Udenrigsudvalget 2012-13
URU Alm.del Bilag 191
Offentligt
1257705_0001.png
1257705_0002.png
1257705_0003.png
1257705_0004.png
1257705_0005.png
1257705_0006.png
1257705_0007.png
1257705_0008.png
1257705_0009.png
1257705_0010.png
NOTITSTil:
Udenrigspolitisk NævnUdenrigsudvalgetFinansudvalgetRigsrevisionen
J.nr.:
181.D.1c
CC:
Bilag:
Oversigt over dansk støttede pro-jekter i Afghanistan, hvor der harværet mistanke om korruption ellermisbrug30. maj 2013
Fra:Emne:
Udenrigsministeriet
Dato:
Redegørelse om forebyggelse af, kontrol med og opfølgning på korruption ogmisbrug af dansk udviklingsbistand til Afghanistan
Korruption og misbrug af offentlige midler er et udbredt problem i udviklingslandene. Dettegælder især for mange af de allerfattigste udviklingslande, der er i fokus for den danske udvik-lingsbistand. Forebyggelse af, kontrol med og opfølgning på korruption og misbrug af udvik-lingsbistanden er derfor et integreret element i administrationen af dansk udviklingsbistand.Neden for følger en redegørelse for principperne herfor med særlig vægt på administrationen afudviklingsbistanden til Afghanistan.Rammerne for bistandsindsatsen i AfghanistanInternationale undersøgelser viser, at den internationale udviklingsbistand til Afghanistan harværet ramt af misbrug og svindel, men i endnu større grad af et usædvanligt højt omkostnings-niveau og stort spild på grund af opbygningen af parallelle strukturer, manglende lokal kend-skab, utilstrækkelig koordination og svag administration og gennemførelse af bistanden. Dettegælder ikke mindst for den amerikanske bistand til Afghanistan, der har udgjort langt den stør-ste del af den internationale udviklingsbistand til Afghanistan jf. de amerikanske undersøgelserved Special Inspector General for Afghanistan Reconstruction(http://www.sigar.mil/quarterlyreports/).Baggrunden for denne situation skyldes mange faktorer, men tre meget væsentlige er: en skrø-belig stat båret af en – selv i udviklingssammenhæng – særdeles svag administrativ kapacitetefter årtiers borgerkrig, det internationale samfunds ønske om at gennemføre en massiv bi-standsindsats, for inden for kort tid at kunne sikre Afghanistan et markant udviklingsløft ogendelig at en stor del af den internationale bistandstandsindsats i praksis har været gennemførtaf militæret – ofte primært ud fra sikkerhedsmæssige hensyn frem for egentlige udviklingshen-syn.Disse faktorer har også bidraget til at skabe grundlaget for omfattende misbrug og korruptionmed bistandsmidler i Afghanistan samtidig med, at de afghanske myndigheder ikke har udvistden fornødne politiske vilje til at sætte afgørende ind over for de, som deltager i misbruget.
2
I lyset af de helt særlige vanskeligheder med at gennemføre bistandsindsatser i en skrøbelig statsom Afghanistan og den høje risiko for misbrug og korruption, har man fra dansk side i såvelvalget af partnere som tilrettelæggelsen og gennemførelsen af den danske udviklingsbistandløbende arbejdet for at reducere risikoen for misbrug og korruption med danske udviklingsmid-ler. Herunder har man fra dansk side fastholdt udviklingsmålet som det centrale i dansk bistandtil Afghanistan, ligesom Danmark har arbejdet med udvikling af bæredygtige afghanske system-er gennem langsigtet kapacitetsopbygning og styrkede kontrolmekanismer.Dansk bistands profil i Afghanistan adskiller sig således væsentligt fra det billede, der tegner sigfor hovedparten af den internationale bistand, og ligger langt tættere på, hvad der gælder fordansk udviklingsbistand i øvrigt. Om tilrettelæggelsen og resultaterne af den danske bistands-indsats henvises der i øvrigt til den samlede evaluering af den danske bistand til Afghanistan i2012 (http://dkiafghanistan.um.dk/da/news).Resultatet af den danske tilgang til bistanden til Afghanistan har samtidig bidraget til at mindskerisikoen for misbrug og korruption med dansk bistand. Selv om der er omfattende misbrug ogkorruption i Afghanistan, er der intet der tyder på, at Danmarks bistand har været hårdt ramtheraf.Dansk forebyggelse, kontrolforanstaltninger og håndtering af mistanker om misbrug ogkorruptionBekæmpelse af misbrug og korruption i dansk bistand sker gennem velfunderede valg af bi-standsaktiviteter, hvori indgår gennemsigtighed i gennemførelsen med krav til partnere om kla-re regler for administration, ansættelse, finansstyring, uafhængig revision og indkøb i overens-stemmelse med danske og internationale regler. Der bliver derudover holdt øje med, om regler-ne overholdes gennem løbende revision, monitorering, reviews og evalueringer.På trods af de mange kontrolforanstaltninger for at undgå misbrug af udviklingsbistanden skerdet, at der opstår mistanke og må konstateres korruption og misbrug af midlerne. Mistankenkan for eksempel opstå ved, at den uafhængige revision peger på uregelmæssigheder i forvalt-ningen af midlerne. I andre tilfælde kan ansatte på programmerne opleve uregelmæssigheder.Andre kilder til mistanke om misbrug kan være rapporter fra partnerne og henvendelser gen-nem Udenrigsministeriets anti-korruptionshotline. Hotlinen giver mulighed for, at individer kanoplyse om mistanke om korruption eller uregelmæssigheder i forbindelse med forvaltningen afudviklingsbistanden. Hotlinens hovedfunktion er primært præventiv, men der kommer ogsådirekte henvendelser om korruption ad den vej. Alle henvendelser tages alvorligt, og alle på-stande om uregelmæssigheder undersøges.Når Udenrigsministeriet modtager oplysninger om mistanke om korruption eller misbrugiværksættes en procedure, hvor der, om muligt i samarbejde med partneren, søges yderligereindsigt i sagen, og hvor det så hurtigt som muligt sikres, at fortsat korruption og misbrug ikkekan finde sted. Ofte vil der blive iværksat ekstraordinære revisionsundersøgelser for at afklare,om korruption eller misbrug har fundet sted. Som led i opfølgningen bliver ansvaret for mis-bruget placeret, og det besluttes, hvordan der skal følges op, eksempelvis med politianmeldelse,tilbageholdelse af danske midler, tilbagebetalingskrav og/eller foranstaltninger der fremadrettet
3
skal minimere risici for misbrug. En yderligere konsekvens kan være at samarbejdet med part-neren ophører.Som led i opfølgningen underrettes Rigsrevisionen. Hvis sagen afklares med det samme, vilRigsrevisionen modtage en enkelt underretning, der redegør for sagen - hvordan der er tagethånd om misbruget, og hvordan sagen er afsluttet. Hvis sagen ikke umiddelbart kan afklares,når den kommer til Udenrigsministeriets kendskab, foretages en indledende underretning afRigsrevisionen med redegørelse for sagen, samt hvordan der følges op.Rigsrevisionen vil herefter løbende blive orienteret, når der sker nyt i sagen, indtil sagen kanafsluttes. En sag betragtes som afsluttet enten, når mistanken om misbrug viser sig at være ube-grundet, eller – hvor mistanken var velbegrundet – når modtageren har etableret nødvendigeforanstaltninger, der sikrer, at sagen ikke kan gentage sig og har forfulgt sagen i fornødent om-fang, disciplinært og/eller strafferetligt, de misbrugte penge er helt eller delvist tilbagebetalt,eller når pengene vurderes ikke at kunne inddrives og derfor betragtes som tabt.Underretningsskrivelserne til Rigsrevisionen offentliggøres løbende på Udenrigsministerietshjemmeside. Denne praksis blev etableret i februar 2012. Forud for offentliggørelsen foretagerUdenrigsministeriet en gennemgang af skrivelserne for at vurdere, om der gør sig særlige be-skyttelsesværdige hensyn gældende, hvorefter offentliggørelse af visse oplysninger kan begrun-des undtaget efter offentlighedslovens regler. Det kan eksempelvis dreje sig om personfølsom-me oplysninger, oplysninger der kan skade Danmarks udenrigspolitiske interesser, eller oplys-ninger der tilbageholdes af hensyn til forebyggelse, opklaring og forfølgning af lovovertrædel-ser. Såfremt underretningsskrivelser helt eller delvist tilbageholdes, vil det fremgå af oversigten,og sagen vil optræde på hjemmesiden med en mere begrænset detaljeringsgrad. Der bliver lø-bende foretaget en vurdering af, om der er sket ændringer, der muliggør videre offentliggørelse.For yderligere at sikre en pålidelig økonomisk administration af den danske bistand og for atforhindre misbrug og korruption har Udenrigsministeriet udsendt en økonomistyringsspecialisttil ambassaden i Kabul. Hensigten er blandt andet at styrke forebyggelsen og øge kontrollenmed bistandsmidlerne og dermed øge mulighederne for at forhindre og opdage forsøg på mis-brug af midlerne i forbindelse med gennemførelsen af aktiviteterne i Afghanistan.For langsigtet at styrke forebyggelsen af korruption og svindel i Afghanistan støtter Danmarkforbedring af myndighedernes procedurer og en styrkelse af deres kapacitet til at forvalte mid-lerne forsvarligt. Så kan de afghanske myndigheder selv fremover kan forebygge og forhindrekorruption. For eksempel har Danmark medvirket til, at transparente indkøbsprocedurer ogregnskabskontrol er indført i det afghanske undervisningsministerium. Det betyder, at alle op-gaver nu kommer i udbud.Danmark støtter derudover målrettet uafhængige afghanske overvågningsmekanismer og insti-tutioner, der kan bekæmpe og modvirke korruption og svindel. Det gælder blandt andet denuafhængige statsinstitutionMonitoring and Evaluation Committee(MEC) og en trustfund for civil-samfundsorganisationer -Tawanmandi.Omfanget af misbrug af med danske udviklingsmidler
4
Der har fra 2002 været behandlet 17 sager. Af disse sager er 11 afsluttede og 6 sager er underbehandling. For så vidt angår de afsluttede sager, afslørede tre sager misbrug af danske midler.Fem sager drejede sig om tyveri eller væbnet røveri, der ikke betragtes som korruption. Derskelnes imellem, om der er tale om udefrakommende personer, som stjæler midler, eller om deter personer, der har adgang eller beføjelser i forbindelse med aktiviteten, og som i kraft af deresstilling misbruger deres betroede magt for egen vindings skyld. Sidstnævnte er korruption. Toaf sagerne vedrørte ikke danske midler og én sag viste sig at være ubegrundet. En oversigt overafsluttede og igangværende korruptionssager vedlægges i bilag 1.Danmarks økonomiske bistand til Afghanistan har i perioden 2002 -2012 beløbet sig til i alt3500 mio. DKK. Det samlede konstaterede tab af danske midler i de afsluttede sager om kor-ruption eller misbrug af dansk støtte udgør til dato 0,23 mio. DKK.Det skal understreges, at uanset den løbende kontrol med bistanden, herunder løbende uaf-hængig revision, evalueringer og ministeriets hotline kan det ikke udelukkes, at der er sager ommisbrug med danske midler, som Udenrigsministeriet ikke har fået kendskab til. Tilsvarendekan de uafsluttede sager føre til, at det konstaterede tab øges.Den afghanske regerings anti-korruptionsindsatsDer har både internationalt og fra dansk side løbende været kritik af den afghanske regering forikke at gøre nok for at imødegå omfanget af misbrug af bistandsmidler i Afghanistan. Fra danskside rejste statsministeren og udviklingsministeren senest problemerne med det omfattendemisbrug over for præsident Karzai, da han besøgte i København d. 2. maj i år.Den afghanske regering er forpligtet til at vise ansvarlighed og gennemsigtighed i anvendelsenaf donormidlerne og til at bekæmpe korruption. Dette er på ny blevet slået fast som en del afden ”kontrakt”, der blev indgået mellem det internationale samfund og den afghanske regeringpå Tokyo-konferencen i juli 2012. Som udgangspunkt vil den afghanske regering blive mødtmed tilbagebetalingskrav, såfremt staten har været involveret i korruption eller misbrug afdansk støtte.Ved konkrete mistanker om korruption rettet mod afghanske embedsmænd eller ministre drøf-tes sagerne med den afghanske regering. Angår korruptionsmistankerne projekter, som gen-nemføres i samarbejde med folkelige organisationer eller internationale organisationer, rejsessagerne med disse.Konsekvenser ved misbrug af bistandsmidlerDanmark følger konsekvent op på alle sager, hvor der er mistanke om misbrug af danske ud-viklingsmidler. Danmark vil således være klar til at sætte handling bag ord og holde støtte tilba-ge, hvis danske midler ikke anvendes efter hensigten eller ikke bliver forvaltet effektivt, hvilketsenest er blevet bekræftet i Afghanistanplanen for 2013-14.Sagen om korruption i den UNDP-administrerede Law and Order Trust Fund Afghanistan(LOTFA), hvori der er konstateret misbrug af udbudsprocedurer, er et eksempel på, at Dan-mark er parat til at tilbageholde bistand i konkrete svindelsager. Udenrigsministeriet underrette-de Rigsrevisionen umiddelbart efter, at man blev bekendt med mistanken om svindel i LOTFA
5
og indstillede støtten på 24 mio. DKK øjeblikkeligt. Herefter har Udenrigsministeriet fulgt sa-gen nøje og har i samarbejde med andre donorlande lagt pres på UNDP for at gennemføre engrundig efterforskning samt bidraget til, at der blev iværksat konkrete tiltag til at styrke admini-strationen af LOTFA for at forhindre fremtidig misbrug af midler. Eftersom det danske bidrag(55,9 mio. DKK i perioden 2009-2011) ikke var øremærket, men er indgået i en større pulje afmidler til implementering af LOTFAs aktiviteter er det imidlertid vanskeligt at fastlægge, hvor-vidt danske midler har været berørt af svindlen, som er blevet anslået til ca. 8,4 mio. USD i pe-rioden 2002-2012, med et estimeret tab på ca. 0,8-1,7 mio. USD. Efterforskningen er nu afslut-tet og oprydningsarbejdet i LOTFA er i god gænge. Derfor overvejes det nu, i lighed med andreligesindede donorer, at genoptage støtten til LOTFA.En stor del af den danske støtte (over 50 %) gives ”on-budget”, dvs. støtten fremgår på denafghanske finanslov og de afghanske budgetter. Der har været stillet spørgsmål ved om denneform for bistand øger risikoen for korruption og misbrug. Som udgangspunkt er det ikke vur-deringen, at on-budget bistand øger risikoen for tab, så længe der samtidig sættes systematiskind med opbygning af kontrolsystemer og kapacitet. Som med al anden dansk bistand indgårder i aftaler om on-budget bistand krav om revision af regnskaber. Donorerne kan også kræveyderligere kontrol med midlerne, såsom en særlig ekstern revision. Ifølge Verdensbanken er on-budget bistand et bedre værn mod korruption end traditionel projektbistand uden om de natio-nale strukturer, da både afghanerne og donorerne har ejerskab til og opmærksomhed på anven-delsen af on-budget-midler. Når bistanden leveres uden for budgettet gennem flere led af leve-randører, risikerer man at miste overblikket og gennemsigtigheden. Dertil kommer, at Verdens-banken vurderer, at det afghanske finansforvaltningssystem faktisk på mange områder fungererbedre end i et gennemsnitligt mellem-indkomstland (ARTF Fiduciary Framework, WorldBank).Der er en stor risiko ved et markant bistandsengagement i et land som Afghanistan, men vurde-ringen er, at risikoen er større, hvis ikke Danmark hjælper. Selv om der er en risiko for korrup-tion, når man giver udviklingsbistand til et skrøbeligt land som Afghanistan, viser erfaringerne,at det giver bedre resultater, at opbygge den afghanske stat til at håndtere bistanden ansvarligt,end at satse på egne systemer og parallelle strukturer. Og her er der sket væsentlige fremskridt iAfghanistan.Fremtidig orientering af FolketingetUdviklingsministeren har d. 28. maj besluttet at udarbejde nye retningslinjer, der udover de alle-rede gennemførte principper for offentliggørelse, skal sikre en grundigere orientering af Folke-tinget i forbindelse med sager af principiel karakter eller hvor der er mistanke om korruption ogmisbrug. Konkret vil der blive etableret en abonnementsordning, hvor både folketingsmed-lemmer, journalister og alle andre vil kunne tilmelde sig, så de fremover kan blive informeretøjeblikkeligt, når en ny sag om mistanke om svindel bliver lagt på hjemmesiden.
Bilag 1: Oversigt over dansk støttede projekter i Afghanistan, hvor der har været mistanke om korruption eller mis-brug i Afghanistan.
Afsluttede sager

C/nr.:

Første

indbe-

ret-ning

til Rigs-

revisio-

nen

25.02.04

Sag

Projektformål og uregelmæssighed

afsluttet

Mistænkt

tabt beløb

(DKK)

Konstate-

ret tab,

dansk

andel

Opfølgning

C 159

24.11.04 Etablering og kapacitetsopbygning af den uafhængigemenneskerettighedskommission i Afghanistan (AIHCR).Tyveri – ikke korruption
1.180.000
-
Sagen er afsluttet. AIHRC dækkedeselv tabet af egne midler. Danmarkstøtter stadig AIHRC. Der følgesjævnligt op på støtten, jf. den almin-delige revisionspraksis.Danske midler var ikke involveret.Der blev afsat yderligere danskemidler til kapacitetsopbygning medhenblik på at sikre bedre interne fi-nansielle kontrolmekanismer i detafghanske undervisningsministeri-um. Endvidere blev der foretaget enanalyse af den danske støtte til un-dervisningssektoren, hvor der blevsat fokus på projektdesign og støttetil kapacitetsopbygning.

C 247

15.07.05
15.07.05 Støtte til grunduddannelsessystemet gennem det afghan-ske undervisningsministeriumMistanke om korruption. Undersøgelse viste, at danskemidler ikke var involveret. Mangelfuld eller ukorrekt do-kumentation for forbrug af midler fra Verdensbanken ogUNICEF.
n/a
-

C 291

16.03.06
02.10.06 Støtte til regeringsprogrammet MISFA, som har til formålat tilbyde mikrolån til etablering af små virksomheder.Tyveri af projektmidler mm. i forbindelse med et trafik-uheld i Afghanistan – ikke korruption
81.000
81.000
Ambassaden i Kabul gennemførteen dialog med samarbejdspartnerevedr. forskellige muligheder for atsikre projektansatte og projektejen-dele mod ulykker og/eller tyveri.DAARTT dækkede tabet af egnemidler. DAARTT forbedrede efterføl-gende deres administrative procedu-rer betragteligt for at forhindre lig-nende tilfælde.

C 302

24.07.06
28.02.07 Bygning af skoler i Afghanistan ved den danske NGODAARTT (Dansk Folkehjælps skolebyggeriprogram iAfghanistan).Underslæb - Regnskabsmedarbejder stjæler lønninger ogforsvinder.
225.000
-
7

C 350

13.03.0718.08.09 Asia Development Bank (ADB) trustfond til fremme afvedvarende energi.Anklager om uregelmæssigheder i brugen af midler fradanskstøttet energi-trust fund i Afghanistan og massiveledelses- og styringsproblemer på Asian DevelopmentBank’s landekontor i Kabul. Dog intet vidnesbyrd omsvindel, korruption eller sammenblanding af midler.-På dansk opfordring gennemførteADBs Auditor General og chefen forbankens kontor for Vest- og Central-asien-kontoret en intern undersøgel-se af anklagerne mod de dansk- ogbritiskfinansierede projekter. Dervurderedes ikke at være hold i be-skyldningerne. Fra august til oktober2007 gennemførtes desuden en uaf-hængig revision af projekterneiværksat af ADB. Revisionen vistesig imidlertid mangelfuld, og efterdansk og britisk pres gennemførtesen ny med afslutning i marts 2008.Efterforsket af lokalt politi uden held.

C 388

22.04.08
04.11.08 Danish Committee for Aid to Afghan Refugees (DACA-AR)-projekt til støtte for den afghanske landbefolkningsudvikling af bæredygtige levevilkårOpsamlende indrapportering om røverier mod aktiviteter– røveri mod i alt tre projektkontorer og en medarbejderpå vej til projektkontor. Ikke korruption.
154.622
154.622

C 437

12.05.09
28.01.10 Mission Østs multisektorbistand til afsidesliggende land-områder i det nordøstlige Afghanistan.Væbnet røveri mod Mission Østs lokalkontor. Nattevagterovermandet, kasserer banket og tvunget til at udleverenøgle til projektets pengeskab – ikke korruption.
230.000
230.000
Efterforsket af det lokale politi. Mis-sion Østs sikkerhedsforanstaltningerer øget.

C 477

03.02.10
03.02.10 Støtte til Helmands narkotikabekæmpelsesstrategi, her-under uddeling af hvede (medfinansiering af DFIDs Hel-mand Alternative Livelihoods Programme).Korruptionen og uregelmæssigheder vedr. bl.a. indkøb afsåsæd, herunder undervægt i leverancerne, forfalskedemodtagerlister samt tyveri under transport. Ingen danskemidler involveret.
n/a
-
Der blev – bl.a. af såvel guvernørensom programmets ledelse – gen-nemført en kraftig opstramning afkontrolmekanismerne på alle ni-veauer med henblik på at minimeremuligheder for en gentagelse. Påden baggrund, besluttede ambassa-den at lade den danske støtte kom-me til udbetaling som et vigtigt bi-drag til programmets fortsatte arbej-de. Støtten til programmet er siden-hen ophørt.
8

C 1045

07.01.1107.01.11 Danish Committee for Aid to Afghan Refugees (DACA-AR)-projekt til støtte for den afghanske landbefolkningsudvikling af bæredygtige levevilkår.Kidnapning og tyveri af køretøjer. Kidnapperne beholdtkøretøjerne – ikke korruption.13.04.11 National Area Based Development Programme (NABDP)under Ministry of Rural Rehabilitation and Development(MRRD), som har til formål at reducere fattigdommen ogforbedre levevilkårene for befolkningen i de landlige om-råder af Afghanistan.Minister står bag omfattende misbrug af programmidler,overskridelse af beføjelser i forhold til ansættelse ogadministration af program. Uretmæssig brug af program-køretøj.81.00081.000
DACAAR var i dialog med en ræk-ke lokale myndigheder, herunderpolitiet, med henblik på at få biler-ne tilbageleveret. Det lykkedes ik-ke.På dansk initiativ – bl.a. i dialog medandre donorlandes ambassader ogudviklingsministerens aktive involve-ring – blev sagen rejst på højesteniveau (præsidenten). Dette fikMRRD-ministeren til at genetablereordnede forhold. Fra dansk side blevstøtten imidlertid stoppet. Efter ud-nævnelsen af en ny minister i 2012er der blevet lagt særlig vægt på atforbedre ministeriets omdømme,men en evt. fremtidig dansk støtte vilafhænge af den konkrete udformningaf en ny programfase.

C 1089

(Tidli-

gere C

496)

23.04.10
n/a

C 1128

10.10.11
18.08.11 Støtte til det afghanske undervisningsministerium tekst-bogsproduktion.Revision finder ikke tegn på uregelmæssigheder i projek-tet og udbud af tekstbogsproduktion var sket efter regler-ne.
n/a
-
Revisionen afstedkom anbefalingertil forbedringer i administration afindkøb. En dansk finansieret interna-tional rådgiver er efterfølgende ble-vet hyret til at kapacitetsopbyggeudbudsafdelingen i det afghanskeundervisningsministerium.
Igangværende sager

C/nr.:

Første

indberet-

ning til

Rigsre-

visionen

24.05.12

Seneste Projektformål og uregelmæssighed

indrap-

portering

Mistænkt

tabt beløb

(DKK)

Foreløbig opfølgning

C 1184

17.01.13
Law and Order Trustfund for Afghanistan (LOTFA).Fondens primære formål er at udbetale lønninger til denafghanske politistyrke.Anklager om uregelmæssigheder under LOTFA vedrø-
n/a
Udbetalingen i 2012 blev tilbageholdt.Efterforskningen er nu afsluttet ogoprydningsarbejdet i LOTFA er i godgænge, derfor overvejes det nu, ilighed med andre ligesindede donorer,
9rende udbudsprocesser, det elektroniske system tiludbetaling af politilønninger og finansielle overførelsertil det afghanske indenrigsministerium.at genoptage støtten til LOTFA.

C 1226

21.12.12
21.12.12
Bygning af teknisk skole i Gereshk (Helmand) finansie-ret af danske midler administreret direkte af det afghan-ske undervisningsministerium.Byggeriet viser tegn på brug af dårlige materialer ogbyggefejl. Der opstår tvist med entreprenør, som forha-ler sagen. Byggeriet er nu under nedrivning, og derafventes formel beslutning vedrørende det videre forløbfsva. genopbygning.Denne sag er offentliggjort i begrænset omfang grundetigangværende undersøgelser.District Development Programme i Helmand i samar-bejde med Helmands uddannelsesdirektorat samt Inde-pendent Directorate of Local Governance. Skal styrkelokaladministrationen i 10 ud af Helmands 12 distrikter.Anklager om uregelmæssigheder ved udbudsproces.
1.075.000
Da der blev konstateret byggefejl,blev byggeriet indstillet. Bygningener nu under nedrivning. Der afventesformel beslutning vedrørende detvidere forløb, herunder om sammebygherre skal genopbygge skoleninden for eksisterende budget, ellerom kontrakten skal genudbydes.Der pågår undersøgelse.

C 1249

14.05.13
14.05.13
n/a

C 1252

17.05.13
17.05.13
3.000.000
Kontrakter er endnu ikke indgået, ogmidler fra Danmark og UK holdestilbage. De involverede rådgivere erfjernet fra udbudsprocessen, og derer ifølge guvernøren i Helmandiværksat undersøgelse af rådgivernemhp. eventuelle retslige skridt. Inde-pendent Directorate of Local Gover-nance sender revisionshold til Hel-mand. Revisionsholdet skal ogsåundersøge, om der har været ure-gelmæssigheder i andre projekterunder DPP.Det er ved at blive undersøgt omKontrakten er færdiggjort. UNDP un-dersøger sagen. De involverederådgivere er fjernet fra udbudspro-cessen, og der er ifølge guvernøren iHelmand iværksat undersøgelse afrådgiverne mhp. eventuelle retsligeskridt. Independent Directorate ofLocal Governance sender revisions-hold til Helmand.Ambassaden følger aktivt op sammenmed andre donorer, UNHCR og MEC.

C 1253

17.05.13
17.05.13
Det afghanske freds- og reintegrationsprogram (AfghanPeace and Reintegration Programme) i Helmand. Har tilformål at understøtte fredsforhandlingerne med Talebanog give tidligere oprørere en mulighed for at blive rein-tegreret i det afghanske samfund.Anklager om uregelmæssigheder ved udbudsproces.
2.000.000

C 1242

29.05.13
29.05.13
Støtte til at reintegrere hjemvendte flygtninge i Afghani-stan.
n/a
10Mistanke om misbrug af midler i aktiviteter til støtte forreintegration af hjemvendte flygtninge i Afghanistangennemført af UNHCR og Ministry for Refugees andRepatriations (MoRR). Mistanken er rejst af den uaf-hængige Monitoring and Evaluation Committee.Det er fortsat uklart om uregelmæssighederne omfatterdanske midler.UNHCR vil foretage en række skridtinklusiv en årlig ekstern revision afimplementerende partnere; FNs Kon-tor for Intern Overvågning vil foretageen revision og FNs generalinspektørvil foretage en inspektion i juni/juli.