Udenrigsudvalget 2012-13
URU Alm.del Bilag 141
Offentligt
1233278_0001.png
1233278_0002.png
1233278_0003.png
1233278_0004.png
Udenrigsministeriet3. april 2013

Notat til Udenrigsudvalget som opfølgning på møde den 12. marts 2013

På møde i Udenrigsudvalget den 12. marts blev udviklingsministeren under punkt 1.a. ombudgetstøtte anmodet om at fremsende information om tre emner:---En oversigt over, hvorvidt de lande Danmark giver generel budgetstøtte til har tiltrådtde fundamentale ILO-konventionerEn sammenligning mellem de nye og gamle kriterier for budgetstøtteUddybning af, hvordan resultater aftales og måles samt konsekvenserne heraf.

ILO-konventioner

ILO har vedtaget 188 konventioner vedrørende arbejdsmarkedsforhold. Blandt dissefindes otte grundlæggende arbejdstagerrettigheder.Forbud og afskaffelse af tvangsarbejde:Konvention nr. 29: Tvangs- eller obligatorisk arbejdeKonvention nr. 105: Afskaffelse af tvangsarbejdeForbud og afskaffelse af de værste former for børnearbejde:Konvention nr. 138: Mindstealder for adgang til beskæftigelseKonvention nr. 182: De værste former for børnearbejdeOrganisations- og foreningsfrihed og ret til at føre frie forhandlinger:Konvention nr. 87: Foreningsfrihed og beskyttelse af organisationsrettenKonvention nr. 98: Organisationsretten og den kollektive forhandlingsretLigeløn og forbud mod diskriminering:Konvention nr. 100: LigelønKonvention nr. 111: Diskriminering (ansættelse og beskæftigelse)

Oversigt over modtagere af generel budgetstøtte fra Danmark og tidspunktet for disse

landes ratificering af de otte grundlæggende ILO-konventioner:

Medlem sidenKonvention 29Konvention 105Konvention 138Konvention 182Burkina Faso196021.11.196025.08.199711.02.199925.07.2001Ghana195720.05.195715.12.195806.06.201113.06.2000Mozambique197616.06.200306.06.197716.06.200316.06.2003Tanzania196230.01.196230.01.196216.12.199812.09.2001
Konvention 87Konvention 98Konvention 100Konvention 111
21.11.196016.04.196230.06.196916.04.1962
02.06.196502.07.195914.03.196804.04.1961
23.12.199623.12.199606.06.197706.06.1977
18.04.200030.06.196226.02.200226.02.2002

Sammenligning mellem de nye og gamle kriterier for budgetstøtte

De gamle kriterier

Hvordan disse dækkes under de nye kriterier for

budgetstøtte

1. God regeringsførelse omfattende et Dækket under det nye kriterium 1 ’Grundlæggendeminimumafrespektfor principper omfattende menneskerettigheder,menneskerettigheder, fri presse, demokratisk udvikling og retsstatsprincipperpluralistiskdemokratiogretsstatsprincipper,herunderuafhængighed for den dømmendemagt.2. Ansvarlig korruptionsbekæmpelsemed tiltag inden for såvelforebyggelse som kontrol ogopfølgning.Dækkes under kriterium 4 og 5. Under kriterium 4 sespå såvel nogle forebyggende tiltag omkringforudsigelighed og gennemsigtighed somkontrollerende tiltag omkring regnskabsaflæggelse,rapportering, ekstern gennemsyn og revision. Underkriterium 5 behandles gennemsigtigheden ogkontrollen med det nationale budget, hvilketvirkersåvel forebyggende somopfølgende.Dækkes under punkt 2 om solide nationale politikkerog planer for fattigdomsbekæmpelse, godregeringsførelse og bæredygtig udvikling. Der sesbåde på kvaliteten af planerne, den politiske vilje tilgennemførelse og kapaciteten til at gennemføreplanerne.Dette dækkes under kriterium 2, hvor partnerskabetmellem donor og modtagerlandet samt erfaringernefra det hidtidige samarbejde vurderes.
3. Ensolidstrategiforfattigdomsbekæmpelse og vilje tilgennemførelse.
4. Godeerfaringermedudviklingssamarbejdet generelt ogbudgetstøtte specifikt; samt løbendedokumentationafkonkreteudviklingsresultater.
5. Finanslovsprocesmed Dækkes under kriterium 5 med gennemsigtighed ogoffentliggørelse af budget og kontrol med budgettet.regnskab og drøftelse i parlamentet.6. Regler for offentlige indkøb er af Dette er en del af kriterium 4, der vurderer kvalitet oginternational standard.kapacitet i den offentlige økonomiforvaltning.7. Tilstedeværelse af en uafhængig Dette vil særligt blive vurderet i relation til kriterium 4
rigsrevisionsfunktion eller lignende om økonomiforvaltningen. Er også et element ikontrolfunktion.relation til kriterium 5, hvor der ses på institutionersrolle i kontrollen med det nationale budget.8. Ekspertvurdering af kvalitet og Dette dækkes under kriterium 4, hvor kvaliteten ogkapacitetidenoffentlige kapaciteten for den offentlige økonomiforvaltningøkonomiforvaltning.gennemgås.9. Gensidig efterlevelseforpligtigelser.aftalte Dette vurderes under kriterium 2, hvor partnerskabetmellem donor og modtagerlandet samt erfaringernefra det hidtidige samarbejde vurderes.10. Enighedblandtalle Partnerskabet mellem donorer og modtagerlandetbudgetstøttedonorerne om tilgang, vurderes under kriterium 2, herunder vil samarbejdetherunder regler for overførsel og blandt budgetstøttedonorerne også blive behandlet.monitorering, samt betingelser for Det er ikke et kriterium, at der skal være fuld enighed,men vil bero på en vurdering fra sag til sag, hvordangenerel budgetstøtte.den bedste indflydelse og de bedste resultater opnås.

Måling af resultater samt konsekvenserne heraf

Fastlæggelsen af indikatorer, årets mål og vurdering af målopfyldelse foregår i de enkelte landemellem donorerne, der giver generel budgetstøtte, og modtagerlandet. Fra donor til donor ogfra land til land er der stor forskel på, hvordan budgetstøtten er designet – dvs. hvor stor enandel, der er fastlagt som en såkaldt fast overførsel (fixedtranche), og hvor stor en andel der erhæftet op på levering af konkrete resultatmål – en variabel overførsel (performance tranche).Den faste overførsel er typisk hæftet op på en overordnet vurdering af fremgang for en samletramme af indikatorer (de såkaldte Performance Assessment Frameworks) eller på en vurderingaf udviklingen for nogle grundlæggende principper. Denne samlede ramme vil typisk værefælles for alle budgetstøttedonorer i landet og danne grundlaget for budgetstøttegruppensdialog med regeringen i modtagerlandet.Nogle donorer hæfter det fulde budgetstøttebeløb oppå denne samlede ramme. Danmark har typisk haft 60-80 pct. af det samlede beløb lagt i denne’faste’ overførsel. Den samlede ramme (PAF) for Mozambique og Tanzania er vedlagt til atillustrere, hvilket resultatrammeværk der lægges til grund for dialogen mellem donorer ogmodtagerlandet og hvilke krav, der stilles. I Mozambique er fordelingen i det nuværendeprogram for generel budgetstøtte 66 pct. placeret på den faste overførsel og 34 pct. placeret påden variable overførsel. I Tanzania er fordelingen 80 pct. på den faste og 20 pct. på den variableoverførsel.Den variable overførsel vil typisk være hæftet op på få indikatorer med konkrete mål, sombestemmes fra år til år. Danmark kan blandt en række definerede indikatorer selv udvælgeenkelte indikatorer eller gå sammen med ligesindede donorer om udvælgelsen. Vurderingforetages sammen med de ligesindede donorer. Det vil dog altid være donorlandets egenbeslutning, hvilke konsekvenser, der drages af vurderingen.I Mozambique blev den variable overførsel i 2012 fastsat på baggrund af femindikatorer, som Danmark udvalgte. For hver indikator var tilknyttet 4,4 mio. kr. Tre udaf
af de fem mål blev mødt, hvilket betød, at der blev udbetalt 13,2 mio. kr. ud af de i alt22 mio. kr. i den variable overførsel.Som illustration er ambassadens vurdering vedlagt,hvor også beregning af udbetaling mv. kan ses.I Tanzania har Danmark udvalgt fem indikatorer fra den samlederesultatramme(PerformanceAssessmentFramework) sammen med EU, Irland ofTyskland. Den danske variable overførsel udgør 15 mio. kr. årligt, som enten udbetalesfuldt eller slet ikke. I 2011 udbetalte Danmark ikke sin variable overførsel pga.manglende fremgang indenfor korruptionsbekæmpelse.I 2012blev to ud af femindikatorer bedømt som opfyldt, to delvist opnået og et mål vurderet somutilfredsstillende. På den baggrund udbetalte Danmark og de øvrige donorlande deresvariable overførsler.Som beskrevet i de overordnede retningslinjer for Danmarks fremtidige anvendelse afbudgetstøtte vil Danmark i fremtiden i endnu højere grad arbejde for at fokusere på resultatmålog direkte kobling mellem levering af resultater og overførslerne. På den baggrund pågår derarbejde i f.eks. Tanzania om en model, hvor en endnu større andel af de samlede midler til dengenerelle budgetstøtte vil være koblet op på den variable overførsel og med direkte relation tilenkelte indikatorer.