Udenrigsudvalget 2012-13
URU Alm.del Bilag 188
Offentligt
1256481_0001.png
1256481_0002.png
1256481_0003.png
1256481_0004.png
1256481_0005.png
1256481_0006.png
1256481_0007.png
1256481_0008.png
1256481_0009.png
1256481_0010.png
1256481_0011.png
1256481_0012.png
1256481_0013.png
1256481_0014.png
1256481_0015.png
1256481_0016.png
1256481_0017.png
1256481_0018.png
1256481_0019.png
1256481_0020.png
1256481_0021.png
UdkastDanmark-Bangladesh: Landepolitikpapir2013 -2017[Uofficiel oversættelse]
ResumeBangladesh er på mange måder et land i forandring. Landet kæmper fortsat for at overvindeudbredtfattigdom, overbefolkning og dårlig regeringsførelse, mens detsamtidig fremstår som enpotentiel fremtidig global økonomi – et af de såkaldte ”Next Eleven” lande. De overordnedemål, som styrer Danmarks engagement i Bangladesh, er: 1) at bidrage til fattigdomsbekæmpelse,2) at fremme demokrati, menneskerettigheder, retsstatsprincipper og god regeringsførelse, 3) atfremme kommercielt samarbejde mellem Danmark og Bangladesh, og 4) at styrkesamarbejdetom globale spørgsmål. Fattigdomsbekæmpelse og andre centrale udviklingsmæssige udfordrin-ger er fortsatkernen i det danske engagement. Dette papir repræsenterer imidlertid samtidig etklart skifte væk fra et traditionelt donor-modtager forhold til et partnerskab.
Kort over Bangladesh
Danmark-Bangladesh: Landepolitikpapir 2013 -2017
Side 1
Indholdsfortegnelse1. Danmark i Bangladesh – en introduktion ........................................................................................ 32. Udfordringer og muligheder i Bangladesh ....................................................................................... 33. Danmarks målsætninger i Bangladesh .............................................................................................. 74. Bidrage til fattigdomsbekæmpelse, vækst og bæredygtig udvikling .............................................. 95. Bidrage til demokrati, respekt for menneskerettighederne, retsstatsprincipper og godregeringsførelse ...................................................................................................................................... 126. Fremme kommercielt samarbejde ................................................................................................... 137. Samarbejde om globale udfordringer.............................................................................................. 15Annex 1: Økonomiske og social nøgletal ........................................................................................... 17Annex 2: Danmarks udviklingsaktiviteter i Bangladesh ................................................................... 18Annex 3: Fremskridt i Bangladesh i forhold til at nå 2015-målene ................................................ 20
Danmark-Bangladesh: Landepolitikpapir 2013 -2017
Side 2
1. Danmark i Bangladesh – en introduktionDanmark var blandt de første lande til officielt at anerkende Bangladesh efter uafhængigheden i1971. På det tidspunkt var Bangladesh blandt de fattigste lande i verden, og på randen af at bli-ve en fejlslagen stat. Fyrre år senereerBangladeshkarakteriseret ved imponerendeøkonomiskevækstrater, og fremstår som et ungt, men skrøbeligt demokrati.Bangladesh er et land i forandring med mange muligheder, men også med massive udfordrin-ger.Udbredt fattigdom, overbefolkning og dårlig regeringsførelse er blandt Bangla-desh’udfordringer på udviklingsområdet. Infrastrukturen er ude af stand til at følge med denøkonomiske vækst, korruption er udbredt, og Bangladesh lider under følgerne af klimaforan-dringer. Dårlige arbejdsforhold og manglende arbejdstagerrettigheder er fortsat en stor bekym-ring. Samtidig er Bangladesh et af de såkaldte ”Next Eleven” lande - en gruppe lande, der i kraftaf deres høje vækstrater og store befolkningstal, har potentialet til at udvikle sig til næste gene-ration af BRIK-lande.Bangladesh har været en af de primære modtagere af dansk udviklingsbistand siden landet fiksin selvstændighed. Fattigdomsbekæmpelse og fremme af menneskerettigheder og demokratihar været bærende principper for dette langsigtede samarbejde. Dette politikpapir markerer etklart skift fra et traditionelt donor-modtager forhold, til et mere afbalanceret forhold, hvorDanmark også forfølger egne interesser i forhold til at udvikle kommercielle relationer og skabepartnerskaber med Bangladesh om en række globale spørgsmål. Danmark har meget at tilbydeog vinde ved at fortsætte det stærke partnerskab med Bangladesh, som er opstået i årenes løb.Fattigdom er stadig udbredt i Bangladesh og uligheden er stigende. Danmark vil fortsat tilskyn-de til, at Bangladesh fortsætter sin imponerende proces hen imod udryddelse af fattigdom ogskabelse af lige muligheder for alle. Udviklingsbistanden til Bangladesh har gjort en vigtig for-skel, og Danmark er rede til at fortsætte sit engagement i Bangladesh, mens landet gradvist be-væger sig mod uafhængighed af udviklingsbistanden. Dettepolitikpapir vil tjene som overordnetretningslinje for Danmarks samlede engagement i Bangladesh i årene 2013-2017, både bilateraltsåvel som gennem multilateralt samarbejde.Politikpapiret er i vid udstrækning baseret på fælles mål for det politiske, udviklingsmæssige ogkommercielle samarbejde. Det er imidlertid ikke en fælles strategi, men en præsentation afDanmarks politiske prioriteter i og med Bangladesh.
2. Udfordringer og muligheder i BangladeshTrods en imponerende social og økonomisk udvikling i de seneste år, står Bangladesh stadigoverfor mange komplicerede politiske og udviklingsmæssige udfordringer på kort og langt sigt.Fattigdom og ulighedSamlet faldt fattigdommen fra 57 pct. i 1991-1992 til 31,5 pct. i 2010. Faldet i fattigdom harværet hurtigere i indeværende årti, end det forrige, og mere end 2,8 millioner mennesker omåret er løftet ud af fattigdom. Bangladesh er dog stadig blandt de fattigste lande i verden, ogDanmark-Bangladesh: Landepolitikpapir 2013 -2017Side 3
ranger nummer 146 ud af 187 i 2011 på FN’s Human Development Index. Uligheden er sti-gende, og mange mennesker nyder ikke godt af den sociale og økonomiske udvikling. Ca. 25pct. (40 millioner mennesker) er ekstremt fattige og bruger næsten hele deres indkomst på fø-devarer uden at få opfyldt deres ernæringsmæssige minimumsbehov. Kvinder, børn og særligtkvindeligt ledede husholdninger, samt forældreløse børn, er særligt udsatte. Omkring 40 pct. afbørnene og 30 pct. af kvinderne er fejlernærede. Etniske minoritetsgrupper lider ligeledes i højgrad under ekstrem fattigdom, især i regioner som Chittagong Hill Tracts, the Northern Plains,Mymensingh og Cox Bazar (som huser en stor gruppe af Rohingya-flygtninge fra Myanmar).Fattigdom monitoreres blandt andet af UNDP, fx i forbindelse med rapportering om FN’s2015-mål.Social udviklingLandet er blevet anerkendt globalt for sine fremskridt i retning af opfyldelse af FN’s 2015-mål,især på områderne ligestilling mellem kønnene inden for uddannelse, bekæmpelse af HIV/aids,malaria og andre sygdomme, samt en markant reduktion af spædbarnsdødeligheden. Derimoder mødre- og neonatal dødeligheden fortsat uacceptabelt høj. Selvom det går fremad i forholdtil ligestillings-indikatorer står mange kvinder fortsat overfor ekstrem social og økonomisk ulig-hed. Vold mod kvinder og piger er almindelig og berører hver anden kvinde. Bangladesh hardesuden en af de højeste rater af børneægteskaber (og graviditeter)i verden.Politiske anliggender, god regeringsførelse og menneskerettighederBangladesh er et parlamentarisk demokrati og et sekulært land. Selvom Bangladesh er i en for-holdsvis stabil periode i forhold til den politiske situation og sikkerheden, og regeringen i Bang-ladesh har etableret en ambitiøs økonomisk og social reformdagsorden, herunder stærkere in-ternationalt og regionalt samarbejde, står landet stadig overfor udfordringer med at konsolideredemokratiet og retsstaten. Dette skyldes til dels den konfrontationspolitik, som har været prak-tiseret af de to største politiske partier i årtier og afspejler mangeårigt personligt fjendskab mel-lem lederne af henholdsvis Awami League og Bangladesh Nationalist Party. Det forventedeparlamentsvalg i begyndelsen af 2014 bliver en lakmusprøve på, om demokratisk, sekulær rege-ringsførelse og retsstatsprincipper, kan konsolideres yderligere i Bangladesh. Dette kan havebetydning for lande i Asien, Mellemøsten og Nordafrika, da Bangladesh i så fald vil styrke sinposition som et succesfuldt, sekulær og civilt demokrati i et land med en overvejende muslimskbefolkning.Det komplekse politiske forhold mellem hæren og de to største politiske partier er en andenfaktor, som i nogen grad risikerer at undergrave demokratiet i Bangladesh. Det lokale regerings-system anses for svagt og med utilstrækkeligt mandat og ressourcer, og effektivdecentralisering,herunder decentralisering af beslutningsprocessen og ressourceallokering er en langsommeligproces. Styrkelse af de lokale myndigheder er afgørende for at forbedre den offentlige service tillandets enorme befolkning, især for dem, der bor i mindre byer og landdistrikter. Bureaukratieter ineffektivt og stærkt centraliseret, hvilket gør leveringen af effektive tjenesteydelser i praksistil en reel udfordring.Der har været positiv udvikling på en række områder, hvilket har bidraget til at styrke den de-mokratiske styring i landet. Dette omfatter den generelt godeafvikling af lokalvalg og parlamen-
Danmark-Bangladesh: Landepolitikpapir 2013 -2017
Side 4
tarisk suppleringsvalg i henholdsvis2011 og 2012, etableringen af en national menneskerettig-hedskommission, styrkelsen af kvinders rettigheder, herunder vedtagelsen af en ny uddannel-sespolitik, som indførte sekulære undervisningselementer i madrassaernes undervisningsplaner,en ny national kvinde-udviklingspolitik (vedtaget trodsbetydelige offentlige demonstrationer fraislamisk konservative), en national børnepolitik, samt vedtagelsen af lovgivning om ret til in-formation og oprettelsen af en informationskommission.Regeringen i Bangladesh har en erklæret politik om "nul-tolerance" mod krænkelser af menne-skerettighederne. Det til trods sker der fortsat omfattende krænkelser af menneskerettigheder-ne, herunder udenretslige drab foretaget aflovhåndhævendeaktører, dødsfald under arrest ogustraffet tortur, ulovlige arrestationer, vold mod kvinder, forskelsbehandling af oprindelige folki spørgsmål om jord- og adgang til retfærdig retsbehandling, børnearbejde og manglenderespektfor fængsledes rettigheder etc. Årsagerne til dette er komplekse, men en væsentlig faktor er sva-ge og angiveligt korrupte retssystemer og retshåndhævende myndigheder.SikkerhedsspørgsmålRegeringen i Bangladesh er aktivt engageret i forhold til konkrete indsatser for at håndtere isla-misk radikalisering, både på nationalt og internationalt plan, men kampen mod national og glo-bal terrorisme er fortsat en udfordring.Oprindelige folk og Chittagong Hill TractsFredsaftalen for Chittagong Hill Tracts (Chittagong Hill Tracts Peace Accord) blev underskre-vet i 1997, men implementeringen har været langsom og anses ikke for tilfredsstillende af deoprindelige folkeller visse nationale og internationale observatører. Manglen på væsentligefremskridt i implementeringen af Chittagong Hill Tracts fredsaftalen fører til en stigende fru-stration og desillusion blandt de oprindelige folk i regionen. Selvom situationen i området errimelig sikker, er der spændinger og hyppige konfrontationer mellem oprindeligefolk ogben-galske bosættere fra resten af landet, primært forårsaget af konflikter over rettigheder og adgangtil jord. Voldelige sammenstød mellem de politiske grupperinger blandt de oprindelige samfundforekommer ligeledes.Klimaforandringer og geopolitiske udfordringerDe vigtigste nye udfordringer omfatter øget sårbarhed over for naturkatastrofer og klimatilpas-ning ledsaget af en hastigt voksende bybefolkning. Bangladesh er med sin beliggenhed i et lavt-liggende delta og med en meget høj befolkningstæthed - 150 millioner mennesker på et areal,der er kun 144.000 kvadratkilometer eller tre og en halv gange så stort som Danmark - ekstremtsårbar overfor naturkatastrofer, herunder oversvømmelser ogcykloner ofte med katastrofalekonsekvenser. I de kommende årtier forventes den globale stigning af havene at oversvømmelandområder i den sydlige del af landet og tvinge de mennesker, som lever langs kyster og flo-der samt i lavtliggende landområder, til at flytte.Manglende regulering og kontrol af massiv vand-, luft- og jordforurening i og omkring Dhakaog andre større byer er et voksende problem, der berører livsmulighederne og sundhedstilstan-den for millioner af mennesker. I 2025 forventes det, at halvdelen af befolkningen vil leve i by-områder, og Dhaka er i dag en af verdens hurtigst voksende såkaldte ”megacities”. Jordressour-
Danmark-Bangladesh: Landepolitikpapir 2013 -2017
Side 5
cer er knappe og adgang til og ejerskab af jord er kendetegnet ved en høj grad af ulighed, sti-gendegrad af konflikter om jordrettigheder, samt udbredt ”land grapping” eller tyveri af land.Imponerende økonomisk vækst - og begrænsningerBangladesh har oplevet en stærk økonomisk udvikling i det seneste årti. Den økonomiske vækster steget med en konstant hastighed på 5-6pct. om året i gennemsnit siden 2004. De to driv-kræfter i økonomien er robuste pengeoverførsler (remitter) hovedsagelig fra Mellemøsten,samteksporten, hvoraftekstilsektoren bidrager med to tredjedele. Virkningerne af den globale øko-nomiske krise har været relativt begrænsede, og udsigten til videreførelse af disse vækstrater erforholdsvis god.Bangladesh’bruttonationalprodukt (BNP) er omkring en tredjedel af Danmarks. Selvom halvde-len af BNP skabes gennem servicesektoren, er landbruget med sin andel på 20 pct. fortsat denvigtigste sektor og beskæftiger halvdelen af den arbejdende befolkning. Økonomien er gradvisved at udvikle sig fra landbrug til industriel produktion.Den største begrænsning ligger i dag i energiproduktionen, som er alt for utilstrækkelig til atkunne følge med væksten i landets industriproduktion.Tekstilsektoren og den øvrige fremstil-lings- og industrielle produktiongiver gode muligheder for at skabe beskæftigelse og understøtteden økonomiske vækst, men det kræver strukturel og infrastrukturel støtte. Det anslås, at denårlige økonomiske vækst er 2 procent point lavere end potentialet på grund af utilstrækkeligeenergiressourcer.Tilstrømningen af udenlandske direkte investeringer er fortsat lille og ligger stabilt lige underUSD 1 mia. Forbedringer i det generelle erhvervsklima, herunder bekæmpelse af korruption eren forudsætning for at sætte skub i de private investeringer. Udbredt korruption i den offentligeog private sektorerer stadig en stor udfordring. I 2011 rangerede Bangladesh nummer 120 ud af183 på Transparency International’s korruptionsindeks.Særligt i retssektoren og politiet er kor-ruptionen omfattende.Bangladesh har et af de laveste niveauer for skatteindtægter i verden, og der er et stort potentia-le for forbedring af de offentlige indtægter ved at modernisere og forbedre skatte-opkrævningssystemerne i landet.Arbejdsvilkår og arbejdstagerrettighederIndustriel vækst i Bangladesh har været en vigtig faktor i fattigdomsreduktionen, navnlig ved atskabe beskæftigelse i tekstilsektoren for kvinder. Det er dog fortsat et stort problem, at løn ogsikkerhed på mange fabrikker er på et uacceptabelt niveau. Mindre end 5 pct. af arbejderne erorganiserede, og de eksisterende fagforeninger er svage og fragmenterede især sammenlignetmed de ofte velorganiserede og ressourcestærke arbejdsgiverorganisationer. Danske fagforenin-ger (LO / FTF og 3F) har i nogle år været aktivt engageret i at styrke fagforeningerne og ar-bejdstagerrettigheder.Mens regler og lovgivning er på plads i forhold til områder som brand- og bygningssikkerhederselve overholdelsenaf internationale og lokale standarder et alvorligt problem. Regeringens
Danmark-Bangladesh: Landepolitikpapir 2013 -2017
Side 6
inspektører er underbemandede og mangler de nødvendige redskaber. Udbredt korruption gørdet muligt for lovovertrædere at undslippe inspektion og sanktioner. Dette øger kun udenland-ske køberes pligt til at styrke CSR og kontrolordninger for at kompensere for den ineffektiveregeringskontrol og straffrihed.Bistand fra udviklingspartnereI de seneste år har den årlige bistandsstrøm til Bangladesh været på omkring USD 1,2 til 1,5million. Verdensbanken, Den Asiatiske Udviklingsbank, Japan, Storbritannien, USA og EU erde størsteudviklingsdonorer i Bangladesh.I øjeblikket tegner udviklingsbistanden sig for cirka 40-45 pct. af landets årlige udviklingsbud-get, herunder social udvikling og udvikling af infrastrukturen. Bistanden forventes at stige i lø-bet af de næste fem år, hvor Storbritannien har annonceret en fordobling af sin bistand. Udover de traditionelle multi-og bilaterale udviklingspartnere, er der også nye store udviklings-partnere som Kina og Indien, der leverer bistand hovedsagelig i form af kreditmuligheder oginfrastrukturlån. Bangladesh er dog ikke et bistandsafhængigt land, da den samlede støtte udgørmindre end 2 pct. af BNP.
3. Danmarks målsætninger i BangladeshDanmarks engagement i Bangladesh tager sit udgangspunkt i den komplekse politiske kontekstog de udviklingspolitiske udfordringer, men også i de mange muligheder, der findes i Bangla-desh.Danmarks engagement er en del af en aktiv og ansvarlig udenrigspolitik baseret på tankegan-gen, at ethvert menneske har ret til et liv uden fattigdom. Danmark har en rettighedsbaserettilgang til udvikling, der sigter på at fremme politisk stabilitet, sikkerhed, demokrati og menne-skerettigheder.Danmark støtter Bangladesh'regerings vision og dens nationale udviklingsplaner som formule-ret i blandt andet”Vision 2021”, den tilhørende”Perspektiv Plan 2010-2021”, og i den 6. fem-årsplan for 2011-2015, såvel som i ”Joint Coorporation Strategy” fra 2010 underskrevet afBangladesh’ regering og 18 udviklingspartnere.Danmarks overordnede målsætninger er, at:Bidrage til fattigdomsbekæmpelse, vækst og bæredygtig udvikling, navnlig gennem prio-riterede programmer på menneskerettigheder og god regeringsførelse, landbrug, vand-forsyning og sanitet, samtgennem Danida business partnerships.Bidrage til fremme af demokrati, respekt for menneskerettighederne, retsstatsprincipperog god regeringsførelse, og derigennem politisk stabilitet,via en styrkelse af centrale de-mokratiske institutioner inden for den offentlige forvaltning og i civilsamfundet.
Danmark-Bangladesh: Landepolitikpapir 2013 -2017
Side 7
Fremme kommercielt samarbejde mellem Danmark og Bangladesh.Samarbejdemed Bangladesh om globale spørgsmål som klimaændringer, terrorbekæm-pelse, fredsbevarelse og handelspolitik.Målene er tæt forbundne, og påvirker hinanden på multi-dimensionelle måder.Politisk stabiliteti et demokratisk politisk system, hvor retsstatsprincipper, god regeringsførelse og respekt formenneskerettighederne er fremherskende betragtes som essentielle for en bæredygtig økono-misk vækst, og rettighedsbaseret og socialt inklusivfattigdomsreduktion. Økonomisk vækst ogbedre beskæftigelsesmuligheder er i sig selv afgørende betingelser for fattigdomsbekæmpelse.Styrkelse af den private sektor gennem øget kommercielt samarbejde med andre lande vil støtteen sådan udvikling, men det vil også afhænge af tilstedeværelsen af et gunstigt erhvervsklimauden korruption. I denne henseende er en demokratisk og ansvarlig regering, der arbejder forgod regeringsførelse en afgørende forudsætning.Samarbejde om globale spørgsmål er en integreret del af en aktiv udenrigspolitik og dermed etvigtigt redskab til at fremme danske udenrigs-og sikkerhedspolitiske prioriteter i udlandet.EU er en vigtig partner for Danmark i Bangladesh, og de danske politiske prioriteter og instru-menter er tæt koordineret med EU’s. Danmark vil fortsat deltage aktivt i processen med atformulere EU’s politik overfor Bangladesh, hvilket finder sted i et tæt samspil mellem EU-delegationen og EU-missioner i Dhaka, EU-hovedstæder og EU-Udenrigstjenesten (EEAS) iBruxelles. Når det er muligt, vil Danmark arbejde for en koordineret EU-holdning med henblikpå at maksimere indflydelsen og resultatet af EU’s indsats i Bangladesh. En fuldt udbygget EU-delegation har resulteret i en tættere koordination mellem EU-missionerne og gjort EU meresynlig i Bangladesh.Danmarks engagement i Bangladesh – gennem en integreret tilgangPolitisk dialog samt det langsigtede kommercielle samarbejder og udviklingssamarbejde er hjør-nestenene i Danmarks engagement i Bangladesh. Ligesom målene er indbyrdes forbundne, erde anvendte instrumenter tæt forbundne, og det er nødvendigt at anvende forskellige instru-menter og arbejde på forskellige niveauer med en bred vifte af interessenter. Anvendelsen af enintegreret tilgang indebærer at vi følger målsætningerne i vores engegement baseret på en for-ståelse af, at der ikke er et simpelt årsag-virkningsforhold mellem, hvad vi gør, og hvad vi søgerat opnå.Danmark anvender en rettighedsbaseret tilgang til udviklingssamarbejdet med Bangladesh for atsikre en systematisk inkludering og styrkelse af de mest sårbare befolkningsgrupper. Fattigdomhandler om mere end økonomiske behov, og vækst-fokuseret udvikling må nødvendigvis søgeat løse mere komplekse og fundamentale årsager til fattigdom og ulighed, som diskrimination,udnyttelse og misbrug. Danmark vil især gennem politisk dialog og udviklingssamarbejdefremme grundlæggende menneskerettigheder samt rettigheder til naturressourcer, jord, mad,drikkevand og sanitet. Den rettighedsbaserede tilgang er ligeledes tæt forbundet med kvindersog oprindelige folks rettigheder.
Danmark-Bangladesh: Landepolitikpapir 2013 -2017
Side 8
Bistandseffektivitet, tilpasning og harmonisering – og ”fiduciaryrisks”Det store antal donorer i Bangladesh og de forskellige implementeringsmodaliteter skaber ud-fordringer for donorkoordination og harmonisering. Arbejdsdeling blandt udviklingsparterneskrider langsomt fremad på grund af svagt nationalt lederskab og tilbageholdenhed hos udvik-lingsparterne i forhold til at fremme arbejdsdeling.Danmark vil fortsætte med at fremme bistandseffektivitet blandt regering, udviklingsparterneog NGO’er. Med udgangspunkt i internationale erklæringer om bistandseffektivitet og ”JointCooperationStrategy” fra 2010, vil Danmark fortsat arbejde for at tilpasse vores udviklingsbi-stand til nationale systemer og harmonisere med andre udviklingspartnere. Mens der er sketmodrate fremskrid i tilpasningen af udviklingsbistanden til de bangladeshiske udviklingspriorite-ter, er tilpasningen til landets egne systemer og procedurer forstsat begrænset. Risikoen for atmidler bruges til andre formål end tilsigtet (fiduciaryrisks) er fortsat en afgørende hindring forat arbejde gennem offentlige myndigheder i Bangladesh og hovedårsagen til, at stort set alleudviklingsparterne tøver med overhovedet at overveje generel budgetstøtte. Sektor-budgetstøtte forsøges kun i meget få sektorer, først og fremmest i sundhedssektoren, hvor pro-cessen kun netop er sat i gang. Indførelse af budgetstøtte i Bangladesh er imidlertid fortsat etlangsigtet mål, der vil kræve såvel politisk vilje som en vedholdende indsats for at gennemførereformer af den offentlige sektor i forhold til at sikre forbedrede resultater, overblik og gen-nemsigtighed. I den forbindelse vil Danmark fortsat gøre det til en hovedprioritet at bidrage tilat skabe et gunstigt miljø for budgetstøtte i Bangladesh, herunder gennem sin støtte til styrkelseaf offentlig finansiel administration gennem ”Strengthening Public Expenditure ManagementProgramme” (SPEMP).I forhold til bistandseffektivitet omfatter centrale resultater de seneste år blandt andet den i2010 færdiggjorte ”Joint CooperationStrategy” aftalt mellem regeringen og 18 udviklingspartne-re, implementeringen af ”Aid Effectiveness Action Plan” og ”National Development ResultsFramework”, samt etableringen af en bistandseffektivitetsenhed i Bangladesh’ finansministeri-um.
4. Bidrage til fattigdomsbekæmpelse, vækst og bæredygtig udviklingDet væsentligste bidrag til fattigdomsbekæmpelse, vækst og bæredygtig udvikling vil ske gen-nem udviklingssamarbejde rettet mod fremme af vækst og beskæftigelse, vandforsyning og sani-tet, og gennem den private sektor. Udviklingsprogrammerne omfatter specifikke eller main-streamede aktiviteter til forbedring af ligestilling mellem kønnene og fremme af oprindeligefolks rettigheder.Vækst og beskæftigelseStøtten til vækst og beskæftigelse indenfor landbruget er rettet mod landbrugsproduktion- ogdiversificering, forarbejdning af landbrugsprodukter og udvikling af landbrugets virksomheder.Programmet for 2013 - 2018 vil være landsdækkende, og herunder dække Chittagong HillTracts.
Danmark-Bangladesh: Landepolitikpapir 2013 -2017
Side 9
Programmet vil bidrage til fattigdomsbekæmpelse, forbedret ernæring og generel økonomiskevækst gennem udvikling af integrerede landbrugsproduktionssystemer og udviklingen aflandbrugsvirksomheder på lokalt, regionalt og nationalt plan. I programperioden vil 1 mio.kvindelige og mandlige medlemmer af 525.000 husstande blive trænet i integreret landbrugsdriftog produktion af højværdiafgrøder, som vil omfatte markafgrøder, havebrugsafgrøder, husdyrog dambrug. Yderligere 21.000 lokalt forankrede landbrugsorganisationer vil blive etableret ogudviklet til lokale enheder for landbrugsvirksomhed, der vil være forbundet med landbrugsvirk-somheder på lokalt, regionalt og nationalt niveau med fokus på såvel hjemmemarkedet som påeksportmarkederne.Manglende adgang til information er en generel begrænsning for fattige landmænd, og har isærbetydning for produktion og markedsføring af letfordærvelige- og højkvalitets produkter. Meddækning i hele landet og mere end 90 mio. mobilabonnementer kan information på landbrugs-området formidles gennem brug af informations-og kommunikationsteknologi (ICT). Innovati-ve og inklusive ICT-baserede tjenester vil blive udviklet i tæt samarbejde med den private sek-tor. For at skabe bedre forbindelser mellem den akademiske verden og den private sektor vilder blive etableret samarbejde med landbrugsuniversiteter i Bangladesh, samt mellem universi-teter i Bangladesh og Danmark, om muligt gennem optagelsen af Bangladesh i forskningsstøt-teprogrammet (Pilot Research Development Programme).Vandforsyning og sanitetBistanden til vandforsyning og sanitet har til formål at reducere fattigdommen og forbedresundheden gennem forbedret adgang til rent drikkevand og hygiejniske latriner. I programmetfor 2012 - 2015 vil 1,2 mio. landsbyboere få adgang til rent drikkevand og 800.000 til hygiejni-ske latriner.Den danske støtte ydes primært gennem Hygiene, Sanitation and Water Fund (HYSAWA) somdirekte støtte til de lokale myndigheder. Det er fortsat en prioritet at sikre teknisk og økono-misk bæredygtighed gennem en stærk mobilisering og inddragelse af lokalsamfund og lokalrege-ringer. Bangladesh har skabt imponerende resultater hvad angår udbredelse af rent vand og hy-giejnisk sanitet, både i landdistrikter og byområder. Regeringen øger gradvist sin egen finansie-ring af investeringer i sektoren, og den nationale ekspertise om levering af vand og sanitet harudviklet sig meget gennem årene. Adskillige andre udviklingspartnere og civilsamfundet giverbistand i denne sektor. Den danske gavebistand til sektoren vil blive udfaset med henblik på atfrigøre ressourcer til nye udfordringer på udviklingsområdet. Støtte til vandforsyning i byernevil blive videreført med finansiering fra blandede kreditter.Grøn vækstBangladesh står over for mange udfordringer, når det kommer til innovation indenfor bæredyg-tig energi, energieffektivitet, miljø og klimaforandringer. I 2013 - 2014 vil Danmark undersøgemulighederne for bistand inden for grøn vækst i byområderne samt i Chittagong Hill Tracts.Grøn vækst er en integreret del af bæredygtig vækst. Grøn vækst fremmer generel økonomiskvækst og udvikling på en måde, der gør det muligt for miljøet i dag, såvel som i fremtiden, atlevere de ressourcer og de miljømæssige services, som vores velfærd afhænger af. Grøn vækst
Danmark-Bangladesh: Landepolitikpapir 2013 -2017
Side 10
sætter gang i investeringer, innovation og jobskabelse, som ikke bare opretholder fortsat vækst,men også åbner op for nye økonomiske muligheder. Offentlig-private partnerskaber og innova-tive finansieringsmekanismer vil være en nødvendighed for at igangsætte samarbejde om tekno-logiudvikling og aktiviteter til reduktion af energiforbrug og forurening.Danmark besidder vigtig viden og ekspertise indenfor bæredygtig energi, energieffektivitet ogmiljøforvaltning. Grønne vækstinitiativer indenfor energi, miljø og klimaforandringer vil givesynergieffekter mellem dansk støttede udviklings- og kommercielle aktiviteter i Bangladesh,samt mellem grøn vækst og vækst- og beskæftigelsesaktiviteter.Støtte til kommercielle partnerskaberDanida Business Partnerships (DBP) bidrager aktivt til at reducere fattigdommen ved at frem-me vækst og beskæftigelse gennem støtte til partnerskaber mellem private virksomheder iDanmark og Bangladesh. Gennem sine aktiviteter sigter DBP mod at lette overførsel af tekno-logi, og derigennem skabe beskæftigelse og bedre arbejdsmiljø indenfor forskellige brancher.DBP støtter aktivt styrkelsen af virksomhedernes sociale ansvar (CSR) i de kommercielle part-nerskaber, herunder forbedring af rettighederne og arbejdsvilkårene for børn, samt arbejdssik-kerhed. Nogle af fokusområderne er ren teknologi, vedvarende energi, forarbejdning af fødeva-rer, skibsbygning, fiskeri, IT, fremstillingsvirksomhed og tekstiler. Danmark har ekspertise påalle disse områder, og der er gunstige muligheder for at yde støtte til disse sektorer. Den privatesektor i Bangladesh er karakteriseret ved at være proaktiv, imødekommende og åben overforudenlandske investeringer og samarbejde. Manglende politisk kontinuitet, korruption og lavkapacitet i regering i forhold til at styrke et gunstigt erhvervsklima er imidlertid fortsat en ud-fordring, når det kommer til at realisere det fulde potentiale af den private sektor i landet.Danmark vil:Fortsat sikre, at dansk udviklingsbistand er fattigdomsrettet, og at ligestilling mellem kønnene og oprindelige folksrettigheder bliver adresseret.Fortsat støtte bæredygtig produktion og leveveje indenfor landbrug, husdyrhold og dambrug, og i stigende gradfremhæveforbindelsen mellem små landbrug og producentgrupper, og større markeder.Støtte vandforsyning og sanitet frem til 2015.Fra 2016 lancere et nyt bistandsprogram indenfor grøn vækst.Fortsat være stærkt engageret i Chittagong Hill Tracts.Fremme grøn vækst i det kommercielle samarbejde.Fortsat udforske og styrke synergien mellem udviklingsbistand og kommercielt samarbejde, samt mellem bi-standsprogrammerne.
Indikatorer:I 2015 vil 1.200.000 mennesker få adgang til rent vand og 800.000 til hygiejniske latriner.I 2018 vil 1.000.000 kvindelige og mandlige medlemmer af 525.000 husstande have deltaget i 21.000 FarmerFields Schools, hvorved deres realindkomst pr. husholdning er forhøjet med 10 %.Et nyt program for grøn vækst vil blive opstartet i 2016.Handelsdelegationer vil blive gennemført indenfor prioriterede udviklingssektorer.
Danmark-Bangladesh: Landepolitikpapir 2013 -2017
Side 11
5. Bidrage til demokrati, respekt for menneskerettighederne, retsstatsprin-cipper og god regeringsførelseSelv om den langsigtede tendens sandsynligvis vil være positiv, er der behov for at styrke dedemokratiske institutioner, god regeringsførelse og respekt for menneskerettighederne i Bang-ladesh. Der er behov for at forbedre det parlamentariske demokrati, sikre fuld uafhængighed ogbekæmpe korruption.Hvilke budskaber til Bangladesh?Politisk dialog vil være et centralt instrument til at bidrage til den politiske stabilitet, demokratiog god regeringsførelse, menneskerettigheder og retsstatsprincipper i Bangladesh. Danmark vilopfordre regeringen i Bangladesh til at fortsætte sin politik til styrkelse af menneskerettigheder-ne i landet. Danmark vil fortsat tilskynde politiske aktører og institutioner til at vise konstruktivfleksibilitet og vilje til kompromis. Danmark vil også lægge vægt på fremskridt med hensyn til atstyrke Bangladesh’ demokratiske institutioner: Bangladesh’ valgkommision, den nationale men-neskerettighedskommission, informationskommissionen og kommissionen for korruptionsbe-kæmpelse.Støtte til menneskerettigheder og god regeringsførelseDanmark vil støtte menneskerettigheder og god regeringsførelse i Bangladesh gennem imple-menteringsperioden ved fortsat støtte til opbygning af demokratiske institutioner, og bekæm-pelse af korruption vil også fremadrettet være afgørende for Bangladesh’ fortsatte vækst og ud-vikling. Det overordnede mål for den danske støtte til programmet for menneskerettigheder oggod regeringsførelse er at bidrage til et gunstigt miljø, hvor mennesker vil deltage aktivt i dedemokratiske processer, leve i et samfund med retssikkerhed og nyde godt af menneskerettig-heder og social retfærdighed. Det forventes, at støtten vil resultere i et mere gunstigt miljø forfremme af demokratisk udvikling, styrkede regeringssystemer og systemer til levering af ser-vices, samt forbedrede menneskerettigheder. Succesen af støtte til menneskerettigheder og godregeringsførelse vil afhænge af regerings vilje til fortsat at gennemføre reformer på nøgleområ-der, og afstå fra at rulle disse tilbage, samt sikrede centrale demokratiske institutioners uafhæng-ighed. Civilsamfundets organisationer er afgørende for yderligere fremskridt, og vil fortsat ud-gøre en væsentlig del af dansk støtte til Bangladesh på området menneskerettigheder og godregeringsførelse.Danmark vil fortsat lægge særlig vægt på, i samarbejde med Bangladesh’ regering og civilsam-fundets parter, at bidrage til skabelsen af et samfund fri for kønsbaseret diskrimination og vold.Dette omfatter støtte til regeringens bestræbelser på at mobilisere statsapparatet til at behandlevold mod kvinder mere effektivt under det tværsektorielle program om vold mod kvinder(MSP-VAW). Danmark anser seksuelle og reproduktive rettigheder som en integreret del afkvinders grundlæggende menneskerettigheder, og det vil fortsat være et centralt punkt i dendanske dialog med regeringen samt civilsamfundspartnere. Den generelle menneskerettighedssi-tuation i Bangladesh blev evalueret under Menneskerettighedsrådets UPR-proces i april 2013.Danmark vil i samarbejde med EU og FN prioritere at støtte den bangladeshiske opfølgning påde anbefalinger, som kommer ud af gennemgangen.
Danmark-Bangladesh: Landepolitikpapir 2013 -2017
Side 12
Fremme arbejdstagernes rettigheder og sikkerhedI den politiske dialog med Bangladesh vil Danmark tale for arbejdstagerrettigheder, fælles over-enskomster, anstændig løn, og effektive regulering af sikkerheden i industrien. Den danske am-bassade i Dhaka vil tilbyde hjælp til danske virksomheder med at sikre overholdelse af interna-tionale standarder (complience) og højere standarder for bangladeshiske samarbejdsvirksomhe-der.Danmark vil aktivt støtte ILO i deres arbejde med regeringen, arbejdsgivere og arbejdstageremod at lave en køreplan for god arbejdssikkerhed i Bangladesh. I denne forbindelse vil Dan-mark overveje at blive en finansieringspartner i et fremtidigt ILO ”Better Work Programme” iBangladesh.Danmark vil:Fortsætte den tætte politiske dialog og diplomati med relevante institutioner, samarbejdspartnere og interessenterinden for regeringen, de politiske partier, civilsamfundet, den private sektor og den akademiske verden.Fortsat støtte menneskerettigheder og god regeringsførelse, herunder støtte til institutioner for overvågning afdemokratiet, anti-korruptionsinitiativer og rettighedsbaseret tilgang til udvikling.Fortsat støtte nogle af de vigtigste demokratiske institutioner, herunder parlamentet og retssektoren, samt decen-tralisering gennem kapacitetsudvikling af de lokale regeringer til at forbedre underprivilegerede gruppers adgang tilbasale services.Støtte vagtinstitutioner for menneskerettighederne og menneskerettighedsaktivisters organisationer til fremme ogbeskyttelse af menneskerettighederne for at øge bevidstheden blandt rettighedshavere. Fremme kvinders rettighe-der og bekæmpe vold mod kvinder.Aktivt fremme bedre arbejdsforhold og -sikkerhed i Bangladesh gennem politisk dialog, støtte til danske virksom-heder og partnerskab med ILO.
Indikatorer:I marts 2014 vil ca. 2.886.000 mennesker være i besiddelse af avanceret viden om korruptionsrelaterede spørgsmålog have deltaget i antikorruptionskampagner.I juni 2016 vil ca. 80.000 fattige og dårligt stillede mennesker (hovedsageligt kvinder), herunder oprindelige folk,have modtaget gratis retshjælp.I 2016 vil grupper repræsenterende 1.500.000 personer have deltaget i deltagelsesorienterede planlægnings-ogbudgetteringsprocesser i udvalgte Union Parishads (laveste lag af lokalt selvstyre).I juni 2016 vil ca. 12.000 kvindelige voldsofre have modtaget integreret hjælp fra 7 One Stop Crisis Centres(OCC).
6. Fremme kommercielt samarbejdeI de senere år er danske virksomheder i stigende grad blevet interesseret i at gøre forretninger iBangladesh, både i form af outsourcing af produktionen og for at få adgang til det voksendeDanmark-Bangladesh: Landepolitikpapir 2013 -2017Side 13
nationale marked. I de senere år har Danmark ydet støtte til mere end 100 forskellige succesful-de partnerskaber mellem danske og bangladeshiske private virksomheder. Små og mellemstoredanske virksomheder er allerede godt etableret i Bangladesh. Især sektorerne green tech ogenergi, vand og sanitet, akvakultur, IT, marine tech og lægemidler synes at tilbyde et godt matchfor danske virksomheder.Samhandelen mellem Danmark og Bangladesh er i hastig vækst. Det forventes, at eksporten afbangladeshiske forarbejdede varer vil fortsætte med at stige, både på mellemlangt og langt sigtpå grund af lempelsen af de europæiske oprindelses-regler, som tillader Bangladesh toldfri ad-gang til EU-markeder, også for varer, der delvist er fremstillet i andre lande. Som en af de sidstebillige destinationer i Asien har Bangladesh potentiale til at overtage visse fremstillingsprocesserfra lande som Kina, Korea og Malaysia. Bangladesh tilbyder en række attraktive forretningsmu-ligheder, ikke mindst på grund af sin meget konkurrencedygtige og kompetente arbejdsstyrke.Færdigproducerede beklædningsgenstande udgør mere end 90 pct. af den bangladeshiske eks-port til Danmark, men andre sektorer såsom skibsbyggeri, IT og fødevarer er i vækst. Danskeksport til Bangladesh omfatter især mælkepulver og eksport af maskiner til brug for fremstil-lingssektoren er stigende, herunder udstyr til skibsbygningssektoren i Bangladesh. Green tech,luksus forbrugsgoder og lægemidler kan være vækstområderne for dansk eksport i fremtiden.Bangladesh er måske ikke altid et nemt marked. Kommerciel succes står over for andre udfor-dringer end dem, der kendes fra Danmarks traditionelle markeder. Kendskab til det politiske,sociale og kulturelle miljø er afgørende samtidig med at virksomhederne skal være klar til athåndtere udfordringer fra korruption og bureaukrati. Med henblik på at gøre det lettere for småog mellemstore virksomheder at etablere sig, blev et fælles nordisk handels- og industrikammer(Nordic Chamber of Commerce and Industry (NCCI)) oprettet i 2010. NCCI har som erklæretmål, at fremme videndeling blandt nordiske ligesindede virksomheder i Bangladesh, samt fun-gere som en vidensbank for nye virksomheder.Udenrigsministeriet vil fortsætte med aktivt at medvirke til at fremme handel og kommercielleaktiviteter mellem Danmark og Bangladesh, især for at hjælpe danske virksomheder med ateksportere til Bangladesh, både i form af varer og tjenesteydelser. Danmark vil fortsat samar-bejde med Dansk Industri, Dansk Erhverv, Håndværksrådet og andre brancheforeninger medhenblik på at styrke partnerskaber mellem danske og bangladeshiske virksomheder.
Danmark vil:Løbende afsøge kommercielle muligheder for danske virksomheder i Bangladesh samt finansieringsmuligheder forstore udviklingsprojekter i Bangladesh, som kunne være relevante for danske iværksættere og konsulenter.Fortsætte Danida Business Partnership Programme inden for strategiperioden.Aktivt støtte arbejdet i “the Nordic Chamber of Commerce and Industry” i Bangladesh.Aktivt være involveret i Verdenshandelsorganisationens (WTO) og EUs arbejde for at sikre optimale vilkår forEUs og Danmarks kommercielle relationer til Bangladesh.
Danmark-Bangladesh: Landepolitikpapir 2013 -2017
Side 14
Indikatorer:Invitere mindst 7-10 danske virksomheder til at aflægge besøg i Bangladesh hvert år.Støtte 4-6 projekter/pilotprojekter hvert år over “Danida Business Partnership Programme”.Sikre opgaver fra 10-15 nye danske virksomheder/kunder hvert år.
7. Samarbejde om globale udfordringerBangladesh forventes at blive stadig mere aktiv i forhold til de globale udfordringer. Bangladesher som et demokratisk land og samtidig det største ”mindst udviklet land” en potentielt stærkallieret for Danmark og omvendt. Bangladesh’ udenrigspolitik er formelt fokuseret på sikker-hed, bevarelse af suverænitet og søgen efter ressourcer til udvikling. Det understreges af detofte gentagede slogan: Venskab mod alle og ondskab mod ingen. Traditionelt har Bangladeshværet en forholdsvis marginal udenrigspolitisk aktør i betragtning af, at landet er den syvendemest folkerige nation i verden. Imidlertid har den fortsatte økonomiske vækst og relative politi-ske stabilitet, tilskyndet Bangladesh til at påtage sig en mere aktiv rolle i regionale og globalespørgsmål. Det forventes, at Bangladesh fortsat vil gøre sig gældende på den internationale sce-ne som følge af sin store befolkningen, stabile demokrati, økonomisk vækst, og som en af destørste nuværende bidragsyder af tropper til FNs fredsbevarende missioner. Som følge herafhar Bangladesh også påbegyndt en omfattende udvidelse af sin udenrigstjeneste i form af enplanlagt fordobling af antallet af ambassader i udlandet, herunder åbningen af en ambassade iDanmark.For Danmark vil et internationalt mere selvsikkert og aktivt Bangladesh muliggøre øget samar-bejde om globale spørgsmål som klimaforandringer, menneskerettigheder, terrorbekæmpelse,fredsbevarelse og handelspolitik. Især i FN og andre multilaterale fora kan et partnerskabmellem et stort udviklingsland og et lille udviklet land øge legitimiteten af en fælles sag. Dan-mark vil aktivt - som mulighederne opstår - søge at etablere partnerskaber med Bangladesh medhenblik på at håndtere disse fælles udfordringer.Den bangladeshiske regerings omfattende anti-radikaliserings- og terrorbekæmpelses foran-staltninger udgør en særlig mulighed for samarbejde. Bangladesh har besluttet at styrke de regi-onale terrorbekæmpelsesaktiviteter, og Danmark er parat til at yde finansiel og teknisk støtte tildette. Initiativet rummer mulighed for at styrke et tiltrængt regionalt sydasiatisk samarbejde omterrorbekæmpelse.Sydasien er fortsat en af de mindst integrerede regioner i verden. Bangladesh har meget at vindeved et øget regionalt samarbejde, især i forhold til forbedret infrastruktur og handel. Som et afde eneste lande med gode forbindelser med alle andre sydasiatiske lande kunne Bangladesh po-tentielt spille en konstruktiv rolle regionalt. Bangladesh forsøger at styrke sin regionale rolle foreksempel gennem SAARC (Den Sydasiatiske Sammenslutning for Regionalt Samarbejde). Tra-ditionelt har fokus i det danske udviklingsengagement i Asien været på Sydasien suppleret, hvordet er muligt, med fremme af økonomisk samarbejde og handel.
Danmark-Bangladesh: Landepolitikpapir 2013 -2017
Side 15
Danmark vil:Aktivt udvikle partnerskaber med Bangladesh om globale udfordringer som klimaforandringer, menneskerettighe-der, terrorbekæmpelse, fredsbevarelse og handelspolitik, især i multilaterale sammenhænge og når det er muligt iEU-regi.Støtte Bangladesh i yderligere at styrke sin rolle som en aktiv og ansvarlig aktør i Sydasien.Aktivt fremme bestræbelser på retshåndhævelse og regionale terrorbekæmpelsesaktiviteter.
Indikatorer:Dialog på ministerniveau eller andet højniveaubesøg finder sted tre gange årligt.Mindst ét årligt konkret globalt/regionalt politisk initiativ taget af Bangladesh.
Danmark-Bangladesh: Landepolitikpapir 2013 -2017
Side 16
Unit
Source144.000148.77006.7122 (183)67418,628,5531022,92219,6091,6693817,730WDRWDRWDRWDRDBWDFWDRWDRWDRWDRWDRWDFIMFIMFWDRWDRWDRWDRWHOWDRWDRWDRHDR (UNMDG Data)
Annex 1:Økonomiskeog social nøgletalAreaPopulation (2010)GNI per capita (2010)Annual economic growth (GDP) (2011)Ease of doing business (2012)Foreign Direct Investments (2009)Economic sectors: Value added (% of GDP)Agriculture (2010)Industry (2010)Services (2010)Development assistance per capita (2011)Foreign debt (2011)Total foreign debt (EDT)- of which, multilateral debtKey social dataPopulation growth (annual average) (2000-2009)Life expectancy (2010)Infant mortality (number of deaths per 1000 birthsduring the first year) (2010)Access to clean drinking water (percentage withoutaccess) (2010)Number of doctors (per 100,000 inhabitants) (2010)People btw. 15-49 years living with HIV (2009)Adult literacy rate (2010)Primary education (percentage of children of schoolage) (2009)Girls in primary education (percentage of girls ofschool age)(2009)Military expenditure (percentage of GDP) (2010)km2MillionUSD%RankUSDMillions%%%USDUSDMillionsUSDMillionsUnit%Years%
%%%%%
0,85687,893,12.6
Danmark-Bangladesh: Landepolitikpapir 2013 -2017
Side 17
Annex 2: Danmarks udviklingsaktiviteter i BangladeshStøtte til menneskerettigheder og god regeringsførelseDet danske program for menneskerettigheder og god regeringsførelse (HRGG fase III) har til formål at muliggø-re en effektiv parlamentarisk proces, almindelig lov og orden, offentlige service til gavn for befolkningen, et for-bedret juridisk og retsligt system, styrkelse af lokale regeringer og skabelse af et korruption-frit samfund medsocial retfærdighed. De umiddelbare mål for programmet, som er på linje med både regeringen i Bangladesh ogrelevante danske strategier er: (1) Forbedring af den offentlige forvaltning med henblik på at øge gennemsigtig-hed, ansvarlighed og effektiv levering af services, og (2) Forbedring af retsstatsprincippet og respekt for menne-skerettighederne for sårbare grupper. Programmet har to komponenter med tre delkomponenter hver. Den før-ste komponent fokuserer på og omfatter tre forskellige delkomponenter: i) offentlig finansiel forvaltning; ii) lokalregeringsførelse og iii) anti-korruption. Den anden komponent fokuserer på menneskerettigheder og er opdelt itre delkomponenter: i) støtte til NGO'er, som arbejder som fortalere for menneskerettigheder, ii) støtte til dennationale menneskerettighedskommission, og iii) programmet til bekæmpelse af vold mod kvinder. Den samledebevilling til dette program er DKK 190 mio. over fem år fra juli 2011 til juni 2016.Støtte til landbrugssektorenDanmark vil støtte programmet for vækst og beskæftigelse i landbruget (AGEP) 2013-2018 med et samlet danskbidrag på 330 mio. DKK. Udviklingsmålet med programmet er at bidrage til øget ”pro-poor” og inklusiv vækstog bæredygtig jobskabelse for mandlige og kvindelige medlemmer af små og marginale landbrug. Programmet erfokuseret på landbrugsproduktionen samt udvikling af landbrugsfremstilling og landbrugsvirksomheder. AGEPhar to komponenter: The Integrated Farm Management Component (IFMC) og Agro-business DevelopmentComponent (ABDC).Det umiddelbare formål med IFMC er øget og diversificeret landbrugsproduktion forkvindelige og mandlige marginale og små landbrugshusstande gennem deltagelse i Integrated Farm ManagementFarmer Field Schools. Det umiddelbare formål med AGEP er, at styrke konkurrenceevnen i landbrugs-og land-brugsvirksomhedssektorer.Støtte til vand- og sanitetssektorenDen danske støtte til vandforsynings- og sanitetssektoren sigter mod at reducere fattigdommen gennem imple-mentering af en Sector Development Plan og forbedret adgang til drikkevand og hygiejnisk sanitet. Den service-leverende del af programmet gennemføres i tæt samarbejde med de lokale myndigheder, lokale partnere og lokal-samfund, mens politik- og strategidelen gennemføres sammen med det relevante ”line-ministry” og andre sek-torprogrampartnere. Programmet har et dansk bidrag på 200 mio. DKK over en fireårig gennemførelsesperiode(2012-2015). Den danske gavebistand til sektoren vil blive udfaset med afslutningen af det nuværende program.Støtte til Grøn VækstStøtte vil blive udvidet frem mod opstarten af et nyt Grøn Vækst-program fokuseret på bæredygtig energipro-duktion og energieffektivitet, miljø og klimaforandringer. Det forventes at støtten vil begynde i 2016.Støtte til Danida Business Partnerskab ProgrammeDet overordnede mål for Danida Business Partnerships (DBP) er at støtte bæredygtig udvikling og bidrage tilfattigdomsbekæmpelse gennem vækst og beskæftigelse. Det umiddelbare mål for programmet er at overføreviden og teknologi fra danske til lokale partnere, herunder forbedring af arbejds- og levevilkår for de fattige, ogstyrke konkurrenceevnen hos lokale virksomheder. Dette gøres ved at støtte etablering af partnerskaber, derskaber værdi for virksomheder, mens de på samme tid tilfører samlet værdi for samfundet. Nogle af de sektorer,hvor programmet har spillet en afgørende rolle i at fremme Bangladesh er: Tekstil, IT og skibsbygning. Det nu-værende fokus er blandt andet primært på vedvarende energi, cleantech, landbrug, fiskeri og landbrugsfremstil-lingssektorer. DBP-programmet modtager DKK 15-18 millioner om året til forskellige projekter. Typisk støtteset projekt i en periode på 3-4 år.Anden støtteDanmark støtter projekter finansieret af blandede kreditter, blandt andet Saidabad Water Treatment Plant ogopgradering af den internationale lufthavn, begge i Dhaka by. Finansiering af sådanne projekter via blandedekreditter vil fortsætte. Gennem Local Grant Authority er den danske ambassade i Bangladesh også i stand til at
Danmark-Bangladesh: Landepolitikpapir 2013 -2017
Side 18
reagere hurtigt på nye behov - uanset om disse er behov i forbindelse med en krisesituation eller innovative akti-viteter, der skal afprøves, før andre større programmer kan samle op, hvor pilotprojekterne stopper. Danmarkgiver ligeledes centrale midler til klimatilpasning og regionale sikkerhedsaktiviteter.
Danmark-Bangladesh: Landepolitikpapir 2013 -2017
Side 19
Annex 3: Fremskridt i Bangladesh i forhold til at nå 2015-måleneMDG indicatorsPrevious levelCurrent levelMDG objec-tives 2015On Track, Will BeAchieved Before 2015 orNeeds Attention to meetMDG goals
Proportion of population belowpoverty lineProportion of population that doesnot get minimum calories needed(1805 kcal)
56,0 %
38,7 % (2008)
29,0 %
On Track
28,0 %
19,5 % (2009)
14,0 %
On Track
Access to schoolPrimary school completion rate43,0 %54,9 % (2008)100 %Needs Attention
Literacy rate of 15-24 year-olds,women and men
36,9 %
58,3 % (2007)
-
Needs Attention
Proportion of seats in nationalparliament occupied by women
12,7 %
19,0 % (2009)
33,0 %
Needs Attention
Mortality rate for children under 5years old (per 1000 live births)
146
53,8 (2008)
48
On Track
Maternal mortality ratio,per 100,000 live birthsProportion of births attended byskilled health personnel
574
348 (2008)
144
Needs Attention
5,0 %
24,0 % (2009)
50,0 %
Needs Attention
HIV/Aids prevalence in popula-tion(per100,000 population)
0.005
0.1
Halting
On Track
Access to water in rural areas andin urban areas
78,0 %
86,0 % (2009)
89,0 %
On Track
Danmark-Bangladesh: Landepolitikpapir 2013 -2017
Side 20