Udenrigsudvalget 2012-13
URU Alm.del Bilag 130
Offentligt
1231637_0001.png
Udkast til overordnede principper for den Danida-støttede udviklingskommunikationPrincipperne skal bidrage til at give udviklingskommunikationen et løft på kvalitet, fokus og effektivitet.Principperne skal være retningsgivende for Danidas egen kommunikation til den danske befolkning og denkommunikation, som eksterne aktører gennemfører med støtte fra Danida – dvs. med midler fraOplysningsbevillingen og fra NGO-rammen (projektrelaterede oplysningsmidler).Den overordnede ramme for principperne erLov om internationalt udviklingssamarbejde,hvori det hedder, at der kanydes tilskud til aktiviteter ”med henblik på at udbrede kendskab til og forståelse for udviklingslandes udfordringer ogfor betydningen af dansk deltagelse i det internationale udviklingssamarbejde”. Derudover bygger principperne påkommunikationsmålsætningerne iRetten til et bedre liv. Strategi for Danmarks udviklingssamarbejde.Principperne erformuleret gennem en proces i efteråret 2012 med aktører fra bl.a. de folkelige organisationer,erhvervsorganisationer, kommunikationsaktører og Danida selv. Principperne gælder for perioden 2013-2017.
1. Udviklingskommunikationen skal give nuancerede og retvisende billeder af udviklingslandene,udviklingssamarbejdet og resultaterne af det. Vi skal:Fortælle, at alle

har ret til

et ordentligt liv.Fortælle om de

fremskridt,

der er sket i udviklingslandene og vise den moderne virkelighed – men ogsåfortælle om, at der fortsat er store udfordringer.Fortælle, at det globale udviklingssamarbejde skaber

resultater

– men også forklare, at andre faktorer sominvesteringer, global handel og ikke mindst udviklingslandenes egen indsats er afgørende for udviklingen.Fortælle om de vigtige

globale sammenhænge

– at vores valg påvirker udviklingslandene, og atudviklingssamarbejdet også er en investering, der gavner os selv.Fortælle, at udviklingssamarbejdet må

løbe risici –

det handler om komplicerede samfundsforandringerunder vanskelige forhold - og når derfor ikke altid de ønskede resultater.
2. Udviklingskommunikationen skal målrettes relevante målgrupper, og indsatsen skal basere sig påindsigter i målgruppernes viden, holdning og interesser. Vi skal:Bruge segmenterne og indsigterne fra Danidas

holdnings- og kendskabsanalyser,

når vi udpeger målgrupper.Prioritere målgrupper i segmentet ”De

Positive”

med indsatser, der sigter på at øge deres viden.Prioritere målgrupper i segmentet ”De

Skeptiske”

med indsatser, der åbent adresserer deres vigtigsteforbehold og sigter på at øge deres viden.Prioritere målgrupper, som afsenderen i forvejen har god kontakt til, for at klæde dem på som ”videns-

ambassadører”.

Prioritere

børn og unge,

blandt andet med tiltag til skoler og uddannelser, der er nøje tilpasset behovene iundervisningen.
3. Udviklingskommunikationen skal være nærværende og konkret for modtagerne og skabe synergimellem relevante platforme og initiativer. Vi skal:Tage udgangspunkt i

modtagernes situation

og spørgsmål – frem for afsenderens dagsorden.Udnytte

eksisterende netværk og kontaktpunkter

og blive bedre til at dele adgang til relationer og platformepå tværs i udviklingsmiljøet.Koble til

aktuelle dagsordener

både i mindre fora og i de brede medier.Forsøge at etablere

strategiske partnerskaber

f.eks. med medieudbydere eller andre partnere, der har fat isærlige målgrupper.

Udnytte kontakter,

som vi f.eks. opnår gennem fundraising, til en bredere og mere nuanceret formidling afviden om udviklingslandene.Inddrage ”stemmer

fra Syd”

i kommunikationen, hvor det er relevant og muligt.Øge modtagernes mulighed for

engagement og involvering

.
4. Udviklingskommunikationen skal professionaliseres gennem kompetenceløft, videndeling ogerfaringsudveksling. Vi skal:Sikre, at den enkelte indsats tilrettelægges med de

nødvendige kommunikationskompetencer

og ud frarelevante erfaringer.Indarbejde

vidensdeling og erfaringsudveksling

med andre aktører som en integreret del af projekterne.Dokumentere metoder, resultater og erfaringer og gøre det

tilgængeligt

for andre aktører f.eks. viaevalueringer.---000---