Udenrigsudvalget 2012-13
URU Alm.del Bilag 3
Offentligt
1163405_0001.png
1163405_0002.png
1163405_0003.png
1163405_0004.png
1163405_0005.png
1163405_0006.png
1163405_0007.png
UdenrigsudvalgetUD DR AG AF KO M M EN T ER ET D AG SO RD ENEU - K O N S UL E NT EN
Mødedato:
Den 5. oktober 2012
Den 4.oktober 2012
INTERN NOTE
Morten Knudsen (3695)
Følgende dagsordenpunkter på Europaudvalgets møde er relevante forUdenrigsudvalget
RÅDSMØDE(UDENRIGSANLIGGENDER-UDVIKLINGSDELEN)DEN15.OKTOBER20121. Udviklingsdagsordenen Post 2015/opfølgning på Rio+20 ..................... 22. EU’s støtte til bæredygtige forandringer i transitionssamfund ............... 23. EU’s tilgang til modstandskraft: Erfaringer frafødevaresikkerhedskriser ....................................................................... 34. Udviklingsfinansiering - KOM (2012) 366............................................... 45. EU’s samarbejde med civilsamfundet i eksterne relationer - KOM(2012) 492 .............................................................................................. 56. Social beskyttelse i EU’s udviklingsarbejde - KOM (2012) 446 ............. 6
Alle punkter forelægges til orientering.
1/7
RÅDSMØDE(UDENRIGSANLIGGENDER-UDVIKLINGSDELEN)DEN15.OKTOBER2012
1.
Udviklingsdagsordenen Post 2015/opfølgning på Rio+20-Politisk drøftelsePå rådsmødet ventes en indledende drøftelse af arbejdet i FN med at formu-lere en udviklingsdagsorden post-2015 samt af opfølgningen på Rio+20, her-under behovet for koordination og samtænkning mellem de to processer.Opfølgningsprocesserne til Rio+20 konferencen,der skal pågå i de kom-mende år, er kommet langsomt fra start. EU arbejder for at fastholde det mo-mentum, som blev skabt i Rio og diskuterer p.t. positioner ift. opfølgningspro-cesserne. Der forventes vedtaget rådskonklusioner på miljørådet i oktober.Vedr.post-2015 udviklingsdagsordenen,herunder samtænkning medRio+20 opfølgning, ventes Kommissionen at fremlægge en meddelelse primo2013 mhp. vedtagelse af rådskonklusioner i maj. Der ventes en mellemstatsligproces fra efteråret 2013 og frem mod et FN-topmøde i 2014 eller 2015, hvorFN formodes at ville vedtage en samlet udviklingsdagsorden post-2015.Regeringenhilser den indledende drøftelse af de to punkter velkommen. Re-geringen vil arbejde for at fastholde momentum i Rio+20 opfølgningsproces-serne og sikre sammenhæng og samtænkning ift. andre processer, herunderift. arbejdet med at udvikle et post-2015 udviklingsparadigme.Sagen har ikke tidligere været forelagtEuropaudvalget.
2.
EU’s støtte til bæredygtige forandringer i transitionssamfund-Politisk drøftelsePå rådsmødet ventes Kommissionen at fremlægge en meddelelse om EU’sstøtte til bæredygtige forandringer i transitionssamfund, som Rådet vil haveen indledende drøftelse af.Meddelelsen fra Kommissionenforeligger endnu ikke,men den ventes atsamle erfaringer fra eksisterende EU-politikker.
2/7
Drøftelserne på rådsmødet ventes at fokusere på, hvordan EU kan udnytte deerfaringer central- og østeuropæiske lande har gjort mht.overgangen til de-mokratitil at hjælpe andre samfund, der står overfor store demokratiske om-væltninger, herunder hvordan EU i disse processer støtter institutionsopbyg-ning, retsstatsprincipper samt den økonomiske og sociale reformdagsorden.Drøftelserne ventes også at berøre EU´s erfaringer medbistand til nabolan-dene mod syd og øst,herunder de begrænsninger og muligheder, EU ople-vede omkring brug af EU-instrumenter og politikker ifm. det Arabiske Forår.Regeringenstøtter, at EU aktivt hjælper samfund i overgangen til demokrati-ske styreformer og bakker op om socialt inklusive demokratiseringsprocesser.Regeringen lægger i den sammenhæng vægt på en rettighedsbaseret tilgang,at der er tale om lokalt drevne processer og civilsamfundets rolle.Regeringen støtter en sammenhængende tilgang til transitionssamfund, derbygger på at anvende EU’s eksisterende instrumenter og politikker målrettetmed højde for partnerlandets behov. Samtidig lægger regeringen vægt på er-faringsudveksling og samarbejde med EU-landene om transitionsstøtte, hvorDanmark bl.a. har særlige erfaringer ift. Mellemøsten og Nordafrika.Sagen har ikke tidligere været forelagtEuropaudvalget.
3.
EU’s tilgang til modstandskraft: Erfaringer fra fødevaresikkerhedskriser-Politisk drøftelsePå rådsmødet ventes en indledende drøftelse af Kommissionens meddelelseom EU’s tilgang til opbyggelse af øget modstandskraft i udsatte lande.Udviklingskommissær Piebalgs og kommissær for humanitær bistand Geor-gieva lancerede i København i marts i år et initiativ –SHARE– der skullestyrke en fælles indsats for atøge modstandskraftenpå Afrikas Horn, der i2011 blev hårdt ramt af fødevarekrisen.AGIR-programmeti Sahel områdeter baseret på samme princip. Modstandskraft handler omforebyggelse fremfor nødhjælp,eksempelvis ved at konstruere vandreservoirer og opbyggefødevarelagre i tørkeramte områder og ved at sikre bygninger mod over-svømmelser og jordskælv. Hensigten er at sætte lokalsamfund i stand til selvat håndtere risici og chok ifm. klimarelaterede kriser eller konflikter.Kommissionenønsker med det forventede forslag at øge effektiviteten af si-ne indsatser ved at medtænke modstandskraft i skrøbelige situationer, herun-der ved at indarbejde det som et fast begreb i interne retningslinjer for EU’s
3/7
landeprogrammer. EU skal gøres mere relevant i en humanitær sammen-hæng, bl.a. gennemmere fleksible budgetterog generelle procedurer.Regeringenstøtter aktivt, at modstandskraft ind tænkes i relevante udvik-lingsindsatser og humanitære indsatser. Regeringen arbejder aktivt på atfremme dette i EU-sammenhænge. Det er afgørende for regeringen, at det erde humanitære principper, der ligger til grund for indsatser af denne art.Sagen har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget. Europaudvalget blevdog orienteret om indsatser til fremme af modstandskraft på Afrikas Horn(SHARE) 2. maj 2012.
4.
Udviklingsfinansiering - KOM (2012) 366-RådskonklusionerPå rådsmødet ventes rådskonklusioner vedtaget på baggrund afEU’s rap-port om Udviklingsfinansiering,som er den samlede rapport om EU-medlemslandenes udviklingsfinansiering og bistandsforpligtelser, som Kom-missionen udarbejder hvert år. I år blev bistandsforpligtelserne drøftet separatfra den resterende del af rapporten på rådsmødet i maj.Det fremgår bl.a. af rapporten, at EU kollektivt er den største yder afhandelfor udvikling(Aid for Trade) i verden, og at der er stigende interesse for in-novative finansieringsmekanismer. I forhold til bæredygtig økonomisk vækststøtter EU og EU-landene programmer, der bl.a. forbedrer investeringsklima-et, fremmer private/offentlige partnerskaber og fremmer konkurrencedygtig-heden i den lokale privatsektor. Der er desuden fokus på bistands- og udvik-lingseffektivitet i rapporten samt gældspørgsmålet ift. gældslettelse for udvik-lingslandene.I forhold til bistandsforpligtelser fremgår det, atEU’s udviklingsbistand fra2010 til 2011 faldt markantefter en lang periode med stigninger svarende tilet fald fra 0,44 pct. af EU-landenes samlede BNI i 2010 til 0,42 pct. i 2011.Det er målet, at EU kollektivt skal yde 0,7 procent af BNI i udviklingsbistand i2015. EU er dog fortsat verdens største donor og opfylder desuden sine for-pligtelser i forhold til den såkaldte fast start klimafinansiering og i forhold til atgive 0,15 pct. af BNI til de mindst udviklede lande (de såkaldte LDC-lande).Forslaget har været ihøring.Concord Danmarkønsker bl.a., at den danske regering skal arbejde aktivtfor, at rådskonklusionerne understreger:
4/7
Det øgede fokus på vigtigheden af at mobilisere udviklingslandenesegne ressourcer og indtægter i forhold til andre typer af udviklingsfi-nansiering.Anerkendelsen af at sunde skattesystemer og kapaciteten til at admi-nistrere en retfærdig skatteopkrævning er et helt centralt element iudviklingslandenes arbejde for at mobilisere egne ressourcer.Anerkendelsen af at donorer kan understøtte en øget mobilisering afudviklingslandenes egne ressourcer gennem regulerende midler så-som EU-lovgivning og anden international lovgivning.
Regeringenstøtter, at EU og dets medlemslande lever op til deres forpligtel-ser i forhold til udviklingsfinansiering. Regeringen støtter vedtagelsen afrådskonklusioner.Sagen har ikke tidligere været forelagtEuropaudvalget.Rapporten om EU’sbistandsforpligtigelser blev forelagt Europaudvalget til orientering 3. maj 2012.
5.
EU’s samarbejde med civilsamfundet i eksterne relationer - KOM (2012)492-RådskonklusionerPå rådsmødet ventes en drøftelse af Kommissionens meddelelse med henblikpå vedtagelse af rådskonklusioner .Kommissionens meddelelse vedrørende EU's samarbejde med civilsamfundeti eksterne relationer (udviklings-, nabo- samt kandidatlande) erkommissio-nens udspil til en samlet strategifor EU’s arbejde i denne sammenhæng.Formålet med meddelelsen er, at EU opnår enmere strategisk tilgangtilsamarbejdet med civilsamfundsorganisationer i eksterne relationer. Hertil erder formuleret tre prioriterede områder i meddelelsen:Styrkelse af civilsamfundsorganisationernes rum til atpåvirke denpolitiske dialog,bl.a. gennem aktiv støtte fra EU.Fremme af en meningsfuld og struktureret deltagelse af civilsam-fundsorganisationer ipolitikformuleringi partnerlande, samt i allefaser af EU-programmers cyklus og andre internationale processer.Udvikling af lokale civilsamfundsorganisationers kapacitet til at udførederes rolle somuafhængige udviklingsaktører.Kommissionen vilbl.a. sikre relevante, fleksible finansielle støttemodaliteter for lokaleorganisationer.
5/7
Kommissionen forslår, at der udarbejdesEU-køreplanerfor samarbejdet medcivilsamfundsorganisationerne på landeniveau.Forslaget har været ihøring.Concord Danmarkudtrykker generel tilfredshed med Kommissionens med-delelse, men opfordrer også regeringen til at få inddraget en række mangler irådskonklusionerne, herunder bl.a.:En mere klar anerkendelse af potentialet vednord-syd partnerska-bermellem civilsamfundsorganisationer.At der etableres og støttes mangeforskellige former og mekanis-mer for dialogmellem EU og civilsamfundsorganisationer. Dettegælder på alle niveauer, herunder på EU-delegationsniveau og på etglobalt niveau med globale civilsamfundskoalitioner.At der følges op på idéen om’roadmaps’for engagementet med ci-vilsamfundet.At der sikres større klarhed omfundingmekanismer.At der er mere fokus påimplementeringenaf de mange forslag.EU-landenehar reageret positivt på meddelelsen. Flere lande ønsker atfremme en rettighedsbaseret tilgang til udviklingssamarbejde og ønsker, atdenne tilgang fremtræder tydeligere i meddelelsen. Hertil kommer at flere lan-de fremhæver vigtigheden af, at organisationerne er demokratiske, repræsen-tative og transparente, både over for egne medlemmer og i forhold til samar-bejdspartnere (herunder donorer). Flere lande ønsker, at arbejdet for atfremme ligestilling mellem kønnene samt bekæmpelse af diskrimination bliverinkluderet.Regeringenfinder, at Kommissionens meddelelse udgør et særdeles positivtinitiativ og støtter meddelelsens fokus. Regeringen vil arbejde for at, medde-lelsen får et større fokus på ligestilling, ligesom også fremme af partnerskabermellem civilsamfundsorganisationer i EU-lande og i partnerlande bør nævnesmere eksplicit. Regeringen ønsker desuden at fremme en rettighedsbaserettilgang til udviklingssamarbejde på europæisk niveau. Meddelelsen er i over-ensstemmelse med den danske civilsamfundsstrategi fsva. anerkendelse afden centrale rolle, civilsamfundet spiller i udviklingsprocessen, samt målet omet stærkt og mangfoldigt civilsamfund.Sagen har ikke tidligere været forelagtEuropaudvalget.
6.
Social beskyttelse i EU’s udviklingsarbejde - KOM (2012) 446-Rådskonklusioner
6/7
På rådsmødet ventes rådskonklusioner vedtaget på baggrund af Kommissio-nens meddelelse om social beskyttelse i EU’s udviklingsarbejde.Kommissionens meddelelse er en del af EU’s”Agenda for Change”,somudstikker rammerne for EU’s fremtidige udviklingspolitiske samarbejde.Meddelelsen beskriver, hvorledes EU kan støtte sociale beskyttelsespolitikkerog -systemer i sit udviklingsarbejde. Ifølge meddelelsen bør EU-støtte til soci-al beskyttelse basere sig på endifferentieret tilgang,der tager højde for en-kelte landes behov, prioriteter og kapacitet. Endvidere understreges, at socia-le beskyttelsespolitikker skalfinansieres over partnerlandenes egne bud-getterfor bl.a. at sikre ejerskab og bæredygtighed. Herudover fremhævesbehovet for policy dialog om social beskyttelse med partnerlande, der bl.a. harfokus på god regeringsførelse, offentlig forvaltning, inddragelse af civilsam-fundet og den private sektor samt hensynet til kvinder og marginaliseredegrupper. Endeligt betoner meddelelsen behovetfor øget koordination pålandeniveauog behovet for politikkohærens og sammenhæng i EU’s arbejdemed social beskyttelse.Forslaget har været ihøring.Concord Danmarkudtrykker stor tilfredshed med Kommissionens meddelel-se og anbefaler regeringen at arbejde aktivt for, at rådskonklusionerne kom-mer til at indeholde kommentarer og anbefalinger i forhold til følgende punk-ter:At social beskyttelse er en menneskeret og regeringens ansvarAt civilsamfundsorganisationernes rolle sikresAt der fokuseres på mennesker frem for landeAt mobiliseringen af udviklingslandenes egne ressourcer sikres
Regeringenstøtter et øget fokus på social beskyttelse i EU’s udviklingsarbej-de.Sagen har ikke tidligere været forelagtEuropaudvalget.
Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til denne note eller dagsordenensindhold, er du meget velkommen til at kontakte os.
Morten Knudsen
7/7