Udenrigsudvalget 2012-13
URU Alm.del Bilag 244
Offentligt
1280661_0001.png
1280661_0002.png
1280661_0003.png
1280661_0004.png
1280661_0005.png
1280661_0006.png
Udmøntningsplan: Styrket dansk engagement inden for skat og udviklingUdviklingslandenes egne indtægter skal finansiere udviklingHvorfor skat?Udvikling forudsætter, at der skabes det nødvendige offentlige indtægtsgrundlag til at finansiere reformer og offentlige ser-viceydelser. Det øgede skattegrundlag, som skabes gennem økonomisk vækst, skal derfor sætte udviklingslandene i stand til selv at finan-siere de offentlige udgifter. Styrkede skatte- og afgiftssystemer giver staten øgede indtægter og gør det muligt at omfordele ressourcer tilgavn for alle. De fremmer også demokratisk ansvarlighed mellem stat og borgere, fordi en befolkning, der betaler skat, har et stærkt inci-tament til at holde den politiske ledelse ansvarlig for brugen af skattemidlerne.Problemet:Situationen i udviklingslandene er dog ofte en helt anden. De mister årligt store summer på grund af illegale kapitaludførslerforbundet ikke mindst med korruption og skatteunddragelse i 2010 omkring knap 859 mia. USD. Også blandt danske prioritetslande erder omfattende problemer med illegale kapitaludførsler. De mister samtidig potentielle skatteindtægter på grund af et ofte for lavt beskat-ningsniveau, en begrænset evne til at inddrive skatter og en udstrakt brug af skattefrihed, bl.a. i forbindelse med udenlandske investerin-ger. Så længe det er situationen, går udviklingslandene glip af hårdt tiltrængte midler, der kunne have finansiereret udvikling, reformer ogoffentlige serviceydelser, og de fastholdes i fattigdom og bistandsafhængighed. Situationen underminerer også udviklingssamarbejdet, hvismål om at bidrage til at sætte landene i stand til at finansiere egen udvikling ikke kan realiseres, så længe pengene strømmer ud af udvik-lingslandene. Det er derfor, at strategien for Danmarks udviklingssamarbejde,, understreger, at Danmark vil:---Styrke indsatsen i kampen for at lukke skattehuller;Adressere illegale kapitaloverførsler ogFremme en retfærdig beskatning af naturressourcer i verdens fattigste lande.
Mål:Målet med den danske indsats er at bidrage til at sætte skat og udvikling og bekæmpelse af illegale kapitaludførsler højere op på denudviklingspolitiske dagsorden. En sådan indsats går på tværs af flere ministerområder og kræver en samtænkt tilgang. Inden for udvik-lingssamarbejdet er målet at bidrage til at sikre, at verdens fattige lande selv sættes i stand til at finansiere egen udvikling ikke mindstgennem en styrket evne til at opkræve skatter, der kan finansiere offentlige reformer og serviceydelser, sikre et passende skatteniveau oglukke skattehuller adressere illegale kapitaludførsler fra udviklingslandene og fremme en retfærdig beskatning af udviklingslandenes na-turressourcer, herunder i skrøbelige stater.Finansiel ramme:I tillæg til de betydelige årlige udbetalinger, som forventes inden for eksisterende og nye programmer i danske prioritets-lande, er der i 2013 afsat yderligere 10 mio. kr. til nye tilsagn til internationale organisationer, der arbejder for øget transparens, anti-korruption og bekæmpelse af illegale kapitaludførsler. I det følgende er eksempler på igangværende og nye indsatser inden for landepro-grammerne medtaget for at illustrere omfanget af den danske indsats.17. juni 2013
Udmøntningsplan: Styrket dansk engagement inden for skat og udviklingIndsatsområdeStyrket indsats for opbygning afskattesystemer og for at lukkeskattehuller i danske prioritets-landeAktiviteterTimingStyrket dialog om indtægtssiden af budgettet og mobilisering af skatteindtægter med 2013fflande, som modtagergenerel budgetstøtte.Terminologien for generel budgetstøtteudviklingskontraktersamarbe-pakken, som omfatter såvel budgetstøtte som andre komplementære indsatser. Dervil derfor fremover i overensstemmelse med de nyeretningslinjer for udviklingskon-traktervære et større fokus på styrkelse af skattesystemer og evne til at indkræveskatter i budgetstøttepakken til danske prioritetslande.Ambassader i danske prioritetslande vil blive anmodet om at sikre, atskat, udvikling2013og finansiel transparens er passende reflekteret i landeprogrammerne,herunder iplanlagte og fremtidige indsatser.I lyset af drøftelse på møde mellem skatte- og udviklingsministeren i januar 2013 fort-sættedialogen med Skatteministerietom mulighederne for anvendelse af og lokal ef- 2013ffterspørgsel efterSkatteministeriets ekspertise i konkrete udviklingsindsatser.IGhanavil støtte til Ghana Revenue Authority indgå i den næste fase afden generelle2014-2018budgetstøtte.Danmark vil bistå myndighederne i gennemførelsen af en vidtrækkender-ligt fokus på virksomheder, etableringen af et system til registrering af skatteydere ogstyrket bredde i skatteopkrævningen samt fornyelse af skattepolitikken. Ghana har enomfattende udvindingsindustri, og beskatning af denne industri indgår systematisk imoderniseringsplanen.ITanzaniastøtte bestræbelser på at udvide skattegrundlaget, begrænse skatteundta- 2011-2014gelse og forbedre skattemyndighedernes kapacitet (15 mio. kr.).
17. juni 2013
Udmøntningsplan: Styrket dansk engagement inden for skat og udviklingIndsatsområdeStyrket indsats for opbygning afskattesystemer og for at lukkeskattehuller i danske prioritets-landeAktiviteterTimingITanzaniastøtte til reformer i den offentlige finansforvaltning (30 mio. kr.) med sær- 2012-2015ligt fokus på statens evne til at inddrive og forvalte skatter og afgifter, herunder fralandets naturressourcer. Dette omfatter bl.a. også støtte (900.000 kr.) til en cost-benefit analyse iværksat af finansministeriet af omfattende skattefritagelser for bl.a.udenlandske virksomheder, hvis resultater ventes medio 2013. Der er også igangsaten dialog mellem SKAT i Danmark og de tanzaniske skattemyndigheder om danskeskattemyndigheders erfaringer.IMozambiquestøtte til skattereform (86 mio. kr.), der bl.a. sigter på en mere effektiv 2011-2014beskatning af den hastigt voksende udvindingsindustri.IBangladeshstøtte til arbejdet for styrket gennemsigtighed og dialog med befolknin- 2011-2016gen i forbindelse med skatteindkrævning og forvaltning af offentlige midler på lokaltplan (30 mio. kr.). Målet er, at skatteopkrævningen i 572 kommuner i gennemsnitskal være forøget med 90 % ved afslutningen af projektet.IKenyastøtte (40 mio. kr.) til den offentlige finansforvaltningsreforms gennemførelsemed afsæt i det kenyanske finansministeriums strategi på området. Programmet foku-serer på den igangværende reform af den offentlige forvaltning, som bl.a. omfatter enstyrkelse af Kenya Revenue Authority s institutionelle kapacitet til at inddrage og ad-ministrere skat.INepalstøtte til indsatser til forbedring af skatteadministrationens evne til at hånd-hæve skattereglerne og inddrive midler med fokus på forbedrede skattepolitikker,styrket administrativ kapacitet til at sikre håndhævelse af skattelovgivningen og for-bedrede IT systemer (2 mio. kr. i 2011-2013). En ny fase af støtten (1,5 mio. kr. i 2013-2015) vil fortsætte fokus på at styrke skatteadministrationen gennem kapacitetsop-bygning.2011-2015
2011-2015
17. juni 2013
Udmøntningsplan: Styrket dansk engagement inden for skat og udviklingIndsatsområdeBekæmpelse af illegale kapital-udførsler, fremme af finansieltransparensAktiviteterTimingSom led i finanslovsaftalen med ELafsættes i 2013 yderligere 10 mio. kr. til internationa-2013le organisationer,der arbejder for øget transparens, anti-korruption og bekæmpelse afillegale kapitaloverførsler. Dette kan omfatte additionelle bidrag til f.eks. EITI eller nyebidrag til Global Financial Integrity, Financial Transparency Coalition eller andre relevanteaktører på området. Der vil i løbet af 2013 blive ydet nye tilsagn for de additionelle mid-ler til de mest relevante/gennemslagsdygtige initiativer.Opstart af samarbejde med tænketankenGlobal Financial Integrity(GFI) og dennes di-rektør Raymond Baker i Uganda og Ghana med henblik på at afdække mulighederne foret fælles initiativ med landets myndigheder i kampen mod illegale kapitaludførsler. IMozambique fortsætter dialogen mellem GFI og ambassaden om samme emne.Aktiv deltagelse i partnerskabspanel underFinancial Transparency Coalitionmed henblikpå udveksling af erfaringer, policy drøftelser og netværk. Koalitionen er et konsortium afNGOer, forskningsinstitutioner og lande, som fokuserer på øget transparens i det globa-le finansielle system til fordel for udviklingslandene. I 2013 vil relevansen af evt. danskstøtte til koalitionen blive vurderet.Iværksætteudredning om omfanget af illegale kapitaludførsleri udvalgte danske priori-tetslande i Afrika (Mozambique, Tanzania, Kenya, Ghana og Uganda), mulige forholds-regler/tiltag, landene kan iværksætte, og analyse af, hvad landene kan få ud af atdæmme op for illegale kapitaludførsler f.eks. i forhold til forbedrede sociale serviceydel-ser. Målet er at skabe opmærksomhed om problemerne og understøtte Danmarks poli-tikdialog med landene. Studiet, som vil blive gennemført af tænketanken Global Finan-cial Integrity, vil blive offentliggjort i begyndelsen af 2014.2013-2014
2013
2013ff
17. juni 2013
Udmøntningsplan: Styrket dansk engagement inden for skat og udviklingIndsatsområdeBekæmpelse af illegale kapital-udførsler, fremme af finansieltransparensAktiviteterInden for det nordisk-baltiske samarbejde (NBC) iVerdensbankenog med Norge somlead arbejde for en mere aktiv rolle for Verdensbanken i kampen mod illegale finansiellekapitaludførsler fra udviklingslandene og i forhold til forhandling (og genforhandling) afudvindingskontrakter. Omfatter bl.a. dialog om en klar position vedrørende bekæmpelseaf illegale finansielle kapitaludførsler, større transparens i og styrket data-indsamling ogstatistik i relation til økonomi, handel og finansielle overførsler og stærkere fokus påtemaet i Bankens Country Assistance Strategies.IKenyastøtte (3 mio. kr.) til et 2-årigt pilot-projekt til bekæmpelse af hvidvask af pengei regionen forankret hos den kenyanske skole for monetære studier (Kenyan School ofMonetary Studies, KSMS). Projektet er en del af indsatsen under stabiliseringsprogram-met for Østafrika, hvor en af delmålsætningerne er at bekæmpe illegale pengestrømmefor at bidrage til en stabilisering af regionen. Projektet omfatter kapacitetsopbygning afdet nyligt etablerede finansielle rapporteringscenter (Financial Reporting Centre). Detlangsigtede mål er at hjælpe Kenya med at opfylde de internationale krav til bekæmpel-se af hvidvask af penge og finansiering af terrorisme fra Financial Action Task Force(FATF), således at Kenya undgår at blive blacklistet. Projektet har desuden et regionaltperspektiv, som omfatter samarbejde med andre lande i regionen, ikke mindst Somalia,og opbygningen af et regionalt videnscenter i KSMS.Timing2013ff
2013-2014
IEtiopienstøtte til træning af ansatte i Financial Intelligence Unit (5 mio. kr.) samtjustitsministeriet (0,8 mio. kr., non-DAC midler) med henblik på at forbedre nationale2013-2014strukturer til bekæmpelse af illegale kapitaludførsler og hvidvaskning af penge. Trænin-gen har som mål at sikre nødvendig institutionel kapacitet og ekspertise hos politi ogretsvæsen til effektiv efterforskning og retsforfølgelse af illegale kapitaludførsler, hvid-vaskning af penge og finansiering af terror. Det etiopiske justitsministerium støttes des-uden (2,2 mio. kr., non-DAC midler) i bestræbelserne på at styrke dets evne til at indgå isamarbejder med andre landes myndigheder om bekæmpelse af hvidvask af penge ogtransnational økonomisk kriminalitet.
17. juni 2013
Udmøntningsplan: Styrket dansk engagement inden for skat og udviklingIndsatsområdeFremme en mere effektiv og ret-færdig beskatning af udvindingaf naturressourcer, også i skrø-belige staterAktiviteterTilsagn på 3 mio. kr. i 2012-2013 tilExtractive Industries Transparency Initiative(EITI)og organisationens arbejde med at fremme transparens i udvindingssektoren. Omfat-ter også en mere aktiv deltagelse i EITI-samarbejdet, herunder i EITI-møder og -konferencer, og en stærkere kobling af dette arbejde til ambassadernes politikdialogom transparens i indtægter fra udvinding. En forøgelse af det årlige bidrag fra 2014vil på baggrund af erfaringerne i 2013 og omfanget af nye EITI-implementerende lan-de blive overvejet.
Timing2012-2013ff
Sikre udviklingslandene muligheder for teknisk og finansiel støtte til at leve op til EI-støtte til EITI-trustfond i Verdensbanken(2,7 mio. kr. i 2011-2013).En videreførelse af støtten til EITI-trustfonden i Verdensbanken fra 2014-2015 vil bliveovervejet på grundlag af en vurdering af effekten af indsatserne og finansieringsbe-hovet.Iværksættelse af nyt samarbejde (3 mio. kr. i 2013-2015) med den internationale ci-vilsamfundsorganisationGlobal Witness,som undersøger og udfører kampagner modkonflikter og korruption forbundet med naturressourceudvinding og de deraf afledtemiljømæssige og menneskeretlige overgreb. Global Witness arbejder i en lang rækkekonflikt og post-konflikt lande.Integrering af hensyn til skat og udviklingi den kommende handlingsplan for Dan-marks arbejde med at sikre sammenhæng i politikker, der berører udviklingslande(politiksammenhæng for udvikling/PCD), og som vil have særlig fokus på EU.
2011-2013
2013-2015
Sammenhængende politikker,der arbejder for udvikling
2013
Fortsat aktivt følge arbejdet iOECD/DACom skat og udvikling gennem deltagelse i re- 2013fflevante møder og netværk i OECD/DAC-skatte- og udviklingskomité.
17. juni 2013