Udenrigsudvalget 2012-13
URU Alm.del Bilag 222
Offentligt
1275954_0001.png
1275954_0002.png
1275954_0003.png
1275954_0004.png
1275954_0005.png
Synopsis for den strategiske ramme for ligestilling og kvinders rettigheder iDanmarks udviklingssamarbejde – Dansk resuméResumé:Synopsenfor den nye strategisk ramme for ligestilling og kvinders rettigheder iDanmarks udviklingssamarbejde udgør en del af udrulningen af Strategien for DanmarksUdviklingssamarbejde – Retten til et bedre liv. Strategiens menneskerettighedsbaseredetilgang placerer ligestilling og kvinder og pigers rettigheder i centrum afudviklingssamarbejdet. Den strategiske ramme vil tage afsæt i denne tilgang samt i Danmarkshidtidige indsats på området og definere den fremtidige tilgang til ligestilling i detinternationale samarbejde.I den strategiske ramme vil ligestilling i form af kvinders, mænds, pigers og drenges ligemuligheder for at få indflydelse på deres eget liv og for at bidrage til udviklingen af desamfund, de lever i,stå centralt. Det indebærer et stærkere fokus på de grundlæggende,strukturelle årsager til ulighed. Der vil være særligt fokus på fremme af kvinders rettigheder,samtidig med at der vil være opmærksomhed på de mest sårbare og udsatte grupperssituation, og på hvordan disse grupper opnår adgang til ressourcer og indflydelse.Menneskerettighedskrænkelser på baggrund af personers seksuelle orientering ellerkønsidentitet og fremme af deres rettigheder vil også være omfattet af den strategiske ramme.For at skabe stærkere og mere markante resultater på områdetintroduceres en strategisktilgang til fremme af ligestilling, der skal styrke den hidtidige gennemgående integrering afligestillingshensyn i udviklingssamarbejdet (”mainstreaming”). Udgangspunktet vil væreanalyser af ligestillingssituationen i prioritetslandene, der identificerer de væsentligsteudfordringer og muligheder på ligestillingsområdet. På baggrund heraf vil der blive identificeretkonkrete indsatsområder, somhar det største potentiale for at fremme varige forbedringer påområdet. Der vil blive efterstræbt størst mulig synergi mellem det normative niveau, herundervigtige diskussioner og beslutninger i internationale fora som f.eks. FN, samarbejdet med demultilaterale aktører og indsatserne på lande niveau.Strategiske overvejelser:Den strategiske ramme vil tage udgangspunkt i den menneskerettighedsbaseredetilgang.Dette indebærer et stærkere fokus på de grundlæggende magtforhold ogstrukturer, der er årsag til ulighed, diskrimination og fattigdom. Heraf følger et øgetfokus på omfordeling af magt og ressourcer mellem kvinder og mænd og på fremme afkvinders rettigheder. Inddragelse af mænd og mænds og drenges rolle i bekæmpelse afulighed vil være en integreret del af arbejdet.Bred integrering af ligestilling i udviklingssamarbejdet (”mainstreaming”) har gennemen årrække været den internationalt anerkendte tilgang til fremme af ligestilling. Mensmainstreaming fortsat anses for at være den bedst mulige måde at sikre indarbejdelseaf ligestillingshensyn på, viser erfaringer samtidigt at effekterne ikke er tilstrækkeligtstore. For at imødegå dette introduceres en mere strategisk tilgang, hvor det tidligt iprogrammeringsprocessen identificeres, hvor der er særlige behov og særligemuligheder for at styrke indsatsen for ligestilling og kvinders rettigheder. Som led herivil der blive formuleret konkrete mål og indikatorer for fremme af ligestilling, somsikrer, at hensynet stadig mainstreames i indsatserne”Retten til et bedre liv” identificerer fremme og beskyttelse af LGBTI (Lesbian, Gay,Bisexual, Transgender and Intersex) personers rettigheder som en dansk målsætning.
LGBTI personers rettigheder vil, hvor relevant, indgå i indsatsen baseret på specifikkeanalyser af de strategiske muligheder.
1. Overordnet visionI lyset af den nye strategi for Danmarks udviklingssamarbejde ”Retten til et bedre liv” ogetableringen af den menneskerettighedsbaserede tilgang som overordnet ramme forudviklingssamarbejdet er der behov for at opdatere den eksisterende strategi for ligestilling idansk udviklingsbistand (offentliggjort i 2004). Principperne om ikke-diskrimination,deltagelse, åbenhed og ansvarlighed placerer fremme af ligestilling i centrum afudviklingssamarbejdet og tilføjer et øget fokus på spørgsmålet om reel omfordeling af magt ogressourcer.Den menneskerettighedsbaserede tilgang fokuserer på at sætte det enkelte menneske i standtil at realisere deres ret til et bedre liv. I mange samfund er det vanskeligt for kvinder og pigerat opnå lige rettigheder, muligheder og indflydelse. For mænd og drenge kan der også væresærlige ligestillingsmæssige udfordringer, men kvinder og piger rammes stadiguforholdsmæssigt hårdere af fattigdom, diskrimination og marginalisering. Den strategiskeramme vil derfor sætte særligt fokus på kvinder rettigheder.I et menneskerettighedsperspektiv er det afgørende at anerkende og adressere ligerettigheder for alle. I mange dele af verden rammes mennesker af vold og diskrimination pågrund af deres seksuelle orientering eller kønsidentitet. Danmark vil fortsat være en stærkfortaler for lige rettigheder for alle, og den strategiske ramme vil identificere, hvordanDanmark kan arbejde for at fremme LGBTI personers rettigheder.2. International rammeFN konventionen om bekæmpelse af alle former for diskrimination af kvinder (Convention onthe Elimination of all Forms of DiscriminationAgainstWomen – CEDAW), som stort set alle FN’smedlemslande har tilsluttet sig, udgør sammen med slutdokumentet fra Kvindekonferencen iBeijing i 1995 og andre internationale konventioner og erklæringer grundlaget for fremme afligestilling.Den internationale ligestillingsdagsorden er gennem det seneste årti kommet under stigendepres fra konservative, politiske og religiøse grupper, der ønsker at fremme traditionelle normerpå bekostning af ligestilling, herunder særligt fremme af kvinder seksuelle og reproduktivesundhed og rettigheder. Samtidig ses enpositiv tendens til, at fremme af ligestilling i stigendeomfang inddrages som en helt central målsætning i internationale forhandlinger vedrørendeudviklingsspørgsmål f.eks. i forbindelse med forhandlingerne om opfølgningen på FN’s 2015mål.3. Strategiske overvejelser og valgI overensstemmelse med den menneskerettighedsbaserede tilgang til udviklingssamarbejdetbeskrevet i ”Retten til et bedre liv” vil den strategiske ramme for ligestilling lægge op til, at deri stigende grad fokuseres på de underliggende magtrelationer og strukturelle årsager tilulighed, diskrimination og fattigdom. Det menneskerettighedsbaserede fokus giver en merestrategisk, sammenhængende og effektiv retning for indsatsen for at fremme ligestillinggennem dansk udviklingssamarbejde. Indsatser for fremme af ligestilling har ofte haft fokus påat øge kvinders deltagelse i programaktiviteter men også på f.eks. politisk niveau eller på atøge kvinders adgang til ressourcer og har i mindre grad taget sigte på at fremme en reelomfordeling af magt og ressourcer. Med den menneskerettighedsbaserede tilgang vil fokus på
omfordeling komme mere i centrum og dermed målsætningen om at skabe reelle, varigeforandringer og ligestilling.Denstrategiske ramme vil anvende et kønsbegreb, hvor køn ses som en kulturel og socialkonstruktion. Dette understøtter princippet om ret til egen kønsopfattelse. Kvinder og mændssituation formes ikke blot af deres køn, men også af forhold som klasse, kaste, etnicitet, alder,seksuel orientering m.v. Kvinder er ikke en homogen gruppe, men spænder fra de mestprivilegerede til de mest udsatte. Fokus for Danmarks ligestillingsindsatser vil være de mestudsatte og sårbare kvinder.Ligestilling vil blive søgt fremmet i udviklingssamarbejdet gennem strategiske, målrettedeindsatser identificeret på baggrund af en kønsanalyse og en analyse af forhold påmenneskerettighedsområdet i de danske prioritetslande, der afdækker forskellige aspekter afulighed. I det internationale arbejde i multilaterale organisationer vil der, ligeledes medudgangspunkt i den menneskerettighedsbaserede tilgang, blive ført løbende dialog medDanmarks samarbejdspartnere om organisationernes bidrag til fremme af ligestilling, ligesomDanmark i internationale forhandlinger vil vedblive med at være en stærk fortaler for fremmeaf ligestilling.4. Analyse - erfaringer og resultaterUdarbejdelsen af den strategiske ramme vil trække på resultaterne af evalueringen i 2008 afligestillingsindsatser i dansk udviklingssamarbejde. Evalueringen konkluderede bl.a., atDanmark generelt støttede nationale politikker og internationale forpligtelser og beslutninger,og at der var opnået vigtige resultater af indsatsen. Det fremgik dog samtidig, at indsatserneled under mangel på systematik i gennemførelsen og mangel på dokumentationen. Som etsærligt problem fremhævedes, at der ikke havde været opstillet specifikke resultatmål ogindikatorer for ligestillingsindsatsen. Evalueringen påviste også problemer med anvendelsen afde redskaber, der var udviklet til at fremme ligestillingsindsatsen. Nogle af de sammekonklusioner blev fremhævet i et studie udarbejdet af ”UN Wider” i 2012, der gennemførte ensammenlignende analyse af kønsmainstreaming i Danmark, Sverige og Finlandsudviklingssamarbejde. Undersøgelsen pegede bl.a. på, at de mange konkurrerende prioriteterfor udviklingssamarbejdet ofte resulterede i, at ligestillingshensynet blev klemt.5. TilgangFormålet med den strategiske ramme vil væreat give inspiration og retning til øget fremme afligestilling i udviklingssamarbejdet. ”Retten til et bedre liv” identificerer 4 prioritetsområder forudviklingssamarbejdet: Menneskerettigheder og demokrati, grøn vækst, sociale fremskridt ogstabilitet og beskyttelse. For hvert af de fire områder vil der blive identificeret konkreteindsatser, der kan bidrage til at fremme ligestilling.Den nye landeprogrammeringsproces indledes med udarbejdelse af en landestrategi forudviklingssamarbejdet, der udstikker de overordnede rammer og prioriteringer. På baggrundheraf udarbejdes etlandepolitik papir. Som led i udarbejdelsen af landepolitik papiret vil derblive udarbejdet dels en kønsanalyse, gerne baseret på allerede eksisterende kønsanalyser forlandet, dels en gennemgang af situationen på menneskerettighedsområdet (disse analyserreflekteres gennem instrumentet ”Human-Rights-Based Approach and Gender ScreeningNote”). Heri identificeres væsentlige udfordringer og muligheder i det pågældendeprioritetsland, der danner udgangspunkt for identifikation af konkrete tematiske indsatser tilfremme af ligestilling i landeprogrammet. Ved at indarbejde kønsanalysen og gennemgangenaf menneskerettighedssituationen i udarbejdelsen af det overordnede landepolitikpapir sikresgrundlaget for at inddrage ligestilling og menneskerettighedshensynet bredti den politiskedialog med partnerlandets myndigheder, f.eks. i forbindelse med dialogen om generelbudgetstøtte. Samtidig lægges der op til identifikation af konkrete mål og specifikkeindikatorer, der kan måle effekten af indsatsen for at fremme ligestilling.
Ovennævnte analyser, mål og indikatorer i landepolitikpapiret danner udgangspunkt for atidentificere de områder, hvor der er et strategisk potentiale for at fremme ligestilling. I dekonkrete tematiske programmer, der tilsammen udgør landeprogrammet, vil der bliveidentificeret målrettede indsatsområder til fremme af ligestilling. Disse kan være rettet mod etbestemt område, f.eks. bekæmpelse af vold mod kvinder, eller mod et særligt tema f.eks.fremme af seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder eller fremme af kvinders deltagelse isamfundsøkonomien. Der vil blive etableret konkrete mål og indikatorer for de enkelteindsatsområder med henblik på at kunne følge effekten af indsatsen.Der vil blive søgt sammenhæng mellem indsatsen på landeniveau og det multilaterale,normative, niveau herunder i dialogen vedr. budgetstøtte i forbindelse med fællesprogrammering gennem EU og i andre samarbejdsfora.Samarbejdet med multilaterale partnere er forankret i specifikke organisationsstrategiersuppleret med dialog på højt politisk niveau. Organisationsstrategierne identificerer bl.a. denpågældende organisations potentiale for at bidrage til ligestilling. Danmark vil fortsætte sittætte samarbejde med udvalgte strategiske partnere som UN WOMEN, Verdensbanken, EU,UNFPA, UNICEF, WFP, IFAD, WHO, UNAIDS og den Globale Fond med henblik på at fremme enmenneskerettighedsbaseret tilgang til ligestilling i organisationernes strategiske rammer. Pålandeniveau vil der være regelmæssig dialog og samarbejde, herunder om konkrete indsatser.UN WOMEN, der har et særligt mandat vedr. fremme af ligestilling, vil være en nøglepartner idet videre arbejde.Som nævnt identificerer ”Retten til et bedre liv” fire prioritetsområder for Danmarksudviklingssamarbejde. Nedenfor gives en kort gennemgang af, hvorledes ligestilling vil bliveforeslået fremmet inden for de enkelte prioritetsområder.5.1.Menneskerettigheder og demokrati
Fremme ligestilling på dette området handler primært om at adressere de underliggendefaktorer, der er årsag til manglende ligestilling. Det kan være lovgivning og/eller sociale ellerkulturelle forhold, der underminerer kvinders rettigheder og muligheder. Der kan være mangeforhold, der leder til ulighed f.eks. manglende adgang til beslutningsprocesser, manglendeadgang til information, institutioner der ikke tager ligestilling i betragtning og manglerkapacitet på området, mangel på data, der dokumenterer ligestillingsforhold m.v.Det er indlysende, at kvinders adgang til at deltage i samfundslivet, herunder deltagelse idemokratiske valg, som parlamentsmedlemmer og som en stemme i medierne, er en vigtigindgang til at fremme ligestilling.5.2.Grøn vækst
Inklusiv grøn vækst bør adressere de særlige udfordringer, der er, for at kvinder kan realiserederes rettigheder, herunder deres ret til at arve og eje jord. Indsatsen skal tage højde for,hvordan der skabes muligheder for, at kvinder kan deltage og nyde godt af vækst. Når kvinderfår adgang til at deltage i økonomien på lige fod med mænd, øges væksten.Kvinder ersamtidigt mere tilbøjelige til at lade den øgede vækst komme familien, særligt børnene, tilgode. Indsatsområder kan omfatte lovgivningstiltag, der giver kvinder ejendoms- og arveret,øget adgang til kapacitetsopbygning der styrker kvinders deltagele i økonomien, ogudviklingen af arbejdspladser, herunder i landbruget, der styrker kvinders muligheder påarbejdsmarkedet.Klimaindsatser bør ligeledes tage højde for, at fattige kvinder rammes hårdt og er særligtsårbare over for klimaforandringer, idet de ofte er mere afhængige af de naturressourcer, dertrues af klimaforandringer. Kvinder har, af samme årsager, ofte særlige ressourcer og viden,der er af stor betydning i forbindelse med omstilling og tilpasning til klimaforandringer.
5.3.
Sociale fremskridt
Adgang til serviceydelser som sundhed, uddannelse og vandforsyning er afgørendeforudsætninger for bæredygtig udvikling og fattigdomsbekæmpelse. Ligestillingsindsatser påområdet har ofte fokuseret på at skabe øget adgang til serviceydelser for kvinder og piger.Dette er fortsat et vigtigt mål, men for at skabe varige forandringer er det nødvendigt med etmenneskerettighedsbaseret udgangspunkt at se på, hvordan kvinder og piger kan styrkes i atkræve deres ret til serviceydelser.Støtte til pigers uddannelse vil stadig være et vigtigt indsatsområde. Der vil være øget fokuspå pigers ret til uddannelse og på spørgsmål om fastholdelse og adgang til uddannelse ud overgrundskolen. Adgang til seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder vil ligeledes fortsatvære højt på Danmarks udviklingsdagsorden. Danmark vil fortsat i den politiske dialog medpartnerlandene og i internationale forhandlinger i EU og FN, hvor spørgsmålet om seksuel ogreproduktiv sundhed og rettigheder ofte er kontroversielt, være en markant og stærk fortalerfor kvinders og pigers ret til at bestemme over deres egen krop. Det tætte samarbejde medligesindede lande og med de førende organisationer på området vil blive styrket.5.4.Stabilitet og beskyttelse
Kvinder og piger rammes uforholdsmæssigt hårdt i krigs- og konfliktsituationer. Den udbredtebrug af seksuel og kønsbaseret vold i konflikter er forfærdende, og Danmark vil derfor arbejdeaktivt for at forebygge volden og at sikre, at de, der begår overgreb, bliver retsforfulgt.Danmarks indsatser i skrøbelige stater og konfliktsituationer bør tage udgangspunkt i, atkvinder og piger er vigtige deltagere i fredsopbygningen, herunder at kvinder gives fuld og ligeadgang til at deltage aktivt i beslutningsprocesser og ikke reduceres til ofre. Danmark vilarbejde for, at kvinder er repræsenteret og inddrages fuldt ud i fredsforhandlinger oggenopbygningsindsatser med henblik på at sikre, at kvinders rettigheder og deltagelse sikres ide politiske, økonomiske og sociale aspekter af genopbygningen. Danmark vil ligeledes arbejdefor, at prioritering af kvinders rettigheder og ligestilling indarbejdes i humanitære indsatser, ogat der føres en aktiv dialog med humanitære aktører om fremme af kvinders rettigheder.5.5.Særlige ligestillings indsatsområder
I tilknytning til fremme af ligestilling bredt i de danske programmer inden for de ovennævnteprioritetsområder og i det multilaterale arbejde vil den strategiske ramme lægge op til, atDanmark profilerer sig særligt på to områder: Fremme af seksuel og reproduktiv sundhed ogrettigheder og fremme af inklusiv grøn vækst. Her vil der i det internationale arbejde og pålandeniveau blive gjort en særlig indsats for at markere Danmark som en stærk fortaler ogmarkant aktør for fremme af ligestilling.
6. Næste skridtEfter drøftelse af synopsen i Udviklingspolitisk Råd (inkl. den offentlige høringsproces) samt iFolketingets Udenrigspolitisk Udvalg vil de indkomne bemærkninger blive indarbejdetformuleringen af den strategiske ramme for ligestilling og kvinders rettigheder i Danmarksudviklingssamarbejde, der forventes offentliggjort inden udgangen af 2013.