Udenrigsudvalget 2012-13
URU Alm.del Bilag 144
Offentligt
1234253_0001.png
1234253_0002.png
1234253_0003.png
1234253_0004.png
1234253_0005.png
1234253_0006.png
1234253_0007.png
1234253_0008.png
1234253_0009.png
1234253_0010.png
1234253_0011.png
1234253_0012.png
1234253_0013.png
1234253_0014.png
1234253_0015.png
1234253_0016.png
1234253_0017.png
1234253_0018.png
1234253_0019.png
1234253_0020.png
1234253_0021.png
1234253_0022.png
1234253_0023.png
1234253_0024.png
1234253_0025.png
1234253_0026.png
1234253_0027.png
1234253_0028.png
1234253_0029.png
1234253_0030.png
1234253_0031.png
1234253_0032.png
1234253_0033.png
1234253_0034.png
1234253_0035.png
1234253_0036.png
1234253_0037.png
1234253_0038.png
1234253_0039.png
Afrapportering 2012Den danske indsats iAfghanistan
April 2013
INDHOLDSFORTEGNELSE
Indledning ................................................................................................................................................. 3Sikkerhed - militær ................................................................................................................................... 4Danske enheder i Afghanistan ............................................................................................................... 6Sikkerhed - politi ...................................................................................................................................... 7Freds- og forsoningsprocessen og regionale perspektiver ................................................................. 9Regeringsførelse ..................................................................................................................................... 10Udvikling ................................................................................................................................................. 13På vej mod fuldt afghansk ansvar ........................................................................................................ 16Anneks – målopfyldelse af benchmarks ved udgangen af 2012 ...................................................... 17
2
INDLEDNINGUdviklingen i Afghanistan i 2012 har i høj grad været præget af planlægningen frem mod dekritiske år efter 2014, hvor langt størstedelen af de internationale styrker forlader landet. Derhar således især været fokus på sikkerhedsoverdragelsen til de afghanske myndigheder,opstarten af den afghansk ledede freds- og forsoningsproces, den regionale politiske dialog mednabolandene, forberedelserne til det kommende præsidentvalg i 2014 samt på behovet for atskabe bred international opbakning til et langsigtet engagement i Afghanistan i de kritiske årefter 2014.Ved udgangen af 2012 blev fjerde bølge af sikkerhedsoverdragelsen annonceret.Transitionsprocessen forløber dermed planmæssigt, og de afghanske sikkerhedsstyrker har istigende grad vist sig i stand til at håndtere sikkerhedsudfordringerne i landet.I tråd med denne udvikling, og målsætningerne i Helmand-planen 2011-12 gennemgik detdanske styrkebidrag i 2012 en markant omlægning fra kamp i retning af en øget trænings- ogstøtteindsats. Samtidig fortsatte det solide danske bidrag til træningen af afghansk politi.På det civile område var der også i 2012 et stærkt fokus på statsopbygning, forbedredelevevilkår og uddannelse. De danske udviklingsindsatser lagde stor vægt på kapacitetsopbygningaf den afghanske civile administration for at sikre, at udviklingsindsatserne bliver mest muligtbæredygtige.Langt størstedelen af målsætningerne for Helmand-planen for 2011-2012 blev opnået i 2012.Således har Danmark militært set indtaget en gradvist mere tilbagetrukkenkapacitetsopbygningsrolle, støttet op om den afghansk ledede freds- og forsoningsproces ogkvinders styrkede rolle heri, der er ydet markant økonomisk støtte til forberedelse af detkommende valg gennem FNs valgprogram og afghanske civilsamfundsorganisationer, der erbidraget til genopbygning og videreudvikling af retssystemet i Helmand, lokalbefolkningenoplever fortsat en forbedret politiindsats gennem styrket dansk polititræning og ved udgangenaf 2012 er der 178 aktive skoler i Helmand, hvilket er omkring 23 procent højere end vedudgangen af 2011.Samtidig har der, som forudset i Helmand-planen 2011-2012, været enkelte områder, hvor detikke har været muligt at opnå de ønskede resultater i 2012. I en skrøbelig stat som Afghanistanmå der arbejdes med en større risikovillighed, og det er nødvendigt at være realistisk omkring,hvad der reelt er muligt at opnå på kort sigt, og erkende, at tilbageslag vil være uundgåelige påvejen mod videre stabilitet og udvikling.
3
I denne afrapportering gennemgås hovedtræk for den danske indsats og de resultater, der eropnåeti2012.Afrapporteringenfor2011kanligeledesfindeswww.dkiafghanistan.um.dk/da/publikationer/.SIKKERHED – MILITÆRDe afghanske sikkerhedsstyrker har i løbet af 2012 vist sig klar til at overtage et fortsat størreansvar for sikkerheden i landet. Med sommerens iværksættelse af tredje bølge isikkerhedsoverdragelsen kom omkring trefjerdedele af den afghanske befolkning i andet halvåraf 2012 til at leve i områder, hvor ansvaret for sikkerheden er under overdragelse til deafghanske sikkerhedsstyrker. Ved udgangen af 2012 blev fjerde bølge afsikkerhedsoverdragelsen annonceret, og transitionsprocessen forløber dermed planmæssigt.Helmand indledte transitionen i midten af 2011, og indtil nu har 10 distrikter ud af provinsens14 distrikter påbegyndt transitionsprocessen. Der vil dog fortsat være store udfordringer ogrisiko for tilbageslag i tiden frem mod udgangen af 2014.
Dansk mentorering i forbindelse med våbenuddannelse ved det regionale militæretræningscenter i Shorabak. Foto: Forsvaret
4
De internationale og afghanske sikkerhedsstyrker har i 2012 fastholdt et betydeligt militært prespå oprørerne i Afghanistan. Oprørsgrupperne er ikke nedkæmpede, og viljen til at fortsætteoprørskampen er intakt. I Helmand-provinsen har de internationale og afghanskesikkerhedsstyrker presset oprørerne længere væk fra provinsens befolkningscentre og påførtdem betydelige tab.Helmand-provinsen er uden tvivl stadig et usikkert sted, hvor oprørerne er stærke, og hvorvejsidebomber og kampe er en trussel mod afghanernes sikkerhed og daglige liv. Det må ogsåforventes, at oprørerne i takt med overdragelsen af sikkerhedsansvaret til de afghanskesikkerhedsstyrker frem mod 2014 vil kunne få et større spillerum og vinde en del af det terræntilbage, som de har tabt, siden antallet af de internationale styrker blev øget markant i 2009.Sidstnævnte gælder ikke mindst i de tyndtbefolkede områder.
Soldat fra infanterikompagniet (B-COY) sammen med lokale børn i Nahr-e Saraj distriktet. Foto: Forsvaret
5
DANSKE ENHEDER I AFGHANISTAN
I løbet af 2012 er tilpasningen af det danske militære bidrag gennemført i overensstemmelsemed Helmand-planen 2011-2012, og indsatsen har i stigende grad været fokuseret mod øgetstøtte til kapacitetsopbygning og træning af de afghanske sikkerhedsstyrker. Primo 2012 blevden danske bataljonskampgruppe omlagt til en trænings-, uddannelses-, og rådgivningsbataljon.Et af to kampkompagnier blev blandt andet omlagt til træningsopgaver ved det regionaletræningscenter i Shorabak. Samtidig ophørte dansk ledelse af kampgruppen i Gereshk-området,og det tilbageværende infanterikompagni, kampvognsdeling og tilhørende kampstøtte kom i6
stedet under britisk kommando. Enhederne har i tæt samarbejde med britiske og afghanskeenheder fortsat primært opereret i Nahr-e-Saraj-distriktet ved Gereshk by i det centraleHelmand.Et af de områder, hvor den danske træningsindsats har haft tydelig effekt, er ved mentoreringenaf det afghanske regionale militære træningscenter i Shorabak-lejren. Det danske træningsbidraghar her mentoreret afghanske officerer og befalingsmænd i forbindelse med blandt andetrekrutuddannelsen ved træningscenteret. Det danske bidrag til det regionale militæretræningscenter blev succesfuldt afsluttet og hjemtaget med udgangen af 2012, da driften afcenteret kunne overdrages til den afghanske hær. Tilsvarende har de tre polititræningshold iGereshk med stort militært islæt ved indgangen til 2013 kunnet reduceres til to hold i takt medudviklingen i området. Derudover har et specialoperationsstyrkebidrag siden begyndelsen afåret været udsendt i en træningsrolle som støtte for en afghansk specialpolitienhed i LashkarGah i Helmand-provinsen.Som planlagt blev der i 2012, i takt med udviklingen i situationen og omlægningen af de danskebidrag fra kampbidrag, udsendt efterspurgte støttekapaciteter. Således har Danmark frabegyndelsen af året udsendt et mobilt luftoperationscenter til Mazar-e-Sharif-området, som harvaretaget luftrumskontrol og -koordination i Nordafghanistan samt et C-130 transportfly medbase på Kandahar Airfield, der har bidraget til den helt nødvendige lufttransport i Afghanistan.SIKKERHED - POLITIPå nationalt niveau er der stor opmærksomhed på at udvikle det afghanske politi til enkompetent og professionel politistyrke, som kan stå distancen også efter 2014, hvortransitionen afsluttes. Den afghanske indenrigsminister har i 2012 fastsat ti prioriteter for denneudvikling, som udover at styrke politiets kompetencer generelt inden for lov og orden ogsåsigter på at skabe en bedre dialog og større tillid mellem politiet og befolkningen. Danmark hari samarbejde med andre internationale aktører bidraget til, at de ti prioriteter nu omsættes til enoverordnet plan for professionalisering af politiet, der forventes at ligge klar i foråret 2013.Der er i 2012 sket forbedringer i det afghanske politis evne til at varetage sikkerheden iHelmand samt deres evne til at varetage traditionelle politiopgaver som efterforskning ogforebyggelse af kriminalitet. Denne øgede kapacitet har ifølge flere meningsmålinger resulteret ien større tillid til politiet hos lokalbefolkningen, hvilket er et vigtigt fremskridt, da politiet for enstor del af befolkningen er de mest synlige repræsentanter fra den afghanske regering. Dereksisterer dog fortsat betydelige udfordringer, som må ses i lyset af, at den internationaleindsats med træning og kapacitetsopbygning af politiet blev igangsat senere end træningen afhæren.
7
Danmark har gennem hele 2012 haft udsendt fire polititrænere til polititræningscentret iLashkar Gah. Her har de blandt andet forestået undervisningen i et kursusforløb formellemledere, der forventes at have omfattet omtrent 200 mellemledere fra Helmandspolitistyrke, når det afsluttes i foråret 2013. Tilbagemeldingerne fra deltagerne i de hidtilgennemførte mellemlederkurser har været positive. Ligeledes har Danmark gennem hele 2012haft udsendt seks polititrænere til polititræningsholdene (POMLT) i Nahr-e-Saraj, hvor de harforestået mentoreringen af politiledelsen i Gereshk.
Task Force 7 mentorer instruerer Helmands specialpolitistyrke, PRC. Foto: Forsvaret
Indsatsen her har haft særlig fokus på at styrke politiets ledelseskompetencer og at etablere enoperationscentral, der fungerer som et koordinationsorgan for de forskellige politielementer idistriktet. Denne indsats har også mødt anerkendelse blandt Danmarks internationalesamarbejdspartnere. De opnåede fremskridt er dog fortsat meget personafhængige og derforfølsomme overfor de hyppige udskiftninger i politiledelsen.Yderligere to danske politirådgivere har været udsendt i 2012 som henholdsvis leder afEUPOLs mission i Helmand og politifaglig rådgiver til det danske specialstyrkebidrag, TaskForce 7, der forestår uddannelsen af den afghanske politispecialstyrke ”Helmand ProvincialResponse Team” (PRC). Rådgiverne og Task Force 7 har i deres respektive kapaciteter bidragettil, at politiet har gjort fremskridt på strategisk og taktisk niveau, og PRCet er nu bedre i standtil egenhændigt at gennemføre operationer.
8
FREDS- OG FORSONINGSPROCESSEN OG REGIONALE ASPEKTERDer er både i den afghanske befolkning samt i det internationale samfund en stigendeerkendelse af, at det bliver vanskeligt at opnå stabilitet og sikkerhed uden en form for politiskaftale med Taleban og andre oprørsgrupper. Meningsmålinger viser, at langt hovedparten afden afghanske befolkning støtter op om en fredelig løsning på konflikten.Danmark har støttet op om en afghansk ledet fredsproces, dog under den forudsætning, at eneventuel aftale lever op til Afghanistans forfatning og ikke sker på bekostning af befolkningens– og ikke mindst kvindernes – rettigheder. Danmark yder gennem FN-projektet SalaamSupport Group logistisk og teknisk support til Det Høje Fredsråd, som har hovedansvaret forat forhandle med Taleban og andre oprørsgrupper. Derudover har Danmark støttet detafghanske reintegrationsprogram, som har til formål at skabe rammerne for, at provinserne ogdistrikterne kan modtage og reintegrere tidligere oprørere, der vælger at nedlægge våbnene.Reintegrationsprogrammet har i 2012 vist fremskridt. Ved udgangen af 2012 var der pålandsplan optaget omkring 6.000 tidligere oprørere – næsten en fordobling i forhold til 2011.Det formelle reintegrationsprogram har dog mødt en del modstand i Helmand. Blandt andetblev den lokale reintegrationssekretær i Nahr-e-Saraj likvideret på tragisk vis. På trods af enstigning i antallet af oprørere i Helmand, indskrevet i det formelle reintegrationsprogram i 2012,er der fortsat kun optaget meget få tidligere oprørere i reintegrationsprogrammet i Helmand, ogder er fortsat betydelige udfordringer. Samtidigt vurderes det, at langt den største del afreintegrationen i Helmand sker uformelt ved at oprørere nedlægger våbnene og egenhændigtreturnerer til et ”normalt liv” i lokalsamfundet.På det regionale niveau støtter Danmark Istanbul-processen, som blev iværksat i november2011. Istanbul-processen har til formål at øge den politiske dialog samt det regionalesamarbejde mellem Afghanistan og de omkringliggende lande som Pakistan og Iran. Der er enstigende erkendelse af, at stabilitet i Afghanistan kræver, at de omkringliggende lande engagerersig heri. Danmark gav i 2012 tilsagn om støtte til konkrete regionale projekter med sigte på atfremme regionalt samarbejde om narkotikabekæmpelse og katastrofehåndtering, som desudenkan bidrage til at skabe større tillid og dialog mellem landene i regionen.
9
Foto: Mette Bastholm
EN STÆRKERE ROLLE FOR KVINDERDanmark har i 2012 haft som særlig prioritet at fremme kvinders rolleog medindflydelse i freds- og forsoningsprocessen. Danmark harderfor i samarbejde med Det Høje Fredsråd, Institut forMenneskerettigheder og afghanske civilsamfundsorganisationer tagetinitiativ til et projekt, der skal fremme kvinders rolle og inddragelse ifredsprocessen. Projektet har ført til, at Det Høje Fredsråd nu er vedat udarbejde en plan for, hvordan inklusion af kvinder kan tænkessystematisk ind i processen.REGERINGSFØRELSERegeringsførelse har i 2012 været et af de vigtigste prioritetsområder for Danmark og for detøvrige internationale samfund. De afghanske myndigheders kapacitet til at sikre borgernesretssikkerhed, beskytte befolkningen imod menneskerettighedskrænkelser og bekæmpe denomfattende korruption i landet er fortsat lav. Med Tokyo-konferencen i juli 2012 blev derimidlertid sat fornyet fokus på regeringsførelse, og den afghanske regering forpligtede sig til atlevere mærkbare forbedringer på en række områder som demokrati, menneskerettigheder ogantikorruption.
10
Det er fortsat en udfordring at kanalisere penge fra centraladministrationen i Kabul til provins-og distriktsniveau, en opgave der bliver vigtigere i takt med transitionen og reduktionen afdonorernes tilstedeværelse i provinserne. Danmark har gennem District Delivery Programmestøttet koordineringen og kanaliseringen af midler fra centralt niveau til Helmand og videre tilen række distrikter i provinsen. Programmet har støttet opbygningen af strukturer tilkanalisering, koordinering og prioritering af midler samt bidraget til ressourcer til levering afserviceydelser på distriktsniveau.Den omfattende korruption er blandt Afghanistans største udfordringer, og landet ligger fortsati bunden af internationale lister over korrupte lande. Med Tokyo-konferencens forpligtelser erantikorruption imidlertid kommet højere op på dagsordenen, og Danmark har på flere områderbidraget til at bekæmpe korruptionen i landet. Det danskstøttede antikorruptionsorganMonitoring and Evaluation Committee (MEC) har i 2012 været med til at sætte fokus påkorruption, blandt andet med en omfattende undersøgelse af den store korruptionssag i KabulBank samt med løbende anbefalinger til afghanske og internationale institutioner. MECsanbefalinger bliver i stigende grad efterlevet af de afghanske myndigheder.
Foto: UNAMA
Det kommende præsidentvalg, som efter planen skal afholdes i foråret 2014, bliver megetvigtigt for Afghanistans stabilitet både politisk og sikkerhedsmæssigt. Danmark har derfor i2012 ydet markant økonomisk støtte til forberedelsen af de kommende valg gennem støtte tilFNs valgprogram. Derudover har Danmark støttet det afghanske civilsamfunds arbejde med atfremme valgreformer i landet.
11
På menneskerettighedsområdet er der fortsat langt igen, før den afghanske regering lever op tilsine forpligtelser – ikke mindst i forhold til at sikre kvinder og børns rettigheder. Danmark har i2012 fortsat støtten til den uafhængige menneskerettighedskommission AIHRC, som overvågermenneskerettighedssituationen i landet, og som er en af Afghanistans vigtigste aktører påområdet. Derudover har Danmark arbejdet for at forbedre forholdene for Afghanistans kvinderigennem en række initiativer herunder ved at støtte organisationer, der leverer retshjælp tilkvinder og børn, opbygge krisecentre for voldsramte kvinder samt ved at støtteimplementeringen af en ny lov, som kriminaliserer vold mod kvinder.Det har i 2012 været en tværgående dansk prioritet at støtte opbygningen af et stærkt ogslagkraftigt afghansk civilsamfund. Civilsamfundet har en vigtig rolle i forhold til at holde denafghanske regering fast på sine forpligtelser ikke mindst inden for områder sommenneskerettigheder og demokrati. Danmark har i 2012 ydet betydelig økonomisk støtte til enrække forskellige civilsamfundsorganisationer blandt andet gennem en ny multidonorfond.Opinionsundersøgelser viser, at næstefter sikkerhed anser befolkningen et fungerenderetssystem som den vigtigste faktor til sikring af den afghanske regerings legitimitet. Flere stederpå provinsniveau ses synlige fremskridt i mængden af håndterede sager, faglig kapacitet samtevne og vilje til selvstændigt at løse systemiske og akutte problemer, såsom problemer medkorruption. Udfordringerne er dog stadig store, og problemer med ugennemsigtige processer,magtmisbrug og manglende samarbejde mellem rets- og politisektorens forskellige organerforstærkes af hyppige udskiftninger, tyndt rekrutteringsgrundlag og fravær blandt personale ogledere.Helmands Provincial Reconstruction Team (PRT) arbejder derfor målrettet med at styrke ogforbedre retssystemet samt integrere det bedst muligt i lokale, demokratiske organer. Denneintegration sker blandt andet gennem de folkevalgte distriktsråd, der er etableret i syv afHelmands distrikter og består af tre komiteer, herunder en justitskomite. Medlemmerne erindflydelsesrige ældre, der typisk også deltager i lokalsamfundets traditionelle konfliktløsninger.Justitskomiteerne er således med til at bygge bro mellem det traditionelle/uformelle retssystemog den formelle afghanske retssektor, og de udgør samtidig en form for demokratisk kontrolmed sidstnævnte. Erfaringerne har hidtil været positive, om end komiteernes indflydelseafhænger meget af de enkelte medlemmers kompetencer og position i lokalsamfundet.Kapacitetsopbygningen af den formelle retssektor sker fortsat gennem mentorering ogmonitorering af nøglepersoner og processer, hvilket Danmark bidrager til gennem udsendterådgivere og støtte til kritisk infrastruktur.
12
UDVIKLINGPå Tokyo-konferencen i juli 2012 gav det internationale samfund et samlet tilsagn om langsigtetudviklingsfinansiering til Afghanistan. For perioden 2012-2015 forpligtede Afghanistansdonorer i alt 16 mia. USD og gav samtidig tilsagn om at bevare et højt niveau afudviklingsbistand frem til 2024. Danmark har forpligtet sig til fra 2013 at øge den danskebistand til Afghanistan til i gennemsnit 530 mio. kr. om året frem til og med 2017.Der er i 2012 sket fortsatte fremskridt i udviklingen i Afghanistan, særligt i de sociale sektorer.Adgangen til sundhedsydelser er markant forbedret, og i 2012 gik over 8 millioner børn i skole,heraf knap 40 procent piger. Kapaciteten i blandt andet det afghanske sundhedsministerium ogundervisningsministerium er væsentligt forbedret, og afghanske embedsmænd er i stigende gradi stand til at vurdere behov og planlægge aktiviteter.På uddannelsesområdet har der i 2012 været øget fokus på koordination og kvalitetsforbedringaf den udbudte undervisning for at sikre allerede opnåede resultater. Uddannelse er fortsatblandt den afghanske befolknings vigtigste prioriteter, og befolkningen stiller stadig højere kravtil regeringen på dette område. Undervisningsministeriet satte derfor igen i år ambitiøsemålsætninger inden for blandt andet øget adgang til uddannelsesmuligheder for alle afghanskebørn med øget fokus på piger, uddannelse af kvindelige lærere, videreudviklingen af systemerog forbedringen af embedsmænds kapacitet både på centralt og provinsniveau. Et tegn pådenne ambitiøse dagsorden var afholdelsen af den første fælles evaluering af alle aktiviteter påtværs af uddannelsessektoren, hvor donorer, provins- og nationale myndigheder gjorde statusog fastlagde prioriteterne for det kommende år.
13
Foto: Franz-Michael Mellbin
Helmand har generelt i 2012 oplevet en fortsat positiv stigning i antallet af børn som går i skole.Ligesom på nationalt plan har fokus dog ændret sig fra fortrinsvis at se på antallet af børn iskole til i stigende grad at fokusere på forbedring af kvaliteten i undervisningen for på denmåde at styrke den opadgående tendens. Mangel på kvalificerede kvindelige lærere er fortsatden vigtigste barriere for pigers uddannelse også i Helmand, hvor læsefærdigheder blandtkvinder historisk har været under 1 procent. Dette er imidlertid under stærk forbedring blandtandet hjulpet af en række danskstøttede initiativer, som gennemføres i tæt samarbejde med detafghanske undervisningsministerium. Danmark gik i 2012 aktivt ind i at støtte landsbybaseretundervisning i Helmand. Landsbybaseret undervisning involverer lokalsamfundet direkte ibørnenes skolegang ved blandt andet at stille lokaler til rådighed og engagere underviseredirekte fra landsbyen. Dette har især vist sig at være en særlig fordelagtig måde at øge pigersadgangsmuligheder til skolegang i lokalområdet. Projektet har vist, at lokalbefolkningen i selvde mest udsatte områder i Helmand har stor interesse i deres børns uddannelsesmuligheder, ogsiden initiativets start er der åbnet over 100 klasser i områder, hvor der aldrig tidligere har væretmulighed for undervisning.Danmark fortsatte i 2012 støtten til landsdækkende programmer, som bidrager til at forbedrelevevilkårene i landområder. Desuden intensiveredes arbejdet med at udvikle og støtte nationale14
landbrugsudviklingsprogrammer, særligt i Helmand. Afghanistans økonomi afhænger i høj gradaf landbrugssektoren, hvor omkring 60 procent af befolkningen er beskæftigede, og som giveromkring 80 procent af hele den afghanske befolkning deres levebrød. Landbrugssektoren harogså langt det største potentiale for at sikre fremtidig vækst.Helmand har særligt gunstige forhold for landbrugsproduktion og rummer et stortudviklingspotentiale. Forbedring af udbyttet og indtjeningen i landbrugssektoren, specieltomkring højværdiafgrøder såsom frugt og grønt, udgør samtidig den mest effektive vej tilreduktion af opiumsdyrkning.I Afghanistan steg antallet afhektar, som anvendes illegalt tilopiumsdyrkning i 2012 med 18procent ifølge FNs kontor fornarkotikabekæmpelseogøkonomisk kriminalitet (UnitedNations Office on Drugs andCrime – UNODC). Selveudbyttet blev dog estimeret til3.700 tons i 2012, et fald på 36procent i forhold til 2011,primært et resultat af dårlig høst.Foto: Franz-Michael Mellbin
Helmand-provinsen stod i 2012for 49 procent af den nationaleopiumsdyrkning. Provinsen følger den nationale udvikling med en stigning på 19 procent i antalhektar, som anvendes til opiumsdyrkning. Det er dog lykkedes at flytte en del af dyrkningenvæk fra områder med god landbrugsjord til mindre frugtbare områder. Der er visse tegn på, atlandbrugsstøtteprogrammer i Helmand kan have en positiv effekt i forhold til at skabealternativer til opiumsdyrkning.Antallet af internt fordrevne i blandt andet Helmand er steget. Danmark hjælper flygtninge oginternt fordrevne gennem nærområdeinitiativerne ved at forbedre deres leveforhold, adgang tilretssikkerhed og støtte til de modtagende samfund.Den humanitære situation i Afghanistan og i Helmand er generelt meget dårlig. Klimatiskeforhold som jordskælv, oversvømmelser og ekstreme temperaturer, fødevareusikkerhed, fejl- ogunderernæring og begrænset adgang til sundhedsydelser udgør de største humanitæreudfordringer. Danmark støttede i 2012 blandt andet den humanitære bistand gennem WorldFood Programme og FNs fælles humanitære fond for Afghanistan samt en række danskeNGOer med engagement i Afghanistan.
15
PÅ VEJ MOD FULDT AFGHANSK ANSVARSom forudset i Helmand-planen 2011-2012, blev der i løbet af 2012 udarbejdet en ny plan forden danske indsats i Afghanistan – Afghanistanplanen 2013-14, der blev endeligt vedtaget ijanuar 2013. Den udgør en samlet plan for det danske civile og militære engagement iAfghanistan i perioden frem til og med 2014, og den udstikker desuden perspektiver for detdanske engagement i tiden efter 2014. Afghanistanplanen afløser således både Helmand-planen2011-2012 og Afghanistan-strategien (”Den danske indsats i Afghanistan 2008-2012”).Indsatsen de næste to år vil være rettet mod at understøtte de resultater, som de seneste elleveårs militære, civile og politiske indsats har skabt, så Afghanistan i fremtiden kan tage vare på sigselv, til gavn for landet og til gavn for sikkerheden i Danmark og globalt.Danmarks engagement vil være båret af en forventning om fortsatte fremskridt kombineretmed en realisme om, hvad der reelt er muligt at opnå på kort sigt i Afghanistan, og påerkendelsen af, at tilbageslag vil være uundgåelige på Afghanistans vej mod videre stabilitet ogudvikling – også på kerneområder som sikkerhed, regeringsførelse, korruption ogmenneskerettigheder. Det væsentlige er, at de afghanske myndigheder med støtte fra detinternationale samfund vil være i stand til at håndtere udfordringerne på en tilstrækkelig effektivog hensigtsmæssig måde.
16
ANNEKS – MÅLOPFYLDELSE AF BENCHMARKS VED UDGANGEN AF 2012Målsætning for sikkerhedDanmark vil ved udgangen af 2012 have bidraget til at skabe forudsætninger for, at deafghanske sikkerhedsstyrker selvstændigt kan gennemføre operationer på brigadeniveau oghåndhæve den afghanske regerings autoritet i de vigtigste dele af provinsen og her understøttecivil afghansk myndighedsudøvelseDelmålsætning for Helmand-planen 2011-2012Danmark vil fortsat indgå istabiliserings- ogsikkerhedsoperationer irammen af PRT Helmand ogTask Force Helmand og vilfrem til udgangen af 2012fastholde kontrol medsikkerheden i det tildelteoperationsområde i ogomkring Gereshk medhenblik på at skabeforudsætninger for, at deafghanske sikkerhedsstyrkerpå sigt selv kan beskyttebefolkningen og støtte denfortsatte stabiliseringsindsats.I sammenhæng medomlægningen af etkampkompagni til trænings-,uddannelses- ogstøtteopgaver tilpassesoperationsområdet fordanske styrker i første halvåraf 2012.Benchmark for 2012Danske enhedersoperationsområde tilpasses iførste halvår af 2012, ogkampgruppens opgaver erfokuseret yderligere påtræning af afghanskesikkerhedsstyrker.Målopfyldelse ved udgangen af 2012Primo 2012 blev den danskebataljonskampgruppe omlagt tilen trænings-, uddannelses- ogrådgivningsbataljon. Et af tokampkompagnier blev blandtandet omlagt til træningsopgaverved det dansk mentorerederegionale træningscenter iShorabak. Samtidig ophørtedansk ledelse af kampgruppen iGereshkområdet. Partneringmellem internationale ogafghanske styrker skiftede fra delavere taktiske niveauer til dehøjere, hvorfor dettilbageværendeinfanterikompagni efter juli ikkelængere arbejdede med en fastpartnerenhed. Dettilbageværende danskeinfanterikompagni overdrog desidste patruljebaser til deafghanske sikkerhedsstyrker ogovergik til at løse opgaver somreserveenhed.I den sidste del af 2012 erinfanterikompagniet sammenmed kampvognsdelingen såledesblevet indsat som støtte itilknytning til afghansk planlagte,ledede og gennemførteoperationer. Det danske bidragtil det regionale militæretræningscenter blev succesfuldt17
afsluttet og hjemtaget medudgangen af 2012, da driften afcentret kunne overdrages til denafghanske hær.Oprørsstyrkernes indflydelsei Gereshk by er yderligerereduceret, og befolkningen iGereshks opfattelse af egensikkerhed er yderligereforbedret i 2012.Ifølge en rundspørgegennemført af HelmandMonitoring and EvaluationProgramme (HMEP) blandtbefolkningen i Nahr-e-Sarajdistriktet, hvor Gereskh ligger,opleves sikkerheden somforbedret fra april 2011 til maj2012.Primo 2012 blev den danskebataljonskampgruppe omlagt tilen trænings-, uddannelses - ogrådgivningsbataljon. Et af tokampkompagnier blev blandtandet omlagt til træningsopgaverved det regionale træningscenteri Shorabak. Samtidig ophørtedansk ledelse af kampgruppen iGereshkområdet. Styrketallet varved udgangen af 2012 omkring650.Uddannelse og indsættelse afden afghanske specialpolitistyrkei Helmand-provinsen eriværksat.Med kommandooverdragelsenfra dansk til britisk ledelse afkampgruppen i februar 2012skiftede ansvaret for støtte til 3.afghanske kandak ligeledes tilbritiske styrker.I januar blev størstedelen afpatruljebaserne overdraget til deafghanske sikkerhedsstyrker, derdermed tog et større ansvar fortilvejebringelse af sikkerhed i
Danmark vil omlægge detdanske styrkebidrag i 2011 og2012, hvilket vil muliggøreøget fokus på militærkapacitetsopbygning afafghanske sikkerhedsstyrkersamt støttebidrag. Delsgennem fortsat partnerskabmed de afghanskesikkerhedsstyrker, der på sigtforventes at skulle overtagesikkerhedsansvaret i detdanske operationsområde iGereshk. Dels gennemdedikerede træningsbidragomfattende trænere,mentorer og instruktørerblandt andet i rammen afNATOs træningsmission iAfghanistan.
Et kampkompagni er omlagti første halvår af 2012. Derbidrages med yderligeretrænings-, uddannelses- ogstøttebidrag inden for etuændret styrketal.Den danske kampgruppe ersom sådan ophørt vedudgangen af 2012 og eromlagt til en trænings-,uddannelses- ogrådgivningsbataljon samt enrække støttebidrag.Personeltallet for detsamlede danske styrkebidrager reduceret til omkring 650i andet halvår af 2012.Den primære danskepartnerenhed (3. afghanskekandak) kan selvstændigtvaretage sikkerhedsopgaver iGereshkområdet, herunderbeskyttelse aflokalbefolkningen.
18
lokalområdet.Afghanske enheder patruljerernu generelt selvstændigt. Britiskerådgivningshold støtter enkeltepatruljer, men de gennemføresuden partnering fra danskeenheder.Den generelle standard afmilitære færdigheder ved deafghanske sikkerhedsstyrker,som Danmark bidrager tilkapacitetsopbygning af, erhævet.Niveauet ved det regionalemilitære træningscenter iHelmand, som danske styrker i2012 har mentoreret, vurderedesaf NATO ultimo 2012 på etsådant niveau, at det danskekapacitetsopbygningsbidragkunne afsluttes ved åretsafslutning.Garnisonsenheden blev idecember 2011 erklæret klar tilat overgå til næste niveau afselvstændighed (effective withadvisors) og det danskegarnisonstræningshold kunneoverdrage den resterende del afopgaven til en britiskrådgivergruppe ultimo marts2012. Overdragelsen til briterneblev gennemført ultimo april2012.Uddannelse og indsættelse afden afghanske specialpolitistyrkei Helmand-provinsen eriværksat. Specialpolitienhedenhar problemer med fastholdelseog rekruttering af personel.Dette kan på sigt haveindflydelse på, hvornår enhedenbliver fuldt operativ.
Danmark vil fortsættekapacitetsopbygningen af engarnisonsenhed ved denafghanske hær gennem etdansk garnisonstræningshold(Garrison OperationalMentoring and LiaisonTeam).
Garnisonsenheden ved denafghanske hær kan i 2012gennemføre selvstændigtræning og i højere grad selvdrive egne faciliteter.
Danmark vil træne og vejledeafghanske specialstyrkergennem udsendelse af danskespecialoperationsstyrker i entrænings- og vejlederrolle.
Danske specialstyrketrænerehar i 2012 igangsatopbygningen af en afghanskspecialstyrke, gerne iHelmand-provinsen.Den afghanske styrke harbidraget på nøgleområder tilforbedret sikkerhed.
19
Danmark vil fortsat støtteopbygningen af denafghanske hær gennem 1)Bidrag til NATOs AfghanNational Army Trust Fund.2) Støtte tilkapacitetsopbygningen af denafghanske kandak i detdanske operationsområdegennem mindre materiel- oginfrastrukturinvesteringer.Kapacitetsopbygningenfinansieres via globalrammen.
Danmark har bidraget medop til 2 mio. € til NATOsAfghan National ArmyTrust Fund og dermedunderstøttet aflønningen,træningen og udrustningenaf den voksende afghanskehær. Materiel- oginfrastrukturinvesteringernehar i 2011 (og 2012) genereltforbedret vilkårene for denafghanske hær og hervedblandt andet reduceretfrafaldsprocenten afafghanske soldater ved 3.kandak.Danmark vil bidrage medDanmark har bidraget medluftmilitære støttekapaciteter iet mobiltform af et C130J transportflyluftoperationscenter samt etsamt – fra februar 2012 - etC130J transportfly til støttemobilt luftoperationscenter ifor ISAF-missionen somen periode på op til et år. Frahelhed.slutningen af 2012 tilstræbeset transporthelikopterbidragsamt tilhørende jordpersoneludsendt i en periode.Udsendelse aftransporthelikopterbidrag erpåbegyndt.
Danmark har i 2012 støttetNATOs Afghan National ArmyTrust Fund med et bidrag på 2mio. €.Danmark har desuden ydetstøtte i form af mindrekapacitetsopbygningsprojekter tilde afghanske sikkerhedsstyrkermed henblik på at sikre enbæredygtig transition afsikkerhedsansvaret.
Ultimo januar 2012 udsendtes etC130J transportfly i en periodepå 12 måneder til støtte forISAF.Primo marts 2012 udsendtes etmobilt luftoperationscenter i enperiode på 12 måneder til støttefor ISAF i det nordligeAfghanistan.Den dansketransporthelikopterkapacitet erfortsat under opbygning. Ihenhold til Afghanistanplanen2013-2014 vil den endeligebeslutning om udsendelse aftransporthelikoptere blive taget iløbet af 2013.Polititræningen er styrketgennem 2012 og tre hold haropereret i Gereskh.I løbet af 2012 skønnes deruddannet i alt omkring 1200politifolk inklusiv officerer iHelmand, hvilket næsten er enhalvering i forhold til 2011-niveau (tallene er cirkatal og skallæses med nogen forsigtighed).
Danmark vil støttekapacitetsopbygning af detafghanske politi (ANP) iHelmand-provinsen ved atstyrke de egentligepolitikompetencer ogretsstatsområdet. Dette skergennem fortsat dansk støttetil opførelsen afpolititræningscenteret i
Der er uddannet 15 procentflere politifolk i 2012 iforhold til 2011-niveau.
20
Lashkar Gah, samtudsendelse af fire danskepolititrænere tiltræningscenteret.
Dette skyldes blandt andet, atantallet af nye rekrutterefterhånden har nået et realistiskniveau, og at fokus i stedet harværet på at videreuddanneeksisterende politifolk påmellemlederniveau.Mellemlederkurser ergennemført ogHelmandpolitisgrundlæggendelederkompetencer er hævet.I slutningen af 2012 udarbejdedede danske polititrænere udsendttil polititræningscentret i LashkarGah, i samarbejde med rådgiverefra det britiske Ministry ofDefense Police og EUPOL, et tougers træningsprogram målrettettil omkring 200 politifolk imellemledergruppen. De danskepolititrænere forestår endvideregennemførelsen af kurserne, derpåbegyndtes i november 2012 ogforventes afsluttet i foråret 2013.Derudover blev der i slutningenaf året udviklet og afholdt etegentligt lederkursus forofficerer (løjtnanter ogkaptajner). Indtil videre har 85officerer gennemført kurset.En opinionsundersøgelseforetaget sidst i 2012konkluderede, at andelen afHelmands befolkning, som ertilfredse med ANPs håndteringaf sikkerhedssituationen, er påsamme høje niveau som vedudgangen af 2011, altså 88procent. Øvrige perceptionsdatafra HMEP viser tilsvarendefortsættelse af sidste års stigningi befolkningens generelle tiltro tilANP, blandt andet til ANPsevne til effektivt at foretagearrestationer samt tiltro til, atupassende politiopførsel straffes.
Lokalbefolkningen opleverfortsat en forbedretpolitiindsats.
21
Danske polititrænere harfortsat bidraget tilundervisning igrundlæggendepolitikompetencer ogherigennem styrketkapacitetsopbygning afHelmand-politiet.
Danmark udsendte gennem hele2012 fire polititjenestemænd tilpolititræningscentret i LashkarGah. Deres primære opgave varog er fortsat at mentorere deafghanske undervisere isamarbejde med blandt andetinstruktører fra Storbritannienfor at opbygge den afghanskekapacitet til selvstændigt atundervise i grundlæggendepolitikompetencer. I takt med atafghanske politifolk er blevetuddannet som instruktører, harde altså selv overtagetundervisningen.Danmark udsendte i 2012 sekscivile politifolk, herunder enkvinde, til POMLTen i Nahr-e-Saraj. Polititræningsholdetforestår mentoreringen afpolitiledelsen i Gereshk og haraktivt bidraget til at forbedrekoordination i ANPs dagligearbejde og styrketbeslutningskompetencen påmellemlederniveau. Etableringenaf en samlet vagtcentral til atvaretage koordinationen mellemdistriktets forskellige enheder(civilt politi, militær,sikkerhedspoliti og AfghanNational Civil Order Police(ANCOP)er et konkreteksempel herpå.Der arbejdes forsat medimplementeringen af denoverordnede nationale afghanskepolitistrategi, og Code ofConduct for god politiadfærdhar også i 2012 indgået som envigtig del afundervisningsmaterialet iPOMLTens træningsmaterialer.
Danmark vil gennemudsendelse af yderligere etpolititræningshold (POMLT)styrke det afghanske politisledelseskompetencer gennemhenholdsvis mentorering ogledelsesuddannelse afpolitiofficerer samt styrke deegentlige politikompetencerhos ANP.
De danskepolititræningshold bidragerfortsat til at styrkekompetencerne hospolitilederne i Gereshk.
Den dansk udarbejdedeCode of Conduct for godpolitiadfærd formidles oganvendes fortsat af deafghanske politistyrker.
22
Befolkningens tillid tilpolitiofficerer ogpolitibetjente de møder igadebilledet er under fortsatforbedring.
En opinionsundersøgelseforetaget sidst i 2012konkluderer, at 86 procent afbefolkningen i Nahr-e-Sarajdistriktet er tilfredse med ANPshåndtering afsikkerhedssituationen. Tilsammenligning var tallet vedudgangen af 2011 84 procentifølge HMEP, hvilket viser enfortsat stor tillid – og muligvisendda en mindre forbedring.Danmark udsendte i 2012 sekspolititjenestemænd til EUPOLmissionen i Afghanistan. De femer tilknyttet hovedkvarteret iKabul, hvor de primært fungerersom henholdsvis trænere,mentorer og rådgivere forpolitiet i Kabul. Den sidste erudsendt til Lashkar Gah, hvorhan er leder af EUPOLs kontori Helmand. De udsendtedanske polititjenestemænd ermed til at kapacitetsopbygge detafghanske politi påledelsesniveau i henholdsvisKabul og Helmand.Danmark har i 2012 indgåettilsagn til LOTFA på 24 mio. kr.,men har valgt ikke at udbetalemidler i 2012. Det skyldes, atUdenrigsministeriet i maj blevbekendt med anklager ommisbrug af midler i LOTFA. Derpågår pt. en efterforskning afsagen, som ledes af UNDPsOffice for Audit and Investigation.Undersøgelsen forventesafsluttet i løbet af 2013,hvorefter Udenrigsministeriet vilvurdere, om LOTFA skal haveudbetalt de 24 mio. kr.
Danmark vil fastholde etbetydeligt dansk bidrag tilEUPOLs politimission medhenholdsvis politifolk ogcivile rådgivere.
Danske polititrænere vedEUPOL-missionen harfortsat bidraget til atopbygge det afghanske politibåde i Kabul og påprovinsniveauet.
Danmark vil fortsat ydeDet danske bidrag tiløkonomisk støtte til FNs lov-LOTFA har fortsatmuliggjort udvidelsen af detog-orden fond (LOTFA).afghanske politi. Danskemidler har bidraget til atskabe enpolitiadministration, der kansikre regelmæssige ogrimelige lønninger. Der kankonstateres fremskridt ipolitiets evne til at sikre lovog orden for den afghanskebefolkning.
23
Med henblik på at øgeantallet af kvindeligepolitibetjente i ANP vilDanmark inden forrammerne afkoalitionsindsatsen arbejdefor at udsende kvindeligepolititrænere tilpolititræningscenteret iLashkar Gah.
Der vil være 15 procent flerekvindelige afghanskepolitibetjente i Helmand iforhold til 2011-niveau.
Der skønnes ultimo december2012 at være 35 kvindeligepolitibetjente ogfængselsinspektører i Helmandmed en særlig enhed forkvindeligt politi i Nahr-e-Sarajbestående af seks kvindeligebetjente. Dette er en stigning på40 procent i forhold til detskønnede antal kvindeligepolitibetjente i 2011.En dansk kvindelig polititrænerhar siden september 2012 væretudsendt som en del afPOMLTen i Nahr-e-Saraj og harendvidere forestået en rækketræningsforløb i grundlæggendepolitifærdigheder for kvindeligepolitibetjente i Lashkar Gah isamarbejde med Storbritannien.Der er planlagt et særligtkursusforløb for de afghanskekvindelige politifolk primo 2013både i Lashkar Gah og iGereshk.
Målsætning for regeringsførelseDanmark vil ved udgangen af 2012 have bidraget til at skabe forudsætninger for, at et flertal afbefolkningen i Helmand generelt støtter op om myndighederne og kun et mindretal erpåvirkelig for intimidering fra Taliban og de øvrige oprørs- og terrorgrupper.Delmålsætning for Helmand-planen 2011-2012Danmark vil fastholde prespå den afghanske regeringfor, at den indfrier løfternegivet ved konferencerne iLondon, Kabul og Lissabon.Benchmark for 2012I Helmand kan de lokalemyndigheder i vidudstrækning selv foretageplan- og budgetlægning samtforvaltning.Målopfyldelse ved udgangen af 2012Som en del af StrengtheningProvincial Administration andDelivery (SPAD) fandt en storbudgetteringsøvelse sted iefteråret 2012. Denne proceskrævede, at alle 28 deltagendedirektorater foretog en grundiggennemgang af al planlagt ogansøgt finansiering for at
24
kunne få tilladelse til at søgeom supplerende midler fra etrådighedsbeløb på i alt 9 mio.USD (heraf er 1,8 mio. € danskfinansieret).Finansieringsforslagene skulledemonstrere det enkeltedirektorats evne til planlægningsamt god eksekvering afbudgetter.Programmet var designet afPRTetsregeringsførelsesrådgivere, mendirektoraterne samtprovinsguvernørens kontorledte hele processen fraindledende træning til deendelige analyser af forslag ogallokering af midler.Danmark vil yde politiskstøtte til den afghanskeforsoningsproces.Danmark har – på baggrundaf de etablerede kriterier forforsoning og reintegration –ydet markant politisk ogfinansiel støtte tilforsoningsprocessen –primært via FN ogmultidonorprogrammer. Enforudsætning herfor er, at derer indledt troværdigeforsoningsforhandlingermellem oprørerne og denafghanske regering – eller atsådanne forhandlinger erunder konkret forberedelse.Danmark har igennem FN-projektetSalaam Support Group,hvor Danmark er hoveddonor,leveret logistisk og økonomiskstøtte tilDet Høje Fredsrådsarbejde. Det danske bidrag i2012 var på godt 3 mio. kr.Derudover har Danmark –både politisk og økonomisk –arbejdet for inklusion afkvinder og civilsamfundet ifreds- og forsoningsprocessen.Dette blandt andet gennem etdansk initieret projekt forfremme af kvinders rolle ifredsprocessen i samarbejdemedDet Høje Fredsrådog enrække afghanske kvinde- ogcivilsamfundsorganisationer.Danmark støttedereintegrationsprogrammet med15 mio. kr. i 2011 og gav i 2012tilsagn om yderligere 15 mio.kr., som ventes udbetalt i
Danmark vil støtte detnationalereintegrationsprogram iAfghanistan og fokusere påaktiviteter, der kan fremme
Danmark har støttetreintegrationsprogrammetmarkant med 15-25 mio. kr.til den dedikeredereintegrationsfond. Konkrete25
afvæbning og alternativeindkomstmuligheder foroprørere i Helmand.
omfang vil afhænge afresultaterne i 2011.Reintegrationsstrukturer erudrullet til mindst femdistrikter i Helmand.
foråret 2013.Ved udgangen af 2012 var 66oprørere i Helmand indskrevetog yderligere 64 underindskrivning i det formellereintegrationsprogram, hvilketer en stigende tendens iforhold til tidligere år. AlleHelmands distrikter varrepræsenteret i den samledegruppe.Modellen med lokalerådgivende reintegrationsteamsblev afskaffet i 2012, ogopgaven skal i stedet varetagesaf 22 såkaldte ”PeaceAdvocates”, der forventesudsendt til alle Helmandsdistrikter i første kvartal af2013.
Forbedret planlægning ogkoordinering mellemreintegrationsprogrammet,provinsmyndigheder ogPRTet.
Implementeringen af tredje ogsidste fase af det formellereintegrationsprogramforventes i 2013. Det skønnestillige, at et stigende antaloprørere i Helmand harTidligere oprørere har oplevet gennemgået succesfuld,succesfuld reintegration.uformel reintegration i 2012.Danmark vil, sammen medkoalitionspartnere, støttebestræbelserne på atigangsætte en reform af detafghanske valgsystem.Danmark har ydet markantøkonomisk og teknisk støtte(evt. via EU) til støtte forvalgreforminitiativer, somblandt andet vil styrkeafghanske valginstitutioner oglovgivning.Danmark har støttet FNsvalgprogram ELECT-II, somblandt andet har til opgave atkapacitetsopbygge denafghanske valgkommission.Danmark har udbetalt 18 mio.kr. i 2011-2012 (fordelt på 9mio.kr. pr. år).Derudover støtter DanmarkFree and Fair Elections Forum ofAfghanistan,som erAfghanistans vigtigstecivilsamfundsorganisation, der26
arbejder for at fremmevalgreformer.Danmark vil i Helmand,sammen medkoalitionspartnere ogafghanske myndigheder,bidrage til udfærdigelsen afden internationaleHelmandplan for 2011-2014,der skal skabe grundlaget foren vellykket transition.Målsætninger for deninternationale Helmandplaner opfyldt for 2012 – ogDanmark har ydet enmålrettet indsats for atunderstøtte dette.Målsætningerne for deninternationale Helmandplan for2012 er overordnet opfyldt.Der er god udvikling med aktivdansk involvering inden forsundhed, uddannelse,infrastruktur og retsområdet.Et enkelt størreudviklingsprojekt (Bostlandbrugs- og forretningspark)er blevet aflyst, da en afghanskpartner ikke kunne skabeafklaring på forhold knyttet tilmiljø- og grundmæssigeforhold. Den afghanskeregering er i stigende grad iførersædet, hvilket er ioverensstemmelse medmålsætningen for Helmand-planen.Dansk støtte har i 2012 fortsatbidraget til, at syv distrikter iHelmand (herunder Nahr-e-Saraj) har modtaget DDP-midler til afholdelse afoffentlige ansattes lønninger ogudviklingsprojekter.Det er vurderet, at programmetstår mål med indsatsen, menfor at sikre endnu bedrekoordination ogkapacitetsopbygning erprogrammet blevet justeret ogskifter navn til StrengtheningProvincial Administration andDelivery (SPAD). Fremover vilder være endnu mere fokus påkoordinationen mellemprovins- og distriktsniveau, ogprogrammet vil blive udrullettil yderligere to provinser.
Danmark vil bidrage til at øgedistriktsmyndighederneskapaciteter med henblik på atstyrke myndighederneslevering af basale ydelser iHelmand.
Danmark og Storbritannienhar fortsat støtten til DistrictDelivery Program (DDP) påbaggrund af en fællesvurdering af, at resultaternestår mål med indsatsen.
27
District Delivery Program(DDP) er vedtaget foryderligere to distrikter iforhold til 2011 og iværksat imindst to distrikter herunder iNahr-e-Saraj.
Ved indgangen til 2012 varDDP aktivt i syv distrikter iHelmand (Garmsir, Marjeh,Nad Ali, Nawa, Nahr-e-Saraj,Musa Qala og Sangin), menved programmets omlægningtil SPAD i midten af 2012 komprogrammet til at dækkesamtlige distrikter i provinsenog det inkluderer såledesyderligere 7 distrikter. Derforventes dog væsentligeforskelle i distrikternesmulighed for at opnåfinansiering fra programmet –især fra de nordlige mindreudviklede distrikter, hvorsikkerhedssituationen ermindre god og denadministrative kapacitet lavere,forventes færre støtteværdigeanmodninger omprojektfinansiering.Helmand indledte transitioneni midten af 2011, og indtil nuhar 10 distrikter ud afprovinsens 14 distrikterpåbegyndttransitionsprocessen. Deresterende 4 distrikter ventes atpåbegynde transition senest imidten af 2013.Som angivet i afrapporteringenfra 2011 harprovinsadministrationen påanden vis sikret sig denfornødne kompetence indenfor transition, hvorfor der ikkehar været behov for at ansætteen lokaltransitionsmedarbejder.
Danmark vil arbejde på, atHelmand indledertransitionsprocessen såhurtigt som muligt.
Den formelletransitionsproces er iværksatfor Helmand som provins(besluttet af Joint Afghan-NATO Inteqal Board(JANIB)).
Danmark vil støtte deafghanske myndighedersarbejde med at fremmeHelmands transitionsprocesog fastholde dens centraleinvolvering itransitionsprocessen iHelmand.
Danmark har ansat en lokaltransitionsmedarbejder tilprovinsadministrationen.
28
Danmark har fortsat fastholdt Den danske øverste civileen ledende stilling i PRTetrepræsentant er fortsat en delaf PRTets ledelsesteam medmed centralt ansvar.ansvar for transition, strategiog planlægning.Målsætning for udviklingDanmark vil ved udgangen af 2012 have bidraget til at skabe forudsætninger for, at der genereltkan gennemføres langsigtede udviklings- og genopbygningsindsatser i de dele af provinsen, somde afghanske sikkerhedsstyrker kontrollerer.Delmålsætning for Helmand-Benchmark for 2012Målopfyldelse ved udgangen af 2012planenDanmark vil øge støtten tilEn retstatsrådgiver til PRTet i Danmark har gennem helegenopbygning ogHelmand er fortsat udsendt2012 haft udsendt envidereudvikling afog bidrager fortsatretsstatsrådgiver til PRTet iLashkar Gah. Med særligtretssystemet i Helmand.substantielt.fokus på mentorering afprovinsanklagemyndigheden iHelmand og delvist fokus påkvinders rettigheder og adgangtil retssystemet indgårrådgiveren i PRTets Rule ofLaw Team og bidrager som endel heraf til PRTets samledeindsats over for de afghanskeretsstatsaktører i Helmand.Justitscentret i Gereshk erfærdiggjort og taget i brug.Byggeriet af justitscentret eriværksat. Grundet tidligereforsinkelser i de lokalemyndigheders allokering af enpassende grund forventesbyggeriet at stå færdigt medio2013.Den danske retsstatsrådgiverudsendt til PRTets Rule of LawTeam fungerer som deltidsGender Advisor ogsamarbejder i den forbindelsemed lokale NGOer ogHelmands justitsaktører om atforbedre kvinders adgang tilretssystemet samt øgebefolkningens kendskab til
Kvinders adgang tilretssystemet og uddannelse afpersonale inden forretssektoren er yderligereforbedret såvel kvantitativtsom kvalitativt.
29
kvinders rettigheder.Antallet af kvindelige politifolkog fængselsinspektører iHelmand skønnes steget med40 procent i forhold til 2011niveau, og der er etableret ensærlig enhed for kvindeligtpoliti i Nahr-e-Saraj beståendeaf seks kvindelige politibetjenteved udgangen af december2012. Udviklingen medvirkertil, at kvinder i højere grad tørhenvende sig til politiet ogforbedrer således deres adgangtil retssystemet samtidig med,at kvinders rettigheder får enbedre platform inden for rets-og fængselsvæsnet.Danmark vil fortsat støttekapacitetsopbygningen afafghanernes håndtering aftilbageholdte med henblik på,at disse behandles ioverensstemmelse medAfghanistans internationaleforpligtelser.Danmark har etableretsamarbejde med flerelokale/internationale partnere(evt. Røde Kors eller lokalecivilsamfundsorganisationer)til træning af lokalemyndigheder inden forrelevantemenneskerettighedsområderog monitorering med henblikpå at forbedre afghanskesikkerhedsstyrkers håndteringaf tilbageholdte.Styrkelse af lokalemyndigheders kompetencerinden formenneskerettighedsområdetsker blandt andet gennemPRTets Rule of Law Team’sarbejde som Danmark bidragertil gennem den udsendteretsstatsrådgiver. Danmark harikke herudover etableretsamarbejdsaftaler med lokaleog internationale partnere påområdet, da effekten af andreog større aktørers indsats medtræning og monitorering (isærUK og ISAF) er betydelig.Danmark har bidraget medmere end halvdelen af midlernetil opførelsen afrehabiliteringscentret, der ogsåer støttet af Storbritannien.Byggeriet skrider planmæssigtfrem, og centret forventes atvære klar til brug i juli 2013.Åbningen af centret vil give alle
Danmark har fortsat støttet etrehabiliteringscenter inden forrammerne af provinsfængsleti Lashkar Gah, der veduddannelse af den enkeltefange vil opdyrkekompetencer, derefterfølgende vil kommesamfundet til gavn og give de
30
tilbageholdte et reeltlevebrødsalternativ tiloprørsaktiviteter.
indsatte mulighed for – påfrivillig basis – at udviklekompetencer inden for IT,skrædderkunst, automekanik,kunsthåndværk og landbrug.Dette vil styrke de indsattesmuligheder for at finde et reeltlevebrødsalternativ tilkriminalitet ogoprørsaktiviteter og såledesmindske risikoen fortilbagefald.Danmark har ikke etableretsamarbejdsaftaler med lokaleog internationale partnere påområdet, da effekten af andreog større aktørers indsats medtræning og monitorering (isærUK og ISAF) er betydelig.
Danmark har i samarbejdemed internationale partnerefinansielt og/eller personeltstøttet initiativer påretsstatsområdet rettet modhåndtering af tilbageholdte.Danmark vil støttejobskabelse for Helmandsvoksende gruppe af ungegennem bidrag til HelmandGrowth Programme’srådgivning til små ogmellemstore virksomheder.Et dansk bidrag inden forrammerne af HelmandGrowth Programme harbidraget til:
En dansk korttidsrådgiver medekspertise iprivatsektorudvikling inden forlandbrugssektoren blevudsendt til PRTet i slutningen1) Jobskabelse gennemaf 2011. På baggrund af deetablering af yderligere topositive resultater,forarbejdningsindustrier.nødvendigheden af justering ianvendelsen af midler samt2) Etablering af uddannelser(faglært/mesterlære) inden for udviklingen af et kommendede identificerede værdikæder program for økonomisk vækstog beskæftigelse blevmed henblik på jobskabelse.udsendelsen forlænget, ogrådgiverens arbejde er fortsatgennem 2012.En række værdikæder medsærlige udviklingspotentialer erblevet identificeret, og arbejdetmed at udvikle en fokuseretstrategi på baggrund af dempågår.Det britiske Helmand GrowthProgramme har ikke kunnetanvende den danske støtte, der31
derfor anvendes til etableringaf og konkrete interventionerudført gennem nationalelandbrugsprogrammer. Støttengives til udvikling afmarkedsdrevne,værdikædebaseredeinterventioner i den privatesektor, der kan skabe merværdifor aktørerne og til at forbedreadgangen til kreditfaciliteter.Danmark vil forbedre dengrundlæggende infrastrukturtil støtte for den økonomiskeudvikling af Gereshk.Danmark har støttetmoderniseringen afkraftværket i Gereshk.Processen skriderplanmæssigt fremad modfærdiggørelse i 2013/2014.Kontrakten med entreprenørener indgået og mobiliseringenpåbegyndt. Grundetudbudstekniske forsinkelser erkontrakten med dentilsynsførende rådgiver ikkeindgået, men ventesunderskrevet primo 2013,hvorefter renoveringenpåbegyndes. Entreprenøren hardog startet arbejdet med detdetaljerede design afrenoveringen, og forsinkelsener derved søgt minimeret.
32
Danmark vil bidrage til atreducere omfanget aflandsbrugsområder, derbruges til at dyrke narkotika.
Danmark har ydet støtte tilprovinsens strategi fornarkotikabekæmpelse gennembidrag til PRTet.
Grundet tvivl ombæredygtigheden afhvedeuddelingsprogrammet erstøtten hertil afsluttet.Etableringen af nationalelandbrugsprogrammer iHelmand bliver i stedet støttetmed særligt fokus på skabelsenaf merværdi omkringeksisterende fødevarer oglandbrugsværdikæder somvarige og bæredygtigealternativer til opiumsdyrkning.I Afghanistan steg antallet afhektar, som anvendes tilopiumsdyrkning i 2012 med 18procent ifølge FNs kontor fornarkotikabekæmpelse ogøkonomisk kriminalitet(United Nations Office onDrugs and Crime – UNODC).Selve udbyttet blev dogestimeret til 3.700 tons i 2012,et fald på 36 procent i forholdtil 2011, primært et resultat afdårlig høst.Helmand-provinsen stod i2012 for 49 procent af dennationale opiumsdyrkning.Provinsen følger den nationaleudvikling med en stigning på19 procent i antal hektar, somanvendes til opiumsdyrkning.Det er dog lykkedes at flytte endel af dyrkningen væk fraområder med godlandbrugsjord til mindrefrugtbare områder. Der er vissetegn på, atlandbrugsstøtteprogrammer iHelmand kan have en positiveffekt i forhold til at skabealternativer til opiumsdyrkning.
Udmøntningen af strategienhar vist positive resultater –blandt andet ved reduktion afdet landbrugsareal, hvor derdyrkes opium (i forhold til2011).
33
Undervisningsministerietbliver bistået med at byggeflere skoler. Dansk bistand erafstemt med nationale ogprovinsbehov og i forhold tiløvrige donorer.
Donorkoordination har –blandt andet i kraft af danskindsats – vist sigvelfungerende.
Danmark er ledende donor påuddannelsesområdet iHelmand og har således ansvarfor koordinationen af både UKog US støtte (civile såvel sommilitære midler) til uddannelse iHelmand. Støtten til detteområde ydes på den måde itråd med det afghanskeundervisningsministeriumsprioriteter. Som en del af dettearbejde drøftes blandt andetprojektforslag i arbejdsgruppenfor uddannelse i Helmand, dersåledes i væsentlig udstrækninghar et overblik over alleuddannelsesrelateredeinitiativer i provinsen, uansetom de er eksternt eller danskstøttede gennem det nationalebudget på uddannelse.Også på nationalt plan harDanmark taget initiativ til atstyrke donorkoordinationen.Danmark var således megetengageret i planlægning ogudførsel af den første fællesevaluering af alle aktiviteter påtværs af uddannelsessektoren.Endvidere blev endonorkoordinationsgruppe påuddannelsesområdet, somDanmark sammen medUNICEF havde stillet forslagtil, nedsat i 2012.
34
Bygning af to gymnasier, totekniske skoler, et seminariumsamt enadministrationsbygning iGereshk og Lashkar Gah erfærdiggjort.
I Lashkar Gah erprovinsuddannelses-myndighedernes nyeadministrationsbygninghalvvejs færdig, mensmanagement instituttet (en afde to tekniske skoler) ermidlertidigt udsat indtil etspørgsmål om jordallokeringløses. Med hensyn tilgymnasiebyggeriet i LashkarGah drejer det sig om entilbygning til en eksisterendeskole, som blev afsluttet ogtaget i brug i januar 2012.I Gereshk er Abazaangymnasiet halvvejs færdigt,mens seminarie- ogadministrationsbygningenafventer påbegyndelse efterændret lokalitet.Opførelsen af Gereshkstekniske skole blev suspenderetpå grund af kvalitetsproblemerog afventer nu nedrivning oggenopbygning.
Danmark vil styrkeSkolebestyrelser etableret påkapacitetsopbygning påsamtlige nyåbnede skoler iskoleområdet på lokalt niveau2012.i Helmand.Udgangspunkt for elevantalpr. december 2010: 105.427studerende fordelt på 115aktive skoler. Heraf 24.240piger.
Der er stor variation ietableringen af skolebestyrelseri provinsen. Hvor størstedelenaf skoler i syd og det centraleHelmand har etableredeskolebestyrelser, mangleromkring 15 nyåbnede skoler isærligt den nordlige del stadigat oprette sådanne bestyrelser.Ved udgangen af 2012 er dersåledes 163 skolebestyrelser i11 distrikter i Helmand.Ved udgangen af 2012 er der178 aktive skoler i Helmand,hvilket er omkring 23 procenthøjere end ved udgangen af
Flere skoler er åbnet, og flerebørn går i skole. En stigning iantallet af nye skoler iHelmand på yderligere 5-10
35
procent i forhold til 2011.
2011.Tal fra provinsuddannelses-myndighedernes database viser,at omkring 126.000 børn varindskrevet i starten af det nyeskoleår (september 2012), herafknap 26.520 piger. Andelen afpiger i skolerne i Helmandligger således lavere endlandsgennemsnittet på omkring40 procent.I september 2011 viste tallene,at omkring 119.000 børn varindskrevet i starten af det nyeskoleår, heraf knap 30.000piger. I 2012 blev imidlertid enny og mere nøjagtigoptællingsmetode benyttet,hvorfor tallene for de to år ikkeumiddelbart ersammenlignelige.Al erfaring fra området pegerdog i retning af, at det reelleantal elever er steget.Elevoptaget for starten afskoleåret viser en stabil tendensi retningen af en udbredtinteresse for og efterspørgselefter formel regeringsdrevetundervisning i Helmand.
Indsatsen for at få flere pigeri skole øges.Antallet af piger i skole vedudgangen af december 2010er 24.240.
Antallet af piger, der går iskole i distrikterne samt de tostørste byer – Lashkar Gah ogGereshk – er forøgetyderligere i forhold til 2011.
Antallet af piger, der går i skolei Helmand er regulært stigendemed knap 26.520 piger vedskolestart 2012 heraf 20.188 iLashkar Gah og 4767 forGereshk. I september 2011 vardet anslåede antal knap 30.000.Anvendelsen af en mere præcisoptællingsmetode i 2012betyder, at tallene for de to årikke umiddelbart ersammenlignelige.
36
Afdelingen for pigersuddannelse er fungerende oghar igangsat arbejdet medprovinsplaner for pigersuddannelse for det afghanskeskoleår 2012/2013.
Som følge af problemervedrørende enhedensoprindelige personale måtte enanden rekrutteringsrunde forenheden udføres i løbet afefteråret 2012.Enheden er nu bemandet affire kvinder samt to mænd ogen koordinator. På trods afforsinkelserne grundet nyrekruttering har afdelingenallerede opsøgt lokalråd ogplanlagt en oplysnings-kampagne om pigers ret tilskolegang, som forventes skudti gang primo 2013.
Kapaciteten i provinsensuddannelsesmyndigheder erblevet yderligere opbygget.
En drifts- og udviklingsplanfor uddannelsesområdet iprovinsen er udviklet ogtilsvarende detailplaner for 10af provinsens 14 distrikter forskoleåret 2012/2013 erudarbejdet.
I forbindelse med dette årsændring af DDP til SPAD, harprovinsens uddannelses-myndigheder aktivt deltaget iden efterfølgendebudgetteringsøvelse for bådedrifts-og udviklingsplanerne for2013-14. Baseret på provinsenstreårige sektorplan foruddannelsesområdet,udformede de etfinansieringsforslag, somsikrede et supplerende beløb påomkring 2 mio. USD. Dette vilgå til at styrke den daglige drift,særligt i forhold til transport,kommunikation ogskolematerialer.
37
Kapaciteten for provinsensuddannelsesafdeling til at ledeog planlægge arbejdet medigangværende skoler erforbedret. Lønninger bliverbetalt til tiden. Tekstbøger ogandet skolemateriel bliverleveret til tiden.
Provinsensundervisningsmyndighederleder nu fuldstændigt defungerende skoler og betalerlønninger til lærere og andetskolepersonale.Undervisningsministeriet harsåledes været i stand til atfordele lærebøger ogskolematerialer i alle distriktermed åbne skoler uden logistiskstøtte fra PRTet eller ISAF.Der er dog fortsat eksempler –herunder i Nahr-e-Saraj – på, atskolemateriale ikke er blevetleveret i tilstrækkeligt omfang,ligesom ventetiden ofte er lang.
DDP er aktivt i allerede valgte DDP fra 2011 og 2012 erdistrikter også inden foraktivt i alle 7 valgte distrikterskoleområdet.og dækker nu som følge afskiftet til SPAD også resten afdistrikterne i provinsen.Udbudsprocessen for 2012-projekter er dog forsinket ogskubbet til 2013.Uddannelsesmyndighedernehar udvist fleksibilitet ogansvarlighed i forvaltningen afde midler, som for eksempelDDP har givet dem adgang til.
38
UDENRIGSMINISTERIET &FORSVARSMINISTERIETAFRAPPORTERING 2012 –den danske indsats i AfghanistanApril 2013UdenrigsministerietAsiatisk Plads 21448 København KTelefon: 33 92 00 00Fax: 32 54 05 33E-mail:[email protected]Internet:www.DKiAfghanistan.um.dkAfrapporteringen kan downloades på:www.dkiafghanistan.um.dk/da/publikationer/Teksten kan citeres fritFoto: Franz-Michael Mellbin
39