Udenrigsudvalget 2012-13
URU Alm.del Bilag 195
Offentligt
1259297_0001.png
1259297_0002.png
1259297_0003.png
8. juni 2013.

Udenrigsministeriet.

København, den 8. juni 2013.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2013 af-gives tilsagn på i alt 100,0 mio. kr. i støtte til implementeringen af den maliske regerings transitions-plan for overgangsperioden 2013-2015.Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2013 opførte bevilling på 2.561,0 mio. kr. til §06.32.01. Udviklingslande i Afrika.Forslaget medfører ikke merudgifter i finansåret.BaggrundMalis bruttonationalindkomst pr. indbygger er for 2011 beregnet til USD 610. Realvæksten i BNPpr. indbygger udgjorde -1,2 pct. i 2012, mens den gennemsnitlige årlige realvækst var 3,0 pct. forperioden 2003-2011. Indbyggertallet skønnedes i 2010 at være 15,4 mio., og den årlige befolknings-tilvækst for perioden 2000-2010 var i gennemsnit 3,1 pct. Den langfristede offentlige udlandsgældopgjordes i 2010 til ca. USD 2,3 mia. Mali er af FN klassificeret som tilhørende gruppen af mindstudviklede lande.Menneskerettighedssituationen i Mali forværredes i 2012. I det nordlige Mali er der dokumenteredemenneskerettighedskrænkelser begået af oprørsgrupper og militante islamister, men også den mali-ske hær er anklaget for rettighedsovergreb.Situationen i Mali er sikkerhedsmæssigt og politisk under langsom stabilisering efter et statskup i2012 og den franskledede militære intervention i landets nordlige regioner fra januar 2013. Der er nuvedtaget en køreplan for det videre forløb med fokus på valgafholdelse og genetablering af kontrolmed de nordlige regioner. De fleste donorer er gradvist ved at genoptage støtten til den maliske rege-ring med henblik på bl.a. gennemførelse af elementerne i den maliske regerings køreplan.ProjektbeskrivelseFormålet med det særlige danske bidrag i 2013-2015 er at understøtte den maliske regerings køre-plan og dermed afholdelsen af troværdige valg, gennemførelse af en national forsoningsproces oggenetablering af kontrol med det samlede territorium. Hertil kommer målsætningen om at sikre, atden maliske stat ikke kollapser og er i stand til at levere basale sociale ydelser. Støtten supplerer det iforvejen robuste danske udviklingspolitiske engagement i Mali, der har eksisteret siden 2007. Støttenkanaliseres gennem midlertidige, multidonor mekanismer (op til 2 år) med henblik på hurtigt og flek-sibelt at kunne adressere den meget skrøbelige situation. Ikke alle operationelle forhold for så vidt
b.
AS001408
8. juni 2013.
2
angår de midlertidige mekanismer er endeligt afklaret, men dette vurderes mindre vigtigt end en hur-tig og robust respons på den aktuelle situation Støtten vil blive ledsaget af en styrket politisk dialogmellem donorer og regering og tæt opfølgning på opnåelse af de forventede resultater, ikke mindstinden for rammerne af EU’s statsopbygningskontrakt.Bevillingen omfatter følgende komponenter:Støtte til statsopbygningskontrakt mellem EU og den maliske stat (50,0 mio. kr.)Den Europæiske Union (EU) har indgået en såkaldt statsopbygningskontrakt med den maliske stattil en værdi af 220 mio. euro. Med statsopbygningskontrakten etableres en aftale om direkte finan-sielle overførsler til det maliske nationale budget mod betingelser om gennemførelse af køreplanen,forbedringer af økonomistyringen og acceptabel fremgang på en række økonomiske og sociale områ-der. Statsopbygningskontrakten vil muliggøre, at den maliske stat kan iværksætte køreplanen og le-vere basale sociale serviceydelser, hvilket vurderes som afgørende for stabilitet og sammenhængs-kraft i landet. Den danske støtte til statsopbygningskontrakten beløber sig til 50 mio. kr. Bl.a. Belgi-en og Sverige overvejer tillige at støtte statsopbygningskontrakten.FN’s Stabiliseringsfond (30,0 mio. kr.)Fonden supplerer EU's Statsopbygningskontrakt og giver mulighed for øremærkede bidrag til spe-cifikke budgetposter i det nationale maliske budget. Formålet er midlertidigt at afbøde virkninger afden nuværende socioøkonomiske krise i Mali. Det danske bidrag til Stabiliseringsfonden vil fokuserepå få overordnede budgetlinjer indenfor bl.a. offentlige arbejder og generel offentlig administration.Fælles valgfond (15,0 mio. kr.)Afholdelse af valg og dannelse af en ny regering med et folkeligt mandat vurderes afgørende forpolitisk fremdrift i Mali. FN's udviklingsorganisation, UNDP, har oprettet en valgfond, som sigter påbåde at støtte regeringen og den uafhængige valgkommission, ligesom der gives støtte til folkeligmobilisering forud for de annoncerede præsident- og parlamentsvalg i anden halvdel af 2013.Uallokerede midler (5,0 mio. kr.)Den danske ambassade i Bamako vil administrere ikke-allokerede midler, der vil kunne anvendestil nødvendig teknisk bistand samt til kapacitetsopbygning af civilsamfundet, herunder dets evne tilat udøve folkelig kontrol med den maliske regerings forvaltning af egne og donorfinansierede midler.BudgetDen samlede danske støtte til implementeringen af den maliske regerings køreplan andrager 100,0mio. kr. fordelt på følgende poster:EU’s statsopbygningskontraktStabiliseringsfondenFælles valgfondUallokerede midlerI altTilsagnet vil blive afholdt med 100,0 mio. kr. under § 06.32.01.20. Mali i 2013.Tilsagnet forventes udbetalt i årene 2013-2014.50,0 mio. kr.30,0 mio. kr.15,0 mio. kr.5,0 mio. kr.100,0 mio. kr.
8. juni 2013.
3
Væsentlige risikoelementerEU har i forbindelse med udviklingen af Statsopbygningskontrakten foretaget en grundig risikovur-dering, som også ligger til grund for vurderingen af risici forbundet med det danske bidrag. Der erbetydelige politiske risici forbundet med at yde budgetstøtte til den maliske stat, bl.a. henset til enfortsat flydende politisk situation samt usikkerhed omkring endelig dato for valgafholdelse og der-med en ny og mere legitim regering. Der vurderes imidlertid at være større risici forbundet med ikkeat engagere sig og støtte den maliske stat pga. risiko for statskollaps. Endvidere er der en risiko for,at det internationale samfund kan støtte valgafholdelse, som efterfølgende vil vise sig ikke at væretroværdig. De politiske risici søges imødegået ved gradvist at genoptage udviklingsbistanden samtledsage den betydelige bistand med en tæt politisk dialog.Der er tillige alvorlige risici forbundet med den lave kapacitet i den offentlige sektor, som kan føretil, at planlagte aktiviteter ikke gennemføres i overensstemmelse med fælles fastlagte planer. Dettekan delvist imødegås via teknisk bistand, ligesom støtten til reformprogrammet i den offentlige sek-tor er genoptaget.c.Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en aktivitet, som ikke er opført på finanslovenfor 2013.Forslaget er tiltrådt af Udenrigsministeriets bevillingskomite.Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til,at der i finansåret 2013 afgives tilsagn på 100,0 mio. kr. i støtte til implementeringen af den maliskeregerings køreplan for overgangsperioden 2013-2015.Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2013 opførte bevilling på 2.561,0 mio. kr. til §06.32.01. Udviklingslande i Afrika.Forslaget medfører ikke merudgifter i finansåret.f.Finansministeriets tilslutning foreligger.
d.e.
København, den 8. juni 2013
CHRISTIANFRIISBACHTil Finansudvalget.