Udenrigsudvalget 2012-13
URU Alm.del Bilag 221
Offentligt
RegeringensudviklingspolitiskeprioriteterPlan til udgiftsrammer forudviklingssamarbejdet2014 – 2017
August 2013
Grøn væksttilgavn for alleDe udviklingspolitiske prioriteter for 2014-2017 afspejlerden fortsatte opfølgning på ’Retten til et bedre liv’– strategi for Danmarks udviklingssamarbejde (2012)og skitserer regeringens svar på centrale udfordringeri udviklingslandene i de kommende år. Strategiens fireprioritetsområder danner fortsat rammen for udviklings-samarbejdet: Menneskerettigheder og demokrati, grønvækst, sociale fremskridt og stabilitet og beskyttelse.De udviklingspolitiske prioriteter for 2014-2017 læggersærligt vægt på grøn vækst og bæredygtig udvikling.Økonomisk vækst er en nødvendighed i kampen forfattigdomsbekæmpelse. Væksten skal være bæredygtigog inklusiv, være baseret på øget produktivitet og føretil jobskabelse. Udviklingsbistanden skal både bidragetil at sikre bedre rammer for den private sektor, og denskal bidrage til øget kapacitet i den offentlige sektor tilomfordeling, regulering og skatteopkrævning. Privateinvesteringer og fokus på vækst i små og mellemstorevirksomheder – også i skrøbelige stater – står centraltfor Danmark. Samtidig vil regeringen arbejde for størresamspil mellem udviklingsbistanden og handel oginvesteringer til gavn for både udviklingslande og danskevirksomheder.Derudover styrker Danmark under overskriften”ny multilateralisme” sit multilaterale engagement.Samarbejdet skal være mere effektivt. Det sker bl.a.med færre og større kernebidrag og oprettelsen afinnovationsfaciliteter. Øget brug af generel budgetstøttegennem udviklingskontrakter er et vigtigt bidrag til atgennemføre udviklingslandenes egne udviklingsstrategi-er og dermed bekæmpe fattigdom. I 2014 lægges der optil indgåelse af tre nye udviklingskontrakter, og Danmarkvil i overensstemmelse med den menneskerettigheds-baserede tilgang bidrage til at fremme regeringernesegen ansvarlighed over for deres borgere. Der er storfokus på anti-korruption i disse kontrakter. I tillægtil ovenstående hovedprioriteter vil Danmark ogsåi 2014 igangsætte en række vigtige indsatser indenfor menneskerettigheder og demokrati og socialefremskridt.Det samlede niveau for udviklingsbistanden er på i alt16.273 mio. kr. i 2014 svarende til en uændret bistands-procent på 0,83 pct. af BNI.
4
Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2014–17
De udviklingspolitiskeprioriteterGrøn vækst– en investeringi bæredygtig udviklingog fattigdomsbekæmpelseFor at arbejde for en bæredygtig, grøn vækst vil Danmarkfortsat fremme brugen af bæredygtig energi og natur-ressourcer gennem bl.a. ny teknologi. Klimaindsatsen ogklimafinansiering er vigtige elementer. De understøtterbl.a. produktiviteten hos fattige i landbrugssektorenog finansiering af ny teknologi. Væksten skal også væreinklusiv, være baseret på øget produktivitet og føre tiljobskabelse. Et centralt emne vil være styrkelse af fagligerettigheder bl.a. gennem bidrag til FN’s arbejdsorganisa-tion (ILO).Med FFL 2014 vil Danmark igangsætte en lang rækkebilaterale indsatser i prioritetslandeneinden forbl.a. vækst, jobskabelse samt bæredygtig forvaltningog udnyttelse af naturressourcer. Det omfatter bl.a.et program i Bolivia til fremme af vækst, jobskabelseog fødevaresikkerhed gennem støtte til mindre landbrugi de fattigste områder, og i Etiopien oprettes et helt nytprogram til fremme af grøn vækst gennem jobskabelseog innovative grønne løsninger i landbruget og bære-dygtig forvaltning og udnyttelse af naturressourcerne.Klimapuljenfortsættes på det høje niveau med støttetil aktiviteter, der skal bistå udviklingslandene medat gennemføre udledningsreduktioner og tilpasse sigklimaforandringer, så de kan forberede sig på indgåelseog iværksættelse af en ny global klimaaftale. Der afsæt-tes også et dansk bidrag til den næste genopfyldningafDen Globale Miljøfacilitet(GEF). Opfølgningen påFN’s konference om bæredygtig udvikling(Rio+20) i2014 fortsættes med initiativer, som understøtter danskeprioritetsområder i opfølgningen, herunder inden forvand, energi og værdisætning af naturressourcer samtkonkret opfølgning på resultaterne af forhandlingerneom nye bæredygtighedsmål, som skal afsluttes i 2014.Der afsættes over en halv mia. kr. tilDanidas erhvervs-indsatserfordelt med hhv. 300 mio. kr. til DanidaBusiness Finance og 237 mio. kr. til Danida BusinessPartnerships. Der vil fortsat være fokus på at få danskevirksomheders spidskompetencer i spil for at bidragetil en grønnere vækst og beskæftigelse i prioritetslandesåvel som i Danmark. Endvidere vil der blive lagt øgetvægt på et tættere samarbejde mellem Danida BusinessFinance og Eksport Kredit Fonden (EKF).Den Afrikanske Udviklingsfonder en central regionalspiller, både i forhold til de nye afrikanske vækst-økonomier og i forhold til kontinentets fattige landeog skrøbelige stater. Til genopfyldning af fonden afsætteset dansk bidrag, som fordeles over tre år. Afrikabankenhar netop vedtaget en 10-års-strategi med vægt påinklusiv og grøn vækst, skrøbelige stater, ligestillingog governance.
Udvalgte indsatsområderinden for grøn vækstBilaterale indsatseri Danmarks prioritetslande:Bidrag til Den Globale Miljøfacilitet (GEF):Klimapuljen:Opfølgning på Rio+20-konferencen:Danidas erhvervsindsatser:Bidrag til Den Afrikanske Udviklingsfond:Bidrag til ILO:1 De 500 mio. kr. afsat til Klimapuljen inkludereradministrationsbidrag på 25 mio. kr.
1,5 mia. kr.400 mio. kr.500 mio. kr.190 mio. kr.542 mio. kr.630 mio. kr.40 mio. kr.
Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2014–17
5
Stabilitet og beskyttelse– en investering i fred, sikkerhedog fattigdomsbekæmpelseSkrøbelige og konfliktramte lande står over for særligtstore udfordringer. Uden sikkerhed, lov og orden – ingenudvikling. Og uden økonomisk fremgang og jobs til deunge – ingen fred og sikkerhed. Danmark skal hjælpetil med at vende den onde cirkel. Det er afgørende for,at de skrøbelige og konfliktramte lande kan nærme sigFN’s 2015-mål og bekæmpe den udbredte fattigdom,der hersker i denne gruppe af lande. Indsatsen er ogsåen investering i regional stabilitet, fred og sikkerhed,færre flygtninge og kamp mod grænseoverskridendekriminalitet og terrorisme. Derfor vil Danmark fastholdesit massive engagement i skrøbelige og konfliktramtestater.I 2014 planlægges igangsat en række nyebilateraleindsatser i skrøbelige stater.Bl.a. i Mali, hvor derigangsættes et program for god regeringsførelse til125 mio. kr., som i lyset af landets fortsatte skrøbeligesituation efter militærkuppet sidste år har til formål atfremme stabilitet og sikkerhed med fokus på bl.a. fortsatdemokratisk udvikling, konfliktforebyggelse og socialsammenhængskraft. Bistandsniveauet til Palæstinaøges i årene 2014 og frem, så det årlige gennemsnitligeudbetalingsniveau gradvist når op på 250 mio. kr.Opjusteringen af bistandsniveauet vil være et vigtigtdansk bidrag til den palæstinensiske statsopbygningpå et tidspunkt, hvor Palæstina befinder sig i en politiskog økonomisk ustabil situation.
Styrkelsen af regeringensFreds- og Stabiliseringsfondfortsætter i 2014. Midlerne skal bl.a. gå til at understøttetransitionsprocessen i Afghanistan, udnytte det nyemomentum i Somalia, bidrage til den internationalerespons på krisen i Mali og arbejde forebyggende i detbredere Sahel-område.Kernebidraget tilFN’s fødevareprogram(WFP) øges med25 mio. kr. Det forøgede danske bidrag skal ses i sammen-hæng med, at WFP står over for stigende udfordringeri bl.a. langvarige humanitære kriser i skrøbelige stater ogi forhold til at udvikle og styrke den globale humanitæreindsats. Samtidig er der en høj grad af overensstemmelsemellem WFP’s arbejde og de danske humanitære priori-teter. Bidraget er en del af en samlet ramme for dethumanitære arbejde på over 1,5 mia. kr.
Udvalgte indsatsområder indenfor stabilitet og beskyttelseBilaterale indsatser i Danmarksprioritetslande:Freds- og Stabiliseringsfonden:Kernebidrag tilFN’s udviklingsprogram (UNDP):Kernebidrag til FN’sfødevareprogram (WFP):Humanitære midler:
900 mio. kr.90 mio. kr.
330 mio. kr.
210 mio. kr.1.525 mio. kr.
6
Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2014–17
Ny multilateralisme– en investeringi løsningen af globale udfordringer,global indflydelse og fattigdoms-bekæmpelseStyrkelsen af Danmarks multilaterale engagement eren klar prioritet i strategien for Danmarks udviklings-samarbejde. Der lægges op til en fortsat styrkelse afdet multilaterale område i 2014.For at gøre det multilaterale samarbejde mere effektivt,skal Danmark i højere grad satse påstørre kernebidragtil færre organisationer.Kernebidragene til en rækkeorganisationer bliver øget med i alt 123 mio. kr. i 2014,bl.a. afsættes 30 mio. kr. mere i øget kernebidrag tilGlobal Partnership for Education som led i opfølgningpå Danmarks deltagelse i ”Education First”.Som led i effektiviseringen etableresinnovations-faciliteteri en række multilaterale organisationer. Dettevil give bedre mulighed for at afprøve innovative projek-ter på udvalgte områder og vil give Danmark en markantprofil og øget indflydelse på udviklingen i organisationer-ne. Samtidig styrkes dialogen med organisationernefor dermed at fremme danske synspunkter gennemen øget ramme tilmultilaterale rådgivere.Der afsættes 25 mio. kr. i hhv. 2014 og 2015 med henblikpå tiltrækning af yderligere organisationer tilFN-byeni København.Det er en stor fordel for Danmark, at organi-sationerne er til stede og er med til at styrke samarbejdetmellem Danmark og FN på flere områder.
Udvalgte indsatsområder indenfor ny multilateralismeForøgelse af kernebidrag til en rækkeudvalgte organisationer:FN-byen:Med henblik på tiltrækning af yderligereorganisationer til FN-byen i København:Multilaterale rådgivere:Etablering af innovationsfaciliteter:Fordelt med 15 mio. kr. til FN’sudviklingsprogram (UNDP), 3 mio. kr.til FN’s ligestillingsenhed (UN Women),10 mio. kr. til FN’s børnefond (UNICEF)og 12 mio. kr. til FN’s befolkningsfond(UNFPA)
123 mio. kr.
25 mio. kr.82 mio. kr.40 mio. kr.
Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2014–17
7
Udviklingskontrakter og budgetstøtte– en investering i mere ansvarligeog effektive staterØget brug af generel budgetstøtte er et vigtigt bidragtil at gennemføre udviklingslandenes egne udviklings-strategier og dermedbekæmpe fattigdom.Helt centraler støtten til statenslevering af basale serviceydelsersåsom uddannelse, sundhed, rent vand og til etableringafsociale sikkerhedsnet.Med brugen af budgetstøttefår Danmark indflydelse på prioriteringen af helestatsbudgettet og kan presse på for gennemførelsenaf omfattende reformer, herunder ikke mindst anti-korruptionsindsatser. Den generelle budgetstøtte indgåsfremover som en udviklingskontrakt, der er baseret påklare kriterier fælles med EU. Gennem brug af udviklings-kontrakter vil Danmark i overensstemmelse med denmenneskerettighedsbaserede tilgang bidrage til atfremme regeringernes egenansvarlighedover for deresborgere. Alle de danske midler er underlagt kontrol-mekanismer, og der følges tæt op på revisionsrapporterog andre monitoreringsværktøjer. Anmærkningerfølges af kritisk dialog og konkrete handlingsplaner,hvis implementering følges. Ved korruptionssagerkan hele eller dele af budgetstøtten tilbageholdeseller reduceres. En udviklingskontrakt vil ofte ledsagesaf konkret støtte til at styrke kontrolmekanismernesåsom ombudsmanden, rigsrevisionen, retssystemer,en fri og uafhængig presse og folkelige organisationer.Såvel resultaterne af kontrolmekanismernes arbejdesom f.eks. revisionsrapporter samt målopfyldelsen påde resultater, der indgår i kontrakten, har konsekvenserfor udbetalingerne.
Nye udviklingskontrakterTanzania, Mozambique og Ghana:Ca. 1,5 mia. kr.
I tillæg til ovenstående hovedprioriteter vil der i 2014også blive igangsat en række vigtige indsatser indenfor menneskerettigheder og demokrati og socialefremskridt.
8
Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2014–17
Menneskerettighederog demokratiDemokrati og menneskerettigheder udgør et afgrundelementerne i den danske udviklingsindsats.Ved at støtte frie og demokratiske valg, opbygning afretssamfund og korruptionsbekæmpelse i offentligeforvaltninger, frie medier og et slagkraftigt civilsamfunder Danmark med til at give befolkningen de demo-kratiske redskaber, der skal sætte dem i stand til selv atstå fast på deres rettigheder og deltage aktivt i samfunds-livet. Danmark vil igangsætte en række bilateraleindsatser i prioritetslandene, regionale initiativer såsomDet Arabiske Initiativ og afsætte betydelige midler tilinternationale organisationer, der kæmper for at fremmemenneskerettigheder, herunderkvinders ligestilling.Også bidraget til de danske folkelige organisationer øges.
Udvalgte indsatsområder inden formenneskerettigheder og demokratiBilaterale indsatser i Danmarks prioritetslande:Det Arabiske Initiativ:Kernebidrag til FN’s ligestillingsenhed(UN Women):IWGIA-støtte til oprindelige folk:Støtte til de danske folkelige organisationer:995 mio. kr.275 mio. kr.
60 mio. kr.47 mio. kr.1.083 mio. kr.
Sociale fremskridtDanmark vil sætte spørgsmål omfordeling og rettig-hederpå de sociale områder højt på dagsordenen bådei multilaterale fora og i udviklingslandene. I svage staterer Danmark med til at opbygge de nationale institutioner,så disse kan levere basale serviceydelser til sine borgere.De multilaterale organisationer spiller en central rollei deres engagement i sundhed og ikke mindst HIV/AIDS,uddannelse samt i kampen forkvinders og pigersrettigheder– herunderret til seksuel og reproduktivsundhed.
Udvalgte indsatsområderinden for sociale fremskridtBilaterale indsatser i Danmarks prioritetslande:146 mio. kr.
Bidrag til Global Partnership for Education (GPE): 300 mio. kr.Kernebidrag til FN’s befolkningsfond (UNFPA):Kernebidrag til FN’s børnefond (UNICEF):Kernebidrag til Den Globale Fondfor AIDS, Tuberkulose og Malaria:Kernbidrag til UNAIDS:230 mio. kr.180 mio. kr.
165 mio. kr.90 mio. kr.
Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2014–17
9
TabellerTabel 1Nye tilsagn til større programmer i prioritetslande i 2014LandeEtiopenZimbabwe
AktiviteterGrøn vækstInfrastrukturGod regeringsførelse
Tilsagn i 2014 (mio. kr.)150145307505003080270450250351252.815
TanzaniaUgandaMozambique
UdviklingskontraktVækst og beskæftigelseMiljø og klimaRetssektorUdviklingskontrakt
Ghana
UdviklingskontraktRetten til sociale serviceydelserog god regeringsførelse
Burkina FasoMaliAfrika i altPakistan
God regeringsførelseGod regeringsførelse
Civilsamfund og demokratiUddannelse
35605540256056020260200125212501.2164.031
Burma
Menneskerettighederog demokratiSundhedUddannelse
IndonesienPalæstina
Demokrati oggod regeringsførelseFredsopbygningStatsopbygningForbedring af levevilkår
AfghanistanNepalBolivia
Vækst og beskæftigelseFred, menneskerettigheder ogdemokratisk regeringsførelsePolitiske og civilerettigheder for alleUddannelseVækst i landbrug og erhverv
Asien og Latinamerika i altPrioritetslandeprogrammer i alt
10
Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2014–17
Tabel 2Oversigt over udviklingsbistanden på forslaget til finanslov for 2014Ulandsrammen på finanslovens § 6.3Finanslovs-kontoBeskrivelse06.3106.31.7906.31.79.1006.3206.32.0106.32.01.0506.32.01.0606.32.01.0706.32.01.0806.32.01.0906.32.01.1006.32.01.1106.32.01.1206.32.01.1306.32.01.1506.32.01.1706.32.01.1806.32.01.2006.32.01.2306.32.01.2606.32.0206.32.02.0406.32.02.0506.32.02.0706.32.02.0806.32.02.0906.32.02.1106.32.02.1206.32.02.1706.32.02.1806.32.0406.32.04.1006.32.04.1106.32.04.1206.32.04.14ReserverReserverReserveBilateral bistandUdviklingslande i AfrikaEtiopienNigerZimbabweSomaliaSydsudanTanzaniaKenyaUgandaMozambiqueGhanaBurkina FasoZambiaMaliØvrige indsatser i AfrikaOpfølgning på Afrika-kommissionens anbefalingerUdviklingslande i Asienog LatinamerikaPakistanBurmaIndonesienDet Palæstinensiske SelvstyreAfghanistanBangladeshNepalBoliviaØvrige indsatser i LatinamerikaPersonelbistandRådgiverbistandStipendiatbistandFirmarådgivereIT-, ejendoms-, rejse-,kompetenceudviklings-og kommunikationsudgifter
20132014201520162017(mio. kr.)(mio. kr.)(mio. kr.)(mio. kr.)(mio. kr.)2013-priser 2014-priser 2014-priser 2014-priser 2014-priser132,3132,3132,35.716,62.561,05,0245,0200,00,05,0605,05,0455,05,05,05,01,0405,0360,0260,01.473,0100,0105,00,0195,0520,05,0405,0143,00,0351,023,040,080,0100,0100,0100,05.929,42.962,0155,02,0175,00,05,0755,05,0505,0385,0705,040,00,0130,0100,00,01.236,095,0120,060,087,0265,05,0205,0399,00,0337,18,040,080,0100,0100,0100,06.502,93.717,05,02,0100,0300,0300,0805,0480,055,05,0405,0655,00,0205,0400,00,0900,080,00,00,0162,0520,05,05,03,0125,0347,18,050,080,0100,0100,0100,05.613,52.830,05,0360,0600,00,00,05,0735,05,0595,05,0335,00,0185,00,00,0940,00,0410,00,0122,05,0395,05,03,00,0347,18,050,080,0100,0100,0100,05.899,72.710,0155,00,00,00,00,05,05,0625,0950,0205,00,00,0405,0360,00,01.100,0230,00,00,0212,0515,0135,05,03,00,0349,110,050,080,0
91,8
92,3
92,3
92,3
92,3
Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2014–17
11
Ulandsrammen på finanslovens § 6.3Finanslovs-kontoBeskrivelse06.32.04.1506.32.0506.32.05.1206.32.05.1306.32.05.1606.32.05.1806.32.0706.32.07.1406.32.07.1506.32.0806.32.08.4006.32.08.5006.32.08.6006.32.08.7006.32.08.8006.32.0906.32.09.1006.32.09.2006.32.1106.32.11.1006.32.11.2006.3306.33.0106.33.01.1006.33.01.1106.33.01.1206.3406.34.0106.34.01.3006.34.01.5006.34.01.60Rådgivende enhederDanidas ErhvervsindsatserDanida Business PartnershipsCSR træningsfondenvdr. IFU-investeringerFN’s Global CompactDanida Business FinanceLånebistandGældslettelse til udviklingslandeneAfdrag på statslån tiludviklingslandeØvrig bistandDignity – Dansk Institutmod TorturDet Arabiske InitiativStabilisering og konflikt-forebyggelseDemokrati og menneske-rettighederFreds- og StabiliseringsfondenDet Arabiske InitiativDansk-arabiskepartnerskabsaftalerØvrige indsatserNaboskabsprogramProgramindsatserØvrige indsatserBistand gennemcivilsamfundsorganisationerBistand gennemcivilsamfundsorganisationerRammeaftalerStrategiske initiativerPuljeordninger og netværkMiljø- og klimabistandMiljø- og klimabistandi udviklingslande mvKlimainvesteringsfondenFN’s Miljøprogram (UNEP)Den Globale Miljøfacilitet (GEF)
20132014201520162017(mio. kr.)(mio. kr.)(mio. kr.)(mio. kr.)(mio. kr.)2013-priser 2014-priser 2014-priser 2014-priser 2014-priser116,2492,0237,03,02,0250,0-21,030,0-51,0660,648,0275,0105,1127,5105,00,00,00,0200,0160,040,01.053,01.053,0735,076,0242,0813,0813,050,050,00,0116,8542,0237,03,02,0300,0-30,420,0-50,4407,748,00,054,0215,790,0275,0103,0172,0200,0160,040,01.083,01.083,0782,061,0240,01.097,01.097,00,00,0400,0116,8542,0237,03,02,0300,0-28,220,0-48,2550,048,00,0184,0108,0210,0275,0136,0139,0200,0160,040,01.083,01.083,0817,024,0242,0223,0223,00,060,00,0116,8542,0237,03,02,0300,0-32,420,0-52,4511,848,00,0132,5206,3125,0275,0142,0133,0200,0160,040,01.083,01.083,0817,024,0242,0293,0293,00,00,00,0116,8542,0237,03,02,0300,0-76,68,0-84,6800,248,00,0250,0357,2145,0275,0136,0139,0200,0160,040,01.083,01.083,0817,024,0242,0752,0752,00,060,0400,0
12
Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2014–17
Ulandsrammen på finanslovens § 6.3Finanslovs-kontoBeskrivelse06.34.01.7006.34.01.8006.34.01.9006.3506.35.0106.35.01.1006.35.01.1106.35.01.1306.35.01.1406.35.01.1506.35.01.1706.35.01.1806.35.0206.35.02.1006.35.02.1106.3606.36.0106.36.01.1006.36.01.1206.36.01.1406.36.0206.36.02.1006.36.0306.36.03.1006.36.03.1106.36.03.1206.36.03.14KlimapuljeØvrige miljøbidragOzonfondenForsknings- ogoplysningsvirksomhedForskning og oplysningi Danmark mv.Projekter i DanmarkForskningsvirksomhedOplysningsvirksomhedKulturelt samarbejde (CKU)UdredningsvirksomhedSeminarer, kurser, konferencer mv.EvalueringInternational udviklingsforskningInternational landbrugsforskning(CGIAR)Anden internationaludviklingsforskningMultilateral bistandgennem FN mv.De Forenede NationersUdviklingsprogram (UNDP)FN’s Udviklingsprogram (UNDP)330,0FN’s ligestillingsenhed(UN Women)FN-byenDe Forenede Nationers Børnefond(UNICEF)Generelt bidrag til UNICEFHIV/AIDS, Befolknings-og sundhedsprogrammerFN’s Befolkningsfond (UNFPA)230,0Den Internationale Sammenslutningfor Familieplanlægning (IPPF)VerdenssundhedsorganisationenWHO’s udviklingsaktiviteterFN’s Aids-bekæmpelsesprogram(UNAIDS) m.fl.165,00,00,0242,085,060,0125,0242,0165,00,015,0230,085,060,0110,0230,0165,00,015,040,0126,2165,0165,0565,0345,063,0196,1190,0190,0677,0345,063,0196,1190,0190,0587,0330,060,0171,1180,0180,0650,0330,060,0171,1180,0180,0575,0
20132014201520162017(mio. kr.)(mio. kr.)(mio. kr.)(mio. kr.)(mio. kr.)2013-priser 2014-priser 2014-priser 2014-priser 2014-priser475,0238,00,0491,6431,6100,0135,044,0110,012,610,020,060,035,025,01.367,9496,2475,0222,00,0252,0242,00,0155,050,00,07,010,020,010,00,010,01.665,0604,10,0140,023,0300,0290,00,0135,050,070,05,010,020,010,00,010,01.649,5604,10,0293,00,0530,0400,0135,0135,050,045,05,010,020,0130,0105,025,01.668,0561,10,0292,00,0300,0290,00,0135,050,070,05,010,020,010,00,010,01.564,0561,1
Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2014–17
13
Ulandsrammen på finanslovens § 6.3Finanslovs-kontoBeskrivelse06.36.03.1606.36.03.1706.36.0406.36.04.1106.36.0606.36.06.1006.36.06.1306.36.06.1606.36.06.1906.36.06.2006.36.06.2306.36.06.2406.36.06.2506.3706.37.0106.37.01.1106.37.01.1206.37.01.1306.37.01.1506.37.01.1706.37.01.1806.37.0206.37.02.1006.37.03Den Globale Fond for Bekæmpelseaf Aids, Tuberkulose og MalariaDet globale vaccinations initiativ(GAVI)FN programmer forlandbrugsudviklingFN’s Landbrugsudviklingsfond(IFAD)FNs øvrige udviklingsprogrammerog diverse multilaterale bidragFN’s organisation for industrieludvikling (UNIDO)FN’s arbejdsorganisation (ILO)Multilaterale rådgivereFN-forbundet i DanmarkStøtte til aktiviteter inden forhandel og udviklingOECD-DAC udviklings relateretbidragDiverse multilaterale bidragFN’s kontor for Kriminalitetog Narkotika (UNODC)Udviklingsbanker, -fonde og EUVerdensbankgruppenDen internationale Udviklingssam-menslutning (IDA)Den Internationale Valutafond (IMF)55,0Den InternationaleFinansieringsinstitution (IFC)Special Action AccountVerdensbankens globale facilitet forkatastrofeforebyggelseGlobal Partnershipfor Education (GPE)Regionale udviklingsbankerDen afrikanskeUdviklingsbank (AfDB)Regionale udviklingsfonde,gældslettelsesinitiativer og øvrigefonde25,0-1,210,0270,07,07,0126,025,0-1,220,0300,00,00,00,00,0-1,210,0400,00,00,00,00,0-1,220,0400,00,00,00,00,0-1,210,0400,00,00,0
20132014201520162017(mio. kr.)(mio. kr.)(mio. kr.)(mio. kr.)(mio. kr.)2013-priser 2014-priser 2014-priser 2014-priser 2014-priser145,025,00,00,0141,75,90,075,01,837,05,012,05,01.937,0770,8412,0165,00,00,00,0193,95,940,082,01,847,00,012,25,01.617,6881,8412,0165,00,0100,0100,0168,45,90,082,01,80,08,065,75,01.885,61.008,8600,0165,00,00,00,0276,95,940,082,01,841,00,0101,25,02.456,51.384,8966,0165,00,00,00,0247,95,90,082,01,847,05,0101,25,02.045,31.171,8763,0
557,3
196,0
337,0
532,0
332,0
14
Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2014–17
Ulandsrammen på finanslovens § 6.3Finanslovs-kontoBeskrivelse06.37.03.1006.37.03.1106.37.03.1306.37.03.1406.37.0406.37.04.1006.37.04.1106.3906.39.0106.39.01.1006.39.01.1106.39.01.1206.39.01.1306.39.01.1406.39.01.1606.39.01.1706.39.0306.39.03.1006.39.03.11§ 06.3Den afrikanske Udviklingsfond(AfDF)Den asiatiske UdviklingsfondDen nordiske Udviklingsfond (NDF)MultilateralegældslettelsesinitiativerBistand gennemDen Europæiske Union (EU)Den europæiske UdviklingsfondEU-lån til TyrkietHumanitær bistandGenerelle bidrag til internationalehumanitære organisationerFN’s Flygtningehøjkommissær(UNHCR)FN’s organisation for Palæstina-flygtninge (UNRWA)FN’s HumanitæreKoordinationskontor (OCHA)Humanitær fødevarebistand (WFP)Den internationaleRøde Kors Komité (ICRC)FN’s Humanitære Fond (CERF)FN’s organisation forminerydning (UNMAS)Humanitære bidrag til partnerei akutte og langvarige kriserStrategiskePartnerskabsaftalerØvrige bidrag til akutteog langvarige kriserTotal
20132014201520162017(mio. kr.)(mio. kr.)(mio. kr.)(mio. kr.)(mio. kr.)2013-priser 2014-priser 2014-priser 2014-priser 2014-priser280,0133,337,0107,0601,9604,0-2,11.500,0615,0160,090,030,0185,020,0100,030,0885,0629,0256,013.011,447,00,037,0112,0539,8542,0-2,21.525,0610,0160,090,030,0210,020,0100,00,0915,0644,0271,013.269,0180,00,037,0120,0539,8542,0-2,21.525,0640,0160,090,030,0210,020,0100,030,0885,0644,0241,013.269,0403,00,00,0129,0539,7542,0-2,31.525,0610,0160,090,030,0210,020,0100,00,0915,0644,0271,013.269,0200,00,00,0132,0541,5542,0-0,51.525,0640,0160,090,030,0210,020,0100,030,0885,0644,0241,013.269,0
Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2014–17
15
Tabel 3Skøn over Danmarks samlede udviklingsbistand i 2014i henhold til OECD/DAC’s reglerMio. kr.Udviklingsbistand til udviklingslandene under § 6.3Administration af udviklingsbistandenDansk Institut for Internationale StudierFællesskabsfinansieret EU-bistandDele af forsvarets og politiets internationale indsatsAndel af FN's fredsbevarende operationerUdgifter til modtagelse af flygtninge i DanmarkUddeling af tipsmidler til almennyttige organisationerAndet (bidrag til FN-organisationer mv.)Ulandsrammen i alt
201413.269,0769,721,61.009,367,618,41.063,316,038,116.273,0
16
Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2014–17
Tabel 4Udviklingsbistanden opdelt på den fattigdomsorienterede og den globale rammeUdviklingsbistand Ikke udviklingsbistandmio. krmio. kr.
Iht. forslag til finanslov 2014Den fattigdomsorienterede ramme1. Elementer inden for § 6.3Indsatser i udviklingslande i Afrika, Asien og LatinamerikaPersonelbistandErhvervsindsatser undtaget Danida Business FinanceLånebistand undtaget gældslettelseBistand gennem NGO’erFattigdomsorienterede miljø- og klimaindsatser*National og international udviklingsforskning og -oplysningStøtte til FN-organisationers indsatserVerdensbanken og regionale udviklingsbanker og –fondeBistand gennem den europæiske udviklingsfondHumanitære indsatserReserven2. Elementer uden for § 6.3, der opgøres som udviklingsbistandBistand over EU-budgettetUddeling af tipsmidlerDen fattigdomsorienterede ramme i altDen globale ramme
4.198337242-501.0838602521.6659665401.525100
1.0091612.742
1. Stabilisering, genopbygning og kapacitetsopbygningsprojekter i konfliktområderPulje til Ny SikkerhedspolitikFreds- og StabiliseringsfondenFN’s fredsbevarende operationerInternationale straffedomstoleBidrag til NATO, OSCE, Org. for Atomprøvestop, IAEA og OPCWStabilisering og konfliktforebyggelseDele af forsvarets og politiets internationale indsats,der opgøres som udviklingsbistand2. Klima og miljøbistandMiljø- og klimindsatser uden direkte fokus på de fattigste lande*3. Demokratiske forandringer og økonomiske reformer særligt i Mellemøsten og NordafrikaDet Arabiske InitiativDemokrati og menneskerettigheder27526423854689018913072776
Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2014–17
17
Iht. forslag til finanslov 20144. Andre elementer under den globale rammeGældslettelseDanida Business FinanceNaboskabsprogrammetAndet (bidrag til FN-organisationer mv.)Udenrigsministeriets bidrag til internationale organisationerDansk Institut for Int. Studier + Institut for MenneskerettighederFlygtningemodtagelseDen globale ramme i altDe to rammer i altDe to rammer i alt udviklingsbistand og ikke-udviklingsbistandAdministration af udviklingsbistandenTotal udviklingsbistand
Udviklingsbistand Ikke udviklingsbistandmio. krmio. kr.13230020038175221.0632.76115.50373973916.24277016.27363
* Fordelingen af klimapuljen mellem den fattigdomsorienterede ramme og den globale ramme er alene retningsgivende
18
Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2014–17
Vil duvide mereHer finder du ydeligere oplysninger om regeringensudviklingspolitik:www.um.dk/danida
Regeringens udviklings-politiske prioriteterPlan til udgiftsrammer forudviklingssamarbejdet2014 – 20172012/13 : 37Henvendelse om udgivelsen kan i øvrigt ske tilUdenrigsministerietAsiatisk Plads 21448 København KTlf.: 33 92 00 00Telefax: 32 54 05 33E-mail: [email protected]www.um.dkElektronisk publikation978-87-7087-758-9Design af omslage-Types & IndiaDesign af indholdBGRAPHICFotoJørgen SchytteWebPublikationen kan hentes påwww.danida-publikationer.dkTeksten kan citeres frit
Regeringens udviklingspolitiske prioriteterPlan til udgiftsrammer forudviklingssamarbejdet 2014 – 2017Regeringen fremlægger her sine ud-viklingspolitiske prioriteter for årene2014-2017. Med denne prioriteringaf udviklingsbistanden videreføresudmøntningen af strategien for Dan-marks udviklingssamarbejde (2012),”Retten til et bedre liv”.Den overordnede målsætning medDanmarks udviklingssamarbejde er atbekæmpe fattigdom med menneske-rettigheder og økonomisk vækst.Det skal ske inden for de fire strategiskeprioritetsområder: Menneskerettighe-der og demokrati, grøn vækst, socialefremskridt og stabilitet og beskyttelse.De udviklingspolitiske prioriteter for2014-2017 lægger særligt vægt pågrøn vækst og bæredygtig udvikling.Økonomisk vækst er en nødvendighedi kampen for fattigdomsbekæm-pelse. Væksten skal være bæredygtigog inklusiv, være baseret på øgetproduktivitet og føre til jobskabelse.Samtidig vil regeringen arbejde forstørre samspil mellem udviklingsbi-standen og handel og investeringertil gavn for både udviklingslande ogdanske virksomheder. Derudovervil Danmark styrke sit multilateralearbejde, fortsætte sit store engage-ment i skrøbelige stater og indgåudviklingskontakter med fokus påbl.a. bekæmpelse af korruption.