Udenrigsudvalget 2012-13
URU Alm.del Bilag 149
Offentligt
1237334_0001.png
1237334_0002.png
1237334_0003.png
1237334_0004.png
1237334_0005.png
1237334_0006.png
1237334_0007.png
1237334_0008.png
1237334_0009.png
1237334_0010.png
1237334_0011.png
1237334_0012.png
1237334_0013.png
1237334_0014.png
1237334_0015.png
1237334_0016.png
1237334_0017.png
1237334_0018.png
1237334_0019.png
1237334_0020.png
Danmark – Burkina Faso: Landepolitik2013-2016
IndholdsfortegnelseSammenfatning ....................................................................................................................................................... 3Indledning................................................................................................................................................................ 4Del 1. De væsentligste udfordringer, muligheder og risici i Burkina Faso..................................................... 5Del 2. Landepolitikken........................................................................................................................................... 8Del 3. Strategiske indsatsområder ...................................................................................................................... 113.1 Demokrati, menneskerettigheder og god regeringsførelse................................................................... 113.2 Stabilitet og sikkerhed ................................................................................................................................ 123.3 Beskæftigelse og grøn vækst drevet af landbrugssektoren.................................................................... 123.4 Ligestilling mellem kønnene ..................................................................................................................... 14Del 4. Synergi mellem foranstaltninger (eksempler)........................................................................................ 15Bilag 1. Økonomiske nøgletal ............................................................................................................................. 17Bilag 2. Danmarks udviklingsaktiviteter i Burkina Faso ................................................................................. 18Bilag 3. Burkina Fasos strategi til vækst og bæredygtig udvikling ................................................................. 19Bilag 4. Fremskridt for 2015-målene i Burkina Faso…………………………………………20
Danmark – Burkina Faso: Landepolitik 2013 – 2016
Side 2
SammenfatningPå trods af den globale, internationale økonomiske recession og en række vedvarendekonflikter i nabolandene har Burkina Faso opnået en økonomisk vækst på næsten 6 pct. i løbetaf de seneste 10 år. Landet står samtidig stadig over for en række vigtige udfordringer. Ti årmed kraftig økonomisk vækst og fine evalueringer fra IMF og Verdensbanken har endnu ikkeført til en bredt forankret reduktion af fattigdommen – selvom der dog er sket væsentligefremskridt, specielt inden for de sociale sektorer i form af øget adgang til grundlæggendeskolegang og drikkevand i byerne. Burkina Faso har påfaldende få hiv-smittede – under 1,2 pct.Til gengæld står landet over for en langt sværere udfordring i form af den højebefolkningstilvækst på 3,1 pct.Fremskridt i Burkina Faso hænger tæt sammen med udviklingen i hele det vestafrikanskeområde. Specielt Sahel-området slås med mange parallelle udfordringer i form af ekstremfattigdom og senest også effekten af krisen i Libyen og Mali, klimaændringernes påvirkning,herunder lange tørkeperioder eller perioder med kraftigt uvejr og regn, kronisk fødevare-usikkerhed og hyppige fødevarekriser på grund af fejlslagen høst, uløste interne spændinger,risiko for islamisk radikalisering, ulovlig handel med våben og narkotika samt terrorrelateredesikkerhedstrusler. Det er ikke mange steder i verden, at sikkerhed og udvikling i så udtalt gradgår hånd i hånd.Danmark – Burkina Faso landepolitikken tager afsæt i den dynamiske, lokale kontekst i BurkinaFaso og anvender en række indbyrdes forbundne redskaber, nemlig: politikdialog, diplomati,udviklingssamarbejde og handels- og erhvervsinstrumenter. Danmarks partnerskab medBurkina Faso har tre overordnede målsætninger: (1) at bidrage til enreduktion affattigdommen,(2) at bidrage til stærkere,rettighedsbaserede og inklusive rammer for godregeringsførelseog (3) at bidrage tiløkonomisk vækst og beskæftigelse,specielt for ungeog kvinder. De overordnede målsætninger vil blive opfyldt i tæt samarbejde med regeringen iBurkina Faso, civilsamfundsgrupper og andre udviklingspartnere via arbejde for håndgribeligeresultater inden for de følgende fire strategiske indsatsområder: (a) demokrati,menneskerettigheder og god regeringsførelse, (b) stabilitet og sikkerhed, (c) beskæftigelse oggrøn vækst drevet af landbrugssektoren samt (d) ligestilling mellem kønnene.
Danmark – Burkina Faso: Landepolitik 2013 – 2016
Side 3
Indledning»Ien international situation med en overvældende økonomisk recession og en nationaltilstand af en gradvis afslutning på en krise, er forventningerne høje. Uret tikker. Det er nu,der skal handles».(Luc Adoplphe Tiao, premierminister i Burkina Faso, den 20. oktober 2011)
Burkina Faso er fanget midt mellem den overvældende, økonomiske recession, konflikten eftervalget i nabolandet Elfenbenskysten, konflikten i Libyen og de demokratiske bevægelser, der eropstået i kølvandet på det arabiske forår i Nordafrika, og oplevede i februar-juni 2011 ydermereen af de alvorligste kriser i landets historie som en uafhængig stat. Stigende sociale krav og etkrav om konsolidering og yderligere forankring af demokratiet kom til udtryk underurolighederne. Nødvendigheden af, og det presserende behov for, at der lyttes til og arbejdesfor at opfylde befolkningens krav, vil være drivkraften for forandringer i de kommende år.Samarbejdet mellem Burkina Faso og Danmark blev indledt tilbage i 1973 med særlig fokus påenergi, vand og god regeringsførelse. De to årtier lange og frugtbare samarbejde blev senereformaliseret i 1993, hvor Burkina Faso blev et dansk partnerland. Partnerskabet har væretopmuntrende, og de tre principper for dansk engagement i partnerlande: (i) udviklingsbehov,(ii) relevans og (iii) effekt og resultater – er, trods de fremskridt der er sket, ligeså gyldige i dag,som de var i 1993.Millioner af mennesker i Burkina Faso har takket være det danske udviklingssamarbejde fåetadgang til energi, vand, sanitet, uddannelse og infrastruktur, samt adgang til en øget landbrugs-produktion. Offentlige institutioner og civilsamfundsorganisationer er blevet styrket – på alleovennævnte områder samt inden for forebyggelse og behandling af hiv/aids, menneskerettighe-der, decentralisering og ligestilling mellem kønnene.Danmark er en blandt mange udviklingspartnere, som samarbejder med Burkina Faso, herun-der Verdensbanken, Den Afrikanske Udviklingsbank, Kommissionen og en række bilateraleudviklingspartnere, herunder USA, flere europæiske lande, Canada, Japan og Taiwan. Danmarkhar været foregangsland blandt udviklingspartnerne, når det drejer sig om at etablere mere ef-fektive støttemodaliteter, herunder generel budgetstøtte, sektorbudgetstøtte og fællesfinansiering (basket funding).Landepolitikken er inddelt i fire hovedafsnit:Del etindeholder en analyse af de udfordringer,muligheder og risici, der venter Burkina Faso i de næste fire til fem år.Del totegner et opridsaf landepolitikken – herunder dens overordnede målsætninger, instrumenter, strategiskeindsatsområder og partnerskabsprincipper.Del tredefinerer de specifikke målsætninger,resultater og indikatorer, hvor Danmark vil bidrage i tæt samarbejde med sine partnere iBurkina Faso.Del fireindeholder eksempler på samspil mellem forskellige instrumenter, derhjælper udviklingen på vej. Endelig giver en række bilag et overblik over: (a) økonomiskenøgletal, (b) en beskrivelse af igangværende programmer, (c) en overordnet præsentation afstrategien for vækst og bæredygtig udvikling i Burkina Faso, SCADD (2011-2015), og (d) defremskridt, der er sket i Burkina Faso mod opfyldelse af 2015-målene.Danmark – Burkina Faso: Landepolitik 2013 – 2016Side 4
Del 1. De væsentligste udfordringer, muligheder og risici i Burkina FasoPå trods af at væksten i de seneste 10 år har ligget på gennemsnitligt 6 pct., vurderes det, at44pct.(af en befolkning på 16 millioner) lever under fattigdomsgrænsen. Fattigdommen i BurkinaFaso er særligt dominerende i landområderne, hvor hele 51 pct. er fattige sammenlignet med 20pct. i byområderne. Specielt områderne i den nordlige og østlige del af landet kæmper med enfattigdom på hhv. 68 pct. og 62 pct. Der er sket en reduktion på 2,5 pct. af fattigdommen iperioden 2003-2010, men fattigdommen er stadig udtalt, fordi den som udgangspunkt var såhøj, og på grund af en befolkningstilvækst på 3,1 pct. I 2011 rangerede Burkina Faso somnummer 181 ud af 187 lande i FN’s indeks for menneskelig udvikling.Trods relativt sunde makroøkonomiske politikker i Burkina Fasoer økonomien fortsatskrøbeligpå grund af landets snævre eksportgrundlag (primært bomuld og guld) og økonomi-ens sårbarhed over for udefrakommende påvirkninger, herunder klimaforandringer, handel oganden regional og global udvikling. Landets geografiske beliggenhed medfører, at prisen forenergi er høj, hvilket udgør en væsentlig flaskehals for udviklingen. Burkina Faso har gjortvigtige fremskridt inden for forbedring af erhvervsmiljøet, herunder forbedringer inden forvirksomhedsregistrering, styrkelse af lovgivningen på ejendomsretsområdet samt etablering afhandelsretter. På trods af de fremskridt, der er sket, ligger Burkina Faso dog stadig kun nr. 151ud af 183 lande i VerdensbankensDoing Business-indeks(2011).Reformer i den offentlige sektor gennemføres løbende,og der er fremskridt at spore på enrække områder.Generel budgetstøttehar vist sig at være et effektivt redskab til at nåresultater og reformer, særligt inden for den offentlige, økonomiske forvaltning. Generelbudgetstøtte koordineres i henhold til en fælles aftale mellem regeringen og deudviklingspartnere, der yder generel budgetstøtte. Regeringen godkendte i september 2012 enpolitik, der skal sikre etsocialt sikkerhedsnet,og Verdensbanken har givet tilsagn om at støtteimplementeringen. Der skete en mindre forværring af Burkina Fasos placering i TransparencyInternationalskorruptionsindeksfra 2010 til 2011. Burkina Faso er nu placeret som det 14.mindst korrupte af de i alt 47 lande i Afrika syd for Sahara. Andre målinger som f.eks.Verdensbankens CPIA er en smule mere optimistiske. Korruption er dog i Burkina Faso tætforbundet med behovet for en fundamental styrkelse af retssektoren, hvor der synes at eksisterestraffrihed for visse grupper. Der er behov for at forbedre adgangen til retssystemet, specieltfor kvinder, for at sikre en upartisk domstol samt for at fremskynde behandlingen af retssager,herunder sager om korruption.I henhold til artikel 37i Burkina Fasos forfatning skal næste præsidentvalg afholdes i 2015.En styrkelse af de demokratiske institutioner i årene frem mod 2015 er således afgørende forlandetsdemokratiske udvikling.Et af de væsentligste problemer for demokratiet er borger-nes tillid til valgprocessen og deres deraf følgende motivation for at stemme. Der er stadig enrække udfordringer inden for god regeringsførelse, specielt når det gælder en bedre balancemellem den udøvende, lovgivende og dømmende magt. Eksterne aktører udnytter og giveryderligere næring til eksisterende spændinger og latente konflikter mellem etniske ogøkonomiske grupper. Fattigdom, konkurrence om knappe naturressourcer, indkomstforskelle,ringe adgang til serviceydelser samt en udtalt følelse af diskrimination og ulige adgang til res-sourcer danner let grobund for konflikter og ustabilitet. Hvis man tager fat om disse problemerDanmark – Burkina Faso: Landepolitik 2013 – 2016Side 5
og understøtter lokale konfliktløsningsmekanismer, kan man gøre samfundene mindremodtagelige over for radikale påvirkninger.Frygten for, at AQIM(Al-Qaida i det IslamiskeMaghreb) skal trænge ind i Burkina Faso fra Mali og Niger, hvor AQIM allerede opererer, er enpotentiel kilde til ustabilitet og usikkerhed for Burkina Faso. Der foregår udtalt illegal handelmed våben og narkotika i området. Denne handel styres af transnationale kriminelle netværk ogterrornetværk. Som følge af konflikten i Libyen i 2011, herunder plyndring af våbenlagre, er deren risiko for, at ikke alene mindre men også tunge våben og specialvåben er faldet i hændernepå terrororganisationer som AQIM og forskellige oprørsgrupper, hvilket allerede har ført tilyderligere destabilisering i Sahel-området.Burkina Faso ligger i hjertet af Vestafrika lige op til Saharas ørken og er et land medbegrænsetadgang til naturressourcergenerelt og vandressourcer i særdeleshed.Landbruget,som erafhængigt af frugtbar jord og adgang tilvand,spiller en hovedrolle i dagligdagen for mere end80 pct. af befolkningen. De til rådighed værende data understøtter ikke formodningen om, atklimaforandringer skulle have ført til øget vandknaphed, men større udsving i klimaforholdene iform af oversvømmelser og tørke er en realitet, ligesom vandknaphed på grund af den højebefolkningstilvækst også er det. Virkningsfulde og innovative strategier til opnåelse af ikke blotvækst, mengrøn og bæredygtig vækst,er derfor helt centrale udfordringer for Burkina Faso.Ligestilling mellem kønnenegenerelt – og vold mod kvinder og børn i særdeleshed – er etstort problem i Burkina Faso. Derfor står ligestilling mellem kønnene højt på dagsordenen i dennationale strategi for vækst og bæredygtig udvikling (SCADD, 2011-2015). Den manglendeligestilling mellem kvinder og mænd viser sig i form af ulige rettigheder, pligter (f.eks. skal pigerhjælpe mere til i hjemmet end drenge), muligheder og privilegier. Kvinders adgang til seksuel ogreproduktiv sundhed, specielt prævention, er begrænset, dels fordi infrastrukturen inden forsundhed er dårlig, dels fordi familien er imod det samt på grund af omkostningerne. Det førertil høj dødelighed blandt gravide og fødende kvinder, illegale aborter og høje fødselstal.Omskæring af piger, vold, tidlige ægteskaber og tvangsægteskaber, voldtægt og sexchikane ernogle af de mest alvorlige krænkelser af piger og kvinders grundlæggende rettigheder. BurkinaFasos nationale ligestillingspolitik, som blev vedtaget i 2009, har til formål at skabe ligestillingmellem kønnene på alle samfundsniveauer.Selv om udviklingen i Burkina Faso overordnet set er positiv vil det være uklogt at ignorere enrække risikoelementer af økonomisk, social, politisk og miljømæssig karakter, som underuheldige omstændigheder vil kunne bringe den fortsatte demokratisering, vækst og udvikling ifare og vanskeliggøre Danmarks samarbejde med landet. Af disse risici er det særligt vigtigt atlægge mærke til følgende: Store indtægtsforskelle i landområder og byområder, udbredtungdomsarbejdsløshed, en ikke-bæredygtig forvaltning af vandressourcer, fortsatfødevareusikkerhed, store udsving i priserne på energi og landbrugsprodukter samt enyderligere forværring af krisen i Mali eller en fejlslagen konfliktløsning i Sahel-området somhelhed.Regeringens risikostyring,der følges af Danmark, vil skulle forholde sig til bl.a.følgende elementer: (i) reduktion af fattigdom via sikring af inklusiv vækst og fortsat fokus påopfyldelse af 2015-målene, (ii) konsolidering af forvaltningen af den offentlige sektor med etklart fokus på en styrkelse af principperne for menneskerettigheder, god demokratisk, politiskog økonomisk forvaltning samt fortsat bekæmpelse af korruption og svindel, (iii) diversificeringDanmark – Burkina Faso: Landepolitik 2013 – 2016Side 6
af vækstfremmende initiativer samt øget og stabil landbrugsproduktion af fødevarer, (iv)udvikling af virkningsfulde og grønne strategier til bæredygtig forvaltning af jord- og vandres-sourcer, (v) initiativer rettet mod de unges problemer (herunder arbejdsløshed) og manglendeligestilling mellem kønnene samt (vi) engagement i en tostrenget strategi, der skal skabe bådeudvikling og stabilitet i Vestafrika.Selvom Burkina Fasos aktuelle situation er forbundet med store risici, indebærer landetssituation store muligheder for, at Danmark kan støtte landet på en række områder, som er afafgørende betydning for den fremtidige udvikling i Burkina Faso og Sahel-området, og hvordrivkraften for forandringer er til stede.
Vigtige erfaringer, der danner grundlag for politikpapiretFattigdomsreduktion, økonomisk vækst og arbejdsløshedFattigdom.En solid økonomisk vækst er blevet udvandet af høj befolkningstilvækst, og 46 pct.klassificeres stadig som fattige. Der er tre primære kilder til fattigdom. Store dele af befolkningen ermeget sårbare over for miljømæssige (tørke) eller politiske (f.eks. konflikter i nabolande) chok. Fordet andet er arbejdsløsheden høj, og det er svært at komme ind på arbejdsmarkedet. Endelig er deren række kronisk fattige husholdninger, primært med kvindeligt familieoverhoved, som ikke haradgang til ressourcer eller beskæftigelse.Landbrug og fødevaresikkerhed.For et opnå en radikal ændring og rationalisering aflandbrugssektoren, som stadig er karakteriseret af små landbrug med lavt udbytte, hvis formål bloter at dække den enkelte families behov (landbrugsproduktionen dækker kun 50-60 pct. affødevarebehovet for de enkelte husholdninger), peger erfaringerne på et paradigmeskift i dekommende år, hvor der sættes øget fokus på landbrugets produktivitet, involvering af den privatesektor samt udvikling af vækstlag.Vand og bæredygtig (grøn) udvikling.Burkina Faso vil formentlig kunne opfylde 2015-måletom adgang til rent drikkevand for 89 pct. af befolkningen i byområderne. Men der er behov forhjælp til at opfylde dette 2015-mål i landområderne (76 pct.). En vigtig erfaring er, at grøn ogbæredygtig forvaltning af vandressourcerne skal styrkes, hvis man ønsker at øge landbrugsproduk-tionen. Endvidere har Burkina Faso efter en årrække med særlig fokus på en styrkelse af delovgivningsmæssige rammer og kapacitetsudvikling inden for bæredygtig vandressourceforvaltningberedt vejen for direkte foranstaltninger i forhold til landets fem flodoplande. Innovative tilgangetil sanitet mangler stadig at blive omsat i praksis.Ligestilling mellem kønnene.Der er opnået vigtige resultater i form af en stigning i antallet afpiger, som har adgang til grundlæggende skolegang, samt kvinders rolle i de økonomiske sektorer.Erfaringerne viser især et stort behov for yderligere forbedringer, når det gælder involvering afbåde kvinder og mænd i kampen for at nedbryde barriererne for ligestilling mellem kønnene,herunder: En høj forekomst af analfabetisme blandt kvinder, vold mod kvinder, mænds manglendevilje til at lade deres hustruer deltage i ikke-husholdningsrelaterede aktiviteter, omskæring af piger,tidlige ægteskaber og tvangsægteskaber, begrænset adgang til seksuel og reproduktiv sundhed,feminisering af hiv/aids osv.
Danmark – Burkina Faso: Landepolitik 2013 – 2016
Side 7
Rettighedsbaserede og inklusive rammer for god regeringsførelseRammer for generel budgetstøtte.Burkina Faso har høstet nogle vigtige erfaringer inden forreformer i forvaltningen af den offentlige sektor, hvilket har gjort, at landet kvalificerer sig tilgenerel budgetstøtte fra flere forskellige multilaterale og bilaterale donorer. Siden 2001 har BurkinaFaso været blandt de lande i Afrika, der klarer sig bedst, når det gælder forvaltningen af landetsoffentlige forbrug. Erfaringerne viser, at opmærksomheden fremadrettet bør rettes mod: Fortsatbekæmpelse af korruption og svindel, gennemsigtighed i forbindelse med geninvestering afindtægterne fra den kraftigt ekspanderende minedrift og et fald i den årlige demografiske vækst på3,1 pct., der vil kunne styrke den økonomiske vækst og gøre det lettere at forvalte det offentligeforbrug. Den generelle budgetstøtte udgør en god ramme for en løbende dialog med regeringenom styringen af de offentlige finanser og de aftalte udviklingsmål.Social uro i 2011.Den vigtigste lektie, der kan udledes af den sociale uro i 2011 er et klart ogstærkt pres for at fastholde og styrke inklusive rammer for god regeringsførelse. Selv om der eroprettet et Rådgivende Forum for Politiske Reformer (CCRP) i et ambitiøst, og indtil viderevellykket, forsøg på at genskabe social fred, er medlemmerne af oppositionen og civilsamfunds-grupper stadig skeptiske og presser på for at få gennemført yderligere politiske, retslige og demo-kratiske reformer. Siden 2010 har medlemmer af oppositionen og civilsamfundsgrupper forsøgt,og er også lykkedes med, at undgå en foreslået ændring af forfatningens artikel 37 – en artikel sombetyder, at en siddende præsident i øjeblikket kun kan genvælges én gang.Konflikter, sikkerhed og regional udvikling.Fremskridt i Burkina Faso er tæt forbundet medudviklingen i hele Vestafrika. Burkina Faso har i de seneste ti år spillet en aktiv rolle i den Afri-kanske Union og i den regionale organisation ECOWAS med sin støtte til stabilitet og fredeligeløsninger på regionale konflikter. Erfaringer, ikke blot fra Burkina Faso – men også på interna-tionalt plan, understreger, at en generel opfyldelse af målsætningerne i den nationale strategi forvækst og bæredygtig udvikling (SCADD) er afhængig af fred og stabilitet i Burkina Faso – og inabolandene.
Del 2. LandepolitikkenLandepolitikken for 2013-2016 er et modsvar til Burkina Fasos udfordringer, muligheder ogrisici. Danmarks partnerskab med Burkina Faso har treoverordnede målsætninger:At bidrage tilfattigdomsreduktionmed fokus på inklusiv vækst, bæredygtig udviklingog ligestilling mellem kønnene, med særlig opmærksomhed på sårbare grupper.
At bidrage til etableringen af stærkererettighedsbaserede og inklusive rammer forgod regeringsførelsemed særlig opmærksomhed på menneskerettigheder – specieltkvinders rettigheder, ansvar i henhold til loven, samt bred folkelig deltagelse.At bidrage tiløkonomisk vækst og beskæftigelsemed særlig opmærksomhed på be-skæftigelse for unge og kvinder, grøn vækst og bedre forvaltning af jord- og vandres-sourcer samt en styrkelse af små og mellemstore virksomheder inden for forarbejdningaf landbrugsprodukter.
Målsætningerne er indbyrdes forbundne, idet inklusive rammer for god regeringsførelse er afafgørende betydning for fattigdomsreduktion, økonomisk vækst og bedre sikkerhed. På sammeDanmark – Burkina Faso: Landepolitik 2013 – 2016Side 8
måde er økonomiske fremskridt en grundlæggende forudsætning for udryddelse af fattigdom ogkonsolidering af social, økonomisk og politisk stabilitet.Med henblik på at opfylde disse målsætninger vil partnerskabet fokusere påfire strategiskeindsatsområder,som svarer til de behov og udfordringer, der er beskrevet i: “Strategien forvækst og bæredygtig udvikling i Burkina Faso”, SCADD 2011-2015, og i afsnit 1 ovenfor. Defire strategiske indsatsområder er:
Demokratisering, menneskerettigheder og god regeringsførelse– fordi konsoliderededemokratiske institutioner, menneskerettigheder, offentlig økonomisk forvaltning, engennemsigtig og resultatorienteret budgetproces og bekæmpelse af korruption bidrager tilinklusiv vækst, social sikkerhed, øget stabilitet og antiradikalisering i Vestafrika.Stabilitet og sikkerhed– fordi Burkina Faso ligger i et område, der er præget af ustabilitet,hvor eksterne konflikter kan brede sig og forværre landets egne sociale og politiske spæn-dinger, og fordi et fredeligt og stabilt Burkina Faso er af altafgørende betydning for at sikrefred og stabilitet i hele området.Beskæftigelse og grøn vækst drevet af landbrugssektoren– fordi 80 pct. af befolkningener afhængig af landbruget som levevej, fordi Burkina Faso er et land med begrænsede ressour-cer, som er afhængigt af en bæredygtig forvaltning af energi-, jord- og vandressourcer, fordilandbrug og grøn vækst har potentiale til at skabe øget produktivitet, diversificering ogfattigdomsreduktion, herunder for de fattigste, de unge og for kvinder.Ligestilling mellem kønnene– fordi kvinder skal have samme rettigheder som mænd, for atdet enorme udviklingspotentiale kan realiseres – ikke blot til gavn for kvinderne i BurkinaFaso, men også til gavn for landets økonomiske udvikling.
Danmark har en række indbyrdes forbundneredskabertil rådighed, specielt politikdialog,diplomati, udviklingssamarbejde og handels- og erhvervsinstrumenter. Alle disse redskaber ervigtige, og forbindelsen mellem målsætninger, redskaber og strategiske indsatsområder erillustreret i nedenstående model:
Danmark – Burkina Faso: Landepolitik 2013 – 2016
Side 9
FattigdomsreduktionRettighedsbaserede og inklusive rammer for godregeringsførelseØkonomisk vækst og beskæftigelse for især unge ogkvinder
Målsætning
Redskaber
Politikdialog ogdiplomati
Udviklingssam-arbejde
Handels- ogerhvervsinstru-menter
Strategiske indsatsområder
Demokrati, menneskerettigheder og godregeringsførelseStabilitet og sikkerhedBeskæftigelse og grøn vækst drevet aflandbrugssektorenLigestilling mellem kønnene
Danmarks samarbejde med Burkina Faso sker i overensstemmelse med de følgendefire principper:1.
Partnerskab.Baseret på et stærkt partnerskab med regeringen i Burkina Faso, den privatesektor, civilsamfundsorganisationer og andre udviklingspartnere (bilaterale og multilaterale)arbejder Danmark for at opfylde de behov og løse de udfordringer, der er skitseret i BurkinaFasos strategi for fattigdomsreduktion – strategien for vækst og bæredygtig udvikling(SCADD, 2011-2015).Rettighedsbaseret tilgang.Danmark tilstræber at bidrage til at sætte borgerne og civil-samfundet i stand til at kræve deres legitime rettigheder, give udtryk for deres utilfredshed ogfå indflydelse på beslutningsprocesserne på alle samfundsområder.Effektivitet.På linje med Paris-erklæringen, Accra-handlingsplanen og Busan-erklæringen vilDanmark fortsat bidrage til at fremme mere afstemte støtteredskaber, såsom generel budget-støtte, sektorbudgetstøtte, fælles bistandsstrategier, fælles programmering, fælles finansiering(basket funding) osv.Regionale og globale fremtidsudsigter.Udenrigsanliggender og sikkerhedsforanstaltningerimplementeres først og fremmest indenfor rammerne af EU's Fælles Udenrigstjeneste.Danmark vil via en politisk dialog søge at styrke de fælles værdier for Danmark, EU ogBurkina Faso. Danmark lægger vægt på, at samarbejdet om nationale, regionale og globaleforhold er komplementære indsatsområder, og at foranstaltninger, der skal fremme BurkinaFasos udvikling, ikke kan betragtes fra et regionalt eller globalt synspunkt alene.
2.
3.
4.
Danmark – Burkina Faso: Landepolitik 2013 – 2016
Side 10
Del3. Strategiske indsatsområder
3.1 Demokrati, menneskerettigheder og god regeringsførelseDanmark vil fremme opbygningen af robuste, offentlige institutioner og støtte tilcivilsamfundsorganisationer for på den måde at fremme demokrati, menneskerettigheder ogopbygningen af en retsstat som vigtige elementer i sikringen af stabilitet og godregeringsførelse. Det danske bidrag til fremme af menneskerettighederne indtager enfremtrædende plads i drøftelser med partnerinstitutioner. Udover støtte til en styrkelse afstatens kapacitet inden for fremme og beskyttelse af menneskerettighederne vil støtten tiladgang til et retfærdigt og effektivt retssystem også blive styrket. Danmark vil bidrage til at givecivilsamfundet ”en stemme” og fremme ansvarlighed via støtte til civilsamfundsorganisationer,der arbejder med forskellige former for fortalervirksomhed, herunder fremme afgennemsigtighed i den offentlige økonomiske forvaltning, sociale sikkerhedsnet og bekæmpelseaf korruption. Decentralisering vil blive støttet via reformer i samarbejdssektorerne, herundervand, landbrug, uddannelse og god regeringsførelse samt levering af primære serviceydelser.Ved hjælp af en væsentlig budgetstøtte stiller Danmark midler til rådighed for regeringen, såden kan implementere sin egen udviklingsstrategi og sammen med støtten til god regerings-førelse og en styrkelse af civilsamfundet, øges landets kapacitet til at implementere dennestrategi på en åben og effektiv måde.Danmark arbejder med inddragelse af relevante politikker, redskaber og partnerskaber forat bidrage til følgende resultater:
Rettighedsbaseret tilgang og sociale sikkerhedsnet fremmes og anerkendes som etelement i politiske reformer.Kendskab til, respekt for og beskyttelse af menneskerettigheder, demokratiskeinstitutioner og retsinstitutioner i Burkina Faso understøttes.Civilsamfundet styrkes og bliver bedre i stand til at spille en aktiv rolle ikonsolideringen af demokratiet og kampen mod korruption i Burkina Faso.Den løbende decentraliseringsproces styrkes både på efterspørgsels- ogudbudssiden, og decentralisering og inklusiv deltagelse både forankres og udvides.
Indikatorer: Beskyttelse og fremme af menneskerettigheder, demokratiske processer ogdecentralisering styrkes via den danske støtte til både statslige institutioner ogcivilsamfundsorganisationer. Der oprettes en rådgivningsfunktion forcivilsamfundsorganisationer med mandat til at fremme netværksdannelse, finansiering oguddannelse af civilsamfundsorganisationer.
Danmark – Burkina Faso: Landepolitik 2013 – 2016
Side 11
3.2 Stabilitet og sikkerhedDanmark vil bistå med opbygningen af det nødvendige vidensgrundlag, f.eks. i form afundersøgelser, for en vellykket implementering af EU's Sahelstrategi for sikkerhed og udvikling.Dette omfatter fremme af, at aktiviteter, der udføres i Burkina Faso under EU’s Sahelstrategi,har afrikansk ejerskab og, for det meste, ledes af afrikanere. Danmark vil arbejde for dette i EUog via sine kontakter med både nationale regeringer og regionale organisationer såsomECOWAS.Samtidig med EU’s Sahelstrategi vil Danmark implementere sit bilaterale Sahelinitiativ samtyderligere styrke sit engagement i området inden for konfliktløsning, reform af sikkerheds-sektoren samt forebyggelse af ekstremisme og radikalisering.Endvidere vil Danmark hjælpe med at reducere sociale spændinger via sin støtte til økonomiskudvikling og levering af vigtige sociale serviceydelser i skrøbelige og potentielt usikre områder.Danmark arbejder med inddragelse af relevante politikker, redskaber og partnerskaber forat bidrage til følgende resultater:
En afrikansk-ledet proces, der med succes arbejder for at opfylde målsætningerne iEU’s Sahelstrategi om sikkerhed og udvikling, dvs. bekæmpelse af radikalisering ogrekruttering til kriminelle netværk og terrornetværk i Burkina Faso.Implementering af det danske Sahelinitiativ i samarbejde med landene i området ogregionale organisationer.Øget stabilitet og sikkerhed i Burkina Faso via reformer i sikkerhedssektoren ogforebyggelse af ekstremisme og radikalisering.
Indikatorer: En opfølgning på anbefalingerne i en danskstøttet undersøgelse af men-neskerettigheder og sikkerhed i Sahel-området i Burkina Faso med: (a) oplysninger omtrusler mod sikkerheden og effekten af fremme og beskyttelse af menneskerettigheder idisse områder og (b) anbefalinger vedrørende situationen indenfor fred og stabilitet,sikkerhed og udvikling. Koalition af sikkerhedseksperter og uddannelse af politi fortsætter.Støtte til minimum fem civilsamfundsorganisationer med henblik på at øgeopmærksomheden omkring sikkerhed, konfliktløsningsmekanismer og bredereforvaltnings- og udviklingsforhold med henblik på at sikre stabilitet.
3.3 Beskæftigelse og grøn vækst drevet af landbrugssektorenDanmark vil styrke beskæftigelse og vækst drevet af landbrugssektoren ved at forstærkevækstpotentialet på strategiske niveauer i denne sektor. Danmark vil med sin værdikædetilgangstyrke inklusiv vækst og beskæftigelse ved at hjælpe med at fremme en værditilførende ogjobskabende vækst i den private sektor samt fremme samarbejde og partnerskab mellemvirksomheder i Danmark og Burkina Faso.
Danmark – Burkina Faso: Landepolitik 2013 – 2016
Side 12
Inden for den Nationale Plan for Udvikling af Landdistrikterne i Burkina Faso og inden forfem udvalgte værdikæder (majs, vignabønner, kød/husdyr, sheanødder og gummi arabicum) vilDanmark bidrage til: (i) en styrkelse af aktører i den private sektor – herunder konsolidering afet miljø, der er befordrende for vækst i den private sektor, støtte til rådgivning for den privatesektor, teknisk bistand, kredit og støtte til en bedre organisation af dem, der producerer, ogdem, der forarbejder, således at de får mere indflydelse på deres leve- og arbejdsforhold, og (ii)strategiske investeringer i infrastruktur og rammebetingelser i den offentlige sektor – herunderinvesteringer i et miljø, der er befordrende for samhandel, og støtte til den Nationale Plan forUdvikling af Landdistrikterne på politisk niveau. Der anvendes bl.a. følgende kriterier vedudvælgelsen af værdikæder: Fødevaresikkerhed, fattigdomsreduktion i nogle af de skrøbeligsteområder, når det gælder fattigdom og sikkerhed, øgede beskæftigelsesmuligheder for kvinder,unge og fattige småbønder samt øgede muligheder for implementering af grønnevækstteknologier.Danmark vil stimulere inklusiv grøn vækst ved at fremme en generel hensyntagen til miljø- ogklimaforandringer. Bistanden vil omfatte fokus på de makroøkonomiske fordele ved grønvækst, direkte investeringer i systemer, der kan måle (også rent økonomisk) indvirkningen påmiljøet samt støtte til økonomiske incitamenter, der skal fremme grøn vækst og bekæmpeskadelige aktiviteter. Danmark vil inden for støtten til vand- og sanitetssektoren finansiereintegreret forvaltning af vandressourcer. Et vigtigt element kommer til at bestå i at fremmeudvikling og udnyttelse af nye og eksisterende vandbesparende teknologier for mere effektivt atsikre vandressourcer til både drikkevand og vand til brug i produktion. Integreretvandressourceforvaltning vil også give de nødvendige redskaber til at sikre en effektivforvaltning af vandressourcer i lyset af de større variationer i regnmængden og en forurening framinedriften, som er under hastig forværring.Danmark vil styrke synergieffekterne mellem udviklingssamarbejde og erhvervsinvesteringer iBurkina Faso. De kommercielle relationer mellem Danmark og Burkina Faso har frem til nuværet relativt begrænsede, men uddannelse og teknologioverførsel med henblik på grøn vækst iBurkina Faso inden for områder som vedvarende energi, vandressourceforvaltning,husdyrforvaltning, tilpasning til klimaforandringer, landbrug og agroindustrier er potentielle,kommende markeder, som Danmark har gode muligheder for at komme ind på.
Danmark – Burkina Faso: Landepolitik 2013 – 2016
Side 13
Danmark arbejder med inddragelse af relevante politikker, redskaber og partnerskaber for atbidrage til følgende resultater:Stimulering af bæredygtig vækst og beskæftigelse i landbrugssektoren gennemstyrkelse af fem primære værdikæder inden for landbruget – herunder særlig fokuspå, at der i de nordlige områder skabes udviklingsmuligheder, og at forsvaret modinfiltrering fra AQIM dermed understøttes. De identificerede værdikæder omfatter:majs, vignabønner, kød/husdyr, sheanødder og gummi arabikum.Etablering af et mere befordrende miljø for iværksættere på landet, særligt i det”vækstlag”, der består af små og mellemstore virksomheder i den private sektor.Etablering af infrastruktur i den offentlige sektor og markedsadgang for afgrøderfra fattige småbønder og kvindelige bønder i særdeleshed.Et stærkt element af grøn vækst i implementeringen af den nationale strategi forvækst og bæredygtig udvikling (SCADD) på alle niveauer, dvs. fra makroøkonomiskpolitikdialog til elementer af grøn vækst i uddannelsesprogrammer.Forbedret integreret forvaltning af vandressourcer i de fem flodoplande i BurkinaFaso og introduktion af innovative, vandbesparende teknologier.Øget anvendelse af grønne tilgange og teknologier i indsatsområderne for dendanske støtte, særligt landbrug og vand.Etablering af et netværk mellem virksomheder i Danmark og Burkina Faso, somhar specialiseret sig i grønne teknologier.
Indikatorer: Fem vigtige værdikæder støttes via private investeringer i produktion, viaforarbejdning og erhvervsmæssig udnyttelse af landbrugsprodukter, offentlige investeringeri relevant infrastruktur og rammer, der er befordrende for erhverv. Ca. 10.000 virksomhedervil få gavn af rådgivningstilbud. Der vil blive finansieret mindst 200 fællesfaciliteter sommarkedspladser, vaccinationscentre, pastorale zoner, korridorer for nomadernes kvæg,kunstvandingssystemer, vandingsanlæg til husdyr, adgangsveje i landområder osv.Vand- og energibesparende teknologier finansieres under de danskstøttede vand- oglandbrugssektorprogrammer. Implementering af betalingssystemer for udvinding af råvand;betalingen opkræves regelmæssigt hos større brugergrupper, dvs. landbrug og minedrift.Fortsat udvidelse af vandforsynings- og sanitetsfaciliteter via lokale myndigheder i henholdtil Burkina Fasos nationale strategier.
3.4 Ligestilling mellem kønneneDanmark vil støtte ligestilling mellem kønnene – herunder med opmærksomhed på kvindersogmænds rolle, gennem: (a) fremme af ligestilling mellem kønnene på alle regeringsniveauer og iforbindelse med alle civilsamfundsindsatser med særlig fokus på vold mod kvinder, (b) støtte tilBurkina Fasos regerings målrettede politiske tiltag indenfor: Fremme af uddannelse for piger ogkvinder, styrkelse af kvinders rettigheder, etablering af en national fond for kvindeligeiværksættere, forbedring af kvinders adgang til produktionsressourcer (herunder adgang til jord)og vedtagelse af økonomiske politikker og strategier, der sigter mod at forbedre levevilkårenefor de fattigste kvinder, og (c) styrkelse af ikke-statslige foranstaltninger, herunder støtte tilcivilsamfundsorganisationer, der arbejder for fremme af kvinders rettigheder og ligestillingmellem kønnene.Danmark – Burkina Faso: Landepolitik 2013 – 2016Side 14
Der vil blive givet målrettet støtte til offentlige organisationer og civilsamfundsorganisationer,som arbejder for at udrydde vold mod kvinder og omskæring af kvinder.Gennem sin støtte til beskæftigelse og vækst drevet af landbrugssektoren vil Danmark målrettesin støtte mod værdikæder, hvor kvinderne er særligt aktive, og hvor der er muligheder forøgede indtægter for kvinder. Via støtte til vand- og sanitetssektoren vil Danmark fremmekvinders adgang til vand til brug både i husholdningen og i produktion samt kvinders deltagelsei beslutninger vedrørende forvaltningen af vandressourcer.Danmark arbejder med inddragelse af relevante politikker, redskaber og partnerskaber forat bidrage til følgende resultater:Reduktion af alle former for vold mod kvinder, herunder tidlige ægteskaber,tvangsægteskaber, voldtægt og sexchikane.Effektiv og koordineret støtte til implementeringen af den nationale kønspolitik.Forbedret adgang for kvinder til jord, indtægter, beskæftigelse, produktions-ressourcer, seksuel og reproduktiv sundhed og respekt for deres rettigheder.Styrkelse af civilsamfundets rolle i ændringen af den praksis og de overbevisninger,der fører til manglende ligestilling mellem kønnene.Reduktion af antallet af piger og unge kvinder, der bliver omskåret.
Indikatorer: Mindst 10 civilsamfundsorganisationer får hvert år gavn af støtte fra donorersfælles finanisering (basket funding) til at implementere projekter og programmer, der har tilformål at fremme ligestilling mellem kønnene og reducere vold mod kvinder, herunderomskæring, voldtægt og tvangsægteskaber. Øget adgang til seksuel og reproduktiv sundhedog øget brug af prævention. Der skabes indkomstgivende aktiviteter for 10.000 kvinder i deudvalgte værdikæder inden for landbruget under den danske støtte til landbrugssektoren.
Del 4. Synergi mellem foranstaltninger (eksempler)Udviklingssamarbejde, herunder humanitær bistand, er det absolut mest dominerende områdefor samarbejde mellem Danmark og Burkina Faso. Efter ønske fra regeringen i Burkina Fasotilstræber Danmark at være en engageret partner for Burkina Faso, ikke blot inden forudviklingssamarbejde, men også inden for områderne udenrigsanliggender (først og fremmestindenfor rammerne af EU’s Fælles Udenrigstjeneste) og kommercielle relationer. Forbedredesynergieffekter mellem udviklingssamarbejdet, udenrigsanliggender og kommercielle relationerforventes at bidrage til innovative løsninger på udfordringer i Burkina Faso inden for landbrug,vand, sundhed, uddannelse, grøn vækst, klimaforandringer og en række andre områder.
Danmark – Burkina Faso: Landepolitik 2013 – 2016
Side 15
Eksempel. Udenrigsanliggender, menneskerettigheder og udviklingsbistand i Burkina FasoEU’s Sahelstrategi for sikkerhed og udvikling, som er udarbejdet af EU’s Fælles Udenrigstjeneste,fastlægger rammer for gennemførelse af undersøgelser af, hvordan man bedst konsoliderer en retsstat ogudviklingsforanstaltninger i områder, hvor terrororganisationer udgør en trussel mod sikkerheden. I løbetaf de seneste par år er den sikkerhedsmæssige situation i det nordlige Burkina Faso blevet forværret pågrund af tilstedeværelsen af terrorgrupper som Al-Qaeda i Islamisk Maghreb (AQIM) i nabolandene Maliog Niger. Formålet med den undersøgelse, der blev lavet i tæt samarbejde mellem regeringen i BurkinaFaso, Dansk Institut for Menneskerettigheder og den Danske Ambassade i Quagadougou er at: Analyseretruslen mod sikkerheden i det nordlige Burkina Faso, herunder forbindelsen mellem AQIM og organiseretkriminalitet, analysere status på ’retsstaten’, analysere befolkningernes opfattelse af menneskerettigheder –specielt i relation til retfærdighed, borgerrettigheder og politiske rettigheder samt formulere anbefalinger til,hvordan man kan forbedre retsstaten under hensyntagen til, at der skal anlægges en helhedsorienterettilgang til sikkerhed og udvikling. Danmark er en vigtig udviklingspartner indenfor menneskerettigheder iBurkina Faso, og Danmark deltager derfor i opfølgningen på undersøgelsen i tæt samarbejde med allerelevante interessenter. Synergieffekten mellem udenrigsanliggender, sikkerhedspolitik, menneskerettig-hedsaktiviteter og udviklingssamarbejde forventes at give en vigtig strategisk viden om, hvordan man bedstudformer en tostrenget strategi på flere niveauer (nationalt, regionalt og internationalt) for at skabe bådeudvikling og stabilitet i Vestafrika.Eksempel. Handelssamarbejde, udviklingsbistand og offentligt-privat partnerskab mellemAarhus-Karlshamn Denmark A/S og regeringen i Burkina FasoAarhus-Karlshamn Denmark (AAK) importerer sheanødder fra Burkina Faso til deres produktion afvegetabilske olier – et produkt, som bruges af internationale virksomheder, herunder l’Oreal. Med henblikpå at øge både kvaliteten og kvantiteten af sheanødder fra Burkina Faso har AAK i løbet af de seneste treår opbygget en model baseret på social ansvarlighed, som organiserer kvindegrupper i tre områder i detvestlige Burkina Faso. For at give incitament til at indsamle og introducere nye måder at behandlenødderne på tilbydes kvinderne forskudsbetaling før høsten svarende til den mængde nødder, dereskontrakt lyder på, samt yderligere en bonus for god behandling efter høsten. AAK sørger for uddannelse afkvinderne både i indsamling og behandling af nødderne. Med henblik på at opskalere modellen betydeligtsamarbejder AAK og regeringen i Burkina Faso om at etablere et af de første offentlig-privatepartnerskaber i Burkina Faso. Den første milepæl er inddragelse af 30.000 kvinder i projektet inden 2013.Sheanødder er det tredjestørste eksportprodukt fra Burkina Faso, og der eksporteres i øjeblikket 50-70kiloton sheanødder om året. Den Danske Ambassade i Quagadougou og Danmarks Eksportråd har ydetkommerciel bistand til AAK i forbindelse med formuleringen af det offentlig-private partnerskab.Danmark er en vigtig udviklingspartner inden for landbrugsudvikling i Burkina Faso, og vil som sådanstøtte udviklingen af værdikæden for sheanødder – ved både at støtte private operatører i Burkina Fasosamt finansiere offentlige investeringer, der er nødvendige i udviklingen af produktion og eksport afsheanødder. Synergieffekten mellem det kommercielle samarbejde og udviklingssamarbejdet forventes atvære stor ved udnyttelsen af det potentiale, der ligger i produktionen af sheanødder i Burkina Faso –dermed kan sheanødder blive for Burkina Faso, hvad kakao er for nabolandene Ghana ogElfenbenskysten.
Danmark – Burkina Faso: Landepolitik 2013 – 2016
Side 16
Bilag 1. Økonomiske nøgletalØkonomiske nøgletalArealBefolkning (2010)BNI pr. indbygger (2010)Årlig økonomisk vækst (BNP) (2010)Ease of Doing Business-indeks (2011)Udenlandske direkte investeringer (2010)Økonomiske sektorer: Værditilvækst (% af BNP)Landbrug (2009)Industrien (2009)Servicesektoren (2009)Udviklingsbistand pr. indbygger (2009)Udlandsgæld (2009)Samlet udlandsgæld (EDT)- heraf multilateral gældSociale nøgletalBefolkningstilvækst (årligt gennemsnit) (2009)Forventet levealder (2010)Spædbørnsdødelighed (antal dødsfald i det første leveår udaf 1000 fødsler) (2010)Adgang til rent drikkevand (% uden adgang) (2008)Antal læger (pr. 100.000 indbyggere) (2009)Andel hiv-smittede blandt 15-49-årige (2009)Voksne analfabeter (2007)Primær skoleuddannelse (% af børn i skolealderen) (2010)Piger i grundskoleuddannelse (% af piger i skolealderen)(2009)Offentlige udgifter til militæret (% af BNP) (2009)%%%%%USDmio.USDmio.Enhed%År3,154176%24101,2297960,51,3WDRWDRWDRHDRHDRUNAIDSWDRWDRFN-data for2015-måleneWDR1.8351.402Enhedkm2Mio.USD%PladsUSDmio.274.20016,45504,2151171KildeWDRWDRWDRWDRDBWDFWDR%%%USD31234618,9WDRWDF
Danmark – Burkina Faso: Landepolitik 2013 – 2016
Side 17
Bilag 2. Danmarks udviklingsaktiviteter i Burkina FasoGenerel budgetstøtteDanmark har siden 2005 ydet generel budgetstøtte til implementeringen af Burkina Fasos strategi forfattigdomsreduktion. Programmet for perioden 2008-2012 har en samlet ramme på DKK 275 mio., hvoraf DKK225 mio. er øremærket til generel budgetstøtte i to årlige trancher: En tranche på 80 pct. baseret på en evalueringaf den makroøkonomiske situation, årlige vurderinger vedr. gennemførelsen af den nationale fattigdomsstrategiog reformer i den offentlige økonomiske forvaltning, og en tranche på 20 pct., der er relateret til forbedring af eneller flere indikatorer vedr. bekæmpelse af korruption. Programmet yder også støtte til reformer i den offentligeøkonomiske forvaltning og til civilsamfundsorganisationer, der i deres funktion som vagthund bekæmperkorruption og fremmer gennemsigtighed i de offentlige budgetter. Et nyt makroøkonomisk program forperioden 2012-15 er blevet godkendt med et samlet budget på DKK 230 mio., hvoraf DKK 213 mio. ydes somgenerel budgetstøtte. Det nye program yder fortsat støtte til civilsamfundsorganisationer og deres vagtfunktionog fremmer grøn vækst i de nationale og lokale udviklingsstrategier.Støtte til god regeringsførelseDanmark har i en årrække ydet støtte til aktiviteter til fremme af god regeringsførelse i Burkina Faso, siden 2008som led i et større program. Programmet har et budget på DKK 130 mio. (2008-2013) og yder støtte tiloffentlige institutioner og civilsamfundsorganisationer, der beskæftiger sig med decentralisering,menneskerettigheder, demokrati og ligestilling mellem kønnene. I 2012-13 udarbejdes et nyt program for støttetil god regeringsførelse.Støtte til landbrugssektorenDanmark har støttet landbrugssektoren siden 1992, og det første sektorprogram blev indledt i 2000. De senesteår har Danmarks udviklingssamarbejde ændret fokus i retning af den private sektor, men der er fortsat fokus påstøtte til udviklingen af et nationalt landbrugssektorprogram og til infrastruktur i den offentlige sektor.Programmet for 2006-2013 på DKK 285 mio. erstattes i 2013 af et nyt program med et budget på DKK 380mio. for en femårig periode (2013-2018). Det nye program tager sigte på at skabe økonomisk vækst gennem enstyrket produktivitet og konkurrencedygtighed for meget små, små og mellemstore virksomheder inden forudvalgte værdikæder gennem a) styrket rådgivning, bedre adgang til kredit og stærkere interesseorganisationer ogb) bedre juridiske og politiske rammebetingelser samt udvikling af infrastruktur i den offentlige sektor til gavn forudvalgte værdikæder.Støtte til vand- og sanitetssektorenDen nuværende støtte til vand- og sanitetssektorprogrammet er det største danske sektorprogram i Burkina Fasomed en ramme på DKK 450 mio. for en seksårig periode fra 2010-2015. Danmark yder sektorbudgetstøtte til detnationale vand- og sanitetsprogram samt teknisk bistand til det ministerium, der har ansvaret for vand- ogsanitetsforsyning. Danmark yder også støtte til integreret vandressourceforvaltning gennem fælles finansiering(basket funding) i samarbejde med andre udviklingspartnere. Der etableres vandkomiteer i de fem flodoplande iBurkina Faso med det formål at udarbejde bæredygtige og effektive vandplaner for tildeling af vandmængder tilde forskellige brugere.Støtte til uddannelsessektorenDet danske landeprogram har støttet udannelsessektoren i Burkina Faso siden 2004. Den bilaterale bistand tilsektoren er imidlertid ved at blive udfaset og erstattes af øget dansk støtte til multilaterale institutioner, derarbejder med uddannelse. Danmark yder støtte til grundskoleuddannelse og læsekundskaber gennem fællesfinansiering (basket funding) med andre udviklingspartnere. Danmark yder også støtte til innovativeerhvervsuddannelsesmetoder, der skal skabe bedre sammenhæng mellem den private sektors behov oguddannelsessystemet. Udfasningsprogrammet gælder for perioden 2010-2014 og har et budget på DKK 75 mio..Anden støtteDanmark støtter erhvervssamarbejdet mellem danske og burkinske virksomheder ved hjælp af kommercielleinstrumenter og forretningsprogrammet Danida Business Partnership Programme. Der ydes også støtte tilkulturprogrammer og kulturel udveksling mellem Burkina Faso og Danmark. Danmark støtter bekæmpelse afDanmark – Burkina Faso: Landepolitik 2013 – 2016Side 18
hiv/aids i Burkina Faso inden for rammerne af et program med en bevilling på DKK 70 mio. (2007-2012). Dendanske ambassade i Burkina Faso kan via den lokale bevillingskompetence også reagere hurtigt på nye behov,hvad enten de opstår i forbindelse med en krisesituation eller i form af pilotprojekter, der går forud for større oginnovative programmer.
Bilag 3. Burkina Fasos strategi for vækst og bæredygtig udviklingBurkina Fasos strategi for fattigdomsreduktion (PRS) og landets strategi til vækst og bæredygtigudvikling (Stratégie de croissance accélérée et de développement durable, SCADD, 2011-2015) harfokus på fire hovedområder:1. Accelereret vækst gennem vækstpoler, jobskabelse, styrkelse af små og mellemstore virksomheder,landbrugssektoren og landbrugsvirksomheder, investeringsklima, miner og infrastruktur (vand, veje,energi, osv.). Tilgangen indebærer, at accelereret vækst og øget fattigdomsbekæmpelse gennem flereoffentlige investeringer skal hænge bedre sammen med økonomien i landområderne – i lyset af denudbredte fattigdom i landområderne.2. Investering i menneskelig udvikling, herunder fokus på fortsat udvidelse af grunduddannelse samten koordineret udvidelse af sekundær- og erhvervsuddannelserne, bedre kvalitet i sundheds- oguddannelsessystemerne, beskæftigelse generelt og beskæftigelse til unge i særdeleshed og fokus påyderligere social inklusion og retfærdighed.3. Styrkelse af politisk, økonomisk og lokal god regeringsførelse med fokus på fortsat at udviklerobuste interne og eksterne kontroller til at bremse korruption og sikre offentlige institutionersansvarlighed, reformer af retssystemet og fortsatte fremskridt i implementeringen afoverensstemmelsesforanstaltninger for principperne under gennemsigtighedsinitiativet forudvindingsindustrien (Extractive Industry Transparency Initiative - EITI). Et andet fokusområde istrategien er decentralisering og overførsel af kompetencer til et decentralt niveau.4. Integrering af tværgående spørgsmål, især ligestilling mellem kønnene men også forvaltning afnaturressourcer og demografi.Monitorering og politikdialog af SCADD tager udgangspunkt på sektorniveauet, hvor programmernemonitoreres, og der rapporteres om fremskridt, som indgår i en overordnet fælles national politikdialog.Rammerne for dialogen på det overordnede niveau er baseret på en performancematrix med input fraalle sektorer. Performancematrixen evalueres og opdateres hvert år, og er et vigtigt input til vurderingenaf fremskridt for forvaltning og udbetaling af både generel budgetstøtte og sektorbudgetstøtte. Entrojka bestående af udviklingspartnere koordinerer den generelle dialog med regeringen fraudviklingspartnernes side. Trojkaen danner også rammerne for koordineringen mellem den burkinskeregering og de udviklingspartnere, der står bag den generelle budgetstøtte.Den overordnede målsætning med SCADD er at indfri 2015-målene. Men i betragtning af de reelleforhold i landet og de fremskridt, der hidtil er sket, er en række af SCADD-målsætningerne mindreambitiøse end 2015-målene, især i forhold til at udrydde ekstrem fattigdom, nedbringe dødelighedenblandt gravide og fødende kvinder og sikre kvalitet i uddannelsessystemet. SCADD-målsætningernevedr. adgang til vand og adgang til uddannelse er identiske med 2015-målene, hvilket afspejler, atBurkina Faso har større udsigter til at nå disse 2015-mål end andre.I bilag 4 findes en oversigt over indikatorer for 2015-målene og SCADD-målsætningerne.Danmark – Burkina Faso: Landepolitik 2013 – 2016Side 19
Bilag 4. Fremskridt for 2015-målene i Burkina FasoIndikatorer for 2015-måleneTidligereniveauNuværendeniveau2015-målSCADD-mål for 2015Sandsynlighed forindfrielse af 2015-mål:Sandsynligt, overvejendesandsynligt ellerusandsynligt
Mål 1: Udrydde ekstrem fattigdom og sultAndel af befolkningen, som leverunder fattigdomsgrænsenAndel af befolkningen, som leverunder minimumsniveauet fordagligt kalorieforbrug46,4 % (2003)43,9 % (skønfor 2009)Ingentilgængeligedata22,25 %Under 35 %Usandsynligt
32,8 % (2006)
13 %
23 %
Usandsynligt
Mål 2: Sikre grundskoleuddannelse for alleIndskrivningsrate i grundskolenAndel af elever, som fuldfører engrundskoleuddannelseAlfabetiseringsgrad for 15-24-årigekvinder og mænd44 % (2000)27 % (2000)79 % (2011)52 % (2010)100 %100 %100 %75 %Overvejende sandsynligtUsandsynligt
29 % (UNDP-skøn for 2000)
39,3 % (2007)
60 %
60 %
Usandsynligt
Mål 3: Fremme ligestilling og styrke kvinders rettighederAndel af nationaleparlamentspladser, som er besat afkvinderMål 4: Reducere børnedødelighedBørnedødelighed (under fem år)142 (2006)134 (2010)6253Usandsynligt12,7 % (2009)50 %33 %Usandsynligt
Mål 5: Forbedre gravide og fødende kvinders sundhedAntal kvinder, der dør undergraviditet eller fødselAndel af fødsler overvåget afuddannet sundhedspersonale484 (2000)260 (WDR2008)70 % (2009)142177Usandsynligt
36 % (2000)
100 %
85 %
Usandsynligt
Mål 6: Bekæmpe hiv/aids, malaria og andre sygdommeAndel af hiv/aids-smittede blandt15-24-årigeMål 7: Sikre miljømæssig bæredygtighedAdgang til vand i by- oglandområder.2009: 72 % og55 %87 % og 76%89 % og 76%Overvejende sandsynligt1,30 % (2008)0,77 %1,12 %Overvejende sandsynligt
Danmark – Burkina Faso: Landepolitik 2013 – 2016
Side 20