Udenrigsudvalget 2012-13
URU Alm.del Bilag 174
Offentligt
1249416_0001.png
1249416_0002.png
1249416_0003.png
1249416_0004.png
1249416_0005.png
Udenrigsministeriet
Medlemmerne af Folketingets Udenrigsudvalgog deres stedfortrædere
Asiatisk Plads 2DK-1448 København KTelefon +45 33 92 00 00Telefax +45 32 54 05 33E-mail: [email protected]http://www.um.dkGirokonto 3 00 18 06Kontor
Bilag
Journalnummer
400.E.2-0-0
UGS
16. maj 2013

Skriftlig redegørelse af udviklingspunkterne på rådsmødet (uden-

rigsanliggender) den 28. maj 2013

Udviklingsdelen af dagsordenen for rådsmødet den 28. maj vil blive fore-lagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 17. maj. Der er såledesikke punkter på dagsordenen, der vil blive forelagt som forhandlingsop-læg. Dagsordenen for udviklingsdelen af rådsmødet (udenrigsanliggen-der) den 28. maj 2013 omfatter af særlig interessePost-2015-dagsorden ogopfølgning på Rio+20, Udmøntning af EU’s udviklingspolitik, EU’s bistandsfor-pligtelser, Politiksammenhæng for udvikling samt Burma/Myanmar.Hertil kom-mer tre dagsordenspunkter om hhv. forslag til den interne aftale om den11. Europæiske Udviklingsfond, fødevareforsyningssikkerhed og ernæ-ring samt Afghanistan. For information herom henvises der til samleno-tatet for rådsmødet.1. Hoveddrøftelsen på rådsmødet forventes at være

Post-2015-

dagsorden og opfølgning på Rio+20.

På baggrund af Kommissionensmeddelelse ”Et værdigt liv for alle: Fattigdomsudryddelse og bæredygtigudvikling i verden” forventes EU’s udviklingsministre at drøfte EU’soverordnede linje i forhold til arbejdet med en ny global udviklingsdags-orden for tiden efter 2015. Der ventes at være generel opbakning tilmeddelelsen i Rådet, og Rådet ventes at endossere en overordnet EU-linje på sagen. FN’s vicegeneralsekretær Eliasson er inviteret til at deltageunder en del af drøftelsen.I EU-kredsen kan der noteres opbakning til, at EU anlægger en pragma-tisk og fleksibel linjeføring, hvilket er positivt. Samtidig bifalder regerin-gen, at EU på dette tidlige tidspunkt i processen fastlægger sin overord-nede holdning på en måde, som tillader fleksibilitet og lydhørhed i pro-cessen fremover. Regeringen støtter, at EU arbejder for én samlet rammefor den globale udviklingsdagsorden efter 2015. En ramme, der med af-sæt i FN’s 2015-mål har bæredygtig udvikling og fattigdomsbekæmpelsesom ultimative mål og integrerer og balancerer de tre dimensioner afbæredygtig udvikling: økonomisk, social og miljømæssig. Det er i den
2
forbindelse vigtigt at understrege, at der ikke er et modsætningsforholdmellem økonomisk vækst, fattigdomsbekæmpelse og bæredygtighed.Endvidere lægger regeringen vægt på, at EU arbejder for, at et nyt sætmål er klare, målbare globale, begrænsede i antal og samtidig adressererde åbenbare mangler i FN’s 2015-mål. De omfatter bl.a. inklusiv og grønøkonomisk udvikling og en udvikling mod et energieffektivt lavkarbonsamfund, den miljømæssige dimension af bæredygtig udvikling og inklu-siv social udvikling. EU bør således i sin position lægge særlig vægt på atfremme bæredygtig udvikling, herunder energi og vand, samt inklusivgrøn økonomi og vækst. Idet fattige skrøbelige stater er længst fra at nå2015-målene, støtter regeringen, at fokus på fred og sikkerhed, herunderikke mindst konfliktforebyggelse og statsopbygning i skrøbelige stater,indgår med vægt i EU’s position. EU bør herudover arbejde aktivt for atvidereføre de 2015-mål, der ikke nås inden 2015, herunder i relation tiluddannelse, at sikre en styrket kobling til fremme af menneskerettighedersamt at anerkende behovet for at samtænke politikker på de forskelligeområder, der påvirker udviklingslandene. I forhold til spørgsmålet omintegration af hensynet til ligestilling samt kvinder og pigers rettigheder,herunder deres seksuelle og reproduktive sundhed og rettigheder menerregeringen, at EU bør melde ud så stærkt ud som muligt. Blandt enkeltekatolske lande i EU-kredsen er der er en vis følsomhed på området, hvil-ket især gælder områder som reproduktive rettigheder, herunder sikkerabort, og adgang til prævention særligt for unge. Danmark samarbejdermed ligesindede lande om at fastholde en stærk EU-linje i spørgsmåletom seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder med henblik på atsikre et solidt EU aftryk i den videre FN-proces. Det kan vise sig at bliveen hård kamp, men regeringen er villig til at gå langt i sagen og gøre sit tilat søge at skabe den fornødne opbakning i EU-kredsen.Sagen vil efter drøftelsen i Rådet for udviklingsministre også blive drøftetpå Miljørådet den 18. juni. Rådet for almindelige anliggender forventesherefter formelt at vedtage EU’s position på dets møde den 25. juni.2. På rådsmødet forventes en politisk drøftelse af status for

udmønt-

ningen af EU’s udviklingspolitik ”En dagsorden for forandring”,

hvilket er på dagsordenen efter anmodning fra blandt andre den danskeudviklingsminister. Et år efter vedtagelsen af den nye udviklingspolitikog med EU’s flerårige finansielle ramme for 2014-2020 på plads er detvigtigt at have en drøftelse i Rådet om, hvordan de nye principper ogtilgange i EU’s udviklingspolitik skal udmøntes i praksis. Dette skal ogsåses i lyset af, at EU netop har indledt programmeringsprocessen for detematiske og geografiske bistandsinstrumenter for den næste syvårigeperiode.De nye principper om differentierede partnerskaber og sektorkoncentra-tion samt strategiens øgede fokus på grøn vækst og god regeringsførelseog respekt for menneskerettigheder vil forventeligt lede til større ændrin-
3
ger i EU’s tilstedeværelse på landeniveau. Regeringen støtter, at EU - ioverensstemmelse med ”En dagsorden for forandring” – i højere gradskal fokusere indsatsen, hvor behovet er størst, og hvor EU kan gøre denstørste forskel. Det forventes, at de primære sektorer som EU vil fokuse-re på er: energi, landbrug og fødevaresikkerhed, uddannelse og sundhedsamt rets- og sikkerhedssektorreformer og menneskerettig-heds/demokratiseringsindsatser. Som verdens største donor kan EUgøre en forskel for de fattigste og mest skrøbelige lande i verden, hvorandre tøver med at gå ind, og hvor risikoen kan deles ved at løfte opga-verne i fællesskab. Dette betyder også, at gavebaseret bistand vil bliveudfaset til flere middelindkomstlande, og i stedet vil disse lande få gavnaf nye former for samarbejde inden for grøn vækst, klima og energi-initiativer og med nye typer instrumenter. Det gælder eksempelvis blan-ding af lån og bistand, der er mere målrettet til deres behov og udvik-lingsniveau.Regeringen ønsker ligeledes, at EU implementerer den menneskerettig-hedsbaserede tilgang til udvikling, hvor øget deltagelse, åbenhed og gen-nemsigtighed, ikke-diskrimination og gensidig ansvarlighed vil være icentrum. Med henblik på at få engageret EU-institutionerne i, hvordanden menneskerettighedsbaserede tilgang kan implementeres i praksis, erDanmark vært for et seminar den 3. juni i Bruxelles med højniveaudelta-gelse fra udviklingskommissæren og EU’s særlig repræsentant for men-neskerettigheder samt flere medlemslande. Her vil danske erfaringer ogpraksis på området blive præsenteret, hvilket man fra regeringens sidehåber, kan bidrage til at accelerere fremdriften i EU.Regeringen noterer med tilfredshed, at EU er kommet langt i forhold tilimplementeringen af nye tiltag som fællesprogrammering og anvendelseaf statsopbygningskontrakter, hvilket regeringen har støttet aktivt. Det erafgørende for, at EU fremadrettet kan øge sin politiske gennemslagskraftog synlighed samtidig med, at effektiviteten og resultaterne af samarbej-det styrkes.3. Kommissionen forventes under punktet om

EU’s bistandsforplig-

telser

at gøre status over gennemførelsen af EU-landenes bistandsfor-pligtelser, herunder udsigterne for at nå målet om kollektivt at yde 0,7pct. af BNI i udviklingsbistand i 2015. Rådet ventes at træffe beslutningom en rapport herom til Det Europæiske Råd.På trods af den globale økonomiske og finansielle situation øgede hele 12EU-lande deres udviklingsbudget i 2012. Alligevel faldt EU’s samledebistandsniveau fra 0,42 til 0,39 pct., hvorfor der endnu er lang vej til atnå det kollektive mål om 0,7 pct. i 2015. Regeringen vil med de med-lemslande, der har nået deres individuelle bistandsmål, presse på for, atde EU-lande, der halter bagud, gør mere for at leve op til deres forplig-telser. Der er behov for et vedholdende pres for at holde medlemslande-
4
ne på sporet til trods for, at det er en vanskelig sag midt i en global øko-nomisk krise.Regeringens gør en stor indsats for at bidrage til det fælles mål: Med enbistandsprocent på 0,84 i 2012 placerede Danmark sig blandt kun femlande i verden, der yder mere end 0,7 pct. af BNI i udviklingsbistand. Deomfatter foruden Danmark, Sverige (0,99), Luxembourg (1,0), Nederlan-dene (0,71) og Norge (1,00).4. Rådet forventes at modtage en kort orientering om arbejdet med atfremme

politiksammenhæng for udvikling

i EU’s politikker som op-følgning på de rådskonklusioner, der blev vedtaget i maj 2012 under detdanske EU-formandskab. Punktet er kommet på dagsordenen på med-lemslandenes foranledning. Kommissionen ventes blandt andet at giveen status for arbejdet med den fjerde rapport for politiksammenhæng forudvikling, som udgives hvert andet år. Rapporten ventes offentliggjort iefteråret 2013 og vil give en status for EU og medlemslandenes frem-skridt med at styrke arbejdet for bedre sammenhæng mellem EU’s poli-tikker til fordel for de fattigste lande. Desuden ventes en drøftelse af,hvordan Rådet fremadrettet kan arbejde mere systematisk med området.Regeringen vil tilskynde, at Rådet har tilbagevendende drøftelser om po-litiksammenhæng for udvikling. Disse drøftelser bør være fremadrettedeog tage udgangspunkt i konkrete tiltag og politikforslag, der kan forven-tes at påvirke udviklingslandene, og bør finde sted under tilstedeværelseaf den ansvarlige kommissær.En dansk handlingsplan for politiksammenhæng for udvikling er underudarbejdelse. Den skal formulere og fastlægge, hvordan Danmark styrkerarbejdet med politiksammenhæng i praksis, herunder hvordan Danmarkkonkret prioriterer, koordinerer, og institutionaliserer arbejdet med poli-tiksammenhæng. Den danske indsats vil primært være rettet mod EU,eftersom fælles EU-politikker har langt større betydning for udviklings-landene end nationale politikker. Det vil derfor være et positivt skridt,hvis der kan opnås enighed i Rådet om en tilbagevendende og systema-tisk drøftelse på ministerniveau af kommende politikforslag og initiativer,der ligger uden for udviklingsområdet og som kan have konsekvenser forverdens fattigste.5. En frokostdrøftelse af situationen i

Burma/Myanmar

er planlagt påbaggrund af beslutningen i april om at ophæve EU’s sanktioner. Som detfremgår af rådskonklusionerne fra udenrigsministrenes rådsmøde i april,har den høje repræsentant fået i opdrag at præsentere et udkast til ensamlet EU-politik i forhold til Burma, der vil kunne støtte op om landetsfortsatte demokrati- og reformproces frem til det forventede valg i 2015.Et vigtigt element vil være fastlæggelse af EU’s udviklingspolitiske priori-teter. Med støtte fra en bred kreds af EU-lande har regeringen opfordrettil, at EU’s Burma-politik for de kommende år udarbejdes i tæt samar-bejde med Kommissionen og medlemsstaterne.
5
Det er afgørende for regeringen, at EU’s politik baseres på en åben oggennemsigtig dialog mellem EU og Burma, samt at presset på Burmasregering fastholdes særligt for at sikre løsladelse af tilbageværende politi-ske fanger og fremme national og etnisk forsoning. Regeringen vil her-udover arbejde for, at EU’s udviklingsengagement støtter op om fortsat-te politiske reformer, styrkelse af menneskerettighederne og ansvarligøkonomisk og social udvikling. Det forventes, at et udkast til EU’s Bur-ma-politik vil blive forelagt på rådsmødet for udenrigsministre i juni.
Christian Friis BachAlle punkter henhører under Udenrigsministeriets ressort