Udenrigsudvalget 2012-13
URU Alm.del Bilag 223
Offentligt
Udenrigsministeriet
Til medlemmerne af FolketingetsUdenrigsudvalg og deres stedfortrædere
Asiatisk Plads 2DK-1448 København KTelefon +45 33 92 00 00Telefax +45 32 54 05 33E-mail: [email protected]http://www.um.dkGirokonto 3 00 18 06Kontor
Bilag
Journalnummer
181.D.1.c104.Afghanistan.12-3-6
ALO
28. august 2013
Skriftlig orientering af Udenrigsudvalgets medlemmer og stedfor-
trædere om mistanke om uregelmæssigheder i forvaltningen af
danske midler i Afghanistan Rural Enterprise Development Pro-
gramme (AREDP)
Afghanistan Rural Enterprise Development Programme (AREDP) er etnationalt regeringsledet multidonor-finansieret program, der støtter ogfremmer vækst i den private sektor i landdistrikterne i Afghanistan og eret af de seks nationale programmer, der hører under Ministeriet for RuralRehabilitation and Development (MRRD). Programmet er en del afVerdensbankens portefølje, mens UNDP administrerer programmet inogle få provinser.Programmet styrker den private sektor gennem integrerede værdikæde-baserede interventioner, virksomhedsudvikling og ved at facilitere ad-gang til kredit og kapital.Fra 2009-2011 har Danmark bidraget med et samlet beløb på DKK 23mio. til programmet, herunder 6 millioner udbetalt i 2011.Pr. 26. august 2013 er saldoen af danske midler i AREDP knap USD900.000 (DKK 4,7 mio.). Siden 2009 har programmet anvendt USD 3,5mio. (DKK 18,3 mio.).I august 2013 modtog ambassaden detaljerede oplysninger fra en ano-nym kilde, der fremstiller forvaltningen af det danske bidrag til AREDPsom problematisk. Herunder nævnes favorisering og manglende over-holdelse af ansættelsesprocedurer, bl.a. uregelmæssigheder i rekrutterin-gen af den nye administrerende direktør (tidligere på året sagde den tidli-gere administrerende direktør op).Ambassaden anmodede straks efter modtagelsen af disse oplysningerMRRD og AREDP om at suspendere betalinger af alle planlagte ogigangværende aktiviteter, herunder betaling af lønninger og driftsom-kostninger finansieret under den danske støtte indtil påstandene er blevet
2
grundigt undersøgt. Samtidig anmodede ambassaden om en liste overansatte finansieret af den danske bevilling, samt en budgetfremskrivningfor 2013-14. Listen over medarbejdere og den fremtidige budgetplan ermodtaget, og en umiddelbar gennemgang af materialet indikerer at der ergrundlag for at undersøge sagen nærmere.Da kilden ikke angiver perioder for uregelmæssighederne er det vanske-ligt at vurdere omfanget af eventuelle uregelmæssigheder og mulig nepo-tisme. På baggrund af de modtagne informationer vurderes det, at belø-bet alene omfatter midler til administration, herunder lønninger, samt atperioden ikke går helt tilbage til 2009. Beløbet ventes derfor, at være la-vere end de hidtil udbetalte ca. 18,3 millioner kr.Det skal bemærkes at den afghanske rigsrevisor påpegede svagheder iMRRDs forvaltning og interne kontrol i det reviderede regnskab for2009-10, revisionen påpegede dog ingen tegn på uregelmæssigheder afden karakter, som beskrives i anklagerne. Ambassaden har siden modta-gelsen af regnskabet været i dialog med MRRD og AREDP for at sikre atder bliver fulgt op på anbefalingerne i 2009-10 regnskabet. Desværre erregnskabet for 2011-12 ikke endeligt afsluttet og trods mange anmodnin-ger fra ambassaden endnu ikke modtaget.Ambassaden vil snarest indlede en uafhængig ekstern undersøgelse afpåstandene og anvendelsen af de danske midler. Ambassaden er i dialogmed Verdensbanken og UNDP vedrørende anklagerne og vil samarbejdetæt med dem i undersøgelsesprocessen.Rigsrevisionen er blevet orienteret og vil blive holdt opdateret, når resul-taterne af undersøgelsen foreligger. Orientering om sagen er tillige lagtpå Udenrigsministeriets hjemmeside.