviklingslande iAfrika og 105,0 mio. kr. fra den opførte bevilling på § 06.37.04. Bistand gennem Den EuropæiskeUnion til § 06.32.02.12. Nepal.
1. oktober 2012.
3
Udgifterne til bevillingen finansieres således:§ 06.37.04.10.Den Europæiske Udviklingsfond(EUF)41.Overførselsudgifter tilEU og øvrige udlandUdviklingslande i AfrikaNepal41.
-105,0 mio. kr.
§ 06.32.01.§ 06.32.02.12.
-100,0 mio. kr.
Overførselsudgifter tilEU og øvrige udland
205,0 mio. kr.
Den konkrete finansiering på standardkontoniveau under § 06.32.01. Udviklingslande i Afrika vilblive fastlagt i forbindelse med lov om tillægsbevilling for finansåret 2012.Væsentlige risikoelementerErfaringerne viser, at de nepalesiske myndigheders evne til at gennemføre egne planer er begræn-set. Den manglende kapacitet udgør en risiko i forhold til en langsom etableringsproces af investe-ringsfonden og den nepalesiske regerings løfte om at bidrage med et større beløb til tilskudsordnin-gerne. Manglende forfatning og parlament kan desuden forsinke godkendelse af investeringsfondenog relevante politikker på området. Der er betydelig risiko for korruption i det generelle offentligefinansielle styringssystem, i de forskellige offentlige instanser såvel som i relationerne til den privatesektor. Risiko for korruption kan blive forværret af øget politisk ustabilitet og manglende demokra-tisk udvikling og deraf svækkede kontrolmekanismer. Markedsforvrængninger er også en risiko vedtilskudsordninger, da det kan medføre for høje markedspriser på vedvarende energiteknologier. Dan-mark vil med særlige forvaltningsrevisioner og teknisk assistance fra internationale og nationale råd-givere tilstræbe at minimere risikoen for korruption samt manglende gennemførsel af programele-menter og via prisundersøgelser forsøge at modvirke markedsforvrængninger. Særligt oprettelsen afen uafhængig kvalitetssikringsenhed for programmet med en international rådgiver er en vigtig del afden finansielle styring og interne revision.c.Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en aktivitet, som er fremrykket fra 2013 til 2012og er dermed ikke opført på finansloven for 2012.Forslaget er tiltrådt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde.Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til,at der i finansåret 2012 afgives tilsagn på 205,0 mio. kr. i støtte til et program for vedvarende energitil landområder i Nepal.Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2012 opførte bevilling på 1.057,0 mio. kr. til §06.32.02. Udviklingslande i Asien og Latinamerika.Udenrigsministeriet anmoder samtidig om Finansudvalgets tilslutning til at overføre 100,0 mio. kr.fra den opførte bevilling på § 06.32.01. Udviklingslande i Afrika og 105,0 mio. kr. fra den opførtebevilling på § 06.37.04. Bistand gennem Den Europæiske Union til § 06.32.02. Udviklingslande iAsien og Latinamerika med henblik på at finansiere energiprogrammet i Nepal i 2012.
d.e.
1. oktober 2012.
4
§ 06.32.01.§ 06.32.04.§ 06.32.02.
Udviklingslande i AfrikaBistand gennem den EuropæiskeUnionUdviklingslande i Asien og Latina-merika
-100,0 mio. kr.-105,0 mio. kr.205,0 mio. kr.
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 1. oktober 2012
CHRISTIANFRIISBACHTil Finansudvalget.