Udenrigsudvalget 2012-13
URU Alm.del Bilag 216
Offentligt
1272432_0001.png
1272432_0002.png

Arbejdet med undervisning om udviklingslandenes særlige udfordringer og muligheder

samt det internationale udviklingssamarbejde styrkes

Undervisningsminister Christine Antorini og udviklingsminister Christian Friis Bach er på etmøde primo 2012 blevet enige om en indsats for at fremme og styrke undervisningen omudviklingslandenes særlige udfordringer og muligheder samt det internationaleudviklingssamarbejde i grundskolen.Der findes allerede en del anvendeligt undervisningsmateriale inden for dette område, som ertilgængeligt for undervisere i bogform eller på relevante hjemmesider. Formålet med initiativeter, at arbejdet på området styrkes yderligere gennem en mere strategisk indtænkning ifolkeskolen. I lyset heraf har udviklingsministeren reserveret 4 mio. kr. til formålet. Bevillingenudmøntes i samarbejde med Undervisningsministeriet.Indsatsen tænkes som en del af formålet ”elevens alsidige udvikling” (folkeskolensformålsparagraf) foruden den internationale dimension samt bæredygtig udvikling, som ertværgående dimensioner, der indgår i en lang række af folkeskolens fag. I EU og OECD indgårudviklingslandene og det internationale udviklingssamarbejde ligeledes som en del afuddannelse for bæredygtig udvikling, da bæredygtig udvikling omfatter økonomisk, social ogmiljømæssig bæredygtighed (og ind imellem kulturel bæredygtighed som tværgående element).Regeringens faglige løft af folkeskolen har fokus på både at løfte elevernes faglighed og fremmederes trivsel, motivation og glæde ved at gå i skole. Elevernes engagement i skolen er en vej tillæring. Projektforløb er gode til at skabe engagement blandt eleverne, og udviklingslandenessærlige udfordringer og muligheder samt det internationale udviklingssamarbejde er emner, derer meget velegnede til projektforløb samtidig med, at man kan interessere sig forgrundlæggende faglige færdigheder som læsning og matematik.I forbindelse med det faglige løft af folkeskolen oprettes et læringskonsulentkorps, som skaltilbyde de enkelte kommuner og folkeskoler rådgivning og kvalitetsudvikling af undervisningen,herunder være med til at sprede gode metoder, værktøjer og viden, så de inspirerer lærerne påskolerne til at gøre mere af det, der virker. De fire læringskonsulenter, som har til opgave atunderstøtte skolernes arbejde med udviklingslandenes særlige udfordringer og muligheder ogdet internationale udviklingssamarbejde vil arbejde tæt sammen med læringskonsulentkorpset,der oprettes som del af folkeskolereformaftalen. De fire konsulenter skal som de øvrigekonsulenter kunne sparre med ledelsen og være med til at sprede gode metoder og genereltrådgive skolerne om kvalitetsudviklingen mv. Det forventes, at de fire læringskonsulenter senestansættes pr. 1. januar 2014. Relevante interessenter inddrages i arbejdet med at præcisererammen for de fire læringskonsulenter.Derudover iværksættes et arbejde med udvikling af et antal eksemplariske undervisningsforløbmed temaer i relation til udviklingslandenes særlige udfordringer og muligheder samt det
internationale udviklingssamarbejde, som kan indgå i forskellige faglige sammenhænge (fxdansk, matematik, samfundsfag, naturfag). Projektet er et praksisnært forskningsprojekt, hvorde fire læringskonsulenter i samarbejde med en eller flere forskere er med til at planlægge enrække eksemplariske undervisningsforløb, afprøve dem i praksis på udvalgte skoler, evaluere ogtilpasse dem. Tanken er, at der ved udløbet af bevillingen foreligger en række eksemplariskeforløb, som kan bære temaet videre. Didaktisk kan der f.eks. være fokus påprojektarbejdsmetode og faglig læsning, som begge er relevante temaer i regi af reformen.